Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 578 din 6 iunie 2006  pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 578 din 6 iunie 2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 516 din 14 iunie 2006

În conformitate cu prevederile <>art. 17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 ,
în temeiul <>art. 5 alin. (8) din Hotãrârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul mediului şi gospodãririi apelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Metodologia de calcul al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Metodologia de calcul al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu are ca scop stabilirea unui mod de calcul unitar şi documentat pentru contribuţiile şi taxele prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 3
Prevederile prezentului ordin se aplicã de cãtre contribuabilii la Fondul pentru mediu, persoane fizice şi persoane juridice, pentru contribuţiile şi taxele prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 4
Administraţia Fondului pentru Mediu va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu

Bucureşti, 6 iunie 2006.
Nr. 578.


ANEXĂ

METODOLOGIA DE CALCUL
al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu

CAP. I
Prevederi generale

ART. 1
Prezenta metodologie stabileşte modul de calcul al contribuţiilor şi taxelor pe care contribuabilii trebuie sã le declare şi sã le plãteascã la Fondul pentru mediu.
ART. 2
Prezenta metodologie se aplicã de cãtre contribuabilii, persoane fizice şi persoane juridice, care datoreazã sumele prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 3
Semnificaţia termenilor şi expresiilor utilizaţi în text este cea prevãzutã în anexa la prezenta metodologie.

CAP. II
Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 4
Sunt obligaţi la plata contribuţiei de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase deţinãtorii de astfel de deşeuri, persoane fizice sau persoane juridice, care nu au calitatea de colector şi/sau valorificator, autorizaţi în condiţiile legii.
ART. 5
Obligaţia de a calcula, reţine, declara şi vira la Fondul pentru mediu contribuţia de 3% din veniturile realizate din vânzarea de deşeuri metalice feroase şi neferoase revine operatorilor economici colectori şi/sau valorificatori, autorizaţi în condiţiile legii.
ART. 6
Contribuţia de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase se reţine prin stopaj la sursã de cãtre operatorii economici colectori şi/sau valorificatori, autorizaţi potrivit legislaţiei în vigoare privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, care au obligaţia sã le vireze la Fondul pentru mediu.
ART. 7
Vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase de cãtre deţinãtorii de astfel de deşeuri, persoane juridice, cãtre operatorii economici valorificatori, autorizaţi în condiţiile legii, se face pe bazã de facturã, cu evidenţierea distinctã şi cu reţinerea contribuţiei de 3%.
ART. 8
Vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase de cãtre deţinãtorii de astfel de deşeuri, persoane fizice, cãtre operatorii economici colectori, autorizaţi în condiţiile legii, se face pe bazã de adeverinţã de primire şi platã la achitarea în numerar a sumei cuvenite vânzãtorului de deşeuri, reţinându-se contribuţia de 3%.
ART. 9
Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 3% reprezintã valoarea de vânzare a deşeurilor metalice feroase şi neferoase, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 10
(1) În cazul în care operatorii economici colectori şi/sau valorificatori, autorizaţi în condiţiile legii, devin deţinãtori de deşeuri metalice feroase şi neferoase prin activitatea de dezmembrare şi/sau casare de bunuri, mijloace fixe sau obiecte de inventar proprii ori devenite proprii prin achiziţie, au obligaţia, în cazul vânzãrii acestora, de a plãti contribuţia de 3% la Fondul pentru mediu.
(2) Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 3% reprezintã preţul mediu de achiziţie al deşeurilor metalice feroase şi neferoase din luna precedentã dezmembrãrii şi/sau casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã, înmulţitã cu cantitatea de deşeuri metalice feroase şi neferoase vândutã.
(3) În cazul în care operatorii economici colectori şi/sau valorificatori, autorizaţi în condiţiile legii, nu pot stabili preţul mediu de achiziţie al deşeurilor metalice feroase şi neferoase pentru luna precedentã dezmembrãrii şi/sau casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar, acesta este cel de la data dezmembrãrii şi/sau casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar.
ART. 11
Contribuţia la Fondul pentru mediu, prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãteşte lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.
ART. 12
În aplicarea prevederilor cap. II, semnificaţia termenilor utilizaţi este prezentatã la pct. 6 şi 14 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. III
Modul de calcul al taxelor prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 13
Operatorii economici utilizatori de surse fixe şi/sau mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã sunt obligaţi la plata taxelor la Fondul pentru mediu, în cuantumul şi pentru substanţele prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .

SECŢIUNEA I
Modul de calcul al taxelor pentru emisiile de poluanţi în atmosferã, provenite de la surse mobile

Autovehicule
ART. 14
În cazul operatorilor economici utilizatori de surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã, calculul taxelor la Fondul pentru mediu prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se efectueazã în funcţie de tipul de combustibil şi de tipul sursei mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã.
ART. 15
(1) Taxele la Fondul pentru mediu aplicabile operatorilor economici utilizatori de surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - autoturisme şi alte autovehicule - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x Val,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã conform formulei prevãzute la alin. (2);
Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant prevãzutã în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Cantitãţile de poluanţi emişi în atmosferã de la surse mobile se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
Q = f x V,
unde:
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, exprimatã în kilograme;
f - factorul de emisie pentru fiecare tip de poluant în funcţie de tipul de combustibil şi de tipul de sursã mobilã, exprimat în kg/litru de combustibil;
V - cantitatea de combustibil, exprimatã în litri.
ART. 16
Factorii de emisie "f" utilizaţi pentru calcularea cantitãţilor de poluanţi emise în atmosferã de la sursele mobile sunt urmãtorii:
1. pentru surse mobile care utilizeazã benzinã:
a) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (non Euro):
f = 0,0242 kg NOx/litru benzinã;
f = 0,0002 kg SO(2)/litru benzinã;
f = 0,0000038 kg plumb/litru benzinã;
f = 0,0000015 kg poluanţi organici persistenţi/litru benzinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru benzinã;
b) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (Euro):
f = 0,0026 kg NOx/litru benzinã;
f = 0,0002 kg SO(2)/litru benzinã;
f = 0,0000038 kg plumb/litru benzinã;
f = 0,0000015 kg poluanţi organici persistenţi/litru benzinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru benzinã;
c) autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere):
f = 0,0315 kg NOx/litru benzinã;
f = 0,0002 kg SO(2)/litru benzinã;
f = 0,0000038 kg plumb/litru benzinã;
f = 0,0000015 kg poluanţi organici persistenţi/litru benzinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru benzinã;
2. pentru surse mobile care utilizeazã motorinã:
a) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (non Euro):
f = 0,0132 kg NOx/litru motorinã;
f = 0,0006 kg SO(2)/litru motorinã;
f = 0,0063 kg pulberi/litru motorinã;
f = 0,0000028 kg poluanţi organici persistenţi/litru motorinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru motorinã;
b) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (Euro):
f = 0,0115 kg NOx/litru motorinã;
f = 0,0006 kg SO(2)/litru motorinã;
f = 0,0011 kg pulberi/litru motorinã;
f = 0,0000028 kg poluanţi organici persistenţi/litru motorinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru motorinã;
c) autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (non Euro):
f = 0,0338 kg NOx/litru motorinã;
f = 0,0006 kg SO(2)/litru motorinã;
f = 0,0056 kg pulberi/litru motorinã;
f = 0,0000028 kg poluanţi organici persistenţi/litru benzinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru benzinã;
d) autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 t (inclusiv tractoare, maşini autopropulsate pentru lucrãri şi maşini mobile nerutiere) - (Euro):
f = 0,0182 kg NOx/litru motorinã;
f = 0,0006 kg SO(2)/litru motorinã;
f = 0,0008 kg pulberi/litru motorinã;
f = 0,0000028 kg poluanţi organici persistenţi/litru benzinã;
f = 0,000000008 kg cadmiu/litru benzinã;
3. pentru surse mobile care utilizeazã GPL:
a) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (non Euro):
f = 0,0189 kg NOx/litru GPL;
b) autoturisme, alte autovehicule cu masa totalã maximã autorizatã mai micã sau egalã cu 3,5 t (Euro):
f = 0,0014 kg NOx/litru GPL.

Locomotive şi automotoare
ART. 17
(1) Taxele la Fondul pentru mediu aplicabile operatorilor economici utilizatori de surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - locomotive şi automotoare - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x Val,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã potrivit formulei prevãzute la alin. (2);
Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant, prevãzutã în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Cantitãţile de poluanţi emise în atmosferã de la surse mobile - locomotive şi automotoare - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
Q = f x V,
unde:
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, exprimatã în kilograme;
f - factorul de emisie raportat la kilogram de combustibil diesel;
V - cantitatea de combustibil diesel Euro, exprimatã în kilograme.
ART. 18
Factorii de emisie "f" utilizaţi pentru calcularea cantitãţilor de poluanţi emise în atmosferã de la surse mobile - locomotive şi automotoare - sunt urmãtorii:
f = 0,0396 kg NOx/kg combustibil diesel;
f = 0,0007 kg SO(2)/kg combustibil diesel;
f = 0,00458 kg pulberi/litru motorinã;
f = 0,00000332 kg poluanţi organici persistenţi/litru motorinã;
f = 0,00000000001 kg cadmiu/kg combustibil diesel.

Aeronave
ART. 19
(1) Taxele la Fondul pentru mediu aplicabile operatorilor economici utilizatori de surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - aeronave - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x Val,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã conform formulei prevãzute la alin. (2);
Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant prevãzutã în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Cantitãţile de poluanţi emise în atmosferã de la surse mobile - aeronave - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
Q = f x V,
unde:
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, exprimatã în kilograme;
f - factorul de emisie raportat la kilogram de combustibil;
V - cantitatea de combustibil, exprimatã în kilograme.
(3) Factorul de emisie "f" este stabilit în scris de operatorul economic de comun acord cu autoritatea publicã localã pentru protecţia mediului, în baza metodologiei existente EEA/EMEP/CORINAIR.

