Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 289 din 27 februarie 2003  pentru aprobarea Procedurii de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 289 din 27 februarie 2003 pentru aprobarea Procedurii de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice

EMITENT: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 243 din 9 aprilie 2003

În conformitate cu prevederile <>art. 21 din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii,
în temeiul prevederilor <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, ale art. 2 pct. 45 şi ale <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii din cadrul Centrului de Documentare pentru Construcţii, Arhitectura, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului (CDCAS) va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, Regulamentul şi Normele metodologice nr. IAT 003/1997 privind atestarea organismelor de agrement tehnic în construcţii, elaborate de Comisia de agrement tehnic în construcţii, îşi înceteazã aplicabilitatea.

p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat

Bucureşti, 27 februarie 2003.
Nr. 289.

ANEXA 1

PROCEDURA
de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice

1. Prevederi generale
1.1. Prezenta procedura stabileşte cadrul institutional şi regulile de procedura pentru evaluarea organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice, în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii şi cu Regulamentul privind agrementul tehnic pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii, cuprins în anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, modificat şi completat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 675/2002 . Organismele de elaborare a agrementelor tehnice de produse şi organismele de elaborare a agrementelor tehnice în construcţii sunt denumite în continuare organisme elaboratoare de agrement tehnic (AT).
1.2. Autoritatea competenta în domeniu este Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii, denumit în continuare CTPC.
1.3. Organismele elaboratoare de AT sunt organisme specializate, cu sediul în România, abilitate în acest scop de autoritatea competenta.
1.4. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se face pe baza unei evaluãri specifice, în conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
1.5. Lista organismelor abilitate sa elaboreze AT se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei sau, dupã caz, prin ordin comun al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al altor autoritãţi competente şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
1.6. CTPC tine evidenta la zi a organismelor elaboratoare de AT, conduce şi monitorizeazã derularea procedurilor de acordare a AT.
1.7. În cadrul organizaţiilor elaboratoare de AT, constituite pe plan european sau internaţional, România este reprezentatã prin CTPC.
1.8. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT are ca scop evaluarea şi recunoaşterea competentei acestor organisme în efectuarea de activitãţi aferente elaborãrii AT, în conformitate cu criteriile specificate şi pe baza unui sistem unitar de abilitare, prestabilit.
1.9. Activitatea de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se declanseaza o data cu solicitarea abilitarii de cãtre organismele respective şi se desfãşoarã pe baza prevederilor prezentei proceduri dupã cum urmeazã:
- organismul solicitant se adreseazã CTPC în scopul obţinerii abilitarii pentru elaborarea de AT;
- CTPC numeşte comisia de abilitare a organismelor solicitante. Aceasta comisie are rolul de a instrumenta abilitarea organismelor elaboratoare de AT în conformitate cu prezenta procedura;
- sistemul de management al calitãţii (SMC) al organismului elaborator de AT solicitant trebuie sa fie certificat. În cazul în care organismul are SMC certificat fãrã segmentul de elaborare de AT, certificarea iniţialã va fi completatã cu acest segment;
- comisia de abilitare, în urma auditului, recomanda preşedintelui CTPC admiterea sau respingerea abilitarii organismului solicitant. Ca urmare a recomandarii comisiei de abilitare, preşedintele CTPC aproba abilitarea organismului solicitant şi elibereazã certificatul de abilitare, valabil pe o perioada de 5 ani, cu posibilitate de prelungire.
2. Criterii de evaluare a organismelor elaboratoare de AT în vederea abilitarii
2.1. Clasificarea criteriilor
2.1.1. Criteriile utilizate în vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT se clasifica în doua categorii principale:
a) criterii eliminatorii;
b) criterii de evaluare.
2.1.2. Criteriile eliminatorii sunt acele criterii a cãror îndeplinire de cãtre organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea este o condiţie obligatorie - sine qua non pentru a fi admise în continuare în acţiunea de evaluare pentru abilitare.
2.1.3. Criteriile de evaluare propriu-zise sunt acele criterii a cãror apreciere (punctare) intra în calculul punctajului de evaluare luat în considerare, în vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante.
2.2. Criteriile eliminatorii
2.2.1. Principalele criterii eliminatorii care trebuie îndeplinite şi demonstrate (documentate) de cãtre organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea se referã la urmãtoarele elemente:
a) statutul juridic;
b) obiectul de activitate;
c) organizare şi funcţionare;
d) capabilitate tehnica şi bonitate financiarã (mijloace şi resurse disponibile);
e) sistemul de management al calitãţii (SMC);
f) existenta uneia sau mai multor grupe specializate.
În funcţie de situaţia concretã a organismelor elaboratoare de AT pot fi adoptate şi criterii suplimentare.
2.2.2. Statutul juridic. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa fie persoane juridice romane sau asociaţii de persoane juridice romane care au forma organizatoricã de cercetare-învãţãmânt-proiectare-laborator.
Demonstrarea statutului juridic al organismelor respective se face prin:
a) hotãrârea Guvernului de înfiinţare pentru organizaţiile de cercetare autonome;
b) statutul societãţii sau act constitutiv, certificat de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
c) contract de asociere în cazul persoanelor juridice asociate.
2.2.3. Obiectul de activitate al organismelor elaboratoare de AT solicitante trebuie sa cuprindã domeniile corespunzãtoare profilului unor grupe specializate de AT, stabilite de CTPC, pentru care solicita abilitarea. Demonstrarea obiectului de activitate trebuie sa rezulte din actul constitutiv sau din statut.
2.2.4. Organizare şi funcţionare. Organismele elaboratoare de AT care solicita abilitarea trebuie sa dispunã de o conducere şi o structura administrativ-organizatoricã, care sa confere independenta de decizie în afarã oricãror interese şi impartialitate în judecarea şi instrumentarea solicitãrilor de AT. În cazul în care un organism elaborator de AT solicita abilitarea pentru mai multe domenii de specialitate, corespunzãtoare profilului unor grupe specializate de AT, diferite, implicând şi un volum mare de activitate de AT, în structura sa organizatoricã trebuie sa existe un compartiment sau un responsabil de AT pentru a asigura armonizarea şi coordonarea procedurala, precum şi lucrãrile de secretariat şi evidenta aferente acestei activitãţi.
Îndeplinirea acestor criterii şi condiţii se demonstreaza prin documentele care stabilesc funcţiile de conducere şi compartimentele implicate în activitatea de AT, atribuţiile şi responsabilitãţile aferente, precum şi relaţiile dintre acestea: organigrama, regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF), alte regulamente şi proceduri.
2.2.5. Capabilitatea tehnica şi bonitatea financiarã a organismelor elaboratoare de AT trebuie demonstrata prin disponibilitatea mijloacelor tehnice şi logistice, precum şi a resurselor necesare pentru desfãşurarea adecvatã a activitãţii de elaborare de AT în domeniile de specialitate aferente, astfel încât sa se poatã fundamenta conţinutul AT şi aprecierea aferentã, în vederea garantarii aptitudinii la utilizare în construcţii a produselor şi procedeelor care fac obiectul AT. Astfel:
a) capabilitatea tehnica a organismelor elaboratoare de AT se demonstreaza prin urmãtorii indicatori:
- numãrul total de personal, din care personal cu studii superioare (din care personal atestat), defalcat pe domeniile de specialitate aferente activitãţii de AT;
- lista dotãrilor tehnice (echipamente) şi logistice (tehnica de calcul, software) existente, absolut necesare pentru desfãşurarea activitãţii în domeniile de specialitate respective;
- asigurarea efectuãrii încercãrilor de laborator necesare activitãţii de AT (laborator propriu autorizat/acreditat, asociat cu un laborator extern autorizat/acreditat) în domeniile de specialitate respective, dovedite prin contract de asociere. Pentru testele care nu pot fi realizate în laboratorul propriu sau asociat, organismul elaborator de AT poate apela la colaborarea cu un laborator de extern specializat autorizat/acreditat;
b) bonitatea financiarã, menita sa asigure stabilitate şi suport financiar adecvat (solvabilitatea organismelor), pentru desfãşurarea activitãţii de AT fãrã presiuni exterioare de orice natura, se demonstreaza prin indicatorii şi mijloacele financiare, rezultate din ultimul bilanţ anual şi din bugetul pe anul în curs (sau din alte documente în ceea ce priveşte: cifra de afaceri, profit sau pierderi, finanţarea activitãţii etc.).
2.2.6. Sistemul de management al calitãţii. Organismele elaboratoare de AT trebuie sa dispunã de un sistem propriu de management al calitãţii certificat.
2.3. Criterii de evaluare
2.3.1. Principalele criterii de evaluare pentru care se acorda puncte ce intra în punctajul de evaluare, în vederea abilitarii organismelor elaboratoare de AT solicitante, se referã la urmãtoarele elemente:
a) stadiul implementarii şi aplicãrii SMC;
b) modul de efectuare a încercãrilor de laborator aferente activitãţii de AT;
c) criterii deontologice pentru personalul implicat în activitatea de AT;
d) nivelul de confidenţialitate şi securitate al activitãţii şi documentelor de AT;
e) nivelul de informare şi documentare.
În funcţie de situaţia concretã a organismelor elaboratoare de AT pot fi adoptate şi criterii suplimentare.
2.3.2. Stadiul implementarii şi aplicãrii SMC în organismele elaboratoare de AT se evalueaza pe baza urmãtoarelor date:
a) documente SMC elaborate:
- manualul de asigurare a calitãţii (MAC);
- proceduri ale funcţiilor de sistem (PFS) (nr. şi titluri);
- proceduri administrative (PAD) (nr. şi titluri);
- proceduri tehnice specifice (PTS) (nr. şi titluri);
b) situaţia SMC:
- certificat (în copie);
- în curs de certificare (prin ce organism);
- necertificat, dar exista intenţia de certificare;
- evaluat prin audit extern (prin cine);
- în curs de evaluare-auditare (prin cine);
- implementat şi aplicat (nr. de audituri interne efectuate);
- documentat, în curs de implementare;
- în curs de documentare (elaborare documente);
c) nivelul de instruire AQ al cadrelor de conducere: numãrul de cadre de conducere (directori şi şefi de compartimente), din total, care au urmat cursuri AQ organizate de organisme specializate.
2.3.3. Modul de efectuare a încercãrilor de laborator aferente activitãţii de AT se evalueaza în funcţie de numãrul de AT efectuate, bazate pe încercãri efectuate în urmãtoarele situaţii:
a) efectuarea încercãrilor prin laboratorul propriu sau asociat:
- autorizat;
- acreditat;
b) efectuarea încercãrilor prin subcontractare cu un laborator extern independent:
- autorizat;
- acreditat.
2.3.4. Criterii deontologice pentru personalul implicat în activitatea de AT. Se iau în considerare urmãtoarele subcriterii:
a) asigurarea obiectivitatii şi imparţialitãţii în executarea activitãţii de AT;
b) pãstrarea secretului profesional;
c) asigurarea independentei personalului în instrumentarea AT şi luarea deciziilor aferente;
d) asigurarea interdicţiei de a se acorda consultanţa agenţilor economici pentru care se instrumenteaza AT şi de a accepta avantaje materiale de la aceştia.
Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
2.3.5. Nivelul de confidenţialitate şi securitate al activitãţii şi documentelor de AT se evalueaza pe baza urmãtoarelor subcriterii:
a) asigurarea confidenţialitãţii informaţiilor vehiculate în cadrul desfãşurãrii activitãţii de AT şi a celor cuprinse în documentele elaborate şi arhivate;
b) limitarea accesului la documentele din arhiva prin dispoziţii scrise ale conducerii organismului elaborator de AT;
c) luarea de mãsuri pentru ca personalul implicat în activitatea de AT sa nu aibã acces la elementele de secret profesional care nu îl privesc;
d) limitarea prin mãsuri specifice a difuzãrii elementelor confidenţiale cãtre intreaga masa a personalului din organismul elaborator de AT;
e) luarea de mãsuri pentru pãstrarea în siguranta a documentelor privind activitatea de AT.
Evaluarea acestor criterii se face baza prevederilor din documentele interne ale organismelor elaboratoare de AT.
2.3.6. Nivelul de informare şi documentare al organismului elaborator de AT se evalueaza prin natura şi volumul surselor respective în domeniile de specialitate aferente AT:
a) bãnci de date existente în organism;
b) posibilitãţi de acces la reţele de bãnci de date:
- interne;
- internaţionale;
c) numãrul de titluri de documentaţii existente în biblioteca:
- cãrţi: - româneşti;
- strãine;
- reviste: - româneşti;
- strãine,
din care intrate în ultimii 3 ani:
- cãrţi: - româneşti;
- strãine;
- reviste: - româneşti;
- strãine.
2.3.7. Evidentierea îndeplinirii criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT rezulta din chestionarul de autoevaluare completat de organismele respective şi din celelalte documente depuse de acestea o data cu solicitarea abilitarii, iar verificarea îndeplinirii criteriilor de evaluare se certifica prin raportul comisiei de abilitare.
2.3.8. Punctarea criteriilor de evaluare se face pe baza indicaţiilor din anexa nr. 6.
3. Pregãtirea procesului de evaluare şi abilitare a organismelor elaboratoare de AT
3.1. Pregãtirea procesului de abilitare a organismelor elaboratoare de AT comporta urmãtoarele acţiuni:
a) stabilirea listei actualizate a domeniilor de specialitate pentru care se organizeazã grupe specializate de AT;
b) înfiinţarea comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT;
c) înregistrarea organismelor elaboratoare de AT care urmeazã a fi abilitate.
3.2. Lista actualizatã a domeniilor de specialitate pentru care se organizeazã grupe specializate de AT se stabileşte de cãtre CTPC prin reanalizarea domeniilor în care funcţioneazã grupele specializate existente, ţinând seama de activitatea desfasurata de aceste grupe, de la înfiinţarea lor pana în prezent, sub aspectele: volumului de activitate pe fiecare domeniu (nr. de AT), rezultatelor obţinute, calitãţii şi eficientei AT instrumentate şi acordate. Aceasta lista se transmite organismelor care îşi anunta intenţia de a obţine abilitarea.
3.3. Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT se înfiinţeazã în cadrul CTPC, având ca atribuţie principala instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, în conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
În etapa de pregãtire a procesului de evaluare şi abilitare, comisia de abilitare planifica desfãşurarea procesului de abilitare aferent, pe mãsura primirii solicitãrilor de la organismele elaboratoare de AT.
3.4. Organismele elaboratoare de AT care urmeazã a fi abilitate se înregistreazã de cãtre Secretariatul CTPC, pe baza anunţãrii de cãtre aceste organisme a intentiei de a se supune abilitarii şi a indicarii domeniilor de specialitate pentru care opteazã în vederea abilitarii.
3.5. Pentru instrumentarea evaluãrii organismelor elaboratoare de AT solicitante, comisia de abilitare trebuie sa dispunã de urmãtoarele date şi elemente:
a) documentaţia depusa de solicitantul abilitarii, conţinând: datele, informaţiile şi formularele completate conform cererii de abilitare (anexa nr. 1), chestionarului de informare şi autoevaluare preliminarã a organismului elaborator de AT (anexa nr. 2) şi documentelor sistemului de management al calitãţii (SMC) al organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 3);
b) documentele întocmite de organismele abilitate pentru evaluarea şi auditarea organismelor elaboratoare de AT (anexa nr. 4);
c) indicaţii privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor elaboratoare de AT în vederea abilitarii (anexa nr. 5);
d) documente interne ale organismelor solicitante privitoare la desfãşurarea procesului de instrumentare şi eliberare a AT pentru agenţi economici (anexa nr. 7).
3.6. Secretariatul CTPC - care funcţioneazã şi ca secretariat al comisiei de abilitare - deschide pentru fiecare organism elaborator de AT solicitant un dosar de abilitare, care conţine toate datele, informaţiile şi documentele furnizate de solicitant şi care se completeazã în cursul instrumentarii abilitarii cu documentele şi rapoartele întocmite de comisia de abilitare şi de organismele implicate în acţiunea de evaluare şi auditare, precum şi cu toatã corespondenta (anexa nr. 6).
4. Fazele de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze AT
4.1. Fazele procesului de abilitare
4.1.1. Procesul de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cuprinde urmãtoarele faze:
a) faza 0: Informarea şi autoevaluarea preliminarã. Solicitarea abilitarii;
b) faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii;
c) faza 2: Depunerea şi analizarea documentaţiei. Iniţierea auditului de abilitare;
d) faza 3: Auditul de abilitare;
e) faza 4: Evaluarea finala şi decizia de abilitare;
f) faza 5: Supravegherea organismelor elaboratoare de AT abilitate.
4.2. Faza 0: Informarea şi autoevaluarea preliminarã. Solicitarea abilitarii
4.2.1. În urma comunicãrii de cãtre CTPC a listei de actualizare a domeniilor de specialitate de AT, organismele elaboratoare de AT prezintã la Secretariatul CTPC cererea de abilitare, indicând domeniile de specialitate pentru care opteazã şi chestionarul de informare şi autoevaluare, completate, precum şi documentele de identificare.
4.3. Faza 1: Verificarea criteriilor eliminatorii. Contractarea abilitarii
4.3.1. Secretariatul CTPC înregistreazã cererea de abilitare şi documentele primite de la fiecare organism elaborator de AT în registrul special de evidenta pentru abilitare şi trimite dosarul fiecãrui organism solicitant la comisia de abilitare.
4.3.2. Comisia de abilitare verifica îndeplinirea criteriilor eliminatorii (pct. 2.2) de cãtre organismele elaboratoare de AT, pe baza raspunsurilor din chestionarul de autoevaluare. În cazul organismelor elaboratoare de AT care nu îndeplinesc criteriile eliminatorii, acţiunea de evaluare-abilitare se stopeaza. Ele pot face contestaţie în termen de 15 zile calendaristice de la primirea comunicãrii.
Organismele elaboratoare de AT care îndeplinesc criteriile eliminatorii încheie cu CTPC contractul privind abilitarea acestora.
4.3.3. Comisia de abilitare întocmeşte programul acţiunii de evaluare-auditare de comun acord cu organismul elaborator de AT solicitant.
4.3.4. Organismul elaborator de AT solicitant al abilitarii trebuie sa detina sistemul calitãţii certificat de un organism de certificare acreditat în România, certificat care va fi anexat la chestionarul de informare şi autoevaluare preliminarã. În cazul în care organismul elaborator de AT solicitant al abilitarii are sistemul calitãţii certificat fãrã segmentul de elaborare de AT, va completa acest segment printr-un audit suplimentar. Secretariatul CTPC retine dosarul organismului elaborator de AT respectiv, urmând ca acesta sa completeze toate documentele conform prezentei proceduri, cu excepţia documentelor auditului de abilitare care se va înlocui cu copia ultimului audit de supraveghere sau certificare, emise de organismul de certificare. Dosarul astfel constituit se supune evaluãrii de cãtre comisia de abilitare.
4.4. Faza 2: Depunerea şi analizarea documentaţiei. Iniţierea auditului de abilitare
4.4.1. În urma semnãrii contractului cu CTPC, organismul elaborator de AT depune la Secretariatul CTPC documentaţia cu privire la asigurarea calitãţii (AQ) (a se vedea anexa nr. 7). Aceasta documentaţie trebuie sa cuprindã:
- documentele SMC propriu (MAC + proceduri) sau documentul de certificare al SMC (dupã caz);
- documentele de abilitare/acreditare a laboratorului propriu sau asociat ori documentul şi procedura de subcontractare a lucrãrilor necesare AT cu un alt laborator autorizat/acreditat;
- procedurile de instrumentare a cererilor de AT ale agenţilor economici.
4.4.2. Comisia de abilitare efectueazã analizarea preliminarã a documentaţiei depuse de organismul elaborator de AT solicitant. Dacã documentaţia nu este completa sau sunt necesare informaţii suplimentare, comisia de abilitare înapoiazã documentaţia pentru completare sau solicita efectuarea completãrii/corectãrii (în cazul unor omisiuni mai puţin importante) şi obţinerea unor informaţii suplimentare.
4.5. Faza 3: Auditul de abilitare
4.5.1. Programul de auditare cuprinde aprecierea, în cadrul auditului de abilitare, a îndeplinirii criteriilor de evaluare propriu-zise, specificate la pct. 2.3. Aceasta evaluare se efectueazã prin analizarea şi verificarea datelor şi documentaţiei transmise de organismul elaborator de AT solicitant (inclusiv prin inspecţii sau examinari în cadrul organismului), precum şi prin evaluarea SMC atât sub aspectul conformitatii documentelor sistemului cu modelul de referinta adoptat, cat şi sub aspectul implementarii şi aplicãrii efective a sistemului.
4.5.2. Auditul de abilitare se încheie cu un raport de audit la care se anexeazã toate documentele aferente, inclusiv descrierea neconformitatilor (dacã este cazul). Toate aceste documente se transmit de cãtre organismul de auditare organismelor elaboratoare de AT respective, iar un exemplar se depune la dosarul de abilitare.
În raportul de audit vor fi prezentate în mod explicit modul şi gradul de îndeplinire a criteriilor de evaluare, stabilite în vederea abilitarii, şi punctul de vedere al comisiei de abilitare cu privire la îndeplinirea acestor condiţii de cãtre organismul auditat.
4.5.3. Criterii de evaluare a grupelor specializate de AT
4.5.3.1. Grupele specializate se evalueaza concomitent, în cadrul acţiunii de abilitare a organismului elaborator de AT. Principalele criterii de evaluare care trebuie îndeplinite şi demonstrate (prin documente) de cãtre grupele specializate de AT, în vederea abilitarii organismului, se referã la urmãtoarele elemente ale acestor grupe:
a) conducerea, organizarea şi funcţionarea;
b) componenta;
c) calitatea membrilor;
d) realizari în materie de AT.
4.5.3.2. Conducerea, organizarea şi funcţionarea grupelor specializate de AT se demonstreaza prin urmãtoarele documente:
a) documentele de desemnare (numire) a conducerii grupei, emise de conducerea organismului elaborator de AT, şi anume:
- pentru preşedintele grupei;
- pentru raportorul grupei;
b) regulamentul de organizare şi funcţionare a grupei specializate;
c) registrul special de procese-verbale ale şedinţelor de lucru ale grupei specializate.
4.5.3.3. Componenta grupelor specializate de AT se demonstreaza printr-un document de informare preliminarã, semnat de preşedintele grupei, care cuprinde lista nominalã a membrilor grupei, cu specificarea urmãtoarelor date:
- numele şi prenumele;
- profesiunea;
- organismul elaborator de AT (instituţia) unde lucreazã;
- categoria profesionalã pe care o reprezintã.
4.5.3.4. Calitatea membrilor grupei se demonstreaza printr-un document semnat de preşedintele grupei, specificand urmãtoarele date şi informaţii:
- pregãtirea de specialitate (diplome de studii sau cursuri de specialitate, titluri ştiinţifice etc.);
- experienta practica în domeniu (vechime în specialitate);
- caracterizare privind respectarea criteriilor deontologice.
La aceasta situaţie se va anexa curriculum vitae pentru preşedinte şi raportori.
4.5.4. Procedura de evaluare a grupelor specializate de AT
4.5.4.1. Pentru evaluarea grupelor specializate de AT, comisia de abilitare aplica urmãtoarele procedee:
a) analizarea documentelor prezentate de preşedintele grupei;
b) audierea preşedintelui şi a raportorului grupei specializate;
c) interviuri prin sondaj cu membri ai grupei (dupã caz);
d) analizarea prin sondaj a unor AT eliberate de grupa.
4.5.4.2. Analizarea documentelor prezentate de preşedintele grupei specializate are în vedere toate documentele specificate în criteriile de evaluare. Aceasta analiza se referã la urmãtoarele aspecte: legalitatea, forma de prezentare, conţinutul şi veridicitatea documentelor respective şi va cuprinde aprecieri asupra: calitãţii, completãrii şi corectitudinii datelor şi informaţiilor cuprinse în documente; respectãrii prevederilor din reglementãrile aplicabile.
Analizarea documentelor se încheie cu concluzii şi propuneri scrise, prezentate de membrii comisiei de abilitare care au efectuat analiza.
4.5.4.3. Audierea preşedintelui şi a raportorului grupei specializate se desfãşoarã la sediul CTPC sau la sediul organismului elaborator de AT, într-o şedinţa a comisiei de abilitare, şi consta în întrebãri puse de membrii comisiei în scopul obţinerii de informaţii suplimentare cu privire la modul de funcţionare şi activitatea desfasurata de grupa specializatã, rezultatele obţinute.
Rezultatul audierii se consemneazã într-un proces-verbal.
4.5.4.4. Interviurile cu membri ai grupei specializate se efectueazã la aprecierea comisiei de abilitare cu un numãr de 1-3 membri. Interviurile sunt luate de cãtre preşedintele comisiei de abilitare, asistat de cel puţin încã un membru al comisiei, şi se referã la identificarea şi verificarea datelor personale, precum şi la cunoaşterea modului de lucru al grupei cuprinse în documentele primite de la preşedintele grupei.
Rezultatele interviurilor sunt consemnate în proceseleverbale.
4.5.4.5. În afarã de procedeele de evaluare din prezenta procedura, comisia de abilitare poate aplica şi alte procedee, în funcţie de situaţia fiecãrei grupe specializate.
4.5.4.6. Rezultatele obţinute în urma operaţiilor de evaluare efectuate conform procedeelor menţionate se concretizeazã în rapoartele de sinteza privind evaluarea fiecãrei grupe specializate de AT, care se dezbat într-o şedinţa finala a comisiei de abilitare, încheiatã cu un proces-verbal cu propuneri referitoare la:
a) acceptarea fiecãrei grupe specializate apreciate ca îndeplineşte în mod corespunzãtor criteriile de evaluare;
b) amânarea acceptãrii grupelor specializate apreciate ca nu îndeplinesc în mod corespunzãtor unele dintre condiţiile de evaluare;
c) reorganizarea grupelor specializate care nu îndeplinesc majoritatea criteriilor de evaluare.
4.5.4.7. Procesul-verbal care încheie acţiunea de evaluare a grupelor specializate de AT se supune aprobãrii preşedintelui CTPC.
4.5.4.8. Secretariatul CTPC transmite organismului elaborator de AT solicitant decizia de acceptare a grupelor specializate care îndeplinesc în mod corespunzãtor criteriile de evaluare specificate.
4.5.4.9. Activitatea de evaluare a grupelor specializate este o activitate curenta a CTPC, pentru situaţiile în care apar modificãri privind componenta sau domeniul de specialitate al acestora.
4.6. Faza 4: Evaluarea finala şi decizia de abilitare
4.6.1. Dupã încheierea auditului de urmãrire, comisia de abilitare completeazã conţinutul dosarului de abilitare al organismului elaborator de AT respectiv cu toate documentele întocmite şi trece la evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT solicitante, conform criteriilor de evaluare prezentate la pct. 2.3.
4.6.2. În judecarea îndeplinirii criteriilor de evaluare menţionate, comisia de abilitare acorda punctaje de evaluare pe baza analizarii modului de îndeplinire a acestor criterii de cãtre organismele auditate.
Pentru acordarea punctelor aferente diferitelor criterii se aplica indicaţiile din anexa nr. 5.
4.6.3. Pe baza indicaţiilor din anexa nr. 5, membrii comisiei de abilitare acorda, în mod individual, note (puncte) fiecãrui criteriu, fiind necesar ca fiecare organism elaborator de AT sa fie evaluat prin punctare de minimum 3 membri ai comisiei. În urma notarii, fiecare membru evaluator întocmeşte o fişa de evaluare conform modelului din anexa nr. 5 - tabelul nr. 2.
4.6.4. Baremele de punctare în vederea abilitarii sunt urmãtoarele:
a) punctajul maxim total care se poate acorda unui organism elaborator de AT este de 100 de puncte;
a) punctajul maxim total care se poate acorda unui organism elaborator de AT este de 100 de puncte;
4.6.5. Punctajul final acordat unui organism elaborator de AT rezulta ca medie a punctajelor acordate de fiecare evaluator, conform fişelor de evaluare.
4.6.6. Rezultatele consemnate în fişele de evaluare ale fiecãrui organism elaborator de AT sunt dezbãtute de cãtre comisia de abilitare, pe baza analizarii dosarelor de abilitare respective, intocmindu-se procese-verbale de evaluare finala pentru fiecare dosar, cu propunere de admitere/respingere a abilitarii, în funcţie de punctajele totale obţinute la îndeplinirea criteriilor de evaluare.
4.6.7. Procesele-verbale de evaluare finala întocmite de comisia de abilitare, conţinând propuneri de admitere/respingere a abilitarii, împreunã cu dosarele de abilitare ale organismelor elaboratoare de AT respective, completate cu toate documentele aferente, conform anexei nr. 6, se înainteazã la Secretariatul CTPC pentru a fi supuse aprobãrii preşedintelui CTPC.
4.6.8. În cursul evaluãrii finale, comisia de abilitare şi preşedintele CTPC pot solicita lãmuriri suplimentare de la organismul elaborator de AT solicitant.
Aceste lãmuriri se pot referi atât la datele şi documentele cuprinse în dosarele de abilitare, cat şi la o serie de aspecte care ar putea contribui la formarea unei impresii cat mai exacte a stadiului în care se afla organismele elaboratoare de AT solicitante.
4.6.9. În urma aprobãrii de cãtre preşedintele CTPC a propunerii de admitere a abilitarii, Secretariatul CTPC completeazã formularul certificatului de abilitare (anexa nr. 8) pentru organismul elaborator de AT abilitat, care se semneazã în doua exemplare de preşedintele CTPC. Un exemplar se remite organismului elaborator de AT solicitant, iar celãlalt se introduce în dosarul de abilitare al organismului respectiv, rãmas în arhiva CTPC. Lista organismelor elaboratoare de AT abilitate se aproba prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Certificatele de abilitare au valabilitate 5 ani.
4.6.10. Respingerea abilitarii unui organism elaborator de AT, cu motivarea deciziei, se notifica organismului respectiv.
4.7. Faza 5: Monitorizarea organismelor elaboratoare de AT abilitate
4.7.1. În perioada de valabilitate a abilitarii se efectueazã audituri anuale de supraveghere la 6, 18, 30, 42 şi 54 de luni de la abilitare.
Auditul de supraveghere efectuat de comisia de abilitare are ca scop verificarea menţinerii în continuare a îndeplinirii condiţiilor şi criteriilor pe baza cãrora s-a acordat abilitarea. Raportul auditului de supraveghere se transmite de cãtre comisia de abilitare la organismul elaborator de AT şi la Secretariatul CTPC, pentru depunerea la dosarul de abilitare respectiv.
4.7.2. Auditul de supraveghere se efectueazã în acelaşi mod ca şi auditul de abilitare, dar cu simplificarea şi restrangerea chestionarului de audit, în funcţie de situaţia realã a fiecãrui organism elaborator de AT abilitat.
4.7.3. În cazul în care în raportul auditului de supraveghere sunt menţionate neconformitãţi, preşedintele CTPC desemneazã un membru al comisiei care analizeazã situaţia şi face propuneri scrise pentru menţinerea condiţionatã sau suspendarea abilitarii. Preşedintele CTPC decide menţinerea condiţionatã sau suspendarea abilitarii, informand CTPC la prima şedinţa.
4.7.4. Organismele elaboratoare de AT vor transmite rapoartele auditurilor de supraveghere ale SMC, elaborate de organismul certificator, la Secretariatul CTPC.
4.8. Contestaţii
4.8.1. Organismele elaboratoare de AT pot face contestaţii la orice decizie a comisiei de abilitare cu privire la acţiunea de abilitare, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data comunicãrii.
4.8.2. În vederea soluţionãrii contestaţiilor primite şi înregistrate la secretariat, preşedintele CTPC desemneazã un membru al CTPC pentru efectuarea în termen de 30 de zile a unei anchete, în condiţii de etica profesionalã şi confidenţialitate, cu privire la obiectul contestaţiei.
