Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 33 din 8 ianuarie 1996  pentru aprobarea Precizarilor privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 1995 la agentii economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 33 din 8 ianuarie 1996 pentru aprobarea Precizarilor privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 1995 la agentii economici

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 16 ianuarie 1996

    Ministru de stat, ministrul finanţelor,
    în baza Hotărârii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,
    având în vedere prevederile art. 36 alin. 1 şi 2 din Legea contabilităţii nr. 82/1991,
    emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aproba Precizările privind măsurile referitoare la închiderea exerciţiului financiar pe anul 1995 la agenţii economici, prezentate în anexă.
    ART. 2
    Direcţia generală a contabilităţii va lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prezentului ordin.
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.

          Ministru de stat, ministrul finanţelor,
                  Florin Georgescu

    Bucureşti, 8 ianuarie 1996
    Nr. 33.

    ANEXĂ

                           PRECIZĂRI
  privind măsurile referitoare la încheierea exerciţiului financiar pe anul 1995 la agenţii economici

    Potrivit prevederilor art. 11 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, răspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilităţii revine administratorilor regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital de stat şi privat, precum şi celorlalte persoane prevăzute la art. 1 din lege.
    La agenţii economici prevăzuţi la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, la care contabilitatea este organizată şi ţinuta de persoane juridice autorizate sau de persoane fizice care au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, răspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilităţii revine acestora, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, aprobată prin Legea nr. 42/1995.
    Pentru încheierea în mod corespunzător a exerciţiului financiar pe anul 1995, agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua următoarele măsuri:
    1. Efectuarea inventarierii tuturor elementelor patrimoniale, precum şi a bunurilor deţinute cu orice titlu aparţinând altor persoane juridice şi fizice, stabilirea rezultatelor inventarierii, înregistrarea în contabilitate şi reflectarea acestora în bilanţul contabil pe anul 1995, conform Legii contabilităţii nr. 82/1991, a regulamentului de aplicare a acesteia, precum şi a Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995.
    Se precizează ca modelele listelor de inventariere prevăzute în Ordinul nr. 2.388/1995 pot fi adaptate în funcţie de cerinţele utilizatorilor, cu condiţia respectării conţinutului de informaţii prevăzut în modelele aprobate.
    2. Înregistrarea cronologică şi sistematica în contabilitate a tuturor documentelor justificative privind bunurile mobile şi imobile, disponibilităţile băneşti, titlurile de valoare, drepturile şi obligaţiile, precum şi miscarile şi modificările intervenite în urma operaţiunilor patrimoniale efectuate, veniturile, cheltuielile şi rezultatele obţinute. In acest scop se va urmări ca toate operaţiunile contabile efectuate sa fie consemnate în documentele legale prevăzute în Nomenclatorul formularelor tipizate pentru stabilirea, evidenta, urmărirea, încasarea şi raportarea impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii, precum şi al celor care privesc activităţile de trezorerie, bugetare, de control şi sancţionare a contravenţiilor legale privind disciplina financiară, iar acestea sa fie înregistrate în conturile sintetice şi analitice, în vederea verificării concordanţei datelor înregistrate în aceste evidente şi clarificarii diferenţelor constatate. Înscrisurile care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în cazurile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare. Înscrisurile provenite din relaţiile de vânzare-cumpărare şi de prestări de servicii cu persoane fizice trebuie sa conţină toate elementele de identificare a persoanei respective (numele şi prenumele, seria şi numărul actului de identitate, adresa completa, suma achitată, impozitele calculate şi reţinute conform legii). Înscrisurile provenite din relaţiile de achiziţie a unor bunuri de la persoane fizice pot fi înregistrate în contabilitate numai în cazurile în care se face dovada intrării în gestiune a bunurilor respective. În cazul în care documentele respective se referă la cheltuieli pentru prestări de servicii efectuate de persoane fizice, pentru a fi înregistrate în contabilitate acestea trebuie sa aibă la baza contracte sau convenţii, întocmite în acest scop, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
    Toate documentele justificative în care sunt consemnate operaţiuni economico-financiare, care stau la baza înregistrării în contabilitate (facturi, avize de expediţie, chitanţe etc.) şi care circula pe teritoriul României, se întocmesc obligatoriu în limba romana, sumele calculindu-se în moneda naţionala (leu).
    3. Diferenţele de preţ rezultate ca urmare a majorărilor de preţuri, în anul 1995, la materii prime, materiale de bază şi combustibili, precum şi la celelalte produse ale căror preţuri au fost stabilite sub supravegherea Ministerului Finanţelor, se evidenţiază în creditul contului 1068 "Alte rezerve", potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 58/1994.
    4. Clarificarea sumelor evidenţiate în contul 473 "Decontări din operaţiuni în curs de clarificare" şi trecerea acestora pe seama persoanelor vinovate sau a cheltuielilor, după caz, si, respectiv, identificarea apartenentei şi naturii sumelor încasate şi necuvenite unităţii, astfel încât acest cont sa nu prezinte sold la finele anului.
    În condiţiile în care, deşi s-au depus diligenţele în vederea clarificarii sumelor, contul rămâne totuşi cu sold la finele anului, în raportul de gestiune, care însoţeşte bilanţul contabil anual, se vor preciza sumele rămase neclarificate, cu menţionarea cauzelor care au determinat aceasta situaţie.
    5. Se va asigura determinarea corecta a obligaţiilor fata de fondurile speciale (conform anexei nr. 1).
    6. Disponibilităţile băneşti existente în devize la data de 31 decembrie 1995 se evidenţiază în contabilitate la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României de la acea data (prevăzut în anexa nr. 3).
    Diferenţele de curs valutar aferente disponibilităţilor în valuta (la bănci şi în casierie) se regularizează la 31 decembrie 1995 conform prevederilor pct. 90 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991.
    7. Subvenţiile care urmează a fi primite de la bugetul de stat conform anexelor aprobate prin legea anuala a bugetului de stat şi neîncasate până la 31 decembrie 1995 se înregistrează în debitul contului 445 "Subvenţii", prin creditul contului 741 "Venituri din subvenţii de exploatare", pe baza certificării legalităţii şi a realităţii acestora de către organele de control financiar teritoriale sau de către direcţiile generale pentru agricultura şi alimentaţie judeţene si, respectiv, a municipiului Bucureşti, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 528/1995.
    Se precizează ca la regiile autonome din industria miniera, programul anual de livrări avut în vedere la fundamentarea subvenţiilor, anexa la bugetul de venituri şi cheltuieli, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 939/1995 pentru aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli rectificative pe anul 1995 ale regiilor autonome de sub autoritatea Ministerului Industriilor, constituie limita maxima de acordare a subvenţiilor.
    Pentru eventualele diferenţe cantitative care depăşesc programul anual de livrări la unele produse, se vor putea acorda subvenţii peste cele stabilite fiecărei regii autonome, în ultima luna a anului, în limita prevederilor cu aceasta destinaţie din bugetul de stat pe anul în curs sau în prima luna a anului următor, din cheltuielile prevăzute cu aceasta destinaţie din bugetul de stat pe acel an, aprobate pentru Ministerul Industriilor.
    Regiile autonome şi societăţile comerciale au obligaţia ca până la 30 ianuarie 1996 sa întocmească şi sa prezinte direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti deconturile definitive privind justificarea subvenţiilor şi a diferenţelor de preţ ce li se cuvin pe baza datelor de execuţie pe anul 1995 (structura deconturilor este cea prevăzută în normele metodologice specifice).
    In cazul în care din verificarea deconturilor prezentate de regiile autonome şi societăţile comerciale rezulta ca s-au primit subvenţii şi diferenţe de preţ de la bugetul de stat mai mari decât se cuveneau, care, potrivit Normelor metodologice ale Ministerului Finanţelor nr. 12.317/1994, trebuie evidenţiate, la finele lunii decembrie, în creditul contului 472 "Venituri înregistrate în avans", sumele respective vor fi virate în termen de 5 zile de la data constatării acestora de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, în conturile bugetului de stat pe anul 1995 sau ale bugetelor locale la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", deschise la unităţile băncilor comerciale sau la trezoreriile finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    Pentru nevărsarea sumelor la termen se aplica penalizări de 0,12% pe zi de intirziere, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995.
    Prin termen se înţelege data primirii sumelor ce constituie subvenţii necuvenite.
    In legătura cu subvenţiile primite de la bugetul de stat sub forma de transferuri, pentru acoperirea unei părţi din cheltuielile de protecţie socială la regiile autonome care produc şi comercializează produse subvenţionate, se precizează următoarele:
    Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 939/1995, nivelul transferurilor pentru fiecare regie autonomă beneficiara de subvenţii este cel stabilit în anexa respectiva la bugetul de venituri şi cheltuieli rectificativ pe anul 1995.
    Acordarea acestora de la bugetul de stat se face în funcţie de realizările efective de cheltuieli, în limita transferurilor aprobate.
    Eventualele diferenţe dintre cheltuielile efective (mai mari) şi subvenţiile primite sub forma de transferuri (mai mici) vor putea fi acoperite de către ordonatorul principal de credite, în limitele disponibilităţilor prevăzute cu aceasta destinaţie în bugetul de stat la finele anului, prin redistribuire, fără a depăşi cheltuielile totale de protecţie socială aprobate pentru fiecare regie autonomă în parte.
    8. Majorările de intirziere aminate la plata potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 28/1994 şi neachitate în cursul anului 1995 se reflecta în contabilitatea agenţilor economici în contul de ordine şi evidenta 8038 "Alte valori în afară bilanţului" - analitic distinct, cu excepţia cazurilor în care acestea au fost reflectate în conturile bilanţiere ale perioadelor anterioare anului 1994.
    9. Potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, pentru determinarea corecta a profitului impozabil al anului fiscal, contribuabilii vor înregistra în evidenta contabila, ca venituri, valoarea bunurilor mobile livrate, a bunurilor imobiliare pentru care s-a transferat dreptul de proprietate, valoarea prestărilor de servicii facturate şi cistigurile, indiferent de surse, din orice operaţiuni care duc la creşterea valorii activului, precum şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor venituri.
    In vederea determinării profitului impozabil la contribuabilii mari, se va urmări actualizarea la inflaţie a elementelor patrimoniale în conformitate cu instrucţiunile aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 974/1994 şi cu Hotărârea Guvernului nr. 759/1995.
    10. Veniturile şi cheltuielile privind operaţiunile asocierilor în participaţie între persoanele juridice romane se contabilizeaza distinct de către unul dintre asociaţi, conform prevederilor contractului de asociere.
    Veniturile şi cheltuielile înregistrate după natura lor se transmit pe baza de decont fiecărui asociat, în vederea înregistrării acestora în contabilitatea proprie şi stabilirii profitului impozabil la nivelul persoanei juridice.
    Contabilitatea asocierilor în participaţie între persoane fizice sau juridice străine şi persoane juridice romane se tine de către una dintre persoanele juridice romane. Persoana juridică romana stabileşte profitul impozabil, provenit din asocierea respectiva, aferent persoanei fizice sau juridice străine, calculează, retine şi virează impozitul pe profit pentru aceasta, după care remite coparticipantilor decontul cuprinzând veniturile, cheltuielile şi profitul net cuvenit. Totodată, persoana juridică romana îşi preia în contabilitatea proprie veniturile şi cheltuielile, după natura lor, provenite din asocierea respectiva.
    11. Includerea pe cheltuieli a impozitului suplimentar, datorat de unitate pentru depăşirea fondului de salarii (determinat potrivit Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/1995, aprobată prin Legea nr. 66/1995, şi Hotărârii Guvernului nr. 234/1995), şi plata acestuia potrivit legii (articolul contabil 635 = 444 şi 444 = 512).
    12. Determinarea producţiei, a lucrărilor şi a serviciilor în curs de execuţie prin inventarierea producţiei neterminate la finele perioadei, prin metode tehnice de constatare a stadiului sau a gradului de efectuare a operaţiunilor tehnologice, şi evaluarea acesteia la costurile de producţie.
    13. In cazul evidenţierii produselor finite în costuri prestabilite, diferenţa dintre acestea şi costurile efective se înregistrează în contul 348 "Diferenţe de preţ la produse", urmărindu-se ca, pe măsura iesirii din gestiune a produselor finite respective, sa se regularizeze diferenţele de preţ aferente acestora potrivit pct. 69 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi precizărilor aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995.
    14. Includerea în cheltuielile de exploatare pe anul 1995 a amortizării imobilizarilor corporale se va face potrivit gradului de utilizare efectivă a mijloacelor fixe de baza, stabilit pentru anul 1995 potrivit normelor elaborate în acest sens de Ministerul Finanţelor.
    15. Constituirea provizioanelor se va face potrivit prevederilor Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, ale Normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile şi ale Precizărilor privind reflectarea în contabilitate a prevederilor art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 335/1995, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995.
    Se menţionează ca la pct. 1 lit. b) din Precizările aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995, în locul conturilor 6812 şi 7812 se va citi 6862 "Cheltuieli financiare privind provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli" si, respectiv, 7862 "Venituri din provizioane pentru riscuri şi cheltuieli".
    Regimul deductibilităţii fiscale a provizioanelor este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 335/1995.
    16. Agenţii economici plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au primit în anul 1995 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru finanţarea investiţiilor, îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor destinate realizării obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetară, în condiţiile art. 18-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată.
    Cu sumele deduse în anul 1995, inclusiv cele restituite de organele fiscale, pe căile prevăzute la art. 21 din ordonanţa menţionată, este obligatorie reîntregirea contului de disponibilităţi pentru investiţii, deschis la banca finanţatoare.
    Sumele reprezentind taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor aprovizionate în luna decembrie 1995 pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare, precum şi sumele rambursate de organele fiscale din deconturile de taxa pe valoarea adăugată pentru lunile până la 31 decembrie 1995 se virează de către agenţii economici la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, în anul 1996, la capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la data recuperării prin rambursare de la organul fiscal competent sau, după caz, de la data depunerii decontului prin care s-a efectuat compensarea potrivit art. 21 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată.
    In evidenta contabila, aceste operaţiuni se vor reflecta astfel:
    - alocaţii de la bugetul de stat primite pentru finanţarea investiţiilor:

         5121/ = 118
    Disponibil pentru
    investiţii la banca
    finanţatoare


    - factura furnizori:

          % = 404
      231 (212)
        4426

    - plata facturii:

        404 = 5121/
                                   Disponibil pentru investiţii la
                                   banca finanţatoare

    - exercitarea dreptului de deducere:

        4427 = 4426

    - T.V.A. de plata sau de recuperat, după caz:

        4427 = 4423
        4424 = 4426

    - virarea T.V.A. la bugetul de stat:

        4423 = 5121

    si, respectiv,
    - încasarea de la bugetul de stat a T.V.A. de recuperat:

        5121 = 4424


    - reîntregirea contului de disponibilităţi pentru investiţii, deschis la banca finanţatoare, cu T.V.A. deductibilă, aferentă bunurilor şi serviciilor finanţate din alocaţii de la bugetul de stat:

        581 = 5121/
                               Disponibil în lei pentru activitatea
                               curenta
        5121/ = 581

    Disponibil pentru
    investiţii la banca
    finanţatoare
    - creşterea capitalului social sau a patrimoniului propriu prin participarea statului:

        118 = 1012 (1015)

    - la 31 decembrie 1995 restituirea alocaţiei neutilizate:

        118 = 5121/
                                Disponibil pentru investiţii la
                                banca finanţatoare

    - restituire în anul 1996 la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, a T.V.A. deduse, aferentă bunurilor şi serviciilor aprovizionate în luna decembrie 1995 şi sumelor rambursate de organele fiscale pentru perioada anterioară datei de 31 decembrie 1995, finanţate din alocaţii de la bugetul de stat:

        118 = 5121/
                               Disponibil pentru investiţii la
                               banca finanţatoare