Nave
ART. 20
(1) Taxele la Fondul pentru mediu aplicabile operatorilor economici utilizatori de surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - nave - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x Val,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã conform formulei prevãzute la alin. (2);
Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant prevãzutã în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Cantitãţile de poluanţi emise în atmosferã de la surse mobile - nave - se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
Q = f x V,
unde:
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, exprimatã în kilograme;
f - factorul de emisie raportat la kilogram de combustibil;
V - cantitatea de combustibil, exprimatã în kilograme.
(3) Factorul de emisie "f" este stabilit în scris de operatorul economic de comun acord cu autoritatea publicã localã pentru protecţia mediului, în baza metodologiei existente EEA/EMEP/CORINAIR.
ART. 21
Taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã, provenite de la sursele mobile, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãtesc semestrial, pânã la data de 25 a primei luni din semestrul urmãtor pentru semestrul precedent.

SECŢIUNEA a II-a
Modul de calcul al taxelor pentru emisiile de poluanţi în atmosferã, provenite de la surse fixe

ART. 22
În cazul operatorilor economici deţinãtori de surse staţionare generatoare de emisii de poluanţi în atmosferã, care asigurã automonitorizarea emisiilor de poluanţi în atmosferã şi au înregistrãri ale mãsurãtorilor efectuate recunoscute de autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului, taxele datorate la Fondul pentru mediu, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x V,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, rezultatã din mãsurãtori, exprimatã în kilograme;
V - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant, conform anexei nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 23
(1) Pentru operatorii economici deţinãtori de surse staţionare generatoare de emisii de poluanţi în atmosferã, care nu au sisteme de automonitorizare a emisiilor de poluanţi în atmosferã, taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã datorate la Fondul pentru mediu, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
T = Q x Val,
unde:
T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã conform formulei prevãzute la alin. (2);
Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant, conform anexei nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Cantitãţile de poluanţi emişi în atmosferã de la surse staţionare se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
Q = f x A,
unde:
Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, exprimatã în kilograme;
f - factorul de emisie pentru fiecare tip de poluant, în funcţie de proces;
A - cantitatea de combustibil, materii prime şi materiale utilizate sau cantitatea de produs finit, în funcţie de tipul de proces.
(3) Factorul de emisie "f" este stabilit în scris de operatorul economic, de comun acord cu autoritatea publicã localã pentru protecţia mediului, în baza metodologiilor existente EEA/EMEP/CORINAIR, US EPA/AP-42 sau a altor metodologii disponibile la nivel de sector industrial.
(4) Factorul de emisie "f" stabilit de comun acord cu autoritatea publicã localã pentru protecţia mediului poate fi revizuit în funcţie de intervenţiile asupra instalaţiei şi/sau tehnologiei, dar nu mai devreme de 6 luni de la momentul la care acesta a fost stabilit.
(5) În cazul existenţei unor diferende între operatorul economic şi autoritatea publicã localã pentru protecţia mediului, referitor la factorul de emisie "f", acesta se valideazã de cãtre o terţã parte, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM - Bucureşti sau de un alt institut cu competenţã în acest domeniu, pe cheltuiala operatorului economic.
ART. 24
Taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã, provenite de la sursele fixe, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãtesc lunar pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.
ART. 25
(1) În cazul utilizãrii de cãtre operatorii economici a deşeurilor industriale reciclabile, ca materii prime secundare într-un proces tehnologic, în proporţie de cel puţin 50% din cantitatea totalã de materii prime secundare folosite, taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã nu se datoreazã.
(2) Dovada folosirii în procesul tehnologic a deşeurilor industriale reciclabile se face cu documentele de provenienţã ale acestora, documente privind consumul acestora şi fişa tehnologicã a produselor obţinute.
ART. 26
În aplicarea prevederilor cap. III, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prezentate la pct. 9, 12a), 20, 21, 22-22.1 şi 22.2 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. IV
Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 27
Operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor valorificabile au obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu taxele, în limitele prevãzute în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 28
Taxele prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se datoreazã pentru acele terenuri pe care sunt amplasate depozite noi de deşeuri valorificabile din categoriile prevãzute în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , şi numai dupã obţinerea autorizaţiei de mediu.
ART. 29
Taxele pentru depozitarea deşeurilor valorificabile se declarã şi se plãtesc anual, pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, de cãtre operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor valorificabile.
ART. 30
În aplicarea prevederilor cap. IV, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prezentate la pct. 6 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. V
Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 31
Obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu taxa de 1 leu (RON)/kg din greutatea ambalajelor introduse pe piaţa naţionalã, prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , revine urmãtorilor operatori economici responsabili:
a) producãtorii de bunuri ambalate, pentru ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite la ambalarea produselor lor;
b) importatorii de bunuri ambalate, pentru ambalajele primare, secundare şi terţiare aferente produselor importate;
c) operatorii economici care ambaleazã produse ambalate, pentru ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţã;
d) producãtorii de ambalaje de desfacere, pentru ambalajele de desfacere;
e) importatori de ambalaje de desfacere, pentru ambalajele de desfacere importate.
ART. 32
(1) Taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se plãteşte anual numai în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje.
(2) Cantitatea de deşeuri de ambalaje care trebuie valorificatã pentru îndeplinirea obiectivului de valorificare se realizeazã prin 3 componente:
a) cantitatea de deşeuri Q1 ce trebuie valorificatã prin reciclarea fiecãrui tip de material de ambalare pentru care sunt prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 obiective minime de valorificare prin reciclare;
b) cantitatea de deşeuri Q2 ce trebuie valorificatã prin reciclare, suplimentar faţã de cantitãţile prevãzute la lit. a), pentru îndeplinirea componentei de valorificare prin reciclare prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 , cantitate ce se poate realiza prin valorificarea prin reciclare a oricãrui tip de material;
c) cantitatea de deşeuri Q3 ce trebuie valorificatã suplimentar faţã de cantitãţile prevãzute la lit. a) şi b), pentru îndeplinirea obiectivului de valorificare prevãzut în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 , cantitate ce se poate realiza prin oricare metodã de valorificare sau prin incinerarea în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a oricãrui tip de material.
(3) Obiectivul anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 621/2005 se considerã îndeplinit numai dacã se realizeazã fiecare dintre componentele menţionate la alin. (2).
(4) Taxa prevãzutã la alin. (1) se plãteşte pe diferenţa dintre obiectivul anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje şi obiectivul efectiv realizat de operatorii economici responsabili.
(5) Taxa prevãzutã la alin. (1) se determinã ca sumã a diferenţelor dintre cele 3 componente prevãzute la alin. (2) şi cantitãţile corespunzãtoare efectiv realizate, înmulţitã cu 1 leu (RON), astfel:
Taxa = ([Q1- Σqri] + [Q2-qr2] + [Q3-qv3]) x 1 leu (RON),
unde:
Q1 definit la alin. (2) lit. a) se calculeazã astfel:
Q1 = ΣQi x Ri,
unde:
Qi = cantitatea introdusã pe piaţã din fiecare tip de material de ambalare pentru care sunt prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 obiective minime de valorificare prin reciclare;
Ri - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru fiecare material de ambalare prevãzut în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 ;
Q2 definit la alin. (2) lit. b) se calculeazã astfel:
Q2 = Qt x R-Q1,
unde:
Qt - cantitatea totalã de ambalaje introdusã pe piaţã;
R - obiectivul de valorificare prin reciclare prevãzut în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 ;
Q3 definit la alin. (2) lit. c) se calculeazã astfel:
Q3 = Qt x V-Q1-Q2,
unde:
V - obiectivul de valorificare prevãzut în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 ;
qri - cantitatea valorificatã efectiv prin reciclare din materialul pentru care în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 este prevãzut obiectiv minim de reciclare;
qr2 - cantitãţile valorificate efectiv prin reciclare din materialele pentru care în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 nu sunt prevãzute obiective minime de reciclare plus cantitatea valorificatã prin reciclare peste obiectivul minim de reciclare din fiecare material pentru care în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 este prevãzut obiectiv minim de reciclare;
qv3 - cantitatea totalã valorificatã efectiv prin orice altã metodã decât reciclarea sau prin incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie plus cantitatea totalã reciclatã peste obiectivul de valorificare prin reciclare prevãzut în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 .
(6) Cantitatea valorificatã peste obiectivul anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje nu poate compensa obligaţiile aferente altor ani.
ART. 33
(1) Obiectivul anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje se realizeazã în mod individual, conform prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 , prin:
a) valorificarea de cãtre operatorii economici responsabili a deşeurilor de ambalaje generate şi a propriilor ambalaje preluate/colectate de pe piaţã;
b) încredinţarea de cãtre operatorii economici responsabili a deşeurilor de ambalaje generate şi a propriilor ambalaje preluate/colectate de pe piaţã, în baza unui contract, unui operator economic valorificator.
(2) Operatorii economici responsabili trebuie sã facã dovada preluãrii/colectãrii de pe piaţã a propriilor ambalaje.
(3) Operatorii economici responsabili care au optat pentru realizarea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje în mod individual trebuie sã dovedeascã realizarea acestuia prin documente justificative din care sã rezulte:
a) situaţia privind deşeurile de ambalaje generate şi a propriilor ambalaje preluate/colectate de pe piaţa naţionalã pe tip de material;
b) situaţia privind valorificarea deşeurilor de ambalaje/contractul încheiat cu un operator economic valorificator, în scopul îndeplinirii obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje;
c) situaţia eliberatã de cãtre operatorul economic valorificator, prin care sã se evidenţieze distinct cantitãţile de deşeuri de ambalaje valorificate, pe tip de material, dintre cele preluate de la operatorii economici responsabili, precum şi metoda de valorificare.
(4) Operatorii economici responsabili sunt obligaţi sã menţioneze în documentele de însoţire a deşeurilor de ambalaje dacã încredinţarea spre valorificare a acestora se face în scopul îndeplinirii obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje.
ART. 34
Operatorii economici responsabili, care au optat pentru realizarea în mod individual a obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje conform prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 , sunt obligaţi:
a) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã;
b) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de deşeuri de ambalaje generate, precum şi cantitãţile de ambalaje preluate/colectate de pe piaţa naţionalã şi încredinţate spre valorificare, exclusiv deşeurile de producţie;
c) sã declare lunar, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, diferenţa dintre obiectivul calculat utilizându-se procentajul stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 ca obiectiv de valorificare anual şi obiectivul efectiv realizat;
d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje aferente bunurilor ambalate şi/sau ambalajelor de desfacere introduse pe piaţa naţionalã, stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 .
ART. 35
Operatorii economici responsabili, care au optat pentru realizarea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje prin transferul responsabilitãţii, conform prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 , sunt obligaţi:
a) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã;
b) sã obţinã lunar de la operatorul economic cãruia i-au transferat responsabilitatea pentru realizarea obiectivului anual de valorificare, pentru fiecare tip de material, situaţia cantitãţilor de deşeuri de ambalaje valorificate în numele lui, precum şi metoda de valorificare;
c) sã declare lunar, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, diferenţa dintre obiectivul calculat utilizându-se procentajul stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 ca obiectiv de valorificare anual şi obiectivul efectiv realizat;
d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje aferente bunurilor ambalate şi/sau ambalajelor de desfacere introduse pe piaţa naţionalã, stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 .
ART. 36
(1) În cazul în care operatorii economici responsabili au optat pentru realizarea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje prin transferarea responsabilitãţii, aceştia sunt obligaţi sã raporteze operatorului economic autorizat pentru preluarea responsabilitãţii numai cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã dupã data semnãrii contractului.
(2) La data semnãrii contractului de transferare a responsabilitãţii pentru realizarea obiectivului anual de valorificare a deşeurilor de ambalaje, operatorii economici responsabili nu trebuie sã înregistreze obligaţii restante la bugetul Fondului pentru mediu în ceea ce priveşte taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 37
(1) Programul informatic de asistenţã privind completarea formularului "Declaraţie privind obligaţiile la Fondul pentru mediu", elaborat şi pus la dispoziţie contribuabililor în mod gratuit de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu, are inclus modulul pentru calculul taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Programul informatic de asistenţã poate fi descãrcat de pe serverul de web al Administraţiei Fondului pentru Mediu, la adresa http://www.afm.ro.
(3) Programul informatic de asistenţã are ca date de intrare cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã pe tip de material, cantitãţile valorificate prin altã metodã de valorificare decât reciclarea şi cantitãţile valorificate prin reciclare.
ART. 38
În aplicarea prevederilor cap. V, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prezentate la pct. 1, 2, 7, 8, 13 şi 17 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. VI
Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 39
Operatorii economici care introduc pe piaţã substanţe clasificate ca fiind periculoase pentru mediu au obligaţia de a calcula şi a plãti la Fondul pentru mediu o contribuţie de 2% din valoarea acestora.
ART. 40
Substanţele pentru care se datoreazã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu sunt cele clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, marcate cu simbolul "N", şi sunt prevãzute în anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia celor utilizate la producerea medicamentelor.
ART. 41
(1) Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu reprezintã valoarea de vânzare şi/sau valoarea de import al substanţelor clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piaţã, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
(2) Substanţele clasificate ca fiind periculoase pentru mediu importate, inclusiv cele destinate utilizãrii/consumului propriu, se considerã introduse pe piaţã în momentul importului.
(3) În cazul producãtorilor interni, introducerea pe piaţã este acţiunea de a face disponibile, pentru prima datã, substanţele clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii.
ART. 42
Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãteşte lunar pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.

CAP. VII
Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 43
(1) În cazul vânzãrii de cãtre proprietarul sau administratorul pãdurii, dupã caz, a masei lemnoase pe picior sau a sortimentelor de lemn brut obţinute în urma exploatãrii, contribuţia la Fondul pentru mediu se stabileşte prin aplicarea unui procent de 1% la valoarea de vânzare şi se vireazã de cãtre cumpãrãtorul operator economic care introduce masa lemnoasã într-un proces de prelucrare.
(2) Masa lemnoasã pe picior prevãzutã la alin. (1) se determinã din actul de punere în valoare, astfel cum este el definit în art. 4 din Normele privind circulaţia materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de transformat lemn rotund, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 427/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se exprimã în metri cubi - mc - şi cuprinde sortimentele dimensionale G1+G2+G3+M1+M2 la rãşinoase şi, respectiv, G1+G2+M1+M2+M3 la foioase.
(3) Valoarea de vânzare a masei lemnoase pe picior, prevãzutã la alin. (1), constituie bazã de calcul pentru stabilirea contribuţiei de 1% la Fondul pentru mediu şi se calculeazã prin înmulţirea volumului total al sortimentelor dimensionale prevãzute la alin. (2) cu preţul exprimat în lei/mc, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã, cu care a fost cumpãratã masa lemnoasã respectivã.
(4) Valoarea de vânzare a sortimentelor de lemn brut obţinute în urma exploatãrii, prevãzutã la alin. (1), exclusiv taxa pe valoarea adãugatã, constituie bazã de calcul pentru stabilirea contribuţiei de 1% la Fondul pentru mediu.
(5) Pentru sortimentele de lemn brut obţinute în urma exploatãrii masei lemnoase pe picior de cãtre cumpãrãtorul operator economic nu se datoreazã contribuţia pentru Fondul de mediu.
ART. 44
Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãteşte lunar pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care operatorul economic a cumpãrat masa lemnoasã pe picior şi/sau sortimentele de lemn brut obţinute în urma exploatãrii.
ART. 45
Operatorul economic care cumpãrã în scopul prelucrãrii masã lemnoasã pe picior şi/sau sortimente de lemn brut obţinute în urma exploatãrii provenite din pãduri certificate nu calculeazã şi nu plãteşte contribuţia la Fondul pentru mediu prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 46
În aplicarea prevederilor cap. VII, semnificaţia termenilor utilizaţi este prezentatã la pct. 10, 12 lit. b), 15, 16, 18 şi 19 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. VIII
Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 47
Operatorii economici, producãtori şi importatori, care introduc pe piaţã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, denumiţi în continuare operatori economici responsabili, au obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu o taxã de 1 leu (RON)/kg de anvelopã introdusã pe piaţã.
ART. 48
(1) Taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se plãteşte anual numai în cazul neîndeplinirii obiectivului de gestionare a anvelopelor uzate introduse pe piaţã.
(2) Plata se face pentru diferenţa dintre obiectivul anual de gestionare prevãzut de legislaţia în vigoare cu privire la gestionarea anvelopelor uzate şi obiectivul efectiv realizat de operatorul economic responsabil.
(3) Obiectivul anual de gestionare a anvelopelor uzate se poate realiza de operatorii economici responsabili, prevãzuţi la <>art. 6 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, individual sau prin transferarea responsabilitãţii cãtre un operator economic, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 49
(1) Obiectivul anual de gestionare a anvelopelor uzate se realizeazã în mod individual, conform prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 , prin:
a) colectarea anvelopelor uzate, în limita cantitãţilor introduse de operatorii economici responsabili pe piaţã în anul precedent şi prin reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, reciclarea şi/sau valorificarea termoenergeticã a întregii cantitãţi de anvelope uzate colectate;
b) încredinţarea de cãtre operatorii economici responsabili a anvelopelor uzate preluate/colectate de pe piaţã, în baza unui contract, unei persoane juridice care le reutilizeazã, le refoloseşte ca atare, le reşapeazã, le recicleazã şi/sau le valorificã termoenergetic, dupã caz.
(2) Operatorii economici responsabili care au optat pentru realizarea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate, în mod individual, trebuie sã dovedeascã realizarea acestuia prin orice documente justificative, din care sã rezulte:
a) situaţia privind gestionarea anvelopelor uzate preluate/colectate de pe piaţã;
b) situaţia privind gestionarea anvelopelor uzate/ contractul de predare a anvelopelor uzate, încheiat cu o persoanã juridicã, în scopul îndeplinirii obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate;
c) situaţia prin care sã se evidenţieze distinct cantitãţile de avelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic, dintre cele preluate de la operatorii economici responsabili, precum şi metoda utilizatã.
