Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 498 din 28 mai 2008  privind organizarea, coordonarea si controlul activitatilor de inspectie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale si de protectie a lucratorilor la locul de munca in Ministerul Internelor si Reformei Administrative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 498 din 28 mai 2008 privind organizarea, coordonarea si controlul activitatilor de inspectie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale si de protectie a lucratorilor la locul de munca in Ministerul Internelor si Reformei Administrative

EMITENT: MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 429 din 9 iunie 2008
Având în vedere prevederile <>art. 50 alin. (3) din Legea a securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 ,
luând în considerare prevederile <>Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicatã, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 767/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 ,
în temeiul <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 ,

ministrul internelor şi reformei administrative emite urmãtorul ordin:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul ordin instituie, la nivelul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit în continuare M.I.R.A., normele referitoare la:
a) inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncã/serviciu şi în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
b) activitãţile de prevenire a riscurilor profesionale şi protecţie a lucrãtorilor la locul de muncã, denumite în continuare activitãţi de prevenire şi protecţie, ca modalitãţi concrete de realizare a mãsurilor de securitate şi sãnãtate în muncã.
ART. 2
(1) Prevederile referitoare la activitãţile de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncã/serviciu se aplicã tuturor unitãţilor din aparatul central, structurilor şi instituţiilor aflate în subordinea/coordonarea M.I.R.A. şi tuturor categoriilor de personal ale ministerului.
(2) - Prevederile referitoare la activitãţile de inspecţie a muncii în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã, precum şi la activitãţile de prevenire şi protecţie se aplicã tuturor structurilor militare şi structurilor în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A. şi tuturor categoriilor de personal ale acestora.
ART. 3
În desfãşurarea activitãţilor de inspecţie a muncii şi de prevenire şi protecţie, inspectorii de muncã şi lucrãtorii desemnaţi utilizeazã formularele potrivit modelelor instituite prin actele normative în vigoare.

CAP. II
Activitatea de inspecţie a muncii în unitãţile din aparatul central, structurile şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea M.I.R.A

SECŢIUNEA 1
Organizarea şi coordonarea activitãţii de inspecţie a muncii

ART. 4
(1) Organizarea şi coordonarea activitãţii de inspecţie a muncii în M.I.R.A., în condiţiile art. 2, se realizeazã de cãtre Direcţia generalã management logistic şi administrativ, denumitã în continuare D.G.M.L.A., prin structurile sale de specialitate.
(2) - La nivelul inspectoratelor generale, activitãţile de inspecţie a muncii se realizeazã de cãtre structurile de specialitate din cadrul acestora.

SECŢIUNEA a 2-a
Inspectorii de muncã

ART. 5
(1) Persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul raporturilor de muncã/serviciu, încadrat în structurile de specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale, sunt denumite în continuare inspectori de muncã pe linia raporturilor de muncã/serviciu.
(2) Persoanele cu atribuţii de coordonare şi control în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã, încadrat în structurile de specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale, sunt denumite în continuare inspectori de muncã pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã.
(3) Atribuţiile inspectorilor de muncã sunt stabilite prin fişa postului şi regulamentul de organizare şi funcţionare al unitãţii din care fac parte, în condiţiile prezentului ordin.
ART. 6
Inspectorilor de muncã le revin obligaţiile şi drepturile prevãzute de <>Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicatã.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile inspectorilor de muncã

