Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 597 din 1 septembrie 2008  privind stabilirea continutului-cadru, intocmirea si avizarea documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii noi si/sau lucrarilor de interventii la constructii existente, cuprinse in programele Ministerului Internelor si Reformei Administrative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 597 din 1 septembrie 2008 privind stabilirea continutului-cadru, intocmirea si avizarea documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii noi si/sau lucrarilor de interventii la constructii existente, cuprinse in programele Ministerului Internelor si Reformei Administrative

EMITENT: MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 689 din 9 octombrie 2008


Având în vedere prevederile <>art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 9 din Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii,
în temeiul <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 ,

ministrul internelor şi reformei administrative emite urmãtorul ordin:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
La nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit în continuare M.I.R.A., funcţioneazã Consiliul tehnico-economic, în scopul analizãrii şi avizãrii studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate ale obiectivelor de investiţii, precum şi a documentaţiilor de avizare pentru lucrãrile de intervenţii la construcţii existente, cuprinse în programele ministerului.
ART. 2
Pentru lucrãrile de investiţii/intervenţii în competenţa de aprobare a Guvernului, obţinerea avizului Consiliului interministerial de avizare lucrãri publice de interes naţional şi locuinţe, precum şi elaborarea proiectului de hotãrâre a Guvernului se fac prin grija unitãţii beneficiare, dupã obţinerea avizului Consiliului tehnico-economic.
ART. 3
(1) În înţelesul prezentului ordin, sintagmele "analizã cost-beneficiu", "documentaţie de avizare pentru lucrãri de intervenţii", "investiţie publicã majorã", "lucrãri de intervenţii", "studiu de fezabilitate" şi "studiu de prefezabilitate" au înţelesurile prevãzute în <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
(2) Definiţiile unor termeni şi expresii specifice prezentului ordin sunt prezentate în anexa nr. 1.

CAP. II
Funcţionarea şi atribuţiile Consiliului tehnico-economic

SECŢIUNEA 1
Funcţionarea Consiliului tehnico-economic

ART. 4
(1) Consiliul tehnico-economic este format din reprezentanţi ai M.I.R.A. Componenţa Consiliului tehnico-economic este prevãzutã în anexa nr. 2.
(2) Consiliul tehnico-economic este condus de un preşedinte, secretarul general al M.I.R.A. În lipsa preşedintelui, şedinţele Consiliului tehnico-economic sunt conduse, prin delegare, de vicepreşedinte, directorul general al Direcţiei generale management logistic şi administrativ.
(3) Pregãtirea şi desfãşurarea lucrãrilor Consiliului tehnico-economic se asigurã de secretariatul acestuia, care funcţioneazã în cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ, denumit în continuare Secretariat.
ART. 5
(1) Consiliul tehnico-economic îşi desfãşoarã lucrãrile în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(2) În cazul în care, din motive obiective, un membru nu poate participa la şedinţã, acesta este reprezentat, pe bazã de împuternicire, de înlocuitorul sãu legal, care are drept de vot.
(3) Convocarea membrilor pentru şedinţã se face prin grija secretarului, de regulã, cu minimum 5 zile înainte de data desfãşurãrii ori în timp util.
ART. 6
(1) La şedinţele Consiliului tehnico-economic participã şi beneficiarii investiţiilor ce urmeazã a fi analizate, pentru susţinerea necesitãţii şi oportunitãţii investiţiilor propuse spre avizare.
(2) În funcţie de complexitatea lucrãrilor, la şedinţele Consiliului tehnico-economic pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai altor instituţii/structuri din subordinea/coordonarea M.I.R.A.
ART. 7
Membrii Consiliului tehnico-economic rãspund pentru întreaga activitate de verificare şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice.
ART. 8
Mapa de lucru a şedinţei Consiliului tehnico-economic este pusã la dispoziţia membrilor cu cel puţin 3 zile înaintea datei de desfãşurare a şedinţei şi conţine:
a) agenda de lucru;
b) notele de prezentare aferente documentaţiilor supuse aprobãrii;
c) documentaţia tehnico-economicã aferentã lucrãrilor supuse analizei.
ART. 9
(1) Pentru rezolvarea problemelor curente care apar în intervalul dintre şedinţe se constituie Biroul Consiliului tehnico-economic, denumit în continuare Birou. Componenţa Biroului este prevãzutã în anexa nr. 3.
(2) Hotãrârile Biroului se aduc la cunoştinţa plenului Consiliului tehnico-economic în prima şedinţã.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Consiliului tehnico-economic

ART. 10
Consiliul tehnico-economic are ca atribuţii principale:
1. analizarea şi avizarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate aferente obiectivelor noi de investiţii:
a) aflate în competenţa de aprobare a Guvernului (prin hotãrâre a Guvernului);
b) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului principal de credite;
c) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorilor secundari şi terţiari de credite;
2. analizarea şi avizarea documentaţiilor de avizare aferente lucrãrilor de intervenţii la construcţiile existente:
a) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului principal de credite;
b) aflate în competenţa de aprobare a ordonatorilor secundari şi terţiari de credite;
3. analizarea şi avizarea documentelor şi documentaţiilor pentru care sunt necesare actualizãri ale devizelor generale, precum şi modificãri ale soluţiilor şi indicatorilor tehnico-economici.

CAP. III
Atribuţiile Secretariatului Consiliului tehnico-economic

ART. 11
Secretariatul are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistreazã documentaţiile propuse spre analizã şi avizare. Documentaţiile incomplete se restituie beneficiarilor pentru completare;
b) întocmeşte ordinea de zi şi convocatorul şedinţelor;
c) comunicã celor interesaţi data întâlnirii şi agenda de lucru a Consiliului tehnico-economic, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), dupã aprobarea de cãtre preşedintele Consiliului tehnico-economic a ordinii de zi şi a convocatorului şedinţelor;
d) pregãteşte mapele de lucru pentru membrii şi invitaţii Consiliului tehnico-economic;
e) întocmeşte avizul Consiliului tehnico-economic şi ordinul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în condiţiile art. 19 alin. (2);
f) întocmeşte procese-verbale de avizare, urmãreşte introducerea în documentaţii a condiţiilor şi recomandãrilor stabilite prin concluziile şedinţei de avizare;
g) întocmeşte şi pãstreazã registrul unic al proceselor-verbale de şedinţã şi registrul avizelor şi ordinelor emise;
h) transmite avizele şi documentele astfel avizate ordonatorilor de credite, în vederea emiterii ordinului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în condiţiile art. 19 alin. (3); la cerere, documentele avizate pot fi transmise, dupã caz, şi persoanelor autorizate interesate;
i) numeroteazã şi înregistreazã avizele şi ordinele într-un registru constituit special în acest scop;
j) întocmeşte anual un raport privind activitatea Consiliului tehnico-economic;
k) pãstreazã un exemplar din documentaţia supusã avizãrii;
l) întocmeşte baza de date şi gestioneazã arhiva Consiliului tehnico-economic.

CAP. IV
Avizarea documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente

SECŢIUNEA 1
Documentaţii tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente

ART. 12
Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente sunt prezentate în anexele nr. 4-10, dupã cum urmeazã:
a) conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate - anexa nr. 4;
b) conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate - anexa nr. 5;
c) conţinutul-cadru al documentaţiei de avizare a lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente - anexa nr. 6;
d) conţinutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr. 7;
e) metodologia privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii - anexa nr. 8;
f) devizul general privind cheltuielile necesare realizãrii unei investiţii - anexa nr. 9;
g) devizul pe obiect privind cheltuielile necesare realizãrii unei investiţii - anexa nr. 10.

SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente

ART. 13
(1) Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice în fazele studiu de prefezabilitate şi studiu de fezabilitate pentru lucrãrile de investiţii sunt prevãzute în anexa nr. 11.
(2) Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor pentru lucrãrile de intervenţii la construcţii existente sunt cuprinse în anexa nr. 12.
(3) Nota de prezentare pentru susţinerea de cãtre beneficiar a investiţiei este cuprinsã în anexa nr. 13.
ART. 14
Se interzice ordonatorilor de credite sã treacã la întocmirea fazelor ulterioare de proiectare aferente obiectivelor de investiţii şi lucrãrilor de intervenţii, în lipsa avizãrii fazei anterioare de proiectare de cãtre Consiliul tehnico-economic.

SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de avizare a documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente

ART. 15
Procedura de avizare a documentaţiilor tehnico-economice presupune parcurgerea urmãtoarelor etape:
a) prezentarea de cãtre responsabilii de lucrãri din cadrul instituţiilor/structurilor din subordinea/coordonarea M.I.R.A. a punctului de vedere tehnic şi economic asupra documentaţiilor supuse avizãrii;
b) verificarea de cãtre membrii Consiliului tehnico-economic a dosarelor care cuprind lucrãrile supuse analizei;
c) supunerea la vot a documentaţiei corespunzãtoare fiecãrui dosar;
d) întocmirea procesului-verbal al şedinţei de cãtre secretarul Consiliului tehnico-economic;
e) întocmirea avizului tehnico-economic;
f) întocmirea ordinului de aprobare, pentru investiţiile aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului principal de credite.
ART. 16
Documentaţiile tehnico-economice analizate şi avizate de Consiliul tehnico-economic se referã la:
a) obiectivele noi de investiţii;
b) lucrãrile de intervenţii reprezentând lucrãri la construcţii existente, inclusiv instalaţii aferente, asimilate obiectivelor de investiţii, care constau în: reparaţii capitale, transformãri, modificãri, modernizãri, consolidãri, reabilitãri termice, precum şi lucrãri de intervenţii pentru prevenirea sau înlãturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi calamitãţi naturale, efectuate în scopul asigurãrii cerinţelor esenţiale de calitate şi funcţionale ale construcţiilor, potrivit destinaţiei lor;
c) actualizarea devizelor generale, potrivit art. 5 din anexa nr. 4 "Metodologie privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii" la <>Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 ;
d) modificãri de soluţii tehnico-economice.
ART. 17
Avizarea sau respingerea documentaţiei tehnico-economice se face prin votul majoritãţii simple a membrilor prezenţi cu drept de vot.
ART. 18
Documentaţiile tehnico-economice respinse de la avizare se înapoiazã beneficiarului/autoritãţii contractante, prin grija Secretariatului, în termen de 15 zile calendaristice de la data şedinţei, comunicându-se totodatã motivele care au stat la baza deciziei de respingere.

SECŢIUNEA a 4-a
Avizarea şi întocmirea ordinului de aprobare pentru obiectivele de investiţii noi şi/sau lucrãrile de intervenţii la construcţii existente

ART. 19
(1) Consiliul tehnico-economic emite avizul care certificã necesitatea şi oportunitatea investiţiei noi şi/sau lucrãrilor de intervenţie, în concordanţã cu cerinţele autoritãţii contractante şi cu posibilitãţile financiare preconizate.
(2) Pentru investiţiile noi şi/sau lucrãrile de intervenţii aflate în competenţa de aprobare a ordonatorului principal de credite, odatã cu avizul se emite şi ordinul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici. Modelul ordinului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici este prevãzut în anexa nr. 14.
(3) Pentru investiţiile noi şi/sau lucrãrile de intervenţii aflate în competenţa de aprobare a celorlalţi ordonatori de credite, ordinul se emite de cãtre aceştia.
ART. 20
Studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, precum şi documentaţiile de avizare pentru lucrãri de intervenţii la construcţii existente se întocmesc de cãtre Grupul de proiectare din cadrul Direcţiei generale management logistic şi administrativ, denumit în continuare Grup. În cazul în care Grupul nu are capacitate de elaborare a documentaţiilor solicitate, beneficiarii pot contracta servicii de proiectare cu firme de specialitate, selectate prin proceduri de achiziţie publicã, în condiţiile legii.
ART. 21
Studiile de prefezabilitate, de fezabilitate, precum şi documentaţiile de avizare pentru lucrãri de intervenţii la construcţii existente, elaborate de firme de specialitate, se supun spre avizare Consiliului tehnico-economic numai dupã verificarea documentaţiilor de cãtre Grup şi/sau de cãtre serviciile de specialitate din cadrul Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei, dupã caz.
ART. 22
(1) Prin grija Secretariatului, pe baza procesului-verbal al şedinţei de avizare, se întocmeşte avizul Consiliului tehnico-economic şi se prezintã spre semnare preşedintelui.
Avizul va cuprinde informaţii privind denumirea, codul şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei.
(2) Avizele se numeroteazã şi se înregistreazã într-un registru special care se pãstreazã la Secretariat.
ART. 23
(1) Avizele eliberate de Consiliul tehnico-economic sunt valabile pânã la finalizarea obiectivelor de investiţii.
(2) În cazul obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrãrilor de intervenţii ale cãror lucrãri de execuţie nu au început în termen de 2 ani de la data eliberãrii avizului, documentaţiile tehnico-economice aferente fac obiectul unei noi proceduri de avizare, în conformitate cu prevederile art. 15.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 24
Anexele nr. 1-14 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 25
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David

Bucureşti, 1 septembrie 2008.
Nr. 597.


ANEXA 1

DEFINIŢII
ale unor termeni şi expresii

a) Analizã cost-beneficiu - instrumentul de evaluare a avantajelor investiţiilor din punctul de vedere al tuturor grupurilor de factori interesaţi, pe baza valorilor monetare atribuite tuturor consecinţelor pozitive şi negative ale investiţiei.
b) Documentaţie de avizare pentru lucrãri de intervenţii - documentaţia tehnico-economicã similarã studiului de fezabilitate, elaboratã pe baza concluziilor raportului de expertizã tehnicã şi, dupã caz, ale raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi lucrãrilor de intervenţii la construcţii existente.
c) Investiţie publicã majorã - investiţia publicã al cãrei cost total depãşeşte echivalentul a 25 milioane euro, în cazul investiţiilor promovate în domeniul protecţiei mediului, sau echivalentul a 50 milioane euro, în cazul investiţiilor promovate în alte domenii.
d) Lucrãri de intervenţii - lucrãrile la construcţii existente, inclusiv instalaţiile aferente, asimilate obiectivelor de investiţii, care constau în: reparaţii capitale, transformãri, modificãri, modernizãri, consolidãri, reabilitãri termice, precum şi lucrãri de intervenţii pentru prevenirea sau înlãturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi calamitãţi naturale, efectuate în scopul asigurãrii cerinţelor esenţiale de calitate şi funcţionale ale construcţiilor, potrivit destinaţiei lor.
e) Studiu de fezabilitate - documentaţia tehnico-economicã prin care se stabilesc principalii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii, pe baza necesitãţii şi oportunitãţii realizãrii acestuia, şi care cuprinde soluţiile funcţionale, tehnologice, constructive şi economice ce urmeazã a fi supuse aprobãrii.
f) Studiu de prefezabilitate - documentaţia tehnico-economicã prin care se fundamenteazã necesitatea şi oportunitatea investiţiei pe bazã de date tehnice şi economice.
g) Ordonatori de credite:
1. Ordonatorii principali de credite sunt miniştrii, conducãtorii celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, conducãtorii altor autoritãţi publice şi conducãtorii instituţiilor publice autonome. Ordonatorii principali de credite pot delega aceastã calitate înlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau altor persoane împuternicite în acest scop. Prin actul de delegare ordonatorii principali de credite vor preciza limitele şi condiţiile delegãrii. În cazurile prevãzute de legi speciale ordonatorii principali de credite sunt secretarii generali sau persoanele desemnate prin aceste legi.
2. Ordonatorii secundari sau terţiari de credite, dupã caz, sunt conducãtorii instituţiilor publice cu personalitate juridicã din subordinea ordonatorilor principali de credite.


ANEXA 2

COMPONENŢA
Consiliului tehnico-economic


I. Preşedinte - secretarul general al Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative
II. Vicepreşedinte - directorul general al Direcţiei generale management
logistic şi administrativ
III. Membri: 1. directorul general adjunct al Direcţiei generale
management logistic şi administrativ, care coordoneazã
activitatea de patrimoniu imobiliar, investiţii şi
proiectare pentru construcţii;
2. ordonatorii secundari de credite;
3. ordonatorii terţiari de credite din subordinea
directã a ordonatorului principal de credite;
4. directorul general al Direcţiei generale financiare;
5. directorul general al Direcţiei generale de
informaţii şi protecţie internã;
6. directorul general al Direcţiei generale medicale;
7. directorul general al Direcţiei generale pentru
comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
8. directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
9. directorul Direcţiei pentru serviciile publice
deconcentrate;
10. şeful Serviciului management patrimoniu
imobiliar - Direcţia generalã management logistic şi
administrativ;
11. şeful Compartimentului programe investiţii
publice - Direcţia generalã management logistic şi
administrativ;
12. şeful Serviciului controlul calitãţii în
construcţii - Direcţia generalã management logistic
şi administrativ;
13. şeful Serviciului logistic pentru tehnologia
informaţiei şi comunicaţii - Direcţia generalã pentru
comunicaţii şi tehnologia informaţiei.
IV. Secretar - şeful Grupului de proiectare - Direcţia generalã
management logistic şi administrativ




ANEXA 3

COMPONENŢA
Biroului Consiliului tehnico-economic



I. Preşedinte - secretarul general al Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative
II. Vicepreşedinte - directorul general al Direcţiei generale management
logistic şi administrativ
III. Membri: 1. directorul general adjunct al Direcţiei generale
management logistic şi administrativ, care coordoneazã
activitatea de patrimoniu imobiliar, investiţii şi
proiectare pentru construcţii;
2. şefii structurilor interesate care au promovat
investiţii pentru avizare;
3. directorul general al Direcţiei generale financiare;
4. directorul general al Direcţiei generale pentru
comunicaţii şi tehnologia informaţiei;
5. directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
6. directorul Direcţiei pentru serviciile publice
deconcentrate;
7. şeful Serviciului management patrimoniu imobiliar
- Direcţia generalã management logistic şi
administrativ;
8. şeful Compartimentului programe investiţii
publice - Direcţia generalã management logistic şi
administrativ;
9. şeful Serviciului controlul calitãţii în
construcţii - Direcţia generalã management logistic
şi administrativ.
IV. Secretar - şeful Grupului de proiectare - Direcţia generalã
management logistic şi administrativ




ANEXA 4

CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de prefezabilitate

A. PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada, numãrul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
II. Necesitatea şi oportunitatea investiţiei
1. Necesitatea investiţiei:
a) scurtã prezentare privind situaţia existentã, din care sã rezulte necesitatea investiţiei;
b) tabele, hãrţi, grafice, planşe desenate, fotografii etc., care sã expliciteze situaţia existentã şi necesitatea investiţiei;
c) deficienţele majore ale situaţiei actuale privind necesarul de dezvoltare a zonei;
d) prognoze pe termen mediu şi lung.
2. Oportunitatea investiţiei:
a) încadrarea obiectivului în politicile de investiţii generale, sectoriale sau regionale;
b) actele legislative care reglementeazã domeniul investiţiei, dupã caz;
c) acorduri internaţionale ale statului care obligã partea românã la realizarea investiţiei, dupã caz.
III. Scenariile tehnico-economice prin care obiectivele proiectului de investiţii pot fi atinse:
1. scenarii propuse - minimum douã;
2. scenariul recomandat de cãtre elaborator;
3. avantajele scenariului recomandat.
IV. Date privind amplasamentul şi terenul pe care urmeazã sã se amplaseze obiectivul de investiţie
Informaţii despre terenul din amplasament:
1. situaţia juridicã privind proprietatea asupra terenului care urmeazã a fi ocupat - definitiv şi/sau temporar - de obiectivul de investiţii;
2. suprafaţa estimatã a terenului;
3. caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament determinate în baza studiului geotehnic realizat special pentru obiectivul de investiţie privind:
a) zona seismicã de calcul şi perioada de colţ;
b) datele preliminare asupra naturii terenului de fundare şi presiunea convenţionalã;
c) nivelul maxim al apelor freatice;
4. studiile topografice preliminare;
5. datele climatice ale zonei în care este situat amplasamentul.
V. Costul estimativ al investiţiei
1. Cheltuieli pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice:
a) cheltuieli pentru elaborarea documentaţiilor de proiectare: studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, expertizã tehnicã, proiect tehnic şi detalii de execuţie, dupã caz;
b) cheltuieli pentru activitatea de consultanţã şi asistenţã tehnicã;
c) cheltuieli pentru obţinerea avizelor şi acordurilor de principiu necesare elaborãrii studiului de prefezabilitate;
d) cheltuieli pentru pregãtirea documentelor privind aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de lucrãri şi a contractului de servicii de proiectare, urbanism, inginerie, alte servicii tehnice, conform prevederilor legale, cum ar fi instrucţiuni pentru ofertanţi, publicitate, onorarii şi cheltuieli de deplasare etc.
2. Valoarea totalã estimatã a investiţiei.
VI. Avize şi acorduri de principiu, dupã caz
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonã (1:25.000 - 1:5.000);
2. plan general (1:2.000 - 1:500 sau, dupã caz, la alte scãri grafice, în funcţie de necesitãţile de redactare).


ANEXA 5

CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de fezabilitate

A. PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada, numãrul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
II. Informaţii generale privind proiectul:
1. situaţia actualã şi informaţii despre entitatea responsabilã cu implementarea proiectului;
2. descrierea investiţiei:
a) concluziile studiului de prefezabilitate sau ale planului detaliat de investiţii pe termen lung, în cazul în care au fost elaborate în prealabil, privind situaţia actualã, necesitatea şi oportunitatea promovãrii investiţiei, precum şi scenariul tehnico-economic selectat;
b) scenariile tehnico-economice prin care obiectivele proiectului de investiţii pot fi atinse, în cazul în care, anterior studiului de fezabilitate, nu a fost elaborat un studiu de prefezabilitate sau un plan detaliat de investiţii pe termen lung, respectiv:
- scenarii propuse - minimum douã;
- scenariul recomandat de cãtre elaborator;
- avantajele scenariului recomandat;
c) descrierea constructivã, funcţionalã şi tehnologicã, dupã caz;
3. date tehnice ale investiţiei:
a) zona şi amplasamentul;
b) statutul juridic al terenului care urmeazã sã fie ocupat, care include atât categoriile de folosinţã ale terenului, cât şi amplasarea în intravilan şi/sau extravilan;
c) situaţia ocupãrilor definitive de teren: suprafaţa totalã, reprezentând terenuri din intravilan/extravilan; situaţia ocupãrii definitive de teren priveşte, în principal, identificarea proprietarilor, precum şi a suprafeţelor de terenuri aparţinând acestora, afectate de investiţie;
d) studii de teren:
- studii topografice cuprinzând planuri topografice cu amplasamentele reperelor, liste cu repere în sistem de referinţã naţional;
- studiu geotehnic cuprinzând planuri cu amplasamentul forajelor, fişe complexe cu rezultatele determinãrilor de laborator, analiza apei subterane, raportul geotehnic cu recomandãrile pentru fundare şi consolidãri;
- alte studii de specialitate necesare, dupã caz;
e) caracteristicile principale ale construcţiilor din cadrul obiectivului de investiţii, specifice domeniului de activitate, şi variantele constructive de realizare a investiţiei, cu recomandarea variantei optime pentru aprobare;
f) situaţia existentã a utilitãţilor şi analiza de consum:
- necesarul de utilitãţi pentru varianta propusã pentru promovare;
- soluţii tehnice de asigurare cu utilitãţi;
g) concluziile evaluãrii impactului asupra mediului;
4. durata de realizare şi etapele principale; graficul de realizare a investiţiei.
III. Costurile estimative ale investiţiei:
1. valoarea totalã, cu detalierea pe structura devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de realizare a investiţiei.
IV. Analiza cost-beneficiu:
1. Identificarea investiţiei şi definirea obiectivelor, inclusiv specificarea perioadei de referinţã
Odatã ce a fost identificatã nevoia unei investiţii sau o problemã care necesitã rezolvare prin realizarea unei investiţii, obiectivele generale şi specifice ale acesteia se definesc astfel încât sã existe coerenţã cu obiectivele politicilor de investiţii naţionale, sectoriale, regionale şi/sau locale relevante, inclusiv mãsura în care obiectivele specifice ale investiţiei propuse contribuie la atingerea rezultatelor acestor politici.
Perioada de referinţã se referã la numãrul maxim de ani pentru care se realizeazã previziuni în cadrul analizei cost-beneficiu.
Previziunile se realizeazã pentru o perioadã apropiatã de viaţa economicã a investiţiei, dar suficient de îndelungatã pentru a permite manifestarea impactului pe termen mediu şi lung al acesteia.

Perioada de referinţã pe sector


Sector Perioada de referinţã (ani)
Energie 15-25
Apã şi mediu 30
Cãi ferate 30
Porturi şi aeroporturi 30
Drumuri 25-30
Industrie 10
Alte servicii 15



2. Analiza opţiunilor
Analiza opţiunilor se realizeazã parcurgând urmãtoarele etape:
- stabilirea unei liste lungi de alternative care fac posibilã atingerea obiectivelor specifice;
- analizarea listei lungi în funcţie de o serie de criterii calitative, care se stabilesc pe baza orientãrilor politicilor de investiţii şi/sau a consideraţiilor tehnice, şi stabilirea unei liste scurte de alternative potrivite şi fezabile;
- ierarhizarea alternativelor din lista scurtã, utilizând analiza economicã sau metodologia celui mai scãzut cost.
Metodologia recomandatã pentru selectarea alternativei preferate este detaliatã la pct. 3-6. În cazul în care în cadrul analizei opţiunilor se utilizeazã metodologia celui mai scãzut cost, trebuie realizaţi urmãtorii paşi adiţionali:
- analizarea faptului dacã alternativele diferã între ele în ceea ce priveşte impactul extern posibil asupra societãţii (de exemplu, perturbarea traficului la reabilitarea drumurilor);
- dacã sunt identificate diferenţe ale impactului extern al alternativelor, se ajusteazã metodologia celui mai scãzut cost pentru a încorpora externalitãţile identificate.
Pentru a stabili o ierarhie finalã a alternativelor, impactul extern identificat trebuie monetizat.
Analiza opţiunilor astfel realizatã asigurã atingerea obiectivelor stabilite la un cost total minim pentru societate.
3. Analiza financiarã
Obiectivul analizei financiare este de a calcula performanţa şi sustenabilitatea financiarã a investiţiei propuse pe parcursul perioadei de referinţã, cu scopul de a stabili cea mai potrivitã structurã de finanţare a acesteia.
(i) Analiza financiarã trebuie sã parcurgã urmãtoarele etape:
1. estimarea veniturilor şi costurilor investiţiei, precum şi a implicaţiilor acestora din punctul de vedere al fluxului de numerar;
2. definirea structurii de finanţare a investiţiei şi profitabilitatea sa financiarã;
3. verificarea capacitãţii fluxului de numerar proiectat pentru a se asigura funcţionarea adecvatã a investiţiei şi îndeplinirea obligaţiilor.
(ii) Determinarea performanţei şi sustenabilitãţii financiare se realizeazã prin calcularea indicatorilor de performanţã financiarã, dupã cum urmeazã:
1. valoarea financiarã actualã netã;
2. rata internã de rentabilitate financiarã;
3. raportul cost/beneficiu;
4. fluxul de numerar cumulat.
4. Analiza economicã
Obiectivul analizei economice este de a demonstra cã investiţia are o contribuţie pozitivã netã pentru societate şi, în consecinţã, aceasta meritã sã fie finanţatã din fonduri publice.
Pentru alternativa selectatã, beneficiile investiţiei trebuie sã depãşeascã costurile acesteia şi, mai specific, valoarea actualizatã a beneficiilor sale economice trebuie sã depãşeascã valoarea actualizatã a costurilor economice.
Punctul de start în analiza economicã este fluxul de numerar calculat pentru analiza financiarã, la care sunt introduse douã tipuri de corecţii:
a) corecţia fiscalã şi corecţia economicã a preţurilor; şi
b) monetizarea externalitãţilor.
Aceste corecţii se reflectã în fluxurile economice de numerar.
Fluxul costurilor şi beneficiilor economice va fi actualizat şi se vor determina indicatorii de performanţã economicã pentru investiţie:
a) valoarea economicã actualã netã;
b) rata internã de rentabilitate economicã;
c) raportul cost/beneficiu.
5. Analiza de senzitivitate
Analiza de senzitivitate are ca obiectiv identificarea variabilelor critice şi impactul potenţial asupra modificãrii indicatorilor de performanţã financiarã şi economicã.
Indicatorii de performanţã financiarã şi economicã relevanţi sunt rata internã de rentabilitate financiarã a investiţiei şi valoarea financiarã actualã netã. În cazul investiţiilor publice majore, analizele trebuie sã aibã în vedere şi rata internã a rentabilitãţii economice şi valoarea economicã actualã netã.
Pentru realizarea analizei de senzitivitate se parcurg paşii urmãtori:
a) identificarea variabilelor care sunt considerate critice pentru durabilitatea beneficiilor proiectului. Acest lucru se realizeazã prin modificarea procentualã a unui set de variabile ale investiţiei şi apoi prin calcularea valorii indicatorilor de performanţã financiarã şi economicã;
b) calculul "valorilor de comutare*1) pentru variabilele critice identificate.
--------
*1) Modificarea procentualã a variabilei critice identificate care determinã ca valoarea indicatorului de performanţã analizat (valoarea financiarã actualã netã sau valoarea economicã actualã netã) sã fie egalã cu zero.