    17. a) Societăţile comerciale care s-au privatizat în anul 1995, precum şi cele care urmează a se privatiza potrivit prevederilor Legii nr. 58/1991 şi Legii nr. 77/1994 au obligaţia întocmirii "Bilanţului contabil de închidere-deschidere". Bilanţul contabil de închidere-deschidere se întocmeşte la data pentru care s-a efectuat evaluarea societăţii în vederea vinzarii şi se depune la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv la administraţiile financiare ale sectoarelor municipiului Bucureşti, de pe raza teritorială în care îşi au sediul, în momentul transmiterii dreptului de proprietate, care, potrivit contractului de vânzare-cumpărare încheiat, coincide cu data plăţii avansului din preţul acţiunilor.
    Structura Bilanţului contabil de închidere-deschidere este cea aprobată prin normele metodologice de întocmire a bilanţului contabil, elaborate de Ministerul Finanţelor, în vigoare la data întocmirii acestuia.
    b) Diferenţa dintre valoarea de vânzare a acţiunilor din contractul de vânzare-cumpărare încheiat între Fondul Proprietăţii de Stat, Fondurile Proprietăţii Private şi asociaţia - Programul acţiunilor salariaţilor (P.A.S.) - şi valoarea nominală a acestora se va reflecta în contabilitatea asociaţiei P.A.S. , conform monografiei din anexa nr. 2, elaborata de Ministerul Finanţelor, neafectindu-se patrimoniul societăţilor comerciale si, respectiv, capitalul social al acestora.
    Ca urmare, diferenţele de aceasta natura reflectate în debitul contului 207 "Fond comercial" prin creditul contului 1012 "Capital subscris vărsat" urmează a fi corectate corespunzător.
    c) Având în vedere statutul juridic al asociaţiilor P.A.S., precum şi prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, acestea au obligaţia sa organizeze şi sa conducă contabilitate proprie, în conformitate cu Planul de conturi pentru organizaţiile obşteşti şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 315/1985, cu modificările ulterioare, şi sa întocmească dări de seama contabile anuale care se depun la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
    Pentru reflectarea în contabilitate a operaţiunilor specifice asociaţiilor menţionate, s-a întocmit monografia contabila (anexa nr. 2) cuprinzând principalele operaţiuni economico-financiare privind activitatea asociaţiilor P.A.S.
    Prevederile de mai sus înlocuiesc Precizările privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni referitoare la privatizarea societăţilor comerciale prin metoda MEBO, elaborate de Ministerul Finanţelor sub nr. 85.535/1994 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 22 septembrie 1994.
    18. Profitul net contabil se repartizează după cum urmează:
    a) la regiile autonome, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994, Legii contractului de management nr. 66/1993, Hotărârii Guvernului nr. 263/1994 şi Hotărârii Guvernului nr. 484/1995;
    b) la societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/1995 şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale;
    c) la societăţile cu capital majoritar privat, potrivit hotărârilor adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor.
    19. In bilanţul contabil încheiat la 31 decembrie 1995 vor fi reflectate, cu respectarea prevederilor legale, toate modificările privind capitalul social decurgând din aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale şi modificarea capitalului social, a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 13/1995 referitoare la reducerea corespunzătoare a rezervelor, a patrimoniului propriu al regiei autonome şi a capitalului social în cazul societăţilor comerciale (Hotărârea Guvernului nr. 172/1995 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 13/1995), precum şi a altor reglementări în baza cărora au avut loc fuziuni, divizari etc. cu consecinţe asupra capitalului social.
    20. Reducerea impozitului pe profit cu cota de 50% aferentă profitului utilizat pentru modernizarea tehnologiilor de fabricaţie sau extinderea activităţii în scopul obţinerii de profituri suplimentare se calculează numai de către contribuabilii mici, după utilizarea surselor proprii şi împrumutate (amortizarea, sume provenite din valorificari de mijloace fixe şi active, credite, fondul de dezvoltare constituit în anii precedenti etc.).
    21. La regii autonome şi societăţi comerciale, conturile 121 şi 129 e inchid după verificarea şi aprobarea bilanţului contabil încheiat la 31 decembrie 1995 potrivit legii, efectuindu-se articolul contabil:

     121 = 129 - cu profitul contabil realizat, repartizat.

    22. Prevederile pct. 4 din Precizările aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.459/1995 privind constituirea fondului de dezvoltare din veniturile realizate din vânzarea imobilizarilor corporale sunt obligatorii numai pentru agenţii economici cu capital majoritar de stat.
    23. Bunurile de natura mijloacelor fixe din patrimoniul societăţilor comerciale care se reintegrează sau se transmit fără plata, potrivit Legii nr. 84/1995 şi Hotărârii Guvernului nr. 391/1995, se scad din evidenta societăţii comerciale prin diminuarea capitalului social, efectuindu-se articolul contabil:

        % = 212 - cu valoarea de înregistrare a mijloacelor fixe
                            predate
       281 - cu valoarea amortizării calculate, inclusă pe
                            cheltuieli
      1012 - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare şi
                            valoarea amortizării calculate, inclusă pe
                            cheltuieli


şi, după caz, se creditează contul 8045 "Amortizarea mijloacelor fixe aferentă gradului de neutilizare".
    24. Mijloacele fixe care fac obiectul participării în natura la capitalul social al unei societăţi nou-înfiinţate se evidenţiază în contabilitate astfel:

       % = 212 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate
      281 - cu valoarea amortizării calculate
     6721 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe
        si
      261 = 7721 - cu valoarea titlurilor de participare obţinute.

    25. Dobânzile încasate şi cele cuvenite pentru împrumuturile acordate şi pentru disponibilităţile băneşti aflate în conturi la bănci (inclusiv cele privind investiţiile) se înregistrează la venituri financiare, cont 766 "Venituri din dobânzi".
    De asemenea, dobânzile plătite sau datorate, aferente creditelor primite pentru investiţii, se înregistrează la cheltuieli financiare, cont 666 "Cheltuieli privind dobânzile" şi sunt deductibile din punct de vedere fiscal potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994.
    26. Spezele şi comisioanele plătite băncilor privind lucrările de investiţii se înregistrează în contul 627 "Cheltuieli cu serviciile bancare şi asimilate".
    Dobânzile şi diferenţele de curs valutar, precum şi spezele şi comisioanele bancare plătite, aferente imobilizarilor în curs, pot fi incluse în valoarea acestora.
    În acest caz, înregistrările contabile sunt următoarele:

       % = 512 - cu valoarea cheltuielilor pe naturi
      627
      665
      666

iar, lunar, reflectarea producţiei de imobilizari în curs la nivelul costurilor de producţie (inclusiv cheltuielile de la alineatul precedent) se face prin articolul contabil 231 = 722.
    În cazul investiţiilor în curs, executate de terţi, se efectuează articolul contabil 231 = 512.
    27. Diferenţele de curs valutar favorabile şi nefavorabile rezultate ca urmare a achitării ratelor la creditele pentru investiţii se înregistrează în conturile 765 "Venituri din diferenţe de curs valutar" sau 665 "Cheltuieli din diferenţe de curs valutar".
    În situaţia în care pentru cheltuieli de aceasta natura au fost constituite provizioane, acestea se preiau la venituri prin debitarea conturilor respective de provizioane şi creditarea conturilor corespunzătoare de venituri.
    28. Creanţele şi datoriile în devize se evaluează la cursul de referinţa al Băncii Naţionale a României din data de 31 decembrie 1995, iar diferenţele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor înregistra în conturile 476 "Diferenţe de conversie-activ", respectiv 477 "Diferenţe de conversie-pasiv".
    Aceasta prevedere se aplica în mod corespunzător şi diferenţelor de curs aferente sumelor în devize reprezentind garanţii, depozite, alte imobilizari financiare reflectate în contul 267 "Creanţe imobilizate", acreditivelor irevocabile din soldul contului 5412 "Acreditive în devize", la 31 decembrie 1995, pe baza documentelor justificative, precum şi soldului creditor al contului 5124 "Conturi la bănci în devize" datorat unor credite în devize utilizate de către agenţii economici.
    Operaţiunile respective vor fi repuse la data de 1 ianuarie 1996, efectuindu-se înregistrările contabile prevăzute de Normele metodologice de utilizare a conturilor în vigoare de la 1 ianuarie 1994, urmând ca, pe măsura derulării efective a încasărilor şi plăţilor în valuta, diferenţele respective sa se reflecte în venituri sau cheltuieli financiare, după caz.
    29. Potrivit art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1995 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România şi B.E.R.D. privind Proiectul de dezvoltare a utilităţilor municipale, "regiile autonome beneficiare ale împrumutului B.E.R.D. vor deschide şi vor alimenta anual, până la rambursarea integrala a împrumutului extern şi a celorlalte obligaţii care decurg din acesta, un cont de rezerva, care va fi utilizat pentru dezvoltarea, întreţinerea şi înlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea datoriei externe aferente împrumutului acordat de B.E.R.D.".
    In acest scop, regiile autonome beneficiare vor deschide, în cadrul contului 5121 "Disponibil la banca în lei", un cont analitic distinct, intitulat "Disponibil din fondul pentru garantarea împrumuturilor externe, dobânzilor şi comisioanelor aferente".
    In debitul acestui cont vor fi evidenţiate sumele provenind din amortizarea, vânzarea şi valorificarea mijloacelor fixe şi partea din profitul net care, potrivit legii, este destinată întreţinerii, înlocuirii şi dezvoltării mijloacelor fixe (5121, analitic distinct = 5121), precum şi sumele provenite din alocaţii de la bugetele locale, de valoare cel puţin egala cu vărsămintele din profitul net efectuate şi cu impozitul pe profit plătit de regiile autonome către bugetele locale, iar în credit, utilizarea disponibilităţilor pentru dezvoltarea, întreţinerea şi înlocuirea mijloacelor fixe, precum şi pentru acoperirea serviciului datoriei externe aferente împrumutului acordat de B.E.R.D.
    30. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel puţin o luna înainte de ziua stabilită pentru şedinţa adunării generale, bilanţul exerciţiului precedent, cu contul de profit şi pierderi, însoţite de raportul lor şi de documentele justificative.
    In raportul administratorilor (raportul de gestiune), care însoţeşte bilanţul contabil supus aprobării adunării generale, se vor face referiri concrete cu privire la:
    - realizarea obligaţiilor prevăzute de lege privind organizarea şi conducerea corecta şi la zi a contabilităţii;
    - respectarea principiilor contabilităţii (prudentei, permanentei metodelor, continuităţii activităţii, independentei exerciţiului, intangibilitatii bilanţului de deschidere, necompensarii);
    - respectarea regulilor şi metodelor contabile prevăzute de reglementările în vigoare;
    - respectarea regulilor de întocmire a bilanţului contabil si, în principal, asigurarea ca posturile înscrise în bilanţ corespund cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia reală a elementelor patrimoniale pe baza inventarului;
    - întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale;
    - valorificarea rezultatelor inventarierii şi reflectarea acestora în bilanţul contabil încheiat la 31 decembrie 1995;
    - situaţiile care au condus la prezentarea de solduri la unele conturi care, potrivit reglementărilor contabile, trebuiau regularizate până la data de 31 decembrie;
    - reflectarea, în mod fidel, în contul de profit şi pierderi, a veniturilor, a cheltuielilor şi a rezultatelor financiare ale perioadei de raportare;
    - propunerile privind destinaţiile profitului net şi dacă acestea sunt în conformitate cu dispoziţiile legale;
    - cauzele care au condus la înregistrarea de pierderi (în situaţia unităţilor care au înregistrat pierderi).
    Totodată, în raportul de gestiune se vor face menţiuni cu privire la:
    - sursele pentru activitatea de producţie şi pentru investiţii şi dacă au fost utilizate potrivit reglementărilor legale;
    - concluziile rezultate din analiza creanţelor şi a obligaţiilor unităţii, a eventualelor sume prescrise şi măsurile dispuse;
    - situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societăţii, garanţia acestora, posibilitatea de rambursare şi efectele asupra activităţii analizate, cât şi asupra celei viitoare;
    - obligaţiile fata de bugetul de stat şi bugetele locale, fata de fondurile speciale; dacă acestea au fost corect stabilite şi vărsate;
    - organizarea controlului financiar propriu;
    - măsurile propuse pentru bunul mers al unităţii;
    - alte elemente care prezintă importanta asupra activităţii economico-financiare a unităţii respective.
    Elementele de mai sus care nu sunt limitative vor fi avute în vedere la întocmirea raportului de gestiune şi de către regiile autonome.
    31. In temeiul art. 29 din Legea contabilităţii nr. 82/1991 şi al art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 980/1995, bilanţurile contabile sunt supuse verificării de către cenzori, experţi contabili, contabili autorizaţi cu studii superioare, după caz, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor.
    In conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, cenzorii sunt obligaţi sa supravegheze gestiunea societăţii, sa verifice dacă bilanţul şi contul de profit şi pierderi sunt legal întocmite şi în concordanta cu registrele, dacă acestea din urma sunt ţinute la zi şi dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil.
    Despre toate acestea, precum şi despre propunerile pe care le vor considera necesare asupra bilanţului contabil şi repartizării profitului, cenzorii vor prezenta adunării generale un raport amănunţit.
    Adunarea generală nu va putea aproba bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, dacă acestea nu sunt însoţite de raportul cenzorilor.
    Constatările rezultate din verificările efectuate pe tot parcursul anului vor fi cuprinse de către cenzori în rapoartele amanuntite pe care, potrivit legii, aceştia trebuie sa le prezinte adunării generale a acţionarilor.
    Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
    - operaţiunile legate de înregistrarea sau modificarea capitalului social;
    - inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor acesteia, precum şi faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse în bilanţul anual;
    - organizarea gestiunilor de valori materiale, precum şi a evidentei analitice şi sintetice a elementelor patrimoniale;
    - ţinerea corecta şi la zi a contabilităţii;
    - preluarea corecta în balanţa de verificare a datelor din conturile sintetice şi concordanta dintre contabilitatea sintetică şi cea analitica;
    - întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale;
    - evaluarea patrimoniului, dacă este făcuta conform reglementărilor legale în vigoare;
    - contul de profit şi pierderi, dacă este întocmit pe baza datelor din contabilitate privind perioada de raportare;
    - stabilirea în conformitate cu dispoziţiile legale a profitului net şi punctul de vedere referitor la destinaţiile acestuia, propuse de consiliul de administraţie;
    - situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societăţii şi garantarea acestora;
    - propuneri de măsuri pentru a fi avute în vedere de către consiliul de administraţie sau de către adunarea generală a acţionarilor, după caz.
    Totodată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 980/1995, bilanţurile contabile pe anul 1995 ale agenţilor economici care au înregistrat o cifra de afaceri mai mare de un miliard lei la 30 septembrie 1995 şi care, potrivit statutelor sau contractelor de asociere, nu au obligaţia sa aibă cenzori, precum şi bilanţurile contabile ale regiilor autonome vor fi verificate şi certificate de experţi contabili, contabili autorizaţi cu studii superioare sau de societăţi comerciale de profil care figurează în Tabloul Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România pe baza Normelor de audit financiar şi certificare a bilanţului contabil, elaborate de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, avizate de către Ministerul Finanţelor.
    32. Orice soluţie anterioară care contravine prezentelor precizări îşi încetează aplicarea.
    Pentru celelalte probleme care nu fac obiectul prezentelor precizări se aplica prevederile Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, cu completările ulterioare.

    ANEXA 1
    -------
la precizări
------------

                          SITUAŢIA
obligaţiilor agenţilor economici fata de fondurile speciale în anul 1995

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Fondul Agenţi economici Baza Baza de calcul Cota Înregistrări
crt. special plătitori legală al obligaţiei contabile
-------------------------------------------------------------------------------
1. Contribuţia Persoane juridice Legea Salariul minim 1% 635 = 447
   la Fondul cu un număr de nr. brut pe ţară 447 = 5121
   special de peste 250 de 57/1992 înmulţit cu nr.
   risc şi salariaţi, (art. 10) de persoane
   accident care refuză să neincadrate in
                încadreze cel în limita de 3%
                puţin un procent
                de 3% persoane
                handicapate
-------------------------------------------------------------------------------
2. Contribuţia Persoane juridice - Ordonanţa Cistigurile 2% 4311 = 447
   la Fondul şi fizice care Guvernului brute realizate 447 = 5121
   special utilizează nr. 22/1992 de salariaţi,
   pentru personal salariat - Legea nr. aceleaşi ca
   sănătate, 49/1992 pentru C.A.S.
   suportat din - Precizările
   C.A.S. Ministerului
                                    Muncii si
                                    Protecţiei
                                    Sociale nr.
                                    947/1992
                                  - Precizările
                                    Ministerului
                                    Finanţelor nr.
                                    181.679/1992
                                    si
                                  - Normele
                                    metodologice
                                    ale Ministeru-
                                    lui Sănătăţii
                                    şi ale
                                    Ministerului
                                    Muncii si
                                    Protecţiei
                                    Sociale nr.
                                    34.686/1992
3. Contribuţia Persoanele juri- - Ordonanţa Încasările 10% 635 = 447
   la Fondul dice care reali- Guvernului din acţiuni 447 = 5121
   special zeaza încasări nr. 22/1992 publicitare la
   pentru din acţiuni - Legea nr. produsele din
   sănătate publicitare la 114/1992 tutun, tigari
                produsele din - Normele şi băuturi
                tutun, tigari şi metodolo- alcoolice
                băuturi alcoolice gice ale
                                    Ministerului
                                    Sănătăţii si
                                    ale Ministeru-
                                    lui Muncii si
                                    Protecţiei
                                    Sociale nr.
                                    34.686/1992
                                  - Legea nr.
                                    22/1995
                                    (art. 30)
                ---------------------------------------------------------------
               Persoanele juri- - Ordonanţa Veniturile din 1% 635 = 447
               dice care reali- Guvernului vânzările de 447 = 5121
               zeaza venituri din nr. 22/1992 produse din tutun,
               vinzarile de - Legea nr. ţigări şi băuturi
               produse din tutun, 114/1992 alcoolice ale
               tigari şi băuturi - Normele agenţilor econo-
               alcoolice metodolo- mici şi ale
                                    gice ale agenţilor econo-
                                    Ministeru- mici importatori.
                                    lui Sana- Adaosul comercial
                                    tatii şi aferent vânzărilor
                                    ale Minis- de produse din
                                    terului tutun şi băuturi
                                    Muncii şi alcoolice ale
                                    Protecţiei agenţilor econo-
                                    Sociale nr. mici care comer-
                                    34.686/1992 cializează astfel
                                  - Legea nr. de produse
                                    22/1995
                                    (art. 30)
-------------------------------------------------------------------------------
4. Contribuţia Agenţii economici - Legea nr. Preţul cu ridi- 5% 447 = 5121
   la Fondul care produc sau 13/1994 câtă negociat,
   special importa carburanţi - Instrucţi- exclusiv accizele,
   pentru auto livrati la unile Mi- pentru cantităţi-
   dezvolta- intern, indiferent nisterului le de carburanţi
   rea şi mo- de forma de plata Transpor- auto livrati de
   dernizarea turilor şi de producătorii
   drumurilor ale Minis- din ţara şi des-
   publice terului tinati consumului
                                    Finanţelor intern.
                                    nr. 2.056/ Valoarea în vama
                                    12.242/ stabilită, potri-
                                    1995 vit legii, pentru
                                  - Legea nr. carburanţi auto
                                    22/1995 importati
                                    (art. 34)
-------------------------------------------------------------------------------
5. Contribuţia Agenţii economici - Legea nr. Valoarea în 0,5% 635 = 447
   la Fondul şi celelalte 8/1994 vamă a marfu- 447 = 5121
   special persoane juridice - Ordinul rilor importate
   pentru care efectuează ministrului sau exportate
   dezvolta- operaţiuni de finanţelor (se plăteşte
   rea şi mo- import-export nr. 886/ o data cu plata
   dernizarea definitive 1994 taxelor vamale)
   punctelor - Legea nr.
   de control 22/1995
   pentru (art. 32)
   trecerea
   frontierei,
   precum şi
   a celorlalte
   unităţi
   vamale
-------------------------------------------------------------------------------
6. Contribuţia Consumatorii de - Ordonanţa La costul ener- 12% La "Renel"
   la Fondul energie electrica Guvernului giei electrice 635 = 447
   special din economie, nr. 29/1994 livrate consuma-
   pentru cu excepţia celor - Legea nr. torilor
   dezvolta- casnici, fiind 136/1994 La costul ener- 3% 447 = 5121
   rea siste- colectata şi giei termice
   mului virata de Regia livrate
   energetic Autonomă de - Legea nr. consumatorilor
               Electricitate 22/1995
               "Renel" (art. 33)
-------------------------------------------------------------------------------


    NOTĂ:
    La pct. 6, cota consumatorilor la contribuţia Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic este cuprinsă în costul total al energiei electrice facturat.
    Obligaţiile faţă de fondurile speciale în anul 1995, cuprinse în prezenta anexă, se completează corespunzător pentru restantele anilor anteriori la Fondul special de risc şi accident pentru protecţia persoanelor handicapate şi la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare.

    ANEXA 2
    -------
la precizări
-------------

                        MONOGRAFIE
   privind înregistrarea în contabilitate a principalelor operaţiuni
   economico-financiare privind obiectul de activitate al asociaţiei
       "Programul acţiunilor salariaţilor" (P.A.S.)