ART. 7
Inspectorii de muncã pe linia raporturilor de muncã/serviciu din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã, îndrumã metodologic şi controleazã activitatea inspectorilor de muncã pe linia raporturilor de muncã/serviciu din inspectoratele generale;
b) elaboreazã proiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementãri interne cu privire la inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncã/serviciu;
c) elaboreazã şi prezintã anual conducerii ministerului rapoarte cu privire la activitatea de inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncã/serviciu;
d) colaboreazã în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse, denumit în continuare M.M.F.E.Ş., şi din alte ministere şi instituţii;
e) reînnoiesc şi anuleazã avizele de încadrare a locurilor de muncã în condiţii deosebite pentru personalul asigurat în sistemul public de pensii al ministerului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
f) ţin evidenţa registrelor generale de evidenţã a salariaţilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
g) efectueazã controale pe linia raporturilor de muncã/serviciu, potrivit prevederilor prezentului ordin;
h) rãspund la reclamaţii şi sesizãri, soluţioneazã petiţii;
i) organizeazã şi efectueazã convocãri cu personalul de specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurãrii aplicãrii unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
j) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform legii.
ART. 8
Inspectorii de muncã pe linia raporturilor de muncã/serviciu din cadrul inspectoratelor generale au urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã controale pe linia raporturilor de muncã/serviciu în structurile subordonate inspectoratelor generale, potrivit prevederilor prezentului ordin;
b) rãspund la reclamaţii şi sesizãri, soluţioneazã petiţii;
c) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform legii.
ART. 9
Inspectorii de muncã pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã, îndrumã metodologic şi controleazã activitatea inspectorilor de muncã pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã din inspectoratele generale;
b) elaboreazã proiecte de ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementãri interne cu privire la securitatea şi sãnãtatea în muncã;
c) elaboreazã şi prezintã anual conducerii D.G.M.L.A rapoarte cu privire la activitatea de securitate şi sãnãtate în muncã;
d) colaboreazã în domeniul inspecţiei muncii cu organele de specialitate din cadrul M.M.F.E.Ş. şi din alte ministere şi instituţii;
e) efectueazã controale pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã, potrivit prevederilor prezentului ordin;
f) rãspund la reclamaţiile şi sesizãrile primite;
g) acordã asistenţã tehnicã unitãţilor M.I.R.A. la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controleazã realizarea acestora;
h) efectueazã sau solicitã mãsurãtori şi determinãri, examineazã probe de produse şi de materiale în unitãţi şi în afara acestora, pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
i) dispun sistarea activitãţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constatã o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnãvire profesionalã, şi sesizeazã, dupã caz, organele de urmãrire penalã;
j) acordã structurilor militare şi structurilor în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A. şi tuturor categoriilor de personal ale acestora, altele decât cele subordonate inspectoratelor generale, autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securitãţii în muncã, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 ;
k) retrag autorizaţia prevãzutã la lit. j), respectiv la art. 10 lit. f), în cazul în care constatã cã prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectã prevederile legislaţiei în vigoare;
l) cerceteazã evenimentele, avizeazã cercetarea şi stabilesc sau confirmã caracterul accidentelor; comunicarea, cercetarea evenimentelor, avizarea cercetãrii, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncã şi a evenimentelor periculoase se efectueazã conform prevederilor anexei nr. 1;
m) coordoneazã activitatea de instruire şi informare a personalului în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
n) coordoneazã activitãţile de prevenire şi protecţie din M.I.R.A.;
o) organizeazã şi efectueazã convocãri cu personalul de specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurãrii aplicãrii unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
p) furnizeazã informaţii structurilor interesate cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
q) controleazã respectarea îndeplinirii cerinţelor legale referitoare la sãnãtatea în muncã şi la înlãturarea riscurilor de îmbolnãviri profesionale;
r) avizeazã, pentru structurile subordonate, buletinele de mãsurãtori, de analizã şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;
s) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.
ART. 10
Inspectorii de muncã pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã din cadrul inspectoratelor generale au urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã controale pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã în structurile subordonate inspectoratelor generale, potrivit prevederilor prezentului ordin;
b) rãspund la reclamaţiile şi sesizãrile primite;
c) acordã asistenţã tehnicã structurilor subordonate inspectoratelor generale la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controleazã realizarea acestora;
d) efectueazã sau solicitã mãsurãtori şi determinãri, examineazã probe de produse şi de materiale în structurile subordonate inspectoratelor generale şi în afara acestora pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
e) dispun sistarea activitãţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constatã o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnãvire profesionalã, şi sesizeazã, dupã caz, organele de urmãrire penalã;
f) acordã structurilor subordonate inspectoratelor generale autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securitãţii în muncã, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 ;
g) retrag autorizaţia prevãzutã la lit. f) în cazul în care constatã cã prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectã prevederile legislaţiei în vigoare;
h) comunicã, cerceteazã evenimentele, avizeazã cercetarea şi stabilesc sau confirmã caracterul accidentelor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
i) coordoneazã activitatea de instruire şi informare a personalului din structurile subordonate inspectoratelor generale, în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
j) coordoneazã activitãţile de prevenire şi protecţie din structurile subordonate inspectoratelor generale;
k) organizeazã şi efectueazã convocãri cu personalul de specialitate din structurile subordonate inspectoratelor generale, în vederea asigurãrii aplicãrii unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
l) furnizeazã informaţii structurilor subordonate inspectoratelor generale cu privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
m) controleazã respectarea îndeplinirii cerinţelor legale în structurile subordonate inspectoratelor generale referitoare la sãnãtatea în muncã şi la înlãturarea riscurilor de îmbolnãviri profesionale;
n) avizeazã, pentru structurile subordonate inspectoratelor generale, buletinele de mãsurãtori, de analizã şi de determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;
o) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.

