Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 451 din 5 iulie 2006  pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator sub supraveghere oficiala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 451 din 5 iulie 2006 pentru aprobarea Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator sub supraveghere oficiala

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006
ORDIN nr. 451 din 5 iulie 2006
pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 678 din 8 august 2006



În baza prevederilor art. 12 şi ale <>art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante,
având în vedere necesitatea transpunerii Deciziei Comisiei 320/1998 din 27 aprilie 1998 privind organizarea prelevarii esantioanelor de seminţe şi efectuarea testelor la samanta din speciile la care se referã directivele Consiliului 66/401/CEE , 66/402/CEE , 2002/54/CE , 2002/55/CE şi 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante furajere, cereale, sfecla, legume şi oleaginoase şi textile,
vazand Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã nr. 90.135 din 2 iunie 2006,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale,cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 283/2002 pentru aprobarea Condiţiilor şi procedurilor privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 din 21 august 2002, se abroga.
(2) Documentele emise în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 283/2002 rãmân valabile pana la data expirãrii acestora.
ART. 3
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intra în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.

p. Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat

Bucureşti, 5 iulie 2006.
Nr. 451.


ANEXA

PROCEDURI, CONDIŢII ŞI REGULI
privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a
preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii
testelor de laborator sub supraveghere oficialã

CAP. I
Domeniul de aplicare

ART. 1
(1) Prezentele proceduri, condiţii şi reguli se aplica pentru acreditarea esantionorilor în scopul stabilirii competentei de a efectua prelevãri de esantioane reprezentative din loturile de samanta, recunoscute de autoritatea oficialã, în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã, care pot fi:
a) persoane fizice independente;
b) persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale cãror activitãţi nu implica producţia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea ori comercializarea semintei; sau
c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice, ale cãror activitãţi implica producţia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. c) esantionorul poate esantiona samanta numai din loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, în afarã de cazul în care exista un alt acord între angajatorul sau, un alt operator economic care solicita certificarea şi autoritatea oficialã.
(3) Acreditarea esantionorilor pentru a preleva esantioane de seminţe destinate testarii în laborator se efectueazã de autoritatea oficialã desemnatã prin <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin unitãţile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului sãditor (ITCSMS), dupã caz.
(4) Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea esantionorilor pentru a preleva esantioane de seminţe destinate testarii în laborator sub supraveghere oficialã sunt:
a) cereale şi plante furajere, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de cereale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, şi <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante furajere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b) oleaginoase şi textile, sfecla, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi textile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006, şi <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul, certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de sfecla de zahãr şi sfecla furajera, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;
c) legume, prevãzute în <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializãrii, controlul şi certificarea calitãţii şi comercializarea seminţelor de legume, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(5) Prelevarea esantioanelor din loturile de seminţe, închiderea şi etichetarea ambalajelor sunt activitãţi strâns legate şi vor face obiectul aceleiaşi proceduri de acreditare.
(6) Eliberarea certificatului de acreditare oficialã de cãtre autoritatea oficialã atesta ca esantionorul acreditat oficial poate sa efectueze prelevãri de esantioane din loturile de seminţe pentru care a fost acordatã acreditarea.

CAP. II
Definirea termenilor

ART. 2
(1) Acreditare oficialã reprezintã delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice sa execute o anumitã activitate în numele organismului oficial al autoritãţii oficiale.
(2) Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru procedura de acreditare.
(3) Acţiune preventivã este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei potenţiale neconformitãţi sau a altei posibile situaţii nedorite, în scopul prevenirii apariţiei acestora.
(4) Acţiune corectiva este acţiunea întreprinsã pentru eliminarea cauzelor unei neconformitãţi, în scopul prevenirii repetarii acestora.
(5) Operator economic angajator este persoana fizica sau juridicã ce angajeazã persoane fizice şi a cãrui activitate implica sau nu producţia, recolta, prelucrarea sau comercializarea semintei.
(6) Autoritate oficialã este autoritatea desemnatã oficial, prevãzutã la art. 1 alin. (3), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfãşurarea de activitãţi specifice în numele sau, la cererea acestora.
(7) Audit este examinarea sistematica, independenta şi documentata în scopul determinãrii mãsurii în care sunt îndeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri sau cerinţe.
(8) Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridicã ce doreşte sa obţinã de la autoritatea oficialã un certificat de acreditare oficialã.
(9) Certificat de acreditare oficialã este documentul eliberat de autoritatea oficialã, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze prelevãri de esantioane din loturile de seminţe şi care dovedeşte ca persoana acreditata poseda cunoştinţele tehnice necesare pentru realizarea scopului propus la solicitarea acreditãrii.
(10) Conformitate reprezintã satisfacerea exigenţelor specifice unei activitãţi sau unui produs.
(11) Esantionor oficial este esantionorul oficial al autoritãţii oficiale prevãzute la art. 1 alin. (3).
(12) Esantionor acreditat oficial este persoana fizica independenta sau angajata a unei persoane fizice sau juridice, dar nu un angajat al unui organism acreditor, acreditata pentru efectuarea de prelevãri de esantioane din loturile de seminţe sub supraveghere oficialã.
(13) Lot este o anumitã cantitate de samanta fizic identificabila prin omogenitatea compoziţiei şi a originii sale, pentru care se poate elibera un document de calitate.
(14) Neconformitate majorã este activitatea care influenţeazã în mod negativ calitatea serviciului prestat de persoana acreditata şi care trebuie corectatã imediat.
(15) Neconformitate minora este activitatea care nu influenţeazã direct calitatea serviciului prestat şi care trebuie corectatã într-un anumit interval de timp.
(16) Prelevare de esantioane reprezintã toate etapele prevãzute în regulile şi normele în vigoare, ce trebuie respectate pentru a obţine un esantion de seminţe reprezentativ pentru un lot, în vederea efecturarii testelor de laborator.
(17) Procedura reprezintã documentele, operaţiunile primare şi auxiliare de îndeplinit pentru desfãşurarea unei activitãţi, responsabilitãţile fiecãrei persoane, precum şi interactiunea între responsabilitãţi şi operaţiuni.
(18) Supraveghere oficialã este procedura prin care autoritatea oficialã urmãreşte şi verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficialã sa desfãşoare o anumitã activitate în numele sau.

