Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 4.320 din 29 august 2001  cu privire la aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru obtinerea certificatului de competente profesionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 4.320 din 29 august 2001 cu privire la aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului pentru obtinerea certificatului de competente profesionale

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 30 octombrie 2001
Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
în baza prevederilor alin. (3) şi (4) ale <>art. 26 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aproba Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului pentru obţinerea certificatului de competente profesionale, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Cu data intrãrii în vigoare a acestui ordin se abroga orice dispoziţie contrarã prezentei metodologii.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Direcţia generalã pentru învãţãmânt preuniversitar, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, inspectoratele şcolare şi conducerile liceelor vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Ecaterina Andronescu


ANEXA 1

METODOLOGIA

de organizare şi desfãşurare a examenului pentru
obţinerea certificatului de competente profesionale

CAP. 1
Dispoziţii generale
1. Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenului pentru obţinerea certificatului de competente profesionale se adreseazã absolvenţilor liceelor industriale, agricole, silvice, economico-administrative şi de servicii, pedagogice, de informatica, de metrologie, de arta şi sportive, ai seminariilor teologice liceale şi ai claselor bilingve.
2. Certificatul de competente profesionale este un act prin care se confirma pregãtirea de specialitate şi profesionalã dobandita de absolvenţii de liceu în clasele IX-XII (XIII), cursuri de zi.
3. Candidaţilor proveniţi de la învãţãmântul liceal seral, filiera tehnologicã, li se elibereazã certificate de competente profesionale numai dacã în clasele IX-XIII au studiat discipline de specialitate şi tehnologice şi fac dovada ca au lucrat în producţie cel puţin un an în meserii corespunzãtoare celei pentru care au fost şcolarizaţi sau au efectuat practica în producţie în condiţiile prevãzute pentru cei de la învãţãmântul de zi.
4. Candidaţii proveniţi din învãţãmântul de stat pot susţine examenul de certificare a competentelor profesionale fãrã taxa, de cel mult doua ori. Prezentãrile ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.
Candidaţii din învãţãmântul particular vor susţine examenul de certificare a competentelor profesionale cu taxa, într-un centru de examen organizat, astfel:
a) pentru unitãţile de învãţãmânt acreditate, în unitatea respectiva;
b) pentru unitãţile de învãţãmânt autorizate, într-un centru de examen aparţinând învãţãmântului de stat, stabilit de inspectoratul şcolar judeţean sau al municipiului Bucureşti.
Taxa de examen va fi stabilitã de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.
5. Înscrierea candidaţilor pentru examenul de obţinere a certificatului de competente profesionale se face la secretariatul liceului la care elevul este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaţilor din seriile anterioare), în perioada stabilitã prin graficul de acţiuni privind organizarea şi desfãşurarea probei.
6. Certificatul de competente profesionale se elibereazã de secretariatul liceului dupã încheierea cursurilor clasei terminale (a XII-a/a XIII-a) acelor absolvenţi care au obţinut la proba practica de specialitate, prevãzutã în prezenta metodologie, cel puţin media 7.
7. Eliberarea certificatului de competente profesionale nu este condiţionatã de promovarea examenului de bacalaureat, cu excepţia profilului pedagogic.

CAP. 2
Proba pentru obţinerea certificatului de competente profesionale
8. (1) Obţinerea certificatului de competente profesionale presupune susţinerea şi promovarea de cãtre candidaţi a unei probe practice de specialitate.
(2) În cazul candidaţilor de la liceele sportive înscrierea la examenul pentru obţinerea certificatului de competente profesionale este condiţionatã de prezentarea avizului medical la zi.
9. (1) Proba practica pentru obţinerea certificatului de competente profesionale consta în executarea unei lucrãri în profil (lucrãri scrise, eseuri, lucrãri practice pe calculator, lucrãri muzicale/artistice, piese, lucrãri de întreţinere şi reparaţii, masurari, verificãri, determinãri de caracteristici, identificarea şi remedierea defectelor, lucrãri practice referitoare la sistemul contabil al agenţilor economici, proba practica sportiva, probe practice artistice etc.), urmatã de prezentarea şi motivarea/argumentarea teoreticã a acesteia.
(2) La liceele teologice la probele practice se adauga şi doua probe scrise.
(3) La liceele cu profil sportiv proba practica este completatã de o proba teoreticã scrisã, cu subiecte şi bareme elaborate de inspectorul de specialitate. Pentru aceste licee proba practica este eliminatorie şi se desfãşoarã înaintea celei scrise.