SECŢIUNEA a 4-a
Obligaţiile structurilor de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale

ART. 11
Structurile de inspecţia muncii din cadrul inspectoratelor generale au obligaţia de a înainta D.G.M.L.A. urmãtoarele documente:
a) planul de muncã, aprobat de conducãtorul inspectoratului general din care face parte structura, care se transmite în luna ianuarie a fiecãrui an, pentru anul respectiv;
b) sinteza controalelor executate, care se transmite pânã la data de 15 a primei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele efectuate în semestrul anterior;
c) planificarea controalelor, care se transmite pânã la data de 15 a ultimei luni din semestrul calendaristic, pentru controalele planificate în semestrul urmãtor;
d) sinteza rapoartelor prevãzute la art. 14 lit. a), pentru unitãţile subordonate şi unitatea proprie, care se transmite în luna ianuarie a fiecãrui an, pentru anul anterior;
e) sinteza rapoartelor prevãzute la art. 14 lit. b), pentru unitãţile subordonate şi unitatea proprie, care se transmite în prima lunã din trimestrul calendaristic, pentru trimestrul anterior.

CAP. III
Activitãţile de prevenire şi protecţie în structurile militare şi structurile în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A.

SECŢIUNEA 1
Organizarea activitãţilor de prevenire şi protecţie

ART. 12
(1) În condiţiile art. 2, responsabilitatea de organizare a activitãţilor de prevenire şi protecţie în M.I.R.A. revine conducãtorului unitãţii.
(2) Organizarea activitãţilor de prevenire şi protecţie se realizeazã, în funcţie de numãrul personalului încadrat în unitate şi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) prin desemnarea unuia sau mai multor lucrãtori pentru a se ocupa de activitãţile de prevenire şi protecţie, în cazul unitãţilor cu pânã la 149 de lucrãtori, care nu desfãşoarã activitãţi dintre cele prevãzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 ;
b) prin înfiinţarea unui compartiment de prevenire şi protecţie, pentru unitãţile care au peste 150 de lucrãtori sau desfãşoarã activitãţi dintre cele prevãzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 .

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile lucrãtorilor desemnaţi şi ale compartimentelor de prevenire şi protecţie

ART. 13
Lucrãtorii desemnaţi/compartimentele de prevenire şi protecţie desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 15 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 .
ART. 14
Lucrãtorii desemnaţi/compartimentele de prevenire şi protecţie au obligaţia de a elabora şi înainta structurilor coordonatoare pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã urmãtoarele documente:
a) raportul scris privind activitãţile de prevenire şi protecţie desfãşurate în unitatea proprie, care se transmite pânã la data de 10 ianuarie, pentru anul precedent;
b) raportul scris cu privire la stadiul îndeplinirii mãsurilor din planul de prevenire şi protecţie, care se transmite pânã la data de 15 a primei luni din trimestrul calendaristic, pentru trimestrul anterior.
ART. 15
Documentul prevãzut în art. 14 lit. a) cuprinde: acţiunile ce au fost întreprinse şi eficienţa acestora, situaţia menţinerii condiţiilor pentru care s-a eliberat autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securitãţii în muncã, raportul justificativ privind valoarea fondurilor alocate pentru activitãţile de prevenire şi protecţie şi modul de cheltuire a acestora, situaţia accidentelor de muncã produse în unitate sau în care au fost implicate persoane aparţinând acesteia.
ART. 16
Documentul prevãzut la art. 14 lit. b) este întocmit numai în cazul unitãţilor al cãror personal asigurat în sistemul public de pensii este încadrat în condiţii deosebite, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile conducãtorului şi ale personalului unitãţii

ART. 17
Pentru realizarea activitãţilor de prevenire şi protecţie, conducãtorii unitãţilor au urmãtoarele obligaţii:
a) stabilesc în luna ianuarie a fiecãrui an, prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate, persoanele, comisiile şi comitetele cu atribuţii pe linia activitãţilor de securitate şi sãnãtate în muncã;
b) asigurã perfecţionarea continuã a pregãtirii lucrãtorilor desemnaţi şi a personalului compartimentelor de prevenire şi protecţie din subordine, la nivelul prevãzut de legislaţia în vigoare, în timpul programului de lucru şi pe cheltuiala unitãţii.
ART. 18
Pe lângã obligaţiile prevãzute la art. 17, conducãtorii unitãţilor îndeplinesc şi obligaţiile angajatorilor prevãzute de <>Legea nr. 319/2006 şi de legislaţia privind securitatea şi sãnãtatea în muncã.
ART. 19
Obligaţiile personalului unitãţilor sunt cele prevãzute la <>art. 22 şi 23 din Legea nr. 319/2006 .
ART. 20
Cheltuielile aferente realizãrii mãsurilor de prevenire şi protecţie se efectueazã din sumele prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetul M.I.R.A.

CAP. IV
Organizarea şi executarea controalelor

ART. 21
Controalele pe linia raporturilor de muncã/serviciu şi a securitãţii şi sãnãtãţii în muncã se realizeazã de cãtre inspectorii de muncã desemnaţi prin dispoziţie a directorului general al D.G.M.L.A./inspectorilor generali ai inspectoratelor generale, potrivit competenţelor.
ART. 22
Inspectorii de muncã abilitaţi sã execute controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control eliberatã de conducãtorul unitãţii în care aceştia sunt încadraţi. Modelul împuternicirii de control este prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 23
Obiectivele controalelor efectuate de inspectorii de muncã pe linia raporturilor de muncã/serviciu şi a securitãţii şi sãnãtãţii în muncã sunt prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 24
(1) În timpul executãrii controlului, inspectorii de muncã sunt competenţi sã constate şi sã sancţioneze faptele care, potrivit legislaţiei privind inspecţia muncii şi securitatea şi sãnãtatea în muncã, constituie contravenţii.
(2) În cazul constatãrii unei contravenţii, inspectorii de muncã, în calitate de agenţi constatatori, întocmesc procesul-verbal de constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de platã a debitorului. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, precum şi modelul înştiinţãrii de platã a debitorului sunt prevãzute în anexa nr. 4.
(3) Sancţiunile contravenţionale prevãzute a fi aplicate angajatorilor, conform legislaţiei în vigoare, se aplicã conducãtorilor unitãţilor.
(4) Dispoziţiile reglementãrilor legale în vigoare cu privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 25
(1) Pe timpul controlului, inspectorii de muncã întocmesc note de constatare cu concluziile rezultate, aduse la cunoştinţã, sub semnãturã, conducerii unitãţii controlate şi personalului cu responsabilitãţi pe linia controlatã.
(2) Eventualele observaţii ale conducerii şi ale personalului unitãţii controlate sunt cuprinse în notele de constatare.
(3) La finalizarea controlului, inspectorii de muncã elaboreazã raportul de control.
(4) Raportul de control se definitiveazã în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar concluziile şi recomandãrile cuprinse în acesta se prezintã spre analizã şi aprobare conducãtorului unitãţii care a dispus efectuarea controlului, care decide asupra modului de valorificare a celor constatate.
(5) Concluziile raportului de control sunt transmise conducãtorului unitãţii controlate, în termen de 14 zile de la finalizarea controlului, în vederea informãrii cu privire la rezultatele controlului şi a executãrii mãsurilor care se impun în urma controlului.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 26
Conducãtorii unitãţilor prevãzute la art. 2 care nu deţin autorizaţie de funcţionare din punct de vedere al securitãţii şi sãnãtãţii în muncã vor dispune efectuarea demersurilor necesare în vederea autorizãrii, potrivit prevederilor prezentului ordin, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a acestuia.
ART. 27
În cazul personalului care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul misiunilor internaţionale, cercetarea evenimentelor se efectueazã conform prevederilor acordurilor în baza cãrora participã la misiunile respective.
ART. 28
Inspectorii de muncã/lucrãtorii desemnaţi/ personalul compartimentelor de prevenire şi protecţie trebuie sã aibã studiile şi specializarea necesare pentru realizarea atribuţiilor, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 29
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 30
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Bucureşti, 28 mai 2008.
Nr. 498.

