Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5 din 7 martie 2011  pentru modificarea si completarea Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 24/2008    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 5 din 7 martie 2011 pentru modificarea si completarea Normelor privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 24/2008

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 16 martie 2011

    Potrivit Hotãrârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor din 1 martie 2011, prin care s-au adoptat modificarea şi completarea Normelor privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurãrilor, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 24/2008,
    în temeiul prevederilor <>art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor emite urmãtorul ordin:

     ARTICOL UNIC
    <>Normele privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurãrilor, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor 24/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 7 ianuarie 2009, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 4, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - (1) CSA supravegheazã şi controleazã entitãţile prevãzute la art. 2 pentru a se asigura cã acestea aplicã şi respectã prevederile legale în vigoare referitoare la identificarea, verificarea şi înregistrarea clienţilor şi tranzacţiilor, raportarea tranzacţiilor suspecte, a tranzacţiilor cu numerar şi a transferurilor externe, precum şi la elaborarea şi implementarea unor proceduri pentru respectarea tuturor acestor cerinţe şi instruirea personalului în acest sens."
    2. La articolul 9, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 9. - (1) În desfãşurarea activitãţii lor, entitãţile sunt obligate sã adopte mãsuri adecvate de prevenire a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism şi, în acest scop, pe bazã de risc, sã aplice mãsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientului, care sã permitã identificarea, dupã caz, şi a beneficiarului real."
    3. La articolul 11, alineatul (1) se abrogã.
    4. Articolul 13 se abrogã.
    5. La articolul 14 alineatul (1), literele a), f), g), i) şi k) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) numele şi prenumele clientului şi orice alte nume folosite (de exemplu, pseudonim);
    ..................................................................
    f) domiciliul/reşedinţa (adresa completã - stradã, numãr, bloc, scarã, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, codul poştal, ţara);
    g) cetãţenia şi naţionalitatea;
    ..................................................................
    i) numãrul de telefon/fax, adresa de poştã electronicã (e-mail), dupã caz;
    ..................................................................
    k) ocupaţia şi, dupã caz, numele angajatorului ori natura activitãţii proprii;".
    6. La articolul 14 alineatul (1), litera j) se abrogã.
    7. La articolul 15 alineatul (1), literele b), g), j) şi k) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "b) forma juridicã;
    ..................................................................
    g) identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotãrârii organelor statutare, sunt învestite cu competenţa de a conduce şi reprezenta entitatea, precum şi puterile lor de a angaja entitatea;
    ..................................................................
    j) numãrul de telefon/fax, adresa de poştã electronicã (e-mail), dupã caz;
    k) tipul şi natura activitãţii desfãşurate;".
    8. La articolul 15 alineatul (1), literele d) şi f) se abrogã.
    9. Titlul capitolului IV se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "CAPITOLUL IV
    Mãsuri simplificate şi suplimentare de cunoaştere a clientului"
    10. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 17. - Entitãţile pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientului în situaţiile menţionate la <>art. 12 din Legea nr. 656/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în situaţiile prevãzute la <>art. 7-9 din Regulamentul de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008, cu modificãrile ulterioare."
    11. Dupã articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 17^1. - (1) Entitãţile pot aplica mãsuri simplificate de cunoaştere a clientului în cazul poliţelor de asigurare generalã, dacã prima de asigurare este mai micã decât sau egalã cu echivalentul în lei al sumei de 2.500 euro.
    (2) Entitãţile pot aplica mãsuri simplificate de cunoaştere a clientului în cazul poliţelor de asigurare de viaţã, dacã prima de asigurare sau ratele de platã anuale sunt mai mici decât sau egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unicã de asigurare plãtitã este mai micã decât sau egalã cu echivalentul în lei al sumei de 2.500 euro.