4.8.3. În urma anchetei efectuate, membrul CTPC însãrcinat cu aceasta întocmeşte un raport cu propuneri de soluţionare pe care îl susţine în prima şedinţa a CTPC.
4.8.4. CTPC analizeazã raportul şi dispune secretariatului emiterea rãspunsului cãtre solicitant şi demararea eventualelor acţiuni necesare.
4.8.5. În cazul în care organismul ce face contestaţia nu este satisfãcut de rãspunsul CTPC, se poate adresa Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei în vederea soluţionãrii de cãtre acesta a contestaţiei sale.
5. Prelungirea valabilitãţii abilitarii organismelor elaboratoare de AT
5.1. Cu 3 luni înainte de expirarea perioadei de abilitare de 5 ani, organismele elaboratoare de AT pot solicita prelungirea abilitarii, depunând la Secretariatul CTPC cererea de prelungire şi o informare cu privire la elementele care au suferit modificãri fata de cele depuse la abilitarea anterioarã.
Dosarele de prelungire a valabilitãţii abilitarii organismelor elaboratoare de AT sunt transmise de Secretariatul CTPC la comisia de abilitare.
5.2. Secretariatul CTPC declanseaza procedura de prelungire a abilitarii organismelor elaboratoare de AT prin informarea comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT cu privire la solicitare.
În cazul în care organismul elaborator de AT a fost supus auditului de supraveghere anual, în cel de-al 5-lea audit va include şi verificãrile necesare prelungirii abilitarii de elaborare de AT.
Organismele elaboratoare de AT care nu au fost supuse auditului anual de supraveghere, în vederea prelungirii abilitarii, vor urma procedura de abilitare iniţialã.
5.3. Comisia de abilitare analizeazã documentele şi în completare audiaza preşedinţii şi raportorii grupelor specializate care nu au avut activitate în aceasta calitate în cursul abilitarii anterioare.
5.4. În urma analizei documentelor de audit şi a audierii preşedinţilor şi raportorilor grupelor specializate, comisia de abilitare recomanda preşedintelui CTPC prelungirea abilitarii organismelor elaboratoare de AT.
5.5. Preşedintele CTPC aproba prelungirea abilitarii organismului solicitant.
5.6. Prelungirea se menţioneazã în certificatul de abilitare al organismului elaborator de AT.
6. Atribuţii şi responsabilitãţi
6.1. Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii
6.1.1. CTPC stabileşte lista actualizatã a domeniilor de specialitate pentru care se organizeazã grupe specializate de AT.
6.1.2. CTPC numeşte comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT, conform pct. 1.9.
6.1.3. Preşedintele CTPC:
a) aproba propunerile de admitere/respingere a abilitarii, prezentate de comisia de abilitare, dispune eliberarea certificatelor de abilitare pentru organismele elaboratoare de AT admise şi semneazã certificatele respective;
b) asigura rezolvarea contestaţiilor depuse de organismele elaboratoare de AT sau de grupele specializate la deciziile privind desfãşurarea abilitarii, conform pct. 4.8.
6.1.4. Secretariatul CTPC:
a) asigura secretariatul comisiei de abilitare;
b) completeazã şi pãstreazã registrul de abilitare, în care sunt înregistrate cererile de abilitare/menţinere a abilitarii ale organismelor elaboratoare de AT solicitante; deschide, gestioneazã şi arhiveaza dosarele de abilitare ale acestora, în care se depun documentaţia şi corespondenta aferentã procesului abilitarii;
c) asigura legatura dintre CTPC cu celelalte pãrţi implicate în procesul de abilitare (comisia de abilitare, organisme elaboratoare de AT etc.);
d) primeşte şi înregistreazã contestaţiile şi transmite modul de rezolvare a acestora de cãtre cei interesaţi.
6.2. Comisia de abilitare
6.2.1. Asigura instrumentarea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, în conformitate cu prezenta procedura, pe baza documentelor depuse de organismele elaboratoare de AT solicitante.
6.2.2. Verifica îndeplinirea de cãtre organismele elaboratoare de AT solicitante a criteriilor eliminatorii pentru abilitare.
6.2.3. Stabileşte împreunã cu organismul elaborator de AT solicitant programul de evaluare.
6.2.4. Efectueazã evaluarea finala a organismelor elaboratoare de AT solicitante, pe baza datelor şi elementelor cuprinse în documentele de abilitare completate la zi, în conformitate cu criteriile de evaluare şi cu metodologia de punctare indicatã la pct. 4.7 şi în anexa nr. 5.
6.2.5. Propune preşedintelui CTPC admiterea sau respingerea abilitarii organismelor elaboratoare de AT, în funcţie de punctajele totale obţinute la îndeplinirea criteriilor de evaluare.
6.2.6. Efectueazã evaluarea grupelor specializate de AT, în vederea abilitarii organismului pe baza criteriilor de evaluare (pct. 4.5.3).
6.3. Organismele elaboratoare de AT solicitante
6.3.1. Depun la Secretariatul CTPC cererea de intenţie pentru abilitare, indicând domeniile de specialitate pentru care opteazã.
6.3.2. Depun la Secretariatul CTPC cererea de abilitare şi chestionarul de informare-autoevaluare preliminarã completate, precum şi documentaţia pentru abilitare pentru organismele elaboratoare de AT.
6.3.3. Încheie cu CTPC contractele de abilitare.
6.3.4. Asigura cadrul şi condiţiile necesare pentru desfãşurarea auditurilor de abilitare, urmãrire (dupã caz) şi supraveghere.
6.3.5. Întreprind acţiunile corective necesare pentru eliminarea neconformitatilor constatate prin rapoartele de audit.
6.3.6. Asigura respectarea cerinţelor stabilite prin documentele aferente procedurii de abilitare şi îşi asuma responsabilitatea pentru întocmirea corecta şi completa a tuturor documentelor depuse în vederea abilitarii.
6.3.7. Depun contestaţii, dupã caz, la deciziile CTPC privind desfãşurarea procesului de abilitare.
7. Prevederi finale
7.1. În vederea abilitarii, organismele elaboratoare de AT solicitante vor contracta cu CTPC efectuarea abilitarii, suportand toate cheltuielile aferente acesteia.
7.2. Organismele elaboratoare de AT abilitate vor respecta atribuţiile, obligaţiile şi rãspunderile stabilite prin prezenta procedura.
7.3. Abilitarea organismelor elaboratoare de AT se acorda pe o perioada de 5 ani, interval în care se vor efectua audituri de supraveghere, conform prevederilor din prezenta procedura. Costul acestor audituri se vor include în contractul încheiat cu CTPC, prevãzându-se recalcularea cheltuielilor în funcţie de rata inflaţiei.
7.4. Pana la constituirea CTPC, atribuţiile acestuia în domeniul abilitarii organismelor elaboratoare de AT sunt realizate de Comisia Nationala de Agrement Tehnic în Construcţii (CNATC) din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. Pana la aceeaşi data atribuţiile comisiei de abilitare a organismelor elaboratoare de AT sunt îndeplinite de cãtre Inspectoratul de Stat în Construcţii, care pentru plata activitãţii de abilitare a acestor organisme încheie contracte cu organismele respective.
7.5. Organismele care la data prezentei proceduri elaboreazã AT în construcţii, ca urmare abilitarii provizorii acordate de CNATC, vor fi abilitate conform prevederilor pct. 5.
7.6. Dupã acordarea abilitarii pot interveni urmãtoarele schimbãri ale acesteia:
a) prelungirea valabilitãţii la cererea organismului elaborator de AT;
b) suspendarea abilitarii, care poate interveni în cazul în care se constata abateri de la criteriile ce trebuie îndeplinite de cãtre organismul elaborator de AT abilitat, la propunerea factorilor implicaţi; suspendarea se notifica în scris organismului elaborator de AT, care poate supune CTPC, dupã eliminarea cauzelor de suspendare, o cerere de reexaminare a cazului, care sa conducã la revizuirea deciziei de suspendare;
c) retragerea abilitarii în cazul în care, cu ocazia revizuirii sau reexaminarii dupã suspendare, se constata situaţii care conduc la aceasta decizie;
d) anularea abilitarii în cazul în care organismul elaborator de AT îşi înceteazã activitatea.
7.7. Acordarea, prelungirea, suspendarea, retragerea şi anularea abilitarii se efectueazã de cãtre CTPC.
7.8. Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezenta procedura.

ANEXA 1

CERERE DE ABILITARE
1. Date de identificare
Denumirea organismului elaborator de AT solicitant .....................
Statutul juridic .......................................................
Sediul (adresa): localitatea ......, codul poştal ....., str. ..... nr. ..., judeţul/sectorul ........, telefon ......, fax ........., e-mail ............, cont bancar ............
Numele persoanei împuternicite sa reprezinte organismul în legatura cu atestarea .........., funcţia ........., telefon ......... .
2. Obiectul cererii
Se solicita abilitarea, ca organism elaborator de AT, în urmãtoarele domenii de specialitate (corespunzãtoare grupelor specializate de AT):
..........................................................................
..........................................................................
3. Declaraţia de acceptare a cerinţelor
Subsemnatul, ...../(conducãtorul organismului)......, declar ca am luat cunostinta de cerinţele şi obligaţiile rezultate din Procedura de evaluare a organismelor abilitate sa elaboreze agremente tehnice cu care sunt de acord, asumându-mi intreaga responsabilitate în respectarea acestor cerinţe.
4. Anexe la cerere:
- Chestionarul de informare şi autoevaluare, completat (anexa nr. 2).

Conducãtorul organismului,
.................................
(numele, prenumele şi semnatura)

Data ...............

ANEXA 2

CHESTIONAR
de informare şi autoevaluare preliminarã a organismului
elaborator de AT ...............................

Nota introductivã
Chestionarul, completat pe propria rãspundere de cãtre conducerea organismului elaborator de AT, reprezintã o informare a acestuia cu privire la sistemul de management al calitãţii aplicat de aceasta, fata de cerinţele internaţionale în domeniu, şi constituie baza de plecare pentru organismul de auditare.
Chestionarul se completeazã de cãtre fiecare organism elaborator de AT solicitant care doreşte abilitarea privind elaborarea de agremente tehnice.
Rãspunsurile la întrebãri şi datele furnizate trebuie sa fie corecte şi sa se refere la situaţii reale existente la data completãrii chestionarului.
Rãspunsurile trebuie sa fie redactate lizibil, concis şi la obiect.
În cazul intrebarilor la care se rãspunde cu "DA" sau "NU" se bifeaza cu "X" rubrica din dreptul intrebarii.
Eventualele corecturi (modificãri) ale textului trebuie sa fie însoţite de semnatura persoanei responsabile cu redactarea raspunsurilor.
Comisia de abilitare a organismelor elaboratoare de AT şi organismul de auditare asigura pãstrarea secretului profesional asupra conţinutului chestionarului.
1. Date generale de identificare
1.1. Denumirea organismului elaborator de AT .............................
1.2. Statutul juridic (persoana juridicã romana):
a) Organizaţia de cercetare (institut, centru, laborator) funcţionând dupã modelul regiilor autonome ................. nr. hotãrârii Guvernului de înfiinţare sau al actului de înfiinţare ..................................
b) Societatea Comercialã .................................................
- nr. actului juridic de constituire .....................................
- certificatul de înregistrare la Oficiul registrului comerţului .........
- nr. de autentificare a statutului la biroul notarului public ...........
1.3. Sediul (adresa): localitatea ............., codul poştal ............., str. ....., nr. ...., judeţul/sectorul ........, telefon .........., fax ......, e-mail .........., cont nr. ......, Banca ............
1.4. Conducerea organismului:
- director general (nume, prenume, telefon): ..............................
- director executiv (nume, prenume, telefon): .............................
- director tehnic (ştiinţific) care rãspunde de activitatea AT (nume, prenume, telefon): .............................
- director economic (nume, prenume, telefon) ..............................
1.5. Persoane împuternicite (nume, funcţie, telefon) în legatura cu:
a) activitatea de AT ......................................................
b) asigurarea calitãţii ...................................................

2. Obiect de activitate
Domenii, conform actului constitutiv/statutului, corespunzãtoare profilului grupelor specializate de AT, pentru care se cere abilitarea:
a) .....................................................................
b) .....................................................................
c) .....................................................................
d) .....................................................................
e) .....................................................................
f) .....................................................................
g) .....................................................................

3. Organizare şi funcţionare


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Întrebãri Raspunsuri Comentarii
────────────
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.1. Exista o organigrama a organismului, din care
sa rezulte structura organizatoricã şi
compartimentele (funcţiunile) corespunzãtoare
obiectului de activitate?
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.2. Din organigrama rezulta nivelurile de
subordonare ierarhica?
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.3. Sunt definite, prin documente aprobate
de conducere, atribuţiile şi responsabilitãţile
compartimentelor şi persoanelor care conduc,
efectueazã sau verifica activitãţi în legatura
cu procesul de AT?
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3.4. Exista un compartiment şi/sau o persoana
responsabilã cu armonizarea, coordonarea
procedurala şi evidenta activitãţii
de AT?
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



4. Capabilitatea tehnica şi bonitatea financiarã

4.1. Capabilitatea tehnica
a) Total personal .......................................................,
din care personal cu studii superioare ..................................,
din care personal cu studii superioare autorizat pe post ................,
b) Personal cu studii superioare ........................................,
din care cu specialitate în domenii de AT, total ........................,
din care în domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,
domeniul ....................................................,

