Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 481 din 12 august 2005  privind aprobarea Procedurilor si modalitatilor de incasare si de decontare a contravalorii creantelor recuperate in baza   Legii nr. 29/1994 , cu modificarile ulterioare, precum si a tehnicilor de analiza si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a propunerilor de mandat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 481 din 12 august 2005 privind aprobarea Procedurilor si modalitatilor de incasare si de decontare a contravalorii creantelor recuperate in baza Legii nr. 29/1994 , cu modificarile ulterioare, precum si a tehnicilor de analiza si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a propunerilor de mandat

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 785 din 30 august 2005
În temeiul <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile ulterioare, al <>art. 4 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 5 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
având în vedere prevederile <>Legii nr. 29/1994 privind autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în vederea recuperãrii creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã derulatã înainte de 31 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 362/1994 privind constituirea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalitãţilor de încasare a creanţelor României din activitatea de comerţ exterior şi alte activitãţi externe, derulate în baza acordurilor guvernamentale şi comerciale înainte de 31 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 732/1994 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recuperarea creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, republicatã,

ministrul finanţelor publice, ministrul afacerilor externe şi ministrul delegat pentru comerţ emit urmãtorul ordin:

ART. 1
(1) Se aprobã Procedurile şi modalitãţile de încasare şi de decontare a contravalorii creanţelor recuperate în baza <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, precum şi tehnicile de analizã şi selecţie a ofertelor, de negociere şi de prezentare a propunerilor de mandat, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
(2) Începând cu data prezentului ordin se abrogã ordinul ministrului finanţelor, ministrului afacerilor externe şi ministrului comerţului privind Procedurile şi modalitãţile de încasare şi de decontare a contravalorii creanţelor recuperate în baza <>Legii nr. 29/1994 , precum şi tehnicile de analizã şi selecţie a ofertelor, de negociere şi de prezentare a propunerilor de mandat.
(3) Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Economiei şi Comerţului, prin personalul cu atribuţii în domeniu, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Ministrul afacerilor externe,
Mihai Rãzvan Ungureanu

p. Ministrul economiei şi comerţului,
Iuliu Winkler,
ministru delegat pentru comerţ

ANEXĂ

PROCEDURILE ŞI MODALITĂŢILE
de încasare şi de decontare a contravalorii creanţelor recuperate în baza <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, precum şi tehnicile de analizã şi selecţie a ofertelor, de negociere şi de prezentare a propunerilor de mandat

Prin <>Legea nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, Guvernul României a fost autorizat sã negocieze recuperarea creanţelor României provenite din exporturi, acţiuni de cooperare şi alte activitãţi externe, derulate înainte de 31 decembrie 1989.

CAP. I
Dispoziţii generale
1. Prin creanţele statului român se înţelege drepturile valutare care provin din activitatea de comerţ exterior (exporturi de mãrfuri şi servicii), din activitatea de cooperare economicã internaţionalã (realizãri de obiective complexe în strãinãtate, participaţiile cu capital la constituirea de societãţi de producţie, de servicii şi bancare cu sediul în strãinãtate) şi din alte activitãţi externe derulate înainte de 31 decembrie 1989, indiferent dacã acestea au avut sau nu la bazã credite bancare acordate pentru exporturi, lucrãri de construcţii-montaj şi alte activitãţi derulate în cadrul acordurilor guvernamentale şi comerciale preluate la datoria publicã conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 447/1991 privind preluarea de cãtre stat şi bãncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu capital de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante şi ale <>Legii nr. 7/1992 privind acoperirea financiarã a obligaţiilor statului rãmase neregularizate la 31 decembrie 1990 şi preluarea de cãtre stat şi bãncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu capital de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante.
2. Negocierea privind recuperarea creanţelor cuvenite statului român, conform <>art. 2 din Legea nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, se desfãşoarã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Economiei şi Comerţului, pe baza unui mandat aprobat de Guvern.
3. La elaborarea mandatului cu privire la negocierea recuperãrii creanţelor se au în vedere ofertele primite din partea reprezentanţilor autorizaţi ai ţãrii debitoare, a unor firme şi instituţii financiar-bancare specializate în intermedierea recuperãrii drepturilor valutare cuvenite statelor creditoare de la debitorii lor externi.
Proiectul de mandat cuprinde propuneri de recuperare a creanţelor statului român, referitoare la:
● procentul de recuperare: în funcţie de situaţia economicã concretã din ţara debitoare se poate propune o anumitã reducere faţã de valoarea nominalã a creanţei, care, de regulã, sã fie pânã la un nivel egal cu cel practicat pe piaţa secundarã a efectelor de comerţ; în cazul reglementãrii la nivel guvernamental pentru ţãrile care beneficiazã de asistenţã financiarã asupra datoriei din partea organismelor internaţionale financiar-bancare, se vor lua în considerare condiţiile de reglementare impuse de Banca Mondialã, Fondul Monetar Internaţional şi Clubul de la Paris;
● perioada de recuperare: încasarea se poate efectua imediat, eşalonat, pe termen mediu şi lung, cu sau fãrã perioadã de graţie;
● modalitatea de recuperare: încasarea în devize convertibile, importuri de mãrfuri, prestãri de servicii, investiţii de interes pentru partea românã în ţara debitoare, cesiune cu titlu oneros;
● valoarea creanţei care urmeazã sã fie reglementatã (în totalitate sau parţial, cu sau fãrã luarea în considerare a dobânzilor);
● garantarea ducerii la îndeplinire a obligaţiilor asumate prin documentele care urmeazã sã fie încheiate între Guvernul României şi firma/instituţia de intermediere.

CAP. II
Funcţionarea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalitãţilor de încasare a creanţelor României din activitatea de comerţ exterior şi alte activitãţi externe, derulate în baza acordurilor guvernamentale şi comerciale înainte de 31 decembrie 1989

1. Comisia interdepartamentalã pentru avizarea modalitãţilor de încasare a creanţelor României din activitatea de comerţ exterior şi alte activitãţi externe, derulate în baza acordurilor guvernamentale şi comerciale înainte de 31 decembrie 1989, denumitã în continuare Comisia, este constituitã în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 362/1994 , cu modificãrile ulterioare.
2. Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie, la sediul Ministerului Finanţelor Publice.
3. La şedinţele Comisiei pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţii agenţilor economici şi ai altor instituţii interesate, la şedinţã fiind obligatorie prezenţa reprezentanţilor desemnaţi de conducerile instituţiilor care fac parte din aceasta; în cazul în care prezenţa membrilor desemnaţi nu este posibilã, se va asigura participarea unui alt delegat mandatat, astfel încât la sfârşitul şedinţei, dupã introducerea în material a sugestiilor, propunerilor sau observaţiilor membrilor Comisiei, acesta sã poatã fi semnat.
4. Ministerul Finanţelor Publice, pe baza informaţiilor cu privire la situaţia economicã a ţãrilor debitoare, a condiţiilor impuse de instituţiile financiar-bancare cu privire la reglementarea datoriilor lor externe, a cotaţiilor pe piaţa secundarã, a bonitãţii şi experienţei ofertanţilor şi a altor documente, pregãteşte şi prezintã Comisiei propuneri privind încasarea creanţelor României.
5. Comisia analizeazã şi avizeazã propunerile de recuperare a creanţelor României primite de la reprezentanţii autorizaţi ai ţãrilor debitoare, de la firme şi instituţii financiar-bancare române şi/sau strãine în vederea pregãtirii mandatului.
6. Comisia, în baza analizei efectuate, selecteazã oferta cea mai avantajoasã pãrţii române, întocmeşte proiectul de mandat şi, dupã însuşirea acestuia de conducerile instituţiilor prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 362/1994 , cu modificãrile ulterioare, îl prezintã spre aprobare Guvernului.
7. Preşedintele Comisiei şi membrii acesteia, în limita mandatului aprobat de Guvern, negociazã acordul, convenţia, contractul sau alt document convenit pentru recuperarea creanţelor României din ţara debitoare.
8. Ministerul Finanţelor Publice, prin preşedintele Comisiei, semneazã convenţiile care se încheie cu agenţii economici importatori desemnaţi în condiţiile prezentelor proceduri, avizate de Direcţia generalã juridicã.
9. În convenţiile care se încheie cu agenţii economici importatori se stabilesc termenele de platã ale contravalorii în lei a mãrfurilor care fac obiectul tranzacţiilor.
Se stabileşte cã data faţã de care se determinã termenul de platã a contravalorii în lei a importurilor de mãrfuri şi determinarea valorii în lei a sumelor datorate de agenţii economici importatori este data documentului vamal de import atestând trecerea frontierei de stat a României pentru mãrfurile destinate pieţei interne, iar pentru importurile efectuate în vederea reexportului este data documentului extern de transport naval/terestru/aerian (conosament, scrisoare de trãsurã etc.) sau data avizului de creditare.
10. Ministerul Finanţelor Publice, prin preşedintele Comisiei, desemneazã banca prin care se deruleazã operaţiunile de recuperare a drepturilor valutare şi în lei cuvenite statului, conform <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare.
11. Semestrial, Comisia va întocmi informãri cu privire la recuperarea creanţelor externe ale statului, care se vor prezenta Guvernului, dupã însuşirea acestora de cãtre conducerile instituţiilor care au desemnat membri în comisie, în termen de 45 de zile de la expirarea perioadei la care se referã raportarea.

