Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ministrul industriei şi resurselor,
având în vedere prevederile <>art. 26 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.055/2001 privind condiţiile de introducere pe piata a mijloacelor de mãsurare,
în baza <>art. 3 pct. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 853/1999 privind organizarea şi funcţionarea Biroului Roman de Metrologie Legalã,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aproba Norma de metrologie legalã CEE "NML CEE-77/95 Taximetre", prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 5 noiembrie 2002.
Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ CEE
"NML CEE-77/95 Taximetre"
ART. 1
Prezenta norma de metrologie legalã CEE se aplica aparatelor de mãsurat timpul şi distanta, denumite taximetre.
ART. 2
(1) Se admite aplicarea marcajelor CEE pe taximetrele care îndeplinesc prevederile prezentei norme de metrologie legalã CEE.
(2) Taximetrele se supun controlului metrologic prin aprobare de model CEE şi verificare iniţialã CEE, în conformitate cu prevederile pct. 1.2.2 din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.055/2001 privind condiţiile de introducere pe piata a mijloacelor de mãsurare şi în condiţiile stabilite în anexa la prezenta norma de metrologie legalã CEE.
ART. 3
(1) Introducerea pe piata a taximetrelor nu poate fi împiedicatã, interzisã sau restrictionata dacã acestea poarta marcajele CEE pentru aprobare de model şi verificare iniţialã, prevãzute la pct. 3.2 din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.055/2001 , sau dacã sunt fabricate într-un stat membru al Uniunii Europene şi poarta marcajele CEE corespunzãtoare.
(2) Biroul Roman de Metrologie Legalã va controla dacã operaţiunile aferente etapelor suplimentare verificãrii iniţiale CEE sunt efectuate conform prevederilor pct. 7.3 din anexa la prezenta norma de metrologie legalã CEE înainte de punerea în funcţiune a taximetrelor şi dacã acestea nu au fost deja efectuate într-un stat membru al UE.
ART. 4
Anexa face parte integrantã din prezenta norma de metrologie legalã CEE.
ANEXA 1
-------
la NML CEE-77/95
----------------
1. Terminologie
1.1. Aparate de mãsurat timpul şi distanta, denumite taximetre
Aparatele de mãsurat timpul şi distanta, denumite în continuare taximetre, sunt aparatele care, în funcţie de caracteristicile autovehiculului pe care sunt instalate şi de tarifele pentru care sunt setate, calculeazã automat şi afişeazã constant, în timpul functionarii, sumele datorate de utilizatorii autovehiculelor destinate transportului public, denumite autovehicule taxi, pe baza distantei parcurse şi, sub o anumitã limita de viteza, a timpului de ocupare a autovehiculului.
Prezenta anexa urmeazã sa fie revizuitã conform prevederilor <>art. 27 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.055/2001 , pentru a include taximetrele care incorporeaza un dispozitiv electronic în succesiunea masurarii. Pana atunci taximetrele electronice nu pot obţine aprobarea de model CEE.
1.2. Termeni specifici
Indicaţia taximetrului depinde - indiferent de poziţia tarifara - de constanta "k" a aparatului şi de coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului pe care acesta este montat. Coeficientul "w" este funcţia de circumferinta efectivã "u" a rotilor autovehiculului şi a raportului de transmisie între numãrul de rotatii efectuate de roti şi numãrul de rotatii ale piesei prevãzute pe autovehicul pentru racordarea la taximetru.
1.2.1. Constanta "k" a taximetrului
Constanta "k" a taximetrului este mãrimea caracteristica ce indica tipul şi numãrul de semnale pe care taximetrul le receptioneaza pentru a indica corect distanta parcursã.
Constanta "k" se exprima:
- în rotatii pe kilometru (rot./km); sau
- în impulsuri pe kilometru (impuls/km),
în funcţie de forma sub care informaţia referitoare la distanta parcursã de autovehicul este înregistratã de taximetru, respectiv sub forma de numãr de rotatii efectuate de cablul flexibil de antrenare în punctul în care acesta intra în taximetru sau sub forma de semnale electrice.
1.2.2. Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului
Coeficientul caracteristic "w" al autovehicului este mãrimea care indica tipul şi numãrul de semnale destinate antrenarii taximetrului, afişatã de piesa corespunzãtoare din dotarea autovehiculului, special prevãzutã în acest scop, corespunzãtor distantei parcurse.
Coeficientul "w" se exprima:
- în rotatii pe kilometru parcurs (rot./km); sau
- în impulsuri pe kilometru parcurs (impuls/km),
în funcţie de forma sub care informaţia referitoare la distanta parcursã de autovehicul este înregistratã de taximetru, respectiv sub forma de numãr de rotatii efectuate de piesa care antreneaza taximetrul sau sub forma de semnale electrice.
Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului variaza în funcţie de o serie de factori, în special de gradul de uzura a pneurilor şi de presiunea în pneuri, de incarcatura transportatã de autovehicul şi de condiţiile de cãlãtorie. Acest coeficient este determinat în condiţiile de referinta pentru încercarea autovehiculului, prevãzute la pct. 1.2.7.
1.2.3. Circumferinta efectivã "u" a rotilor
Circumferinta efectivã "u" a rotii autovehiculului, care antreneaza direct sau indirect taximetrul, este distanta parcursã de autovehicul în timpul unei rotatii complete a rotii respective. Dacã taximetrul este acţionat simultan de doua roti, circumferinta efectivã reprezintã media circumferintelor efective ale fiecãreia dintre cele doua roti, exprimatã în milimetri.
Circumferinta efectivã "u" a rotii este corelata cu coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului, prevãzut la pct. 1.2.2, şi, acolo unde este necesar sa fie identificata, aceasta se determina în condiţiile de referinta pentru încercarea autovehiculului, prevãzute la pct. 1.2.7.
1.2.4. Dispozitiv de adaptare
Dispozitivul de adaptare este destinat reglarii coeficientului caracteristic "w" al autovehiculului, în funcţie de constanta "k" a taximetrului.
1.2.5. Erori tolerate
Erorile tolerate menţionate la pct. 5 depind exclusiv de taximetru. Valorile adevãrate, menţionate la pct. 5, utilizate la determinarea erorilor, se calculeazã în funcţie de constanta "k" a taximetrului şi de tarifele pentru care acesta a fost programat.
1.2.6. Viteza de comutare
Viteza de comutare este viteza cu care mecanismul de antrenare a dispozitivului de înregistrare al taximetrului trece de la mãsurarea timpului la mãsurarea distantei parcurse sau invers.
Viteza de comutare se obţine impartind tariful dupã timp la tariful dupã distanta.
1.2.7. Condiţiile de referinta pentru încercarea autovehiculului, în vederea determinãrii coeficientului caracteristic al acestuia
Condiţiile de referinta pentru încercarea autovehiculului sunt îndeplinite dacã:
a) roata sau rotile care acţioneazã taximetrul sunt prevãzute cu pneuri a cãror circumferinta efectivã "u" este aceeaşi cu cea a rotilor folosite la determinarea coeficientului caracteristic "w". Pneurile trebuie sa fie în stare buna şi sa fie umflate la presiunea corecta;
b) sarcina transportatã de autovehicul este de aproximativ 150 kg. (Aceasta corespunde prin convenţie greutatii a doua persoane adulte, inclusiv soferul);
c) autovehiculul se deplaseaza prin autopropulsie pe o suprafata plana, în linie dreapta, cu o viteza de 40 ± 5 km/h.
Dacã incercarile se efectueazã în alte condiţii decât cele menţionate mai sus, de exemplu alte greutãţi, alte viteze sau la viteza de mers la pas, utilizând un stand pentru încercãri etc., rezultatele vor fi corectate aplicându-se coeficienţii de conversie necesari pentru a transforma valoarea rezultatã în valoarea care s-ar fi obţinut în condiţiile de referinta pentru încercarea autovehiculului, menţionate la lit. a), b) şi c).
2. Unitãţi de mãsura
Unitãţile de mãsura utilizate exclusiv pentru indicaţiile generate sau afişate de taximetre sunt urmãtoarele:
- metrul sau kilometrul, pentru distanta;
- secunda, minutul sau ora, pentru timp.
Costul cãlãtoriei se va exprima în lei.
3. Caracteristici tehnice
3.1. Aparat de mãsurat şi dispozitiv de calcul
3.1.1. Taximetrul este construit astfel încât sa calculeze şi sa afiseze costul cãlãtoriei exclusiv în funcţie de:
a) distanta parcursã (calcul dupã distanta), când autovehiculul se deplaseaza cu o viteza mai mare decât viteza de comutare;
b) timp (calcul dupã timp), când autovehiculul se deplaseaza cu o viteza mai mica decât viteza de comutare sau când stationeaza.
