Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 291 din 23 noiembrie 2005  privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 059-05 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 291 din 23 noiembrie 2005 privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 059-05 "Instalatii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere"

EMITENT: BIROUL ROMAN DE METROLOGIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.102 din 7 decembrie 2005

În temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 , cu modificãrile ulterioare,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea şi funcţionarea Biroului Roman de Metrologie Legalã, cu modificãrile ulterioare,

directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legalã emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Norma de metrologie legalã NML 059-05 "Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere", cuprinsã în anexa*) care face parte integrantã din prezentul ordin.
---------
*) Anexa se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.102 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

ART. 2
Norma de metrologie legalã prevãzutã la art. 1 înlocuieşte Procedura de încercare/verificare metrologica P 216-04 "Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere", cu excepţia cazurilor la care se referã art. 3.
ART. 3
(1) Se admite folosirea în continuare, în paralel cu norma de metrologie legalã prevãzutã la art. 1, a instrucţiunilor menţionate la art. 2, pentru mijloacele de mãsurare ce au aprobare de model acordatã baza acestui act normativ, dupã cum urmeazã:
- pana la expirarea valabilitãţii aprobãrii de model, dar nu mai mult de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, pentru verificare metrologica iniţialã;
- timp de 10 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, pentru verificãri metrologice periodice şi dupã reparaţii.
(2) Activitãţile de evaluare a mijloacelor de mãsurare în scopul acordãrii aprobãrilor de model/completãrilor la acestea, aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, vor fi finalizate în baza reglementãrilor metrologice aplicabile, prevãzute în programele de evaluare.
ART. 4
Unitãţile din structura şi în subordonarea Biroului Roman de Metrologie Legalã, precum şi laboratoarele autorizate de acesta vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 5
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data publicãrii lui.

p. Directorul general al Biroului Roman de Metrologie Legalã,
Valentin Patasanu

Bucureşti, 23 noiembrie 2005.
Nr. 291.

ANEXA

NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ NML 059-05
"Instalaţii portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere"

1. Domeniul de aplicare
1.1. Prezenta norma de metrologie legalã stabileşte cerinţele metrologice şi tehnice şi modalitãţile de atestare a legalitãţii, specifice instalaţiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere, care sunt utilizate în domenii de interes public. În continuare se va utiliza denumirea de "instalaţii".
Aceste instalaţii sunt folosite în special pentru constatarea respectãrii reglementãrilor privind sarcinile maxime admise pe drumurile publice. În cazul depãşirii acestor sarcini, se procedeazã în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
Norma se aplica instalaţiilor ce efectueazã cantarirea succesiva a axelor unui vehicul, masa totalã a autovehiculului fiind calculatã prin însumarea rezultatelor obţinute succesiv pentru axele acestuia.
Cantaririle se efectueazã atunci când vehiculul se afla în mişcare (funcţionarea fiind în regim dinamic). Ca un caz particular, cantaririle pot fi efectuate atunci când vehiculul se afla în repaus (viteza vehiculului fiind egala cu zero în timpul efectuãrii determinãrii de masa, funcţionarea fiind în regim static).
1.2. Pentru a putea fi introduse pe piata, puse în funcţiune sau utilizate în masurarile de interes public, instalaţiile prevãzute la pct. 1.1. trebuie sa îndeplineascã atât cerinţele metrologice şi tehnice din prezenta norma, cat şi cerinţele aplicabile din norma de metrologie legalã NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai sus menţionate rezulta din tabelul 6.
1.3. Norma se aplica instalaţiilor portabile care sunt montate într-o zona de cantarire special amenajatã, sau pe suprafeţe rutiere care satisfac cerinţele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp prevãzute de producãtor şi de prezenta norma.
1.4. Prezenta norma nu se aplica instalaţiilor portabile care efectueazã cantarirea simultanã a tuturor axelor unui autovehicul, în regim static. Instalaţiile menţionate la acest punct vor fi încadrate în categoria aparatelor de cantarit cu funcţionare neautomata şi li se vor aplica reglementãrile în vigoare pentru aceasta categorie de aparate.
2. Simbolurile utilizate:

L - Sarcina;
d - Valoarea diviziunii;
Max - Limita maxima de cantarire = Sarcina maxima pe care o instalatie de
cantarire în mers o poate cantari fãrã totalizare (masa maxima a axei
sau a grupului de axe în cazul cantaririi pe axa şi/sau grup de axe).
Min - Limita minima de cantarire = Sarcina sub care rezultatul cantaririi
înainte de totalizare este afectat de o eroare relativã excesiva (masa
minima a axei sau a grupului de axe în cazul cantaririi pe axa şi/sau
grup de axe).

3. Cerinţe metrologice
3.1. Clase de exactitate
3.1.1. Clase de exactitate pentru masa totalã a autovehiculelor:
Instalaţiile sunt împãrţite în şase clase de exactitate dupã cum urmeazã: 0,2; 0,5; 1; 2; 5; 10.
3.1.2. Clase de exactitate pentru masa axelor şi pentru masa grupurilor de axe:
Instalaţiile sunt împãrţite în şase clase de exactitate dupã cum urmeazã: A; B; C; D; E; F.
3.2. Erori şi abateri maxime tolerate, valoarea diviziunii
3.2.1. Eroarea maxima tolerata pentru masa totalã a vehiculului trebuie sa fie cea mai mare dintre urmãtoarele valori:
a) valoarea din tabelul 1, rotunjita la cea mai apropiatã diviziune;
b) 1 d x numãrul de cantariri parţiale (axe) insumate

Tabelul 1
Eroarea maxima tolerata pentru masa totalã a vehiculului



┌────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa de exactitate │ Eroarea maxima tolerata pentru masa totalã a │
│ │ vehiculului │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 0,2 │ ±0,1% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 0,5 │ ±0,25% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 1 │ ±0,5% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 2 │ ±1% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 5 │ ±2,5% │
├────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│ 10 │ ±5% │
└────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┘



La incercarile de model, la verificarea iniţialã sau periodicã a unei instalaţii, erorile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot sa depãşeascã erorile maxime tolerate aplicabile, fãrã a depãşi dublul acestor erori.
3.2.2. Abaterea maxima tolerata pentru masa unei axe şi pentru masa unui grup de axe, trebuie sa fie cea mai mare dintre urmãtoarele valori:
a) valoarea din tabelul 2, rotunjita la cea mai apropiatã diviziune;
b) 1 d x numãrul de cantariri parţiale (axe) insumate.

Tabelul 2
Abaterea maxima tolerata pentru masa axelor şi pentru masa grupurilor de axe


┌────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Abaterea maxima tolerata pentru masa axelor │
│ Clasa de exactitate │ şi pentru masa grupurilor de axe │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────┤
│ │Procentul din masa medie a axei sau a grupului de axe│
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ A │ ±0,5% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ B │ ±1,0% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ C │ ±1,5% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ D │ ±2,0% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ E │ ±4% │
├────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ F │ ±8% │
└────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────┘



Nota: Prevederile pentru axe individuale nu se aplica acelor axe ce aparţin grupurilor.

La incercarile de model, la verificarea iniţialã sau periodicã a unei instalaţii, abaterile la cel mult 10% din rezultatele cantaririlor unui vehicul pot sa depãşeascã abaterile maxime tolerate aplicabile, fãrã a depãşi dublul acestor erori.
Erorile şi abaterile maxime tolerate în funcţionare sunt duble fata de erorile tolerate prevãzute la pct. 3.2.1. şi 3.2.2.
3.2.3. Corelarea între clasele de exactitate
Corelarea între clasele de exactitate pentru masa unei singure axe sau a grupului de axe şi clasele de exactitate pentru masa totalã a vehiculului este indicatã în tabelul 3.

Tabelul 3
Corelarea între clasele de exactitate


┌────────────────────────-┬────────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa de exactitate │ Clasa de exactitate pentru masa totalã a │
│ pentru masa axelor şi │ vehiculului │
│pentru masa grupurilor de├────────┬────────┬────────┬────────┬────────┬──────-┤
│ axe │ 0,2 │ 0,5 │ 1 │ 2 │ 5 │ 10 │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ A │ X │ X │ │ │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ B │ X │ X │ X │ │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ C │ │ X │ X │ X │ │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ D │ │ │ X │ X │ X │ │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ E │ │ │ │ X │ X │ X │
├────────────────────────-┼────────┼────────┼────────┼────────┼────────┼──────-┤
│ F │ │ │ │ │ X │ X │
└────────────────────────-┴────────┴────────┴────────┴────────┴────────┴──────-┘



3.2.4. Unitãţile de mãsura
Unitãţile de mãsura utilizate sunt kilogramul (kg) şi tona (t). Unitatea de mãsura trebuie stabilitã astfel încât indicaţia sa nu conţinã mai mult de un zero nesemnificativ.
3.2.5. Valoarea diviziunii (d)
Toate dispozitivele de indicare şi de tipãrire trebuie sa aibã aceeaşi valoare a diviziunii.
În cazul indicaţiilor suplimentare sau informative privind masa pe roata, se admite ca valoarea diviziunii pentru acestea sa fie mai mica decât cea corespunzãtoare masei pe axa.
Relaţia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii şi numãrul de diviziuni pentru limita maxima (Max) trebuie sa fie cea specificatã în tabelul 4.

Tabelul 4
Relaţia dintre clasa de exactitate, valoarea diviziunii şi numãrul de diviziuni


┌────────────────────────┬────────────────────-┬──────────────-┬──────────────-┐
│ Clasa de exactitate │ Valoarea diviziunii │ Numãrul minim │ Numãrul maxim │
│ │ d │ de diviziuni │ de diviziuni │
├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤
│ 0,2 │ <= 5 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 0,5 │ <= 10 kg │ 500 │ 5.000 │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 1 │ <= 20 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┼──────────────-┼──────────────-┤
│ 2 │ <= 50 kg │ │ │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 5 │ <= 0,1 t │ 50 │ 1.000 │
├────────────────────────┼────────────────────-┤ │ │
│ 10 │ <= 0,2 t │ │ │
└────────────────────────┴────────────────────-┴──────────────-┴──────────────-┘



pg 42


Valoarea diviziunii trebuie sa aibã forma: 1 x 10^k, 2 x 10^k, 5 x 10^k, k fiind un numãr întreg, pozitiv, negativ sau zero.
3.2.6. Limita minima de cantarire
Limita minima de cantarire (Min) trebuie sa fie mai mare sau cel puţin egala cu:
● 50 d pentru clasele de exactitate 0,2, 0,5 şi 1,
● 10 d pentru clasele de exactitate 2, 5 şi 10;
3.3. Erorile maxime tolerate pentru verificãrile statice (în laborator)
Erorile maxime tolerate pentru verificãrile statice (în laborator) sunt cele specificate în tabelul 5.

Tabelul 5
Erorile maxime tolerate pentru verificãrile statice (în laborator)


┌────────────────────┬────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│Clasa de exactitate │ Sarcina (L) │ Erorile maxime tolerate pentru │
│pentru masa totalã a│ exprimatã în │verificãrile statice (în laborator) │
│ vehiculului │ diviziuni │la verificarea iniţialã şi periodicã│
├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │ 0 <= L <= 500 d │ ±0,5 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ 0,2 0,5 1 │500 d < L <= 2.000 d│ ±1 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │2.000 < L <= 5.000 d│ ±1,5 d │
├────────────────────┼────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │ 0 <= L <= 50 d │ ±0,5 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ 2 5 10 │ 50 d < L <= 200 d │ ±1 d │
│ ├────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│ │200 d < L <= 1.000 d│ ±1,5 d │
└────────────────────┴────────────────────┴────────────────────────────────────┘



3.4. Corespondenta între dispozitivele de indicare şi de imprimare
Pentru aceeaşi sarcina, diferenţele dintre indicaţiile de la toate dispozitivele de indicare şi imprimare trebuie sa fie zero.
3.5. Variatii în funcţie de marimile de influenta şi de timp
3.5.1. Temperatura
3.5.1.1. Limitele de temperatura
Instalaţiile trebuie sa îndeplineascã cerinţele tehnice şi metrologice aplicabile la temperaturi cuprinse între -10°C şi +40°C.
Pentru aplicaţii speciale, limitele domeniului de temperatura poate sa difere de cele specificate anterior, dar intervalul de temperatura trebuie sa nu fie mai mic de 30°C şi trebuie sa fie inscripţionat pe instalatie.
3.5.1.2. Efectul temperaturii asupra indicatiei la sarcina nulã
Indicaţia la zero sau în apropiere de zero trebuie sa nu varieze cu mai mult de o diviziune la o variatie a temperaturii mediului de 5°C.
3.5.2. Sursa de alimentare
Instalaţiile trebuie sa îndeplineascã cerinţele tehnice şi metrologice aplicabile, dacã tensiunea de alimentare variaza dupã cum urmeazã.
- alimentare în curent alternativ: variatii de -15% pana la +10% fata tensiunea înscrisã pe instrument,
- alimentare în curent continuu: tensiunea minima de operare -20% din tensiunea înscrisã pe instrument (tensiunea nominalã).
Nota: Tensiunea minima de operare este definitã ca fiind cea mai mica tensiune de operare posibila sub care instalatia este automat scoasa din funcţiune.
3.5.3. Instalaţiile electronice trebuie sa îşi pãstreze caracteristicile metrologice şi tehnice la o umiditate relativã de 85%, la limita superioarã a intervalului temperaturilor de funcţionare.
3.6. Perturbatii
3.6.1. Producãtorul trebuie sa specifice condiţiile de mediu climatic, mecanic şi electromagnetic în care este destinat sa funcţioneze contorul, conform cerintei 2.1.3. din norma NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal".
3.6.2. Dacã instalatia este supusã la perturbatii, diferenţa între indicaţia masei în prezenta perturbatiei şi indicaţia fãrã perturbatie nu trebuie sa fie mai mare decât d. În caz contrar instalatia trebuie sa detecteze şi sa punã în evidenta defectul semnificativ.

4. Cerinţe tehnice
4.1. Conformitatea la utilizare
4.1.1. O instalatie trebuie sa aibã urmãtoarea configuratie minima:
- Receptor de sarcina format din una sau mai multe platforme portabile (uzual doua platforme portabile);
- Echipament electronic de prelucrare, gestionare, afişare şi tipãrire a rezultatelor cantaririi;
- Zone de apropiere de o parte şi de alta a receptorului de sarcina, fiecare având lungimea cel puţin egala cu cea a celui mai lung vehicul rutier ce urmeazã a fi cantarit;
- Locas(uri) special(e) pentru aşezarea platformelor portabile (sau rampe de acces, platforme oarbe sau covorase realizate din materiale suficient de dure pentru a nu se deforma sub sarcina);
- Dacã instalatia este conectata la un calculator PC sau la alt dispozitiv de transmitere şi prelucrare a datelor, ce nu face parte din instalatia acoperitã de aprobarea de model, este necesar ca datele primare sa fie tipãrite pe o imprimanta martor, sau sa fie stocate într-o memorie ce nu poate fi stearsa sau modificatã.
4.1.2. Instalaţiile trebuie sa fie proiectate şi construite astfel încât sa corespundã scopului (determinarea sarcinii pe axa şi eventual determinarea masei totale a vehiculelor rutiere) cat şi cerinţelor metrologice şi tehnice din prezenta norma.
Instalaţiile trebuie proiectate şi construite astfel încât sa corespundã vehiculelor, amplasamentelor şi cerinţelor de utilizare prevãzute şi sa-şi pãstreze caracteristicile metrologice în timp.
4.1.3. Zona de cantarire trebuie sa cuprindã receptorul de sarcina şi zonele de apropiere amplasate de o parte şi de alta a receptorului de sarcina. Zonele de cantarire special amenajate, sau suprafeţele rutiere pe care sunt montate instalaţiile portabile pentru determinarea sarcinii pe osie trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele cerinţe:
a) Zonele de cantarire trebuie sa fie delimitate în mod corespunzãtor de zonele de trafic rutier intens, astfel încât sa se evite producerea accidentelor în timpul cantaririlor.
b) Zonele de cantarire trebuie sa aibã lungimea şi lãţimea corespunzãtoare pentru vehiculele ce urmeazã a fi cantarite; lungimea fiecãrei zone de apropiere trebuie sa fie mai mare sau egala cu lungimea celui mai mare vehicul ce urmeazã a fi cantarit; în cazul în care pe zonele de apropiere este prevãzut sa fie folosite platforme oarbe sau covorase, lungimea acestora trebuie sa îndeplineascã aceeaşi condiţie.
c) Zonele de cantarire trebuie sa menţinã toate rotile autovehiculului în acelaşi plan, în timp ce autovehiculul traverseaza receptorul de sarcina. Locurile din zonele de cantarire, în care trebuie montate platformele portabile, rampele de acces, platformele oarbe sau covorasele, trebuie sa fie marcate, astfel încât sa permitã o pozitionare uşoarã şi corecta a acestora; de asemeni trebuie marcata linia centrala (longitudinala) a zonei de cantarire.
d) Zonele de cantarire trebuie sa fie stabile; structura care susţine sarcina trebuie sa fie construitã din beton sau dintr-un material cu durabilitate echivalenta şi sa aibã o fundaţie corespunzãtoare; aceasta structura trebuie sa asigure orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp a zonelor de cantarire.
e) Cerinţele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea şi rezistenta în timp ale zonelor de cantarire trebuie sa fie verificate de personal calificat, cu mijloace de mãsurare adecvate, înainte de utilizarea iniţialã şi ulterior la intervale de timp care sa nu depãşeascã 12 luni.
f) Pentru instalaţiile portabile ce efectueazã cantariri dinamice ale axelor vehiculelor, zonele de apropiere trebuie sa nu aibã panta longitudinala, iar panta transversala, pentru drenaj, trebuie sa fie mai mica sau egala cu 1%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina şi ale zonei de apropiere, pe 8 metri înainte şi dupã receptorul de sarcina, trebuie sa fie de maxim ±3 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale, iar planeitatea zonei de apropiere în afarã celor 8 metri trebuie sa fie de maxim ±6 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale. Totodatã trebuie asigurate o planeitate şi o orizontalitate rezonabile înainte de intrarea în zona de apropiere, pe o lungime suficienta, pentru ca vehiculele sa poatã atinge aproximativ viteza de încercare înainte de intrarea în zona de apropiere.
g) Pentru instalaţiile portabile care sunt utilizate numai pentru cantariri statice ale axelor vehiculelor, panta longitudinala maxima admisã este de 1%, iar panta transversala maxima admisã este de 4%. Denivelarile maxime ale receptorului de sarcina şi ale zonei de apropiere, pe 8 metri înainte şi dupã receptorul de sarcina, trebuie sa fie de maxim ±6 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale sau longitudinale, iar planeitatea zonei de apropiere în afarã celor 8 metri trebuie sa fie de maxim ±10 mm fata de orizontala sau fata de planul pantei transversale sau longitudinale.
4.1.4. În cazul unei instalaţii destinate sa fie montate direct pe o suprafata de drum obişnuitã (nemarcata şi neverificata), instalatia trebuie sa conţinã dispozitive de avertizare şi de blocare, care sa împiedice montarea şi funcţionarea pe un amplasament necorespunzãtor.
4.1.5. Instalaţiile nu trebuie sa fie folosite pentru cantarirea parţialã (axa cu axa) a vehiculelor ce conţin lichide sau alte produse care în timpul cantaririi îşi modifica poziţia centrului de greutate.
4.2. Protecţie impotriva interventiilor neautorizate
4.2.1. Defectiuni accidentale şi dereglari
Instalaţiile trebuie construite astfel încât sa nu se poatã produce defectiuni accidentale şi dereglari ale elementelor de comanda care pot perturba buna funcţionare, fãrã ca efectul acestora sa fie evident.
4.2.2. Blocari
În timpul functionarii automate, instalatia trebuie sa împiedice utilizarea oricãrui dispozitiv care ar putea perturba operatia de cantarire.
4.2.3. Dispozitiv de reglare la zero
Instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv semiautomat sau automat de reglare la zero pentru fiecare receptor de sarcina. Dispozitivul automat trebuie sa funcţioneze numai când instalatia este în echilibru stabil şi corectiile nu sunt mai mari de 0,5 d/s.
Dispozitivul de reglare la zero trebuie sa poatã efectua operatia de reglare la zero cu o eroare de cel mult ±0,25 d.
4.2.4. Reactia la defecte semnificative
Defectul semnificativ este o diferenţa mai mare decât d, aparuta între eroarea de indicaţie şi eroarea intrinseca a instalaţiei.
Când a fost detectat un defect semnificativ instalatia trebuie sa genereze un semnal vizual sau auditiv care sa persiste pana când operatorul intervine sau defectul dispare.
Instalatia nu trebuie sa totalizeze rezultatele cantaririlor parţiale atunci când apare un defect semnificativ.
4.2.5. Alimentarea electrica de la reţea (c.a.)
O instalatie care este alimentata la reţeaua de c.a. trebuie, în eventualitatea defectarii reţelei, sa pãstreze informaţiile metrologice din momentul defectarii cel puţin 24 h. Comutarea pe o sursa de alimentare de urgenta nu trebuie sa provoace un defect semnificativ.
4.2.6. Alimentarea electrica de la baterie (c.c.)
O instalatie care este alimentata de la baterie trebuie, atunci când tensiunea scade sub valoarea prescrisã de fabricant, sa funcţioneze corect sau sa fie automat scos din funcţiune.
4.2.7. Interfata
O instalatie poate fi echipata cu o interfata care sa îi permitã cuplarea la echipamente periferice. Când este folositã interfata, instalatia trebuie sa funcţioneze în continuare corect şi caracteristicile metrologice ale acesteia sa nu fie influentate.
4.3. Dispozitive de indicare şi de imprimare
4.3.1. Calitatea indicaţiilor
Indicarea masei trebuie sa se facã automat. Dispozitivele de indicare şi tipãrire trebuie sa permitã o citire uşoarã, simpla şi neambigua a rezultatelor prin simpla alaturare a caracterelor. Rezultatele indicate şi tipãrite trebuie sa conţinã numele sau simbolul unitãţii de masa corespunzãtoare.
4.3.2. Procedura de punere sub tensiune
La punerea sub tensiune (la punerea sub tensiune a indicatorului) o procedura specialã trebuie sa se realizeze indicând toate semnele respective ale indicatorului în stare activa şi neactiva, pe o perioada suficient de mare pentru ca operatorul sa le poatã verifica.
4.3.3. Imprimare
Informaţia minima imprimata la fiecare operaţie normalã de cantarire trebuie sa cuprindã, dupã caz, numãrul de ordine al axei cantarite sau al grupului de axe, masa fiecãrei axe sau grup de axe, masa totalã, data şi ora cantaririi.
4.3.4. Domeniul de cantarire
Instalatia nu trebuie sa indice sau sa tipareasca o masa rezultatã în urma cantaririi, înainte de totalizare, dacã aceasta este mai mare decât Max + 9 d.
4.3.5. Viteza de operare
Instalatia nu trebuie sa indice şi/sau sa tipareasca masa (masa totalã, masa pe axa sau pe grup de axe) a oricãrui vehicul care traverseaza receptorul de sarcina cu o viteza aflatã în afarã domeniului specificat, fãrã o atentionare din care sa rezulte ca rezultatul cantaririi poate fi afectat de erori.
4.4. Montare
4.4.1. Generalitati
Instalatia trebuie montata astfel încât efectele cerinţelor de instalare asupra rezultatelor cantaririi sa fie minime. Dacã detalii particulare ale instalãrii pot avea efecte asupra procesului de cantarire, aceste detalii trebuie înregistrate în certificatul de aprobare de model.
4.4.2. Drenaj
Dacã receptorul de sarcina este amplasat într-un locas special (cuva), acesta trebuie sa fie prevãzut un sistem de drenare, astfel încât nici o parte a instalaţiei sa nu fie scufundata, nici mãcar parţial, în apa sau în oricare alt lichid.
4.5. Inscripţii
Instalaţiile trebuie sa prezinte urmãtoarele inscripţii de baza pe fiecare dispozitiv de indicare sau de imprimare.
4.5.1. Inscripţii în forma completa:
- marca de identificarea a fabricantului;
- marca de identificarea a importatorului
(dacã este cazul);
- denumirea şi destinaţia instalaţiei;
- seria,
- masa maxima a vehiculului în kg sau t;
- masa minima a vehiculului în kg sau t.
- inscripţia "a nu se folosi la cantarirea
produselor lichide";
- viteza maxima de traversare în km/h;
- regimul de cantarire cantarire statica
şi/sau dinamica
- sensul de cantarire (dacã este cazul);
- tensiunea de alimentare în V;
- frecventa tensiunii de alimentare în Hz;
- limitele intervalului de temperatura (dacã
diferã de -10°C/+40°C) în°C
4.5.2. Inscripţii în forma simbolizata
- clasa de exactitate pentru masa totalã
a vehiculului 0,2; 0,5; 1; 2; 5 sau 10;
- clasa de exactitate pentru masa pe
axa sau pe grup de axe A, B, C, D, E sau F,
- limita maxima Max kg sau t;
- limita minima Min kg sau t;
- valoarea diviziunii d kg sau t;
- viteza maxima v(max) în km/h;
- viteza minima v(min) în km/h;
- numãrul maxim de axe pe vehicul a(max);
- marca de model
4.5.3. Inscripţii suplimentare
Dupã caz, în conformitate cu destinaţia particularã a instalaţiei, în timpul încercãrilor de model, se poate cere solicitantului sa fie aplicate inscripţii suplimentare.
4.5.4. Prezentarea inscriptiilor
Indicaţiile de identificare trebuie sa nu poatã fi şterse şi sa aibã o mãrime, o forma şi o claritate care sa permitã o citire uşoarã a acestora, atunci când instalatia este în funcţionare.
Indicaţiile trebuie sa fie grupate pe un loc vizibil al instalaţiei, fie direct pe indicator, fie pe o eticheta fixatã pe indicator.
Eticheta trebuie sa poatã fi sigilatã, cu excepţia cazului când scoaterea acesteia antreneaza distrugerea sa.
4.6. Marcajul de verificare
4.6.1. Amplasare
Instalaţiile trebuie sa fie prevãzute cu un loc care sa permitã aplicarea marcajului de verificare. Acest loc trebuie:
- sa fie astfel încât piesa pe care se gãseşte sa nu poatã fi ridicatã de pe aparat fãrã a distruge marcajul,
- sa permitã aplicarea uşoarã a marcajului fãrã sa strice calitãţile metrologice ale instalaţiei,
- sa poatã fi vãzut fãrã a deplasa indicatorul, atunci când instalatia este în funcţiune.
4.6.2. Suport
Instalaţiile trebuie sa aibã în locul prevãzut mai sus, un suport al marcajului de verificare în stare sa asigure conservarea acestuia, dupã cum urmeazã:
- dacã marcajul rezulta prin poansonare, acest suport poate fi constituit dintr-o placheta de plumb sau alt material cu calitãţi similare, inseratã într-o placa fixatã pe carcasa instalaţiei sau într-o alveola frezata în carcasa; suprafata plachetei trebuie sa fie de minim 200 mmp.
- dacã marcajul este reprezentat de o ştampila sau un timbru adeziv, trebuie sa i se rezerve un loc de aplicare cu suprafata de minim 200 mmp.
5. Atestarea legalitãţii
5.1. Atestarea legalitãţii unei instalaţii se realizeazã numai dupã demonstrarea conformitatii acesteia cu cerinţele metrologice şi tehnice aplicabile specificate în tabelul 6 de mai jos.
5.2. Conformitatea unui mijloc de mãsurare cu toate cerinţele prevãzute în prezenta norma se atesta prin marcaje metrologice: marcajul aprobãrii de model şi marcajul de verificare iniţialã sau periodicã. Verificarea metrologica se efectueazã în doua etape: A (în laborator) şi B (la locurile de montare). Marcajele metrologice pot fi însoţite, dupã caz, de documente specifice: certificate de aprobare de model şi buletine de verificare metrologica.
5.3. Marcajul aprobãrii de model se aplica în conformitate cu prevederile certificatului aprobãrii de model. Marcajul de verificare metrologica se aplica de cãtre laboratorul care a efectuat verificarea din etapa B. Totodatã se aplica o sigilare prin utilizarea unor mijloace şi metode destinate sa împiedice intervenţiile neautorizate asupra instalaţiei verificate.
5.4. Este interzisã aplicarea marcajelor într-o maniera care ar putea sa provoace confuzii privind semnificatia, forma, vizibilitatea sau claritatea lor.
5.5. În cazul unui mijloc de mãsurare constituit dintr-un set de dispozitive şi/sau subansambluri care funcţioneazã împreunã, marcajele se aplica pe dispozitivul/subansamblul principal al mijlocului de mãsurare.

Tabelul 6
Cerinţe metrologice şi tehnice aplicabile instalaţiilor portabile pentru determinarea sarcinii pe axa la vehicule rutiere




┌────┬───────────────────────────────────────┬────────────────-┬──────────────────────────────────-┐
│ │ │ │Modalitãţi de control aplicabile la│
│Nr. │ Cerinta │Punctul din norma├────────┬──────────────────────────┤
│crt.│ esenţialã │ de metrologie │Aprobare│ Verificare metrologica │
│ │ │ legalã │de model│ iniţialã şi periodicã │
│ │ │ │ ├────────────┬─────────────┤
│ │ │ │ │ ETAPA A │ Etapa B │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 1 │Clase de exactitate │ 3.1/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 2 │Eroarea maxima tolerata pentru masa │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X │
│ │totalã a vehiculului │3.2.1/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 3 │Abaterea maxima tolerata │2.1.1/NML 001-05 │ X │ │ X │
│ │ │3.2.2/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 4 │Corelarea între clasele de exactitate │3.2.3/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 5 │Unitãţile de mãsura │3.2.4/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 6 │Valoarea diviziunii │3.2.5/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 7 │Limita minima de cantarire │3.2.6/NML 059-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 8 │Erorile maxime tolerate pentru │2.1.1/NML 001-05 │ X │ X │ │
│ │verificãrile statice │ 3.3/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 9 │Corespondenta între dispozitivele de │ 3.4/NML 059-05 │ X │ │ X │
│ │indicare şi de imprimare │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 10 │Variatii în funcţie de marimile de │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │influenta şi de timp │ 3.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 11 │Perturbatii │2.1.3/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │ │ 3.6/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 12 │Configuratie minima şi conformitatea cu│ 1.10/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │documentaţia │4.1.1/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 13 │Adecvare │ 2.7/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │ │4.1.2/NML 059-05 │ │ │ │
│ │ │4.1.4/NML 059-05 │ │ │ │
│ │ │4.1.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 14 │Zonele de cantarire │4.1.3/NML 059-05 │ X │ │ X │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 15 │Protecţie impotriva interventiilor │ 2.8/NML 001-05 │ X │ │ │
│ │neautorizate şi a degradãrii │ 4.2/NML 059-05 │ │ │ │
│ │informatiei │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 16 │Dispozitivele de indicare şi de │ 2.10/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │imprimare │ 4.3/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 17 │Montare │ 4.4/NML 059-05 │ X │ X │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 18 │Inscripţii şi informaţii insotitoare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 19 │Marcajul de verificare │ 2.9/NML 001-05 │ X │ X │ X │
│ │ │ 4.5/NML 059-05 │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────┼─────────────────┼────────┼────────────┼─────────────┤
│ 20 │Durabilitate │ 2.9/NML 001-05 │ X │ │ │
└────┴───────────────────────────────────────┴─────────────────┴────────┴────────────┴─────────────┘



---------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016