    (3) Dacã ratele de primã periodice sau sumele de platã anuale sunt ori urmeazã sã fie majorate în aşa fel încât sã depãşeascã limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei, se vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientului.
    (4) În cazul activitãţilor de asigurãri de viaţã, verificarea identitãţii beneficiarului unei poliţe de asigurare de viaţã se va face ori de câte ori acesta este schimbat pe durata de derulare a contractului de asigurare.
    (5) Entitãţile care aplicã mãsuri simplificate de cunoaştere a clientului trebuie sã obţinã informaţii suficiente despre clienţi şi sã monitorizeze permanent activitatea acestora pentru a stabili cã aceştia se încadreazã în categoria pentru care s-au aplicat mãsuri simplificate de cunoaştere a clientului."
    12. La articolul 18, alineatul (2) se abrogã.
    13. La articolul 18, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Aplicarea mãsurilor suplimentare de cunoaştere a clientului este obligatorie cel puţin în urmãtoarele situaţii:
    a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor, situaţie în care entitãţile vor aplica una sau mai multe dintre urmãtoarele mãsuri, fãrã ca aceastã enumerare sã fie limitativã:
    1. solicitã documente şi informaţii suplimentare pentru a stabili identitatea clientului şi a beneficiarului real;
    2. întreprind mãsuri suplimentare pentru verificarea ori certificarea documentelor furnizate sau vor solicita o certificare din partea unei instituţii de credit ori financiare supuse unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii actelor de terorism, echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în reglementãrile emise în aplicarea acesteia;
    3. solicitã ca prima operaţiune sã se realizeze prin intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit supusã unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului, echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în reglementãrile emise în aplicarea acesteia;
    b) în cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat terţ, situaţie în care entitãţile trebuie:
    1. sã dispunã de reguli şi proceduri pe bazã de risc care sã permitã identificarea clienţilor/beneficiarilor reali care se încadreazã în aceastã categorie;
    2. sã obţinã aprobarea în scris a conducerii executive a entitãţii înaintea stabilirii unei relaţii de afaceri cu un client din aceastã categorie. În cazul în care un client a fost acceptat, iar ulterior a fost identificat ca fãcând parte din aceastã categorie de clienţi, este, de asemenea, obligatorie aprobarea scrisã a conducerii entitãţii pentru continuarea relaţiilor de afaceri cu clientul respectiv;
    3. sã adopte mãsuri corespunzãtoare pentru a stabili sursa veniturilor şi sursa fondurilor implicate în relaţia de afaceri sau în tranzacţia ocazionalã;
    4. sã monitorizeze şi sã supravegheze în permanenţã modul de derulare a relaţiei de afaceri cu persoanele din aceastã categorie."
    14. Dupã articolul 18 se introduc cinci noi articole, articolele 18^1-18^5, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 18^1. - (1) Entitãţile care constatã cã o operaţiune sau mai multe operaţiuni care au fost efectuate în numele unui client prezintã indicii de anomalie pentru activitatea acestui client ori pentru tipul operaţiunii în cauzã vor sesiza Oficiul şi CSA dacã existã suspiciuni cã abaterile de la normalitate au ca scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism.
    (2) Entitãţile pot lua drept indicii de anomalie pentru activitatea de asigurare unul sau mai multe dintre urmãtoarele cazuri, fãrã a se limita la acestea:
    a) cumpãrarea de poliţe de asigurare de viaţã care necesitã plata unor prime mari şi care par a fi contradictorii cu profilul economic al clientului sau cu capacitatea sa de a obţine venituri;
    b) plata frecventã a unor prime în numerar ori în valutã pentru sume mari care par a fi contradictorii cu capacitãţile financiare ale clientului sau cu activitatea sa;
    c) plãţi frecvente de prime în numerar efectuate prin sume fracţionate, care prin cumul ar depãşi valorile minime prevãzute la art. 12 alin. (1);
    d) numirea unor beneficiari pentru poliţele de asigurare de viaţã, astfel încât sumele prevãzute a fi plãtite fiecãruia dintre ei şi stabilite în baza contractului de asigurare, ca fracţiuni din suma totalã, sã depãşeascã prin cumul valorile minime prevãzute la art. art. 12 alin. (1), în cazul în care relaţia dintre asigurat şi beneficiar nu justificã acest lucru;
    e) semnarea unor poliţe de asigurare cu plata primelor folosind cecuri emise de terţe pãrţi, în special în situaţia în care nu existã vreo legãturã aparentã între terţi şi client;
    f) semnarea de cãtre acelaşi contractant a unor poliţe de asigurare de viaţã de acelaşi tip care au beneficiari diferiţi;
    g) schimbarea beneficiarului poliţei de asigurare în favoarea unor terţe pãrţi care nu aparţin familiei asiguratului sau care nu au nicio legãturã cu acesta, într-o manierã justificatã;
    h) clientul refuzã ori este reţinut în furnizarea de informaţii necesare pentru încheierea contractului de asigurare sau dã informaţii nereale;
    i) clientul persoanã juridicã prezintã declaraţii financiare care nu sunt întocmite de cãtre un contabil;
    j) clientul prezintã documente de proprietate a bunului ce urmeazã a fi asigurat care nu sunt conforme cu realitatea sau care prezintã urme de fals;
    k) clientul refuzã sã îi permitã reprezentantului entitãţii sã se convingã de existenţa bunului care face obiectul contractului de asigurare;
    l) clientul evitã contactele directe cu angajaţii sau colaboratorii entitãţii, prin emiterea frecventã de mandate ori împuterniciri, într-o manierã nejustificatã;
    m) clientul evitã în mod repetat contactele directe cu entitatea, comunicãrile având loc prin fax sau prin alte mijloace;
    n) deschiderea de cãtre client a unui numãr mare de conturi la mai multe sucursale ale unei/unor instituţii de credit şi efectuarea de transferuri repetate ale unor sume semnificative de bani cu care urmeazã a fi achitate primele de asigurare;
    o) achitarea primelor de asigurare folosind conturile unei societãţi comerciale care indicã o activitate redusã şi care nu ar justifica încheierea unor contracte de asigurare pentru sume semnificative;
    p) solicitarea ca prima operaţiune sã se realizeze prin intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit care nu este supusã unor cerinţe echivalente privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii terorismului.
    Art. 18^2. - Entitãţile vor acorda atenţie sporitã tranzacţiilor şi produselor care, prin natura lor, pot favoriza anonimatul sau care permit interacţiunea cu clientul în absenţa acestuia şi pot avea legãturã cu spãlarea banilor ori cu finanţarea terorismului.
    Art. 18^3. - Entitãţile trebuie sã aplice mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientului şi în alte cazuri decât cele prevãzute la art. 18, care, prin natura lor, prezintã un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
    Art. 18^4. - (1) Entitãţile au obligaţia sã monitorizeze toate operaţiunile efectuate de clienţii lor, acordând prioritate categoriei de clienţi cu risc ridicat.
    (2) În momentul în care se decide cu privire la clienţii incluşi în categoria clienţilor cu risc ridicat, trebuie avute în vedere urmãtoarele informaţii:
    a) tipul de client - persoanã fizicã/juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã;
    b) ţara de origine;
    c) funcţia publicã sau funcţia importantã deţinutã;
    d) tipul de activitate desfãşuratã de cãtre client;
    e) sursa fondurilor clientului;
    f) alţi indicatori de risc.
    Art. 18^5. - (1) Entitãţile trebuie sã acorde o atenţie sporitã relaţiilor de afaceri şi tranzacţiilor cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiazã de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
    (2) Entitãţile vor acorda o atenţie deosebitã tuturor tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari sau care nu se circumscriu tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu par sã aibã un sens economic, comercial ori legal.
    (3) Circumstanţele şi scopul unor asemenea tranzacţii trebuie sã fie examinate cât mai curând posibil de cãtre entitate, inclusiv pe baza unor documente suplimentare, solicitate clientului pentru justificarea tranzacţiei.
    (4) Constatãrile verificãrilor efectuate conform prevederilor alin. (3) trebuie sã fie consemnate în scris şi vor fi disponibile pentru verificãri efectuate ulterior sau pentru autoritãţile competente şi auditori, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani."
    15. Capitolul VI "Clienţii cu risc ridicat" se abrogã.
    16. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 29. - Entitãţile sunt obligate sã îşi revizuiascã procedurile şi/sau normele interne emise privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, în termen de 60 de zile de la data la care intervine o modificare a legislaţiei specifice, precum şi în funcţie de identificarea unor noi riscuri."


             Preşedintele Comisiei de Supraveghere
                         a Asigurãrilor,
                         Angela Toncescu


    Bucureşti, 7 martie 2011.
    Nr. 5.
                          ___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016