3.1.2. Calculul dupã distanta se efectueazã prin intermediul rotilor autovehiculului, iar mersul în marsarier al autovehiculului nu are ca efect reducerea costului cãlãtoriei sau a distantei afişate.
Calculul dupã timp se efectueazã prin intermediul unui cronometru care este acţionat numai prin pornirea dispozitivului de comanda al taximetrului.
În cazul în care cronometrul mecanic este cu întoarcere manualã, acesta trebuie sa funcţioneze cel puţin 8 ore neintors sau doua ore în cazul în care este prevãzut cu un mecanism de întoarcere care se declanseaza la fiecare actionare manualã premergãtoare pornirii taximetrului.
Dacã cronometrul mecanic este cu întoarcere electrica, procesul trebuie sa fie automat.
Cronometrajul electric trebuie sa fie în permanenta în stare de funcţionare.
3.1.3. În cazul calculului dupã distanta, pentru fiecare tarif prima modificare a indicatiei taximetrului se produce dupã parcurgerea unei distanţe iniţiale, care poate fi diferita de intervalele de distanta ulterioare. Urmãtoarele modificãri ale indicaţiilor taximetrului corespund unor intervale de distanta egale.
În cazul calculului dupã timp, pentru fiecare tarif prima modificare a indicatiei taximetrului se produce dupã un interval de timp iniţial, care poate fi diferit de intervalele de timp ulterioare. Urmãtoarele modificãri ale indicaţiilor taximetrului corespund unor intervale de timp egale între ele.
În condiţiile în care nu se produce nici o schimbare de antrenare, raportul dintre distanta iniţialã şi intervalele de distanta ulterioare este identic cu raportul dintre timpul iniţial şi intervalele de timp ulterioare, indiferent de tariful practicat.
3.1.4. Dispozitivul de adaptare este construit astfel încât sa nu permitã accesul la alte piese componente ale taximetrului prin deschiderea carcasei.
3.1.5. Taximetrul este proiectat astfel încât orice modificare în dispozitivul de calcul, impusa de necesitatea schimbãrii tarifelor, sa poatã fi uşor executatã.
Dacã taximetrul este conceput pentru mai multe poziţii tarifare, acesta calculeazã şi afişeazã costul cãlãtoriei în toate poziţiile suplimentare, pe baza tarifului selectat.
3.2. Dispozitivul de comanda
3.2.1. Taximetrul este construit astfel încât sa nu poatã fi pus în funcţiune înainte de a fi acţionat de un dispozitiv de comanda fixat în una dintre urmãtoarele poziţii autorizate:
3.2.2. Poziţia "liber"
În poziţia "liber":
a) pe cadranul taximetrului nu este afişat nici un cost sau indicaţia acestuia este zero. În poziţia "liber" taximetrul poate însã sa indice taxa de pornire;
b) atât calculul dupã distanta, cat şi cel dupã timp nu activeazã dispozitivul care afişeazã suma de plata;
c) dispozitivul de afişare a eventualelor sume suplimentare, menţionate la pct. 3.3.7, nu indica nimic sau este la poziţia "zero".
3.2.3. Alte poziţii
Dispozitivul de comanda este astfel conceput încât, pornind de la poziţia "liber", taximetrul sa poatã fi fixat succesiv în urmãtoarele poziţii de operare:
a) în poziţia "ocupat", în diversele poziţii de funcţionare la oricare dintre tarifele existente, fiind activate calculul dupã timp şi calculul dupã distanta;
b) în poziţia "total" (sau "plata") afisand suma totalã de plata. În aceasta poziţie calculul dupã timp este oprit, iar calculul dupã distanta este pornit la tariful selecţionat anterior, pe poziţia "ocupat".
3.2.4. Funcţionarea dispozitivului de comanda
Funcţionarea dispozitivului de comanda se supune urmãtoarelor restrictii:
a) pornind de la poziţia "ocupat" de funcţionare la un tarif oarecare, nu este posibila readucerea taximetrului la poziţia "liber" fãrã a trece prin poziţia "total" ("plata"). Este posibila comutarea de la un tarif la altul;
b) pornind de la poziţia "total" ("plata"), nu este posibila readucerea taximetrului în poziţia "ocupat" de funcţionare la un tarif oarecare fãrã a trece prin poziţia "liber";
c) taximetrul este proiectat astfel încât comutarea de la un tarif la altul, prin trecerea sa prin poziţia "liber", sa fie posibila numai dacã, la trecerea sa prin aceasta poziţie, sunt întrunite condiţiile prevãzute pentru poziţia respectiva pe dispozitivul de comanda prevãzut la pct. 3.2.2;
d) dispozitivul de comanda este conceput astfel încât sa nu poatã fi acţionat, pentru a permite taximetrului sa fie fixat în alte poziţii de funcţionare decât cele menţionate la lit. a), b) şi c).
