Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 531 din 12 decembrie 2001  privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei pentru Clauze Abuzive    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 531 din 12 decembrie 2001 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei pentru Clauze Abuzive

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 7 ianuarie 2002
Secretarul de stat, preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
în conformitate cu:
- prevederile <>art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 574/2001 pentru aprobarea Strategiei Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor 2001-2004,
în temeiul <>art. 3 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se înfiinţeazã Comisia pentru Clauze Abuzive, organism consultativ independent, nonprofit, format din reprezentanţi ai organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, din reprezentanţi ai agenţilor economici şi din reprezentanţi ai consumatorilor, în vederea reprezentãrii organizaţiilor neguvernamentale în procesul decizional, precum şi a obţinerii celor mai bune opinii fundamentate privind eliminarea clauzelor abuzive din contractele încheiate cu consumatorii.
ART. 2
Organizarea şi funcţionarea comisiei sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat

ANEXA 1

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA
Comisiei pentru Clauze Abuzive

ART. 1
Comisia pentru Clauze Abuzive este un organism consultativ independent, nonprofit, format din reprezentanţi ai organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale, din reprezentanţi ai agenţilor economici şi din reprezentanţi ai consumatorilor, în vederea reprezentãrii organizaţiilor neguvernamentale în procesul decizional, precum şi a obţinerii celor mai bune opinii fundamentate privind clauzele abuzive din contractele încheiate cu consumatorii.
ART. 2
(1) Comisia pentru Clauze Abuzive este compusa din 9 (noua) membri cu drept de vot, dupã cum urmeazã:
a) un reprezentant în calitate de membru, desemnat de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor;
b) un reprezentant în calitate de membru, desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor;
c) un reprezentant în calitate de membru, desemnat de Oficiul Concurentei;
d) un reprezentant în calitate de membru, cadru didactic, desemnat de Universitatea Bucureşti, Facultatea de Ştiinţe Juridice;
e) 2 reprezentanţi în calitate de membri, desemnaţi de Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti;
f) 3 reprezentanţi ai asociaţiilor de proprietari constituite în baza <>Legii locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ai consumatorilor, în calitate de membri, desemnaţi de asociaţiile şi fundaţiile recunoscute ca fiind de utilitate publica, în conformitate cu prevederile <>art. 38 şi 39 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
(2) Membrii Comisiei pentru Clauze Abuzive vor desemna prin vot un preşedinte şi un vicepreşedinte.
(3) Nominalizarea membrilor se face de cãtre instituţiile şi asociaţiile menţionate, la solicitarea secretarului de stat, preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(4) Membrii Comisiei pentru Clauze Abuzive au un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.
(5) Comisia pentru Clauze Abuzive se întruneşte trimestrial, la convocarea preşedintelui ori a vicepreşedintelui acesteia, sau ori de câte ori este necesar.
ART. 3
(1) Modalitatea de constituire, organizare şi funcţionare a secretariatului Comisiei pentru Clauze Abuzive va fi prevãzutã în regulamentul intern de organizare şi funcţionare a acesteia. Secretariatul Comisiei pentru Clauze Abuzive este format din 3 persoane care nu au calitatea de membru al acesteia.
(2) Comisia pentru Clauze Abuzive poate fi sprijinita de raportori permanenţi, desemnaţi de instituţiile şi organizaţiile menţionate la art. 2.
(3) Pot fi cooptati şi alţi raportori, desemnaţi de preşedinte sau vicepreşedinte, în funcţie de nevoile Comisiei pentru Clauze Abuzive, de specialitatea şi de competenta acestora.
ART. 4
(1) Comisia pentru Clauze Abuzive are atribuţii de a analiza şi de a evalua contractele preformulate pentru servicii de interes public sau care se adreseazã unui numãr mare de consumatori, în vederea emiterii unui punct de vedere consultativ.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale Comisia pentru Clauze Abuzive analizeazã şi emite punctul de vedere consultativ în ceea ce priveşte:
