Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.105 din 26 februarie 2003  pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor   Legii contabilitatii nr. 82/1991 , republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.105 din 26 februarie 2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 , republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 2 aprilie 2003
În temeiul prevederilor <>art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
potrivit Hotãrârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor din data de 19 februarie 2003, prin care s-au adoptat Precizãrile privind unele mãsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar pe anul 2002 la societãţile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, precum şi la societãţile de intermediere în asigurãri care, potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, au obligaţia sa întocmeascã situaţii financiare anuale,

preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Precizãrile privind unele mãsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar pe anul 2002 la societãţile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, precum şi la societãţile de intermediere în asigurãri care, potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, au obligaţia sa întocmeascã situaţii financiare anuale, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia reglementãri contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor va lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei de
Supraveghere a Asigurãrilor,
Nicolae Eugen Crisan

Bucureşti, 26 februarie 2003.
Nr. 3.105.


ANEXA


PRECIZĂRI

Pentru încheierea în mod corespunzãtor a exerciţiului financiar pe anul 2002 societãţile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, denumite în continuare asiguratori precum şi societãţile de intermediere în asigurãri, denumite în continuare brokeri de asigurare vor lua urmãtoarele mãsuri:

I. Întocmirea situaţiilor financiare anuale
1. Potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României nr. 629/2002 persoanele juridice prevãzute la art. 1. alin. (1) din lege au obligaţia sa organizeze şi sa conducã contabilitatea în conformitate cu reglementãrile legale în domeniu şi sa întocmeascã situaţii financiare anuale.
2. Asiguratorii şi brokerii de asigurare prevãzuţi la pct. 1 din Reglementãrile contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001, vor întocmi situaţiile financiare aferente exerciţiului financiar care se încheie la 31 decembrie 2002 avându-se în vedere formatul din reglementarea mai sus menţionatã, precum şi Normele metodologice privind întocmirea, verificarea şi centralizarea situaţiilor financiare anuale ale societãţilor comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare şi de reasigurare, precum şi ale brokerilor de asigurare pe anul 2002, elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
3. Situaţiile financiare anuale se întocmesc pe baza balanţei de verificare rezultatã dupã aplicarea IAS, mai puţin IAS 29 "Raportarea financiarã în economii hiperinflationiste", SIC 19 "Moneda de raportare - IAS 29" şi se depun la organele în drept, altele decât Ministerul Finanţelor Publice, potrivit legii.
Societãţile care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectueazã ajustarile la inflaţie extracontabil. Situaţiile financiare obţinute pe baza ajustarilor extracontabile se depun la organele în drept, respectiv Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
4. În cazul înregistrãrii de pierderi contabile cu ocazia retratarii situaţiilor financiare evidentiate în contul 11712 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima data a IAS mai puţin IAS 29" - pentru asigurãrile de viata, respectiv 11722 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima data a IAS mai puţin IAS 29" - pentru asigurãrile generale şi/sau în contul de profit şi pierdere (când acesta s-a retratat), adunarea generalã a actionarilor va stabili mãsuri pentru acoperirea acestei pierderi în conformitate cu prevederile <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã.
Asiguratorii şi brokerii de asigurare nu au obligaţia legalã de a întocmi situaţii financiare consolidate. Pentru necesitaţi proprii de informare, aceştia pot întocmi situaţii financiare consolidate pe care le prezintã utilizatorilor de informaţii, alţii decât instituţiile statului.

II. Semnarea, verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale

5. Numele şi prenumele persoanelor care întocmesc şi semneazã situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor se vor completa citeţ, astfel încât acestea sa poatã fi identificate.
6. Administratorii, directorii sau alţi reprezentanţi legali ai asigurãtorilor sau brokerilor de asigurare vor urmãri întocmirea corecta şi depunerea în termen a situaţiilor financiare anuale ţinând seama şi de prevederile art. 265 pct. 1 şi 2 şi <>art. 266 pct. 5 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
7. Potrivit prevederilor <>art. 27 alin. (1) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã şi respectiv, pct. 7.1 din Reglementãrile contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001, situaţiile financiare anuale ale asigurãtorilor vor fi auditate de auditori financiari autorizaţi potrivit legii.
8. Verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale ale brokerilor de asigurare se va efectua astfel:
- de cãtre cenzori, pentru brokerii de asigurare care au în actul constitutiv obligaţia numirii comisiei de cenzori;
- de cãtre un expert contabil (pentru brokerii de asigurare la care nu se aplica prevederile mai sus menţionate), conform prevederilor <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertiza contabila şi contabililor autorizaţi, aprobatã prin <>Legea nr. 42/1995 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 89/1998 , aprobatã prin <>Legea nr. 186/1999 .
Auditorii financiari/cenzorii/experţii contabili vor avea în vedere responsabilitãţile ce le revin potrivit prevederilor <>Ordonanţei de Urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 133/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv ale <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv <>Legea nr. 186/1999 privind aprobarea <>Ordonanta Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertiza contabila şi contabililor autorizaţi.
Asiguratorii şi brokerii de asigurare la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente distincte şi care nu au personal calificat, încadrat potrivit legii, ori contracte de prestãri de servicii în domeniul contabilitãţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, cu un nivel al cifrei de afaceri de peste 3 miliarde lei, au obligaţia de a încheia contracte pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale numai cu persoane fizice sau juridice calificate, autorizate, în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.988/2001 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 22 octombrie 2001.

III. Depunerea situaţiilor financiare anuale

9. Asiguratorii şi brokerii de asigurare au obligaţia sa depunã în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar un exemplar din situaţiile financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, iar al doilea exemplar, vizat prin aplicarea ştampilei Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor, la unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, dupã caz, la registratura acestora sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor <>H.G. nr. 627/1995 .
Asiguratorii şi brokerii de asigurare care de la constituire nu au desfãşurat activitate vor depune o declaraţie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.
10. În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, un exemplar al situaţiilor financiare anuale, însoţite de raportul administratorilor, de raportul auditorilor financiari/cenzorilor/experţilor contabili şi de procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor sunt depuse, în termenul prevãzut de lege, la oficiile teritoriale ale registrului comerţului.

IV. Organizarea şi conducerea contabilitãţii

11. Contabilitatea se tine în limba romana şi în moneda nationala. Pentru necesitaţi proprii de informare asiguratorii şi brokerii de asigurare pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi într-o moneda strãinã.
12. Orice operaţiune economicã efectuatã se consemneazã într-un document care sta la baza înregistrãrilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
13. În conformitate cu prevederile <>art. 21 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate, lunar se întocmeşte balanţa de verificare cu respectarea conturilor prevãzute în Planul de conturi pentru activitatea de asigurare şi cu respectarea prevederilor din Reglementãrile contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001.
14. Dezvoltarea în analitic a conturilor sintetice trebuie efectuatã cu respectarea prevederilor <>art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, astfel încât datele din raportarile financiare întocmite la sfârşitul exerciţiului financiar conform prevederilor art. 2 din Normele aprobate prin Ordinul nr. 13/2001 sa se regaseasca în conturile analitice, în vederea asigurãrii concordanţei între evidenta contabila şi cea operativã.
15. Drepturile şi obligaţiile precum şi unele bunuri care nu pot fi recunoscute în bilanţ se înregistreazã în contabilitate în conturile în afarã bilanţului din clasa 8 "Conturi speciale".
Pentru angajamentele acordate de cãtre asiguratori (giruri, cauţiuni, garanţii, alte angajamente acordate) care reflecta creanta eventuala a asiguratorului asupra terţilor, în cazul în care el va fi determinat sa plãteascã în locul terţilor, sumele care fac obiectul unor asemenea angajamente, şi care sunt evidentiate în conturile speciale, vor fi comunicate Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor într-o nota explicativa, parte integrantã a situaţiilor financiare anuale, în vederea verificãrii calculului privind limita minima a marjei de solvabilitate.
16. Asiguratorii şi brokerii de asigurare au obligaţia sa efectueze inventarierea elementelor de activ şi de pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în gestiune şi administrare (care nu pot fi recunoscute în bilanţ) cel puţin o data pe an, de regula la sfârşitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situaţia realã a patrimoniului.
17. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ şi de pasiv deţinute, se face în conformitate cu prevederile Reglementãrilor contabile specifice domeniului asigurãrilor armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001 şi ale Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 292 din 18 decembrie 1995.
18. Disponibilitãţile bãneşti existente în valuta la data de 31 decembrie 2002 se înregistreazã în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României pentru aceasta data, iar diferenţele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile se înregistreazã în conturile corespunzãtoare de venituri sau cheltuieli financiare, dupã caz (cont 765 sau 665).
19. Depozitele bancare în valuta, titlurile de stat în valuta, precum şi acreditivele în valuta existente la data de 31 decembrie 2002, sunt asimilate disponibilitãţilor şi se înregistreazã în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României pentru aceasta data, iar diferenţele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile se înregistreazã în conturile corespunzãtoare de venituri sau cheltuieli financiare, dupã caz (cont 765 sau 665).
20. Creanţele şi datoriile în valuta existente la data de 31 decembrie 2002 se reflecta în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Nationala a României pentru acea data şi se evidenţiazã conform prevederilor pct. 66 din Reglementãrile contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001.

NOTA:
Se vor utiliza cursurile pieţei valutare comunicate de Banca Nationala a României, valabile pentru data de 31 decembrie 2002.

21. Pentru asigurarea imaginii fidele a poziţiei financiare a asiguratorului sau brokerului de asigurare, în cazul constatãrii unor deprecieri, acestea vor fi evidentiate prin constituirea de provizioane pentru depreciere, astfel încât sa se reflecte realitatea existenta indiferent de tratamentul fiscal al acestora sau de situaţia economicã a asiguratorului şi brokerului de asigurare.
22. Bunurile constatate lipsa la inventariere, inclusiv în cazul furturilor cu autori necunoscuţi se evidenţiazã pe seama cheltuielilor, dupã natura lor.
23. Provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli se constituie la sfârşitul exerciţiului financiar conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active şi datorii contingente".
24. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate în contabilitate dupã aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale se corecteaza în anul în care se constata, înregistrarea în contabilitate a corectãrii erorilor constatate se efectueazã în conformitate cu prevederile IAS 8 "Profitul net sau pierderea neta a perioadei, erori fundamentale şi modificãri ale politicilor contabile".
25. Asiguratorii şi brokerii de asigurare care deţin titluri de participare în capitalul altor societãţi şi care la încheierea exerciţiului financiar înregistreazã cresteri ale valorii titlurilor deţinute ca urmare a majorãrii capitalului social la societãţile unde se deţin titlurile, prin încorporarea rezervelor sau a altor elemente de capital propriu cu excepţia profitului curent sau reportat, înregistreazã plusul de valoare rezultat în creditul contului 10618 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurãrile de viata, respectiv 10628 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurãrile generale.
26. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevãzute de <>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, respectiv: profitul exerciţiului şi cel reportat, rezerve, capital social şi alte resurse financiare proprii, potrivit hotãrârii adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor, dupã caz.
Rezervele constituite conform unor acte normative care prevedeau facilitãţi fiscale sunt rezerve legale şi nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau pentru acoperirea pierderilor contabile.
27. Conform art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 155/1997, operaţiunile de licitaţie privind vânzarea sau cumpãrarea de valuta se efectueazã la cursul de schimb practicat de fiecare societate bancarã la data efectuãrii operaţiunii.
Operaţiunile privind cumpãrarea, respectiv vânzarea de valuta nu genereazã cheltuieli sau venituri din diferenţe de curs valutar.
Aceste operaţiuni se înregistreazã în contabilitate pe baza extraselor de cont emise de societãţile bancare, astfel:


- participarea la licitaţie cu lei în vederea cumpãrãrii de valuta:

5611 şi/sau 5612 = 54411 şi/sau 54421 - suma în lei înscrisã în
extrasul de cont

54414 şi/sau 54424 = 5611 şi/sau 5612 - echivalentul în lei al
valutei înscrise în extrasul
de cont

- participarea la licitaţie cu valuta în vederea cumpãrãrii de lei:

5611 şi/sau 5612 = 54414 şi/sau 54424 - echivalentul în lei al
valutei înscrise în
extrasul de cont, la
cursul de licitaţie

54411 şi/sau 54421 = 5611 şi/sau 5612 - suma în lei înscrisã în
extrasul de cont



28. Înregistrarea în contabilitate a garanţiilor reţinute angajaţilor în conformitate cu prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi rãspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor agenţilor economici, autoritãţilor sau instituţiilor publice, modificatã prin Legea nr. 54/1994 şi Hotãrârii Guvernului nr. 2230/1969 privind gestionarea bunurilor materiale ale agenţilor economici, autoritãţilor publice sau instituţiilor publice se face astfel:
- reţinerea sumei drept garanţie şi evidentierea datoriei fata de angajat pentru sumele reţinute pe statul de plata sau depuse la casierie:


4211 şi/sau 4212 = 42811 şi/sau 42812
(54711 şi/sau 54721) / analitic distinct



- depunerea sumei în cont la o banca comercialã sau C.E.C., în conformitate cu prevederile Legii nr. 54/1994 pentru modificarea unor prevederi din Legea nr. 22/1969:


5611 şi/sau 5612 = 54711 şi/sau 54721
54411 şi/sau 54421 = 5611 şi/sau 5612



- înregistrarea dobânzilor încasate pentru suma depusa, cuvenite fiecãrui gestionar pentru sumele reţinute:


54411 şi/sau 54421 = 42811 şi/sau 42812
/analitic distinct



- înregistrarea comisioanelor percepute de banca la retragerea garanţiei:


42811 şi/sau 42812 = 54411 şi/sau 54421
/analitic distinct



- restituirea garanţiei şi a dobânzii, mai puţin comisionul perceput la retragere:


42811 şi/sau 42812 = 54711 şi/sau 54721
/analitic distinct (54411 şi/sau 54421)



29. Operaţiunile ocazionate de rãscumpãrarea acţiunilor proprii se înregistreazã în contabilitate conform prevederilor Reglementãrilor contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001.
30. Majorãrile de întârziere datorate bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale, bugetelor locale se calculeazã în conformitate cu prevederile actelor normative care reglementeazã modul de calcul şi constituire a acestor datorii, şi se înregistreazã în contabilitate pe seama cheltuielilor. Pentru respectarea principiului independentei exerciţiului şi evidentierea tuturor datoriilor, în lipsa unui act de control, aceste majorãri se calculeazã şi se înregistreazã în contabilitate pe baza calculelor efectuate de asiguratori şi brokerii de asigurare.
31. Taxa de funcţionare datoratã de brokerii de asigurare conform <>art. 36 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 şi ale prevederilor pct. 3 din Norma nr. 1/2001 privind cuantumul şi termenul de plata a taxei de funcţionare datorate de asiguratori şi de brokerii de asigurare, aprobate prin Ordinul Preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 1/2001 are ca baza de calcul comisioanele aferente tipului de activitate pentru care au fost autorizaţi.
32. Asiguratorii au obligaţia constituirii şi virarii Fondului de protejare a asiguraţilor în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România având ca baza de calcul primele brute de asigurare încasate din activitatea de asigurare directa şi coasigurare conform balanţei, la care se aplica cota procentualã de 1,5%.
Primele brute de asigurare încasate se determina astfel: la rulajul creditor al contului 401 "Decontãri privind primele de asigurare" reprezentând primele de asigurare încasate se adauga rulajul creditor al contului 405 "Decontãri privind operaţiunile de coasigurare" reprezentând primele încasate aferente contractelor de coasigurare, diminuate cu rulajul debitor al contului 402 "Prime anulate şi de restituit" reprezentând primele din operaţiuni de asigurãri directe anulate.
Asiguratorii care au evidenţiat în contabilitate în creditul contului 474 "Venituri înregistrate în avans" sumele încasate de la potentialii asiguraţi (art. contabil 544 şi/sau 547 = 474), iar la intrarea în vigoare a contractului de asigurare au debitat direct contul 474 "Venituri înregistrate în avans" prin contul 701 "Venituri din prime brute subscrise privind asigurãrile de viata directe" şi/sau 702 "Venituri din prime brute subscrise privind asigurãrile generale directe" (art. contabil 474 = 701 şi/sau 702), la baza de calcul a fondului de protejare vor adauga şi rulajul debitor al contului 474 aferent acestor sume.
33. În vederea respectãrii prevederilor <>art. 18 din Legea nr. 32/2000 şi a Normelor nr. 6/2001 şi nr. 9/2001, conducerea societãţii va lua mãsurile care se impun pentru acoperirea, în orice moment al exercitãrii activitãţii de asigurare, a tuturor obligaţiilor asumate în ţara, numai cu acele active admise (negrevate de sarcini) sa reprezinte rezervele tehnice diferenţiate pe categorii de asigurãri.
34. Investirea activelor admise sa reprezinte rezervele tehnice se va realiza cu respectarea prevederilor privind dispersia plasamentelor, respectiv încadrarea în limitele legale prevãzute pentru fiecare activ în parte luat în considerare la acoperirea rezervelor tehnice, în conformitate cu prevederile normelor mai sus menţionate.
35. Referitor la categoria "alte active" prevãzute în norme, acestea nu vor putea fi luate în considerare la reprezentarea rezervelor tehnice decât cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor, acordat în urma analizarii caz cu caz a documentaţiei prezentate de societate pentru fiecare tip de activ în parte.
Categoria "alte active" nu va putea depãşi 20% din totalul rezervelor tehnice constituite de asigurator diferenţiat pe cele doua categorii de asigurãri, decât în condiţiile prevãzute de Normele nr. 6/2001 şi respectiv Normele nr. 9/2001.
36. Profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit se repartizeazã conform hotãrârii adunãrii generale a actionarilor, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Asiguratorii sau brokerii de asigurare nu recunosc şi nu prezintã ca datorii bilantiere repartizarile efectuate din profitul exerciţiului curent în situaţia în care acestea au fost propuse sau declarate dupã data bilanţului. În acest sens sumele reprezentând dividende, precum şi participarea salariaţilor la profit sunt evidentiate la încheierea exerciţiului în creditul contului 11711 pentru asigurãrile de viata, respectiv 11721 pentru asigurãrile generale (articol contabil 129 = 11711 şi/sau 11721), urmând ca acestea sa fie reflectate în conturile corespunzãtoare de datorii prin debitarea contului 11711, respectiv 11721 (articol contabil 11711 şi/sau 11721 = 457,424), dupã aprobarea de cãtre adunarea generalã a actionarilor sau asociaţilor a acestor destinaţii.
37. Potrivit prevederilor Reglementãrilor contabile specifice domeniului asigurãrilor, armonizate cu Directivele europene şi Standardele internaţionale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 2328/2390/2001, asiguratorii care practica ambele categorii de asigurãri trebuie sa-şi evidentieze în contabilitate activele, pasivele şi toate operaţiunile economico-financiare intervenite pe parcursul exerciţiului financiar în conturi sintetice distincte pe cele doua categorii de asigurãri.
Repartizarea elementelor de activ şi pasiv pe cele doua categorii de asigurãri are la baza chei de repartiţie fundamentate şi aprobate de consiliul de administraţie.
Conform prevederilor <>art. 5 lit. h) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, asiguratorii trebuie sa prezinte odatã cu depunerea situaţiilor financiare anuale şi modalitãţile de calcul care stau la baza determinãrii cheilor de repartiţie.

-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016