Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.354 din 12 iunie 2009  privind desfasurarea bacalaureatului bilingv spaniol sustinut de elevii de la sectiile bilingve spaniole    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 4.354 din 12 iunie 2009 privind desfasurarea bacalaureatului bilingv spaniol sustinut de elevii de la sectiile bilingve spaniole

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 426 din 23 iunie 2009

În baza prevederilor <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a prevederilor Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii din România şi Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee, semnat la Bucureşti la 26 martie 2007, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 997/2007 ,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii,

ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
În sesiunile examenului de bacalaureat 2009 se aprobã organizarea şi desfãşurarea sesiunii-pilot a examenului de bacalaureat special pentru absolvenţii claselor bilingve româno-spaniole.
ART. 2
În cadrul sesiunii-pilot a examenului de bacalaureat 2009 absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole vor susţine probe diferenţiate specifice, menţionate în acordul bilateral româno-spaniol.
ART. 3
La sesiunea-pilot a examenului de bacalaureat special menţionat la art. 1 participã absolvenţii claselor bilingve româno-spaniole, la solicitarea scrisã a acestora.
ART. 4
Se aprobã Programa şcolarã pentru secţiile bilingve Limba spaniolã - Culturã şi civilizaţie spaniolã pentru examenul de bacalaureat, probã specificã absolvenţilor claselor bilingve româno-spaniole, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 6
Direcţia generalã educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi conducerile unitãţilor de învãţãmânt implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii,
Ecaterina Andronescu

Bucureşti, 12 iunie 2009.
Nr. 4.354.

ANEXĂ

PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru secţiile bilingve - Limba spaniolã - Culturã şi civilizaţie spaniolã

Argument
Cursul de Culturã şi civilizaţie spaniolã se adreseazã elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a (clase cu program bilingv) care au dobândit deja o competenţã fundamentalã în studiul limbii spaniole.
Disciplina Culturã şi civilizaţie spaniolã face parte din aria curricularã "Om şi societate" şi se studiazã timp de 2 ani, câte o orã pe sãptãmânã în cadrul CDŞ, predându-se în cadrul primei limbi moderne studiate în liceu.
Prin intermediul metodelor de limbã spaniolã utilizate în decursul anilor, elevii de la clasele bilingve s-au familiarizat deja cu anumite noţiuni de civilizaţie spaniolã şi hispanicã: obiceiuri, sãrbãtori, gastronomie, mentalitãţi, stil de viaţã, preocupãri cotidiene, domenii de interes etc. Orele de istorie şi de geografie a Spaniei le-au oferit şi ele elevilor informaţii din aceste arii curriculare. De data aceasta sunt abordate repere politice, economice, sociale, cotidiene şi culturale, în vederea descoperirii Spaniei şi Hispanoamericii actuale.
Pentru a înţelege mai bine ansamblul fenomenelor sociale: morale, religioase, estetice, ştiinţifice şi tehnice, caracteristice Spaniei şi Hispanoamericii, predarea disciplinei Culturã şi civilizaţie spaniolã se bazeazã pe documente şi resurse autentice. Temele alese au o strânsã legãturã cu fapte de civilizaţie ale epocii contemporane şi vor fi prezentate în mod argumentativ.
Conţinuturile menţionate trebuie sã prezinte în mod obligatoriu o problematicã specificã Spaniei sau Hispanoamericii; ele nu trebuie sã devinã teme literare sau istorice, ci sã permitã elevilor efectuarea unei analize bazate pe fapte sociale.
În acest mod, programa propusã elevilor claselor bilingve a XI-a şi a XII-a le permite acestora manifestarea unor atitudini personalizate şi recunoaşterea unor valori. Ele devin definitorii pentru formarea unei gândiri independente, obiective, a unor opinii liber exprimate şi îi ajutã în capacitatea lor de a lua decizii.
În acelaşi timp, disciplina Culturã şi civilizaţie spaniolã îşi propune sã îi determine pe elevi sã îşi însuşeascã un set de competenţe cu implicaţii transdisciplinare, de exemplu: îmbogãţirea cunoştinţelor de culturã şi civilizaţie spaniolã, dar şi a celor de culturã generalã, prin stimularea dorinţei de cunoaştere şi informare.
Obiectivul principal pentru elevii claselor bilingve la finalizarea acestui curs este obţinerea atestatului profesional de limba spaniolã, promovarea probei de bacalaureat la limba spaniolã, cu menţiune bilingvã, precum şi a probelor pentru obţinerea certificatelor DELE. Astfel, în timpul anului şcolar, prezentarea profesorului, intervenţiile elevilor, expunerile, dezbaterile realizate în clasã le vor permite acestora alegerea unei teme de interes personal care sã evoce o problematicã specificã Spaniei sau Hispanoamericii, sã elaboreze un dosar de civilizaţie spaniolã prezentat în cadrul probei de la sfârşitul clasei a XII-a. Acest dosar trebuie sã demonstreze cã elevul este capabil sã perceapã în profunzime un fapt de civilizaţie spaniolã, sã îl problematizeze, sã dialogheze şi sã îşi susţinã argumentat pãrerile personale.

Competenţe generale


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Obţinerea unor informaţii prin receptarea de mesaje orale, în scopul │
│ ameliorãrii competenţelor disciplinare şi lingvistice │
│ │
│2. Producerea unor mesaje orale, în scopul emiterii unor reflecţii asupra │
│ culturii proprii şi asupra culturii "celuilalt" │
│ │
│3. Redactarea unor mesaje scrise, în scopul emiterii unor reflecţii asupra │
│ culturii proprii şi asupra culturii "celuilalt" │
│ │
│4. Medierea şi transferul mesajelor orale în situaţii diferite de comunicare│
│ pe teme de civilizaţie hispanicã │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Valori şi atitudini:
- dezvoltarea personalitãţii elevilor;
- stimularea şi cultivarea simţului estetic;
- conştientizarea contribuţiei aduse de cultura hispanicã la patrimoniul cultural universal;
- raportarea criticã la civilizaţia hispanicã, acceptarea diferenţelor şi manifestarea toleranţei prin abordarea criticã a stereotipurilor culturale;
- dezvoltarea gândirii autonome, critice şi reflexive, prin receptarea unei varietãţi de texte în limba spaniolã (argumentative, funcţionale, informative etc.);
- stimularea interesului atât pentru valorile hispanice de patrimoniu, cât şi pentru cele contemporane;
- conştientizarea rolului limbii spaniole ca mijloc de acces la patrimoniul culturii universale.

1. Obţinerea unor informaţii prin receptarea de mesaje orale, în scopul ameliorãrii competenţelor disciplinare şi lingvistice


┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │Forme de prezentare a conţinuturilor │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│1.1. Înţelegerea globalã şi detaliatã │Înregistrãri în limba standard, la │
│a unor texte neliterare care abordeazã│vitezã normalã, pe teme de │
│aspecte ale civilizaţiei contemporane │civilizaţie contemporanã │
│ │ │
│1.2. Identificarea temelor, subtemelor│Interpretãri pornind de la un titlu │
│dintr-un document autentic │Conversaţii, articole │
│ │ │
│1.3. Identificarea poziţiei autorului │Elemente de lecturã a imaginii │
│faţã de tema abordatã │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
2. Producerea unor mesaje orale, în scopul emiterii unor reflecţii asupra
culturii proprii şi asupra culturii "celuilalt"
┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │Forme de prezentare a conţinuturilor │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│2.1. Relatarea conţinutului unui │Tehnici de rezumat aplicate unor │
│articol, interviu, cu sublinierea │documente autentice │
│elementelor esenţiale │ │
│ │ │
│2.2. Problematizare pornind de la o │Documentare │
│temã de documentare │Problematizãri pe teme date │
│ │ │
│2.3. Argumentarea unor opinii │Structuri argumentative pro şi contra│
│personale privind evenimente │anumitor fapte/realitãţi │
│contemporane │Elemente de lecturã a imaginii │
│ │ │
│2.4. Compararea unor evenimente în │Analogii între situaţii similare │
│vederea analizãrii │ │
│ │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
3. Redactarea unor mesaje scrise, în scopul emiterii unor reflecţii asupra
culturii proprii şi asupra culturii "celuilalt"
┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │Forme de prezentare a conţinuturilor │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│3.1. Relatarea în scris a conţinutului│Tehnici de rezumat aplicate unor │
│unui articol, interviu, cu sublinierea│documente autentice │
│elementelor esenţiale │ │
│ │ │
│3.2. Problematizare pornind de la o │Documentare │
│temã de documentare │Problematizãri pe teme date │
│ │Articole/interviuri/chestionare │
│3.3. Argumentarea unor opinii │Structuri argumentative pro şi contra│
│personale privind evenimente │anumitor fapte/realitãţi │
│contemporane │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘
4. Medierea şi transferul mesajelor orale în situaţii diferite de comunicare
pe teme de civilizaţie hispanicã
┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │Forme de prezentare a conţinuturilor │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│4.1. Expunerea propriilor opinii şi │Tipuri de interacţiuni: │
│susţinerea lor cu argumente în │Conversaţii, la vitezã normalã, în │
│conversaţii pe teme abordate │diverse registre, privind teme de │
│ │actualitate │
│ │ │
│ │Contexte: │
│4.2. Exprimarea clarã, fluentã şi │Schimburi de opinii: │
│argumentatã a propriilor opinii şi │● întâlniri formale şi informale cu │
│puncte de vedere legate de subiectele │nativi spanioli; │
│abordate │● întâlniri profesionale, contacte │
│ │profesionale informale, sarcini │
│4.3. Solicitarea în mod adecvat a │de lucru; │
│opiniilor interlocutorului şi │● dialog cu examinatorul în cadrul │
│rãspunsul adecvat la acestea │susţinerii probei în vederea │
│ │obţinerii certificatului de │
│ │competenţe lingvistice. │
│ │ │
│4.4. Verificarea înţelegerii şi │Schimburi de opinii: │
│solicitarea/oferirea de clarificãri/ │● argumente pro şi contra în │
│explicaţii când informaţia nu este │susţinerea unor idei/opinii │
│clar înţeleasã, în conversaţii │personale; │
│ │● ipoteze, predicţii; │
│4.5. Participarea la conversaţii │● preferinţe, evaluãri de procese; │
│folosind un limbaj adecvat la context │● chestionare, interviuri. │
│şi respectând convenţiile folosite în │ │
│conversaţie │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



Conţinuturi recomandate
NOTE:
1. Pentru formarea şi dezvoltarea competenţelor şi a valorilor şi atitudinilor prevãzute în programã, se recomandã sã fie utilizate conţinuturile din listele de mai jos.
2. La alegerea temelor şi textelor pe care se va lucra, se va avea în vedere corelarea lor cu sfera de interese şi cu nevoile de comunicare ale elevilor în perioada şcolaritãţii.

Teme
Se recomandã ca în clasele a XI-a şi a XII-a activitãţile de învãţare sã fie proiectate şi realizate în contextul urmãtoarelor teme:




┌────────┬──────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa │ Teme │ Conţinuturi │
├────────┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Principalele elemente de identitate (relief, climã, │
│ │ │peisaje) │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Regiuni şi comunitãţi autonome │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │1. Spania │Date socioeconomice │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Performanţe economice (industrie, agriculturã, turism; │
│ │ │mediu urban, urban/rural) │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Elemente naţionale specifice │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Istoria recentã │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │2. Spania - trecut şi prezent │Tranziţia democraticã │
│ Clasa │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ a XI-a │ │Constituţia Spaniei │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Conducerea statului şi simbolurile │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │3. Politica administrativã a │Separarea puterilor │
│ │Spaniei ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Partidele politice │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sindicatele │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Madrid │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │4. Oraşele Spaniei │Barcelona │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Valencia │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Alte oraşe importante │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Familia │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Situaţia tinerilor │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Societatea spaniolã actualã│Obiceiuri în societatea spaniolã │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Transformãri la nivelul populaţiei active │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Educaţia ecologicã │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sãrbãtori de primãvarã (Las Fallas, Feria de Abril, El │
│ │ │Carnaval, Fiesta de Moros y Cristianos, La Semana Santa)│
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sãrbãtori de varã (El Rocio, Los Sanfermines) │
│ │6. Obiceiuri şi sãrbãtori ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sãrbãtori de toamnã │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sãrbãtori de iarnã (Navidad, Los Reyes Magos) │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Sãrbãtori laice (12 octombrie etc.) │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Obiceiuri ale tinerilor │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Vacanţele şcolare │
│ │7. Timp liber ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Forme şi tipuri de turism │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Rute culturale (Camino de Santiago) │
├────────┼──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Organizarea sistemului educativ │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │1. Sistemul educativ în Spania│Bacalaureatul │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Universitatea │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Marile curente artistice: Renaşterea, Secolul de aur; │
│ │ │Baroc, Realism, Modernism │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │2. Evoluţia culturalã (I) │Reprezentanţi ai picturii │
│ │(repere culturale) ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Reprezentanţi ai arhitecturii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Reprezentanţi ai artei │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Mass-media (presã, televiziune şi radio) │
│ │3. Evoluţia culturalã (II) ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │(repere culturale) │Protagonişti ai spectacolului │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Protagonişti ai sportului │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│Clasa │ │Religia catolicã │
│a XII-a │4. Religia ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Islamism şi Iudaism │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Dieta mediteraneanã şi dieta spaniolã │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Bucãtãria spaniolã │Obiceiuri zilnice │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │"Tapear" │
│ ├──────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │America prehispanicã │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Aztecii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Incaşii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │6. Repere ale lumii hispanice │Mayaşii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Descoperirea şi cucerirea Americii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Independenţa Americii │
│ │ ├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │Statele din Hispanoamerica astãzi │
└────────┴──────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘



Sugestii metodologice
Prezenta programã este un instrument de lucru - orientativ - care se adreseazã profesorilor care predau la clasele bilingve disciplina Culturã şi civilizaţie spaniolã.
Sugestiile metodologice au în vedere deplasarea de accent de la conţinuturile programei pe competenţe. De aceea, accentuãm faptul cã tematica poate fi adaptatã, completatã în conformitate cu schimbãrile survenite în societatea spaniolã contemporanã. Unitãţile de conţinut sunt prezentate într-o ordine care nu este obligatorie - interesul elevilor sau evenimentele din Spania permiţând o restructurare sau modificare a acestei ordini.
Ceea ce este important de reţinut este cã ora de Culturã şi civilizaţie spaniolã nu poate fi conceputã ca simplã predare-învãţare pe baza unor cursuri magistrale, susţinute de la catedrã, de cãtre propunãtor. Activitatea la clasã are la bazã documente autentice, suporturi iconice (grafice, statistici, desene, caricaturi), suport audiovideo şi, în general, orice suport multimedia sau articole de presã a cãror vechime însã nu trebuie sã fie depãşitã de evenimentele actuale din societatea spaniolã.
În semestrul II al clasei a XI-a, elevii vor fi solicitaţi sã realizeze un minidosar de civilizaţie, în vederea pregãtirii atestatului din clasa a XII-a, cu susţinere-dezbatere, simulare a viitorului examen.
Componenta "limbã", corectitudinea lingvisticã - importantã pentru un vorbitor bilingv - nu trebuie sã opreascã expozeul, dezbaterea. De aceea, se recomandã ca tehnica de corectare a greşelilor sã fie aplicatã corespunzãtor, oprirea elevului fiind necesarã doar atunci când erorile lui de limbã afecteazã grav mesajul.
Deoarece nu existã un manual tradiţional de Culturã şi civilizaţie spaniolã - şi nici nu este recomandabilã existenţa lui, având în vedere schimbãrile rapide la nivel social - recomandãm ca fiecare profesor sã-şi întocmeascã un dosar cu documentele pentru temele alese (multiplicate - textul-suport sau grila de evaluare, aparatura necesarã pentru documentele audiovideo), documente pe baza cãrora se va desfãşura activitatea la clasã. În cazul documentelor audio-video, demersul coincide pentru prima etapã cu cel de la ora de limba spaniolã: pregãtirea audiţiei/vizionãrii, comunicarea cerinţei pentru prima/a II-a/a III-a vizionare/audiţie - urmatã obligatoriu de dezbatere, exploatare. Profesorul poate alege momentul în care sã aducã explicaţii lexicale (înainte, în timpul, dupã vizionare/audiţie) în funcţie de nivelul clasei - dar nu este obligatorie o înţelegere totalã a documentului.
În ceea ce priveşte demersul metodologic, în cazul unui suport scris, se recomandã înţelegerea globalã a documentului, cu reperarea elementelor caracteristice: titlu, intertitlu, paragrafe, idei principale, secundare, conectori, tip de text. Exerciţii de tipul "resumen" sau "ideas principales" pot fi propuse elevilor, fãrã însã a absolutiza aceste procedee, pentru cã scopul principal al unui text este declanşarea dezbaterii. Punctul de vedere argumentat sau expunerea pe temã datã nu trebuie neglijate în demersul didactic, iar în clasa a XII-a, în funcţie de nivelul clasei, poate fi introdusã "sinteza" documentelor chiar ca muncã diferenţiatã pentru elevii care pregãtesc examenul de bacalaureat.
Cum aceastã disciplinã are avantajul, dar şi dificultatea unei materii vii, în continuã schimbare (unele date, documente pot fi perimate în 6-12 luni), propunem implicarea elevilor în cãutarea de date/documente şi în timpul altor activitãţi, nu doar în timpul celor specifice disciplinei; colaborarea şi elaborarea temelor cu ajutorul lectorului spaniol este de asemenea profitabilã. Elevii pot realiza anchete, sondaje de opinie, statistici, interviuri, fotografii, care pot fi ulterior folosite ca suport declanşator pentru dezbatere. Activitãţile ludice au şi ele un rol important în timpul orelor de civilizaţie.
Aceastã disciplinã este solicitantã atât pentru profesor (timpul de pregãtire depãşeşte cu mult pe cel al activitãţii în sine), cât şi pentru elev, dar deosebit de atractivã, atât prin noutatea informaţiilor, cât şi a demersului didactic, dezbaterile, comparaţiile elevilor stârnind în general interesul clasei.
Acesta poate creşte prin implicarea elevilor în elaborarea unor portofolii multimedia (de exemplu, CD-uri despre instituţii europene, partide, înregistrãri, interviuri pânã la scurte filme- anchetã, destul de uşor de realizat în zilele noastre).
Demersul didactic şi evaluarea vor ţine cont în mare mãsurã de acest aspect formativ de cãutare a informaţiei, de capacitatea de elaborare a suportului didactic, de capacitatea de analizã a fenomenului şi de uşurinţa de a depista/discuta problematica tematicii/documentelor.
Activitãţi de învãţare:
- extragerea esenţialului din texte de civilizaţie cu un conţinut bogat în idei;
- selectarea de informaţii din fragmente ale unor texte mai ample, extrase din antologii de civilizaţie spaniolã în scopul utilizãrii lor ulterioare;
- extragerea unor informaţii din pliante, broşuri, reviste, inclusiv internet;
- realizarea de dosare tematice;
- formularea de idei, opinii pe teme culturale (integrare socialã, violenţã, turism) în cadrul unor dezbateri în grup;
- redactarea unor texte scurte pe teme derivate din domeniul culturii şi civilizaţiei spaniole;
- activitãţi de lecturã, de descifrare a unui text, de grupare a cuvintelor pe arii şi câmpuri semantice, reperarea articulatorilor/conectorilor logici;
- descrierea unei imagini (portret, publicitate, caricaturã din presa spaniolã);
- studierea unor texte funcţionale (reţete culinare, instrucţiuni de folosire, prospecte, ghiduri de utilizare etc.);
- producerea unor texte funcţionale, descrierea unor operaţii, a unor texte argumentative;
- lectura de grafice, hãrţi, procente şi comentarea lor;
- lectura spotului publicitar, comentarea sloganului publicitar;
- exerciţii de înţelegere oralã (cântece, înregistrãri sonore...);
- exerciţii de reformulare, reducere de paragraf, de argumentare folosind conectorii logici şi articulatorii;
- exerciţii de exploatare lexicalã;
- jocuri de rol;
- realizarea de postere, hãrţi, desene, afişe, fişe de identitate (ale unor regiuni, personalitãţi, scriitori etc.);
- scriere creativã (afişe, referate, compuneri, eseuri etc.);
- exerciţii de creativitate oralã.
Modalitãţi de evaluare în cadrul orelor de curs
Evaluarea cunoştinţelor de civilizaţie spaniolã se va realiza prin:
1. elaborarea şi prezentarea de portofolii legate de teme de civilizaţie spaniolã;
2. oferirea de rãspunsuri pertinente la chestionare care verificã înţelegerea unor texte pe teme de culturã şi civilizaţie spaniolã;
3. redactarea de texte diverse;
4. exprimarea unui punct de vedere personal legat de o temã de civilizaţie spaniolã şi susţinerea acestuia în cadrul unui dialog;
5. prezentarea unei opinii personale pornind de la un document declanşator legat de civilizaţia spaniolã şi argumentarea acestei opinii;
6. participarea la un dialog/schimb de informaţii/interviu.
Tehnici de redactare:
1. rezumat al unui document pe o temã datã;
2. eseu structurat pe o temã datã;
3. expunere pe bazã de documentaţie;
4. sintezã.
Probe de examen în vederea obţinerii atestatului:
1. eseu structurat - capacitatea vizatã: sã exprime pãreri personale în legãturã cu o temã.
2. proiect - capacitatea vizatã: sã întreprindã o cercetare/investigaţie şi sã elaboreze proiectul propriu-zis.
Bibliografie
RONCERO, Eugenio y BELLON, Victor - Espana, ayer y hoy, Madrid, Edinumen, 2003.
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de fiesta. De fiesta en Primavera, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de fiesta. De fiesta en Verano, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de fiesta. De fiesta en Otono, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de fiesta. De fiesta en Invierno, Barcelona, Difusion, 2006
VV. AA - Recorrido, Consejeria de Educacion en Bulgaria
QUESADA MARCO, Sebastian - Historia de Arte de Espana e Hispanoamerica, Madrid, Edelsa, 2005
QUESADA MARCO, Sebastian - Esp@na, Madrid, Edelsa, 2006

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016