NOTA:
Se anexeazã la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea organismului elaborator de AT solicitant, ale documentelor care stabilesc organizarea, funcţiile de conducere şi compartimentele implicate sau care au incidenta asupra activitãţii de AT, precum şi atribuţiile şi responsabilitãţile acestora: organigrama, regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF), regulamentul de ordine interioarã (ROI), fise de sarcini etc.
c) Dotãrile tehnice şi logistice pentru activitatea în domeniile de specialitate aferente AT:
- echipamente (se vor nominaliza cele mai importante):
........................................................................
........................................................................
- mijloace logistice: tehnica de calcul, software etc. (se vor nominaliza cele mai relevante):
........................................................................
d) asigurarea încercãrilor de laborator în domeniile de specialitate aferente activitãţii de AT:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Domenii de specialitate Documente (nr., data şi organismul emitent)
privind:
────────────────────────────────────────────
laboratorul propriu laboratorul extern
sau asociat (sub contract)
autorizat/acreditat autorizat/acreditat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Se anexeazã la prezentul chestionar copii, certificate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmãtoarelor documente: certificat de abilitare/acreditare pentru laboratorul propriu sau asociat; contract de efectuare încercãri prin laborator extern autorizat/acreditat; certificat de abilitare/acreditare pentru laboratorul extern.
4.2. Bonitate financiarã:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Valori în mii lei pentru
crt. ───────────────────────────
anul precedent anul în curs
(bilanţ) (buget)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Cifra de afaceri totalã Sp ............................................
2. Profit (+)/pierderi (-) Lp ............................................
3. Obligaţii contractuale neonorate, total ...............................
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Se anexeazã la prezentul chestionar sinteze ale bilanţului pe anul precedent şi ale bugetului pe anul în curs.

5. Sistemul de management al calitãţii (SMC)
5.1. Documente
Documente SMC elaborate:
- manualul de asigurare a calitãţii - MAC: cod ............................
- PFS: nr. de proceduri ...................................................
- PAD: nr. de proceduri ...................................................
- PTS: nr. de proceduri ...................................................


NOTA:
Se anexeazã la prezentul chestionar o lista a procedurilor elaborate, semnatã de conducerea organismului elaborator de AT.

5.2. Stadiul implementarii SMC


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Raspunsuri
crt. Întrebãri ──────────────── Comentarii
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Sistemul SMC este certificat?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
nr., data şi emitentul
certificatului ........................
2. Sistemul este în curs de certificare?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
numele organismului
de certificare ........................
3. Sistemul este necertificat, dar exista
intenţia de certificare ...............
4. Sistemul este evaluat prin audit extern?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
organismul de evaluare ................
5. Sistemul este în curs de evaluare?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
organismul de evaluare ................
6. Sistemul este implementat şi aplicat?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
nr. de audituri interne
efectuate .............................
7. Sistemul este documentat şi în curs de
implementare ..........................
8. Sistemul este în curs de documentare
(elaborare de documente)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



5.3. Structura manualului de asigurare a calitãţii - MAC


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Elemente SMC tratate în MAC Nr. paragrafului corespunzãtor Codul PTS
──────────────────────────────── din SR EN seria 9000 corespunzãtoare
Nr. capitolului Denumirea
şi paragrafului elementelor
dupã MAC
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Se anexeazã la prezentul chestionar copii, semnate de conducerea organismului elaborator de AT, ale urmãtoarelor documente: MAC şi PTS.
5.4. Cunoaşterea şi aplicarea elementelor principale ale SMC


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Întrebãri Raspunsuri Comentarii
────────────
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Este definitã în scris politica calitãţii?
2. Exista un reprezentant al conducerii organismului,
desemnat permanent, cu atribuţii şi
responsabilitãţi privind îndeplinirea
cerinţelor standardului de referinta?
3. Exista un compartiment sau un responsabil cu
asigurarea calitãţii?
4. Sunt prelucrate şi cunoscute prevederile
documentelor SMC de cãtre personalul implicat
în activitãţi care au incidenta asupra
calitãţii?
5. Se iniţiazã acţiuni care sa permitã prevenirea
apariţiei de neconformitãţi?
6. Se efectueazã audituri interne ale calitãţii?
7. Auditurile interne se efectueazã de persoane
independente de domeniile auditate?
8. Sunt identificate şi efectuate înregistrãri
privind calitatea?
9. Sunt stabilite responsabilitãţi pentru
gestionarea documentelor?
10. Exista proceduri pentru ţinerea sub control,
verificare, analizare şi avizare a lucrãrilor
de conceptie, inclusiv AT elaborate în
cadrul organismului?
11. Exista un plan anual de instruire a
personalului?
12. Cadrele de conducere (directorii, şefii
compartimentelor) au urmat cursuri de instruire
AQ ţinute de organisme specializate?
Dacã da, sa se indice într-o anexa urmãtoarele
date:
- numele cadrelor de conducere
- cursurile absolvite şi nr. certificatelor
aferente
- organismele care au eliberat certificatele
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



6. Activitatea de elaborare de AT
desfasurata de organismele elaboratoare de AT în ultimele 12 luni,
pentru care s-au elaborat AT

6.1. Domenii de specialitate, corespunzãtoare grupelor specializate de AT pentru care s-au elaborat AT:
domeniul ...............................................................;
domeniul ...............................................................;
domeniul ...............................................................;
domeniul ...............................................................;
domeniul ...............................................................;
domeniul ...............................................................;
6.2. Numãrul total de AT elaborate .....................................,
din care pentru domeniile: ................../numãr)................... .
6.3. Numãrul total de AT pentru care s-a efectuat urmãrirea comportãrii în exploatare a produselor aferente ............................................
6.4. Numãrul total de AT propuse a fi sistate sau anulate ...............
6.5. Numãrul de cereri de AT nerezolvate în termen ......................
6.6. Modul de asigurare a instruirii personalului implicat în activitatea de AT. Se vor mentiona documente (înregistrãri) aferente, inclusiv referitoare la asigurarea îndeplinirii criteriilor deontologice .............................

7. Modul de efectuare a încercãrilor de laborator aferente elaborãrii de AT


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãr de AT bazate
Nr. pe încercãri efectuate în laboratoare
crt. ─────────────────────────────────────────
autorizate acreditate variante
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.1. AT elaborate în ultimele 12 luni,
pentru care s-au efectuat încercãri
în laborator propriu sau asociat
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7.2. AT elaborate în ultimele 12 luni,
pentru care s-au efectuat încercãri
în laboratoare externe
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

8. Îndeplinirea criteriilor deontologice de cãtre personalul C-D,
implicat în activitatea de elaborare de AT
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Întrebãri Raspunsuri Comentarii
────────────
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8.1. Se asigura obiectivitatea şi imparţialitatea în
executarea activitãţilor de AT?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
intern prin care se prevede aceasta
bligatie .........................................
8.2. Se asigura pãstrarea secretului profesional?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
intern unde se prevede aceasta
obligaţie ........................................
8.3. Se asigura independenta personalului C-D în
instrumentarea AT şi luarea deciziilor aferente?
8.4. Este reglementatã interdicţia personalului C-D de a
acorda consultanţa agenţilor economici pentru care
se instrumenteaza AT şi de a accepta avantaje
materiale de la aceştia?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
de reglementare ..................................
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

9. Asigurarea nivelului de confidenţialitate şi securitate
al activitãţii şi documentelor de AT
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Întrebãri Raspunsuri Comentarii
────────────
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9.1. Se asigura confidenţialitatea informaţiilor
vehiculate în cursul desfãşurãrii activitãţii
de AT şi a celor cuprinse în documentele
aferente elaborate şi arhivate?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi
documentul intern care le prevede
..............................................
9.2. Este limitat accesul la documentele din arhiva,
prin dispoziţii scrise ale conducerii organismului?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
care conţine aceste dispoziţii
....................................................
9.3. Se iau mãsuri pentru ca personalul implicat în
activitatea de AT sa nu cunoascã sau sa nu aibã acces
la elementele de secret profesional care nu îl privesc?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul care
a instituit aceste mãsuri .............................
9.4. Se iau mãsuri specifice pentru limitarea difuzãrii
elementelor confidenţiale cãtre intreaga masa a
personalului din organism?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
privitor la aceste mãsuri ..........................
9.5. Exista mãsuri pentru pãstrarea în siguranta a
documentelor privind activitatea de AT?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi documentul
care le prevede ....................................