(3) Operatorii economici responsabili sunt obligaţi sã menţioneze în documentele de însoţire a anvelopelor uzate dacã încredinţarea spre reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, reciclare şi/sau valorificare termoenergeticã a acestora se face în scopul îndeplinirii obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate.
ART. 50
Operatorii economici responsabili care au optat pentru realizarea în mod individual a obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate, conform prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 , sunt obligaţi:
a) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope introduse pe piaţã în anul precedent;
b) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope preluate/colectate de pe piaţã şi încredinţate cãtre persoanele juridice care le reutilizeazã, le refolosesc ca atare, le reşapeazã, le recicleazã şi/sau le valorificã termoenergetic, dupã caz;
c) sã declare lunar, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, diferenţa dintre obiectivul calculat utilizându-se procentajul stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 ca obiectiv de gestionare anual şi obiectivul efectiv realizat;
d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate introduse pe piaţã.
ART. 51
Operatorii economici responsabili care au optat pentru realizarea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate prin transferarea responsabilitãţii cãtre un operator economic autorizat, conform prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 , sunt obligaţi:
a) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope introduse pe piaţã în anul precedent;
b) sã obţinã lunar de la operatorul economic cãruia i-au transferat responsabilitatea pentru realizarea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate situaţia cantitãţilor de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic, în numele acestuia, precum şi metoda utilizatã;
c) sã declare lunar, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, diferenţa dintre obiectivul calculat utilizându-se procentajul stabilit prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 ca obiectiv de gestionare anual şi obiectivul efectiv realizat;
d) sã declare anual şi sã plãteascã, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate introduse pe piaţã.
ART. 52
(1) În cazul în care operatorii economici responsabili au optat pentru realizarea obiectivului anual de gestionare a anvelopelor uzate prin transferarea responsabilitãţii, sunt obligaţi sã raporteze operatorului economic autorizat pentru preluarea responsabilitãţii numai cantitãţile de anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, introduse pe piaţã dupã data semnãrii contractului.
(2) La data semnãrii contractului de transferare a responsabilitãţii privind realizarea obiectivelor anuale de gestionare a anvelopelor uzate, operatorii economici responsabili nu trebuie sã înregistreze obligaţii restante la Fondul pentru mediu în ceea ce priveşte taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
ART. 53
Cantitatea reutilizatã, refolositã ca atare, reşapatã, reciclatã şi/sau valorificatã termoenergetic peste obiectivul anual de gestionare a anvelopelor uzate nu poate compensa obligaţiile aferente altor ani.
ART. 54
(1) Taxa pentru introducerea pe piaţã a anvelopelor noi şi/sau destinate reutilizãrii se determinã ca fiind produsul dintre obiectivul anual de gestionare a anvelopelor uzate, raportat la cantitatea totalã de anvelope introdusã pe piaţã în anul precedent, diminuatã cu cantitatea de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic, şi taxa stabilitã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , respectiv 1 leu (RON)/kg.
(2) Pentru calculul taxei la Fondul pentru mediu se aplicã urmãtoarea formulã:
Taxa = [(Q x Ob) - Q(realizat)] x 1 leu (RON),
unde:
Q - cantitatea de anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, introdusã pe piaţã în anul precedent;
Ob - obiectiv anual de gestionare a anvelopelor conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate;
Q(realizat) - cantitatea de anvelope gestionate în anul de raportare.
ART. 55
(1) Programul informatic de asistenţã privind completarea formularului "Declaraţie privind obligaţiile la Fondul pentru mediu", elaborat şi pus la dispoziţie contribuabililor în mod gratuit de Administraţia Fondului pentru Mediu, are inclus modulul pentru calculul taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 .
(2) Programul informatic de asistenţã poate fi descãrcat de pe serverul de web al Administraţiei Fondului pentru Mediu la adresa http://www.afm.ro.
(3) Programul informatic de asistenţã are ca date de intrare cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã în anul precedent şi cantitãţile gestionate în perioada de raportare (cantitãţile reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic).
ART. 56
În aplicarea prevederilor cap. VIII, semnificaţia termenilor utilizaţi este prezentatã la pct. 3, 4, 5 şi 11 din anexa la prezenta metodologie.