CAP. III
Condiţii pentru esantionori

SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru acreditare

ART. 3
(1) Prelevarea de esantioane poate fi efectuatã de esantionorul acreditat oficial în acest scop de autoritatea oficialã şi sub supravegherea acesteia.
(2) Esantionorii trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii pentru a putea fi acreditaţi:
a) sa fie independenţi în activitatea de esantionare;
b) sa aibã calificarile tehnice necesare;
c) sa nu aibã interese personale în luarea mãsurilor ce se impun;
d) sa nu obţinã niciun profit personal necuvenit din prelevarea de esantioane;
e) sa aibã experienta şi pregãtire corespunzãtoare în domeniu;
f) sa lucreze în conformitate cu regulile şi normele în vigoare;
g) sa posede echipament adecvat pentru esantionare;
h) sa isi demonstreze competenta privind:
(i) înţelegerea termenului lot de samanta şi a factorilor care afecteazã uniformitatea lotului;
(ii) înţelegerea importantei preciziei operaţiunii de esantionare;
(iii) capacitatea de esantionare folosind tehnici, proceduri şi echipamente corecte;
(iv) întocmirea corecta a documentului de prelevare şi însoţire a esantioanelor (proces-verbal).
(3) Persoana fizica independenta sau operatorul economic angajator înregistrat, dupã caz, trebuie sa depunã la ITCSMS sau la LCCSMS în a cãrui zona teritorialã isi desfãşoarã activitatea specifica o cerere-tip, în doua exemplare, împreunã cu toate documentele prevãzute, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, prin care sa solicite acreditarea. În cerere se precizeazã specia sau grupa de specii pentru care se solicita acreditarea esantionorului.
(4) Documentele solicitate la înscrierea pentru acreditare sunt:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere, prelucrare sau comercializare a seminţelor, vizata pentru anul în curs, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. c);
b) copie xerox de pe statutul operatorului economic înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
e) dosarul de prezentare a persoanei fizice independente sau a persoanei angajate care urmeazã sa se ocupe de prelevarea de esantioane în vederea efectuãrii testarii seminţelor, care va cuprinde:
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
(5) Înscrierea pentru acreditare oficialã este acceptatã numai dacã documentaţia este corect întocmitã, în conformitate cu prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(6) Contravaloarea prestaţiei de acreditare este achitatã de persoana fizica independenta sau de operatorul economic angajator, la acceptarea cererii şi înregistrarea acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Cunoştinţe şi aptitudini

ART. 4
(1) Esantionorii candidaţi la acreditare oficialã trebuie sa aibã calificarile tehnice necesare şi pregãtire de specialitate, obţinute în cadrul instruirilor organizate în condiţiile aplicate esantionorilor oficiali, confirmati prin examinare oficialã. Esantionarea se efectueazã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Autoritatea oficialã verifica cunoştinţele esantionorilor candidaţi la acreditare prin:
a) testare scrisã şi interviu privind cunoaşterea regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care candidatul la acreditare trebuie sa obţinã minimum nota 8;
b) proba practica privind esantionarea loturilor de samanta care consta în prelevarea a cel puţin 20 de esantioane. Acestea sunt prelevate atât de candidatul la acreditare, cat şi de esantionorul oficial, din aceleaşi loturi de samanta, în termen cat mai apropiat posibil, iar rezultatele testelor oficiale ale esantioanelor se compara cu rezultatele testelor esantioanelor prelevate de candidatul la acreditare, pentru a se stabili încadrarea în limitele de toleranta. Candidatul la acreditare se considera admis la proba practica dacã rezultatele comparate se încadreazã în limitele de toleranta la minimum 90% dintre esantioane.
ART. 5
(1) Auditul, efectuat de autoritatea oficialã în vederea acreditãrii esantionorilor, trebuie sa constate dacã se respecta cerinţele specifice din legislaţia în vigoare. În urma efectuãrii auditului în vederea acreditãrii, echipa de auditori elibereazã un raport de audit.
(2) Raportul de audit se transmite în scris operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, în termen de 20 de zile, astfel:
a) dacã raportul de audit este favorabil, se stabileşte data la care urmeazã sa se semneze contractul de acreditare oficialã şi sa se elibereze certificatul de acreditare oficialã;
b) în cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic care a cerut acreditarea sau persoana fizica independenta este informatã despre respingerea acreditãrii. În termen de 30 de zile de la data comunicãrii deciziei de respingere a acreditãrii, operatorul economic sau persoana fizica independenta anunta autoritatea oficialã dacã:
(i) renunţa la cererea pentru acreditare, caz în care dosarul este clasat;
(ii) menţine cererea de acreditare, caz în care se depune cerere cu documentaţia reactualizata pentru începerea unui al doilea audit;
(iii) face contestaţie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditãrii.

CAP. IV
Responsabilitãţile esantionorilor acreditaţi oficial şi ale autoritãţii oficiale

SECŢIUNEA 1
Responsabilitãţile esantionorilor acreditaţi oficial

ART. 6
(1) Esantionorul acreditat oficial este o persoana fizica independenta sau o persoana angajata de persoane fizice ori juridice ale cãror activitãţi implica sau nu implica producţia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei, acreditata de autoritatea oficialã pentru a preleva din loturile de samanta esantioane destinate testarii în laborator sub supraveghere oficialã.
(2) Esantionorul acreditat oficial angajat, în cazul în care activitatea implica producţia de samanta, poate realiza prelevãri de esantioane din loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, ambalate, închise, etichetate şi sigilate, în afarã cazului în care exista un alt acord între angajatorul sau, solicitantul de certificare a seminţelor şi autoritatea oficialã.
(3) Operatorul economic angajator, în cazul persoanei angajate de persoane fizice sau juridice ale cãror activitãţi implica sau nu implica producţia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei, asigura autoritatea oficialã ca esantionorul acreditat oficial este liber de orice presiune în desfãşurarea activitãţii de esantionare.
(4) Operatorul economic angajator sau esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz, achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare/reacreditare prestate, precum şi a celor de supraveghere şi monitorizare a activitãţii de esantionare.
ART. 7
(1) În ceea ce priveşte responsabilitãţile fata de autoritatea oficialã, esantionorul acreditat oficial este asimilat cu esantionorul oficial.
(2) Esantionorul acreditat oficial efectueazã esantionarea în urmãtoarele condiţii obligatorii:
a) primeşte comanda scrisã de esantionare, în care vor fi menţionate cel puţin urmãtoarele date:
(i) specia;
(ii) soiul;
(iii) categoria biologica;
(iv) anul recoltei;
(v) numãrul lotului;
(vi) greutatea lotului;
(vii) numãrul de ambalaje;
(viii) analizele solicitate;
(ix) numele şi semnatura persoanei care da comanda;
b) verifica cel puţin:
(i) identitatea lotului conform comenzii de esantionare;
(ii) dacã lotul corespunde din punctul de vedere al depozitarii, identitãţii, accesibilitatii, marcarii, etichetarii şi sigilarii;
c) utilizeazã echipament standardizat, adecvat pentru esantionare;
d) respecta intensitatea de esantionare prevãzutã în standardele, regulile şi normele tehnice în vigoare;
e) lotul trebuie sa fie omogen;
f) preleveaza esantioane numai în prezenta responsabilului cu calitatea sau a unui alt reprezentant al deţinãtorului de seminţe.
ART. 8
Esantionorul acreditat oficial are autoritatea sa refuze esantionarea dacã:
a) lotul nu este omogen;
b) lotul nu are asigurata accesibilitatea de esantionare;
c) nu se stabileşte clar identitatea lotului de seminţe;
d) nu este asistat de un delegat al deţinãtorului de seminţe;
e) exista alte situaţii deosebite, dupã caz.
ART. 9
(1) Esantionul de laborator obţinut prin omogenizarea şi divizarea esantionului compus va fi ambalat şi sigilat astfel încât sa nu fie afectatã integritatea lui. Datele de pe eticheta esantionului de laborator trebuie sa asigure corespondenta dintre lot şi esantion.
(2) Esantionul este însoţit la laboratorul de testare a seminţelor de un document oficial de esantionare (proces-verbal), care va cuprinde cel puţin datele urmãtoare:
a) specia;
b) soiul;
c) categoria biologica;
d) anul recoltei;
e) numãrul lotului;
f) greutatea lotului;
g) numãrul de ambalaje;
h) analizele solicitate;
i) data esantionarii;
j) menţiunea "netratat", "tratat" şi, eventual, substanta de tratare;
k) numele, semnatura şi ştampila esantionorului acreditat;
l) alte menţiuni.
ART. 10
Esantionorul acreditat oficial rãspunde de integritatea esantioanelor prelevate şi de trimiterea acestora în timp util la laboratorul de testare, dar nu mai târziu de 48 de ore de la prelevarea esantioanelor, în cazul în care se efectueazã şi determinarea umiditatii.
ART. 11
(1) Esantionorul acreditat oficial nu are competenta sa preleveze esantioane din loturile de seminţe:
a) care fac obiectul unui litigiu;
b) care sunt destinate exportului;
c) care fac obiectul analizelor speciale;
d) care sunt destinate supravegherii şi monitorizarii.
(2) Esantionorul acreditat oficial, în cazul când este o persoana angajata, nu are competenta sa preleveze esantioane din loturile de samanta care nu sunt proprietatea angajatorului sau, în afarã cazului în care exista un alt acord între angajatorul sau, solicitantul de certificare şi autoritatea oficialã.
(3) O proporţie a esantioanelor din loturile de seminţe trebuie prelevata pentru postcontrol de cãtre esantionorul acreditat oficial. Esantioanele respective sunt expediate la autoritatea oficialã. Esantioanele sunt prelevate în conformitate cu precizãrile specificate în legislaţia în vigoare.
(4) Când se esantioneaza automat, operaţiunile trebuie sa corespundã prezentelor proceduri, condiţii şi reguli şi sa fie supravegheate de autoritatea oficialã.
ART. 12
(1) Esantionorul acreditat oficial trebuie sa isi menţinã un nivel ridicat de pregãtire teoreticã şi practica prin:
a) participarea periodicã la instruiri;
b) cunoaşterea modificãrilor apãrute în regulile şi normele tehnice în vigoare privind prelevarea de esantioane din loturile de seminţe, insusindu-şi orice schimbare;
c) efectuarea permanenta a activitãţii de esantionare, fãrã întreruperi de lungã durata, iar în cazul unei întreruperi justificate pe o perioada mai mare de 9 luni, se va face retestarea persoanei acreditate.
(2) Esantionorul acreditat oficial trebuie sa fie instruit, testat sau retestat prin cursuri de pregãtire similare celor pentru esantionorul oficial şi trebuie atestat prin examinare oficialã.

SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilitãţile autoritãţii oficiale

ART. 13
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa dispunã de personal specializat, de echipamente şi alte facilitãţi necesare pentru a realiza expertize tehnice privind acreditarea şi supravegherea esantionorilor loturilor de samanta.
(2) Autoritatea oficialã comunica operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente acceptul pentru înscrierea la acreditare sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptatã, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii solicitãrii împreunã cu intreaga documentaţie solicitatã.
(3) Autoritatea oficialã asigura accesul la informaţii, documentaţie şi indruma esantionorul înainte şi dupã acreditare.
(4) Autoritatea oficialã trebuie:
a) sa furnizeze date cu privire la sistemul de acreditare a esantionorilor;
b) sa furnizeze proceduri relevante pentru sigilarea, etichetarea şi esantionarea loturilor de seminţe;
c) sa organizeze instruiri şi aplicaţii practice pe probleme de esantionare;
d) sa testeze candidatul la acreditare şi sa retesteze esantionorul acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent;
e) sa aducã la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii în termen de 24 de ore de la obţinerea rezultatelor verificãrii de la proba scrisã;
f) sa încheie un contract de acreditare oficialã cu operatorul economic angajator şi esantionorul acreditat oficial sau cu esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz, care a trecut probele de verificare în vederea acreditãrii, şi sa elibereze certificatul de acreditare oficialã pentru esantionorul acreditat oficial;
g) sa organizeze audituri şi sa monitorizeze activitatea de esantionare, etichetare şi sigilare;
h) sa verifice dacã echipamentele de esantionare folosite de esantionorul acreditat oficial sunt cele prevãzute de regulile şi normele în vigoare;
i) sa initieze acţiuni preventive în scopul eliminãrii unor posibile neconformitãţi sau a altor situaţii nedorite;
j) sa initieze acţiuni corective sau sa retragã acreditarea dacã acţiunile corective nu sunt întreprinse;
k) sa asigure identificarea esantionorului acreditat oficial printr-un numãr unic şi o ştampila personalã.
(5) Pe tot parcursul activitãţii de acreditare se va menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute la toate nivelurile.
(6) Autoritatea oficialã trebuie sa se asigure ca esantionorul acreditat oficial:
a) este liber de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii desfãşurate;
b) este independent în luarea deciziilor;
c) este impartial când efectueazã prelevãri de esantioane;
d) nu obţine niciun profit personal din prelevarea de esantioane.

SECŢIUNEA a 3-a
Documentele de acreditare

ART. 14
Contractul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 2, are puterea legalã a unui contract între autoritatea oficialã, operatorul economic angajator şi esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz.
ART. 15
Certificatul de acreditare oficialã, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 3, reprezintã documentul tipizat eliberat de autoritatea oficialã în urma îndeplinirii tuturor condiţiilor prevãzute în prezentele proceduri, condiţii şi reguli, are termen de valabilitate de 3 ani şi este vizat anual în urma verificãrii prin supraveghere şi monitorizare a activitãţii şi retestarii esantionorului acreditat oficial.

CAP. V
Supravegherea şi monitorizarea esantionorilor acreditaţi oficial, efectuate de autoritatea oficialã

SECŢIUNEA 1
Auditul efectuat de autoritatea oficialã

ART. 16
(1) Autoritatea oficialã trebuie sa aibã certitudinea ca esantionorul acreditat oficial respecta în totalitate regulile şi normele în vigoare, iar activitatea pe care o desfãşoarã acesta este adecvatã şi eficienta pentru scopul propus. Aceasta cetitudine poate fi obţinutã în mod obiectiv prin intermediul unui audit.
(2) Auditorii care efectueazã auditul esantionorului acreditat oficial sunt auditori oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii sunt instruiti de LCCSMS sau de alte autoritãţi similare din statele membre ale Comunitãţii Europene.
(3) Autoritatea oficialã va lua în calcul, în cazul esantionorului acreditat oficial:
a) un sistem de control al întregii documentaţii referitoare la activitatea acestuia;
b) reactualizarea documentaţiei specifice necesare;
c) verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau schimbãrile aduse unor documente sunt autorizate, procesate şi implementate într-o maniera eficienta şi rapida;
d) reexaminarea cunoştinţelor acestuia în ceea ce priveşte toate schimbãrile publicate în documentaţia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii şi monitorizarii acestuia şi a loturilor esantionate de acesta.
ART. 17
(1) Auditul se efectueazã la fiecare 3 ani în vederea reacreditarii, la cererea operatorului economic angajator sau a esantionorului acreditat oficial independent, iar în cazul în care s-au identificat neconformitãţi, auditul se efectueazã anual sau la intervale mai scurte. Perioada de 3 ani începe de la data acreditãrii.
(2) Documentele pe care trebuie sa le depunã operatorul economic sau esantionorul acreditat oficial independent în vederea reacreditarii sunt:
a) cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficialã, în doua exemplare, cu cel puţin 3 luni înainte de data expirãrii valabilitãţii certificatului de acreditare oficialã;
b) documentaţia necesarã la acreditare, reactualizata;
c) alte documente solicitate, dupã caz, de cãtre autoritatea oficialã.
(3) Data efectuãrii auditului în vederea reacreditarii va fi stabilitã de autoritatea oficialã de comun acord cu solicitantul, dar nu mai târziu de 3 luni de la data expirãrii valabilitãţii certificatului de acreditare oficialã.
(4) În termen de 15 zile de la data efectuãrii auditului în vederea reacreditarii, auditorii autoritãţii oficiale întocmesc un raport de audit în 3 exemplare, din care doua exemplare rãmân la autoritatea oficialã, iar un exemplar va fi înmânat operatorului economic angajator sau esantionorului acreditat oficial independent, verificat, dupã caz. Termenul de 15 zile în care auditorii autoritãţii oficiale întocmesc un raport de audit, în cazul alin. (3), trebuie sa se încadreze în termenul prevãzut la acest alineat.
(5) În urma auditului efectuat de autoritatea oficialã, dacã raportul de audit este favorabil, se încheie un nou contract de acreditare oficialã şi se elibereazã un nou certificat de acreditare oficialã.
(6) În urma auditului efectuat de autoritatea oficialã, dacã raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare oficialã, iar contractul de acreditare oficialã se considera nul. Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta poate sa decidã dacã depune cerere cu documentaţia reactualizata pentru începerea unui alt audit sau face contestaţie la INCS impotriva deciziei de respingere.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea esantionorilor acreditaţi oficial, efectuatã de autoritatea oficialã

ART. 18
(1) Supravegherea esantionorilor acreditaţi oficial este efectuatã anual de cãtre autoritatea oficialã astfel:
a) prin esantionarea şi testarea oficialã a minimum 5% din loturile esantionate de esantionorul acreditat oficial. Aceasta proporţie este în principiu egal distribuita pentru persoanele fizice şi juridice cu samanta intrata pentru certificare şi din speciile intrate. Proporţia poate fi mai mare atunci când exista dubii specifice. Proporţia de minimum 5% nu se aplica esantionarii automate. Esantioanele de verificare se preleveaza de un esantionor oficial prin alegerea randomizata a loturilor;
b) rezultatele obţinute în urma determinarilor efectuate pe esantioanele de seminţe prelevate oficial sunt comparate cu rezultatele obţinute în urma determinarilor efectuate pe esantioanele de seminţe prelevate de esantionorul acreditat oficial, verificandu-se încadrarea acestora în limitele de toleranta;
c) încadrarea în limitele de toleranta este obligatorie pentru toate esantioanele prelevate. Atunci când diferenţa depãşeşte limitele de toleranta admise, autoritatea oficialã va stabili unele mãsuri corective. În urma aplicãrii mãsurilor corective, rezultatele obţinute sunt transmise autoritãţii oficiale. Dacã nici în urma acţiunilor corective rezultatele nu se încadreazã în limitele de toleranta, acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasã. În acest caz autoritatea oficialã ia mãsuri ca orice certificare a semintei esantionate sa fie anulatã, cu excepţia cazului când se poate demonstra ca totuşi aceasta samanta îndeplineşte toate condiţiile prevãzute în reguli şi norme;
d) loturile de samanta din care s-au prelevat esantioane şi s-au efectuat teste sub supraveghere oficialã, menţionate la alin. (1) lit. a), trebuie identificate şi marcate oficial.
(2) Dupã încheierea determinarilor, autoritatea oficialã întocmeşte un raport de supraveghere. Un exemplar al raportului rãmâne la autoritatea oficialã, un exemplar la operatorul economic angajator şi unul la esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau la esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz.
(3) Autoritatea oficialã poate lua mãsuri suplimentare pentru efectuarea esantionarii sub supraveghere oficialã.
ART. 19
Toate activitãţile desfãşurate în vederea acreditãrii/reacreditarii oficiale, supravegherii şi monitorizarii efectuate de autoritatea oficialã sunt achitate de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz, conform tarifelor în vigoare.

CAP. VI
Mãsuri luate de autoritatea oficialã privind esantionorii acreditaţi

ART. 20
(1) Certificatul de acreditare oficialã poate fi retras temporar sau definitiv, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) cererea de acreditare conţine informaţii false sau eronate;
b) documentul oficial de prelevare a esantioanelor conţine informaţii false sau eronate;
c) nu au fost respectate condiţiile, procedurile de lucru, regulile şi normele în vigoare, în timpul prelevarii de esantioane;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit demonstreaza ca esantionorul acreditat oficial nu îndeplineşte standardele de competenta ce se impun în activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de cãtre esantionorul acreditat oficial independent sau de cãtre operatorul economic angajator în cazul persoanei angajate, pentru anul în curs.
(2) În cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficialã, autoritatea oficialã poate cere esantionorului acreditat oficial sa urmeze o instruire corectiva şi o reexaminare; este menţionat un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii.
(3) Operatorul economic angajator şi esantionorul sau acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent sunt anuntati în scris despre retragerea temporarã a acreditãrii, trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(4) Anularea deciziei de retragere temporarã a acreditãrii se face numai atunci când au fost eliminate în totalitate motivele retragerii.
(5) Dupã constatarea de cãtre autoritatea oficialã a remedierii deficienţelor, operatorul economic angajator şi esantionorul acreditat oficial, dupã caz, sunt anuntati în scris asupra datei de la care aceştia isi pot relua activitatea.
ART. 21
Acreditarea esantionorului acreditat oficial este retrasã definitiv în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea esantionorului acreditat oficial pentru reînnoirea vizei anuale sau la expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare oficialã;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea neconformitatilor care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii;
d) depistarea unei neconformitãţi majore care este de natura sa afecteze calitatea activitãţii desfãşurate şi rezultatele obţinute la testele de laborator pe esantioanele prelevate de esantionorul acreditat oficial;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de cãtre operatorul economic angajator sau de esantionorul acreditat oficial independent nici în urma retragerii temporare a certificatului de acreditare oficialã.
ART. 22
(1) În cazul retragerii definitive a acreditãrii, operatorul economic angajator sau esantionorul acreditat oficial independent este anuntat în scris asupra motivelor şi datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru primirea notificãrii respective.
(2) La data retragerii temporare sau retragerii definitive a acreditãrii, certificatul de acreditare oficialã se considera nul.
ART. 23
(1) Esantionorul acreditat oficial al cãrui certificat de acreditare oficialã a fost retras temporar sau definitiv poate face contestaţie la LCCSMS sau INCS, în termen de 15 zile de la data primirii înştiinţãrii scrise.
(2) Autoritatea oficialã analizeazã contestaţia şi decide în termen de 15 zile de la primirea acesteia.
ART. 24
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele proceduri, condiţii şi reguli.


ANEXA 1
la proceduri, condiţii şi reguli

Nr. ......... Data .................

Înregistrat cu Autorizaţia de producere, prelucrare
sau comercializare a seminţelor nr. ...............

Se aproba înscrierea.
Director executiv,
......................

CERERE
privind obţinerea acreditãrii/reacreditarii
oficiale pentru prelevarea esantioanelor de seminţe
în vederea efectuãrii testelor de laborator

Operatorul economic angajator/Persoana fizica independenta ................................., cu sediul/adresa în localitatea ............................, str. ........................... nr. ..., judeţul .............., telefon .............., fax ..............., înmatriculat la registrul comerţului cu nr. ............. din ............, reprezentat prin ....................., având funcţia de ..........................., solicit acreditarea/reacreditarea şi eliberarea certificatului de acreditare pentru ......(numele şi prenumele)......, având funcţia ..................., pentru urmãtoarele specii şi grupe de specii:
.....................................................................................................................................................................................
Anexez la prezenta cerere urmãtoarele documente:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere, prelucrare, comercializare a seminţelor, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. c) din proceduri, condiţii şi reguli;
b) copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu specificarea obiectului de activitate în domeniu, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângã camera de comerţ şi industrie, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscalã, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
e) dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a persoanei fizice independente care urmeazã sa se ocupe de esantionare în vederea efectuãrii testelor de laborator, care trebuie sa cuprindã:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
Declar pe propria rãspundere ca esantionorul acreditat oficial este liber de orice presiune în activitatea de prelevare a esantioanelor de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator.
Cererea se depune în doua exemplare.

Achitat tariful:
................................ .................................
(semnatura conducatorului operatorului
economic sau a persoanei independente)

Conform Ordinului ministrului Accept condiţiile şi responsabilitãţile
agriculturii, pãdurilor şi esantionorului acreditat oficial.
dezvoltãrii rurale nr. 451/2006. .....................................
(semnatura persoanei candidat/
acreditate)

Data ......................


ANEXA 2
la proceduri, condiţii şi reguli

CONTRACT DE ACREDITARE OFICIALÃ
Nr. ........ data ................

1. Pãrţile contractante:
a) Inspecţia Nationala pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Sãditor (ITCSMS) ................................., cu sediul în ..............................., reprezentatã prin (domnul/doamna) .............................., în calitate de reprezentant al autoritãţii oficiale pentru acreditarea esantionorului,
şi
b) .....(denumirea operatorului economic angajator care a solicitat acreditarea/reacreditarea oficialã)....., cu sediul în ............................., reprezentat prin (domnul/doamna) ......................, în calitate de operator economic angajator al esantionorului acreditat oficial .................................,
şi
c) .....(numele şi prenumele esantionorului acreditat/reacreditat oficial)...., în calitate de esantionor acreditat oficial, cu adresa în .....................................,
d) şi esantionorul acreditat oficial independent ............................, adresa .........................., CI ........... .
2. Obiectul şi preţul contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legalã dintre INCS, operatorul economic angajator şi esantionorul acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz, în scopul desfãşurãrii activitãţii de prelevare a esantioanelor de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator la speciile, grupele de specii pentru care a fost acreditat, pentru şi în numele INCS.
Tarifele pentru acreditare oficialã, supraveghere şi monitorizare se achitã de operatorul economic angajator sau de esantionorul acreditat oficial independent, dupã caz, la valoarea şi termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
3. Durata contractului
Prezentul contract intra în vigoare la data la care este semnat de reprezentanţii pãrţilor contractante şi înceteazã la împlinirea a 3 ani de la data semnãrii. Perioada de 3 ani se poate prelungi cu pana la 3 luni dacã cererea de reacreditare a fost depusa în termen. Prezentul contract poate fi prelungit cu acordul scris al pãrţilor contractante în cazul reacreditarii.
4. Documentele care însoţesc contractul:
- cerere de acreditare/reacreditare oficialã;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare oficialã;
- alte acte adiţionale.
5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract respecta condiţiile şi procedurile, normele şi standardele în vigoare prezentate de autoritatea oficialã la încheierea acestuia.
6. Obligaţiile pãrţilor
6.1. O parte contractantã nu are, fãrã acordul scris al celeilalte pãrţi, dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afarã acelor persoane implicate în îndeplinirea acestuia;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a prezentului contract în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricãrei informaţii persoanelor implicate în îndeplinirea prezentului contract se face confidenţial şi se referã numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
6.3. O parte contractantã este exoneratã de rãspundere pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la prezentul contract, dacã:
- informaţia era cunoscutã partii contractante înainte ca ea sa fi fost primitã de la cealaltã parte contractantã;
- informaţia a fost dezvaluita dupã ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte pãrţi contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractantã a fost obligatã în mod legal sa dezvaluie informaţia.
6.4. Obligaţiile esantionorului acreditat oficial:
- este obligat sa respecte prevederile cuprinse în <>Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante, în Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã şi în celelalte reguli şi norme în vigoare;
- garanteazã ca orice informaţie pe care o furnizeazã INCS este conformã cu realitatea;
- garanteazã ca pe tot parcursul derulãrii prezentului contract respecta procedurile, condiţiile şi regulile de acreditare, cu excepţia unor modificãri efectuate cu aprobarea INCS;
- garanteazã ca ia toate mãsurile rationale necesare pentru a permite INCS sau oricãrei alte persoane care acţioneazã în numele INCS sa isi realizeze sarcinile şi funcţiile asa cum sunt menţionate în regulile şi normele în vigoare;
- garanteazã ca nu efectueazã prelevãri de esantioane în afarã speciilor şi grupelor de specii prevãzute în certificatul de acreditare oficialã şi ia toate mãsurile pentru ca serviciile sale sa nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau de cãtre persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile autoritãţii oficiale:
- are obligaţia de a pune la dispoziţie esantionorului acreditat oficial orice facilitãţi sau informaţii pe care le considera necesare pentru îndeplinirea în bune condiţii a prezentului contract;
- are obligaţia sa procure toatã documentaţia necesarã pentru desfãşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare, conform regulilor şi normelor în vigoare;
- nu este responsabilã pentru niciun fel de compensaţii plãtibile prin lege în privinta sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu adus unui esantionor acreditat oficial în timpul desfãşurãrii activitãţii de prelevare a esantioanelor;
- are dreptul de a verifica modul de lucru al esantionorului acreditat oficial, în conformitate cu Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supraveghere oficialã;
- are obligaţia de a notifica în scris operatorului economic angajator, care are esantionori acreditaţi oficial, reprezentanţii sãi împuterniciţi pentru supravegherea şi monitorizarea acestora.
6.6. Începerea şi sistarea activitãţii
Esantionorul acreditat oficial efectueazã prelevãri de esantioane numai dupã:
- primirea certificatului de acreditare oficialã;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlãturarea neconformitatilor majore care au dus la retragerea temporarã a acreditãrii;
- îndeplinirea obligaţiilor financiare cãtre autoritatea oficialã pentru acreditare, supraveghere şi audit.
Încetarea activitãţii de prelevare a esantioanelor se va face în urmãtoarele condiţii:
- la cererea angajatorului şi a esantionorului sau acreditat oficial;
- la cererea esantionorului acreditat oficial independent;
- în cazul neprezentarii pentru viza anuala;
- în cazul nerespectãrii termenului stabilit de autoritatea oficialã pentru corectarea unor neconformitãţi;
- în cazul depistarii de cãtre autoritatea oficialã a unor neconformitãţi majore.
6.7. Modalitãţi de plata
Angajatorul esantionorului acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent achitã autoritãţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare, la data înscrierii pentru acreditare, a celor de supraveghere şi monitorizare şi a activitãţii de prelevare de esantioane pentru verificarea modului de lucru al esantionorului acreditat oficial.
Dacã angajatorul sau esantionorul acreditat oficial independent nu achitã contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de acreditare este retrasã.
Dacã angajatorul sau esantionorul acreditat oficial independent nu achitã factura ce reprezintã serviciile de supraveghere, se aplica penalitãţi de întârziere, potrivit legii.
7. Amendament
Pãrţile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale acestuia, în conformitate cu normele şi regulile în vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de cãtre una dintre pãrţile contractante da dreptul partii lezate de a cere rezilierea acestuia. Cererea de reziliere se comunica în scris celeilalte pãrţi contractante.
9. Forta majorã
Forta majorã este constatatã de o autoritate competenta. Aceasta exonereaza pãrţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract pe toatã perioada în care aceasta acţioneazã.
În sensul prezentului contract, prin forta majorã se înţelege un eveniment mai presus de controlul pãrţilor, care nu se datoreazã greselii sau vinii acestora, care nu poate fi prevãzut la momentul încheierii prezentului contract şi care face imposibila executarea şi, respectiv, îndeplinirea acestuia.
Partea contractantã care invoca forta majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi şi în mod complet producerea acesteia şi de a lua mãsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor.
Dacã forta majorã acţioneazã sau se estimeaza ca va acţiona pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantã va avea dreptul sa notifice celeilalte pãrţi contractante încetarea prezentului contract fãrã ca vreuna dintre ele sa pretindã daune celeilalte pãrţi.
10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficialã, prin reprezentanţii sãi, ITCSMS sau LCCSMS, face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice neînţelegere sau disputa care se poate ivi în cadrul sau în legatura cu prezentul contract.
Dacã dupã 15 zile de la începerea acestor tratative neoficiale cele doua pãrţi contractante nu reuşesc sa rezolve în mod amiabil divergenta contractualã, fiecare parte contractantã poate solicita ca divergenta sa se soluţioneze prin arbitraj.
11. Limba care guverneazã contractul
Limba care guverneazã prezentul contract este limba romana.
12. Comunicãri
Orice comunicare între pãrţile contractante referitoare la îndeplinirea prezentului contract trebuie sa fie transmisã în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.
Comunicãrile dintre pãrţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmãrii în scris a primirii comunicãrii.
13. Retragerea
La data retragerii temporare sau definitive a acreditãrii, contractul de acreditare oficialã se considera nul.
14. Legea aplicabilã contractului
Prezentul contract va fi interpretat conform legilor din România.

