Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.491 din 6 iulie 2005  privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat incepand cu anul universitar 2005/2006    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 4.491 din 6 iulie 2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat incepand cu anul universitar 2005/2006

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 589 din 7 iulie 2005
În temeiul art. 80 alin. (1), al <>art. 92 alin. (2) şi (3) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea şi desfãşurarea studiilor universitare de doctorat,

ministrul educaţiei şi cercetãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
În vederea punerii în aplicare a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea şi desfãşurarea studiilor universitare de doctorat, instituţiile de învãţãmânt superior cãrora li s-a conferit, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, calitatea de instituţie organizatoare de doctorat pânã la data intrãrii în vigoare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 sunt obligate sã reorganizeze aceastã activitate începând cu anul universitar 2005/2006, astfel încât doctoratul sã devinã un ciclu distinct de studii universitare.
ART. 2
Potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 , doctoratul este de douã tipuri: doctorat ştiinţific şi doctorat profesional. Specialiştii din domeniile fundamentale arte şi culturã fizicã şi sport pot obţine fie doctorat profesional, fie doctorat ştiinţific.
ART. 3
Fiecare instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat, denumitã în continuare I.O.S.U.D., elaboreazã pânã la 25 septembrie 2005 Regulamentul de organizare şi desfãşurare a studiilor universitare de doctorat. Prin prevederile acestui regulament I.O.S.U.D. detaliazã:
a) cadrul instituţional, legal şi contractual;
b) normele de conduitã eticã şi profesionalã;
c) aspectele de naturã financiarã, privind organizarea studiilor de doctorat, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 4
O componentã distinctã a Regulamentului de organizare şi desfãşurare a studiilor universitare de doctorat trebuie sã se refere la mecanismele de asigurare a calitãţii programelor de studii avansate şi programelor de cercetare ştiinţificã ale I.O.S.U.D. Implicarea de cadre didactice, cercetãtori ştiinţifici şi experţi care activeazã în alte I.O.S.U.D. de mare prestigiu din ţarã şi/sau din strãinãtate, doctoratele în cotutelã internaţionalã sunt premise pentru recunoaşterea naţionalã şi internaţionalã a valorii studiilor doctorale oferite de o instituţie de învãţãmânt superior.
ART. 5
I.O.S.U.D. reglementeazã situaţia conducãtorilor de doctorat afiliaţi din alte instituţii.
ART. 6
I.O.S.U.D. are obligaţia sã cuprindã în regulament prevederi referitoare la drepturile şi obligaţiile doctorandului, ale conducãtorului de doctorat şi ale instituţiei organizatoare.
ART. 7
În Regulamentul I.O.S.U.D. trebuie specificat dreptul doctorandului de a obţine informaţii care sã facã transparente calificativele obţinute. În acest context, se cer a fi precizate termenele şi cãile legale de contestare a calificativelor, modalitãţile de soluţionare a acestor contestaţii şi de anunţare a rezultatelor analizei întreprinse în astfel de împrejurãri.
ART. 8
Potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 , studiile universitare de doctorat se pot organiza atât la forma de învãţãmânt de zi, pe locuri de studii finanţate de la buget şi pe locuri cu taxã de studii, cât şi la forma de învãţãmânt fãrã frecvenţã, numai pe locuri cu taxã. În anul universitar 2005/2006 întreaga finanţare aferentã locurilor de studii de doctorat repartizate instituţiilor de învãţãmânt superior prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii se utilizeazã pentru finanţarea doctoratului organizat la forma de învãţãmânt de zi.
ART. 9
Criteriile de admitere la ciclul de studii universitare de doctorat se stabilesc de cãtre fiecare I.O.S.U.D. pe baza regulamentului propriu, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 10
(1) Începând cu anul universitar 2005/2006, regimul de studii al cetãţenilor strãini care doresc sã urmeze doctoratul în România este acelaşi cu cel al cetãţenilor români.
(2) Senatele instituţiilor de învãţãmânt superior pot asigura, la cererea doctorandului strãin, un curs pregãtitor de limba românã, conform reglementãrilor în vigoare.
(3) Admiterea la studii universitare de doctorat a cetãţenilor strãini se reglementeazã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii.
ART. 11
(1) Bursa de doctorat se acordã de cãtre I.O.S.U.D. pe bazã de concurs, potrivit Regulamentului de organizare şi desfãşurare a studiilor universitare de doctorat, fie pe întreaga perioadã a studiilor doctorale, fie pe una dintre componente, pe toatã durata anului calendaristic.
(2) I.O.S.U.D. poate facilita doctorandului obţinerea de resurse suplimentare de finanţare a studiilor (granturi de cercetare, contracte de consultanţã etc.).
(3) În cadrul contractului de studii, I.O.S.U.D. poate solicita doctorandului cu bursã de la forma de învãţãmânt de zi pe locuri finanţate de la buget efectuarea a 4-6 ore didactice pe sãptãmânã fãrã remunerare suplimentarã.
ART. 12
Studiile universitare de doctorat presupun parcurgerea a douã etape succesive sub îndrumarea unui conducãtor de doctorat: programul de pregãtire universitarã avansatã şi programul de cercetare ştiinţificã. Cerinţele celor douã etape ale studiilor universitare de doctorat sunt identice la ambele forme de învãţãmânt.
ART. 13
Programul de pregãtire universitarã avansatã se realizeazã pe parcursul a 2-3 semestre. La realizarea lui pot participa, alãturi de conducãtorii de doctorat, şi alte cadre didactice, cercetãtori şi experţi ai I.O.S.U.D. sau personal asociat, cel puţin cu gradul didactic de lector universitar şi cu titlul de doctor. Pregãtirea se realizeazã potrivit planului de învãţãmânt elaborat de catedrele de profil şi aprobat de senatul instituţiei de învãţãmânt superior.
ART. 14
Planul de învãţãmânt al programului de pregãtire universitarã avansatã cuprinde cel mult 8-10 ore didactice pe sãptãmânã: cursuri, seminarii şi lucrãri aplicative. O parte din disciplinele planului de învãţãmânt pot avea regim opţional, conform Regulamentului I.O.S.U.D. Finalizarea studiului la disciplinele de pregãtire avansatã se face prin examene. Pentru disciplinele de pregãtire avansatã, I.O.S.U.D. aplicã Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
ART. 15
În conceperea planurilor de studii universitare de doctorat, I.O.S.U.D. promoveazã pregãtirea interdisciplinarã ca o modalitate de stimulare a cercetãrii ştiinţifice. Organizarea de cursuri, seminarii şi lucrãri aplicative specifice unei anumite discipline poate fi realizatã în cadrul consorţiilor I.O.S.U.D., concomitent pentru mai multe programe de pregãtire universitarã avansatã. Totodatã I.O.S.U.D. trebuie sã permitã şi sã încurajeze flexibilitatea în organizarea pregãtirii universitare avansate, astfel încât fiecare doctorand sã poatã opta pentru acele discipline care servesc cel mai bine programul propriu de cercetare ştiinţificã.
ART. 16
(1) Alãturi de disciplinele care vizeazã pregãtirea universitarã avansatã, planul de învãţãmânt al I.O.S.U.D. cuprinde şi modulul de pregãtire complementarã bazatã pe munca independentã a doctoranzilor. În conceperea acestor activitãţi de pregãtire complementarã, I.O.S.U.D. trebuie sã porneascã de la premisa cã în societatea cunoaşterii doctoratul este un tip distinct de învãţare prin şi pentru cercetare, care permite doctorandului sã obţinã atât competenţe de vârf în domeniul specializat de studiu, cât şi aptitudini personale şi manageriale generice pentru:
a) a elabora proiecte de cercetare în vederea obţinerii de mijloace pentru finanţarea lor;
b) a descoperi soluţii inovative şi a le comunica eficient;
c) a asigura un bun management al timpului şi al resurselor implicate în cercetare;
d) a monitoriza permanent calitatea şi performanţa în propria activitate şi în activitatea echipei din care face parte.
(2) Organizarea şi evaluarea acestor activitãţi se fac pe baza Regulamentului I.O.S.U.D.
ART. 17
Pe parcursul programului de pregãtire universitarã avansatã doctorandul elaboreazã proiectul programului de cercetare ştiinţificã. Examinarea şi aprecierea calitativã a acestui proiect se fac potrivit prevederilor legale.
ART. 18
Acceptarea, în condiţiile prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 567/2005 , a programului propus de cãtre doctorand înseamnã promovarea sa în programul de cercetare ştiinţificã, concomitent cu recunoaşterea temei proiectului ca temã a tezei de doctorat. I.O.S.U.D. poate decide înlocuirea conducãtorului de doctorat numit iniţial, pentru a asigura compatibilitatea dintre tema tezei de doctorat şi programul de cercetare al conducãtorului de doctorat.
ART. 19
Tezele de doctorat referitoare la limba, cultura sau civilizaţia unei comunitãţi pot fi redactate în limba respectivei culturi. În acest caz, rezumatul tezei va fi redactat în limba românã.
ART. 20
Îndrumarea doctorandului poate fi fãcutã de 2 conducãtori de tezã de doctorat, mai ales în cazul temelor de cercetare ştiinţificã interdisciplinarã. Pe baza unui acord de cotutelã se stabilesc responsabilitãţile fiecãrui conducãtor de doctorat, iar dacã sunt implicate douã I.O.S.U.D., se precizeazã şi modalitatea de partajare instituţionalã a responsabilitãţilor de îndrumare a doctorandului.
ART. 21
Fiecare I.O.S.U.D. stabileşte prin regulament propriu modalitatea de monitorizare şi evaluare a doctorandului pe durata de 3-4 semestre ale programului de cercetare ştiinţificã prin rapoarte intermediare de cercetare (referate de doctorat) şi modul de valorificare a acestora. I.O.S.U.D. are standarde de excelenţã în realizarea doctoratului doar dacã rezultatele intermediare de cercetare ale doctoranzilor sunt prezente în publicaţii naţionale şi internaţionale de prestigiu.
ART. 22
Schimbarea formei de învãţãmânt pe parcursul studiilor universitare de doctorat, întreruperea studiilor, schimbarea temei tezei de doctorat sau a conducãtorului de doctorat se realizeazã potrivit clauzelor contractului de studii doctorale şi cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 .
ART. 23
Transferul doctorandului la un alt I.O.S.U.D. se face cu acordul celor douã instituţii implicate în transfer, cu respectarea prevederilor legale şi a principiilor cuprinse în regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora.
ART. 24
În cazuri bine justificate, programul de cercetare ştiinţificã al doctorandului se poate prelungi cu 1-2 ani. Durata cu care se prelungeşte programul de cercetare ştiinţificã al doctorandului se finanţeazã din resurse extrabugetare ale I.O.S.U.D, pe baza reglementãrilor proprii.
ART. 25
În vederea organizãrii programului de cercetare ştiinţificã, I.O.S.U.D. se poate asocia cu alte instituţii de învãţãmânt superior, cu institute ale Academiei Române, cu alte institute de cercetare din ţarã sau din strãinãtate, formând consorţii pentru asigurarea unui mediu propice de cercetare ştiinţificã pentru fiecare doctorand.
ART. 26
Teza de doctorat se susţine în şedinţã publicã, de regulã, la 3 ani de la înmatricularea doctorandului la I.O.S.U.D. Doctorandul, conducãtorul de doctorat şi I.O.S.U.D. trebuie sã ia mãsuri adecvate pentru ca prezentarea tezei de doctorat în catedra de specialitate sau în colectivul de cercetare ştiinţificã, trimiterea tezei spre evaluare cãtre referenţii oficiali şi informarea comunitãţii academice şi ştiinţifice asupra conţinutului tezei de doctorat sã se încadreze în timp.
ART. 27
Susţinerea tezei de doctorat în şedinţã publicã poate avea loc numai dupã ce au fost primite rapoarte favorabile din partea tuturor referenţilor oficiali.
ART. 28
Dacã teza de doctorat obţine în urma susţinerii calificativul "Foarte bine" sau Bine", I.O.S.U.D. înainteazã Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare - C.N.A.T.D.C.U. - o copie a dosarului doctorandului şi un exemplar al tezei de doctorat în vederea validãrii titlului de doctor acordat de comisia numitã pentru susţinerea publicã. Dacã teza a fost redactatã într-o limbã de circulaţie internaţionalã, se ataşeazã şi un rezumat redactat în limba românã.
ART. 29
Dacã în şedinţa de susţinere publicã teza de doctorat obţine calificativul "Satisfãcãtor" sau "Nesatisfãcãtor", ea trebuie refãcutã. Prin regulament propriu, I.O.S.U.D. stabileşte termenul de refacere a tezei de doctorat, precum şi condiţiile de reevaluare a tezei de cãtre comisie.
ART. 30
C.N.A.T.D.C.U. verificã legalitatea acordãrii titlului de doctor şi analizeazã valabilitatea calificativului atribuit tezei prin comisii de experţi desemnate pe domenii de studii universitare de doctorat şi valideazã sau, dupã caz, invalideazã decizia comisiei de doctorat. Titlul de doctor se conferã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, la propunerea C.N.A.T.D.C.U.
ART. 31
În situaţia în care C.N.A.T.D.C.U. respinge acordarea titlului de doctor, I.O.S.U.D. are obligaţia de a organiza refacerea tezei de doctorat potrivit recomandãrilor comisiei de experţi. Costurile de refacere a unei teze respinse de C.N.A.T.D.C.U. se suportã de I.O.S.U.D. din bugetul propriu.
ART. 32
Potrivit prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 567/2005 , toate I.O.S.U.D. şi toţi conducãtorii de doctorat se supun evaluãrii externe în perioada 1 octombrie 2005 - 1 mai 2006. Metodologia evaluãrii se adoptã printr-un ordin distinct al ministrului educaţiei şi cercetãrii. Evaluarea se reia periodic, o datã la 5 ani, pentru a stimula preocupãrile I.O.S.U.D. în vederea asigurãrii interne a calitãţii.
ART. 33
Conducãtorii de doctorat care au fost validaţi de C.N.A.T.D.C.U. pentru un anumit domeniu de studii de doctorat urmeazã sã fie supuşi evaluãrii în vederea revalidãrii pentru acelaşi domeniu în care s-au consacrat ştiinţific.
ART. 34
Pentru domeniile noi de doctorat, care apar odatã cu dezvoltarea ştiinţei, se pot valida conducãtori de doctorat care au doctoratul obţinut în domenii apropiate şi desfãşoarã cercetãri în noul domeniu.
ART. 35
Instituţiile de învãţãmânt superior organizatoare de studii universitare de doctorat, C.N.A.T.D.C.U. şi Direcţia generalã învãţãmânt superior din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 36
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Mircea Miclea

Bucureşti, 6 iulie 2005.
Nr. 4.491.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016