6. Analiza de risc
Analiza de risc vizeazã estimarea distribuţiei de probabilitate a modificãrilor indicatorilor de performanţã financiarã şi economicã. Rezultatele analizei de risc se pot exprima ca medie estimatã şi deviaţie standard a acestor indicatori.
V. Sursele de finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiilor se constituie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau din fonduri proprii, credite bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal constituite.
VI. Estimãri privind forţa de muncã ocupatã prin realizarea investiţiei:
1. numãr de locuri de muncã create în faza de execuţie;
2. numãr de locuri de muncã create în faza de operare.
VII. Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
1. valoarea totalã (INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1 euro = ....... lei),
din care: construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II;
...............;
3. durata de realizare (luni);
4. capacitãţi (în unitãţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate în care este realizatã investiţia, dupã caz.
VIII. Avize şi acorduri de principiu:
1. avizul beneficiarului de investiţie privind necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
2. certificatul de urbanism;
3. avize de principiu privind asigurarea utilitãţilor (energie termicã şi electricã, gaz metan, apã-canal, elecomunicaţii etc.);
4. declaraţia autoritãţii pentru protecţia mediului;
5. alte avize şi acorduri de principiu specifice.
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonã (1:25.000 - 1:5.000);
2. plan general (1: 2.000 - 1:500 sau, dupã caz, la alte scãri grafice, în funcţie de necesitãţile de redactare);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitecturã, rezistenţã, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor specialitãţilor ce concurã la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile longitudinale, profile transversale, dupã caz.


ANEXA 6

CONŢINUTUL-CADRU
al documentaţiei de avizare a lucrãrilor de intervenţii
la construcţii existente

A. PIESE SCRISE
I. Date generale:
1. denumirea obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada, numãrul sau alte date de identificare);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul documentaţiei.
II. Descrierea investiţiei:
1. situaţia existentã a obiectivului de investiţii:
a) starea tehnicã din punctul de vedere al asigurãrii cerinţelor esenţiale de calitate în construcţii, potrivit legii;
b) valoarea de inventar a construcţiei;
c) actul doveditor al forţei majore, dupã caz;
2. concluziile raportului de expertizã tehnicã/audit energetic:
a) prezentarea a cel puţin douã opţiuni;
b) recomandarea expertului/auditorului energetic asupra soluţiei optime din punctul de vedere tehnic şi economic de dezvoltare în cadrul documentaţiei de avizare a lucrãrilor de intervenţii*).
------
*) Pentru lucrãri de intervenţii de complexitate redusã care se executã la construcţii existente, cu excepţia intervenţiilor la elementele structurale, raportul de expertizã tehnicã poate fi elaborat prin metoda evaluãrii calitative, care constã, în principal, în examinarea construcţiei la faţa locului, în ansamblu şi în detaliu, şi în analiza proiectului tehnic al construcţiei, dupã caz, a releveelor de degradãri şi avarii, precum şi a datelor referitoare la condiţii de execuţie, exploatare şi comportare în timp a construcţiei.
Cheltuielile de investiţii aferente lucrãrilor de intervenţii se aprobã de cãtre ordonatorul principal de credite, conform prevederilor <>art. 46 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare.

III. Date tehnice ale investiţiei:
1. descrierea lucrãrilor de bazã şi a celor rezultate ca necesare de efectuat în urma realizãrii lucrãrilor de bazã;
2. descrierea, dupã caz, a lucrãrilor de modernizare efectuate în spaţiile consolidate/reabilitate/reparate;
3. consumuri de utilitãţi:
a) necesarul de utilitãţi rezultate, dupã caz, în situaţia executãrii unor lucrãri de modernizare;
b) estimãri privind depãşirea consumurilor iniţiale de utilitãţi.
IV. Durata de realizare şi etapele principale:
- graficul de realizare a investiţiei
V. Costurile estimative ale investiţiei:
1. valoarea totalã, cu detalierea pe structura devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de realizare a investiţiei.
VI. Indicatori de apreciere a eficienţei economice:
- analiza comparativã a costului realizãrii lucrãrilor de intervenţii faţã de valoarea de inventar a construcţiei.
VII. Sursele de finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiei se constituie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau în fonduri proprii, credite bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal constituite.
VIII. Estimãri privind forţa de muncã ocupatã prin realizarea investiţiei:
1. numãr de locuri de muncã create în faza de execuţie;
2. numãr de locuri de muncã create în faza de operare.
IX. Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
1. valoarea totalã (INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1 euro =..... lei),
din care:
- construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II;
.................;
3. durata de realizare (luni);
4. capacitãţi (în unitãţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate în care este realizatã investiţia, dupã caz.
X. Avize şi acorduri de principiu:
1. certificatul de urbanism;
2. avize de principiu privind asigurarea utilitãţilor (energie termicã şi electricã, gaz metan, apã-canal, telecomunicaţii etc.);
3. declaraţia autoritãţii pentru protecţia mediului;
4. alte avize şi acorduri de principiu specifice tipului de intervenţie.
B. PIESE DESENATE:
1. plan de amplasare în zonã (1:25.000-1:5.000);
2. plan general (1:2.000-1:500 sau alte scãri grafice în funcţie de necesitãţile concrete de redactare);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitecturã, rezistenţã, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor specialitãţilor ce concurã la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile longitudinale, profile transversale, dupã caz.