Autoritatea oficialã, Operator economic Esantionor acreditat
angajator, oficial,
................... ................... .................

Esantionor acreditat
oficial independent,
......................


ANEXA 3
la proceduri, condiţii şi reguli



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ROMÂNIA │
│ │
│ MINISTERUL AGRICULTURII, PÃDURILOR ŞI DEZVOLTÃRII │
│ RURALE │
│ │
│ INSPECŢIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR │
│ ┌──┬──┬──┐ │
│ │ │ │ │ │
│ └──┴──┴──┘ │
│ │


│ | CERTIFICAT DE ACREDITARE OFICIALÃ | │
│ └-------------------------------------┘ │
│ NR. ________ │
│ │
│ │
│ Domnul / Doamna _________________________________________________________ │
│ │
│ Funcţia ________________________________________ │
│ │
│ C.I. serie __________ nr. ______________________ │
│ │
│ Operator economic angajator _____________________________________________ │
│ │
│ Adresa __________________________________________________________________ │
│ │
│ _________________________________________________________________________ │
│ │
│ Înregistrat cu Autorizaţia nr. _________ pentru activitatea de __________ │
│ │
│ Nr. ştampila ___________________________ │
│ │
│ Este recunoscut(a) ca esantionor acreditat/reacreditat oficial, în confor- │
│ mitate cu ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale │
│ nr. 451/2006 pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind│
│ acreditarea oficialã a persoanelor pentru a preleva esantioane de seminţe │
│ în vederea efectuãrii testelor de laborator sub supravegherea oficialã │
│ pentru _________________________________________________ │
│ (speciile şi grupele de specii) │
│ │
│ │
│ Acreditarea / reacreditarea este valabilã 3 ani începând de la _________ * │
│ │
│ Data: _______________ │
│ │
│ ITCSMS sau LCCSMS │
│ │
│ ( Numele ) │
│ ( Prenumele ) │
│ ( Semnatura ) │
│ │


│┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│
││ Acest certificat nu este valabil decât vizat pe anul în curs ││
│├─────────────────────────┬────────────────────────┬─────────────────────────┤│
││ Anul I │ Anul II │ Anul III ││
│└─────────────────────────┴────────────────────────┴─────────────────────────┘│
│ * Nota: Se poate prelungi cu pana la 3 luni dacã cererea de reacreditare a │
│ fost depusa în termen. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



--------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016