CAP. IX
Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006

ART. 57
(1) Gestionarii fondurilor de vânãtoare au obligaţia de a calcula şi de a vira la Fondul pentru mediu o contribuţie de 3%, calculatã din tariful de gestionare a fondurilor de vânãtoare înscris în contractele de gestionare.
(2) Contribuţia de 3% la Fondul pentru mediu prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006 , se declarã şi se plãteşte anual de persoanele juridice care desfãşoarã respectivele activitãţi, pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea pentru anul precedent.


ANEXĂ
la metodologie

SEMNIFICAŢIA TERMENILOR SPECIFICI

1. Ambalaj - definit conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005
2. Ambalaj de desfacere - definit conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005
3. Anvelope noi - definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004
4. Anvelope uzate - definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004
5. Anvelope uzate destinate reutilizãrii - definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004
6. Deşeu - definit conform anexei nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000
7. Deşeuri de ambalaje - definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005
8. Deşeuri de ambalaje generate - definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005
9. Emisie - definitã conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluãrii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.078 din 30 noiembrie 2005
10. Masã lemnoasã pe picior - totalitatea arborilor pe picior al cãror volum exprimat în mc a fost determinat în conformitate cu metodele de estimare în vigoare care constituie obiectul muncii în procesul de producţie al exploatãrii lemnului
11. Obiectiv anual de gestionare a anvelopelor uzate - cantitatea de anvelope reutilizatã, refolositã ca atare, reşapatã, reciclatã şi/sau valorificatã termoenergetic, la nivelul obligaţiilor prevãzute în anexa nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004
12. Operator economic:
a) persoanã juridicã care desfãşoarã activitãţi economice sau presteazã servicii în scopul obţinerii de profit;
b) persoanã fizicã sau persoanã juridicã autorizatã, care exploateazã masa lemnoasã pe picior sau, dupã caz, introduce sortimentele de lemn brut într-un proces de prelucrare.
13. Operator economic valorificator - operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de valorificare prevãzute în anexa nr. II B la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001
14. Operator economic colector şi/sau valorificator de deşeuri metalice feroase şi neferoase - persoanã fizicã sau juridicã, autorizatã potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicatã, cu modificãrile ulterioare
15. Pãdure certificatã - pãdure pentru care un organism recunoscut pe plan internaţional şi abilitat în acest sens a emis certificatul care atestã gospodãrirea durabilã a acesteia pe baza standardelor de certificare corespunzãtoare unui sistem recunoscut la nivel mondial în domeniul gospodãririi durabile a pãdurilor
16. Proces de prelucrare a masei lemnoase - activitate desfãşuratã de operatorul economic, prin care se obţin din lemnul brut obţinut în urma exploatãrii masei lemnoase pe picior produse destinate utilizãrii directe şi/sau introducerii în circuitul economic
17. Reciclarea deşeurilor de ambalaje - definitã conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 20 iulie 2005
18. Sortiment de lemn brut - lemn rotund sau despicat, rezultat în procesul de exploatare forestierã, care corespunde prevederilor unui document tehnic normativ de calitate
19. Sortimente de lemn de lucru - definite conform Normelor privind circulaţia materialelor lemnoase şi controlul circulaţiei acestora şi al instalaţiilor de transformat lemn rotund, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 427/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
G 1 - lemn de lucru gros I - lemn apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire peste 34 cm în cazul rãşinoaselor şi, respectiv, peste 40 cm în cazul foioaselor;
G II - lemn de lucru gros II - lemn apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire cuprins între 24-34 cm în cazul rãşinoaselor şi, respectiv, între 24-40 cm în cazul foioaselor;
G III - lemn de lucru gros II - lemn de rãşinoase apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire sub 24 cm;
M I - lemn de lucru mijlociu I - lemn apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire cuprins între 14-20 cm în cazul rãşinoaselor şi, respectiv, între 20-24 cm în cazul foioaselor;
M II - lemn de lucru mijlociu II - lemn apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire cuprins între 14-20 cm în cazul rãşinoaselor şi, respectiv, între 16-20 cm în cazul foioaselor;
M III - lemn de lucru mijlociu III - lemn de foioase apt pentru prelucrãri industriale şi/sau construcţii, având diametrul la capãtul subţire cuprins între 12-16 cm.
20. Surse fixe care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - construcţii, utilaje, instalaţii, inclusiv de ventilaţie, alte lucrãri fixe care genereazã sau prin intermediul cãrora se evacueazã substanţe poluante în atmosferã, precum şi instalaţiile fixe de ardere aparţinând aceluiaşi operator economic, cu o putere instalatã însumatã mai mare sau egalã cu 1 MW
21. Surse mobile care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã - mijloace de transport rutiere, feroviare, navale şi aeriene, echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere internã. În aceastã categorie nu se includ autovehiculele cu 2 sau 3 roţi sau asimilate acestora (mopede, motociclete, mototricicluri şi cvadricicluri)
22. Încadrarea autovehiculelor în autovehicule nonEuro şi autovehicule euro
22.1. Autovehicule nonEuro - acele autovehicule ale cãror emisii poluante, determinate la omologare, nu se încadreazã în valorile prevãzute pentru nivelurile de emisii poluante, denumite generic Euro.
22.2. Autovehicule Euro - acele autovehicule ale cãror emisii poluante, determinate la omologare, se încadreazã în valorile prevãzute pentru unul dintre nivelurile de emisii poluante, denumite generic Euro (1, 2, 3, 4 sau 5).
Încadrarea în nivelul de emisii poluante se face pe baza decodificãrii ultimelor douã caractere (al patrusprezecelea şi al cincisprezecelea caracter) ale numãrului de omologare înscris în rubrica nr. 5 din cartea de identitate a vehiculului (CIV) sau în rubrica nr. 10 din certificatul de înmatriculare al acestuia.
Exemplu: CIV:
5 Numãrul de omologare/ AODA110011I9104/1986
Anul fabricaţiei

În cazul autovehiculelor nonEuro, ultimele douã caractere ale numãrului de omologare sunt numerice (de la 01 la 12).
În cazul autovehiculelor Euro, ultimele douã caractere ale numãrului de omologare sunt alfanumerice (de exemplu, E1, R1, X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3, D3, E3, R3, E4, R4, R5, T1, T2).

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016