Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul <>art. 12 din Legea nr. 137/1995 privind protecţia mediului,
în baza <>Hotãrîrii Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, a prevederilor <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitãţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor,
ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului emite urmãtorul ordin:
1. Se aproba Regulamentul de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu, prezentat în anexa A.
2. Se aproba sarcinile, atribuţiile, componenta comisiei de atestare, a secretariatului tehnic al acesteia şi modelul de certificat de atestare prezentat în anexa B.
3. Anexele A şi B fac parte integrantã din prezentul ordin.
4. Prezentul ordin intra în vigoare dupã 30 de zile de la publicarea lui în Monitorul Oficial al României.
5. Direcţia generalã resurse, dezvoltare, relaţii internaţionale şi publice rãspunde de publicarea Regulamentului de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu şi a anexelor care fac parte integrantã din acesta.
6. Orice dispoziţii contrare prevederilor prezentului ordin conţinute în alte ordine şi decizii ale Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului se anuleazã.
Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
ANEXA A
REGULAMENT
de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului şi a bilanţurilor de mediu
1. Prevederi generale
1.1. Autoritate
Prezentul regulament se emite în conformitate cu prevederile art. 12 alin. 2 şi ale <>art. 64 lit. f) din Legea nr. 137/1995 privind protecţia mediului (numita în continuare LPM) de cãtre autoritatea centrala pentru protecţia mediului (numita în continuare ACPM), şi în baza prevederilor pct. 9.2. al Procedurii de reglementare a activitãţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor, aprobatã prin <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 . Prezentul regulament poate fi modificat numai de cãtre ACPM prin ordin al ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului.
1.2. Scopul
Acest regulament stabileşte procedura pentru atestarea unitãţilor specializate, a persoanelor juridice şi a persoanelor fizice (numite în continuare pãrţi), în vederea efectuãrii evaluãrilor impactului asupra mediului (numite în continuare EIM) şi a bilanţurilor de mediu (numite în continuare BM) în conformitate cu prevederile LPM.
1.3. Definiţii
Cuvintele şi expresiile folosite în prezentul regulament vor avea înţelesul lor comun şi obişnuit, dacã nu sînt definite altfel în Codul civil, în LPM sau în acest regulament:
* atestare - acreditarea pãrţilor pentru executarea EIM şi a BM, în baza prezentului regulament;
* certificat de atestare - un atestat valabil o perioada de 2 ani, care se acorda ca dovada a atestarii unei pãrţi în baza prezentului regulament;
* formular de cerere de promovare - formularul folosit de o persoana fizica care doreşte sa obţinã un grad superior de atestare pentru efectuarea BM;
* formular de cerere de reinnoire - formularul transmis unei pãrţi atestate înainte de expirarea certificatului de atestare anterior;
* nivel - unul dintre cele trei categorii de atestare a persoanelor fizice ca experţi în BM, care sînt: expert-asistent în BM, expert-asociat în BM şi expert-principal în BM;
* parte - o persoana juridicã sau fizica ce solicita atestarea în baza prezentului regulament;
* unitãţi specializate - institute de cercetare, proiectare, de învãţãmînt superior, care desfãşoarã activitãţi în domeniul mediului. În înţelesul prezentului regulament, unitãţile specializate vor fi tratate ca persoane juridice.
1.4. Pãrţile care executa EIM şi BM
1.4.1. În vederea autorizãrii în domeniul mediului conform <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 , numai EIM şi BM efectuate de pãrţi atestate vor fi luate în considerare de cãtre autoritãţile de mediu din România.
1.4.2. Pãrţile care executa EIM şi BM trebuie sa fie independente juridic de entitatea care realizeazã proiectul.
1.4.3. Pãrţile care executa EIM sau BM pot fi din afarã României, dacã sînt atestate conform prezentului regulament sau dacã prezintã un certificat de atestare recunoscut de cãtre Comisia de atestare (numita în continuare CA).
1.5. Domeniul şi metodologia EIM şi BM
1.5.1. Metodologia care se va folosi în executarea EIM şi conţinutul lor general vor respecta prevederile anexei nr. 4 la Procedura de reglementare a activitãţii economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor, aprobatã prin <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 .
1.5.2. Metodologia care se va folosi în executarea BM şi conţinutul lor general vor respecta prevederile anexei nr. 10 la Procedura de reglementare a activitãţii economice şi sociale cu impact asupra mediului înconjurãtor, aprobatã prin <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996 .
