Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 582 din 14 aprilie 2003  pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime, prevazute de conventiile internationale la care Romania este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 582 din 14 aprilie 2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime, prevazute de conventiile internationale la care Romania este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003

EMITENT: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 400 din 9 iunie 2003
ORDIN nr. 582 din 14 aprilie 2003
pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003
EMITENT: MINISTERUL LUCRÃRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR ŞI LOCUINŢEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 400 din 9 iunie 2003

Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi ale Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 96/98/CE din 20 decembrie 1996 privind echipamentul maritim, amendata prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 98/85/CE din 11 noiembrie 1998, prin Directiva Comisiei Uniunii Europene nr. 2.001/53/CE din 10 iulie 2001 şi prin Directiva Comisiei Europene nr. 2.002/75/CE din 2 septembrie 2002,
în temeiul prevederilor art. 2^2 alin. (3) şi <>art. 10^2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 412/2002 , precum şi ale <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,

ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003, prevãzute în anexele nr. 1-5*) care fac parte integrantã din prezentul ordin.

----------
*) Anexele nr. 1-5 se publica ulterior.

ART. 2
Scopul normelor tehnice prevãzute la art. 1 este de a asigura:
a) siguranta pe mare şi prevenirea poluarii marine, prin aplicarea uniforma a reglementãrilor internaţionale în domeniu, a echipamentelor şi produselor care sunt destinate a fi montate la bordul navelor maritime, cãrora li se elibereazã certificate de siguranta, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte;
b) facilitarea condiţiilor de recunoaştere de cãtre organismele competente şi de libera acceptare a echipamentelor şi produselor în baza unor principii uniforme de evaluare şi certificare a calitãţii şi conformitatii cu dispoziţiile reglementãrilor internaţionale aplicabile.
ART. 3
În înţelesul prezentului ordin, termenii utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã:
a) Autoritatea Navala Romana (ANR) - organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei (MLPTL) cãruia i-au fost delegate competentele pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin;
b) proceduri de evaluare a conformitatii - procedurile prevãzute în anexa nr. 3;
c) echipamente şi produse - echipamentele şi produsele cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 care se monteaza la bordul navelor conform prevederilor convenţiilor internaţionale la care România este parte sau care se monteaza din initiativa armatorului, pentru care este necesarã aprobarea de tip a acestora în sensul prezentului ordin;
d) echipamente de radiocomunicatii - echipamentele prevãzute în cap. IV al Convenţiei SOLAS 1974, astfel cum a fost amendata în 1988, referitor la "Sistemul mondial pentru caz de sinistru şi pentru siguranta navigaţiei pe mare" (Sistemul GMDSS) şi radiotelefonul UIF (VHF) prevãzut la Regula 111/6.2.1 a Convenţiei SOLAS 1974;
e) convenţiile internaţionale:
1. Convenţia internationala asupra liniilor de încãrcare, încheiatã la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 ;
2. Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiatã la Londra la 20 octombrie 1972, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974 ;
3. Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin protocolul încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 ;
4. Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiatã la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 , împreunã cu protocoalele şi amendamentele la acestea, intrate în vigoare pe plan internaţional;
f) reglementãri internaţionale - convenţiile internaţionale, rezoluţiile şi circularele aplicabile ale Organizaţiei Maritime Internaţionale (IMO), precum şi standardele internaţionale de încercãri aplicabile, astfel cum sunt definite la lit. o);
g) marca de conformitate - simbol care se aplica de producãtor sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea pe piata şi/sau de utilizare, pe un produs, pe ambalajul acestuia şi/sau pe documentele insotitoare şi care are semnificatia conformitatii produsului cu toate cerinţele aplicabile, prevãzut în anexa nr. 4;
h) organism notificat - instituţia recunoscuta şi desemnatã oficial de autoritãţile de stat pentru realizarea evaluãrii şi certificãrii conformitatii echipamentelor maritime conform reglementãrilor aplicabile. În România, organismul tehnic de specialitate desemnat sa efectueze procedura de evaluare a conformitatii pentru echipamentele şi produsele maritime destinate navelor care arboreaza pavilionul roman este ANR;
i) echipament sau produs montat la bord - echipament sau produs plasat sau instalat permanent la bordul unei nave maritime, în concordanta cu reglementãrile internaţionale aplicabile;
j) certificate de siguranta - certificatele eliberate de administraţiile statelor de pavilion sau de cãtre organizaţii recunoscute, în numele acestora, în conformitate cu convenţiile internaţionale;
k) nava - orice nava care intra sub incidenta convenţiilor internaţionale care nu se aplica navelor militare;
l) certificat de aprobare de tip - certificatul eliberat unui echipament sau produs dupã finalizarea procedurilor de evaluare a conformitatii. Noţiunea de "certificat de aprobare de tip" este similarã cu noţiunea "certificat de tip - CE" utilizata în reglementãrile ţãrilor membre ale Comunitãţii Europene (CE);
m) nava noua - nava a carei chila a fost pusã sau care se gãseşte într-un stadiu similar de construcţie la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin sau ulterior acestei date. În scopul aplicãrii acestei definiţii, prin stadiu similar de construcţie se va înţelege ca:
1. stadiul construcţiei este identificabil ca fiind specific inceputului construcţiei; şi
2. asamblarea respectivei nave este realizatã la un nivel reprezentând cel puţin 50 t de material sau 1% din masa estimatã a tuturor materialelor pentru corpul şi structurile sale, luându-se în considerare valoarea cea mai mica;
n) nava existenta - o nava care nu este noua;
o) standarde de încercãri - standardele în vigoare, aplicabile pentru definirea metodelor de încercare şi a rezultatelor testelor în forma în care se face referire în anexa nr. 1, care sunt stabilite în concordanta cu cerinţele reglementãrilor internaţionale de cãtre:
1. Organizaţia Maritima Internationala (IMO);
2. Organizaţia Internationala de Standardizare (ISO);
3. Comisia Internationala Electrotehnica (CEI);
4. Comitetul European de Standardizare (CEN);
5. Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC);
6. Institutul European de Standardizare pentru Telecomunicaţii (ETSI);
p) aprobare de tip - procedurile de evaluare a conformitatii echipamentului cu normele aplicabile, efectuate în concordanta cu standardele de încercãri aplicabile, inclusiv verificãrile procedurilor de asigurare a calitãţii produsului şi/sau producţiei şi eliberarea certificatelor de aprobare de tip.
ART. 4
(1) Normele tehnice prevãzute la art. 1 se aplica echipamentelor şi produselor care vor fi montate la bordul:
a) navelor noi, care arboreaza pavilion roman, indiferent de locul unde se realizeazã construcţia acestora, în ţara sau în strãinãtate;
b) navelor existente, care arboreaza pavilion roman, dacã astfel de echipamente sau produse sunt montate la bord pentru prima data sau dacã ele înlocuiesc echipamente sau produse similare, cu excepţiile permise de convenţiile internaţionale, indiferent de locul în care se afla nava atunci când se face montarea echipamentelor la bord.
(2) Normele tehnice menţionate mai sus nu se aplica echipamentelor montate la bordul navelor înainte de data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 5
Pentru eliberarea sau reînnoirea certificatelor de siguranta prevãzute de convenţiile internaţionale, ANR se va asigura ca echipamentele montate la bord sa corespundã prevederilor normelor tehnice prevãzute la art. 1.
ART. 6
(1) Echipamentele şi produsele prevãzute în anexa nr. 1, montate la bordul navelor care arboreaza pavilion roman, vor corespunde cerinţelor reglementãrilor internaţionale indicate în respectiva anexa.
(2) Conformitatea echipamentelor şi a produselor cu prevederile convenţiilor internaţionale, rezolutiilor şi circularelor IMO se demonstreaza exclusiv prin aplicarea standardelor specifice de încercãri şi a procedeelor de evaluare a conformitatii menţionate în anexa nr. 1. În cazul echipamentelor şi produselor pentru care sunt indicate concomitent standarde de încercãri ale CEI şi ETSI, acestea sunt considerate ca variante alternative de încercãri pentru a cãror aplicare producãtorul sau reprezentantul sau autorizat poate decide care dintre acestea va fi folosit.
(3) Echipamentele şi produsele indicate în anexa nr. 1, fabricate şi certificate cu 2 ani înaintea datei de intrare în vigoare a prezentului ordin, pot fi acceptate de cãtre ANR spre a fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion roman.
(4) Pentru a putea sa fie instalate la bordul navelor care arboreaza pavilion roman, echipamentele şi produsele cuprinse în anexa nr. 2, pentru care, potrivit convenţiilor internaţionale, se prevede necesitatea aprobãrii de tip, dar pentru care nu exista încã standarde internaţionale de încercãri, se supun aprobãrii de tip a ANR, conform procedurilor stabilite de aceasta.
ART. 7
(1) Pentru a putea fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion roman, echipamentele şi produsele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 se supun în prealabil aprobãrii de tip de cãtre ANR, în concordanta cu reglementãrile internaţionale aplicabile şi, respectiv, cu prevederile prezentului ordin.
(2) Echipamentele şi produsele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, provenind din state ale CE, pot fi montate la bordul navelor care arboreaza pavilion roman, fãrã a li se impune condiţii suplimentare privind repetarea integrala a procedurilor de acceptare de tip şi certificare pentru recunoaştere, dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) producãtorii sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora din ţãrile CE sau, dupã caz, persoanele care asigura vânzarea respectivelor echipamente şi produse prezintã la ANR copii autentificate ale:
1. certificatelor de tip - CE eliberate de un organism notificat din cadrul CE, care sa ateste conformitatea cu prevederile reglementãrilor internaţionale aplicabile;
2. licenţelor radio care sunt eliberate, dupã caz, de cãtre autoritãţile competente, conform reglementãrilor internaţionale pentru radiocomunicatii;
b) echipamentele şi produsele se livreaza utilizatorilor cu marcarea CE adecvatã şi sunt însoţite de certificatele şi documentele aferente privind atestarea calitãţii, siguranţei şi caracteristicilor tehnice, instalarea, funcţionarea şi întreţinerea.
(3) Fãrã a ingreuna nejustificat montarea la bordul navelor sub pavilion roman a echipamentelor şi produselor prevãzute la alin. (2), în cazuri justificate, ANR poate solicita organismelor notificate CE şi, respectiv, autoritãţilor competente din cadrul CE informaţii suplimentare privind eliberarea sau retragerea certificatelor de tip CE, spre a se asigura asupra satisfacerii condiţiilor de siguranta şi prevenire a poluarii prevãzute de convenţiile internaţionale aplicabile.
(4) Înainte de eliberarea certificatelor de siguranta pentru nave, conform reglementãrilor internaţionale referitoare la radiocomunicatii, trebuie eliberate de cãtre autoritãţile competente, dupã caz, licentele radio.
ART. 8
În mãsura în care organizaţiile internaţionale prevãzute la art. 3 lit. o) stabilesc noi standarde de încercãri sau modifica standardele de încercãri pentru echipamentele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 şi acestea devin obligatorii pe plan internaţional şi, implicit, în cadrul CE, ANR va urmãri aplicarea respectivelor standarde de încercãri.
ART. 9
(1) Navele noi, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, în cazul în care vor fi transferate spre înmatriculare sub pavilion roman, la momentul transferului se supun de cãtre ANR unei inspecţii tehnice pentru a se verifica dacã particularitãţile echipamentelor şi produselor montate la bord, care fac obiectul anexelor nr. 1 şi 2, corespund cu certificatele de siguranta ale respectivelor nave, fiind marcate corespunzãtor.
(2) Echipamentele şi produsele montate la bord, care sunt incluse în anexele nr. 1 şi 2, se înlocuiesc numai în situaţia în care nu sunt marcate corespunzãtor şi dacã ANR constata ca nu corespund cerinţelor de siguranta şi de prevenire a poluarii din reglementãrile internaţionale aplicabile.
(3) Pentru echipamentele şi produse considerate echivalente cu cele aprobate de tip conform prezentelor norme sau conform normelor CE, pentru cele nemarcate CE, ANR va elibera un certificat care sa ateste respectiva echivalenta şi posibilitatea de a fi montate la bord cu eventuale restrictii ce s-ar putea impune pentru folosirea lor. Certificatul va fi pãstrat la bord.
(4) Echipamentele de radiocomunicatii nu trebuie sa afecteze cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.
ART. 10
(1) Organismul tehnic de specialitate, desemnat sa efectueze procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute la art. 11, pentru echipamentele şi produsele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 care se monteaza la bordul navelor sub pavilion roman, este ANR.
(2) Desemnarea altor organisme de cãtre MLPTL pentru efectuarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute la art. 11, pentru echipamentele şi produsele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, este condiţionatã de satisfacerea criteriilor din anexa nr. 5. În cazul nerespectãrii prevederilor din anexa nr. 5, MLPTL va retrage desemnarea.
(3) Pentru menţinerea desemnãrii de a efectua procedurile de evaluare prevãzute la art. 11, organismele notificate vor parcurge cel puţin o data la 2 ani un audit prin care se va verifica modul de satisfacere a criteriilor din anexa nr. 5. Auditul se realizeazã de cãtre o organizaţie independenta, abilitata în acest sens conform legislaţiei în vigoare.
(4) Aplicarea prevederilor art. 7 alin. (2) implica punerea oficialã la dispoziţie de cãtre cei interesaţi a listei actualizate a organismelor notificate din cadrul CE.
ART. 11
(1) Procedurile privind evaluarea conformitatii, care sunt prevãzute în anexa nr. 3, pot fi aplicate pentru certificarea de tip a echipamentelor şi produselor cuprinse în anexa nr. 1 prin folosirea modulelor B+C, B+D, B+E, B+F, G sau H, dupã caz, ţinând cont de faza de proiectare şi, respectiv, faza de producţie, asa cum sunt prezentate structurat în schema de mai jos:



┌────────────────────────────┬──────────────────────────────┐
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ ┌────────────┐ │ ┌───┐
│ │ │CONFORMITATE│ │ │ │
│ │ ┌───>│ DE TIP ├─────────┼───>│ C │
│ │ │ │(MODELUL C) │ │ │ E │
│ │ │ └────────────┘ │ │ R │
│ │ │ ┌────────────┐ │ │ T │
│ ┌────────────────┐ │ │ │ASIGURAREA │ │ │ I │
│ │EXAMINARE PENTRU│ │ │ │CALITÃŢII │ │ │ F │
│ ┌───>│APROBAREA DE TIP├──┼──┼───>│PRODUCŢIEI ├─────────┼───>│ I │
│ │ │ (MODELUL B) │ │ │ │(MODELUL D) │ │ │ C │
│ │ └────────────────┘ │ │ └────────────┘ │ │ A │
│ │ │ │ ┌────────────┐ │ │ R │
│ │ │ │ │ASIGURAREA │ │ │ E │
│ │ │ ├───>│CALITÃŢII ├─────────┼───>│ │
╔══════╗ │ │ │ │ │PRODUSELOR │ │ │ │
║PRODU-║─┼──>│ │ │ │(MODELUL E) │ │ │ D │
║CATOR ║ │ │ │ │ └────────────┘ │ │ E │
╚══════╝ │ │ │ │ ┌────────────┐ │ │ │
│ │ │ │ │VERIFICAREA │ │ │ │
│ │ │ └───>│PRODUSULUI ├─────────┼───>│ T │
│ │ │ │(MODELUL F) │ │ │ I │
│ │ │ └────────────┘ │ │ P │
│ │ ┌────────────────────┴─────────────────────────┐ │ │ │
│ │ │ VERIFICAREA UNITÃŢII DE PRODUS (MODULUL G) │ │ │ │
│ │ │Procedura de evaluare a conformitatii privind │ │ │
│ │ │verificarea pe fiecare produs se aplica pentru│ │ │ │
│ ├──>│echipamentele şi produsele fabricate unicat ├────┼───>│ │
│ │ │sau în serii mici nefiind adecvatã pentru │ │ │ │
│ │ │serii mari sau pentru producţii de masa │ │ │ │
│ │ └────────────────────┬─────────────────────────┘ │ │ │
│ │ ┌────────────────────┴───────────────────────┐ │ │ │
│ └──>│ ASIGURAREA TOTALÃ A CALITÃŢII (MODULUL H) ├──────┼───>│ │
│ └────────────────────┬───────────────────────┘ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ └───┘
└────────────────────────────┴──────────────────────────────┘

│ │ │
│ ┌──────────┐ │ ┌─────────┐ │
│<──────┤ FAZA DE ├────────>│<─────────┤ FAZA DE ├────────>│
│ │PROIECTARE│ │ │PRODUCŢIE│ │
│ └──────────┘ │ └─────────┘ │


Schema procedurilor de evaluare a conformitatii



(2) ANR va pune la dispoziţia celor interesaţi o lista actualizatã cu echipamentele sau produsele care au certificate de aprobare de tip, precum şi cu cele cãrora li s-a refuzat aprobarea de tip, pentru a putea fi montate la bordul navelor sub pavilion roman.
(3) Produsele care au obţinut certificatul de aprobare de tip a ANR vor fi însoţite de o declaraţie de conformitate a tipului, facuta de producãtor în scris şi care conţine informaţiile prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 12
(1) Echipamentele şi produsele cuprinse în anexa nr. 1, care sunt conforme cu cerinţele reglementãrilor internaţionale aplicabile, se marcheaza corespunzãtor, conform dispoziţiilor alin. (4), de cãtre producãtor sau reprezentantul autorizat al acestuia.
(2) Marca de conformitate este însoţitã de simbolul sau numãrul de identificare al organismului notificat competent care a efectuat procedura de evaluare a conformitatii şi este implicat în controlul fazelor de fabricaţie, precum şi de ultimele doua cifre ale anului în care este facuta marcarea. Numãrul sau simbolul de identificare al organismului notificat se aplica de cãtre producãtor sau de reprezentantul autorizat al producãtorului pe rãspunderea respectivului sau se poate aplica de însuşi organismul notificat.
(3) În anexa nr. 4 se prezintã forma marcajelor care se aplica pe echipamentele şi produsele ce se încadreazã în prevederile art. 7 alin. (1) şi, respectiv, alin. (2).
(4) Marca se aplica direct pe echipament/produs sau pe placuta cu datele acestuia, astfel încât sa fie vizibila, lizibila şi rezistenta la ştergere pe intreaga durata de viata estimatã a respectivului echipament/produs. În situaţia în care o astfel de aplicare nu este posibila sau nu poate fi luatã în considerare ca acceptabilã datoritã naturii pieselor care formeazã echipamentul, marcarea se aplica printr-o eticheta pe ambalaj sau în prospectul echipamentului.
(5) Nu se vor aplica marcaje suplimentare care pot produce confuzii sau neintelegerea graficii marcilor prevãzute prin prezentul ordin.
(6) Marca de conformitate se fixeazã numai la finalizarea ciclului de fabricaţie.
ART. 13
(1) Înainte de a fi montate la bordul navelor sub pavilion roman, dacã echipamentele sau produsele, prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, corespund condiţiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip, suplimentar celor prevãzute la art. 7 ANR poate proceda la verificãri prin sondaj ale unor exemplare prevãzute cu mãrci, existente pe piata. Astfel de verificãri nu se încadreazã în procedurile de evaluare a conformitatii prezentate la art. 11 şi nu pot fi fãcute pe cheltuiala producãtorului, reprezentantului sau autorizat sau a persoanelor care realizeazã comercializarea.
(2) Suplimentar fata de cele prevãzute la art. 7, pentru a controla dacã echipamentele sau produsele prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 corespund condiţiilor pentru care s-a efectuat aprobarea de tip şi prevederilor prezentului ordin dupã montarea la bordul navelor sub pavilion roman, ANR poate verifica şi aprecia mãsura în care respectivele echipamente şi produse corespund condiţiilor de siguranta şi/sau de prevenire a poluarii şi îşi menţin caracteristicile dupã ce s-au efectuat incercarile de funcţionare pentru evaluarea performantelor prevãzute de convenţiile internaţionale. Astfel de verificãri nu vor dubla, în nici un caz, procedurile de evaluare a conformitatii deja parcurse. ANR poate solicita producãtorului, reprezentantului sau autorizat sau persoanei care realizeazã comercializarea sa prevadã şi sa prezinte rapoarte de inspecţie şi încercare potrivit normelor specifice în vigoare.
ART. 14
(1) În situaţia în care un echipament sau produs prevãzut în anexele nr. 1 şi 2, chiar dacã are certificarea de aprobare de tip şi este corect montat la bord, corect întreţinut şi exploatat potrivit destinaţiei sale, dar se dovedeşte, cu ocazia inspectiilor sau pe orice alta cale, ca pune în pericol sãnãtatea şi/sau siguranta echipajului, pasagerilor sau, dupã caz, a altor persoane şi, respectiv, poate afecta în mod nefavorabil mediul marin, se va interzice utilizarea la bordul navelor sub pavilion roman a respectivului echipament sau produs. În situaţia în care echipamentul sau produsul în cauza se încadreazã în prevederile art. 6 alin. (1), MLPTL, prin ANR, va informa în cel mai scurt timp posibil autoritãţile competente ale statelor membre ale CE asupra mãsurilor adoptate, furnizandu-se detalii asupra motivelor care stau la baza acestor mãsuri, în special dacã se constata:
a) neconcordanta cu prevederile art. 6 alin. (1) şi (2);
b) aplicarea incorectã a standardelor de încercãri prevãzute la art. 6;
c) insuficienta sau deficienta însãşi a standardelor de încercãri aplicate.
(2) În situaţia în care un echipament sau produs se dovedeşte necorespunzãtor, dar are aplicatã marca de conformitate, ANR va lua mãsurile care se impun în astfel de situaţii impotriva tuturor acelora care au aplicat respectiva marca. ANR va informa organismul notificat care a eliberat certificatul de aprobare de tip sau, dupã caz, va retrage certificatul sau şi va informa armatorii romani.
ART. 15
(1) În afarã celor prevãzute la art. 6, în cazuri excepţionale, pentru inovaţii tehnice, se poate accepta montarea la bordul navelor sub pavilion roman şi a unor echipamente sau produse care nu sunt realizate în stricta conformitate cu procedurile de evaluare a conformitatii prevãzute în prezentul ordin, dacã acestea au corespuns probelor şi încercãrilor convenite cu ANR şi se dovedesc a fi corespunzãtoare cel puţin nivelului echipamentelor şi produselor care sunt deja aprobate de tip. Echipamentele de radiocomunicatii nu trebuie sa afecteze cerinţele spectrului de radiofrecvente.
(2) Procedurile excepţionale de acceptare prevãzute la alin. (1) se aplica fãrã a se determina discriminãri ale echipamentelor şi produselor care sunt prevãzute la art. 7 alin. (2).
(3) Pentru a putea fi montate la bordul navelor sub pavilion roman echipamentele şi produsele care sunt prevãzute la alin. (1), trebuie obţinut de la ANR un certificat de aprobare de tip cu specificaţia "experimental".
(4) Echipamentele şi produsele care sunt prevãzute la alin. (1) pot fi adãugate la lista din anexa nr. 2.
(5) În cazul în care o nava care arboreaza pavilion strãin, care are montate la bord echipamente sau produse la care face referire alin. (1), este transferata pentru înmatriculare sub pavilion roman, ANR va solicita efectuarea de încercãri şi demonstratii cu respectivele echipamente şi produse pentru a verifica dacã ele satisfac condiţiile de siguranta şi prevenire a poluarii stabilite prin reglementãrile internaţionale.
ART. 16
Montarea la bordul navelor sub pavilion roman a unor echipamente sau produse prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 pentru a fi încercate şi evaluate poate fi acceptatã de cãtre ANR, suplimentar fata de prevederile art. 6 şi 15, în urmãtoarele condiţii:
a) exista o certificare a respectivelor echipamente şi produse din partea unui alt stat al pavilionului;
b) aprobarea de tip se da pe o perioada limitatã, cu dreptul ANR de a impune eventuale restrictii şi precautii suplimentare privind utilizarea;
c) prin montarea la bord a echipamentelor şi produselor supuse probelor şi evaluãrilor nu se elimina echipamentele şi produsele care îndeplinesc prevederile prezentului ordin şi care sunt pregãtite permanent pentru a fi puse imediat în funcţiune în caz de necesitate;
d) în cazul echipamentelor de radiocomunicatii nu se afecteazã cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.
ART. 17
(1) În cazul în care un echipament sau produs prevãzut în anexa nr. 1, montat la bordul unei nave care arboreaza pavilion roman, este înlocuit în timpul voiajului navei, într-un port strãin, datoritã unor situaţii excepţionale, care sunt justificate legal şi care pot fi demonstrate, se poate admite montarea unui alt echipament sau produs în urmãtoarele condiţii:
a) armatorul sau operatorul navei informeazã imediat ANR asupra tipului şi caracteristicilor noului echipament sau produs;
b) noile echipamente sau produse sunt însoţite de documentaţia tehnica necesarã agreatã de o organizaţie recunoscuta de cãtre MLPTL sau, dupã caz, de administraţia unui stat membru al IMO;
c) montarea la bord se realizeazã sub supravegherea unei organizaţii recunoscute de MLPTL;
d) în cazul înlocuirii echipamentelor de radiocomunicatii, acestea nu afecteazã cerinţele spectrului de radiofrecvente şi cele privind compatibilitatea electromagnetica.
(2) Dupã înlocuirea echipamentelor şi produselor menţionate la alin. (1), ANR va verifica cu prima ocazie, prin examinarea documentaţiei tehnice şi efectuarea de probe, ca acestea corespund cerinţelor convenţiilor internaţionale. În caz de neconformitate, ANR va retrage certificatele de siguranta ale navei.
ART. 18
Prevederile prezentului ordin vor face obiectul revizuirii periodice cu scopul de a se asigura:
a) actualizarea cerinţelor prin aplicarea modificãrilor ce intervin pe parcurs în reglementãrile internaţionale şi reglementãrile CE;
b) actualizarea listelor de echipamente şi produse din anexele nr. 1 şi 2 în concordanta cu reglementãrile internaţionale şi reglementãrile CE;
c) adãugarea posibilitãţilor de utilizare a modulelor B+C şi, respectiv, a modulului H pentru evaluarea conformitatii echipamentelor şi produselor menţionate în anexa nr. 1;
d) includerea şi a altor organizaţii de standardizare pentru definirea standardelor de încercãri la care se face referire la art. 3 lit. o).
ART. 19
ANR va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 20
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 21
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevãzute de convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MT.RNR-EM-2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 25 iulie 2000, se abroga.

p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Bucureşti, 14 aprilie 2003.
Nr. 582.

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016