3.2.5. Dispoziţii speciale
Independent de cerinţele stabilite la pct. 3.2.4, diversele tarife se succed automat, în funcţie de distanta parcursã sau de timpul în care vehiculul a fost ocupat.
3.3. Dispozitivul de afişare
3.3.1. Panoul frontal al taximetrului este construit astfel încât indicaţiile care intereseazã pasagerul sa fie lizibile atât ziua, cat şi noaptea.
3.3.2. Suma de plata este uşor de observat prin simpla citire a unui şir de cifre de minimum 10 mm înãlţime.
Când aparatul este pornit de la poziţia "liber" prin actionarea dispozitivului de comanda, cadranul afişeazã suma fixa reprezentând taxa de pornire.
Dupã aceea suma de plata afişatã se modifica discontinuu, majorandu-se succesiv cu o valoare monetara constanta.
3.3.3. Taximetrul este prevãzut cu un dispozitiv care afişeazã constant pe cadran poziţia de funcţionare activata a dispozitivului de comanda.
3.3.4. Taximetrul este proiectat astfel încât sa permitã unui repetor al poziţiilor dispozitivului de comanda sa afiseze, în exteriorul vehiculului, poziţia de funcţionare sau tariful practicat.
Acest repetor nu perturba funcţionarea corecta a taximetrului şi nici nu permite accesul la mecanismul de antrenare a taximetrului.
3.3.5. Dacã afişarea indicaţiilor obligatorii nu apare sub forma de cifre sau litere luminoase, taximetrul trebuie sa fie dotat cu un dispozitiv de iluminat pentru aceste afisaje, suficient de puternic pentru a permite citirea cu usurinta, dar fãrã sa deranjeze vederea.
Dispozitivul de iluminat este astfel conceput încât sa permitã înlocuirea sursei de lumina fãrã a fi necesarã demontarea pieselor sigilate ale aparatului.
3.3.6. Taximetrul este astfel proiectat încât sa fie posibila dotarea sa cu totalizatoarele care indica:
a) distanta totalã parcursã de autovehicul;
b) distanta totalã parcursã de autovehiculul ocupat;
c) numãrul total de curse;
d) numãrul de valori monetare menţionate la pct. 3.3.2.
Totalizatoarele trebuie sa îşi îndeplineascã corect funcţia pentru care au fost concepute. Ele afişeazã informaţia sub forma unui şir de cifre de minimum 4 mm înãlţime.
3.3.7. Taximetrul este astfel proiectat încât sa poatã fi dotat cu un dispozitiv de afişare a unor sume suplimentare, care acţioneazã independent de indicatorul de cost şi revine automat la zero când vehiculul este în poziţia "liber".
Acest dispozitiv afişeazã eventualele sume suplimentare sub forma unui şir de cifre de minimum 8 mm înãlţime, dar nu mai mari decât cifrele care arata costul cãlãtoriei.
3.4. Dispozitive suplimentare opţionale
Taximetrul poate fi dotat cu dispozitive suplimentare, cum ar fi:
a) dispozitive de înregistrare, utile deţinãtorului vehiculului;
b) dispozitive de imprimat cu banda sau cartela, pentru redarea sumei de plata.
Prezenta şi funcţionarea dispozitivelor opţionale nu afecteazã funcţionarea corecta a taximetrului.
3.5. Construcţie
3.5.1. Taximetrele sunt construite rezistente şi sigure.
Componentele lor de baza sunt confectionate din materiale care le conferã rezistenta şi stabilitatea adecvate.
3.5.2. Carcasa taximetrului şi a dispozitivului de adaptare neincorporat în carcasa taximetrului, precum şi mansoanele elementelor de transmisie se confectioneaza astfel încât componentele de baza ale mecanismelor încorporate sa nu fie accesibile din exterior şi sa fie protejate impotriva prafului şi umezelii.
Componentele care permit reglarea taximetrului nu sunt accesibile fãrã ruperea sigiliilor de protecţie menţionate la pct. 6.