1.6. Responsabilitãţile generale ale pãrţilor care executa EIM şi BM
1.6.1. Responsabilitatea pentru corectitudinea EIM şi a BM va fi a partii care a încheiat contractul de executare a EIM sau a BM cu titularul activitãţii.
1.6.2. Titularul activitãţii rãspunde de autenticitatea informaţiilor pe care le furnizeazã pentru elaborarea EIM sau a BM.
2. Comisia de atestare (CA)
2.1. Înfiinţarea CA
Comisia de atestare şi Secretariatul tehnic al acesteia se vor infiinta şi se vor stabili prin ordin al ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului. Certificatul de atestare va fi eliberat de CA.
3. Atestarea persoanelor fizice pentru BM
3.1. Sistemul pe trei niveluri
3.1.1. Pentru persoanele fizice care sînt atestate ca experţi în BM vor exista trei niveluri de expertiza. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea mai mica expertiza, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi-asistenţi în BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul de expertiza medie, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi-asociaţi în BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea mai mare expertiza, clasificate astfel de CA, se vor numi experţi principali în BM.
3.1.2. Fiecare persoana fizica ce solicita certificat de atestare pentru BM va fi repartizata iniţial unuia dintre cele trei niveluri menţionate în secţiunea 3.1.1 pe baza calificarilor sale tehnice şi profesionale, a apartenentei la organisme profesionale, a instruirii în domenii legate de BM şi a experienţei personale legate de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate dupã sistemul descris în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar punctajul adunat de la toate cele patru elemente va defini, în faza iniţialã, nivelul la care persoana este repartizata de cãtre CA.
3.2. Examinarea persoanelor fizice
3.2.1. Repartizarea iniţialã a persoanelor fizice pe anumite niveluri, conform calculului descris în secţiunea 3.1.2. şi în anexa nr. 1 la prezentul regulament, va fi supusã modificãrii sau confirmãrii în funcţie de rezultatele unor examinari cu caracter obligatoriu. Examinarile vor fi diferite pentru fiecare dintre cele trei niveluri de atestare, avînd forma cea mai simpla pentru cel mai mic nivel şi forma cea mai complexa pentru cel mai înalt nivel.
3.2.2. Structura şi conţinutul examinarilor vor fi stabilite de CA şi se vor aplica tuturor persoanelor fizice care solicita atestarea pentru BM. Examinarile vor fi de tip grila.
3.3. Punctajul combinat acordat solicitanţilor
3.3.1. Rezultatele examinarilor vor fi folosite de CA pentru a modifica evaluarea iniţialã a persoanelor fizice care solicita atestarea, acolo unde se considera necesar.
3.3.2. Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 3.1.2. şi din examinari vor stabili nivelul de atestare atribuit persoanei fizice de cãtre CA.
3.4. Procedura pentru atestarea experţilor în BM
3.4.1. Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele fizice este descrisã în anexa nr. 2 la prezentul regulament.
3.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, urmãtoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzãtor şi în totalitate;
b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii menţionate în formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţii tehnice ori profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de cãtre solicitant a cursurilor de instruire menţionate în formularul de cerere, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire;
e) acolo unde este posibil, documente care sa dovedeascã finalizarea BM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere referitoare la experienta anterioarã, prin emiterea unui act de reglementare;
f) dovada achitãrii taxei de solicitare.
3.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui solicitantului un numãr de cod care va fi evidenţiat în aceasta. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sînt completate. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.
3.4.4. Dacã formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitanţilor punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organizaţii profesionale, cursuri de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioarã în domeniul BM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate fiecãrui solicitant vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Cînd punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru oricare dintre nivelurile de atestare pentru BM, CA va informa solicitantul asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în domenii conexe BM.
3.4.5. CA va precalifica solicitantul, dacã punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru un anumit nivel de atestare pentru BM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagã o data de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a examinãrii. Dacã solicitantul nu se prezintã la data de examinare aleasã, procesul de solicitare a atestarii trebuie luat de la început. Faza de examinare a procesului de atestare este descrisã în anexa nr. 2 la prezentul regulament.
3.4.6. CA va puncta rezultatele examinãrii şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.
3.4.7. CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului, adunind 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 3.1.2. şi 25% din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat rezultat va stabili nivelul la care va fi atestat solicitantul şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
3.4.8. Dacã solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar atestarii, CA va înştiinţa solicitantul în acest sens şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în domenii conexe BM.
3.4.9. Dacã solicitantul a realizat un punctaj suficient atestarii la unul dintre niveluri, CA va emite solicitantului certificatul de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va deveni expert atestat în BM la un anumit nivel.
3.4.10. Expertul atestat în BM va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de BM pe care le realizeazã dupã atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.
3.5. Procedura de reinnoire
3.5.1. Procedura de reinnoire este descrisã în termeni generali în anexa nr. 2 la prezentul regulament. Cînd un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite expertului atestat în BM un formular de cerere de reinnoire. Expertul atestat va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat trebuie primit cu cel puţin o luna înainte de data expirãrii certificatului de atestare existent, dacã expertul atestat doreşte reînnoirea lui înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.
3.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna expertului atestat formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. Este de datoria celui care solicita reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel încît sa nu se depãşeascã termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
3.5.3. Dacã formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea certificatului de atestare. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datoritã experienţei insuficiente în anii anteriori sau datoritã altor aspecte legate de calitatea BM executate de expertul atestat, CA va înştiinţa pe expertul atestat asupra aspectelor relevante şi asupra deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a acestuia.
3.5.4. Cînd reînnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis expertului atestat spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
3.5.5. Expertul atestat va include o copie de pe certificatul de atestare reînnoit (în vigoare) în toate rapoartele BM pe care le întocmeşte dupã atestarea sa în perioada în care acest certificat de atestare reînnoit rãmîne valabil.
3.5.6. Procedura de reinnoire va fi reinceputa cînd certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, dupã cum se menţioneazã în secţiunea 3.5.1. de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.
3.5.7. Dacã certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din oricare motiv, expertul atestat poate finaliza BM existente, care au fost contractate înainte de data expirãrii valabilitãţii, dacã CA nu decide altfel. În orice situaţie, expertul atestat nu va putea însã contracta lucrãri noi de BM ulterior expirãrii valabilitãţii certificatului de atestare.
3.5.8. Persoanele fizice care sînt atestate pentru executarea BM vor trebui sa susţinã un examen de reinnoire a atestarii la fiecare 6 ani (calculati de la data iniţialã a atestarii lor), presupunind ca atestarea a continuat fãrã întrerupere.
3.6. Cereri de admitere la un nivel superior de atestare pentru BM
3.6.1. Procedura pentru cererea unui expert atestat de a trece la un nivel superior de atestare va fi în general similarã celei pentru atestarea iniţialã. Dacã un expert atestat doreşte sa solicite analizarea admiterii sale la un nivel superior de atestare, va solicita în scris de la CA un formular de cerere de promovare. CA va transmite acest formular expertului atestat care îl va completa cu toate detaliile cerute şi îl va returna CA.
3.6.2. CA va inregistra cererea de promovare în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formularul de cerere de promovare, CA va returna solicitantului formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.
3.6.3. Dacã formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitanţilor promovãrii punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organisme profesionale, cursurile de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioarã în domeniul BM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate fiecãrui solicitant al promovãrii vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Cînd punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru un nivel superior de atestare pentru BM, CA va informa solicitantul asupra acestuia fapt şi îi va solicita sa revinã cu cererea de promovare la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în domenii conexe BM.
3.6.4. CA va precalifica solicitantul dacã punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru promovarea la unul dintre nivelurile superioare de atestare pentru BM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagã o data de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din doua sau mai multe date de sustinere a examinãrii.
3.6.5. Examinarea va fi de tip grila şi va avea loc la data agreatã de solicitantul promovãrii.
CA va puncta rezultatul examinãrii şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.
3.6.6. CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului promovãrii, adunind 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 3.1.2. şi 25% din punctajul realizat de solicitantul promovãrii la examinare. Punctajul combinat rezultat va stabili dacã solicitantul promovãrii este îndreptãţit sa fie inclus într-un nivel superior de atestare, iar punctajul combinat va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
3.6.7. Dacã solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar promovãrii, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în domenii conexe BM.
3.6.8. Dacã solicitantul a realizat un punctaj suficient promovãrii la un nivel superior, CA va emite solicitantului un certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestarii la un nivel superior. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va fi repartizat oficial nivelului superior de atestare.
