Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.328 din 30 august 2002  privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 4.328 din 30 august 2002 privind aprobarea Calendarului si a Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2003

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 5 mai 2003
În baza <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul educaţiei şi cercetãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aproba Calendarul examenului de bacalaureat 2003, prevãzut în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Se aproba Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat 2003, prevãzutã în anexa nr. 2 care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, Direcţia generalã pentru coordonarea învãţãmântului superior, Serviciul naţional de evaluare şi examinare, inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, conducerile unitãţilor de învãţãmânt vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Ecaterina Andronescu

Bucureşti, 30 august 2002.
Nr. 4.328.


ANEXA 1

CALENDARUL
examenului de bacalaureat 2003

Sesiunea iunie-iulie 2003

15-31 mai 2003 - înscrierea candidaţilor
13 iunie 2003 - încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
23-24 iunie 2003 - limba şi literatura romana - proba orala
25-26 iunie 2003 - limba şi literatura moderna - proba orala
27-28 iunie 2003 - limba şi literatura maternã - proba orala
30 iunie 2003 - limba şi literatura romana - proba scrisã
1 iulie 2003 - limba şi literatura maternã - proba scrisã
2 iulie 2003 - proba obligatorie a profilului - proba scrisã
3 iulie 2003 - o proba la alegere din aria curriculara corespunzãtoare specializãrii - proba scrisã sau practica
4 iulie 2003 - o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare - proba scrisã sau practica
7 iulie 2003 - afişarea rezultatelor (pana la ora 16,00) şi depunerea contestaţiilor (orele 16,00-19,00)
8-9 iulie 2003 - rezolvarea contestaţiilor
10 iulie 2003 - afişarea rezultatelor finale

Sesiunea august-septembrie 2003

14-18 iulie 2003 - înscrierea candidaţilor
18-19 august 2003 - limba şi literatura romana - proba orala
20-21 august 2003 - limba şi literatura moderna - proba orala
22-23 august 2003 - limba şi literatura maternã - proba orala
25 august 2003 - limba şi literatura romana - proba scrisã
26 august 2003 - limba şi literatura maternã - proba scrisã
27 august 2003 - proba obligatorie a profilului - proba scrisã
28 august 2003 - o proba la alegere din aria curriculara corespunzãtoare specializãrii - proba scrisã sau practica
29 august 2003 - o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare - proba scrisã sau practica
1 septembrie 2003 - afişarea rezultatelor (pana la ora 16,00) şi depunerea contestaţiilor (orele 16,00-19,00)
2-3 septembrie 2003 - rezolvarea contestaţiilor
4 septembrie 2003 - afişarea rezultatelor finale.


ANEXA 2


METODOLOGIE
de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat 2003

I. Dispoziţii generale
1. Examenul de bacalaureat este modalitatea esenţialã de evaluare a cunoştinţelor, a competentelor, a nivelului de cultura generalã şi de specializare atins de absolvenţii de liceu. El le permite acestora accesul cãtre învãţãmântul superior sau cãtre piata muncii.
2. Dreptul de a susţine examenul de bacalaureat îl au elevii care au promovat ultima clasa de liceu, învãţãmânt liceal de zi, seral sau cu frecventa redusã.
3. - (1) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul de stat au dreptul sa susţinã examenul de bacalaureat, fãrã taxa, de cel mult doua ori. Prezentãrile ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.
(2) La fiecare prezentare candidaţii susţin examenul de bacalaureat integral.
(3) Candidaţii proveniţi din învãţãmântul particular vor susţine examenul de bacalaureat, cu taxa, în centrele de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti).
(4) Taxa de examen menţionatã la alin. (1) şi (3) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
4. Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii organizeazã doua sesiuni de bacalaureat în fiecare an şcolar.
5. - (1) Conform <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, examenul naţional de bacalaureat consta în susţinerea a doua, respectiv a 3 probe comune şi a 3 probe diferenţiate, în funcţie de filiera şi profil.
Probele comune sunt urmãtoarele:
a) limba şi literatura romana - scris şi oral;
b) una dintre limbile moderne de circulaţie internationala studiate în liceu - oral;
c) - limba maternã - scris şi oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limba a minoritãţilor naţionale;
- limba şi literatura într-o limba de circulaţie internationala pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulaţie internationala respectiva.
Probele de examen, diferenţiate în funcţie de filiera, profil, specializare şi de opţiunea elevului, sunt urmãtoarele:
Filiera teoreticã
-----------------
Profil umanist:
d) istorie sau geografie - proba scrisã;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzãtoare specializãrii - proba scrisã;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - proba scrisã sau practica.
Profil real:
d) matematica - proba scrisã;
e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzãtoare specializãrii - proba scrisã;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior - proba scrisã sau practica.
Filiera tehnologicã
-------------------
d) matematica - pentru toate profilurile şi specializãrile - proba scrisã;
e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", în funcţie de specializarea aleasã de elev - proba scrisã;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - proba scrisã sau practica;
Filiera vocationala
-------------------
d) istorie sau geografie ori o disciplina socioumanã, respectiv matematica sau ştiinţe, în funcţie de profil - proba scrisã;
e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului şi specializãrii - proba scrisã sau practica;
f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior - proba scrisã sau practica.
(2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere menţionate în lege, precum şi a programelor disciplinelor de examen se face prin ordin separat.
(3) Pentru filierele tehnologicã şi vocationala studiile liceale se pot încheia şi cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, în condiţiile legii.
6. - (1) În urma promovãrii examenului de bacalaureat absolventului i se elibereazã diploma de bacalaureat.
(2) Absolvenţilor de liceu fãrã diploma de bacalaureat li se elibereazã, la cerere, certificat de absolvire şi copie de pe foaia matricola.
(3) Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la bacalaureat au obţinut media 10 primesc diploma de merit.

II. Organizarea examenului naţional de bacalaureat

7. Coordonarea pe plan naţional privind organizarea bacalaureatului este asigurata de Comisia nationala de bacalaureat, care se constituie în fiecare an prin ordin al ministrului şi funcţioneazã în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii. În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual centre de examen, în care se desfãşoarã probe scrise, orale şi, eventual, cele practice, şi centre zonale de evaluare, precum şi comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat, comisii de examen în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare, în conformitate cu prezenta metodologie.
8. - (1) Comisia nationala de bacalaureat coordoneazã organizarea şi desfãşurarea acţiunilor pentru examenul de bacalaureat. Comisia nationala de bacalaureat se compune din:
- preşedinte: secretarul de stat pentru învãţãmânt preuniversitar;
- vicepreşedinţi: directorul general pentru învãţãmânt preuniversitar, directorul general pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale, directorul general pentru coordonarea învãţãmântului superior, directorul Serviciului naţional de examinare şi evaluare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului naţional de examinare şi evaluare;
- 5-9 membri: directori generali adjuncţi, şefi de serviciu, inspectori de specialitate la Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale, specialişti din cadrul Serviciului naţional de examinare şi evaluare, profesori din învãţãmântul preuniversitar.
(2) Componenta nominalã a acestei comisii se aproba anual, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, pana la data de 15 martie a anului calendaristic în care se organizeazã examenul de bacalaureat.
9. - (1) Comisia nationala de bacalaureat are urmãtoarele atribuţii:
a) publica, la începutul anului şcolar, Calendarul şi Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filiera, profil, specializare, precum şi programele de examen;
b) aproba lista centrelor de examen şi de evaluare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti);
c) instruieste preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat;
d) primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) necesarul de subiecte, centralizat pe judeţ;
e) selecteaza şi numeşte, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii, preşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor instituţiilor de învãţãmânt superior şi a convenţiilor civile semnate de candidaţii pentru funcţia de preşedinte al comisiei de bacalaureat;
f) selecteaza şi numeşte vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene de bacalaureat;
g) în situaţii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei naţionale de bacalaureat, înlocuirea unor presedinti de comisie;
h) coordoneazã şi rãspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale şi stabileşte o grila orientativa de evaluare a acestora;
i) coordoneazã şi asigura elaborarea unui numãr de variante de subiecte pentru probele scrise, a baremelor/grilelor de evaluarea corespunzãtoare, folosind şi propuneri ale inspectorilor şi profesorilor din ţara; din variantele elaborate se va extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezerva;
j) coordoneazã multiplicarea subiectelor, în funcţie de numãrul centrelor de examen şi de necesarul de subiecte comunicat de judeţe;
k) decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;
l) controleazã şi indruma acţiunile privind organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat;
m) controleazã modul în care îşi desfãşoarã activitatea comisiile judeţene de bacalaureat, comisiile de contestaţii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;
n) analizeazã desfãşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti), şi prezintã concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii;
o) propune ministrului educaţiei şi cercetãrii eventualele modificãri în modul de organizare şi desfãşurare a examenului naţional de bacalaureat;
p) decide recorectarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii examenului sau ulterior.
(2) Comisia nationala de bacalaureat nu se ocupa de soluţionarea contestaţiilor referitoare la probele de examen.
10. Comisia nationala de bacalaureat poate delega, pe o perioada limitatã, reprezentanţi pe lângã comisiile judeţene de bacalaureat (a municipiului Bucureşti). Delegatul Comisiei naţionale de bacalaureat are urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã respectarea prezentei metodologii de cãtre comisia judeteana de bacalaureat şi comisia de contestaţii, inspecteaza centrele de examen şi de evaluare, verificand modul de cunoaştere şi de respectare a Metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat;
b) consiliaza comisiile judeţene de bacalaureat şi comisiile de contestaţii, comisiile din centrele de examen şi de evaluare, în privinta organizãrii şi desfãşurãrii examenului de bacalaureat;
c) propune comisiei judeţene sau Comisiei naţionale de bacalaureat - atunci când constata abateri de la metodologie - schimbãri în componenta comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepreşedinţi, presedinti);
d) verifica numãrul de subiecte comandat de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti), respectiv numãrul de subiecte folosit în cadrul judeţului;
e) în cazul în care constata disfunctii serioase în organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul Comisiei naţionale de bacalaureat poate propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) sau Comisiei naţionale de bacalaureat mãsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauza, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilitatii de a se organiza în anul şcolar urmãtor centru de bacalaureat în unitatea şcolarã respectiva;
f) în situaţii deosebite, poate propune comisiei judeţene de bacalaureat (a municipiului Bucureşti) sau Comisiei naţionale de bacalaureat recorectarea unor lucrãri;
g) analizeazã şi interpreteazã toate datele obţinute şi informeazã în scris Comisia nationala de bacalaureat.
11. - (1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat se compun din:
- preşedinte - inspector şcolar general;
- vicepreşedinte - inspector general adjunct sau inspector şcolar de specialitate;
- 2-3 secretari - inspectori şcolari de specialitate;
- 4-5 membri - inspectori şcolari de specialitate, directori de liceu.
(2) Componenta nominalã a acestor comisii se aproba, pana la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului şcolar general şi se transmite la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, spre informare.
(3) Din comisiile judeţene de bacalaureat aflate în judeţele în care exista candidaţi care vor susţine probe în limbile minoritãţilor naţionale va face parte cel puţin un specialist aparţinând minoritãţilor naţionale.
12. Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat au urmãtoarele atribuţii:
a) nominalizeaza, pana la data de 15 aprilie, centrele de examen, unitãţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare;
b) transmit Comisiei naţionale de bacalaureat, la Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare din judeţ (municipiul Bucureşti), pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, şi pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;
c) transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia nationala de bacalaureat, la Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, lista cuprinzând propunerile de cadre didactice din rândul cãrora Comisia nationala de bacalaureat va desemna vicepreşedinţii comisiilor de evaluare; lista va fi transmisã pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, şi pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
d) transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia nationala de bacalaureat, la Serviciul naţional de examinare şi evaluare, necesarul de subiecte, pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, şi pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;
e) rãspund de organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului (municipiului Bucureşti);
f) pot decide asupra organizãrii de centre de examen fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializãri;
g) iau mãsuri de rezolvare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat;
h) iau mãsuri pentru dotarea centrelor de examen şi de evaluare pentru bacalaureat cu logistica necesarã pentru buna desfãşurare a examenului şi a evaluãrii (copiatoare în stare de funcţionare, care sa permitã multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc.);
i) desemneazã reprezentanţi ai comisiei judeţene care pot controla desfãşurarea examenului în centrele de bacalaureat;
i) se adreseazã, în scris, direcţiilor de sãnãtate publica judeţene pentru a asigura prezenta personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de bacalaureat;
j) se adreseazã, în scris, organelor Ministerului de Interne, de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judeţene de bacalaureat, la centrele de bacalaureat şi în timpul transportului lucrãrilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru paza subiectelor şi a lucrãrilor scrise, pentru pãstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare;
k) numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori şi membrii comisiilor de bacalaureat;
l) stabilesc fişa de atribuţii pentru preşedinţii, vicepreşedinţii, membrii comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori;
m) realizeazã instruirea preşedinţilor comisiilor de bacalaureat cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de bacalaureat;
n) asigura confecţionarea stampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat şi stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala şi la probele practice. Se vor confecţiona doua tipuri de ştampile care vor avea urmãtorul conţinut:
- ştampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2003 - C.E.";
- ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2003 - C.Z.E.".
Stampilele nu vor fi numerotate;
o) preiau, în deplina siguranta, de la Serviciul naţional de examinare şi evaluare, pe baza de delegaţie nominalã, prin preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise şi baremele/grilele de evaluare şi de notare;
p) pãstreazã în deplina siguranta subiectele şi baremele/grilele de evaluare şi transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen subiectele, cu cel mult o zi înaintea fiecãrei probe scrise;
q) distribuie grilele de evaluare comisiilor din centrele de examen şi distribuie baremele de evaluare şi de notare comisiilor din centrele zonale de evaluare;
r) controleazã modul de organizare şi desfãşurare a examenului naţional de bacalaureat în centrele de examen şi de evaluare din judeţ (municipiul Bucureşti);
s) efectueazã, dacã este cazul, schimbãri ale vicepreşedinţilor, membrilor, profesorilor examinatori, secretarilor şi profesorilor supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbãri vor fi aduse la cunostinta Comisiei naţionale de bacalaureat. Pot propune Comisiei naţionale de bacalaureat, în cazuri deosebite, schimbarea unor presedinti de comisie;
s) pot decide reevaluarea unor lucrãri, în perioada desfãşurãrii examenului sau ulterior, şi informeazã Comisia nationala de bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluari;
t) sesizeazã imediat Comisiei naţionale de bacalaureat orice situaţie deosebita, a carei rezolvare nu este prevãzutã în metodologie, precum şi orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) şi solicita în acest caz subiecte de rezerva;
t) pot decide, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educaţie fizica, pentru a asigura desfãşurarea ei în condiţii optime şi a proteja sãnãtatea candidaţilor; aceasta schimbare poate insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educaţie fizica;
u) organizeazã transportul lucrãrilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi rãspund de securitatea acestora, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen pana la predarea lor cãtre comisia din centrul de evaluare;
v) organizeazã comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;
w) primesc lucrãrile scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare şi le prezintã comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;
x) primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice detaliate şi transmit Serviciului naţional de evaluare şi examinare datele parţiale ale examenului de bacalaureat, o data cu încheierea fiecãrei probe orale, astfel: numãr de candidaţi înscrişi, numãr de candidaţi prezentaţi, numãr de candidaţi eliminati din examen, numãr de candidaţi admişi, numãr de candidaţi respinsi;
y) transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare rezultatele examenului de bacalaureat imediat dupã afişarea acestora (înainte şi dupã contestaţii), astfel: numãr de candidaţi înscrişi, numãr de candidaţi prezentaţi, numãr de candidaţi eliminati din examen, numãr de candidaţi respinsi, numãr de candidaţi promovati şi repartiţia acestora pe transe de medii;
z) elaboreazã şi transmit Comisiei naţionale de bacalaureat, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului de bacalaureat, raportul cu privire la rezultatele examenului.
13. - (1) Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfãşoarã probele scrise, orale, cele practice ale examenului, în care se evalueaza lucrãrile de la disciplinele cu subiecte integral de tip "grila", şi centre zonale de evaluare. În fiecare centru de bacalaureat (de examen şi de evaluare) se organizeazã câte o comisie de bacalaureat, coordonata de un preşedinte numit de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii.
(2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
- preşedinte - cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii;
- membri - 2 profesori având gradul didactic I sau II; ca membri în comisiile de examen vor fi propuse cu precãdere persoane care au capacitate organizatoricã recunoscuta şi competente în operarea pe calculator;
- profesori supraveghetori - câte 2 supraveghetori, cadre didactice de alta specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare sala în care se desfãşoarã probe scrise de examen;
- profesori examinatori - câte 2 profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se susţin probe orale sau practice. Stabilirea numãrului de profesori examinatori se va face astfel încât fiecare grupa de 2 profesori sa examineze, de regula, 100 de candidaţi.
(3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:
- preşedinte - cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii;
- vicepreşedinte - director de şcoala, director adjunct sau profesor cu gradul I, persoane care au capacitate organizatoricã recunoscuta;
- secretar - un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precãdere persoane care au competente în operarea pe calculator; în funcţie de numãrul de lucrãri din centrul zonal de evaluare, pot fi propuşi mai mulţi vicepreşedinţi şi secretari în comisie;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfãşoarã probe scrise. Numãrul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numãrul lucrãrilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevãzând, de regula, 100 de lucrãri pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
(4) Preşedinţii comisiilor de bacalaureat vor fi propuşi de universitãţi din rândul cadrelor didactice având titlul de doctor, recunoscute prin probitate şi competenta profesionalã. Se va tine cont de starea de sãnãtate a acestora, precum şi de calendarul activitãţilor desfãşurate în cadrul examenului, fapt care presupune prezenta şi activitatea preşedinţilor pe întregul parcurs al zilei în centrul de bacalaureat. La selectarea preşedinţilor comisiilor, Comisia nationala de bacalaureat va tine cont de activitatea desfasurata în calitate de preşedinte de comisie de bacalaureat, în sesiunile anterioare ale examenului.
(5) Vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare vor fi numiţi de Comisia nationala de bacalaureat, fiind aleşi, prin tragere la sorţi, din lista propusã de comisiile judeţene de bacalaureat.
(6) Vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisilor din centrele de examen, profesorii supraveghetori, examinatori/evaluatori vor fi selecţionaţi din alte unitãţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondati centrelor. Aceeaşi prevedere este valabilã şi pentru centrele de evaluare, exceptând situaţia în care în judeţ este organizat un singur centru de evaluare.
(7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, având, de regula, gradul didactic I sau II. În situaţii excepţionale, despre care va fi informatã Comisia nationala de bacalaureat, pot fi numiţi ca profesori examinatori/evaluatori şi profesori care predau la gimnaziu, având gradul didactic I sau II, care vor evalua în echipa cu un profesor de liceu.
(8) Comisia judeteana de bacalaureat stabileşte, prin tragere la sorţi, cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de evaluare, cu excepţia preşedinţilor şi vicepreşedinţilor. Tragerea la sorţi se va efectua în fiecare judeţ cu cel mult doua zile înainte de începerea examenului, în şedinţa publica, din lista aprobatã de comisia judeteana de bacalaureat, urmând ca inspectorul şcolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcãtuieşte la nivel judeţean pe baza listelor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de bacalaureat şi care în sesiunile anterioare au respectat prevederile metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare pana la data de 15 aprilie pentru prima sesiune şi pana la data de 15 iulie pentru a doua sesiune de examen. Inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi, cu cel puţin doua sãptãmâni înainte de începerea examenului. Lista aprobatã va cuprinde cadre didactice cu prestanta şi autoritate profesionalã şi morala.
(9) Tragerea la sorţi se efectueazã în şedinţa publica, iar repartizarea pe comisii a cadrelor didactice va fi consemnatã într-un proces-verbal, în care se vor mentiona şi persoanele aparţinând societãţii civile care au participat.
(10) Nu vor fi numite în comisiile de bacalaureat şi nu vor primi nici o sarcina legatã de examen persoanele care au rude sau soţul/sotia în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care vor fi pãstrate alãturi de celelalte documente de examen.
14. - (1) Numãrul candidaţilor înscrişi într-o comisie de examen va fi de cel puţin 250; numãrul de elevi pe centru va fi decis ţinându-se cont de desfãşurarea în condiţii optime a examenului. În cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.
(2) Pentru centrele de examen care au arondate unitãţi de învãţãmânt situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, având un efectiv de cel puţin 75 de candidaţi, care îşi pot desfasura activitatea în alta localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, precum şi pentru situaţiile în care o parte din candidaţi susţin proba în alt local decât cel în care îşi are sediul centrul de examen, va fi desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfãşurãrii probei, pe toatã durata acesteia. Alãturi de acesta va fi delegat, pe toatã perioada desfãşurãrii examenului de bacalaureat, şi un membru al comisiei judeţene de bacalaureat.
(3) Centrele zonale de evaluare se organizeazã pentru minimum 750 de candidaţi.
(4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub efectivul prevãzut nu se poate face decât în cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.
(5) În a doua sesiune a examenului de bacalaureat, în cazul în care numãrul total de candidaţi pe judeţ este mai mic de 250, respectiv 750, comisia judeteana va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fãrã a mai solicita aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.
15. Dacã numãrul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, aceştia vor fi, de regula, repartizaţi de cãtre comisia judeteana de bacalaureat la centre de examen din alte localitãţi, la care se organizeazã examenul de bacalaureat. În aceste cazuri inspectoratul şcolar judeţean este obligat sa asigure pe toatã durata examenului cazarea candidaţilor care se prezintã prima sau a doua oara la examenul de bacalaureat.
16. De regula, comisiile/subcomisiile de bacalaureat se organizeazã pe profiluri, respectiv pe specializãri, eventual în funcţie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie sunt înscrişi candidaţii în ordine alfabetica, indiferent de forma de învãţãmânt la care au absolvit ultima clasa - învãţãmânt de zi, seral sau cu frecventa redusã.
17. În comisiile organizate pentru candidaţii aparţinând minoritãţilor naţionale care au studiat limba maternã şi care solicita susţinerea probelor de examen în limba respectiva - la obiectele studiate în aceasta limba în liceu - vor fi numiţi profesori de specialitate care cunosc bine limba maternã a candidaţilor şi care au predat disciplina respectiva în limba maternã. Comisia judeteana de bacalaureat va desemna un profesor care a predat disciplina respectiva în limba maternã pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea traducerii.
18. Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt urmãtoarele:
a) organizeazã şi rãspund de desfãşurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv;
b) preiau, sub semnatura preşedinţilor, de la directorul unitãţii de învãţãmânt în care se afla centrul de examen documentele necesare desfãşurãrii examenului de bacalaureat. Conducerile unitãţilor de învãţãmânt arondate centrului de examen rãspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de înscriere la examenul de bacalaureat. Conducerea unitãţii de învãţãmânt în care este organizat centrul de examen asigura condiţiile necesare organizãrii şi desfãşurãrii examenului de bacalaureat - sãlile de concurs, imprimatele pentru lucrãrile scrise, fotocopiatoare, fişele pentru pãstrarea documentelor de bacalaureat în deplina siguranta;
c) verifica autenticitatea actelor, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere;
d) completeazã cataloagele de examen tipizate cu numele, iniţialã tatãlui şi prenumele candidaţilor, disciplinele de examen pe care aceştia le sustin. Cataloagele de examen tipizate se completeazã în doua exemplare identice: se numeroteaza şi se stampileaza fiecare pagina;
e) repartizeazã candidaţii pe sali, pentru probele scrise, în ordine alfabetica, afişeazã listele respective, cu 24 de ore înainte de prima proba, la avizierul liceului şi pe uşile salilor în care se desfãşoarã probele;
f) preiau, la momentul desemnat de cãtre comisia nationala sau de cea judeteana de bacalaureat, sub semnatura preşedintelui şi a unui membru al comisiei, subiectele şi grilele de evaluare, pe care le pãstreazã în condiţii de securitate deplina, la sediul unitãţii de învãţãmânt în care se gãseşte centrul de examen, în case de fier sau în fisete metalice sigilate. Comisiile vor respecta prevederile metodologiei în ceea ce priveşte pãstrarea secreta a subiectelor şi a grilelor de evaluare, deschiderea acestora şi resigilarea lor;
g) sesizeazã imediat comisiei judeţene orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau orice alta situaţie deosebita aparuta în timpul desfãşurãrii examenului de bacalaureat;
h) stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe sali a cadrelor didactice supraveghetoare;
i) instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea în sãlile de examen;
i) multiplica subiectele pentru proba scrisã, imediat dupã extragerea variantei de examen, sigiland apoi originalul;
j) asigura traducerea subiectelor în limbile minoritãţilor naţionale, pentru acele discipline care au fost studiate în respectiva limba; pentru ca traducerea sa se facã în timp cat mai scurt, asigura un numãr corespunzãtor de cadre didactice care efectueazã traducerea; distribuie simultan candidaţilor care au studiat în limbile minoritãţilor naţionale atât subiectul în limba romana, cat şi în limba maternã;
k) controleazã, indruma şi asigura organizarea şi desfãşurarea corespunzãtoare a probelor scrise;
l) controleazã şi indruma activitatea tuturor persoanelor din centru care au sarcini privind organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat;
m) iau mãsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de bacalaureat sau se desfãşoarã probele scrise de examen sa nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisia judeteana, de Comisia nationala de bacalaureat sau neprevãzute de prezenta metodologie;
n) alcãtuiesc şi afişeazã lista alfabetica a candidaţilor pentru probele orale şi practice, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte candidaţii;
o) examineazã candidaţii la probele orale şi la cele practice; trec rezultatele la probele orale ("admis" sau "respins"), precum şi notele la probele practice în fişa individualã a candidatului;
p) afişeazã zilnic rezultatele la probele orale, practice şi scrise (la disciplinele cu subiecte integral de tip "grila"), precum şi rezultatele finale, la încheierea evaluãrii tuturor lucrãrilor scrise;
q) transcriu în catalog rezultatele la probele orale, precum şi notele la probele practice;
r) evalueaza şi noteaza, prin profesorii supraveghetori, lucrãrile de la disciplinele ale cãror subiecte sunt integral de tip "grila" şi transcriu în catalog notele obţinute la aceste discipline;
s) prin preşedinte şi un membru al comisiei asigura transportul în deplina siguranta şi predarea, cu proces-verbal, a lucrãrilor scrise şi a cataloagelor de examen, completate cu numele candidaţilor şi cu denumirea probelor susţinute de aceştia, la centrele zonale de evaluare;
s) preiau, de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predãrii lucrãrilor scrise, baremele de evaluare şi de notare şi le afişeazã în centrul de examen, dupã încheierea probei scrise respective;
t) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele completate cu notele obţinute de candidaţi, asigurând transportul acestora, în deplina siguranta, la centrul de examen;
t) afişeazã listele cu rezultate, dupã primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;
u) primesc eventualele contestaţii la probele scrise;
v) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã;
w) afişeazã rezultatele definitive, dupã rezolvarea contestaţiilor la comisia de contestaţii;
x) întocmesc extrase din catalog, care cuprind situaţia la examen a candidaţilor proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, şi le transmit liceelor respective, în vederea completãrii diplomelor de bacalaureat;
y) elaboreazã şi transmit comisiilor judeţene, în termen de 4 zile de la încheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea şi desfãşurarea acestuia;
z) predau directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, cataloagele şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului de bacalaureat.
19. Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt urmãtoarele:
a) preiau de la comisia judeteana de bacalaureat, prin preşedinte şi vicepreşedinte, plicurile cu baremele de evaluare şi notare şi le pãstreazã în condiţii de securitate deplina, la sediul unitãţii de învãţãmânt în care se gãseşte centrul de evaluare, în case de fier sau în fisete metalice sigilate;
b) primesc, în zilele în care se susţin probe scrise, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de vicepreşedinte, lucrãrile scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, şi predau acestora baremele de evaluare şi de notare, pentru a fi afişate în centrul de examen;
c) rãspund de securitatea lucrãrilor scrise, pe perioada în care acestea se afla în centrul de evaluare;
d) evalueaza lucrãrile scrise, respectând baremul de evaluare şi de notare;
e) calculeazã şi trec pe lucrãri notele celor 2 evaluatori şi nota finala;
f) transcriu în cataloage notele la fiecare proba scrisã, pentru fiecare candidat arondat centrului;
g) calculeazã mediile generale şi le trec în cataloagele de examen;
h) predau, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, cu proces-verbal, cataloagele de examen completate şi semnate de profesorii evaluatori, cãtre delegaţii centrului de examen;
i) primesc, de la delegaţii centrelor de examen arondate centrului de evaluare, cererile candidaţilor care contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã;
j) transmit cãtre comisia de contestaţii, în deplina siguranta, lucrãrile scrise sigilate, ale cãror note iniţiale au fost contestate de cãtre candidaţi/pãrinţi;
k) primesc de la comisia de contestaţii lucrãrile scrise care au fost reevaluate de aceasta şi o copie de pe procesul-verbal cuprinzând deciziile comisiei de contestaţii;
l) predau cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, lucrãrile scrise, borderourile de evaluare originale şi celelalte documente de examen, cãtre directorul unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare.