CAP. III
Decontarea în lei a contravalorii creanţelor recuperate în baza <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, prin încasãri în devize convertibile, importuri de mãrfuri, prestãri de servicii şi cesionare de creanţã

1. Recuperarea creanţelor României prin livrãri de mãrfuri se realizeazã de agenţi economici importatori desemnaţi prin licitaţie publicã organizatã de Ministerul Economiei şi Comerţului, la propunerea Comisiei.
2. Pentru situaţiile în care operaţiunile de import de mãrfuri efectuate în vederea recuperãrii creanţelor necesitã urgenţã în derulare, o anumitã specializare a agenţilor economici sau în care, potrivit prevederilor acordului de recuperare, se impune confidenţialitate, Comisia poate selecta agenţii economici importatori prin licitaţie închisã de oferte sau poate nominaliza un agent economic drept contractant unic.
3. Agenţii economici selectaţi sã deruleze importurile prevãzute prin prezentele proceduri încheie contracte cu partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordului de recuperare convenit, inclusiv a termenelor prevãzute pentru efectuarea operaţiunilor de import.
4. Agenţii economici români care deruleazã importuri de mãrfuri în vederea recuperãrii creanţelor statului sunt obligaţi sã achite contravaloarea în lei a acestor importuri pe baza cursului de schimb leu/USD comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data declaraţiei vamale de import.
Agenţii economici români care deruleazã importuri de mãrfuri în vederea reexportului sunt obligaţi sã achite contravaloarea în lei a acestor importuri pe baza cursului de schimb leu/USD în vigoare la data efectuãrii operaţiunilor, respectiv la data avizului de creditare/conosamentului.
5. Agenţii economici importatori sunt obligaţi sã încheie cu Ministerul Finanţelor Publice convenţii prin care se stabileşte termenul de platã a sumelor datorate conform cap. II pct. 9.
Ministerul Finanţelor Publice solicitã agentului economic importator sã garanteze plata integralã a importului printr-o scrisoare de garanţie bancarã emisã de o bancã agreatã de banca desemnatã la cap. II pct. 10 şi având scadenţa la termenul de platã stabilit prin Convenţie.
6. În funcţie de natura mãrfii importate şi destinaţia ei pentru reexport, comercializare, investiţie, producţie, precum şi de durata procesului tehnologic de prelucrare, Comisia stabileşte termenul de platã în care agenţii economici achitã contravaloarea mãrfurilor importate într-un interval care nu poate depãşi 90 de zile de la data documentelor vamale de import.
7. Agenţii economici importatori au obligaţia ca în termen de 5 zile de la efectuarea formalitãţilor de vãmuire sã depunã la Ministerul Finanţelor Publice copii ale documentelor (declaraţii vamale de import, documente de transport etc.)
8. Banca desemnatã conform prevederilor prezentelor proceduri vireazã în contul Ministerului Finanţelor Publice, cu codul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis la Trezoreria operativã centralã, cod de identificare fiscalã atribuit Ministerului Finanţelor Publice pentru astfel de operaţiuni 8609468, sumele încasate de la agenţii economici importatori reprezentând contravaloarea în lei a importurilor efectuate de aceştia, la termenele prevãzute prin convenţii.
9. Decontarea drepturilor cuvenite agenţilor economici titulari de creanţã ale cãror credite neperformante în baza cãrora au rezultat aceste creanţe nu au fost preluate la datoria publicã conform prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 447/1991 şi ale <>Legii nr. 7/1992 se va efectua numai dupã recuperarea acesteia de la extern, în mod proporţional cu procentul de recuperare, şi se aprobã de preşedintele Comisiei pe baza documentelor justificative prezentate de aceştia. Ministerul Finanţelor Publice va deconta societãţilor exportatoare titulare de creanţã valoarea totalã a cheltuielilor efectuate de aceştia pânã în momentul recuperãrii creanţelor, numai pe bazã de documente justificative şi în limita prevederilor legale care reglementeazã destinaţia sumelor încasate din recuperarea creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989.
10. Orice alte cheltuieli efectuate de agenţii economici exportatori la solicitarea cumpãrãtorului extern şi care sunt datorate nerespectãrii prevederilor contractuale de cãtre vânzãtor sunt suportate integral de aceştia.