CAP. 3
Comisiile de examinare
10. (1) Evaluarea probelor pentru obţinerea certificatului de competente profesionale se face de cãtre o comisie propusã de unitatea de învãţãmânt, avizatã de inspectorul de specialitate şi aprobatã de inspectorul şcolar general judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, cu 3 zile înainte de începerea probei. În cazul claselor de informatica şi al liceelor/claselor sportive propunerea se face de cãtre inspectorul de specialitate.
(2) Pentru seminariile teologice liceale comisia de examinare este propusã de unitatea de învãţãmânt, avizatã de inspectorul de specialitate şi de conducerea fiecãrui cult şi aprobatã de inspectorul general cu 3 zile înainte de începerea probei.
11. O comisie se constituie pentru un numãr maxim de 90 de candidaţi (de regula 3 clase).
12. (1) Comisiile sunt alcãtuite din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al liceului (de regula cadre cu pregãtire de specialitate);
b) vicepreşedinte - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea şcolarã respectiva;
c) membri: - un profesor din unitatea şcolarã respectiva, specialist în domeniul în care s-au pregãtit candidaţii;
- cadrul didactic care a asigurat instruirea practica la clasa (grupa) respectiva sau, în cazul în care nu exista instruire practica, alt cadru didactic de specialitate din unitatea respectiva sau din alta unitate de învãţãmânt.
(2) În cazul liceelor/claselor de informatica cei 2 membri din cadrul comisiei sunt profesori de specialitate din alta unitate şcolarã decât cea în care au invatat elevii.
(3) În cazul liceelor/claselor bilingve preşedintele comisiei va fi inspectorul de limbi moderne, dacã acesta este specialist în limba moderna respectiva, sau un profesor metodist de specialitate.
Vicepreşedintele comisiei îndeplineşte şi funcţia de secretar; acolo unde este cazul, un alt membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecţie a muncii.
Inspectorul de specialitate va stabili atribuţiile pentru fiecare membru al comisiei. Acestea vor fi consemnate în fise individuale, care vor fi semnate de persoanele desemnate în comisie şi vor fi pãstrate la dosarul comisiei.
În cazul liceelor tehnologice din comisie poate face parte în calitate de observator, fãrã drept de notare, un reprezentant al partenerului social. În cazul liceelor teologice observatorul poate fi un reprezentant al cultului respectiv. Pentru liceele sportive observatorul poate fi un reprezentant al Direcţiei judeţene pentru tineret şi sport.
13. Comisiile au urmãtoarele atribuţii:
● întocmesc graficul de acţiuni privind organizarea şi desfãşurarea probei şi îl afişeazã cu cel puţin doua zile înainte de începerea acesteia;
● pregãtesc documentaţia tehnica, sãlile, aparatele, instrumentele, sculele, dispozitivele, materialele necesare şi asigura condiţiile normale de desfãşurare a probei;
● asigura asistenta medicalã de specialitate pe perioada desfãşurãrii probei practice de specialitate (acolo unde specialitatea examinata o impune);
● stabilesc criteriile de evaluare pentru lucrãrile practice, probele orale sau scrise, abilitatile tehnice specifice exercitãrii meseriei, parametrii descrierii şi motivarii lucrãrilor; stabilesc în dimineata sustinerii probei (dupã caz) subiectele pentru proba practica selectate din listele cu teme comunicate candidaţilor; preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de la liceele sportive participa la extragerea subiectului pentru proba scrisã dintre cele 3 variante elaborate de inspectorul de specialitate;
● extragerea se desfãşoarã în dimineata sustinerii probei scrise la inspectoratul şcolar, în prezenta inspectorului general şi a inspectorului de specialitate;
● preşedintele şi vicepreşedintele comisiei rãspund de securitatea subiectului pana la deschiderea lui în unitatea şcolarã în care se desfãşoarã examenul;
● desemneazã prin tragere la sorţi, în cazul desfãşurãrii unei probe scrise, câte 2 supraveghetori pentru fiecare sala;
● organizeazã şi efectueazã examinarea şi notarea candidaţilor; afişeazã rezultatele probelor în fiecare zi şi la sfârşitul etapei;
● înainteazã inspectoratului şcolar un raport asupra modului de desfãşurare a examenului, care trebuie sa conţinã propuneri cu privire la optimizarea desfãşurãrii examenului pentru obţinerea certificatului de competente profesionale.

CAP. 4
Organizarea şi desfãşurarea probei
14. Fiecare unitate şcolarã va elabora graficul propriu de desfãşurare a examenului pentru obţinerea certificatului de competente profesionale în perioada 1-31 mai.
15. Organizarea şi desfãşurarea probei:
Graficul de acţiuni privind organizarea şi desfãşurarea probelor cuprinde:
● perioada pentru depunerea fişelor de înscriere;
● programarea pe zile şi ore a candidaţilor, în ordine alfabetica, pe clase (grupe) şi meserii (specializãri);
● numãrul maxim al candidaţilor dintr-o grupa va fi stabilit de fiecare unitate şcolarã, în funcţie de posibilitãţile sale.
Durata probei practice pentru liceele sportive se stabileşte în funcţie de ramura de sport, numãrul concurenţilor şi de baza materialã existenta.
Catedra de specialitate din fiecare liceu elaboreazã şi afişeazã, pana la sfârşitul lunii noiembrie din semestrul I al anului şcolar terminal, listele cuprinzând temele pentru probele practice, specifice fiecãrei specializãri/meserii; în selectarea temelor se va tine seama de aspectele fundamentale prevãzute în programa şcolarã şi se va urmãri în mod special latura practic-aplicativa a meseriei sau domeniului.
16. Temele probelor practice vor fi astfel stabilite încât sa aibã grade de complexitate aproximativ egale.
Proba practica se desfãşoarã în afarã orelor de curs. Proba practica se susţine în cabinete sau laboratoare de specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber, ateliere, poligoane, ferme sau staţii-pilot, în unitãţile şcolare liceale sau în unitãţile economice cu care acestea dezvolta relaţii de parteneriat. În cazul liceelor/claselor de muzica, coregrafie şi teatru proba practica se poate susţine public.
La liceele industriale, agricole, silvice, economice, de metrologie şi la seminariile teologice proba practica se desfãşoarã într-o saptamana de instruire practica programata în ultima parte a semestrului II. La celelalte licee/clase proba pentru obţinerea certificatului de competente profesionale se va desfasura în cursul semestrului II, conform unei planificari fãcute de catedra de specialitate, aprobatã de directorul şcolii şi avizatã de inspectorul de specialitate. La liceele sportive proba scrisã se desfãşoarã simultan în toate unitãţile şcolare din judeţ, respectiv din municipiul Bucureşti.
În ziua şi la ora anunţate prin grafic fiecare candidat de la liceele industriale, agricole, silvice, economico-administrative, de metrologie va extrage biletul, va executa şi va prezenta în fata comisiei lucrarea practica corespunzãtoare instruirii profesionale şi ştiinţifice din domeniile în care s-a specializat.
Durata de execuţie a lucrãrilor practice pentru liceul tehnologic trebuie sa fie de pana la 3 ore, ţinându-se seama de prevederile normelor de timp şi de parametrii de calitate prevãzuţi în normativele din unitãţile economice.
Proba practica pentru liceul tehnologic se desfãşoarã în doua etape:
● candidaţii din grupa respectiva executa lucrãrile practice, fãrã a depãşi 3 ore; membrii comisiei evalueaza lucrãrile respective şi acorda o nota fiecãrui candidat;
● dupã expirarea timpului stabilit pentru executarea lucrãrilor fiecare candidat îşi va prezenta lucrarea în fata comisiei; membrii comisiei pot adresa candidatului întrebãri, fãrã a depãşi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat.
Pentru liceele de arta (arte plastice, muzica, coregrafie, teatru), liceele de informatica şi clasele bilingve sau clasele cu predare în limba germanã elevii aleg, pana la sfârşitul semestrului I, subiectele lucrãrilor (dintre cele propuse de catedra de specialitate) şi elaboreazã/pregãtesc lucrãrile sub îndrumarea profesorilor desemnaţi de catedra de specialitate în acest scop. În ziua şi la ora anunţate prin grafic fiecare candidat va prezenta şi va susţine lucrarea elaborata/pregatita, rãspunzând la întrebãrile comisiei. Pentru secţia teoreticã din cadrul liceelor de muzica subiectele pentru dicteu melodic şi solfegiu vor fi pregãtite de comisia de examen cu o ora înainte de începerea probei şi vor fi elaborate în conformitate cu programa şcolarã.