III. Înscrierea candidaţilor

20. Înscrierea candidaţilor pentru bacalaureat se face la secretariatele liceelor, în perioada prevãzutã în calendarul examenului, dupã cum urmeazã:
a) pentru candidaţii din seria curenta tabelele sunt întocmite de profesorii diriginti, în conformitate cu evidentele din licee;
b) pentru candidaţii din anii precedenti înscrierea se face de secretarii liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidaţii l-au absolvit, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificate de naştere şi, dupã caz, de cãsãtorie, foaia matricola şi situaţia şcolarã din clasele liceale). În situaţia schimbãrii domiciliului în alta localitate, menţionatã ca atare în buletinul de identitate, candidaţii din seriile precedente se pot înscrie pentru a susţine examenul de bacalaureat la un liceu de acelaşi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judeţul în care se afla noul domiciliu al candidatului.
21. Pana la data de 15 martie toţi elevii din clasele liceale terminale îşi vor exprima, în scris, opţiunile pentru obiectele de studiu prevãzute pentru probele la alegere, la care doresc sa susţinã examenul de bacalaureat.
22. Directorii unitãţilor de învãţãmânt liceal centralizeazã opţiunile şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) pana la data de 1 aprilie.
23. - (1) Inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti) centralizeazã opţiunile comunicate de licee şi transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare necesarul de subiecte pana la data de 1 mai, pentru prima sesiune, şi pana la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen.
(2) Tabelele de înscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat, pentru absolvenţii din seria curenta, întocmite conform calendarului, se actualizeazã dupã încheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidaţilor corigenti, repetenti, cu situaţia neincheiata sau exmatriculati) şi se transmit, în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor, semnate şi stampilate de director, centrului de examen la care şcoala este arondata. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen rãspunde directorul unitãţii de învãţãmânt la care candidaţii au absolvit cursurile liceale.
(3) Pentru a doua sesiune a examenului de bacalaureat înscrierea candidaţilor se face conform graficului anuntat. Lista centrelor de examen, cu unitãţile arondate, a centrelor zonale de evaluare şi lista cadrelor didactice din rândul cãrora se vor desemna vicepreşedinţii comisiilor din centrele de evaluare se transmit în scris şi în format electronic la Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, pana la data de 25 iulie.

IV. Conţinutul examenului

24. Disciplinele de studiu la care se organizeazã probele pentru examenul de bacalaureat sunt anunţate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. Precizarea exactã a acestora, precum şi a temelor alese din programa şcolarã se face printr-un ordin separat al ministrului educaţiei şi cercetãrii.

V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen

25. - (1) Pentru fiecare proba scrisã se stabilesc variante de subiecte din care se aleg, prin tragere la sorţi, numãrul subiectului probei scrise şi numãrul subiectului de rezerva.
(2) Subiectele pentru probele de examen se realizeazã la Serviciul naţional de examinare şi evaluare şi se stabilesc ţinându-se seama de urmãtoarele criterii:
a) sa fie în concordanta cu programele şcolare şi cu programele de bacalaureat aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii;
b) sa fie astfel formulate încât tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitãţi de analiza, de abstractizare şi de generalizare din partea candidaţilor;
c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aibã grad de complexitate corespunzãtor conţinutului programelor şcolare şi programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
d) subiectele şi baremele se vor elabora astfel încât sa se asigure unitatea de evaluare la nivel naţional.
26. - (1) Subiectele pentru probele orale se elaboreazã la nivel naţional şi cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica şi cerinţele detaliate/subiectele vor fi fãcute publice şi transmise inspectoratelor şcolare cu cel puţin 15 zile înaintea începerii probelor.
(2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, întocmirea biletelor de examen, în preziua începerii probelor orale.
(3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate care sa permitã tratarea lor integrala în maximum 10-15 minute.

VI. Pregãtirea salilor, desfãşurarea probelor de examen, evaluarea şi notarea

27. Sãlile pentru susţinerea probelor de examen vor fi, în prealabil, adaptate acestor activitãţi, prin:
a) dotarea corespunzãtoare;
b) eliminarea oricãror materiale didactice care i-ar putea influenta pe candidaţi în elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrãrilor scrise;
c) afişarea pe usa fiecãrei sali a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectiva şi a prevederilor metodologiei care îi informeazã pe aceştia ca pãtrunderea în sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen;
d) afişarea, pe usa fiecãrei sali, a prevederilor din metodologie care îi informeazã pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau în considerare.
Probele scrise
28. - (1) Înaintea intrãrii în sali preşedintele comisiei din centrul de examen instruieste supraveghetorii în legatura cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat, cu informaţiile pe care trebuie sa le furnizeze candidaţilor aflaţi în sali.
(2) La încheierea instructajului participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alãturi de celelalte documente ale examenului.
(3) Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere - cadre didactice de alta specialitate decât cea la care se susţine proba, din alta unitate de învãţãmânt decât cea din care provin candidaţii - se face de preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi - câte 2 pentru fiecare sala -, în ziua fiecãrei probe, cu trei sferturi de ora înainte de începerea acesteia, luându-se mãsuri sa nu rãmânã aceleaşi formaţii de supraveghere în zile diferite şi nici aceiaşi supraveghetori pentru aceleaşi sali, la probe diferite.
(4) Supraveghetorii, care intra în sali dupã ce au fost instruiti şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul procesului-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise, hârtie tipizata pentru lucrãri şi hârtie stampilata pentru ciorne. Numãrul de coli de examen şi numãrul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sala de examen vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor şi de preşedintele comisiei.
(5) Se interzice supraveghetorilor sa pãtrundã în sala cu telefoane mobile, precum şi cu ziare, reviste, cãrţi etc.
29. - (1) Accesul candidaţilor în sali este permis pe baza buletinului de identitate sau a pasaportului, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei.
(2) Se interzice candidaţilor sa pãtrundã în sala cu orice fel de lucrãri (manuale, dictionare, notite, însemnãri, tabele de logaritmi etc., cu excepţia celor prevãzute în mod expres în foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în sali. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la sancţionarea supraveghetorilor şi la eliminarea din sala a candidatului de cãtre preşedintele comisiei de examen, indiferent dacã materialele respective au fost folosite sau nu.
(3) Înainte de aducerea subiectelor în sali supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfãşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata. În cazul disciplinelor la care subiectele sunt integral de tip "grila", se vor explica şi modul în care trebuie completate rãspunsurile pe foaia specialã tipizata şi modul în care se va desfasura evaluarea. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor (completarea raspunsurilor, în cazul subiectelor care sunt integral de tip "grila") se face exclusiv pe foaia tipizata şi ca soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare.
(4) Candidaţii se asaza câte unul în banca, în ordine alfabetica, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coala de hârtie tipizata pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele şi completeazã citeţ celelalte date de pe coltul ce urmeazã a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupã distribuirea subiectelor în sali, numai dupã ce cadrele didactice care supravegheazã în sala au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corecta a tuturor datelor prevãzute şi dupã ce supraveghetorii semneazã în interiorul porţiunii care urmeazã a fi sigilatã. Coltul colii tipizate nu se lipeşte în cazul disciplinelor la care subiectele sunt integral de tip "grila", la care evaluarea se va face imediat dupã încheierea probei, în prezenta candidaţilor. Pentru lipirea coltului lucrãrii se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen din judeţ. Preşedintele comisiei va pune ştampila tip "Bacalaureat 2003 - C.E." peste coltul închis şi lipit al lucrãrii. Aceste operaţii se vor încheia înaintea iesirii primului elev din sali.
(5) Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afarã rubricii care se sigileaza şi orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrãrii, atrag anularea lucrãrii scrise respective.
(6) Pentru ciorne candidaţii vor primi coli obişnuite de hârtie, marcate cu ştampila "Bacalaureat 2003 - C.E.".
30. - (1) Dupã anunţarea variantei de subiect extrase de Comisia nationala de bacalaureat, preşedintele şi membrii comisiei verifica dacã subiectele primite de la comisia judeteana pentru respectiva proba scrisã au fost pãstrate secrete. Un membru al comisiei extrage varianta anunţatã, dupã care originalul se sigileaza, se semneazã de toţi cei prezenţi şi este pãstrat în condiţii de securitate deplina în casa de fier sau în dulap metalic sigilat. La deschiderea subiectelor se va alcãtui un proces-verbal semnat de toţi cei prezenţi.
(2) În cazul centrelor de examen în care exista candidaţi care au studiat în limbile minoritãţilor naţionale, subiectele vor fi traduse în limbile respective de membrii comisiei desemnaţi în acest scop.
(3) Se multiplica subiectele în numãr egal cu numãrul candidaţilor, dupã care se introduc în plicuri care se sigileaza, urmând sa fie distribuite în sali. Candidaţii care susţin probele în limbile minoritãţilor naţionale vor primi simultan atât subiect în limba maternã, cat şi subiect în limba romana.
(4) Nici un membru al comisiei nu poate pãrãsi centrul de examen şi nu poate comunica în exterior conţinutul subiectelor de examen pana la încheierea probei. Candidaţii pot pãrãsi centrul de examen cel mai devreme dupã o ora şi jumãtate de la distribuirea subiectelor în sali.
(5) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte sau un membru al comisiei, verifica integritatea acestora, le deschid şi distribuie subiectele multiplicate fiecãrui candidat. La încheierea acestor operaţii începe rezolvarea subiectelor de cãtre candidaţi.
(6) Punctajul acordat fiecãrui subiect se va transmite candidaţilor o data cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afişat la avizierul unitãţii de învãţãmânt dupã încheierea probei scrise.
(7) În situaţia în care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", în fiecare sala vor fi distribuite mai multe variante ale aceluiaşi subiect (între care diferã doar ordinea problemelor şi ordinea raspunsurilor la probleme), astfel încât în sala de examen sa nu existe aceeaşi varianta pentru 2 candidaţi invecinati. Distribuirea se va face în funcţie de "oglinda sãlii", ordine de repartizare stabilitã de comisia de examen înaintea fiecãrei probe scrise.
(8) Comisia de examen va lua toate mãsurile pentru a pregati în mod corespunzãtor operatia de multiplicare, astfel încât sa fie asigurat numãrul corespunzãtor de variante, pentru a fi îndeplinitã condiţia de mai sus.
31. - (1) Preşedintele sau un membru al comisiei verifica în toate sãlile de examen dacã subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete. Dacã subiectele se traduc în limbi ale minoritãţilor naţionale, se verifica acelaşi lucru şi pentru subiectele traduse.
(2) Nu este permis preşedintelui şi membrilor comisiei sa dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor.
(3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intra în sala şi nici un candidat nu poate pãrãsi sala decât dacã preda lucrarea scrisã şi semneazã de predarea acesteia. Candidaţii care nu se afla în sala în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectiva.
(4) În cazuri excepţionale, dacã un candidat se simte rau şi solicita pãrãsirea temporarã a sãlii, el va fi însoţit de unul dintre profesorii care supravegheazã, pana la înapoierea în sala de examen.
32. - (1) Timpul destinat elaborãrii unei lucrãri scrise este de 3 ore, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.
(2) Pentru elaborarea lucrãrii scrise candidaţii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru.
(3) Se interzice folosirea în timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi alta hârtie decât cea distribuita candidaţilor de supraveghetori. Fiecare candidat va primi atâtea coli tipizate câte îi sunt necesare.
(4) Candidaţii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontala. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive (corectãri numeroase şi greşeli care ar putea fi intrepretate drept semn de recunoaştere), doresc sa-şi transcrie lucrarea, fãrã sa depãşeascã timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Acest lucru va fi consemnat de supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise. Colile folosite iniţial se anuleazã pe loc de cãtre supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat", se semneazã de cei 2 supraveghetori şi se pãstreazã în condiţiile stabilite pentru lucrãrile scrise.
(5) În situaţia în care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", fiecare candidat va primi o foaie tipizata pentru consemnarea raspunsurilor la testele cu alegere multipla. Nu se admit ştersãturi sau modificãri pe foaia cu raspunsuri. În situaţia în care doreşte sa transcrie rezultatele consemnate greşit pe foaia pentru raspunsuri, fãrã sa depãşeascã timpul stabilit, candidatul va primi încã o foaie pentru raspunsuri. Acest lucru va fi consemnat de supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise. Foaia cu rãspunsurile gresite se anuleazã pe loc, menţionându-se pe ea "anulat", se semneazã de cei 2 supraveghetori şi se pãstreazã în condiţiile stabilite pentru lucrãrile scrise.
(6) Fiecare candidat va primi atâtea coli de ciorna câte îi sunt necesare.
33. - (1) În timpul desfãşurãrii probelor scrise supraveghetorii de sali nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discuta între ei şi nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori sta în fata clasei, celãlalt în spate şi nu au alte preocupãri. În cazul în care aceştia incalca aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacã este cazul, face şi propuneri de sancţionare.
(2) În timpul desfãşurãrii probelor scrise supraveghetorii de sali rãspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasa, de respectarea de cãtre candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au obligaţia sa verifice dacã elevii au patruns în sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita rezolvarea subiectelor de examen şi sa ia mãsurile ce se impun. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor sa comunice în nici un fel între ei şi sesizeazã preşedintele comisiei asupra oricãrei încãlcãri a metodologiei.
(3) În timpul desfãşurãrii probelor scrise în sãlile de examen au voie sa între numai:
a) preşedintele comisiei din centrul de examen;
b) membrii comisiei din centrul de examen;
c) persoane împuternicite cu delegaţie de cãtre Comisia nationala de bacalaureat sau comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat pentru a controla desfãşurarea examenului de bacalaureat.
34. - (1) Pe mãsura ce îşi încheie lucrãrile, candidaţii le predau supraveghetorilor.
(2) La expirarea celor 3 ore acordate, candidaţii predau lucrãrile în faza în care se afla, fiind interzisã depãşirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rãmân în sala pana la predarea ultimei lucrãri.
(3) La predarea lucrãrilor care nu sunt integral de tip "grila" supraveghetorii bareaza spaţiile nescrise, verifica numãrul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire, pe care le semneazã candidaţii, precum şi în rubrica prevãzutã pe prima pagina a lucrãrii.
(4) În situaţia în care, la o disciplina, subiectele sunt integral de tip "grila", la preluarea fiecãrei lucrãri supraveghetorii se asigura ca au fost completate raspunsuri la toate întrebãrile de pe foaia cu subiecte, ca la fiecare intrebare a fost bifat un singur rãspuns corect şi au fost marcate, conform instrucţiunilor care însoţesc subiectele, rãspunsurile incorecte. De exemplu, instrucţiunile pot preciza ca rãspunsurile corecte trebuie marcate cu O, iar cele gresite cu X. În cazul în care exista 5 variante de rãspuns posibile, numerotate a, b, c, d, e, un exemplu de completare a raspunsurilor la o intrebare este:
a b c d e