ANEXA 7

CONŢINUTUL-CADRU
al proiectului tehnic

A. PIESE SCRISE
1. Date generale:
- denumirea obiectivului de investiţii;
- amplasamentul (judeţul, localitatea, adresa poştalã şi/sau alte date de identificare);
- titularul investiţiei;
- beneficiarul investiţiei;
- elaboratorul proiectului.
2. Descrierea generalã a lucrãrilor
2.1. În cadrul secţiunii "Descrierea lucrãrilor" care fac obiectul proiectului tehnic se vor face referiri asupra urmãtoarelor elemente:
a) amplasamentul;
b) topografia;
c) clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
d) geologia, seismicitatea;
e) prezentarea proiectului pe specialitãţi;
f) devierile şi protejãrile de utilitãţi afectate;
g) sursele de apã, energie electricã, gaze, telefon şi altele asemenea pentru lucrãri definitive şi provizorii;
h) cãile de acces permanente, cãile de comunicaţii şi altele asemenea;
i) trasarea lucrãrilor;
j) antemãsurãtoarea.
2.2. Memorii tehnice pe specialitãţi
3. Caietele de sarcini
Caietele de sarcini sunt documentele care reglementeazã nivelul de performanţã al lucrãrilor, precum şi cerinţele, condiţiile tehnice şi tehnologice, condiţiile de calitate pentru produsele care urmeazã a fi încorporate în lucrare, testele, inclusiv cele tehnologice, încercãrile, nivelurile de toleranţe şi altele de aceeaşi naturã, care sã garanteze îndeplinirea exigenţelor de calitate şi performanţã solicitate.
Caietele de sarcini se elaboreazã de cãtre proiectant pe specialitãţi, prin dezvoltarea elementelor tehnice cuprinse în planşe, şi nu trebuie sã fie restrictive.
3.1. Rolul şi scopul caietelor de sarcini:
a) caietele de sarcini fac parte integrantã din proiectul tehnic;
b) caietele de sarcini reprezintã descrierea elementelor tehnice şi calitative menţionate în planşe şi prezintã informaţii, precizãri şi prescripţii complementare planşelor;
c) planşele, breviarele de calcul şi caietele de sarcini sunt complementare; notele explicative înscrise în planşe sunt scurte şi cu caracter general, vizând în special explicitarea desenelor;
d) caietele de sarcini detaliazã notele şi cuprind caracteristicile şi calitãţile materialelor folosite, testele şi probele acestora, descriu lucrãrile care se executã, calitatea, modul de realizare, testele, verificãrile şi probele acestor lucrãri, ordinea de execuţie şi de montaj şi aspectul final;
e) caietele de sarcini împreunã cu planşele trebuie sã fie astfel concepute încât, pe baza lor, sã se poatã determina cantitãţile de lucrãri, costurile lucrãrilor şi utilajelor, forţa de muncã şi dotarea necesare execuţiei lucrãrilor;
f) elaborarea caietelor de sarcini se face de cãtre proiectanţi - arhitecţi şi ingineri specialişti - pentru fiecare categorie de lucrare;
g) caietele de sarcini stabilesc responsabilitãţile pentru calitãţile materialelor şi ale lucrãrilor şi responsabilitãţile pentru teste, verificãri, probe;
h) redactarea caietelor de sarcini trebuie sã fie concisã şi sistematizatã;
i) caietele de sarcini prevãd modul de urmãrire a comportãrii în timp a investiţiei;
j) caietele de sarcini prevãd mãsurile şi acţiunile de demontare/demolare (inclusiv reintegrarea în mediul natural a deşeurilor) dupã expirarea perioadei de viaţã (postutilizarea).
3.2. Tipuri de caiete de sarcini
3.2.1. În funcţie de destinaţie, caietele de sarcini pot fi:
a) caiete de sarcini pentru execuţia lucrãrilor;
b) caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, semifabricate, utilaje, echipamente tehnologice şi confecţii diverse;
c) caiete de sarcini pentru recepţii, teste, probe, verificãri şi puneri în funcţiune;
d) caiete de sarcini pentru urmãrirea comportãrii în timp a construcţiilor şi conţinutul cãrţii tehnice.
3.2.2. În funcţie de categoria de importanţã a obiectivului de investiţii, caietele de sarcini pot fi:
a) caiete de sarcini generale, care se referã la lucrãri curente în domeniul construcţiilor şi care se elaboreazã pentru toate obiectivele de investiţii;
b) caiete de sarcini speciale, care se referã la lucrãri specifice şi care se elaboreazã independent pentru fiecare lucrare.
3.3. Conţinutul caietelor de sarcini
Caietele de sarcini trebuie sã cuprindã:
a) breviarele de calcul, care reprezintã documentele justificative pentru dimensionarea elementelor de construcţii şi de instalaţii şi se elaboreazã pentru fiecare element de construcţie în parte. Breviarele de calcul, prezentate sintetic, vor preciza încãrcãrile şi ipotezele de calcul, precum şi tipurile de programe utilizate;
b) nominalizarea planşelor care guverneazã lucrarea;
c) proprietãţile fizice, chimice, de aspect, de calitate, toleranţe, probe, teste şi altele asemenea, pentru materialele componente ale lucrãrii, cu indicarea standardelor;
d) dimensiunea, forma, aspectul şi descrierea execuţiei lucrãrii;
e) ordinea de execuţie, probe, teste, verificãri ale lucrãrii;
f) standardele, normativele şi alte prescripţii care trebuie respectate la materiale, utilaje, confecţii, execuţie, montaj, probe, teste, verificãri;
g) condiţiile de recepţie, mãsurãtori, aspect, culori, toleranţe şi altele asemenea.
4. Listele cu cantitãţile de lucrãri
Acest capitol cuprinde toate elementele necesare cuantificãrii valorice a lucrãrilor şi conţine:
a) centralizatorul cheltuielilor pe obiectiv (formularul F1);
b) centralizatorul cheltuielilor pe categorii de lucrãri, pe obiecte (formularul F2);
c) listele cu cantitãţile de lucrãri pe categorii de lucrãri (formularul F3);
d) listele cu cantitãţile de utilaje şi echipamente tehnologice, inclusiv dotãri (formularul F4);
e) fişele tehnice ale utilajelor şi echipamentelor tehnologice (formularul F5);
f) listele cu cantitãţi de lucrãri pentru construcţii provizorii OS (organizare de şantier) (Se poate utiliza formularul F3.).
NOTĂ:
Formularele F1-F5 sunt cele prevãzute în anexa nr. 1 la Instrucţiunile de aplicare a unor prevederi din <>Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii, aprobate prin <>Ordinul ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor nr. 863/2008 .
Formularele F1-F5, completate cu preţuri unitare şi valori, devin formulare pentru devizul ofertei şi vor fi utilizate pentru întocmirea situaţiilor de lucrãri executate, în vederea decontãrii.
5. Graficul general de realizare a investiţiei publice (formularul F6)
Graficul general de realizare a investiţiei publice reprezintã eşalonarea fizicã a lucrãrilor de investiţii/intervenţii.
B. PIESE DESENATE
Piesele desenate sunt documentele principale ale proiectului tehnic pe baza cãrora se elaboreazã pãrţile scrise ale acestuia, cuprinzând toate informaţiile necesare elaborãrii caietelor de sarcini, şi care, de regulã, se compun din:
1. Planşe generale
Sunt planşe informative de ansamblu şi cuprind:
- planşa de încadrare în zonã;
- planşele de amplasare a reperelor de nivelment şi planimetrice;
- planşele topografice principale;
- planşele de amplasare a forajelor şi profilurilor geotehnice, cu înscrierea condiţiilor şi a recomandãrilor privind lucrãrile de fundare;
- planşele principale de amplasare a obiectelor, cu înscrierea cotelor de nivel, a distanţelor de amplasare, orientãrilor, coordonatelor, axelor, reperelor de nivelment şi planimetrice, a cotei ± 0,00, a cotelor trotuarelor, a cotelor şi distanţelor principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale, platformelor şi altele asemenea;
- planşele principale privind sistematizarea pe verticalã a terenului, cu înscrierea volumelor de terasamente, sãpãturi-umpluturi, depozite de pãmânt, volumului pãmântului transportat (excedent şi deficit), a lucrãrilor privind stratul vegetal, a precizãrilor privind utilajele şi echipamentele de lucru, precum şi a altor informaţii şi elemente tehnice şi tehnologice;
- planşele principale privind construcţiile subterane, cuprinzând amplasarea lor, secţiuni, profiluri longitudinale/transversale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj şi armare, ariile şi marca secţiunilor din oţel, marca betoanelor, protecţii şi izolaţii hidrofuge, protecţii împotriva agresivitãţii solului, a coroziunii şi altele asemenea;
- planşele de amplasare a reperelor fixe şi mobile de trasare.
2. Planşele principale ale obiectelor
Sunt planşe cu caracter tehnic, care definesc şi expliciteazã toate elementele construcţiei.
Se recomandã ca fiecare obiect subteran/suprateran sã fie identificat prin numãr/cod şi denumire proprii.
Planşele principale se elaboreazã pe obiecte şi, în general, cuprind:
2.1. Planşe de arhitecturã
Definesc şi expliciteazã toate elementele de arhitecturã ale fiecãrui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, distanţe, funcţiuni, arii, precizãri privind finisajele şi calitatea acestora şi alte informaţii de aceastã naturã.
2.2. Planşe de structurã
Definesc şi expliciteazã pentru fiecare obiect alcãtuirea şi execuţia structurii de rezistenţã, cu toate caracteristicile acesteia, şi cuprind:
- planurile infrastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;
- planurile suprastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;
- descrierea soluţiilor constructive, descrierea ordinii tehnologice de execuţie şi montaj (numai în situaţiile speciale în care aceasta este obligatorie), recomandãri privind transportul, manipularea, depozitarea şi montajul.
2.3. Planşe de instalaţii
Definesc şi expliciteazã pentru fiecare obiect amplasarea, alcãtuirea şi execuţia instalaţiilor, inclusiv cote, dimensiuni, toleranţe şi altele asemenea.
2.4. Planşe de utilaje şi echipamente tehnologice Cuprind, în principal, planşele principale de tehnologie şi montaj, secţiuni, vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni, toleranţe, detalii de montaj, şi anume:
- planşe de ansamblu;
- scheme ale fluxului tehnologic;
- scheme cinematice, cu indicarea principalilor parametri;
- scheme ale instalaţiilor hidraulice, pneumatice, electrice, de automatizare, comunicaţii, reţele de combustibil, apã, iluminat şi altele asemenea, precum şi ale instalaţiilor tehnologice;
- planşe de montaj, cu indicarea geometriilor, dimensiunilor de amplasare, prestaţiilor, sarcinilor şi a altor informaţii de aceeaşi naturã, inclusiv a schemelor tehnologice de montaj;
- diagrame, nomograme, calcule inginereşti, tehnologice şi de montaj, inclusiv materialul grafic necesar punerii în funcţiune şi exploatãrii;
- liste cu utilaje şi echipamente din componenţa planşelor tehnologice, inclusiv fişe cuprinzând parametrii, performanţele şi caracteristicile acestora.
2.5. Planşe de dotãri
Cuprind planşe de amplasare şi montaj, inclusiv cote, dimensiuni, secţiuni, vederi, tablouri de dotãri şi altele asemenea, pentru:
- piese de mobilier;
- elemente de inventar gospodãresc;
- dotãri PSI;
- dotãri necesare securitãţii muncii;
- alte dotãri necesare în funcţie de specific.
NOTĂ:
La elaborarea proiectelor, materialele, confecţiile, utilajele tehnologice şi echipamentele vor fi definite prin parametri, performanţe şi caracteristici.
Este interzis a se face referiri sau trimiteri la mãrci de fabricã, producãtori ori comercianţi sau la alte asemenea recomandãri ori precizãri care sã indice preferinţe sau sã restrângã concurenţa.
Caracteristicile tehnice şi parametrii funcţionali vor fi prezentaţi în cadrul unor limite (pe cât posibil) rezultate din breviarele de calcul şi nu vor fi daţi în mod determinist, în scopul de a favoriza un anumit furnizor (producãtor sau comerciant).


ANEXA 8

METODOLOGIE
privind elaborarea devizului general pentru obiective
de investiţii şi lucrãri de intervenţii

A. Prevederi generale
ART. 1
Devizul general este documentaţia economicã prin care se stabileşte valoarea totalã estimativã a cheltuielilor necesare realizãrii obiectivelor de investiţii sau a cheltuielilor asimilate investiţiilor, necesare realizãrii lucrãrilor de intervenţii la construcţii şi instalaţii, în faza de proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrãrilor de intervenţii.
ART. 2
Devizul general se structureazã pe capitole şi subcapitole de cheltuieli.
ART. 3
În cadrul fiecãrui capitol/subcapitol de cheltuieli se înscriu obiectele de investiţie (la cap. 4 şi, dupã caz, cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 3.1, 5.1), iar la celelalte capitole/subcapitole se înscrie natura cheltuielilor.
ART. 4
Compensarea cheltuielilor între capitolele/subcapitolele de cheltuieli cuprinse în devizul general, pe parcursul derulãrii investiţiei, în cadrul aceleiaşi valori totale, se face prin actualizarea devizului general, prin grija beneficiarului.
ART. 5
Devizul general întocmit la faza de proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrãrilor de intervenţii se actualizeazã prin grija beneficiarului ori de câte ori este necesar, dar de regulã în urmãtoarele situaţii:
a) la data supunerii spre aprobare a studiului de fezabilitate/documentaţiei de fezabilitate;
b) la data solicitãrii autorizaţiei de construire;
c) la data organizãrii procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publicã pentru execuţia de lucrãri;
d) dupã încheierea contractelor de achiziţie, rezultând valoarea de finanţare a obiectivului de investiţie/lucrãrilor de intervenţii;
e) la data întocmirii sau modificãrii de cãtre ordonatorul principal de credite, potrivit legii, a listei obiectivelor de investiţii, anexã la bugetul de stat sau la bugetul local, atât pentru obiective de investiţii noi, cât şi în continuare;
f) la data de 31 decembrie a anului precedent, pe baza indicilor preţurilor de consum lunari (total), comunicaţi de Institutul Naţional de Statisticã.
ART. 6
Valoarea actualizatã a obiectivelor de investiţii se aprobã de ordonatorul principal de credite, potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 7
(1) Elaborarea devizului general se face conform precizãrilor prezentate la lit. B.
(2) Structura devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii este prezentatã în anexa nr. 9 la ordin.
B. Structura devizului general pe capitole de cheltuieli
ART. 8
În capitolele/subcapitolele devizului general prevãzut în anexa nr. 9 din prezentul ordin se cuprind urmãtoarele cheltuieli:

CAP. 1
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului

1.1. Obţinerea terenului
Se includ cheltuielile efectuate pentru cumpãrarea de terenuri, plata concesiunii (redevenţei) pe durata realizãrii lucrãrilor, exproprieri, despãgubiri, schimbarea regimului juridic al terenului, scoaterea temporarã sau definitivã din circuitul agricol, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi naturã.
1.2. Amenajarea terenului
Se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrãrilor pentru pregãtirea amplasamentului, care constã în demolãri, demontãri, dezafectãri, defrişãri, evacuãri de materiale rezultate, devieri de reţele de utilitãţi din amplasament, sistematizãri pe verticalã, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizãrii lucrãrilor pentru investiţia de bazã), devieri de cursuri de apã, strãmutãri de localitãţi sau monumente istorice etc.
1.3. Amenajãri pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţialã
Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrãri şi acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural dupã terminarea lucrãrilor, precum plantare de copaci, reamenajarea spaţiilor verzi, şi reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz.

CAP. 2
Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului

Se includ cheltuielile aferente asigurãrii cu utilitãţile necesare funcţionãrii obiectivului de investiţie, precum: alimentare cu apã, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electricã, telecomunicaţii, drumuri de acces, cãi ferate industriale, care se executã pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente racordãrii la reţelele de utilitãţi.

CAP. 3
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţã tehnicã

3.1. Studii de teren
Se cuprind cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplaseazã obiectivul de investiţie.
3.2. Obţinerea avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor
Se includ cheltuielile pentru:
a) obţinerea/prelungirea valabilitãţii certificatului de urbanism;
b) obţinerea/prelungirea valabilitãţii autorizaţiei de construire/desfiinţare;
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de apã, canalizare, gaze, termoficare, energie electricã, telefonie etc.;
d) obţinerea certificatului de nomenclaturã stradalã şi adresã;
e) întocmirea documentaţiei, obţinerea numãrului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciarã;
f) obţinerea declaraţiei autoritãţii pentru protecţia mediului;
g) obţinerea avizului de securitate la incendiu;
h) alte avize, acorduri şi autorizaţii.
3.3. Proiectare şi inginerie
Se includ cheltuielile pentru elaborarea tuturor fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie), pentru plata verificãrii tehnice a proiectãrii şi pentru plata elaborãrii certificatului de performanţã energeticã a clãdirii, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie (documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic etc.).
Pentru lucrãrile de intervenţii la construcţii existente sau pentru continuarea lucrãrilor la obiective începute şi neterminate se includ cheltuielile efectuate pentru expertizarea tehnicã.
Pentru lucrãrile de creştere a performanţei energetice a clãdirilor ca urmare a modernizãrilor/reabilitãrilor se includ cheltuielile pentru efectuarea auditului energetic.
3.4. Organizarea procedurilor de achiziţie
Se includ cheltuielile aferente organizãrii şi derulãrii procedurilor de achiziţii publice, precum: cheltuieli aferente întocmirii documentaţiei de atribuire şi multiplicãrii acesteia, exclusiv a celei cumpãrate de ofertanţi, cheltuielile cu onorariile, transportul, cazarea şi diurna membrilor desemnaţi în comisiile de evaluare; anunţuri de intenţie, de participare şi de atribuire a contractelor, corespondenţã prin poştã, fax, poştã electronicã etc. în legãturã cu procedurile de achiziţie publicã.
3.5. Consultanţã
Se includ cheltuielile efectuate, dupã caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţã la elaborarea studiilor de piaţã, de evaluare etc.;
b) plata serviciilor de consultanţã în domeniul managementului execuţiei investiţiei sau administrãrii contractului de execuţie.
3.6. Asistenţã tehnicã
Se includ cheltuielile efectuate, dupã caz, pentru:
a) asistenţa tehnicã din partea proiectantului pe perioada de execuţie a lucrãrilor (în cazul în care aceasta nu intrã în tarifarea proiectului);
b) plata diriginţilor de şantier, desemnaţi de autoritatea contractantã, autorizaţi conform prevederilor legale pentru verificarea execuţiei lucrãrilor de construcţii şi instalaţii.

CAP. 4
Cheltuieli pentru investiţia de bazã

4.1. Construcţii şi instalaţii
Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie: clãdiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încãlzire, ventilare, climatizare, telecomunicaţii şi de apãrare împotriva incendiilor, precum şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului.
Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie, iar delimitarea obiectelor se face de cãtre proiectant.
Cheltuielile aferente fiecãrui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe obiect.
4.2. Montajul utilajelor tehnologice
Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionãrii acestora.
Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie.
4.3. Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj
Se cuprind cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale.
Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie.
4.4. Utilaje fãrã montaj şi echipamente de transport
Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesitã montaj, precum şi a echipamentelor şi a echipamentelor de transport tehnologic.
Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie.
4.5. Dotãri
Se cuprind cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intrã în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar, precum: mobilier, dotãri PSI, dotãri de uz gospodãresc, dotãri privind protecţia muncii.
Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie.
4.6. Active necorporale
Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale: drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate.
La rubricile "TOTAL" şi "TOTAL GENERAL" din devizul general se precizeazã partea de cheltuieli care reprezintã construcţii-montaj (C+M). Lucrãrile de construcţii-montaj sunt cele prevãzute la cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 4.1, 4.2 şi 5.1.1 din devizul general.

CAP. 5
Alte cheltuieli

5.1. Organizare de şantier
Se cuprind cheltuielile estimate ca fiind necesare contractantului în vederea creãrii condiţiilor de desfãşurare a activitãţii de construcţii-montaj.
5.1.1. Lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente organizãrii de şantier
Se estimeazã de cãtre proiectant, pe baza experienţei profesionale şi a unor lucrãri similare.
Se cuprind cheltuielile aferente construirii provizorii sau amenajãrii la construcţii existente pentru vestiare pentru muncitori, grupuri sanitare, rampe de spãlare auto, depozite pentru materiale, fundaţii pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţã, cãi de acces (auto şi cãi ferate), branşamente/racorduri la utilitãţi, împrejmuiri, panouri de prezentare, pichete de incendiu şi altele asemenea. Se includ, de asemenea, cheltuielile de desfiinţare de şantier.
5.1.2. Cheltuieli conexe organizãrii de şantier
Se cuprind cheltuielile pentru: obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare aferente lucrãrilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri de semne de circulaţie, întreruperea temporarã a reţelelor de transport sau distribuţie de apã, canalizare, agent termic, energie electricã, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, feroviare, navale sau aeriene, contractele de asistenţã cu poliţia rutierã, contract temporar cu furnizorul de energie electricã, cu unitãţi de salubrizare, taxe de depozit ecologic, taxe locale; chirii pentru ocuparea temporarã a domeniului public, costul energiei electrice şi al apei consumate în incinta organizãrii de şantier pe durata de execuţie a lucrãrilor, costul transportului muncitorilor nelocalnici şi/sau cazarea acestora, paza şantierului, asigurarea pompierului autorizat etc. În categoria cheltuielilor conexe organizãrii de şantier, în legãturã cu ocuparea temporarã a domeniului public, se includ şi cheltuielile necesare readucerii acestor terenuri la starea lor iniţialã, la terminarea execuţiei lucrãrilor de investiţii/intervenţii, operaţiune care constituie obligaţia executanţilor, prevãzutã în art. 23 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia cheltuielilor aferente punctului 1.3 "Amenajãri pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţialã" din structura devizului general prevãzutã la anexa nr. 9 la ordin.
5.2. Comisioane, cote legale, taxe, costul creditului
Se cuprind, dupã caz: comisionul bãncii finanţatoare, cota aferentã Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii, cota aferentã Casei Sociale a Constructorilor, valoarea primelor de asigurare din sarcina autoritãţii contractante, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de construire/desfiinţare, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi naturã, stabilite în condiţiile legii, inclusiv cota de administrare a proiectelor, conform legilor specifice de ratificare. În costul creditului se cuprind comisioanele şi dobânzile aferente creditului pe durata execuţiei obiectivului.
5.3. Cheltuieli diverse şi neprevãzute
5.3.1. Estimarea acestora se face procentual din valoarea cheltuielilor prevãzute la cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 3 şi 4 ale devizului general prevãzut în anexa nr. 9 la ordin, în funcţie de natura şi de complexitatea lucrãrilor.
5.3.2. În cazul obiectivelor de investiţii noi, precum şi al reparaţiilor capitale, extinderilor, transformãrilor, modificãrilor, modernizãrilor, reabilitãrii la construcţii şi instalaţii existente, se aplicã un procent de pânã la 10%.
5.3.3. În cazul lucrãrilor de intervenţii de natura consolidãrilor la construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în cazul lucrãrilor pentru prevenirea sau înlãturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi/sau calamitãţi naturale, se aplicã un procent de pânã la 20%, în funcţie de natura şi de complexitatea lucrãrilor.
5.3.4. Din procentul stabilit se acoperã, dupã caz, cheltuielile rezultate în urma modificãrilor soluţiilor tehnice, cantitãţi suplimentare de lucrãri, utilaje sau dotãri ce se impun pe parcursul derulãrii investiţiei, precum şi cheltuielile de conservare pe parcursul întreruperii execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantã.

CAP. 6
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar

6.1. Pregãtirea personalului de exploatare
Se cuprind cheltuielile necesare instruirii/şcolarizãrii personalului în vederea utilizãrii corecte şi eficiente a utilajelor şi tehnologiilor.
6.2. Probe tehnologice şi teste
Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei probelor/încercãrilor prevãzute în proiect, rodajelor, expertizelor la recepţie, omologãrilor etc.
În situaţia în care se obţin venituri ca urmare a probelor tehnologice, în devizul general se înscrie valoarea rezultatã prin diferenţa dintre cheltuielile realizate pentru efectuarea probelor şi veniturile realizate din acestea.
C. Structura devizului pe obiect
ART. 9
Obiectul de construcţie este o parte a obiectivului de investiţie, cu funcţionabilitate distinctã în cadrul ansamblului acestuia.
ART. 10
Delimitarea obiectelor din cadrul obiectivului de investiţie se face la faza de proiectare - studiu de fezabilitate de cãtre proiectant, iar valoarea fiecãrui obiect se estimeazã prin devizul pe obiect.
ART. 11
Devizul pe obiect este sintetic şi valoarea sa se obţine prin însumarea valorilor categoriilor de lucrãri ce compun obiectul.
ART. 12
Valoarea categoriilor de lucrãri din devizul pe obiect se stabileşte estimativ, pe baza cantitãţilor de lucrãri şi a preţurilor acestora, la faza - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrãrilor de intervenţii.
ART. 13
Devizul pe obiect întocmit la faza de proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrãrilor de intervenţii se reface avându-se în vedere cantitãţile de lucrãri rezultate la faza de proiect de execuţie şi preţurile unitare rezultate în urma aplicãrii procedurilor de achiziţie publicã.
ART. 14
Devizul pe obiect se structureazã cu respectarea conţinutului-cadru prevãzut în anexa nr. 10 la ordin.


ANEXA 9

DEVIZ GENERAL
privind cheltuielile necesare realizãrii unei investiţii*)

În mii lei/mii euro la cursul .......... lei/euro din data de ............




┌──────┬────────────────────────────────────────────────┬───────────┬─────┬────────────────┐
│Nr. │ │ Valoarea │ TVA │ Valoarea │
│crt. │ Denumirea capitolelor şi subcapitolelor │(fãrã TVA) │ │ (inclusiv TVA) │
│ │ de cheltuieli ├─────┬─────┼─────┼─────┬──────────┤
│ │ │ Mii │ Mii │ Mii │ Mii │ Mii euro │
│ │ │ lei │euro │ lei │ lei │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│CAPITOLUL 1 │
│Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului │
├──────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│1.1. │Obţinerea terenului │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│1.2. │Amenajarea terenului │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│1.3. │Amenajãri pentru protecţia mediului şi aducere │ │ │ │ │ │
│ │la starea iniţialã │ │ │ │ │ │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL CAPITOL 1 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CAPITOLUL 2 │
│Cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│TOTAL CAPITOL 2 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CAPITOLUL 3 │
│Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţã tehnicã │
├──────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│3.1. │Studii de teren │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│3.2. │Taxe pentru obţinerea de avize, acorduri şi │ │ │ │ │ │
│ │autorizaţii │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│3.3. │Proiectare şi inginerie │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│3.4. │Organizarea procedurilor de achiziţie │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│3.5. │Consultanţã │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│3.6. │Asistenţã tehnicã │ │ │ │ │ │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL CAPITOL 3 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CAPITOLUL 4 │
│Cheltuieli pentru investiţia de bazã │
├──────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│4.1. │Construcţii şi instalaţii │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│4.2. │Montajul utilajelor tehnologice │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│4.3. │Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale │ │ │ │ │ │
│ │cu montaj │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│4.4. │Utilaje fãrã montaj şi echipamente de transport │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│4.5. │Dotãri │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│4.6. │Active necorporale │ │ │ │ │ │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL CAPITOL 4 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CAPITOLUL 5 │
│Alte cheltuieli │
├──────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│5.1. │Organizare de şantier │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│5.1.1.│Lucrãri de construcţii şi instalaţii aferente │ │ │ │ │ │
│ │organizãrii de şantier │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│5.1.2.│Cheltuieli conexe organizãrii de şantier │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│5.2. │Comisioane, cote legale, taxe, costul creditului│ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│5.3. │Cheltuieli diverse şi neprevãzute │ │ │ │ │ │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL CAPITOL 5 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CAPITOLUL 6 │
│Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar │
├──────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│6.1. │Pregãtirea personalului de exploatare │ │ │ │ │ │
├──────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│6.2. │Probe tehnologice şi teste │ │ │ │ │ │
├──────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL CAPITOL 6 │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│TOTAL GENERAL │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Din care C + M │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



--------
*) Se înscrie denumirea obiectivului de investiţie/lucrãrilor de intervenţie.

NOTĂ:
În cazul lucrãrilor de intervenţii de natura consolidãrilor la construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în cazul lucrãrilor pentru prevenirea sau înlãturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi/sau calamitãţi naturale, valoarea cheltuielilor aferente se va evidenţia distinct în devizul general, pe fiecare capitol/subcapitol de cheltuieli, atât în lei, cât şi în euro.


ANEXA 10

DEVIZ PE OBIECT
privind cheltuielile necesare realizãrii
unei investiţii .................*)

În mii lei/mii euro la cursul ...... lei/euro din data de ....




┌────┬────────────────────────────────────────────────┬───────────┬─────┬────────────────┐
│Nr. │ │ Valoarea │ TVA │ Valoarea │
│crt.│ Denumirea capitolelor şi subcapitolelor │(fãrã TVA) │ │ (inclusiv TVA) │
│ │ de cheltuieli ├─────┬─────┼─────┼─────┬──────────┤
│ │ │ Mii │ Mii │ Mii │ Mii │ Mii euro │
│ │ │ lei │euro │ lei │ lei │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│I. LUCRĂRI DE CONSTRUCŢII │
├────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│ 1. │Terasamente │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 2. │Construcţii: rezistenţã (fundaţii, structurã de │ │ │ │ │ │
│ │rezistenţã) şi arhitecturã(închideri exterioare,│ │ │ │ │ │
│ │compartimentãri, finisaje) │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 3. │Izolaţii │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 4. │Instalaţii electrice │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 5. │Instalaţii sanitare │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 6. │Instalaţii de încãlzire, ventilare, climatizare,│ │ │ │ │ │
│ │radio-tv, intranet şi de apãrare împotriva │ │ │ │ │ │
│ │incendiilor │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 7. │Instalaţii de alimentare cu gaze naturale │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│ 8. │Instalaţii de telecomunicaţii │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│... │ ...................... │ │ │ │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL I │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│II. MONTAJ │
├────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│... │Montaj utilaje şi echipamente tehnologice │ │ │ │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL II │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│III. PROCURARE │
├────┬────────────────────────────────────────────────┬─────┬─────┬─────┬─────┬──────────┤
│... │Utilaje şi echipamente tehnologice │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│... │Utilaje şi echipamente de transport │ │ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────────┤
│... │Dotãri │ │ │ │ │ │
├────┴────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────────┤
│TOTAL III │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│TOTAL (TOTAL I + TOTAL II + TOTAL III) │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



-------
*) Se înscrie denumirea obiectului.


ANEXA 11

ETAPELE
de întocmire şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice la
faza de studiu de prefezabilitate şi studiu de fezabilitate
pentru lucrãrile de investiţii

