Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 464 din 30 noiembrie 2001  pentru aprobarea Normelor privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau prin licitatie cu plic inchis    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 464 din 30 noiembrie 2001 pentru aprobarea Normelor privind vanzarea de active prin licitatie cu strigare sau prin licitatie cu plic inchis

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 16 ianuarie 2002
Ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor,
în baza prevederilor <>art. 84 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societãţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/2001 ,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele privind vânzarea de active prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis, prevãzute în anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Procedura prevãzutã în anexa va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Agenţia Domeniilor Statului va aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Ilie Sarbu


ANEXA 1


NORME
privind vânzarea de active prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis (procedura de vânzare)

ART. 1
(1) Potrivit <>art. 23 din Legea nr. 268/2001 societãţile comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publica şi privatã a statului cu destinaţie agricolã pot vinde active aflate în proprietatea lor, dacã în urma ofertãrii de doua ori şi a oferirii de facilitãţi conform art. 15 din aceeaşi lege nu au fost înregistrate cereri de cumpãrare de acţiuni.
(2) Vânzarea de active se efectueazã prin licitaţie, într-o singura etapa, la care poate participa un numãr nelimitat de persoane, astfel:
a) licitaţie publica cu strigare, în cazul vânzãrii activelor cu plata integrala;
b) licitaţie publica cu oferte în plic închis, în cazul vânzãrii activelor cu plata în rate.

Vânzarea de active cu plata integrala

ART. 2
Vânzarea activelor societãţilor comerciale cãtre persoane fizice şi/sau juridice, romane ori strãine, se efectueazã prin licitaţie publica cu strigare, cu adjudecarea la cel mai bun preţ oferit.
ART. 3
Societãţile comerciale prevãzute la art. 1 au dreptul sa vândã active, dacã prin înstrãinare nu este afectatã eficienta realizãrii obiectului de activitate al acestora sau nu este afectatã privatizarea respectivei societãţi comerciale.
ART. 4
(1) Vânzarea de active aparţinând societãţilor comerciale la care statul este acţionar se face la sediul vânzãtorului.
(2) Vânzarea activelor se face prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis, cu aprobarea de principiu a reprezentantului Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generalã a actionarilor, ce va fi temeinic argumentata conform notei de fundamentare, şi dupã obţinerea mandatului special acordat de Agenţia Domeniilor Statului în urma analizei notei privind vânzarea de cãtre Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului. Pentru obţinerea mandatului special se va inainta la Agenţia Domeniilor Statului documentaţia întocmitã conform anexei nr. 1 la prezentele norme.
ART. 5
Agenţia Domeniilor Statului îşi mandateazã corespunzãtor reprezentanţii în adunarea generalã a actionarilor din societatea comercialã vanzatoare, pentru luarea deciziilor în ceea ce priveşte:
- oferta de vânzare;
- garanţia de participare la licitaţie şi taxa de participare la licitaţie sau preţul caietului de sarcini, dupã caz;
- persoanele împuternicite sa efectueze vânzarea.
ART. 6
Terenul aferent unui activ, a cãrui situaţie juridicã se clarifica dupã data vânzãrii activului (obţinerea titlului de proprietate conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 834/1991 ), va fi vândut cumpãrãtorului activului, la cererea acestuia, prin negociere, avându-se în vedere valoarea de circulaţie a terenului, cu mandat special pentru reprezentantul Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generalã a actionarilor.
ART. 7
Procedura de vânzare a activelor este initiata de conducerea societãţii comerciale care are în proprietate activele, cu respectarea procedurilor prevãzute în prezentele norme.
ART. 8
(1) Directorul societãţii comerciale vanzatoare întocmeşte lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare, pe care o înainteazã spre aprobare adunãrii generale a actionarilor, însoţitã de o nota de fundamentare tehnico-economicã, analizata şi avizatã de consiliul de administraţie.
(2) Adunarea generalã a actionarilor, pe baza fundamentarii prezentate de director sau de consiliul de administraţie, analizeazã lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare şi ia o decizie privind vânzarea acestora.
ART. 9
(1) Persoanele fizice sau juridice de drept privat, romane ori strãine, interesate în cumpãrarea unui activ, ori depune scrisoarea de intenţie formulatã în acest sens la sediul vânzãtorului.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) directorul sau consiliul de administraţie al societãţii comerciale vanzatoare analizeazã cererea solicitantului şi îi rãspunde acestuia conform hotãrârii luate, cu respectarea prevederilor din prezentele norme metodologice referitoare la vânzarea activului, evaluãri (acreditate de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor).
ART. 10
În cazul în care exista investiţii efectuate de alte persoane fizice sau juridice, raportul de evaluare va mentiona distinct contravaloarea acestor investiţii. În acest caz se poate aplica <>art. 26 din Legea nr. 268/2001 , respectiv "Societãţile comerciale care fac obiectul prezentei legi şi care au în derulare contracte de locatie de gestiune, de închiriere pentru activele societãţii, altele decât terenurile cu destinaţie agricolã, pot vinde prin negociere directa sau pot încheia contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilã de vânzare cu locatarii sau chiriaşii, dacã aceştia au efectuat investiţii în activele utilizate şi nu au obligaţii restante fata de societate [...]".
ART. 11
Adunarea generalã a actionarilor societãţii comerciale vanzatoare aproba dosarul de prezentare al activului, cuantumul taxei de participare, luând în considerare cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfãşurarea licitaţiei, şi numeşte persoanele care vor face parte din comisia de licitaţie.
ART. 12
(1) Vânzãtorul este obligat sa publice anunţul de vânzare pentru activele respective, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme, într-un cotidian central de mare tiraj şi într-un cotidian local. În situaţia în care se urmãreşte atragerea ofertanţilor strãini şi preţul de oferta este mai mare de 500.000 mii lei, publicarea anunţului se poate face şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate ori prin sistem electronic Internet sau Reuters.
(2) Anunţul de vânzare se va afişa în mod obligatoriu la sediul vânzãtorului şi la locul activului.
(3) Termenul stabilit pentru ţinerea licitaţiei este de 15 zile lucrãtoare de la data apariţiei anunţului de vânzare prevãzut la alin. (1).
ART. 13
Vânzãtorul are obligaţia sa afiseze la sediul sau, precum şi la locul activului zilele şi orele la care activul poate fi vãzut de cãtre cei interesaţi sa participe la licitaţie, scop în care, la sediul acestuia (vânzãtorului), se va afla dosarul cu elementele ofertei pentru a putea fi consultat, începând cu ziua publicãrii.
ART. 14
(1) Vânzãtorul este obligat sa punã la dispoziţie celor care solicita, contra cost, începând cu data apariţiei anunţului de vânzare, un material care va cuprinde datele prevãzute în anexa nr. 5 la prezentele norme.
(2) În mod excepţional vânzãtorul poate sa aducã modificãri în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusã la cunostinta ofertanţilor care au cumpãrat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilitã pentru ţinerea licitaţiei.
(3) În cazul în care se modifica dosarul de prezentare şi este necesar sa se modifice data licitaţiei, noul termen va fi comunicat de cãtre vânzãtor tuturor ofertanţilor o data cu transmiterea notificãrilor.
ART. 15
(1) Preţul de pornire a licitaţiei este aprobat de adunarea generalã a actionarilor societãţii comerciale pe baza raportului de evaluare şi a mandatului special.
(2) Preţul de pornire a licitaţiei, publicat în anunţul de vânzare, nu include taxa pe valoarea adãugatã. Aceasta se adauga la preţul de adjudecare.
(3) Preţul de pornire a licitaţiei şi preţul de adjudecare nu pot fi mai mici decât valoarea contabila rãmasã a activului.
ART. 16
(1) La licitaţiile de vânzare de active pot participa persoane fizice sau persoane juridice de drept privat, romane ori strãine, în condiţiile legii.
(2) Ofertanţii depun la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin o ora înainte de începerea licitaţiei, urmãtoarele documente în original:
a) dovada achitãrii taxei de participare la licitaţie;
b) dovada consemnarii la dispoziţia societãţii comerciale vanzatoare a garanţiei de 10% din preţul de pornire a licitaţiei. Modalitãţile de plata a garanţiei de participare sunt: virament prin ordin de plata sau fila cec. În cazul în care un ofertant nu doreşte constituirea garanţiei bãneşti în una dintre aceste modalitãţi, el poate ordonã bãncii la care are deschis contul principal sa emita o scrisoare de garanţie bancarã având termenul de valabilitate de cel puţin 20 de zile calendaristice de la data ţinerii licitaţiei;
c) actul care atesta împuternicirea acordatã persoanei care reprezintã ofertantul în şedinţa de licitaţie;
d) dovada achitãrii obligaţiilor fiscale - certificatul fiscal;
e) documentele specifice, în funcţie de încadrarea juridicã a ofertanţilor:
- pentru persoanele juridice romane:
(i) copii de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, de pe actele constitutive, de pe codul fiscal;
(ii) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o societate bancarã romana sau de o filiala a unei bãnci strãine în România;
- pentru persoanele juridice strãine:
(i) certificat de înmatriculare a societãţii comerciale strãine, tradus în limba romana, iar traducerea sa fie legalizatã de un notar public din România;
(ii) scrisoare de bonitate financiarã, eliberata de o banca sau de o filiala a unei bãnci strãine în România;
- pentru persoanele fizice romane: copie de pe actul de identitate (copie legalizatã), cazierul judiciar şi adeverinta de la administraţia financiarã privind plata debitelor;
- pentru persoanele fizice strãine: copie de pe pasaport (copie legalizatã);
f) dovada achitãrii contravalorii dosarului de prezentare a activului pentru care participa la licitaţie.
ART. 17
(1) Pentru organizarea şi conducerea licitaţiei societatea comercialã vanzatoare va constitui o comisie formatã din cel puţin 3 persoane, dintre care un preşedinte şi un secretar, numite prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor, din care vor face parte şi reprezentanţi ai Agenţiei Domeniilor Statului.
(2) Membrii adunãrii generale a actionarilor, ai consiliului de administraţie sau directorul societãţii comerciale vanzatoare, membrii comisiei de licitaţie, rudele sau afinii lor pana la gradul al patrulea inclusiv ori sotii acestora nu au dreptul sa participe, direct sau indirect, la licitaţie în calitate de ofertant.
(3) Indemnizaţiile membrilor comisiei de licitaţie se stabilesc şi se suporta de cãtre vânzãtor, conform hotãrârii adunãrii generale a actionarilor, şi nu pot fi mai mari de 20% din salariul directorului.
(4) Comisia de licitaţie prevãzutã la alin. (1) rãspunde de respectarea procedurii desfãşurãrii licitaţiei în conformitate cu prezentele norme, precum şi de activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor de evaluare a ofertelor şi de declarare a adjudecatarului licitaţiei.
ART. 18
Licitaţia se desfãşoarã potrivit regulamentului prevãzut în anexa nr. 2 la prezentele norme.
ART. 19
(1) Ofertanţii care sunt dovediţi ca au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase sau cei care perturba în orice mod desfãşurarea licitaţiei pierd garanţia de participare.
(2) În timpul desfãşurãrii şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitantilor care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influentarea membrilor comisiei de licitaţie.
ART. 20
Procesul-verbal al licitaţiei împreunã cu documentele privind organizarea şi desfãşurarea acesteia se arhiveaza cu caracter permanent la sediul vânzãtorului.
ART. 21
(1) Eventualele contestaţii ale licitantilor se pot depune la sediul vânzãtorului unde s-a ţinut licitaţia, în termen de 24 de ore la încheierea şedinţei de licitaţie.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã prin grija consiliului de administraţie al vânzãtorului în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii acestora, iar ofertanţilor li se comunica în scris, sub semnatura directorului, modul de soluţionare a contestaţiei.
(3) În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzãtorul anuleazã decizia de adjudecare, comunica hotãrârea tuturor licitantilor şi dispune, dupã caz, organizarea unei noi licitaţii.
(4) Garanţia de participare se restituie în termen de 5 zile de la data adjudecãrii licitaţiei, cu excepţia garanţiei castigatorului, care se deduce din preţul de adjudecare.
ART. 22
(1) Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpãrare de active este prevãzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2) Plata integrala a activului adjudecat se face pana la semnarea contractului de vânzare-cumpãrare.
(3) Sumele obţinute din vânzare se utilizeazã conform <>art. 25 alin. (2) din Legea nr. 268/2001 .

Vânzarea de active cu plata în rate

ART. 23
Vânzarea activelor cu plata în rate se face numai pe baza de licitaţie cu oferte închise în plicuri sigilate, potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (2) din Legea nr. 268/2001 şi cu respectarea prevederilor regulamentului prevãzut în anexa nr. 2 şi ale anexei nr. 6 la prezentele norme.
ART. 24
Potrivit <>art. 27 din Legea nr. 268/2001 societãţile comerciale care fac obiectul acestei legi pot vinde, cu aprobarea prealabilã a Agenţiei Domeniilor Statului, în condiţiile stabilite de adunarea generalã a actionarilor şi de consiliul de administraţie, active cu plata în rate. Vânzarea de active se poate efectua cu plata în rate numai urmãtoarelor categorii:
a) salariaţii societãţii comerciale vanzatoare;
b) societãţi agricole;
c) asociaţii agricole sau alte forme asociative din agricultura, cu personalitate juridicã.
ART. 25
Vânzarea activelor cu plata în rate cãtre una dintre categoriile enumerate mai sus se poate face în urmãtoarele condiţii: avans minim 20%; rate eşalonate pe un termen de pana la 5 ani, conform unui grafic; dobanda anuala de 30%.
ART. 26
(1) Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpãrare de active este prevãzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.
(2) Plata avansului se face înainte sau concomitent cu data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare de active.
ART. 27
Pentru activele vândute cu plata în rate, cumpãrãtorul sau un garant al acestuia pe spezele sale va constitui o ipoteca în favoarea vânzãtorului şi în mana acestuia la suma datoratã, asupra unor bunuri imobile proprii, pana la data achitãrii integrale a preţului.
ART. 28
Departajarea ofertelor la vânzarea activelor cu plata în rate se face potrivit punctajului detaliat în anexa nr. 6 la prezentele norme.
ART. 29
(1) În toate cazurile contractul de vânzare-cumpãrare de active se încheie într-un termen de maximum 10 zile calendaristice, calculat de la data adjudecãrii licitaţiei ori de la data la care contestaţiile au fost rezolvate şi aduse la cunostinta ofertanţilor.
(2) Contractul de vânzare-cumpãrare de active încheiat în urma adjudecãrii licitaţiei poate fi modificat numai cu acordul pãrţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitaţiei.
(3) Nesemnarea contractului de vânzare-cumpãrare de active de cãtre câştigãtorul licitaţiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea garanţiei de participare, la plata daunelor cauzate societãţii comerciale vanzatoare şi la anularea licitaţiei.
ART. 30
Contractul de vânzare-cumpãrare de active încheiat cu o persoana juridicã strãinã este supus legii statului roman. În cazul persoanelor fizice strãine se va avea în vedere faptul ca acestea nu pot cumpara teren.
ART. 31
În termen de 5 zile de la data plãţii integrale a preţului activelor, pe baza confirmãrii scrise a vânzãtorului, cumpãrãtorul va putea sa procedeze la transcrierea, respectiv la întabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
ART. 32
(1) La data vânzãrii unui activ în integralitatea sa contractele de închiriere sau de locatie de gestiune prin care s-a fractionat activul sunt preluate de cumpãrãtor, dacã acesta nu este titularul unui astfel de contract.
(2) În acest caz cumpãrãtorul şi locatorul pot conveni rezilierea contractului de închiriere sau de locatie de gestiune, în schimbul unei juste despãgubiri.
ART. 33
(1) Vânzãtorul este obligat sa transmitã Agenţiei Domeniilor Statului informaţiile privind activele vândute, în termen de 5 zile de la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de active.
(2) Dacã din diferite motive contractul de vânzare-cumpãrare de active se reziliazã sau este rezolvit, vânzãtorul este obligat sa înştiinţeze în scris Agenţia Domeniilor Statului, în termen de 5 zile de la data la care a intervenit rezilierea sau rezoluţia contractului.


ANEXA 1
-------
la norme
--------


CONŢINUTUL
documentaţiei necesare pentru obţinerea aprobãrii Agenţiei Domeniilor Statului în vederea vânzãrii de active

1. Nota de fundamentare tehnico-economicã privind oportunitatea vânzãrii, eficienta şi implicatiile asupra privatizãrii societãţii comerciale şi/sau a activului respectiv
Nota de fundamentare va cuprinde:
- motivatia realã a necesitãţii vânzãrii activului şi destinaţia sumelor obţinute în conformitate cu prevederile <>art. 24 din Legea nr. 268/2001 (rambursare de credite, achitarea datoriilor la bugetul de stat sau la bugetul asigurãrilor sociale de stat, necesitatea recapitalizarii, a finanţãrii producţiei);
- caracteristicile activului:
a) valoarea contabila rãmasã (conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 500/1994 );
b) valoarea de piata determinata prin raportul de evaluare;
c) valoarea de pornire a licitaţiei, aprobatã de adunarea generalã a actionarilor, inclusiv modalitatea de plata sau valoarea primei rate (20%-25%) din preţul de vânzare, în cazul perfectarii unui contract de vânzare cu plata în rate;
d) situaţia de facto privind utilizarea activului, numãrul de salariaţi, ponderea producţiei obţinute din exploatarea acestuia în total producţie;
e) suprafata construitã, suprafata desfasurata, caracteristicile tehnice principale, utilitãţi, gradul de uzura scriptica şi fizica, date asupra terenului aparţinând activului;
f) situaţia juridicã a activului - contracte de închiriere sau locatie pentru activ;
- valoarea totalã a activelor vândute anterior (valoarea contabila rãmasã la data vânzãrii), valoarea contabila a activului supus vânzãrii; ponderea celor doua categorii în totalul valorii activelor societãţii comerciale;
- implicatiile vânzãrii activului asupra activitãţii ulterioare a societãţii comerciale, respectiv asupra procesului de privatizare a acesteia.
2. Raportul de evaluare a activului, inclusiv a investiţiilor efectuate de locatar, în cazul în care activul este utilizat în baza unui contract de închiriere, dacã este cazul, aprobat de consiliul de administraţie şi de adunarea generalã a actionarilor
3. Bilanţul contabil al anului precedent, împreunã cu anexele sale, formularele 01 şi 02 din ultimele raportari financiare şi balanţa de verificare
4. Punctul de vedere al reprezentantului Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generalã a actionarilor cu privire la raportul de evaluare şi nota de fundamentare tehnico-economicã
5. Valoarea contabila rãmasã, actualizatã, a activului şi a terenului aferent (dacã exista certificat de atestare a dreptului de proprietate), reevaluate conform ultimelor prevederi legale aplicate de societatea comercialã
6. Bilanţul de mediu pentru activul în cauza, dacã este cazul, sau declaraţie din partea conducerii societãţii comerciale, în situaţia în care nu este cazul
7. Declaraţie a conducerii societãţii comerciale, care sa confirme realitatea datelor cuprinse în documentaţie, precum şi legalitatea elementelor cuprinse în aceasta.


ANEXA 2
-------
la norme
--------


REGULAMENT
de organizare şi desfãşurare a licitaţiilor pentru vânzarea de active cu plata integrala

1. Vânzarea de active cu plata integrala se efectueazã prin licitaţie cu strigare, la care poate participa un numãr nelimitat de persoane.
2. Pentru ţinerea licitaţiei vânzãtorul este obligat sa facã publicitatea prevãzutã la art. 12 din norme şi sa punã la dispoziţie oricãrui ofertant dosarul de prezentare a activului.
3. Ofertanţii depun la sediul vânzãtorului, cel mai târziu cu o ora înainte de ora fixatã pentru începerea licitaţiei, documentele de participare prevãzute la art. 16 alin. (2) din norme.
4. Comisia de licitaţie analizeazã documentele prezentate de ofertanţi şi exclude de la participare persoanele care nu întrunesc condiţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) din norme.
5. Şedinţa de licitaţie are loc în ziua şi la ora indicate în anunţul de vânzare, dacã sunt prezenţi cel puţin 2 ofertanţi. Dacã nu se îndeplineşte aceasta condiţie, şedinţa de licitaţie se va relua dupã 7 zile lucrãtoare, încheindu-se un proces-verbal de constatare.
6. Dacã la a doua şedinţa de licitaţie se prezintã un singur ofertant, comisia de licitaţie procedeazã la negocierea preţului cu acesta. Dacã ofertantul nu accepta condiţiile din oferta, vânzãtorul poate organiza o alta licitaţie, cu respectarea condiţiilor de publicitate din norme.
7. Licitaţia este condusã de un licitator desemnat dintre membrii comisiei de licitaţie.
8. La deschiderea şedinţei de licitaţie licitatorul anunta modul de desfãşurare a licitaţiei, asigurându-se ca fiecare ofertant a înţeles procedura de desfãşurare, sarcinile de care este grevat activul, preţul de pornire a licitaţiei, pasul de licitare, care poate fi de minimum 2% şi de maximum 10% din preţul de pornire.
9. În cursul şedinţei de licitaţie licitantii au dreptul sa anunţe prin strigare şi ridicarea mainii un preţ egal cu cel anuntat de licitator ori un preţ mai bun decât preţul de pornire.
10. Licitatorul este obligat sa ţinã licitaţia dupã regula licitaţiei competitive sau olandeze, la un preţ în urcare sau în scãdere, în funcţie de raportul dintre cerere şi oferta, astfel:
a) dacã licitantii oferã preţul anuntat, licitatorul va creste preţul din treapta în treapta cu un pas de licitare, în funcţie de punctul de confluenta dintre cerere şi oferta, pana rezulta preţul curent şi se adjudeca activul;
b) dacã licitantii nu oferã preţul anuntat, licitatorul va scãdea preţul din treapta în treapta cu un pas de licitare de 2%, în funcţie de punctul de confluenta dintre cerere şi oferta, pana rezulta preţul curent şi se adjudeca activul.
11. Dacã la a treia repetare a ultimei strigãri nu se oferã o suma mai mare, licitatorul anunta adjudecarea activului licitantului care a oferit ultima suma strigata.
12. Pentru situaţia prevãzutã la pct. 10 lit. b) licitatorul va scãdea din nivelul preţului de pornire pana la preţul minim stabilit de comisia de licitaţie sau va întrerupe şedinţa de licitaţie.
13. Dupã anunţarea adjudecatarului de cãtre licitator comisia declara închisã şedinţa de licitaţie şi procedeazã la întocmirea procesului-verbal. Procesul-verbal se semneazã de cãtre comisia de licitaţie, de adjudecatar şi de ceilalţi licitanti.


ANEXA 3
-------
la norme
--------

INSTRUCŢIUNI
privind anunţul publicitar pentru vânzarea de active
(model)

Societatea Comercialã ........................................, cu sediul în ...................., organizeazã licitaţie publica....................*1), conform prevederilor <>Legii nr. 268/2001 şi normelor privind vânzarea de active, pentru vânzarea urmãtoarelor active:

Denumirea Obiectul Adresa Preţul de
activului de activitate activului pornire a licitaţiei*2)

La preţul de adjudecare se adauga T.V.A. care se va suporta de cumpãrãtor.
Licitaţia va avea loc la data de ........... ora........ la ......... .
În caz de neadjudecare la prima şedinţa, se va organiza cea de-a doua şedinţa a licitaţiei la data de .......................... .
Dosarele de prezentare a activelor pot fi procurate contra cost, zilnic, de la sediul societãţii comerciale, între orele........... .
Alte relaţii privind activele ce urmeazã sa fie vândute ..............*3).
Pentru participarea la licitaţie ofertanţii vor depune la sediul societãţii comerciale, pana în ziua licitaţiei, ora ...................., documentele prevãzute de legislaţia în vigoare, precum şi dovada achitãrii contravalorii dosarului de prezentare.
Participanţii la licitaţie vor depune la caseria societãţii comerciale sau în contul nr. .................., deschis la ...................., taxa de participare de .................. lei şi vor face dovada consemnarii la dispoziţia societãţii comerciale vanzatoare a garanţiei de 10% din preţul de pornire a licitaţiei.
Valoarea terenului aferent activului ................*4).

Observatie:
-----------
Anunţul publicitar se poate publica, cu respectarea prezentului model, şi într-o limba strãinã de circulaţie internationala.
Anunţul poate fi publicat şi într-o forma prescurtata.

--------------
*1) Se completeazã, dupã caz: "strigare" - în cazul vânzãrii cu plata integrala - sau "oferte închise în plicuri sigilate" - în cazul vânzãrii cu plata în rate.
*2) Preţul de pornire a licitaţiei se stabileşte pe baza raportului de evaluare şi a mandatului special.
*3) Se completeazã cu informaţii privind persoana desemnatã sa dea relaţii suplimentare privind activul (numele şi numãrul de telefon).
*4) Se completeazã, dupã caz: "este inclusã în preţul de pornire a licitaţiei" sau "nu este inclusã, urmând ca acesta sa fie vândut cumpãrãtorului activului conform prevederilor legale în vigoare".


ANEXA 4
-------
la norme
--------

CONTRACT DE VÂNZARE - CUMPĂRARE DE ACTIVE*1)
nr. ......... din ..../..../....


I. Pãrţile contractante
--------------------
Între Societatea Comercialã ...................., cu sediul în ...................., sectorul .........., municipiul Bucureşti/judeţul ...................., România, telefon .........., fax .........., cont nr. .........., deschis la Banca ................... - Sucursala Municipiului Bucureşti, codul fiscal nr. .........., reprezentatã legal prin...................., denumita în continuare vânzãtor, şi
Societatea Comercialã ...................*2), cu sediul în ...................., str. .................... nr. .........., înmatriculatã la oficiul registrului comerţului sub nr. J ....../.............*3), codul fiscal nr. .........., contul nr. .........., deschis la Banca ................... - Sucursala ...................., reprezentatã legal prin ...................., denumita în continuare cumpãrãtor,
s-a încheiat prezentul contract.

II. Obiectul contractului
---------------------
Art. 1. - (1) Vânzãtorul se obliga sa transmitã dreptul de proprietate şi sa remitã, iar cumpãrãtorul sa plãteascã şi sa preia bunul imobil*4) situat în ...................., cu terenul aferent*5), în suprafata de ..........., având urmãtoarele vecinãtãţi:
- la nord: ....................
- la sud: .....................
- la vest: ....................
- la est: ......................
(2) Proprietatea se transmite de drept cumpãrãtorului în momentul semnãrii contractului, în conformitate cu art. 1295 alin. 1 din Codul civil*6).
(3) Predarea-primirea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul contract.
III. Preţul şi modalitãţile de plata
-------------------------------
Art. 2. - (1) Valoarea contractului este de ......... lei (inclusiv garanţia de participare)*7).
(2) Evoluţia ratei inflaţiei sau a cursului de schimb valutar care se înregistreazã ulterior perfectarii prezentului contract nu determina renegocierea preţului*8).
Art. 3. - (1) Modalitãţi de plata
Pãrţile au convenit ca plata sa se efectueze prin:
a) virament cu ordin de plata;
b) fila cec;
c) cambie;
d) acreditiv documentar irevocabil/revolving.
(2) Plata s-a fãcut la data ...........*9), în contul vânzãtorului nr. ..., deschis la Banca ............ - Sucursala ....................
IV. Garanţii
--------
Art. 4. - Cumpãrãtorul se obliga sa efectueze la societatea comercialã investiţiile convenite cu vânzãtorul şi prevãzute în anexa la prezentul contract*10).
V. Rãspunderea contractualã
------------------------
Art. 5. - Pentru neexecutarea, total sau în parte, ori pentru executarea necorespunzãtoare a obligaţiilor contractuale, partea aflatã în culpa datoreazã daune moratorii (penalitãţi de întârziere) şi/sau daune-interese.
Art. 6. - Dacã o situaţie de forta majorã impiedica sau întârzie total/parţial executarea contractului, partea afectatã de cazul de forta majorã va fi exoneratã de rãspunderea privind îndeplinirea obligaţiilor sale pentru perioada în care aceasta îndeplinire este împiedicatã sau intarziata de cazul de forta majorã, conform art. 1082 şi 1083 din Codul civil, ce va fi dovedit cu acte opozabile, atât în ceea ce priveşte legatura, cat şi influenta directa şi esenţialã dintre cazul de forta majorã şi neplata datoriei, şi în aceleaşi condiţii şi termen va comunica şi încetarea cazului de forta majorã. Nerespectarea întocmai a acestor îndatoriri îi incumba rãspunderea pentru daunele astfel produse vânzãtorului, iar respectarea lor îl exonereaza de rãspundere.
Art. 7. - Prevederile articolului precedent nu se aplica în cazul în care partea care invoca forta majorã este în întârziere.
Art. 8. - (1) Prin forta majorã se înţelege un eveniment neprevãzut şi de neînlãturat, independent de vointa pãrţilor, care întârzie sau care impiedica total sau parţial îndeplinirea obligaţiilor contractuale, cum ar fi o calamitate naturala, incendiu, stare de rãzboi. Greva nu va fi consideratã caz de forta majorã.
(2) Partea care invoca forta majorã este obligatã sa comunice celeilalte pãrţi, în termen de 5 zile de la apariţia cazului de forta majorã, existenta acestuia, prin notificare scrisã însoţitã de acte doveditoare, confirmate de Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti.
(3) Dacã notificarea nu s-a transmis în condiţiile stabilite, partea aflatã în culpa este responsabilã de prejudiciile provocate celeilalte pãrţi, întrucât nu a fãcut dovada existenţei cazului de forta majorã.
Art. 9. - Clauza penalã
a) pentru întârziere la plata preţului peste termenul stipulat în contract sau, ulterior, conform modificãrii contractului prin act adiţional, cumpãrãtorul datoreazã urmãtoarele daune moratorii:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmãtoarele 15 zile: 0,3%*11).
Daunele moratorii se calculeazã la valoarea ratei/sumei neachitate, pe fiecare zi de întârziere;
b) pentru întârziere în finalizarea lucrãrilor de investiţii, conform termenelor fixate în documentaţia prevãzutã în anexa:
- pentru primele 15 zile: 0,3%;
- pentru urmãtoarele 15 zile: 0,3%*12).
Art. 10. - Pactul comisoriu
(1) În cazul în care cumpãrãtorul nu îşi executa obligaţiile contractuale, contractul poate fi reziliat de plin drept cu daune-interese de cãtre vânzãtor, printr-o simpla notificare, dacã în prealabil partea în culpa a fost pusã în întârziere, dar numai dupã trecerea unui termen de 15 zile de la scadenta, potrivit art. 9.
(2) Vânzãtorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese şi fãrã respectarea dispoziţiilor alin. (1), printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca din momentul perfectarii contractului şi pana în momentul efectuãrii plãţii cumpãrãtorul se afla în procedura de reorganizare sau de lichidare judiciarã.
(3) Cumpãrãtorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese, printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca dupã perfectarea prezentului contract activul nu se afla în proprietatea vânzãtorului.
(4) Daunele-interese cuprind garanţia de participare care a fost inclusã în contract şi penalitãţile calculate pentru fiecare zi de întârziere la suma datoratã*13) şi dobanda de referinta a Bãncii Naţionale a României, calculatã la rata datoratã*14).
VI. Modificarea contractului
------------------------
Art. 11. - Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act adiţional.
Clauzele care se referã la îndeplinirea obiectivelor de mediu minim acceptate nu pot fi modificate*15).
VII. Dispoziţii finale
-----------------
Art. 12. - Litigiile apãrute în legatura cu formarea, validitatea, interpretarea sau executarea obligaţiilor contractuale se soluţioneazã pe cale amiabila. În caz de menţinere a divergenţei partea interesatã se poate adresa instanţelor judecãtoreşti*16).
Art. 13. - Clauzele prezentului contract se completeazã de drept cu dispoziţiile Codului civil şi Codului comercial.
Art. 14. - Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost încheiat în 2 exemplare, câte unul pentru fiecare parte.


Vânzãtor, Cumpãrãtor,

-------------
*1) Contractul de vânzare-cumpãrare este orientativ, pãrţile având dreptul sa îşi fixeze drepturile şi obligaţiile în funcţie de fiecare situaţie particularã, potrivit principiului libertãţii contractuale, în conformitate cu art. 969 din Codul civil. În toate situaţiile contractul se încheie în forma autenticã, sub sancţiunea nulitãţii.
*2) Numele şi prenumele persoanei fizice, precum şi domiciliul.
*3) Pentru persoanele fizice se vor mentiona actele de identitate: B.I./C.I. seria şi nr., pasaportul, dupã caz.
*4) Pãrţile vor face referire în anexa şi la bunurile imobile prin destinaţia lor, dacã sunt afectate activitãţii bunului imobil ce face obiectul înstrãinãrii, precum şi la teren, dupã caz.
*5) Dacã terenul nu se înstrãineazã, se va preciza ca vânzãtorul acorda un drept de folosinta sau superficie pe durata existenţei clãdirii.
*6) La contractele de vânzare-cumpãrare cu plata în rate vânzãtorul va stipula ca dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi plãtitã ultima rata.
*7) Completarea art. 2 alin. (1) este necesarã numai în situaţia în care contractul s-a încheiat ca urmare a adjudecãrii unei licitaţii, precum şi în toate situaţiile în care se solicita depunerea unei garanţii de participare.
*8) În cazul contractelor cu plata în rate vânzãtorul poate stipula indexarea valorii contractului în funcţie de dobanda de referinta a Bãncii Naţionale a României.
*9) Termenul de plata este înainte sau la data semnãrii contractului. Pentru vânzãrile cu plata în rate vãrsãmântul se face lunar, pana cel mai târziu în a 25-a zi.
*10) În anexe vor fi enumerate toate obligaţiile ce revin cumpãrãtorului în oferta tehnica inclusã în documentaţia de prezentare a societãţii comerciale şi asupra cãrora s-a convenit, inclusiv obligaţiile minime acceptate, conform bilanţului de mediu, dupã caz.
*11) Vânzãtorul poate fixa o cota procentualã mai mare ori o cota procentualã care sa nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.
*12) Vânzãtorul poate fixa o cota procentualã mai mare ori o cota procentualã care sa nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.
*13) La contractele cu plata în rate se va fixa dobanda de refinantare a Bãncii Naţionale a României pentru fiecare rata neachitata.
*14) Clauzele de reziliere se aplica la contractele cu plata integrala, precum şi la contractele cu plata în rate, încheiate pentru activele deţinute de societãţile comerciale ce intra sub incidenta <>Legii nr. 55/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Pentru contractele de vânzare cu plata în rate încheiate potrivit <>Legii nr. 58/1991 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va cere rezoluţia contractului, dacã ratele nu au fost plãtite de doua ori consecutiv, cu penalitãţi de întârziere, şi restituirea bunului.
*15) Clauza va fi stipulatã numai pentru situaţiile în care activul ce face obiectul vânzãrii a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.
*16) Pentru contractele încheiate cu persoanele fizice sau juridice strãine se va stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea şi rãspunderea pentru neexecutarea totalã/parţialã a obligaţiilor sa fie guvernate de legea romana. În consecinta se va apela la arbitrajul de pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti sau la instanţele judecãtoreşti din România.


ANEXA 5
-------
la norme
--------

DOSAR DE PREZENTARE A ACTIVULUI

Conţinut-cadru

1. Principalele informaţii extrase din raportul de evaluare a activului
2. Modelul de oferta, în cazul licitaţiei publice cu oferte închise în plicuri sigilate
3. Proiectul contractului de vânzare-cumpãrare
4. Obligaţiile de mediu, dupã caz:
a) obiectivele minime acceptate, care au fost stabilite pentru activ prin Decizia .............., emisã de .................. (se completeazã numai în cazul în care au fost stabilite obiectivele minime acceptate);
b) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru ca activul nu declanseaza procedurile legale de mediu (se completeazã numai în cazul în care obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite, deoarece nu au fost necesare în conformitate cu legislaţia în vigoare);
c) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru activ deoarece autoritãţile de mediu competente au determinat, dupã executarea procedurilor legale de mediu, ca pentru aceasta oferta de vânzare nu exista obligaţia de a include obiective minime acceptate (se completeazã numai în cazul în care obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite deoarece, dupã primirea bilanţului de mediu, autoritãţile de mediu competente au decis ca nu sunt necesare).
5. Îndatoriri ale cumpãrãtorului: pãstrarea destinaţiei iniţiale a activului sau a utilizãrii lui numai în activitatea agricolã
6. Alte date considerate utile de cãtre societatea comercialã


ANEXA 6
-------
la norme
--------


INSTRUCŢIUNI
privind grila de punctaj pentru vânzarea de active cu plata în rate

Denumirea activului: ........................................
Licitantul: .................................................
1. Preţul oferit: ................ mii lei - maximum 70 de puncte
2. Avansul: ...................... mii lei - maximum 10 puncte
3. Numãrul de rate lunare: ............... - maximum 20 de puncte.

Modul de calcul al punctajului:

Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre poziţiile 1 şi 2 primeşte punctajul maxim, respectiv 70 şi 10 puncte.
Cel mai mic termen pentru poziţia 3 primeşte punctajul maxim, respectiv 20 de puncte.
Punctajele celorlalţi ofertanţi se calculeazã proporţional, în funcţie de cea mai mare valoare oferitã, pentru poziţiile 1 şi 2, şi, respectiv, invers proporţional, în funcţie de cea mai mica valoare oferitã, pentru poziţia 3.
Câştigãtorul licitaţiei este cel care a obţinut punctajul total cel mai mare.
La punctaj egal va fi declarat câştigãtor ofertantul care oferã cel mai mare preţ.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016