CAP. 5
Conţinutul probei pentru obţinerea certificatului de competente profesionale
17. Conţinutul probei practice este, în funcţie de filiera, profil şi specializare:
a) la liceele industriale şi de metrologie, agricole, silvice, economico-administrative şi de servicii, la liceele de arte plastice, decorative şi ambientale:
● executarea unei lucrãri practice în profil;
● prezentarea şi motivarea teoreticã;
b) la liceele/clasele cu profil de informatica:
● prezentarea şi motivarea teoreticã a unui produs soft realizat în timpul orelor de aplicaţii practice de laborator în semestrul II;
● realizarea practica a cerinţelor din biletul extras în ziua probei, bilet cuprinzând doua subiecte (un subiect privind sistemele de gestiune a bazelor de date, celãlalt vizând sisteme de operare şi abilitaţi de tehnoredactare);
c) la liceele de muzica:
secţia instrumentala:
● recital instrumental care cuprinde un studiu şi doua lucrãri de stil, caracter şi forme diferite;
● argumentarea teoreticã a lucrãrilor prezentate;
secţia canto:
● recital vocal care cuprinde doua lucrãri (arie, lied);
● argumentarea teoreticã a lucrãrilor prezentate;
secţia teoreticã:
● dicteu de 16 mãsuri;
● solfegiu şi analiza teoreticã;
d) la liceele de arta, secţia coregrafie:
● dans clasic - studiu la sala;
● repertoriu-spectacol;
● argumentarea teoreticã.
Pentru repertoriu-spectacol candidatul se prezintã solo, în duet sau ansamblu, cu lucrãri în stil clasic, modern, de caracter sau romanesc;
e) la liceele de arta, secţia teatru:
● spectacol ce va cuprinde momente de teatru (monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universala sau româneascã);
● argumentarea teoreticã, susţinutã de fiecare candidat pentru propriul rol;
f) la liceele/clasele bilingve şi la clasele cu predare în limbile minoritãţilor:
● elaborarea unei lucrãri pe o tema de cultura şi civilizatie din cadrul unei structuri tematice fixate de catedra de specialitate din liceu, din tematica aprobatã de Comisia nationala de specialitate;
● prezentarea şi motivarea teoreticã a lucrãrii;
g) la seminariile teologice:
● dogmatica - proba scrisã;
● studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament - proba scrisã;
● tipic şi muzica psaltica - proba practica;
● predica şi cateheza - proba practica;
h) la seminariile teologice, specializarea patrimoniu:
● dogmatica - proba scrisã;
● studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament - proba scrisã;
● executarea unei lucrãri practice în specialitate;
i) la liceele pedagogice:
● lectie finala la o disciplina din planul de învãţãmânt al şcolii primare;
● activitate comuna finala din planul de învãţãmânt preşcolar;
● prezentarea şi susţinerea proiectelor de lectie;
j) la liceele (clasele) cu program sportiv:
● proba practica din specialitate, care consta în demonstrarea unui numãr de 3 elemente tehnico-tactice din ramura de sport studiata, considerate separat sau în aplicarea lor la condiţiile de joc, set, runda;
● lucrare scrisã din pregãtirea sportiva teoreticã.

CAP. 6
Evaluarea probei
18. (1) Proba practica va fi evaluatã de cei 2 membri ai comisiei, stabiliţi conform pct. 12 lit. c).
(2) În situaţia în care diferenţa dintre notele acordate de membrii comisiei este mai mare de un punct, preşedintele sau vicepreşedintele (cadru de specialitate) va stabili nota finala prin reevaluarea probei.
19. Nota finala pentru obţinerea certificatului de competente profesionale se stabileşte ca medie aritmetica a notelor finale acordate de fiecare examinator. Nota finala a fiecãrui examinator se stabileşte ca medie aritmetica a urmãtoarelor note:
a) la liceele industriale şi de metrologie, agricole, silvice, economico-administrative şi de servicii, la liceele de arte plastice, decorative şi ambientale:
● nota pentru executarea lucrãrii practice în profil;
● nota pentru prezentarea şi motivarea teoreticã;
b) la liceele/clasele cu profil de informatica:
● nota pentru realizarea, prezentarea şi motivarea teoreticã a produsului soft realizat în timpul orelor de aplicaţii practice de laborator în semestrul II;
● media aritmetica a notelor obţinute la cele doua subiecte din biletul extras în ziua probei;
c) la liceele de muzica:
secţia instrumentala:
● nota pentru recital instrumental;
● nota pentru argumentarea teoreticã a lucrãrilor prezentate;
secţia canto:
● nota pentru recital vocal:
● nota pentru argumentarea teoreticã a lucrãrilor prezentate;
secţia teoreticã:
● nota pentru dicteu muzical;
● nota pentru solfegiu şi analiza teoreticã;
d) la liceele de arta, secţia coregrafie:
● nota pentru dans clasic;
● nota pentru repertoriu;
● nota pentru argumentarea teoreticã;
e) la liceele de arta, secţia teatru:
● nota pentru spectacol;
● nota pentru argumentarea teoreticã susţinutã de fiecare candidat pentru propriul rol;
f) la liceele/clasele bilingve şi la clasele cu predare în limbile minoritãţilor:
● nota pentru lucrarea elaborata;
● nota pentru prezentarea şi motivarea teoreticã a lucrãrii;
g) la seminariile teologice:
● nota pentru proba scrisã la dogmatica;
● nota pentru proba scrisã la studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
● nota pentru proba practica la tipic şi muzica psaltica;
● nota pentru proba practica la predica şi cateheza;
h) la seminariile teologice, specializarea patrimoniu:
● nota pentru proba scrisã la dogmatica;
● nota pentru proba scrisã la studiul biblic al Vechiului şi Noului Testament;
● nota pentru executarea unei lucrãri practice în specialitate;
i) pentru liceele pedagogice:
● media notelor celor doua activitãţi finale menţionate la pct. 17 lit. i) (nota acordatã pentru fiecare activitate finala evalueaza şi prezentarea şi susţinerea proiectelor de lectie respective);
● media anuala obţinutã la practica pedagogica în ultimul an de studiu;
j) pentru liceele (clasele) cu program sportiv:
● nota obţinutã la proba practica din specialitate;
● nota obţinutã la lucrarea scrisã din pregãtirea sportiva teoreticã.
Pentru a putea participa la proba scrisã candidatul trebuie sa obţinã cel puţin nota 6 (şase) la proba practica de la fiecare dintre examinatori.

CAP. 7
Dispoziţii finale
20. Nu se admit contestaţii la proba practica.
Contestaţiile la probele scrise se depun la secretariatul şcolii în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor.
Lucrãrile contestate vor fi recorectate de vicepreşedintele comisiei (profesor de specialitate) şi de inspectorul de specialitate. Nota acordatã dupã recorectare rãmâne definitiva.
21. Media minima de obţinere a certificatului de competente profesionale este 7 (şapte).
22. Eliberarea certificatului de competente profesionale se va face de cãtre secretariatul fiecãrei unitãţi şcolare astfel:
a) dupã promovarea clasei a XII-a (a XIII-a);
b) dupã promovarea examenului de bacalaureat pentru absolvenţii profilului pedagogic.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016