ANEXA 1

COMUNICAREA
şi cercetarea evenimentelor, avizarea cercetãrii, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncã şi a evenimentelor periculoase

Prevederile prezentei anexe se aplicã tuturor structurilor militare şi structurilor în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A., denumite în continuare structuri, şi tuturor categoriilor de personal ale acestora.
A. Comunicarea evenimentelor
1. Orice eveniment, aşa cum este definit la <>art. 5 lit. f) din Legea securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 , se comunicã de îndatã conducãtorului structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul de cãtre conducãtorul locului de muncã sau orice altã persoanã care are cunoştinţã despre producerea acestuia.
2. Conducãtorul structurii prevãzute la pct. 1 are obligaţia sã comunice evenimentele de îndatã, dupã cum urmeazã:
a) inspectoratului general, în cazul structurilor subordonate acestuia, respectiv D.G.M.L.A., în cazul celorlalte structuri;
b) asigurãtorului, dupã caz, potrivit prevederilor legale în vigoare;
c) organelor de urmãrire penalã, dupã caz.
3. Inspectoratele generale au obligaţia de a comunica de îndatã D.G.M.L.A.: incidentul periculos, evenimentul care a avut ca urmare un deces, evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate evidentã, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate.
4. Dacã printre victime se aflã şi personalul altor structuri, evenimentul se comunicã conducãtorilor acestora de cãtre conducãtorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul.
5. Evenimentul produs în condiţiile prevãzute la <>art. 30 alin. (1) lit. d) şi e) din Legea nr. 319/2006 , dacã a avut loc în afara unitãţii şi nu a avut nicio legãturã cu aceasta, se comunicã conform prevederilor pct. 2 lit. a) şi, dupã caz, pct. 3 de cãtre orice persoanã care are cunoştinţã despre producerea acestuia.
6. În toate situaţiile prevãzute mai sus, comunicarea evenimentelor se face în scris şi cuprinde cel puţin informaţiile prevãzute la art. 109 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.425/2006 , denumite în continuare Norme metodologice.
B. Cercetarea evenimentelor
1. Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectueazã imediat dupã comunicare, astfel:
a) de cãtre structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporarã de muncã;
b) de cãtre structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncã din inspectoratul general pentru structurile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentã sau confirmatã, deces, accidente colective, incidente periculoase şi situaţii cu persoane date dispãrute;
c) de cãtre structura la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncã din D.G.M.L.A., în cazul accidentelor colective generate de evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile.
d) de cãtre Direcţia generalã medicalã, în cazul suspiciunilor de boalã profesionalã şi al bolilor profesionale;
e) în cazul unor situaţii care nu sunt prevãzute în prezenta anexã, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A. stabileşte modul în care se efectueazã cercetarea, la solicitarea structurii care comunicã evenimentul.
2. Pentru cercetarea evenimentelor, conducãtorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul numeşte prin ordin/dispoziţie de zi pe unitate o comisie compusã din cel puţin 3 persoane; una dintre aceste persoane trebuie sã fie lucrãtor desemnat sau sã facã parte din compartimentul de prevenire şi protecţie al structurii. În cazurile prevãzute la pct. 1 lit. b) şi c), comisia de cercetare va fi coordonatã de inspectorul de muncã din inspectoratul general pentru structurile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, desemnat de conducãtorii acestor unitãţi.
3. Persoanele numite în comisia prevãzutã la pct. 2 trebuie sã aibã pregãtire tehnicã corespunzãtoare, sã nu fie implicate în organizarea şi conducerea locului de muncã unde a avut loc evenimentul şi sã nu fi avut o responsabilitate în producerea evenimentului.
4. Dacã în eveniment sunt implicate victime din diferite structuri ale M.I.R.A., în comisia de cercetare numitã de conducãtorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul cãreia s-a produs evenimentul se nominalizeazã şi persoanele numite de conducãtorii celorlalte structuri.
5. Conducãtorul structurii care a organizat transportul rãspunde pentru cercetarea accidentului de circulaţie produs pe drumurile publice, urmat de incapacitate temporarã de muncã, cu respectarea prevederilor pct. 4.
6. În cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane încadrate în structurile M.I.R.A. aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu, conducãtorul structurii care a condus/organizat activitatea sau la care este încadratã victima, în cazul accidentelor de traseu, solicitã serviciilor de poliţie rutierã competente un exemplar al procesului-verbal de cercetare la faţa locului, precum şi orice alte documente existente, necesare cercetãrii - copii ale declaraţiilor, foaia de parcurs, ordin de deplasare, schiţe. Cercetarea se efectueazã în baza acestor acte, precum şi în baza altor documente din care rezultã cã victima se afla în îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu.
7. Persoanele împuternicite sã efectueze cercetarea au drepturile prevãzute în art. 118 din Normele metodologice.
8. Termenele în care se încheie cercetarea evenimentelor sunt termenele prevãzute de actele normative în vigoare privind securitatea şi sãnãtatea în muncã.
9. Cercetarea evenimentelor se finalizeazã cu întocmirea unui dosar ce cuprinde documentele prevãzute la art. 122 din Normele metodologice.
10. Dosarul de cercetare a evenimentului trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la art. 123 din Normele metodologice şi se întocmeşte în numãrul de exemplare prevãzut în art. 124 din Normele metodologice.
C. Avizarea cercetãrii evenimentelor
1. Dosarul de cercetare întocmit de comisia numitã de conducãtorul structurii se avizeazã de cãtre inspectorii de muncã din inspectoratul general pentru unitãţile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, potrivit prevederilor art. 125 din Normele metodologice.
2. Dosarul de cercetare întocmit de comisia numitã de conducãtorul structurii şi condusã de inspectorul de muncã din cadrul inspectoratului general se avizeazã de cãtre inspectorii de muncã din D.G.M.L.A., potrivit prevederilor art. 126 şi 127 din Normele metodologice.
3. Procesul-verbal de cercetare a evenimentului se întocmeşte potrivit prevederilor art. 128 lit. a) - v) şi art. 129 -132 din Normele metodologice. Procesul-verbal întocmit de comisia numitã de conducãtorul structurii se avizeazã de cãtre acesta. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonatã de inspectori de muncã din cadrul inspectoratelor generale se avizeazã de inspectorii generali ai acestora. Procesul-verbal întocmit de comisia coordonatã de D.G.M.L.A. se avizeazã de cãtre directorul general al acesteia.
4. În cazul în care accidentul de muncã s-a produs la o structurã, alta decât cea care îl înregistreazã, un exemplar din procesul-verbal de cercetare se trimite şi acesteia.
5. În cazul evenimentelor care nu au fost comunicate şi cercetate, dar persoana vãtãmatã prezintã un certificat medical cu cod "accident de muncã", structura la care este încadratã va solicita acesteia o declaraţie scrisã privind modul şi împrejurãrile în care s-a produs evenimentul.
D. Înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncã şi a evenimentelor periculoase
1. Înregistrarea accidentelor de muncã şi a evenimentelor periculoase se face potrivit prevederilor art. 135-136 din Normele metodologice.
2. Pentru situaţiile neprevãzute la art. 135-136 din Normele metodologice, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A. stabileşte modul de înregistrare a accidentelor de muncã.
3. În baza procesului-verbal de cercetare, lucrãtorul desemnat/compartimentul de prevenire şi protecţie din cadrul structurii la care se înregistreazã accidentul completeazã Formularul de înregistrare a accidentului de muncã, denumit în continuare FIAM.
4. FIAM se completeazã pentru fiecare persoanã accidentatã în câte 4 exemplare de cãtre structurile din subordinea inspectoratelor generale şi în câte 3 exemplare de cãtre celelalte structuri.
5. FIAM se înainteazã spre avizare inspectoratului general pentru unitãţile subordonate acestuia, respectiv D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, care verificã şi avizeazã FIAM în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea acestuia. Un exemplar al FIAM se pãstreazã la structura care l-a avizat.
6. Structura la care se înregistreazã accidentul anexeazã FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de cercetare şi distribuie un exemplar la persoana accidentatã. Un exemplar al FIAM, avizat de cãtre inspectoratul general, se transmite şi la D.G.M.L.A.
7. În cazul în care victima unui accident de muncã a fost propusã pentru pensionare, odatã cu emiterea deciziei de încadrare într-o grupã de invaliditate se completeazã un exemplar al FIAM, care se anexeazã la dosarul de pensionare şi care se înainteazã comisiei de expertizã medicalã şi recuperare a capacitãţii de muncã.
8. Fiecare unitate/structurã ţine evidenţa evenimentelor înregistrate conform prevederilor art. 141 din Normele metodologice;
9. În baza FIAM şi a proceselor-verbale de cercetare a evenimentelor periculoase, inspectoratele generale şi D.G.M.L.A. ţin evidenţa tuturor accidentelor de muncã şi a evenimentelor periculoase înregistrate, potrivit prevederilor art. 142 alin. (2) din Normele metodologice.


ANEXA 2

Modelul împuternicirii de control

ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
[STEMA ROMÂNIEI]
................................................ *)
_________________________________________________________________________

- Faţã -

ÎMPUTERNICIRE DE CONTROL
PE LINIA ..........................**)
Nr. ........ din ...........
.........................................................................

- Verso -
Este împuternicit ......., din cadrul .....,*) sã execute control, sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiuni contravenţionale pe linia ........**) în unitãţile şi în formaţiunile din structura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative ........ (potrivit <>art. 2 din Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 498/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul activitãţilor de inspecţie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrãtorilor la locul de muncã în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative)***), precum şi în orice loc de muncã organizat de acestea, la orice orã.
................ deţine certificat de securitate pentru nivelul .................., seria ................ nr. ...../............. şi se identificã cu legitimaţia Ministerului Internelor şi Reformei Administrative seria ........ nr. ........., eliberatã la data de ...................... .
Conducãtorii unitãţilor şi formaţiunilor au obligaţia sã acorde tot sprijinul necesar executãrii controlului.
Prezenta delegaţie de control este valabilã în perioada .................
...........................****)
____________
*) Dupã caz, se înscrie "Direcţia generalã management logistic şi administrativ" sau denumirea inspectoratului general în care este încadrat inspectorul de muncã împuternicit pentru executarea controlului.
**) Dupã caz, se înscrie "raporturilor de muncã/serviciu" sau "securitãţii şi sãnãtãţii în muncã".
***) În cazul inspectorilor de muncã din cadrul inspectoratelor generale, se înscrie "din subordinea Inspectoratului General ___".
****) Împuternicirea va fi semnatã de conducãtorul unitãţii în care este încadrat inspectorul de muncã împuternicit pentru executarea controlului, dupã caz.

ANEXA 3

OBIECTIVELE
controalelor efectuate de inspectorii de muncã

I. Pe linia raporturilor de muncã/serviciu:
1. respectarea legalitãţii privind încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncã/serviciu ale personalului M.I.R.A.;
2. legalitatea clauzelor înscrise în contractele individuale de muncã ale personalului contractual, respectarea lor de cãtre conducãtorii unitãţilor, înregistrarea acestora în carnetele de muncã;
3. modul de completare a carnetelor de muncã ale personalului contractual şi condiţiile de pãstrare a acestora;
4. modul de întocmire şi completare a Registrului general de evidenţã a salariaţilor;
5. modul de completare a documentelor de evidenţã pentru personalul M.I.R.A.;
6. aplicarea prevederilor legale referitoare la încadrarea locurilor de muncã în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii;
7. documentele din care rezultã cã s-au achitat contribuţiile cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat, Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi cea de asigurãri de sãnãtate;
8. stabilirea şi respectarea duratei timpului de lucru, evidenţa orelor lucrate în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii, respectarea prevederilor legale cu privire la reducerea sub 8 ore a timpului de lucru zilnic;
9. stabilirea şi acordarea sporurilor pentru condiţii de pericol deosebit şi pentru activitãţile desfãşurate în condiţii vãtãmãtoare, grele, periculoase, deosebit de periculoase, care solicitã o încordare psihicã foarte ridicatã, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la plata orelor suplimentare, care nu au fost compensate prin timp liber;
10. acordarea concediului de odihnã, a concediului de odihnã suplimentar plãtit, a concediului de studii, a permisiilor, învoirilor plãtite şi a concediilor fãrã platã;
11. asigurarea unui tratament egal şi înlãturarea oricãrei forme de discriminare în derularea raporturilor de muncã şi de serviciu.
II. Pe linia securitãţii şi sãnãtãţii în muncã:
1. îndeplinirea de cãtre conducãtorii unitãţilor M.I.R.A. a obligaţiilor ce le revin conform prevederilor prezentului ordin;
2. modul de aplicare a reglementãrilor de securitate şi sãnãtate în muncã a cãror nerespectare este sancţionatã potrivit prevederilor <>art. 39 din Legea securitãţii şi sãnãtãţii în muncã nr. 319/2006 ;
3. modul de îndeplinire de cãtre compartimentele de prevenire şi protecţie sau de cãtre lucrãtorii desemnaţi, dupã caz, a atribuţiilor ce le revin în conformitate cu prevederile ordinului.

ANEXA 4

I. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

ROMÂNIA Ex. nr. ...........
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
Unitatea ...........................................

PROCES - VERBAL
DE CONSTATARE ŞI SANCŢIONARE A CONTRAVENŢIILOR
Seria ........ nr. .........

Încheiat astãzi: ziua ..... luna .... anul ....., în localitatea ....., sectorul/judeţul ........... .
Agent constatator ....../(gradul, numele şi prenumele)...... din ....../ (unitatea)......., în baza Delegaţiei de control nr. ....... din ......., emisã de ......., constat cã :
Dl/Dna ...., fiul/fiica lui ..... şi al ....., nãscut/nãscutã la ....... în localitatea ....., sectorul/judeţul ....., act de identitate ..... seria ..... nr. ....., eliberat de ......, CNP ......, cu domiciliul/reşedinţa în ......., str. ........ nr. ....., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sector/judeţ ......., ocupaţia ......., loc de muncã ................. .
Persoana juridicã ......., cu sediul în ......., str. ........ nr. ....., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sector/judeţ ........, CUI ........, reprezentatã de dl/dna ........, CNP ......., act de identitate ...... seria ..... nr. ...., eliberat de ......, cu domiciliul/reşedinţa în ......., str. ...... nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ....., sector/ judeţ ........ .
În ziua de ........ luna ..... anul ..... ora .... locul ...... a sãvârşit urmãtoarele: ................................................................
.........................................................................
Fapta sãvârşitã este prevãzutã de:
art. ....... din ..... şi sancţionatã de art. ........ din ..........;
art. ....... din ..... şi sancţionatã de art. ........ din ..........;
art. ....... din ..... şi sancţionatã de art. ........ din ......... .
Stabilesc:
AMENDA, în sumã de .................. lei.
Contravenientul nu este de faţã/refuzã/nu poate lua cunoştinţã de conţinutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul ........, cu domiciliul/reşedinţa în ......., str. ...... nr. ...., bl. ...., sectorul/judeţul .........., posesor al actului de identitate ...... seria ..... nr. ....., eliberat de .........., CNP ........................... .
Contravenientul poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii acestuia. Plângerea va fi depusã la ............................ .
Contravenientul achitã pe loc, cu Chitanţa nr. .........., sau poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia jumãtate din minimul amenzii prevãzute de lege, adicã suma de ............ lei.
Alte menţiuni ...................................................... .
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, dintre care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astãzi, ziua ..... luna ...... anul ......./se va comunica contravenientului în termen de cel mult o lunã de la data aplicãrii acestuia, prin poşta specialã.

Agent constatator Martor Contravenient
Am luat cunoştinţã.

II. Modelul înştiinţãrii de platã a debitorului

ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
Unitatea ......................................

- Faţã - Seria .... nr. ......

ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ
Dl/Dna ......, fiul/fiica lui ........ şi al ......, nãscut/nãscutã la ........., în localitatea ......, sectorul/judeţul ......, act de identitate ....... seria ..... nr. ....., eliberat de ......., CNP ......, cu domiciliul/reşedinţa în ........, str. ....... nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sector/judeţ ........, ocupaţia .........., loc de muncã ........... .
Persoana juridicã ....., cu sediul în ......, str. .... nr. ....., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sector/judeţ ........, CUI ........, reprezentatã de dl/dna .........., CNP ......., act de identitate ...... seria .... nr. ........., eliberat de ......., cu domiciliul/reşedinţa în ......., str. ....... nr. ...., bl. ...., sc. ....., ap. ....., sector/ judeţ ............ .
Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria ....... nr. ....., încheiat în ziua de ..... luna ..... anul ....., la ........, s-a stabilit drept amendã suma de ........... lei, pe care va trebui sã o achitaţi la ............................... .
Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare unitãţii din care face parte agentul constatator. În caz de neplatã a obligaţiilor se va trece la executarea silitã.
____________________________________________________________________

- Verso -

Cãtre
........................

În temeiul art. ....... din ........., trimitem alãturat Procesul-verbal de constatare a contravenţiei seria ..... nr. ......, încheiat pe numele dlui/dnei/pers. juridice ......., în vederea executãrii silite.

................. *)

Recomandat nr. .......... din ........ Loc pentru francare

Data prezentãrii Data primirii
................ ..............
_________
*) Se va semna de cãtre conducãtorul unitãţii în care este încadrat agentul constatator.

___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016