4. Marcaje
4.1 Semne de marcare şi identificare generalã
Fiecare taximetru poarta pe cadran sau pe o placuta ataşatã urmãtoarele marcaje, vizibile şi lizibile în condiţii normale de instalare:
a) numele, adresa sau marca producãtorului;
b) tipul taximetrului, numãrul şi anul de fabricaţie;
c) marcajul aprobãrii de model CEE;
d) constanta taximetrului "k" (determinata cu o incertitudine mai mica de ± 0,2%).
Fiecare taximetru va fi prevãzut cu spaţii pentru:
a) informaţii suplimentare, dacã este cazul, referitoare la taximetru sau la vehicul;
b) alte marcaje, exceptând marcajul CEE de verificare iniţialã parţialã.
4.2. Semne de marcare speciale
4.2.1. Semnificatia valorilor înregistrate de taximetru apare clar, lizibil şi vizibil în dreptul ferestrei fiecãrui dispozitiv de afişare.
4.2.2. Denumirea sau simbolul unitãţii monetare este afişat în dreptul cadranului care arata costul cãlãtoriei şi al cadranului care afişeazã sumele de plata suplimentare.
5. Erori tolerate
Pentru verificarea pe standul de încercare a unui taximetru pregãtit pentru instalare şi dotat cu accesoriile sale, valoarea adevarata a marimilor mãsurate este cea rezultatã din valoarea "k" afişatã pe aparat şi tariful (tarifele) pentru care taximetrul a fost programat.
Valoarea adevarata a acestor marimi se situeaza între limita maxima şi limita minima a indicaţiilor admise.
5.1. În cazul calculului dupã distanta, erorile tolerate pentru o distanta parcursã data nu trebuie sa depãşeascã:
a) pentru distanta iniţialã, menţionatã la pct. 3.1.3: ±1% din valoarea convenţional adevarata; totuşi, pentru distanţe intiale de sub 1.000 m se accepta un interval de ±10 m;
b) pentru distanţele ulterioare: ±1% din valoarea adevarata.
5.2. În cazul calculului dupã timp, erorile tolerate pentru un timp dat nu trebuie sa depãşeascã:
a) pentru timpul iniţial, menţionat la pct. 3.1.3: ±1,5% din valoarea adevarata; totuşi, pentru timpi iniţiali de pana la 10 minute se accepta un interval de ±9 secunde;
b) pentru timpii ulteriori: ±1,5% din valoarea adevarata.
6. Sigilii
6.1. Urmãtoarele componente ale taximetrului sunt construite astfel încât sa permitã aplicarea unui sigiliu:
a) carcasa în care este inclus mecanismul intern al taximetrului;
b) carcasa dispozitivului de adaptare;
c) capacele de protecţie ale dispozitivelor mecanice sau electrice care leagã punctul de intrare al taximetrului de piesa corespunzãtoare din dotarea autovehiculului, destinatã cuplarii acestuia la aparatul de taxat, inclusiv piesele detasabile ale dispozitivului de adaptare;
d) racordurile de cabluri electrice, în cazul în care mecanismele de cronometrare sunt cu întoarcere electrica şi dispozitivul de comanda al taximetrului este acţionat electric;
e) toate placutele destinate marcajelor obligatorii sau marcajelor de verificare;
f) cablurile electrice de conexiune aferente dispozitivului repetor menţionat la pct. 3.3.4, dacã acesta exista.
6.2. Toate aceste sigilii se aplica astfel încât accesul la componentele şi conexiunile protejate sa nu fie posibil fãrã distrugerea sigiliului.
6.3. Certificatul de aprobare de model CEE indica locurile de aplicare a sigiliilor şi, dacã este cazul, tipul şi forma dispozitivelor de sigilare.
7. Verificarea iniţialã CEE
7.1. Dacã se solicita o verificare CEE completa, verificarea iniţialã a taximetrului este efectuatã în mai multe etape.
7.2. Prima etapa: taximetrul primeşte marca CEE de verificare iniţialã parţialã, dacã:
a) modelul a primit aprobarea de model CEE;
b) taximetrul este conform modelului aprobat şi poarta marcajele prevãzute la pct. 4.1;
c) erorile taximetrului respecta cerinţele pct. 5.1 şi 5.2.
7.3. Etapele suplimentare verificãrii iniţiale CEE a cãror responsabilitate aparţine Biroului Roman de Metrologie Legalã.
Acestea sunt:
1. înainte de montarea în vehicul:
a) verificarea reglajelor aparatului;
b) verificarea reglajelor tarifare;
2. dupã montarea în vehicul:
- verificarea ansamblului taximetru-autovehicul.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: