Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 5.612 din 14 noiembrie 2006  privind aprobarea programelor pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar la Limba si literatura bulgara - educatoare si invatatori, Limba si literatura maghiara materna - educatoare, invatatori si profesori    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 5.612 din 14 noiembrie 2006 privind aprobarea programelor pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar la Limba si literatura bulgara - educatoare si invatatori, Limba si literatura maghiara materna - educatoare, invatatori si profesori

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 15 ianuarie 2007

In conformitate cu prevederile <>Legii invatamantului nr. 84/1995 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul <>Hotararii Guvernului Romaniei nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aproba Programa de Limba si literatura bulgara pentru educatoare si invatatori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar, Programa de Limba si literatura maghiara materna pentru educatoare, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar, Programa de Limba si literatura maghiara materna pentru invatatori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar, si Programa de Limba si literatura maghiara materna pentru profesori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar.
ART. 2
Programele prevazute la art. 1 sunt cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 3
Programele aprobate prin prezentul ordin se aplica incepand cu anul scolar 2006-2007.
ART. 4
Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala invatamant in limbile minoritatilor, Directia generala managementul resurselor umane, inspectoratele scolare, unitatile/sectiile de invatamant prescolar cu predare in limba bulgara/maghiara, unitatile/sectiile de invatamant primar in care se studiaza limba bulgara/maghiara si unitatile/sectiile de invatamant gimnazial si liceal cu predare in limba maghiara/in care se studiaza limba maghiara duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educatiei si cercetarii,
Mihail Hardau

Bucuresti, 14 noiembrie 2006.
Nr. 5.612.

ANEXĂ

Programa pentru ocuparea posturilor vacante
Invatatori si Educatori

LIMBA BULGARA

A. LIMBA BULGARA
I. Gramatica istorica a limbii bulgare
- Originea si dezvoltarea limbii bulgare.
- Locul limbii bulgare in familia limbilor slave. Limba bulgara si celelalte limbi balcanice.

II. Fonetica si fonologie
- Particularitati fonetice ale limbii bulgare.
- Sistemul vocalic. Alternante vocalice.
- Sistemul consonantic. Consoane surde si sonore. Palatalizarea consoanelor velare.

III. Morfologia
- Obiectul morfologiei. Partile de vorbire.
- Substantivul - gen, numar, articulare.
- Adjectivul - gen, numar, articulare, grade de comparatie.
- Pronumele. Categorii de pronume.
- Numeralul cardinal. Numeralul ordinal. Articularea.
- Verbul. Aspectul verbal. Moduri si timpuri verbale. Participii si gerunziu.
- Adverbul. Clasificare si grade de comparatie.
- Prepozitii, conjunctii, interjectii si particule.

IV. Sintaxa
- Sintaxa propozitiei si a frazei.
- Coordonare si subordonare.

V. Vocabularul
- Vocabular fundamental, masa vocabularului.
- Sensul cuvintelor. Sens propriu si figurat.
- Relatii semantice intre cuvinte - sinonimie, omonimie, antonimie.
- Imbogatirea vocabularului. Mijloace interne - derivare, compunere. Mijloace externe - imprumut, calc lingvistic.
- Lexicul limbii bulgare dupa originea cuvintelor.

BIBLIOGRAFIE
Gramatika na savremennia balgarski knijoven ezik, vol. I-III, BAN, Sofia, 1982-1983.
L. Andreicin, K. Popov, St. Stoianov, Gramatika na balgarskia ezik, Sofia, 1978.
T. Boiagiev, Iv. Kutarov, I. Pencev, Savremenen balgarski ezik. Fonetika, lexikologhia, Slovoobrazuvane, Morfologhia, Sintaxis, Sofia, 1999.
Maria Zavera, Curs de limba bulgara contemporana. Morfologia, T.U.B., Bucuresti, 1981.
Olga Stoicovici, Curs de gramatica istorica a limbii bulgare, T.U.B., Bucuresti, 1977.
Mariana Mangiulea, Lexicologia limbii bulgare, Editura Universitatii din Bucuresti, 2002.

B. LITERATURA
I. Notiuni de teorie literara.
- Notiunea de opera literara, limbajul poetic, imaginea poetica, subiectul, compozitia, personajul. Notiuni de metrica si prozodie. Genurile literare. Principalele specii literare.

II. Literatura bulgara veche
- Aparitia scrisului in limba slava (bulgara) veche. Aparitia literaturii bulgare scrise in limba bulgara veche.
- Activitatea fratilor Kiril si Metodie.
- Principalele directii in dezvoltarea literaturii bulgare vechi (literatura religioasa, istorica si apocrifa).
- Scoala de la Tarnovo (Eftimie Tarnovski, Grigore Tamblac).
- Damaschinele.

III. Literatura bulgara moderna.
- Epoca Renasterii bulgare (Paisie Hilendarski, Sofronie Vraceanski, G.S. Rakovski, L. Karavelov, D. Voinikov, Hristo Botev).
- Literatura bulgara dupa Eliberare pana la Primul Razboi Mondial. Principalii scriitori ai perioadei si operele lor (Iv. Vazov, Aleko Konstantinov, P. Slaveikov, P.K. Iavorov, Elin Pelin).
- Simbolismul bulgar (Dimcio Debelianov).

IV. Literatura secolului XX
- Viata si creatia lui Hristo Smirnenski, Gheo Milev, N. Vaptarov, Elisaveta Bagriana, A. Dalcev, I. Iovkov.
- Dezvoltarea romanului bulgar. (Iv. Vazov, G. Karaslavov, Dimitar Talev, Dimitar Dimov, Emilian Stanev, Vera Mutafcieva, Blaga Dimitrova).
- Proza scurta (N. Haitov, I. Radicikov).

V. Literatura pentru copii
- Conceptul de literatura pentru copii. Sfera literaturii pentru copii. Genuri si specii literare accesibile copiilor de varsta prescolara si scolara. Valoarea instructiv-educativa a literaturii pentru copii. Accesibilizarea operelor.
Literatura populara
- Genul epic - basmul, legenda, povestirea, fabula, anecdota. Definitie, tematica, personaje, compozitie, valori morale si estetice.
- Balgarski narodni prikazki - valsebni prikazki (Brat i sestra - Slanse I Meses, Mara Pepeliaska); prikazki i basni za jivotni (za Kuma Lisa, Kose Bose); leghendi za han Kubrat, za Krali Marko, za Hagi Dimitar; prikazki za Hitar Petar i Nastratin Hogea.
- Genul liric - posloviti, pogovorki i gatanki; cantece de leagan.
Literatura culta
- Lirica culta - poezii despre universul copilariei, despre frumusetile naturii, patrie, trecut istoric.
- Genul epic - povestea, fabula.
- Creatiile in domeniu ale lui Petko R. Slaveikov si Stoian Mihailovski.

BIBLIOGRAFIE
Antologii de poezie si proza bulgara aparute in Romania.
Autorii recomandati si operele lor.
Recinik na balgarskata literatura, vol. I-III, B.A.N., Sofia, 1976, 1977, 1982.
P. Dinekov, Vazrojdenski pisateli, Sofia, 1962; contributii in Balgarsko narodno tvorcestvo, vol. 10, 11, Sofia, 1963.
B. Penev, Istoria na novata balgarska literatura, vol. I-III, Sofia, 1976-1977.
Star a balgarska literatura, red. resp. Donka Petkanova, Sofia, 1981.
Elena Siupiur, Relatii literare romano-bulgare in perioada 1878-1918, Bucuresti, 1980.
R. Hadjikosev, Istoria literaturii bulgare (1878-1918), Editura Universitatii din Bucuresti, 2003; Prelegeri de literatura bulgara (1918-1944), Editura Universitatii din Bucuresti, 2004.

Limba bulgara
DIDACTICA GENERALA SI METODICA PREDARII DISCIPLINEI

- Directiile de dezvoltare a didacticii contemporane.
- Tipologia si dinamica obiectivelor didactice - intelegerea obiectivelor invatamantului contemporan.
- Cerintele invatamantului prescolar si scolar.
- Caracterul formativ-educativ al procesului de invatamant.
- Principiile procesului de invatamant
- Continutul invatamantului.
- prelucrarea, transformarea, adaptarea continutului in situatii educationale specifice;
- realizarea sistemelor, corelatiilor intre continuturile asimilate;
- educarea limbajului.
- Metode de invatamant
- taxonomia metodelor de invatamant;
- eficienta metodelor de invatare in formarea si consolidarea competentelor de baza ale elevilor.
- Mijloace de invatamant si integrarea acestora in activitatea didactica
- valoarea psihopedagogica a mijloacelor de invatamant;
- modalitati de selectionare si utilizare a mijloacelor de invatamant;
- rolul materialului didactic in activitati;
- jocul;
- activitati artistice si lucru manual.
- Proiectarea didactica - conditie a unei activitati didactice de calitate.
- Evaluarea in procesul de invatamant prescolar si scolar
- obiectivele si functiile evaluarii scolare;
- strategii de evaluare a randamentului scolar;
- rolul si importanta evaluarii in:
> educarea capacitatii de autoapreciere
> prevenirea esecului scolar
> stimularea performantei scolare
> dezvoltarea personalitatii copilului si elevului.
- Dinamica relatiei profesor-elev in procesul de invatamant.
- tipuri de relatii;
- intelegerea psihicului copilului si elevului, cunoasterea caracteristicilor psihopedagogice ale copilului de 3-6 ani si de 6/7-10 ani.

BIBLIOGRAFIE
Barbu A., Mateias A., Rafaila E., Popescu E., Serban F., Pedagogie prescolara, Bucuresti, 1997;
Barzea C., Arta si stiinta educatiei, EDP, Bucuresti, 1995;
Calin M., Procesul instructiv-educativ, EDP, Bucuresti, 1995;
Geissler E.G., Mijloace de educatie, EDP, Bucuresti, 1997;
Ionescu M., Didactica moderna, Ed. Dacia, Cluj, 1995;
Iucu R., Managementul si gestiunea clasei de elevi, Ed. Polirom, Iasi, 2000;
Jinga I., Invatare eficienta, Ed. Edist, Bucuresti, 1995;
Landsherre G., Evaluarea continua a elevilor si examenele, EDP, Bucuresti, 1975;
Neacsu I., Stoica A., Ghid de evaluare si examinare, Ed. Aramis, 1996;
Nicola I., Tratat de pedagogie scolara, EDP, Bucuresti, 1996;
Preda V., Indrumator pentru folosirea mijloacelor tehnice de instruire, Cluj, 1999;
Schiopu V., Psihologia varstelor, EDP, Bucuresti, 1981;
Strunga C., Evaluarea scolara, Ed. de Vest, Timisoara, 1999;
St. Kabasanov, Metodika na balgarskia ezik, Sofia, 1979;
M. Vaseva, Formirane na pravopisni umenia i naviti (4-8 klas), Sofia, 1982;
K. Dimcev i dr., Pomagalo po metodika na balgarskia ezik, Sofia, 1990;
K. Dimcev, Obucenieto po balgarski ezik kato sistema, Sofia, 1992;
Dictionary of Applied Linguistics and Language Teaching, Longman, 1985.

Programa pentru ocuparea posturilor vacante in invatamantul preuniversitar - educatoare la clasele cu predare in limba maghiara materna

TANTERV
A BETOLTETLENUL MARADT ALLASOKRA VIZSGAZO OVONOK SZAMARA

NOTA (CTCE)
Programa de Limba si literatura maghiara materna pentru invatatori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar, si Programa de Limba si literatura maghiara materna pentru profesori, specifica pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul preuniversitar, se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 22 din 15.01.2007, la paginile 18-32 (a se vedea imaginile asociate).
___________



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016