┌─────────┐
│X X X O X│
└─────────┘
(semnul X arata ca rãspunsurile a, b, c, e sunt considerate de candidat ca fiind gresite, iar semnul O arata ca rãspunsul d este considerat corect de cãtre candidat).
(5) Ciornele şi lucrãrile anulate se strang separat şi se pãstreazã în centrul de examen.
(6) Supraveghetorii duc lucrãrile scrise, pentru disciplinele la care subiectele nu sunt integral de tip "grila", din sala de examen la sala în care se afla preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnatura. Aceştia verifica dacã numãrul lucrãrilor predate corespunde cu numãrul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrãrilor scrise şi dacã numãrul de pagini al fiecãrei lucrãri coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal.
(7) Pentru disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila", în momentul în care ultimul candidat a predat lucrarea, toţi candidaţii sunt invitaţi în sala de examen, iar evaluarea lucrãrilor se face imediat, în prezenta candidaţilor. Ultimii 5 candidaţi rãmân în sala pana la evaluarea ultimei lucrãri. Evaluarea şi notarea lucrãrilor scrise se efectueazã de cadrele didactice supraveghetoare, prin aplicarea "grilei" peste foaia cu raspunsuri, conform instrucţiunilor transmise de Comisia nationala de la bacalaureat. Punctajul obţinut pe baza baremului şi nota corespunzãtoare acestui punctaj se înregistreazã pe foaia de examen, în rubrica prevãzutã în acest scop, şi va fi semnat de fiecare evaluator, de candidat şi de 2 martori, aleşi succesiv dintre ceilalţi candidaţi. Acest punctaj va fi, de asemenea, consemnat într-un borderou de notare, semnat de profesorii care au corectat. Borderoul face parte din documentele de examen şi se arhiveaza în acelaşi regim cu acestea. Preşedintele şi membrii comisiei de examen asista la evaluarea subiectelor de tip "grila" şi verifica, prin sondaj, corectitudinea evaluãrii.
(8) Notele obţinute la disciplinele la care subiectele sunt integral de tip "grila" se trec în cataloagele de examen imediat dupã încheierea corectãrii, de cãtre membrii comisiei, în prezenta preşedintelui.
(9) Pe mãsura ce se încheie susţinerea probelor scrise, toate lucrãrile scrise care conţin şi alte subiecte/probleme decât cele de tip "grila" se transporta şi se predau de cãtre preşedinte şi un membru al comisiei centrului de examen, pe baza de proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui din centrul zonal de evaluare. Dupã încheierea probei se predau la centrul zonal de evaluare şi cataloagele de examen, în doua exemplare.
35. - (1) Preşedintele şi vicepreşedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe baza de proces-verbal, lucrãrile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.
(2) Toate lucrãrile de la aceeaşi disciplina, din cadrul aceleiaşi probe de examen, având acelaşi tip de subiect, sunt amestecate de cãtre preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate în seturi şi numerotate de la 1 la n. De regula, seturile cuprind 100 de lucrãri. Seturile de lucrãri se introduc în dosare (plicuri), dupã ce pe fiecare lucrare s-a scris şi numãrul de ordine al dosarului (plicului).
(3) Dosarele cu lucrãrile numerotate sunt predate de preşedinte sau de vicepreşedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnaţi de preşedinte. Procesul-verbal conţine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrãri, disciplina de examen, numãrul lucrãrilor predate/preluate şi numerele de ordine ale acestora. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrãrile pe care trebuie sa le evalueze.
(4) Evaluarea şi notarea lucrãrilor scrise se efectueazã de cei 2 profesori evaluatori, în mod obligatoriu în încãperi separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sala se afla cel puţin 3 profesori evaluatori. Schimbarea lucrãrilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenta preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei. Pe perioada evaluãrii au voie sa între în sali, în afarã evaluatorilor înşişi, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi vicepreşedintele centrului de evaluare, reprezentanţii Comisiei naţionale de bacalaureat, persoane împuternicite cu delegaţie de cãtre comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) pentru a controla desfãşurarea examenului de bacalaureat.
(5) Fiecare lucrare se evalueaza şi se apreciazã de fiecare evaluator, separat, cu note de la 10 la 1, respectându-se baremele de evaluare şi de notare stabilite de Comisia nationala de bacalaureat. Greşelile vor fi evidentiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion cu culoare roşie. Evaluarea şi notarea pe baza baremului se înregistreazã în borderouri separate pentru fiecare evaluator.
(6) Zilnic, dupã terminarea programului de evaluare şi de notare, seturile de lucrãri şi borderourile individuale de notare (închise în plicuri sigilate) se predau, cu proces-verbal asemãnãtor celui de la alin. (3), preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi pãstrate în case de fier sau dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se pãstreazã în acelaşi regim cu lucrãrile scrise. Cheile şi sigiliul de la fisetele în care sunt depozitate lucrãrile scrise şi celelalte documente de bacalaureat vor fi pãstrate separat de cãtre preşedinte şi de unul dintre vicepreşedinţi.
36. - (1) Dupã încheierea de cãtre ambii profesori a acţiunii de evaluare şi de notare, borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o data cu lucrãrile evaluate. Dupã ce preşedintele comisiei se asigura ca între notele acordate de cei 2 profesori evaluatori este o diferenţa de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe fiecare lucrare, cu cerneala roşie, de profesorii evaluatori şi se semneazã de aceştia. Media finala se trece pe lucrare, în prezenta profesorilor evaluatori, de cãtre preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fãrã rotunjire, şi semneazã alãturi de evaluatori.
(2) În cazul în care se constata o diferenţa mai mare de un punct între notele celor 2 evaluatori, preşedintele repartizeazã lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, în prezenta profesorilor evaluatori iniţiali, stabileşte nota finala a lucrãrii. Nota data la reevaluare este nota care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei 3 evaluatori şi preşedintele comisiei. Numãrul setului şi numãrul de ordine al lucrãrilor care necesita a treia evaluare sunt consemnate într-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.
37. - (1) Dupã ce toate lucrãrile scrise au fost evaluate şi notate, acestea se deschid, în prezenta preşedintelui, a vicepreşedintelui din centrul de evaluare şi a profesorilor evaluatori de la disciplina respectiva, iar notele finale se înregistreazã imediat în cataloagele de examen de cãtre secretari, cu cerneala albastra sau neagra.
(2) Eventualele corectãri ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneala roşie, de cãtre persoana din comisie care a greşit, sub semnatura, iar preşedintele comisiei contrasemneazã şi stampileaza.
(3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise şi semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevãzutã în acest scop şi de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei de evaluare, pe fiecare pagina, se predau, cu proces-verbal, preşedintelui şi celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.
Probele orale şi practice
38. - (1) Candidaţii intra în sala de examen în ordinea afişatã, respectându-se ora prevãzutã pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecãrui candidat.
(2) Candidatul la probele orale extrage un bilet şi primeşte hârtie stampilata pentru ciorna. El nu are dreptul sa ia un al doilea bilet.
(3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecãrui candidat 15-20 de minute.
(4) Examinarea orala se realizeazã de cãtre cei 2 profesori examinatori membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu întrebãri lamuritoare sau suplimentare, de regula dupã ce candidatul şi-a prezentat rãspunsurile.
39. - (1) Fiecare profesor examinator evalueaza rãspunsul candidatului de la probele orale cu "admis" sau "respins", în funcţie de punctajul orientativ de evaluare. Punctajul de evaluare va fi consemnat pe borderourile individuale ale profesorilor examinatori.
(2) Dacã amândoi examinatorii au apreciat rãspunsul cu "admis" (respectiv cu "respins"), atunci candidatul va fi considerat "admis" (respectiv "respins") la proba orala respectiva şi i se va trece calificativul obţinut în fişa individualã de notare. Preşedintele comisiei mediazã situaţiile în care un evaluator acorda "admis", iar celãlalt "respins" şi hotãrârea sa, fundamentatã pe punctajul acordat de cei 2 examinatori candidatului, este definitiva. Situaţiile în care este necesarã medierea preşedintelui sunt consemnate într-un proces-verbal la care se ataşeazã copii de pe evaluarile celor 2 examinatori.
(3) Fiecare profesor trece în borderou calificativul acordat, iar preşedintele, calificativul final. Calificativul final la examenul oral se trece în catalog şi în fişa individualã a candidatului, cu semnatura celor 2 profesori examinatori. Fişa se înmâneazã candidatului dupã consemnarea calificativului la fiecare proba orala.
(4) Dupã susţinerea probei orale candidatul preda biletul de examen şi ciorna semnatã.
(5) Candidatul care a fost declarat "respins" la o proba orala este declarat "respins" la examenul de bacalaureat şi nu mai participa la probele urmãtoare.
40. Desfãşurarea probelor orale are caracter public. În unele situaţii preşedintele poate dispune întreruperea examinãrii şi eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzãtoare.
41. Notele de la probele practice se trec în fişa individualã a candidatului imediat dupã încheierea sustinerii probei de cãtre acesta. Apoi fişa se înmâneazã candidatului.
VII. Stabilirea şi comunicarea rezultatelor
42. - (1) Dupã încheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat şi dupã evaluarea şi notarea tuturor lucrãrilor scrise, se comunica rezultatele finale pentru toţi candidaţii.
(2) Pentru fiecare candidat care a fost declarat "admis" la toate probele orale şi care a obţinut note de promovare (cel puţin nota 5) la toate probele scrise sau practice de examen, se calculeazã media generalã de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fãrã rotunjire, din notele obţinute la probele scrise sau practice de examen.
(3) Nu se calculeazã media generalã pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele. Aceştia sunt declaraţi respinsi.
(4) Este declarat reuşit candidatul care îndeplineşte simultan urmãtoarele condiţii: a fost declarat "admis" la toate probele orale, a obţinut cel puţin nota 5 la fiecare proba scrisã sau practica de examen şi are media generalã minimum 6,00. Pentru candidaţii care obţin media generalã 5,99, media generalã se rotunjeste la 6,00.
(5) Candidaţii care nu îndeplinesc simultan condiţiile menţionate la alin. (4) sunt declaraţi respinsi sau, dupã caz, neprezentati sau eliminati din examen.
(6) Candidaţilor declaraţi respinsi, neprezentati sau eliminati li se consemneazã aceasta pe foaia matricola. Menţiunea respectiva se va face şi în registrul matricol. În cazul candidaţilor proveniţi de la alte unitãţi de învãţãmânt, comisia de examen va anunta în scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul.
(7) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se întocmesc şi se afişeazã liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele/calificativele obţinute la fiecare proba scrisã, practica sau orala, media generalã şi rezultatul final ("reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se considera neprezentat dacã a absentat la cel puţin una dintre probele de examen.
43. Pentru candidaţii proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, comisia de examen întocmeşte extrase din catalog, care cuprind situaţia lor la examen, şi le transmit liceelor respective în vederea completãrii diplomelor de bacalaureat.

VIII. Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor

44. - (1) Nu se admit contestaţii la probele orale, practice (cu excepţia probei de dicteu melodic şi armonic, de la profilul artistic - muzica) sau la probele la care subiectele sunt integral de tip "grila" şi la care evaluarea şi notarea se fac, în prezenta candidatului, imediat dupã încheierea probei.
(2) Contestaţiile la probele scrise se depun şi se înregistreazã la centrul de examen, în ziua prevãzutã de graficul de desfãşurare a examenului de bacalaureat.
(3) Preşedintele împreunã cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestaţiile şi le înregistreazã.
(4) Cererile prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã, însoţite de un borderou în care se precizeazã numele contestatorilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestaţia, se înainteazã comisiei din centrul zonal de evaluare de un delegat al comisiei din centrul de examen.
(5) Dupã primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţialã, în centrul zonal de evaluare, lucrãrile candidaţilor care au depus contestaţii se inchid pentru a deveni secrete în ceea ce priveşte centrul de examen, numele candidatului şi notele acordate; se aplica ştampila "Bacalaureat 2003 - C.Z.E." şi se înainteazã, prin delegat, comisiei de contestaţii, singura în mãsura sa acorde o noua nota lucrãrii. Secretizarea se va face, în tot judeţul, cu acelaşi tip de hârtie pusã la dispoziţie de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de bacalaureat. Totodatã se transmite un borderou în care se menţioneazã proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numãrul de ordine al lucrãrilor şi numãrul de pagini pentru fiecare lucrare.
(6) Comisia nationala de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestaţii la nivel regional. În acest caz componenta comisiei de contestaţii va fi stabilitã de Comisia nationala de bacalaureat, prin consultarea comisiilor judeţene.
(7) Comisia nationala de bacalaureat va stabili şi va transmite comisiilor judeţene de bacalaureat în ce judeţ trebuie transmise lucrãrile pentru contestaţii.
45. - (1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii au urmãtoarea componenta:
- preşedinte - inspector şcolar general adjunct al judeţului respectiv, altul decât cel numit eventual în comisia judeteana de bacalaureat (a municipiului Bucureşti);
- vicepreşedinte - inspector şcolar de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori şcolari, cadre didactice;
- membri - câte 2 profesori pentru fiecare disciplina şi pentru maximum 100 de lucrãri contestate.
(2) În fiecare an membrii comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorţi dintr-o lista de profesori recunoscuţi pentru competenta profesionalã şi probitatea lor morala şi care nu au fãcut parte în sesiunea respectiva din comisiile centrelor de examen şi de evaluare. La dosarul comisiei judeţene se vor afla deciziile de numire atât a profesorilor evaluatori din comisia de contestaţii din anul curent, cat şi a celor din anul precedent.
46. - (1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) sau regionale de contestaţii reevalueaza lucrãrile primite şi acorda note lucrãrilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.
(2) Pentru lucrãrile care au primit la comisia de evaluare note de pana la 9,50, nota acordatã iniţial se modifica, prin creştere sau descrestere, dacã între nota iniţialã şi nota acordatã de comisia de contestaţii se va constata o diferenţa de cel puţin 0,50 puncte. Dacã diferenţa dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota iniţialã rãmâne neschimbata.
(3) Pentru lucrãrile care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitiva este nota acordatã de comisia de contestaţii.
(4) Deciziile comisiei judeţene sau regionale de contestaţii sunt definitive dupã validarea lor de cãtre preşedintele comisiei. Aceste decizii se consemneazã într-un proces-verbal, care este semnat de toţi membrii comisiei.
(5) Lucrãrile scrise se restituie comisiilor din centrele de evaluare împreunã cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal în care sunt consemnate deciziile comisiei de contestaţii este predatã delegatului fiecãrui centru de examen care a înaintat cereri de reevaluare a lucrãrilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se pãstreazã la sediul inspectoratului şcolar respectiv timp de 2 ani.
(6) În cazul în care se constata diferenţe mai mari de 1,50 de puncte - în plus sau în minus - între nota iniţialã şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare analizeazã situaţia în termen de 30 de zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare şi cea de la contestaţii), şi decid sancţionarea celor vinovaţi. Comisia nationala de bacalaureat va fi instiintata de sancţiunile aplicate, pana la data de 1 noiembrie a anului în care s-a desfãşurat examenul.
(7) În perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior Comisia nationala de bacalaureat poate desemna, dupã caz, comisii de reevaluare prin sondaj a unui numãr de lucrãri, urmãrindu-se corectitudinea respectãrii baremelor. Comisia nationala de bacalaureat propune inspectoratelor şcolare sancţiuni în cazul constatãrii unor nereguli flagrante.
47. - (1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereazã în cataloage schimbãrile care se impun dupã aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculeazã, dupã caz, media generalã de bacalaureat şi rectifica în mod corespunzãtor rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestaţii se comunica celor în drept, prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului.

IX. Dispoziţii finale

48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia sa informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia nationala de bacalaureat cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat, precum şi despre neprezentarea unor presedinti, în vederea înlocuirii acestora.
49. - (1) Toate documentele întocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se pãstreazã în arhiva unitãţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen, pana la sfârşitul anului şcolar urmãtor, cu excepţia cataloagelor, care se pãstreazã permanent.
(2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce în plicuri care vor purta semnãturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi stampilate şi se vor pãstra timp de un an în arhiva unitãţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen.
(3) Lucrãrile scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unitãţii de învãţãmânt în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se pãstreazã pana la sfârşitul anului şcolar urmãtor.
50. - (1) Diplomele de bacalaureat se completeazã cu datele din cataloagele de examen numai de cãtre secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasa şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen în termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2) În cazuri excepţionale, diplomele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.
51. - (1) Raportul comisiei judeţene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat şi desfãşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin posta, la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, în doua exemplare, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:
a) situaţia numericã a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare proba de examen; situaţia elevilor promovati, pe transe de medii (anexele nr. 9 şi 10);
b) semnalarea situaţiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva, înlocuirea unor presedinti şi a unor membri ai comisiei;
c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexitatii, al concordanţei cu programele şcolare, asupra modului în care subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidaţilor etc.;
d) sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizãrii şi a desfãşurãrii examenului de bacalaureat;
e) analiza modului de desfãşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri;
f) informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic cãruia comisia judeteana a decis sa îi retragã dreptul de a participa la examenele naţionale.
(2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecãrei unitãţi şcolare din judeţ.
(3) Anexele nr. 9 şi 10 vor fi trimise şi prin posta electronica la Direcţia de informatizare din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor.
52. - (1) Pana la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcãtui un raport special despre examenul naţional de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecãrei unitãţi şcolare din judeţ.
(2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfãşurãrii acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrãri recorectate la decizia comisiei naţionale sau judeţene. Comisia judeteana va decide recorectarea de lucrãri la cel puţin 3 discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numãrul minim de lucrãri recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrãrilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari. În urma reevaluarii, inspectorul şcolar general poate propune, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic cãruia comisia judeteana a decis sa îi retragã dreptul de a participa la examenele naţionale.
53. - (1) Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfãşurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
(2) Orice abatere comisã şi doveditã cu probe se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) candidaţii care în timpul desfãşurãrii probelor de examen au introdus în sãlile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice ori care sunt surprinsi copiind sau transmitand soluţii ale subiectelor sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, în timpul desfãşurãrii examenului, comit fapte cu caracter infractional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrãri, falsificãri de lucrãri) sau au manifestãri care atesta neglijenţa în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intentii de frauda ale candidaţilor, pãrãsirea nejustificatã a sãlii de examen şi altele) vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, dupã caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat înlocuite din comisie şi li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile urmãtoare;
c) profesorii evaluatori care savarsesc fapte cu caracter infractional (înlocuiri de lucrãri, falsificãri de lucrãri, modificãri de note etc.) sau care manifesta neglijenţa în îndeplinirea raspunderilor de examinator/evaluator se sancţioneazã conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, dupã caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile urmãtoare.
(3) Procedura de sancţionare, pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie, se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetãrii este procesul-verbal alcãtuit de organele de control. În baza aceluiaşi proces-verbal inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisã cãtre unitatea de învãţãmânt de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizeazã abaterea constatatã şi propunerea de sancţionare. Abaterile sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile pentru examenele de bacalaureat vor fi luate în considerare la acordarea calificativului anual.
(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfãşurarea activitãţii unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la înlocuirea din comisie a vinovatilor. În cazul înlocuirii din comisie pentru abateri grave, persoana înlocuitã nu va mai primi indemnizaţia cuvenitã respectivei funcţii din comisia de bacalaureat.
54. Candidaţii care au fost înscrişi fãrã a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasã, constatatã de organele în drept, sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva, sau, dupã caz, acestora li se anuleazã diploma.
55. - (1) La organizarea şi desfãşurarea examenului de bacalaureat în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii şi auditive, se fac urmãtoarele precizãri speciale:
a) pentru un numãr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeazã subcomisii de bacalaureat;
b) preşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi, de regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie specialã, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialitatile menţionate anterior;
c) comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a sanselor pentru candidaţii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimicogesticular pentru elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) mãrirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;
c) asigurarea scrisului cu caractere mãrite pentru candidaţii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a informaţiilor corespunzãtoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;
e) realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de cãtre candidatul cu deficiente, cãtre un profesor asistent, de alta specialitate decât cea la care se desfãşoarã proba respectiva.
(3) Candidaţii cu deficiente din licee obişnuite pot beneficia, dupã caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a sanselor, candidaţii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.
(4) Comisia nationala de bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidaţii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.
56. În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toţi candidaţii din ţara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei naţionale de bacalaureat, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii.
57. Se interzice cu desãvârşire colectarea unor fonduri materiale sau bãneşti de la candidaţi, de la pãrinţii acestora sau de la orice persoana care are rude în rândul candidaţilor la bacalaureat. Cei dovediţi ca incalca aceasta dispoziţie vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, dupã caz.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016