CAP. IV
Decontarea în lei a contravalorii creanţelor recuperate în baza <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, prin investiţii în ţara debitoare

1. În cazurile în care recuperarea creanţelor României se realizeazã prin investiţii de interes pentru partea românã în ţara debitoare, Comisia analizeazã şi selecteazã agenţii economici investitori prin competiţie restrânsã de oferte, acordându-se prioritate titularilor de creanţã interesaţi.
2. Agenţii economici selectaţi au obligaţia de a încheia contracte cu partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordului de recuperare convenit.
3. Ministerul Finanţelor Publice, prin preşedintele Comisiei, semneazã convenţiile care se încheie cu agenţii economici investitori, prin care se stabilesc condiţiile şi termenele de platã a contravalorii în lei a sumelor alocate din creanţa externã, în scopul realizãrii investiţiei în ţara debitoare. De asemenea, solicitã ca agenţii economici sã depunã garanţii bancare de bunã execuţie, la un nivel din contravaloarea în lei a creanţei respective stabilit de Comisie, determinatã pe baza cursului de schimb leu/USD comunicat de Banca Naţionalã a României în ziua depunerii garanţiei bancare.
Contravaloarea în lei a sumelor alocate din creanţa externã se determinã pe baza cursului de schimb publicat de Banca Naţionalã a României la data efectuãrii decontãrii la intern.

CAP. V
Dispoziţii finale

1. Banca desemnatã potrivit cap. II pct. 10 se obligã, contra unui comision, sã efectueze operaţiunile de decontãri cu agenţii economici, cu statul român şi cu reprezentanţii autorizaţi ai statului debitor.
2. Banca desemnatã, în condiţiile în care este necesar, va efectua schimbul de documente bancare prin care se confirmã bãncilor din ţara debitoare stingerea obligaţiilor de platã.
Banca desemnatã rãspunde de exactitatea sumelor raportate ca încasate şi decontate cu agenţii economici, cu statul român şi cu reprezentanţii autorizaţi ai statului debitor în contul creanţelor externe recuperate.
3. Trimestrial banca desemnatã pentru derularea operaţiunilor de recuperare a creanţelor României, în baza <>Legii nr. 29/1994 , cu modificãrile ulterioare, notificã Ministerului Finanţelor Publice stadiul încasãrii sumelor recuperate în baza acordurilor negociate şi autorizate de Guvernul României.
4. Trimestrial Ministerul Economiei şi Comerţului notificã Ministerului Finanţelor Publice stadiul efectiv al derulãrii contractelor economice încheiate în baza acordurilor de recuperare a creanţelor prin import de mãrfuri.
5. Pentru întârzierea în decontarea contravalorii în lei a sumelor datorate de agenţii economici importatori şi/sau investitori faţã de termenele de platã stabilite, se aplicã penalitãţile şi dobânzile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare pentru neplata obligaţiilor faţã de bugetul de stat.
6. Sumele reglementate, încasate şi utilizate în mod necuvenit de cãtre agenţii economici care au derulat operaţiuni de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã înainte de 31 decembrie 1989, reprezentând resursele financiare ale statului rezultate din recuperarea creanţelor externe definite conform prevederilor pct. 1 din Normele metodologice privind recuperarea creanţelor României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economicã internaţionalã, derulatã înainte de 31 decembrie 1989, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 732/1994 , republicatã, se vireazã la bugetul de stat.
Pe perioada cuprinsã între data încasãrii de la extern şi data virãrii la bugetul de stat se impun şi se calculeazã penalitãţi şi dobânzi conform reglementãrilor legale în vigoare pentru neplata obligaţiilor faţã de bugetul de stat.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016