Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.105 din 26 februarie 2004 pentru punerea in aplicare a Normei minimale privind activitatea de control intern
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 3 martie 2004
În temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27), art. 8 alin. (1) şi ale <>art. 20 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
potrivit Hotãrârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor din 25 februarie 2004, prin care s-a adoptat Norma minimalã privind activitatea de control intern,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se pune în aplicare Norma minimalã privind activitatea de control intern, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia reglementãri contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor va asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor,
Nicolae Eugen Crişan
Bucureşti, 26 februarie 2004.
Nr. 3.105.
ANEXĂ
NORMĂ MINIMALĂ
privind activitatea de control intern
ART. 1
Prezenta normã stabileşte cerinţele minimale pe care asigurãtorul trebuie sã le respecte în procesul organizãrii procedurilor de control intern, având în vedere prevederile <>art. 20 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
Controlul intern reprezintã un proces continuu la care participã consiliul de administraţie, conducerea executivã, precum şi personalul asigurãtorului care trebuie sã asigure desfãşurarea eficientã a activitãţii, furnizarea unor informaţii credibile, relevante, complete şi oportune utilizatorilor şi conformarea activitãţii asigurãtorului cu cadrul legal şi cu politicile şi procedurile proprii.
ART. 3
(1) Consiliul de administraţie al asigurãtorului deleagã conducerii executive responsabilitatea monitorizãrii funcţionãrii adecvate şi eficiente a controlului intern şi are obligaţia de a face evaluãri sistematice şi independente ale controlului intern instituit de conducerea executivã.
(2) Conducerea executivã deleagã conducerii operative responsabilitatea stabilirii procedurilor de control intern.
ART. 4
(1) Stabilirea procedurilor de control intern şi verificarea aplicãrii acestora trebuie realizate pentru fiecare nivel organizatoric al asigurãtorului şi se constituie ca parte integrantã a activitãţii zilnice a acestuia.
(2) Pentru atingerea obiectivelor controlului intern trebuie avute în vedere urmãtoarele elemente:
- mediul controlului intern - acţiunile, politicile şi procedurile care reflectã atitudinea de ansamblu a conducerii executive şi a membrilor consiliului de administraţie faţã de controlul intern (integritate şi valori etice, angajamentul faţã de competenţã, structura organizatoricã, repartizarea autoritãţii şi responsabilitãţii, politicile legate de resursele umane);
- evaluarea riscurilor - identificarea şi analizarea riscurilor relevante interne sau externe pentru elaborarea situaţiilor financiare în conformitate cu principiile contabile general acceptate;
- activitãţile de control - acţiunile întreprinse în vederea realizãrii obiectivelor propuse de a face faţã riscurilor (separarea adecvatã a sarcinilor, autorizarea corespunzãtoare a operaţiunilor activitãţilor, întocmirea de documente justificative şi evidenţe contabile adecvate, controlul fizic al activelor şi evidenţelor contabile);
- informarea şi comunicarea - existenţa datelor financiare şi operaţionale credibile, relevante, complete şi oportune şi a canalelor de comunicare care sã asigure cã personalul asigurãtorului cunoaşte procedurile cu implicaţii asupra atribuţiilor şi responsabilitãţilor sale şi cã orice alte informaţii relevante ajung în timp util la acesta;
- supervizarea - evaluarea permanentã a calitãţii funcţionãrii controlului intern.
(3) Indiferent de mãrimea şi de structura activitãţii desfãşurate de cãtre asigurãtor, procedurile de control intern trebuie sã aibã în vedere, în principal:
- monitorizarea subscrierii riscurilor, constituirii şi evaluãrii rezervelor tehnice, administrãrii investiţiilor şi a lichiditãţilor, activitãţii de reasigurare, în strictã concordanţã cu legislaţia în vigoare şi cu propriile norme interne;
- asigurarea corectitudinii tratamentului de care trebuie sã beneficieze asiguraţii sau potenţialii asiguraţi şi a prezentãrii corespunzãtoare a informaţiilor privind condiţiile şi termenii contractuali de asigurare;
- monitorizarea soluţionãrii conflictelor de interese;
- asigurarea investirii eficiente a primelor de asigurare;
- monitorizarea încheierii şi derulãrii tranzacţiilor, identificarea întârzierilor la platã sau la încasare, precum şi a conformitãţii cu prevederile legale şi cu normele interne existente, aprobate de cãtre consiliul de administraţie al asigurãtorului;
- identificarea tranzacţiilor suspicioase şi raportarea acestora conducerii executive şi instituţiilor competente în soluţionarea lor;
- asigurarea protejãrii activelor şi evidenţelor contabile, inclusiv prin luarea de mãsuri referitoare la protecţia fizicã a acestora;
- asigurarea întocmirii evidenţei contabile în conformitate cu prevederile legale, astfel încât situaţiile financiare sã ofere informaţii relevante şi credibile utilizatorilor;
- verificarea respectãrii îndatoririlor şi responsabilitãţilor, inclusiv a limitelor de competenţã, ce revin personalului pentru fiecare departament, conform structurii organizatorice a asigurãtorului;
- asigurarea respectãrii limitelor de competenţã în desfãşurarea tranzacţiilor, astfel încât eventualele abuzuri sã poatã fi identificate;
- analizarea periodicã a colaborãrii dintre departamentele funcţionale în vederea asigurãrii fluidizãrii fluxului informaţional dintre acestea;
- monitorizarea distinctã a activitãţii desfãşurate cu intermediarii în asigurãri.
ART. 5
(1) Asigurãtorul trebuie sã întocmeascã anual un raport privind controlul intern, care sã cuprindã cel puţin urmãtoarele:
- descrierea principalelor deficienţe identificate ca urmare a exercitãrii controlului intern şi a mãsurilor întreprinse pentru corectarea acestora;
- descrierea modificãrilor semnificative intervenite în exercitarea controlului intern în perioada respectivã, axate în special pe evoluţia activitãţii şi a riscurilor;
- mãsurile luate pe linia administrãrii riscurilor la care este expus asigurãtorul.
(2) Acest raport trebuie sã fie transmis Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
ART. 6
Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancţioneazã în condiţiile şi potrivit prevederilor <>art. 39 din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: