Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.402 din 16 martie 2009  privind aprobarea programelor specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar pentru profesori la specializarile limba japoneza si limba chineza    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.402 din 16 martie 2009 privind aprobarea programelor specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante in invatamantul preuniversitar pentru profesori la specializarile limba japoneza si limba chineza

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 225 din 7 aprilie 2009

În conformitate cu prevederile <>art. 154 alin. (1) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în baza prevederilor art. 5, 7, art. 9 alin. (2) şi <>art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 10 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii,

ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã programele specifice, valabile pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar pentru specializãrile limba japonezã şi limba chinezã.
ART. 2
Programele menţionate la art. 1 sunt prevãzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Direcţia acreditarea, evaluarea şi performanţa în cariera didacticã, Direcţia generalã educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar şi inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti vor asigura aplicarea prezentului ordin.

Ministrul educaţiei,
cercetãrii şi inovãrii,
Ecaterina Andronescu

Bucureşti, 16 martie 2009.
Nr. 3.402.


ANEXA 1

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRII

CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR
DECLARATE VACANTE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

PROGRAMA PENTRU LIMBA JAPONEZĂ

NOTĂ DE PREZENTARE
Programa examenului de ocupare a posturilor vacante/ catedrelor didactice din învãţãmântul preuniversitar pentru specializarea limba şi cultura japonezã se adreseazã absolvenţilor învãţãmântului superior de specialitate (forma cursuri de zi, 3-4 ani de studii).
Obiectivul general al programei constã în actualizarea cunoştinţelor fundamentale din sfera disciplinei şi raportarea lor creatoare la exigenţele activitãţii didactice, aşa cum sunt acestea definite în programele curriculare naţionale şi recomandate de cãtre Japan Foundation, instituţie specializatã în predarea şi promovarea limbii japoneze ca limbã strãinã la nivel mondial.
Se urmãreşte cu precãdere constituirea şi structurarea unor competenţe în interiorul specialitãţii şi a unor competenţe psihopedagogice şi metodice.
Conţinuturile prevãzute de prezenta programã de examen reprezintã:
- elemente care vor fi predate (şi însuşite de cãtre elevi) pentru achiziţionarea competenţelor prevãzute de programele şcolare pentru trunchiul comun;
- elemente suplimentare, care vor putea fi oferite elevilor în cadrul unor cursuri opţionale (CDS).
Bibliografia conţine un numãr minim de titluri recomandate şi nu constituie în niciun caz o listã exhaustivã. Ea poate fi completatã de cãtre candidaţi cu alte titluri, în funcţie de domeniile în care aceştia doresc sã aprofundeze aspectele studiate.
NB: Subiectele vor fi tratate în special din perspectiva aplicãrii la clasã.

A. COMPETENŢE VIZATE
Candidaţii vor dovedi capacitatea:
- de a utiliza corect şi adecvat contextual limba japonezã;
- de a realiza proiectare didacticã în conformitate cu curriculumul naţional;
- de a folosi proceduri diverse şi adecvate de sprijinire, facilitare şi stimulare a învãţãrii;
- de a folosi metode variate şi adecvate pentru formarea la elevi a competenţelor de receptare şi producere a mesajelor orale şi scrise;
- de a folosi proceduri diverse şi adecvate pentru formarea de competenţe de comunicare şi de interacţiune oralã şi în scris;
- de a conştientiza şi transmite atitudini culturale (conştientizarea valorilor culturale);
- de a folosi metode variate şi adecvate de evaluare a competenţelor de receptare şi producere a mesajelor scrise şi orale şi de interacţiune în diverse contexte de comunicare formate în cadrul orelor de limba japonezã.

B. CONŢINUTURI
I. LIMBA JAPONEZĂ
1. Foneticã şi fonologie
Sunetele şi fonemele limbii japoneze
2. Morfologie
Substantivul
Adjectivul
Adjectivul substantival
Numeralul
Pronumele
Verbul (forme verbale; timpul şi aspectul, diateze; verbe auxiliare; verbe tranzitive şi intranzitive)
Adverbul
Conjuncţia
Interjecţia
Onomatopeele
Particule (cazuale, tematice şi finale)
3. Sintaxã
Sintaxa propoziţiei
Particularitãţi ale subiectului, complementului direct, complementului indirect, complemente circumstanţiale
Predicatul
Determinanţi
Sintaxa frazei
A. Coordonare
Conjuncţii specifice şi forme verbale de legãturã
B. Subordonare
Propoziţia atributivã
Propoziţia temporalã
Propoziţia condiţionalã
Propoziţia finalã
Propoziţia cauzalã
4. Semanticã, pragmaticã şi sociolingvisticã
Keigo
Verbe de dare/primire
Limbajul masculin şi feminin
Bibliografie:
1. Seichi Makino, Michio Tsutsui, A Dictionary of Basic Japanese Grammar, The Japan Times, Tokyo, 1995
2. Seichi Makino, Michio Tsutsui, A Dictionary of Intermediate Japanese Grammar, The Japan Times, Tokyo, 1996
3. Natsuko Tsujimura, Introduction to Japanese Linguistics, Blackwell Publishers, London, 1999
4. Francis Drohan, A Handbook of Japanese Usage, Tuttle Language Library, Tokyo, 1992
5. Yoko Matsuoka McClain, Handbook of Japanese Grammar, Hokuseido Press, Tokyo, 1981
6. Masuoka Takahashi, Kiso Nihongo Bunpo, Kuroshio, Tokyo, 1992
7. Anthony Alfonso, Japanese Language Patterns, Sophia Univ., Tokyo, 1983
8. Satoru Koyama, J Bridge to Intermediate Japanese, Bonjinsha, Tokyo, 2002
9. Anca Focşeneanu, Andrei Avram, Exerciţii de gramaticã japonezã, Editura Universitãţii din Bucureşti, Bucureşti, 2005
10. Raluca Nicolae, Limba japonezã - Introducere în scrierea kana, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 2005
11. Angela Hondru, Raluca Nicolae, Ghid de conversaţie român-japonez, Editura Polirom, Iaşi, 2005
12. Emma Tãmâianu Morita, Tomo Morita, Structuri gramaticale în limba japonezã - Funcţii intrapropoziţionale, vol. 1-2, Presa Universitarã Clujanã, Cluj-Napoca, 2005
13. Minna no nihongo (vol. 1-2), Suri E, Tokyo, 1998
14. Minna no nihongo - Translation and Grammatical Notes (vol. 1-2), Suri E, Tokyo, 1998
15. Nihongo Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981
16. Nihongo Chukyu, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa
17. Angela Hondru, Curs practic de limba japonezã, Editura Polirom, Iaşi, 2002
18. Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Kanji Book (vol. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991
19. Chieko Kano, Yuri Shimizu, Intermediate Kanji Book, vol. 1, Bonjinsha, Tokyo, 1993

II. ELEMENTE DE CULTURĂ ŞI CIVILIZAŢIE
1. Noţiuni de geografie generalã - naşterea Japoniei (mitologie)/caracteristici climatice şi geografice ce duc la particularitãţi culturale; prefecturi; puncte turistice; festivaluri; tradiţii zonale; mâncãruri specifice zonei
2. Castele japoneze (date istorice despre împãraţi, legende, codul bushido, caste şi familii)
3. Familia japonezã (femeia, copilul, soţul, casa tradiţionalã japonezã, relaţii interumane)
4. Educaţie (sistemul de învãţãmânt, tinerii în Japonia de azi, muzicã, karaoke, hobby-uri)
5. Arte tradiţionale [ikebana (aranjamentul floral), chado (ceremonia ceaiului), shodo (caligrafie), origami (arta împãturirii hârtiei), arta grãdinãritului]
6. Sporturi tradiţionale japoneze (sumo, kendo, kyudo, karate, aikido)
7. Sãrbãtori tradiţionale (matsuri, obiceiuri legate de anotimpuri, folclor, superstiţii)
8. Religie (budism, şintoism, cãsãtorii, înmormântãri, festivalul O-Bon)
9. Introducere în cultura pop: manga, anime, emisiuni TV, modã
Bibliografie:
1. Japan - Eyes on the Country (Views of the 47 Prefectures), Foreign Press Center, Japan, 1997
2. Kisetsu de manabu Nihongo (Japanese Through the Seasons), Alc, Japan, 2000
3. Nihon no kurashi 12 kagetsu (Moons, Months and Seasons), Apricot, Japan, 1992
4. Pictorial Encyclopedia of Japanese Life and Events, Gakken, Japan, 1993
5. Pictorial Encyclopedia of Japanese Culture, Gakken, Japan, 1987
6. Vadime şi Danielle Elisseeff, Civilizaţia japonezã, Editura Meridiane, Bucureşti, 1996
7. Eisenstandt S.N., Japanese Civilization. A Comparative View, University of Chicago Press, Chicago, 1996
8. Henshall K., O istorie a Japoniei. De la epoca de piatrã la superputere, Editura Artemis, Bucureşti, 2002
9. Matsui Yoshikazu, Îndreptar de înţelegere a poporului şi culturii japoneze, Universitatea Bucureşti, Bucureşti, 1982
10. Angela Hondru, Mituri şi legende japoneze, Editura Victor, Bucureşti, 2000

III. DIDACTICA DE SPECIALITATE
1. Metode şi procedee didactice în predarea limbii japoneze
2. Formarea competenţelor de receptare a mesajelor orale şi de comunicare oralã
3. Formarea competenţelor de receptare şi elaborare a mesajelor scrise
4. Predarea comunicativã - metode, procedee şi tehnici moderne de învãţare a unei limbi strãine
5. Predarea şi însuşirea silabarelor *), a lexicului, gramaticii, a elementelor de culturã şi civilizaţie
*) text în limba japonezã

---------
NOTA(CTCE)
Reprezentarea graficã a silabarelor, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009, la pagina 14, a se vedea imaginea asociatã.

6. Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predãrii: structurarea conţinuturilor didactice în relaţie cu obiectivele particulare ale procesului; stabilirea relaţiei progresive între diversele etape ale învãţãrii; adaptarea procesului la caracteristicile preliminate ale subiecţilor învãţãrii
7. Predarea conţinuturilor de culturã şi civilizaţie japonezã. Exploatarea didacticã a documentului autentic
8. Tehnici de evaluare
9. Elaborarea de proiecte didactice
Bibliografie:
1. Maria E. Dulama, Strategii didactice, Cluj-Napoca, 2000
2. M.E.C., C.N.C., Ghid metodologic. Aria curicularã - Limbã şi comunicare, liceu, 2002
3. S.N.E.E., Ghid de evaluare - Limbi moderne, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
4. Sunagawa Yuriko (et al.), Nihongo Bunkei Jiten, Kuroshio, Tokyo, 1998
5. Ogawa Y. (et al.), Nihongo Kyoiku Jiten, Daishukan, Tokyo, 1982
6. Shokyu o Oshieru Hito no Tame no Nihongo Bunpo Handobukku (Matsuoka Hiroshi, ed.), Suri E, Tokyo, 2001
7. Chukyu o Oshieru Hito no Tame no Nihongo Bunpo Handobukku (Shirokawa Hiroyuki, ed.), Suri E, Tokyo, 2004
8. Ichigawa Yasuko, Shokyu Nihongo Bunpo to Oshiekata no Pointo, Suri E, Tokyo, 2006

MANUALE ŞCOLARE
Clasa a IX-a
Minna no nihongo 1, Suri E, Tokyo, 1998
Minna no nihongo - Translation and Grammatical Notes, vol. 1, Suri E, Tokyo, 1998
Shokyu Nihongo Bunpo Renshucho, Bonjinsha, Tokyo, 2002
Bunka Shokyu Nihongo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Tanoshiku Kiko 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Tanoshiku Yomo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 1, Unicom, Tokyo, 2006
Kobayashi Noriko (et al.), Waku-waku bunpo Risuningu 99, Bonjinsha, Tokyo, 2000
Angela Hondru, Curs practic de limba japonezã, Editura Polirom, Iaşi, 2002
Raluca Nicolae, Limba japonezã - Introducere în scrierea kana, Editura Fundaţiei România de Mâine, Bucureşti, 2005
Raluca Nicolae, Dicţionar de ideograme japoneze - Joyo Kanji, Editura Universal Dalsi, Bucureşti, 2003

Clasa a X-a
Minna no nihongo 1, Suri E, Tokyo, 1998
Minna no nihongo - Translation and Grammatical Notes, vol. 1, Suri E, Tokyo, 1998
Tanoshiku Kiko 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Tanoshiku Yomo 1, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 1, Unicom, Tokyo, 2006
Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 2, Unicom, Tokyo, 2006
Kobayashi Noriko, Waku-waku bunpo Risuningu 99, Bonjinsha, Tokyo, 2000
Mikami Kyoko, Goi, bunpo 20 no tema, Bonjinsha, Tokyo, 1992
Kobeni Sawako (et al.), Japanese in Modules 1, Aruku, 1999
Angela Hondru, Curs practic de limba japonezã, Editura Polirom, Iaşi, 2002
Raluca Nicolae, Dicţionar de ideograme japoneze - Joyo Kanji, Editura Universal Dalsi, Bucureşti, 2003

Clasa a XI-a
Minna no nihongo 2, Suri E, Tokyo, 1998
Minna no nihongo - Translation and Grammatical Notes (vol. 1-2), Suri E, Tokyo, 1998
Nihongo no Kiso 2, Suri E, Tokyo, 1997
Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981
Tanoshiku Kiko 2, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Hoshino Keiko (et al.), Nihongo 90 nichi 2, Unicom, Tokyo, 2006
Oide Keiichi, Nihongo o tanoshiku yomu hon, Sho-chukyu, Bonjinsha, Tokyo, 1998
Angela Hondru, Curs practic de limba japonezã, Editura Polirom, Iaşi, 2002
Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Kanji Book (vol. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991 Nihongo

Clasa a XII-a
Minna no nihongo 2, Suri E, Tokyo, 1998
Minna no nihongo - Translation and Grammatical Notes, vol. 2, Suri E, Tokyo, 1998
Nihongo Shoho, The Japan Foundation, Japanese Language Institute, Urawa, 1981
Ota Yoshiko (et al.), Shokyu Mainichi no kikitori 50 nichi 1, Bonjinsha, Tokyo, 2005
Ota Yoshiko (et al.), Shokyu Mainichi no kikitori 50 nichi 2, Bonjinsha, Tokyo, 2006
Chieko Kano, Yuri Shimizu, Basic Kanji Book (vol. 1-2), Bonjinsha, Tokyo, 1991
Chieko Kano, Yuri Shimizu, Intermediate Kanji Book, vol. 1, Bonjinsha, Tokyo, 1993


ANEXA 2

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRII

CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR DECLARATE VACANTE
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

PROGRAMA PENTRU LIMBA CHINEZĂ

NOTĂ DE PREZENTARE
Examenul de titularizare pe posturi didactice de limba chinezã are scopul de a evalua competenţele didactice generale şi de specialitate. Examinarea se va axa pe evaluarea capacitãţii candidaţilor de a utiliza cunoştinţele de specialitate în mod adecvat sub aspect didactic.
Programa examenului se adreseazã absolvenţilor învãţãmântului superior de specialitate, forma cursuri de zi, durata studiilor 3 sau 4 ani.
Conţinuturile prevãzute de prezenta programã de examen reprezintã:
- elementele care vor fi predate (şi însuşite de cãtre elevi) pentru achiziţionarea competenţelor de limbã ce vor fi prevãzute în programele şcolare pentru trunchiul comun sau în cadrul cursurilor opţionale (CDS).
Bibliografia conţine un numãr minim de titluri recomandate şi nu constituie în niciun caz o listã exhaustivã.
N.B.: Subiectele vor fi tratate în special din perspectiva aplicãrii la clasã.

A. COMPETENŢE VIZATE
Candidaţii vor dovedi capacitatea:
- de a utiliza corect şi adecvat contextual limba chinezã;
- de a realiza proiectarea didacticã în conformitate cu curriculumul naţional;
- de a folosi proceduri diverse şi adecvate de sprijinire, facilitare şi stimulare a învãţãrii;
- de a folosi metode variate şi adecvate pentru formarea la elevi a competenţelor de receptare şi producere a mesajelor orale sau scrise;
- de a conştientiza şi transmite atitudini culturale;
- de a folosi metode variate şi adecvate de evaluare a competenţelor deprinse de elevi.
B. CONŢINUTURI
Morfologie
1. Substantivul (definiţie, caracterizarea şi clasificarea dupã sens, categoriile gramaticale, substantivele speciale de timp şi de loc)
2. Numeralul (definiţie, numerale cardinale şi ordinale, numerale cu valori speciale, caracteristici gramaticale)
3. Clasificatorii (definiţie, relaţia clasificator - substantiv, caracteristici gramaticale, subcategorii)
4. Pronumele (definiţie, clasificare)
5. Verbul (definiţie, clasificare dupã criteriul predicaţiei, valenţei, naturii obiectului, tranzitivitãţii, aspectului; aspectul, timpul)
6. Adjectivul (definiţie, clasificare)
7. Adverbul (definiţie, combinarea adverbelor cu verbele, clasificare)
8. Prepoziţia (definiţie, caracteristicile sintagmelor prepoziţionale, principalele prepoziţii în limba contemporanã)
9. Conjuncţia
10. Particulele
Sintaxã
1. Tipurile de fraze conform modalitãţilor de exprimare
2. Structurile subiect - predicat, grup nominal şi grup verbal
3. Structura de determinare nominal-verbalã (determinanţi verbali circumstanţiali şi complementari - elementele complementare de direcţie, posibilitate, grad, cantitate, rezultat şi duratã)
4. Tipuri speciale de fraze (fraza cu predicate verbe serializate, fraza pivotalã, fraza cu predicat structura S-P, fraza comparativã, fraza prezentativã, fraza pasivã, fraza cu morfemul ba, fraza de emfatizare)
5. Fraza complexã (prin coordonare şi subordonare)
Lexicologie
1. Procedee de formare a cuvintelor
2. Vocabularul de bazã şi vocabularul general
3. Arhaismele, neologismele şi împrumuturile
4. Tipuri de dicţionare
Bibliografie:
Vişan, Florentina, Gramatica limbii chineze, vol. I - Morfologia, Editura Universitãţii Bucureşti, 1997
Vişan, Florentina, Gramatica limbii chineze, vol. II - Sintaxa, Editura Universitãţii Bucureşti, 1999
Bãlan, Luminiţa, Lexicologie chinezã, Editura Universitãţii Bucureşti, 2002
Vişan Florentina, Bãlan Luminiţa, Lingvistica chinezã, Editura Universitãţii Bucureşti, 2005
Manuale recomandate pentru utilizarea la clasã:
* * * Practical Chinese Readers, vol. I şi II, Editura Universitãţii de Limbã şi Culturã din Beijing, 1986
Hogea-Veliscu Ileana, Ren Yuan, Limba chinezã pentru români, vol. I, Editura Universitãţii de Limbã şi Culturã din Beijing, 1996
METODOLOGIE
1. Metode şi procedee didactice în predarea limbii chineze
2. Formarea competenţelor de receptare a mesajelor orale şi de comunicare oralã
3. Formarea competenţelor de receptare şi elaborare a mesajelor scrise
4. Predarea comunicativã - metode, procedee şi tehnici moderne de învãţare a unei limbi strãine
5. Predarea şi însuşirea lexicului, gramaticii, a elementelor de culturã şi civilizaţie chinezã
6. Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predãrii: structurarea conţinutului didactic în relaţie cu obiectivele particulare ale procesului, stabilirea relaţiilor progresive între diverse etape ale învãţãrii, adaptarea procesului la caracteristicile subiecţilor învãţãrii
7. Tehnici de evaluare
8. Elaborare de proiecte didactice
Bibliografie:
Maria E. Dulama, Strategii didactice, Cluj-Napoca, 2000
M.E.C., C.N.C., Ghid metodologic. Aria curicularã - Limbã şi comunicare, liceu, 2002
S.N.E.E., Evaluare curentã şi examinare, coord. Adrian Stoica, Editura ProGnosis, 2001
S.N.E.E., Ghid de evaluare - Limbi moderne, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016