Etapele de întocmire şi avizare a documentaţiilor tehnico-economice în fazele de studiu de prefezabilitate şi studiu de fezabilitate pentru lucrãrile de investiţii
I. Cu un an înaintea propunerii de avizare în Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A.:
Pânã la data de 30 septembrie a anului în curs ordonatorii secundari de credite transmit centralizat la Direcţia generalã management logistic şi administrativ solicitãrile pentru nevoile de investiţii, însoţite de note de fundamentare.
Pentru unitãţile aparatului central ai cãror şefi nu au calitatea de ordonator de credite, solicitãrile şi notele de fundamentare sunt analizate şi avizate de cãtre aceşti şefi.
A. Notele de fundamentare vor cuprinde:
a) amplasamentul (judeţ, localitate, stradã, nr. şi/sau alte date de identificare);
b) scopul realizãrii investiţiei;
c) necesitatea, oportunitatea şi eficienţa lucrãrilor solicitate;
d) suprafaţa şi situaţia juridicã a terenului pe care urmeazã a fi amplasatã investiţia;
e) posibilitãţile de asigurare a utilitãţilor (energie electricã, termicã, gaze, apã, canal etc.);
f) caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zonã seismicã, natura terenului, nivelul hidrostatic al apelor freatice) pentru construcţii, în funcţie de existenţa acestor date;
g) necesarul de spaţii şi amenajãri anexe;
h) principalele utilaje ce vor intra în dotarea construcţiilor (centrale termice, instalaţii de hidrofor, ascensoare, platforme, instalaţii de stingere a incendiului, puţuri, boilere, pompe, bazine cu apã etc.);
i) eficienţa soluţiilor propuse;
j) elementele funcţionale necesare;
k) numãrul de persoane ce urmeazã a-şi desfãşura activitatea în noile spaţii;
l) destinaţiile spaţiilor;
m) nivelul de dotare cu obiecte de inventar şi mijloace fixe;
n) orice alte elemente care pot duce la o analizã economicã/tehnicã pertinentã.
În trimestrul IV aceste solicitãri se analizeazã de cãtre cadre de specialitate din Grupul de proiectare, dupã care reprezentanţii unitãţilor beneficiare întocmesc temele de proiectare care se supun avizãrii ordonatorilor de credite, pânã la data de 31 decembrie.
B. Tema de proiectare va cuprinde:
1. Date generale:
a) denumirea investiţiei sau a obiectivului;
b) ordonatorul principal, secundar sau terţiar de credite, beneficiar al investiţiei;
c) autoritatea contractantã;
d) amplasamentul (judeţ, localitate, stradã, numãr şi/sau alte date de identificare).
2. Date tehnice:
a) suprafaţa şi situaţia juridicã a terenului care urmeazã sã fie ocupat de lucrare sau pe care se amplaseazã obiectivul (extras de carte funciarã). Se transmit pentru analizã şi avizare numai solicitãrile la care terenul pe care se amplaseazã investiţia este deţinut de M.I.R.A., în condiţiile legii;
b) caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona seismicã de calcul, natura terenului de fundare, nivelul maxim al apelor freatice);
c) categoria de importanţã a construcţiei;
d) caracteristicile principale ale construcţiilor (aria construitã, aria desfãşuratã, numãr de nivele şi înãlţimea acestora);
e) necesarul de spaţii şi pentru amenajarea construcţiilor;
f) principalele utilaje din dotarea construcţiilor (centrale termice, instalaţii hidrofor, boilere, ascensoare, platforme, instalaţii de stingere a incendiului, pompe, puţuri, bazine cu apã etc.);
g) utilitãţi necesare (energie electricã, apã, canalizare, gaze, agent termic etc.), modul de asigurare şi soluţia avutã în vedere;
h) soluţia de învelitoare propusã;
i) cãi de acces şi de comunicaţii propuse;
j) clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
k) topografia terenului.
II. În anul propunerii spre avizare în Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A.:
Pânã la data de 1 februarie unitãţile solicitante transmit Direcţiei generale management logistic şi administrativ temele de proiectare verificate şi avizate de cãtre ordonatorii de credite.
Acestea vor fi însoţite de certificatul de urbanism, acordurile şi avizele de principiu, solicitate prin certificatul de urbanism, dupã caz, precum şi de piese desenate (plan de amplasament în zonã, la scara 1:5.000 - 1:25.000 şi plan general la scara 1:500 - 1:1.000 sau la alte scãri grafice, în funcţie de necesitãţile de redactare).
Temele de proiectare care nu sunt însoţite de piesele desenate, certificatul de urbanism, acordurile şi avizele de principiu, dupã caz, nu se promoveazã în vederea întocmirii studiului de fezabilitate de cãtre Grupul de proiectare.
Studiul de fezabilitate se elaboreazã, de regulã, numai pe baza temei de proiectare întocmite de unitatea beneficiarã şi aprobate de ordonatorul secundar de credite, respectiv de cãtre ordonatorii terţiari de credite, care se finanţeazã direct de Direcţia generalã financiarã.
Înscrierea obiectivului în lista de investiţii se face obligatoriu în baza avizului Consiliului tehnico-economic şi a aprobãrilor necesare, conform legii.
Pentru obiectivele de investiţii noi, inclusiv extinderi, de o complexitate deosebitã, ale cãror documentaţii tehnicoe-conomice intrã în competenţa de aprobare a Guvernului, se elaboreazã un studiu de prefezabilitate anterior întocmirii studiului de fezabilitate.
Supunerea spre avizare a studiilor de fezabilitate în Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A., precum şi susţinerea acestora în cadrul şedinţei de avizare se fac şi de cãtre reprezentanţii ordonatorilor de credite.


ANEXA 12

ETAPELE
de întocmire şi avizare a documentaţiilor pentru lucrãrile
de intervenţii la construcţii existente

I. Cu un an înaintea propunerii de avizare în Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A:
Pânã la data de 30 septembrie a anului în curs, ordonatorii de credite transmit Direcţiei generale management logistic şi administrativ solicitãrile pentru nevoile de lucrãri de intervenţie, însoţite de notele de fundamentare.
Pentru unitãţile aparatului central ai cãror şefi nu au calitatea de ordonator de credite, solicitãrile şi notele de fundamentare sunt analizate şi avizate de cãtre aceşti şefi.
A. Notele de fundamentare vor fi însoţite de:
a) tema de proiectare;
b) certificatul de urbanism - dacã este cazul;
c) amplasamentul lucrãrii (judeţ, localitate, stradã, numãr şi/sau alte date de identificare);
d) suprafaţa şi situaţia juridicã a terenului care urmeazã sã fie ocupat de lucrare sau pe care se va amplasa obiectivul (extras de carte funciarã). Se transmit pentru analizã şi avizare numai solicitãrile la care terenul pe care se va amplasa investiţia este deţinut de M.I.R.A, în condiţiile legii;
e) acorduri şi avize de principiu privind posibilitãţile de asigurare a utilitãţilor (energie electricã şi termicã, apã, canal etc.), dacã este cazul;
f) caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zonã seismicã, natura terenului, nivelul maxim al apelor freatice) pentru construcţii, turnuri de radiocomunicaţii etc.);
g) necesarul de spaţii şi amenajãri, inclusiv reţele de telecomunicaţii şi transmisii de date;
h) principalele utilaje din dotare ale construcţiilor (centrale, hidrofoare, ascensoare, platforme, centrale telefonice, de semnalizare pazã - efracţie - incendiu, dispecerate etc.);
i) eficienţa soluţiilor adoptate.
B. Tema de proiectare va cuprinde:
I. Date generale:
a) denumirea investiţiei sau a obiectivului;
b) ordonatorul principal, secundar sau terţiar de credite, beneficiar al investiţiei;
c) autoritatea contractantã;
d) amplasamentul (judeţ, localitate, stradã, numãr şi/sau alte date de identificare).
2. Date tehnice:
a) suprafaţa şi situaţia juridicã a terenului care urmeazã sã fie ocupat de lucrare sau pe care se amplaseazã obiectivul (extras de carte funciarã). Se transmit pentru analizã şi avizare numai solicitãrile la care terenul pe care se amplaseazã investiţia este deţinut de M.I.R.A., în condiţiile legii;
b) caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona seismicã de calcul, natura terenului de fundare, nivelul maxim al apelor freatice);
c) categoria de importanţã a construcţiei;
d) caracteristicile principale ale construcţiilor (aria construitã, aria desfãşuratã, numãr de nivele şi înãlţimea acestora);
e) necesarul de spaţii şi pentru amenajarea construcţiilor;
f) principalele utilaje din dotarea construcţiilor (centrale termice, instalaţii hidrofor, boilere, ascensoare, platforme, instalaţii de stingere a incendiului, pompe, puţuri, bazine cu apã etc.);
g) utilitãţi necesare (energie electricã, apã, canalizare, gaze, agent termic etc.), modul de asigurare şi soluţia avutã în vedere;
h) soluţia de învelitoare propusã;
i) cãi de acces şi de comunicaţii propuse;
j) clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
k) topografia terenului.
Temele de proiectare vor fi însoţite de piesele desenate: plan de amplasament în zonã, la scara 1:5.000 - 1:25.000, plan general la scara 1:500 - 1:1.000 sau la alte scãri grafice în funcţie de necesitãţile de redactare, secţiuni orizontale pe fiecare nivel, secţiuni verticale şi planşe de instalaţii din cartea tehnicã a construcţiei.
Documentaţiile tehnico-economice de intervenţii se analizeazã şi se însuşesc de Grupul de proiectare pânã la data de 15 mai a anului urmãtor, urmând a fi promovate la avizare de Consiliul tehnico-economic al M.I.R.A. Susţinerea acestora în cadrul şedinţei de avizare, care are loc de regulã în luna iunie, se face de cãtre reprezentanţii ordonatorilor de credite titulari de filã de plan beneficiari ai investiţiei, pentru obiectivele de intervenţie la construcţii.


ANEXA 13

NOTA DE PREZENTARE
pentru susţinerea de cãtre beneficiar a investiţiei

1. Date generale
Obiectiv de investiţii ...................................................
Ordonator principal de credite ...........................................
Beneficiar ...............................................................
Proiectant................................................................
Cod proiect...............................................................
faza .....................................................................
Amplasamentul obiectivului................................................
2. Indicatorii tehnico-economici:
2.1. Valoarea totalã a investiţiei.......................................,
din care
C+M.......................................................................
2.2. Principalele caracteristici tehnice ale investiţiei..................
..........................................................
2.3. Durata de realizare a investiţiei....................................
3. Necesitatea şi oportunitatea investiţiei
4. Conţinutul documentaţiei
4.1. Descrierea investiţiei:
- prezentarea investiţiei;
- caracteristicile tehnice;
- soluţiile tehnice propuse;
- armonizarea soluţiilor tehnice adoptate cu normele europene;
- condiţiile specifice investiţiei în vederea protecţiei mediului.
4.2. Avize şi acorduri:
- prezentarea tuturor avizelor şi acordurilor în copii lizibile, inclusiv copii dupã cererile fãcute pentru obţinerea acestora.
5. Surse de finanţare:
- valoarea totalã a investiţiei...........................................
din/de la................................................................
6. Alte informaţii necesare susţinerii lucrãrii:
- încadrarea obiectivului de investiţii în programe şi strategii naţionale şi europene, convenţii internaţionale etc.


ANEXA 14

MODEL
al Ordinului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici

(STEMA ROMÂNIEI)
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR
ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE

ORDIN
Nr. ....... din ............

În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.865/2006 pentru modificarea limitelor valorice privind competenţele de aprobare a documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii noi,

ministrul internelor şi reformei administrative emite urmãtorul ordin:

ARTICOL UNIC
Se aprobã documentaţiile tehnico-economice, faza ........................ (SF sau DA), pentru obiectivul de investiţii "............................", din cadrul ........................................ elaborate de ........................, cu principalii indicatori tehnico-economici, potrivit anexei la prezentul ordin.

Ordonator principal de credite,
..........................

ANEXA Nr. .....

PRINCIPALII INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai ..................... (SF sau DA) pentru obiectivul
de investiţii/intervenţii la construcţii
"......................"


...........................................................................
(denumirea autoritãţii contractante, nr. cadastru şi adresa)

Total: ............. lei, din care
- C+M: ............. lei
Capacitãţi tehnice ...............
Durata de execuţie ...............

Secretarul Consiliului tehnico-economic
al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016