a) eliminarea sau modificarea clauzelor şi condiţiilor contractuale pe care le considera ca pot crea un dezechilibru între drepturile şi obligaţiile pãrţilor, în detrimentul consumatorilor;
b) includerea în contracte a unor clauze, condiţii, menţiuni şi precizãri pe care le considera necesare pentru informarea consumatorilor sau a cãror lipsa se considera ca poate crea un dezechilibru între obligaţiile şi drepturile pãrţilor, în detrimentul consumatorilor;
c) formularea clara a clauzelor şi condiţiilor contractuale, astfel încât sa permitã consumatorilor înţelegerea corecta a sensului şi a dimensiunii efectelor acestora asupra lor.
ART. 5
Comisia pentru Clauze Abuzive poate fi consultata de cãtre Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, Comitetul Interministerial pentru Supravegherea Pieţei Produselor şi Serviciilor şi Protecţia Consumatorilor, precum şi de cãtre instanţele de judecata, cãrora urmeazã sa li se transmitã, în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii sesizãrii, punctul de vedere al Comisiei pentru Clauze Abuzive, care are caracter consultativ.
ART. 6
(1) Raportorii întocmesc pentru fiecare sesizare repartizata de Comisia pentru Clauze Abuzive un raport în care prezintã punctul propriu de vedere privind problemele menţionate în sesizare, raport încheiat în urma cercetãrii documentelor şi audierii persoanelor pe care le considera necesare.
(2) Membrii Comisiei pentru Clauze Abuzive şi raportorii rãspund de pãstrarea secretului profesional în legatura cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care iau cunostinta în decursul cercetãrii documentelor şi audierii persoanelor invitate.
ART. 7
Punctul de vedere al Comisiei pentru Clauze Abuzive se transmite, dacã este cazul, şi organelor de specialitate ale administraţiei publice competente.
ART. 8
(1) Deliberarea se face în plenul Comisiei pentru Clauze Abuzive, la care trebuie sa fie prezenta cel puţin jumãtate din numãrul membrilor acesteia, prezenta preşedintelui sau, în lipsa acestuia, a vicepreşedintelui fiind obligatorie, în urma analizarii punctului de vedere al raportorului, dupã caz.
(2) În cazul unui vot paritar votul preşedintelui sau, în lipsa acestuia, al vicepreşedintelui este hotarator.
(3) Şedinţele Comisiei pentru Clauze Abuzive nu sunt publice.
ART. 9
Membrii Comisiei pentru Clauze Abuzive nu pot delibera într-o problema în care sunt direct interesaţi sau sunt reprezentanţi ai unei pãrţi interesate.
ART. 10
(1) Calitatea de membru al Comisiei pentru Clauze Abuzive poate fi pierdutã în urmãtoarele cazuri:
- lipsa nejustificatã, în mod repetat, de la şedinţele acesteia;
- deliberarea într-o problema în care era direct interesat sau reprezentant al unei pãrţi interesate
- a fost dispusã începerea urmãririi penale;
- nu mai este membru sau angajat al instituţiei care l-a desemnat;
- retragerea calitãţii de reprezentant al instituţiei care l-a desemnat;
- deces.
(2) În locul persoanei care a pierdut calitatea de membru va fi desemnat un alt reprezentant.
ART. 11
Procesul-verbal al şedinţei va fi semnat de toţi membrii prezenţi ai Comisiei pentru Clauze Abuzive. Punctul de vedere al acesteia va fi formulat în scris, va fi înregistrat şi indosariat de cãtre secretariat în urma consemnarii în procesul-verbal al şedinţei în care a fost adoptat.
ART. 12
(1) Convocarea Comisiei pentru Clauze Abuzive va fi facuta de secretariatul acesteia în termen de 5 (cinci) zile de la data înregistrãrii cererii de consultare, formulatã de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor, Comitetul Interministerial pentru Supravegherea Pieţei Produselor şi Serviciilor şi Protecţia Consumatorilor, sau de la data sesizãrii Comisiei pentru Clauze Abuzive de cãtre instanta de judecata.
(2) Convocarea se face în scris şi se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei. În convocarea la şedinţa se vor preciza ordinea de zi, data, ora şi locul desfãşurãrii acesteia.
ART. 13
Regulamentul intern de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru Clauze Abuzive va fi elaborat şi adoptat de cãtre membrii sãi, în termen de 45 de zile de la data primei şedinţe a acesteia.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016