10. Nivelul de informare şi documentare al organismelor
elaboratoare de AT în domeniile de specialitate aferente

10.1. Bãnci de date
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Întrebãri Raspunsuri Comentarii
────────────
DA NU N/A
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Dispune organismul elaborator de AT de bãnci
de date în domeniile de specialitate de AT?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi domeniile
AT în care exista bãnci de date în organism
.................................................
b) Are organismul elaborator de AT acces la reţelele
de bãnci de date:
- interne?
- internaţionale?
Dacã rãspunsul este afirmativ, indicaţi reţelele
respective .....................................
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

10.2. Documentaţii tehnice (biblioteca)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãr de titluri
───────────────────────────────────
din care
Total procurate
în ultimii 3 ani
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul de titluri de documentaţii tehnice
existente în biblioteca în domeniile
de specialitate AT - total,
din care:
- cãrţi româneşti
- cãrţi strãine
- reviste româneşti
- reviste strãine
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Anexe la chestionar: ......../(documente anexate, menţionate în notele de
subsol la diferite capitole ale chestionarului)......



Declaraţia conducerii organismului elaborator de AT
Confirmãm prin prezenta declaraţie ca acest chestionar a fost completat de cãtre persoane împuternicite de conducerea organismului.
Ne asumam rãspunderea pentru corectitudinea şi realitatea raspunsurilor.

Director general,
.............................

Data ............................

ANEXA 3

LISTA
documentelor sistemului de management al calitãţii (SMC)
al organismelor elaboratoare de AT

1. Manualul de asigurare a calitãţii (MAC)
2. Proceduri ale funcţiilor de sistem (PFS)
3. Proceduri administrative (PAD)
4. Proceduri tehnice specifice (PTS)
5. Documente privind audituri interne (plan şi rapoarte de audit, rapoarte de neconformitãţi RNC -, rapoarte de acţiuni corective - RAC)
6. Documente privind analizarea SMC (procese-verbale, rapoarte)
7. Documente privind evaluarea SMC (audituri externe).

NOTA:
Documentele se evalueaza de organismul de auditare.

ANEXA 4

LISTA
documentelor întocmite de organismele abilitate,
pentru evaluarea şi auditarea
organismelor elaboratoare de AT

1. Documente privind auditul de abilitare:
a) Plan de audit
b) Componenta echipei de audit
c) Chestionar de audit
d) Raport de audit
e) Rapoarte de acţiuni corective
f) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare [dacã este necesar audit de urmãrire, se întocmeşte dupã realizarea acestuia - pct. 2 lit. c)].
2. Documente privind auditul de urmãrire a neconformitatii:
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii
c) Proces-verbal de sinteza a auditului de abilitare
3. Documente privind audituri de supraveghere:
a) Plan de audit
b) Raport de audit cu concluzii.



ANEXA 5
INDICAŢII
privind punctarea criteriilor de evaluare a organismelor
elaboratoare de AT în vederea abilitarii

Tabelul 1
─────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Punctajul maxim
crt. Denumirea criteriilor recomandat
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Stadiul implementarii şi aplicãrii SMC 35
2. Modul de asigurare a încercãrilor de laborator 30
3. Criterii deontologice pentru personalul implicat în AT 10
4. Nivelul de confidenţialitate şi securitate al
informaţiilor şi documentelor 10
5. Surse de informare şi documentare 15
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 100 de puncte
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
În cazul unor criterii cu un numãr mare de indicatori se recomanda urmãtorul procedeu de notare:
- notarea sa se facã separat pentru fiecare indicator, cu note cuprinse între 0 şi nota maxima acordatã criteriului respectiv;
- nota (punctajul) finala (intregita) a criteriului rezulta ca medie a notelor parţiale acordate indicatorilor.

Fişa de evaluare
Tabelul 2


────────
Evaluator: Numele şi prenumele ........................
Instituţia .......................................
Profesia .........................................
Organismul elaborator de AT ...........................





────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Punctajul
crt. Denumirea criteriilor acordat
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.
2.
3.
4.
5.
6.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL PUNCTAJ:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 6

CONŢINUTUL
dosarului de abilitare pentru organismele de AT solicitante

1. Documentele din Lista documentelor pe baza cãrora CTPC abiliteaza organismele elaboratoare de AT (anexa nr. 7)
2. Duplicatul (partea nedetasabila) a certificatului de abilitare
3. Documente privind prelungirea abilitarii
4. Documente privind tratarea eventualelor contestaţii
5. Toatã corespondenta legatã de acordarea, menţinerea şi prelungirea abilitarii.

ANEXA 7

LISTA
documentelor pe baza cãrora CTPC abiliteaza organismele
elaboratoare de AT

I. Documente de iniţiere a abilitarii
1. Cererea de abilitare a organismului elaborator de AT (anexa nr. 1)
2. Chestionarul de informare şi autoevaluare preliminarã (anexa nr. 2)
II. Documente de identificare a organismelor elaboratoare de AT
1. Hotãrâre a Guvernului (HG) sau actul juridic de constituire
2. Statutul organismului
III. Documente privind organizarea şi funcţionarea organismelor elaboratoare de AT
1. Organigrama
2. Regulament de organizare şi funcţionare (ROF)
3. Regulament de ordine interioarã (ROI)
IV. Documente ale sistemului propriu de management al calitãţii (SMC)
1. Documente conform anexei nr. 3
2. Document de certificare SMC, eliberat de un organism de certificare acreditat (dupã caz)
V. Documente privind asigurarea încercãrilor de laborator (dupã caz)
1. Certificat de abilitare/acreditare a laboratorului propriu
2. Document privind subcontractarea încercãrilor de laborator cu un laborator autorizat/acreditat
VI. Documente privind pregãtirea şi competenta profesionalã şi condiţii deontologice pentru personalul implicat în activitatea de AT
1. Curriculum vitae (pentru preşedintele şi raportorul grupei)
2. Procese-verbale de instruire şi testare
3. Procese-verbale de interviuri
4. Dovezi privind semnarea codului deontologic
VII. Documente privind instrumentarea de cãtre organisme a eliberãrii AT, cerute de agenţi economici
1. Proceduri tehnice pentru instrumentarea elaborãrii, supravegherii şi urmãririi AT
2. Contract-tip pentru AT
3. Tarife pentru AT
VIII. Documente privind evaluarea şi auditarea organismelor elaboratoare de AT
1. Documente conform anexei nr. 6
2. Dovezi pentru achitare de tarife autorizate
3. Fise de evaluare
4. Procese-verbale de evaluare finala întocmite de comisia de abilitare.



ANEXA 8
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ ROMÂNIA │
│ MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR ŞI LOCUINŢEI │
│ CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCŢII │
│ │
│ │
│ │
│ CERTIFICAT │
│ │
│ Nr. ...... │
│ │
│ │
│ │
│ CONSILIUL TEHNIC PERMANENT PENTRU CONSTRUCŢII │
│ │
│ ABILITEAZA │
│ ................... │
│ │
│ cu sediul în │
│ ............................. │
│ Pentru elaborarea de │
│ AGREMENTE TEHNICE │
│ pentru urmãtoarele domenii ........... │
│ │
│ │
│ │
│ Abilitarea s-a acordat ca urmare a raportului comisiei de abilitare │
│ din ........... şi a auditului efectuat de .......... Bucureşti │
│ │
│ │
│ │
│ PREŞEDINTE CTPC │
│ Numele şi prenumele │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ Data abilitarii iniţiale: ........ │
│ Data abilitarii curente: ......... │
│ Termen de valabilitate: .......... │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘





────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016