-------------------------------------------------------------------------------
                     Explicaţia Cont Cont
                                                        debitor creditor
-------------------------------------------------------------------------------
                           1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
- Înregistrarea vinzarii-cumpărării acţiunilor de către
  Fondul Proprietăţii de Stat personalului societăţii
  comerciale, în baza angajamentului de plata pentru
  acţiunile subscrise, precum şi a contractului de
  vânzare-cumpărare încheiat între Fondul Proprietăţii
  de Stat şi asociaţia P.A.S. (analitic pe fiecare
  participant-acţionar 220.19 = 231
- Înregistrarea vinzarii-cumpărării acţiunilor (prin
  schimb de certificate de proprietate cu acţiuni),
  în baza angajamentului pentru acţiunile subscrise
  şi a contractului de vânzare-cumpărare încheiat între
  Fondul Proprietăţii Private şi asociaţia P.A.S.
  (analitic pe fiecare participant-acţionar) 220.19 = 231
- Încasarea, în numerar sau direct prin contul de
  disponibil, a cotelor-părţi din angajamentele de
  plata la Fondul Proprietăţii de Stat, reprezentind
  contribuţia la cumpărarea de acţiuni emise de
  societatea comercială (analitic pe fiecare
  participant-acţionar) % = 220.19
                                                     13, 117
- Depunerea numerarului la bancă 117 = 13
- Sumele virate din contul de disponibil la bancă,
  drept obligaţie în limita valorilor alocate la
  Fondul Proprietăţii de Stat 231 = 117
- Primirea creditului bancar în contul de disponibil
  al asociaţiei P.A.S. 117 = 704
- Plăţile efectuate direct din creditele bancare pe
  baza documentelor prezentate la banca 231 = 704
- Rambursarea din contul de disponibil la banca a
  creditelor bancare la scadenta 704 = 117
- Înregistrarea valorii certificatelor de proprietate
  depuse de participanţi la asociaţia P.A.S.,
  în scopul schimbării contra acţiuni 159.09 = 220.19
- Depunerea certificatelor de proprietate la
  Fondul Proprietăţii Private, drept obligaţie a
  participanţilor în limita valorii acţiunilor
  alocate la Fondul Proprietăţii Private 231 = 159.09
- Evidenţierea în contabilitatea asociaţiei P.A.S.
  a acţiunilor disponibilizate la societatea comercială
  până la plata ratelor, respectiv până la restituirea
  parţială sau, după caz, integrala a creditului si
  dobânzilor 159.09 = 231.09
- Evidenţierea în contabilitatea asociaţiei P.A.S.
  a acţiunilor disponibilizate la societatea
  comercială ca urmare a achitării ratelor, respectiv
  a restituirii parţiale sau, după caz, integrale
  a creditului şi dobânzilor 231.09 = 159.09
- Înregistrarea dobânzilor datorate aferente
  creditelor acordate de bănci şi de Fondul
  Proprietăţii de Stat, după caz, în baza contrac-
  telor de împrumut încheiate de asociaţia P.A.S.
  cu instituţiile respective (analitic pe fiecare
  participant-acţionar, analitic pe fiecare
  instituţie care acorda creditul) 220.19 = 231
- Încasarea în numerar sau direct prin contul de % = 220.19
  disponibil a dobânzilor scadente (analitic pe 13, 117
  fiecare participant-acţionar)
- Depunerea numerarului la banca 117 = 13
- Dobânzile plătite aferente creditelor acordate
  asociaţiei P.A.S. de bănci sau de Fondul Proprie-
  tatii de Stat, după caz 231 = 117
- Înregistrarea veniturilor din dobânzile încasate
  pentru disponibilităţile din conturile bancare 117 = 517
- Sumele încasate în plus de către asociaţia P.A.S.
  de la societatea comercială peste obligaţiile
  prevăzute de lege, care urmează a se vira la bugetul
  de stat de către societatea comercială 117 = 231
- Virarea sumelor necuvenite în contul societăţii
  comerciale 231 = 117
- Dobânda aferentă disponibilităţilor din contul
  asociaţiei P.A.S., aferentă sumelor încasate în
  plus de la societatea comercială, care se cuvin
  bugetului de stat 517 = 232
- Concomitent virarea dobânzilor la bugetul de stat 232 = 117
-------------------------------------------------------------------------------


    ANEXA 3
    -------
la precizări
-------------

                     CURSUL DE REFERINŢA
     al Băncii Naţionale a României pentru următoarele valute,
  cu valabilitate în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 1995, 1 şi 2 ianuarie 1996

                                                  Curs în lei
                                                  -----------
    1 dolar S.U.A. USD 2.578
    1 marca germană DEM 1.799
    100 yeni japonezi JPY 2.509
    1 lira sterlina GBP 4.019
    1 franc elveţian CHF 2.234
    1 franc francez FRF 526
    1 gulden olandez NLG 1.607
    100 lire italiene ITL 163
    1 dolar canadian CAD 1.897
    1 franc belgian BEF 88
    1 coroana daneză DKK 465
    1 coroana norvegiană NOK 408
    1 coroana suedeza SEK 389
    1 siling austriac ATS 256
    1 marca finlandeza FIM 593
    1 lira irlandeza IEP 4.152
    100 drahme greceşti GRD 1.087
    100 escudos portughezi PTE 1.720
    100 pesetas spaniole ESP 2.124
    1 dolar australian AUD 1.931
    1.000 lire turceşti TRL 42
    1 lira egipteană EGP 758
    1 ECU XEU 3.299
    1 DST XDR 3.836
    1 leu moldovenesc MDL 573


    ANEXA 4
    -------
la precizări
------------

                            CONTURI
           introduse în Planul general de conturi

    I. Conturi sintetice şi analitice


1015 "Patrimoniul regiei"
1015.01 "Patrimoniul propriu"
1015.02 "Patrimoniul public"
118.09 "Alte fonduri rezultate din reevaluarea imobilizărilor corporale
          necuprinse în capital, conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994".
1181 "Fond special"*)
1627 "Credite interne garantate de stat"
4111 "Împrumuturi acordate membrilor asociaţiei"*)
4191 "Clienţi creditori din operaţiuni de mandat"*)
5129 "Disponibilităţi ale clienţilor"*)
2673 "Împrumuturi acordate din fondul de redresare financiară"**)
4485 "Alocaţii din fondul de redresare financiară"
463 "Sume alocate societăţilor comerciale din fondul de redresare
          financiară pentru indemnizaţiile personalului disponibilizat"**)
5197 "Credite interne garantate de stat".


    II. Conturi în afară bilanţului

8045 "Amortizarea aferentă gradului de neutilizate a mijloacelor fixe".


-----------------
    *) Aceste conturi se utilizează de către cooperativele de credit.
    **) Aceste conturi se utilizează în evidenta Fondului Proprietăţii de Stat.

                             ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016