4. Atestarea pentru BM a persoanelor juridice
4.1. Sistemul de atestare a persoanelor juridice
4.1.1. Spre deosebire de sistemul prezentat în secţiunea 3 privind persoanele fizice care solicita certificat de atestare pentru BM, va exista doar un singur nivel de expertiza pentru persoanele juridice (inclusiv unitãţile specializate) atestate ca fiind capabile sa execute BM. Atestarea acordatã se va referi numai la partea solicitanta (persoana juridicã sau unitatea specializatã) şi nu va implica atestarea individualã a nici unuia dintre cei angajaţi de cãtre persoana juridicã sau de unitatea specializatã. Persoanele din cadrul acestor entitãţi care doresc sa solicite atestarea individualã pot face acest lucru numai prin procesul de atestare aplicabil persoanelor fizice (vezi secţiunea 3 de mai sus).
4.1.2. Rationamentul atestarii persoanelor juridice pentru BM va implica luarea în considerare a calificarilor tehnice şi profesionale ale personalului lor, apartenenţa în bloc sau individualã a personalului acestora la organisme tehnice sau profesionale conexe BM, cursurile de instruire absolvite sau desfãşurate de personalul acestora în domenii conexe BM şi experienta personalã a personalului lor legatã de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem ca cel prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat suficient de mare din toate cele patru elemente va precalifica persoana juridicã pentru atestare (vezi secţiunea 4.2 de mai jos).
4.2. Interviul persoanelor juridice în vederea atestarii pentru BM
4.2.1. Precalificarea iniţialã a persoanelor juridice pentru BM poate fi supusã modificãrii sau confirmãrii pe baza rezultatelor unui interviu care va avea caracter optional.
4.2.2. Conţinutul interviului va fi conceput de CA, iar interviul va fi necesar atunci cînd CA are nevoie de clarificarea oricãrui aspect inclus de persoana juridicã în formularul de cerere. CA va avea asadar dreptul de a decide dacã este necesar un interviu pentru persoana juridicã ce solicita atestarea.
4.2.3. Cînd se apreciazã ca nu este necesar un interviu, CA va decide dacã persoana juridicã este indreptatita la atestarea pentru BM, prin luarea în considerare numai a punctajului descris în secţiunea 4.1.2.
4.3. Punctajul acordat persoanelor juridice
4.3.1. Cînd se desfãşoarã un interviu, rezultatele acestuia vor fi folosite de CA pentru a modifica, acolo unde se considera necesar, evaluarea iniţialã a persoanei juridice care s-a precalificat pentru atestare. Persoana juridicã va fi evaluatã pentru rezultatele obţinute la interviu, evaluare care sa reflecte gradul de experienta şi profesionalismul acesteia. Aceasta evaluare poate fi folositã pentru a modifica punctajul obţinut conform descrierii din secţiunea 4.1.2. Rezultatele modificate din sistemul de punctaj prezentat în secţiunea 4.1.2. şi din interviu vor stabili dacã persoana juridicã va fi atestata sau nu de cãtre CA pentru executarea BM.
4.4. Procedura de atestare
4.4.1. Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele juridice care doresc sa execute BM este descrisã în anexa nr. 3 la prezentul regulament.
4.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, urmãtoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzãtor şi în totalitate;
b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului menţionat în formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţiile tehnice ori profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa a personalului menţionat în formularul completat;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de cãtre personalul menţionat în formularul de cerere a unor cursuri de instruire referitoare la BM, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire;
e) documente din partea autoritãţii teritoriale pentru protecţia mediului (ATPM) care sa dovedeascã finalizarea BM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere privind experienta anterioarã prin emiterea unui act de reglementare;
f) dovada achitãrii taxei de solicitare.
4.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui persoanei juridice un numãr de cod care va fi evidenţiat în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sînt completate. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.
4.4.4. Dacã formularul a fost completat corect, CA va aloca solicitantului punctajul iniţial, pe baza sistemului menţionat în secţiunea 4.1.2. (vezi şi anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate persoanei juridice vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Cînd punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru atestare, CA îl va informa pe solicitant asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în BM sau în domenii conexe.
4.4.5. CA va precalifica pe solicitant, dacã punctajul calculat este suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului în vederea atestarii pentru BM. În aceasta faza, CA va decide dacã este nevoie de un interviu pentru a clarifica aspectele referitoare la expertiza persoanei juridice, conform celor menţionate în formularul de cerere. Dacã se considera ca nu este nevoie de interviu, punctajul calculat conform secţiunii 4.1.2 va stabili dacã persoana juridicã va fi atestata sau nu (vezi secţiunea 4.4.9).
4.4.6. Cînd se considera ca este nevoie de clarificãri, CA îl va invita pe solicitant sa aleagã o data de interviu, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a interviului. Faza de interviu a procesului de atestare este descrisã în anexa nr. 3 la prezentul regulament.
4.4.7. Cînd solicitantul sau CA considera necesar, la interviu poate participa mai mult de un reprezentant al persoanei juridice. Dacã solicitantul nu se prezintã la data de interviu aleasã, procedura de solicitare a atestarii trebuie reprogramata. CA va evalua rezultatele prestaţiei la interviu şi va lua în considerare informaţiile furnizate de solicitant asupra capabilitãţii totale a persoanei juridice, pentru a modifica, dacã este necesar, punctajul iniţial calculat conform secţiunii 4.4.4. de mai sus. Acest punctaj modificat va defini dacã solicitantul va fi atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
4.4.8. Dacã solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul modificat necesar atestarii, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi va solicita persoanei juridice sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în BM şi în domenii conexe.
4.4.9. Dacã persoana juridicã a realizat un punctaj suficient atestarii, CA va emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la prezentul regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice spre a-i folosi drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare, solicitantul poate încheia contracte pentru executarea de BM.
4.4.10. Persoana juridicã va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de BM pe care le produce dupã atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.
4.5. Procedura de reinnoire
4.5.1. Procedura de reinnoire este descrisã, în termeni generali, în anexa nr. 3 la prezentul regulament. Cînd un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite persoanei juridice un formular de cerere de reinnoire. Persoana juridicã va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat se va primi cu cel puţin o luna înainte de data expirãrii certificatului de atestare existent, dacã persoana juridicã doreşte ca reînnoirea sa se facã înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.
4.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna persoanei juridice formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. Este de datoria celui care solicita reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel încît sa nu se depãşeascã termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
4.5.3. Dacã formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea atestarii persoanei juridice. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datoritã experienţei insuficiente în anul anterior sau datoritã altor aspecte legate de calitatea BM executate de persoana juridicã, CA va înştiinţa persoana juridicã asupra aspectelor relevante şi a deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a persoanei juridice.
4.5.4. Cînd reînnoirea se considera indreptatita, CA pregãteşte un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare, care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
4.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa cînd certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, dupã cum se menţioneazã în secţiunea 4.5.1 de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.
4.5.6. Dacã certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din oricare motiv, persoana juridicã poate finaliza BM existente care au fost contractate înainte de data expirãrii valabilitãţii, dacã CA nu decide altfel. În oricare situaţie, persoana juridicã nu va putea însã contracta lucrãri noi de BM ulterior expirãrii valabilitãţii certificatului de atestare.
5. Atestarea persoanelor fizice pentru EIM
5.1. Sistemul cu un singur nivel de expertiza
5.1.1. Spre deosebire de BM, va exista doar un singur nivel de expertiza pentru persoanele fizice care sînt atestate ca fiind capabile sa execute EIM. Persoanele fizice atestate în aceasta maniera vor fi numite evaluatori atestaţi de impact asupra mediului.
5.1.2. Rationamentul atestarii persoanelor fizice pentru EIM va implica luarea în considerare a calificarilor lor tehnice şi profesionale, a apartenentei lor la organisme tehnice sau profesionale conexe EIM, a cursurilor de instruire în domenii conexe EIM şi a experienţei personale legate de EIM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem ca cel prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat suficient de mare din toate cele patru elemente va precalifica persoana fizica pentru atestare.
5.2. Examinarea persoanelor fizice în vederea atestarii pentru EIM
5.2.1. Precalificarea iniţialã a persoanelor fizice pentru studii de EIM va fi supusã modificãrii sau confirmãrii în funcţie de rezultatele unei examinari cu caracter obligatoriu.
5.2.2. Structura şi conţinutul examinarilor vor fi stabilite de CA şi se vor susţine de cãtre toate persoanele fizice care solicita atestare pentru executarea studiilor de EIM. Examinarea va fi de tip grila.
5.3. Punctajul acordat
5.3.1. Rezultatele examinãrii vor fi folosite de CA pentru a modifica evaluarea iniţialã a persoanelor fizice care solicita atestarea, acolo unde se considera necesar.
5.3.2. Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 5.1.2 şi din examinare vor stabili dacã o persoana fizica ar trebui atestata de CA. Rezultatele combinate se vor calcula adunind 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 5.1.2 şi 25% din punctajul obţinut din examinare.
5.4. Procedura de atestare
5.4.1. Procedura de solicitare referitoare la persoanele fizice care doresc sa execute EIM este descrisã în anexa nr. 4 la prezentul regulament.
5.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul, urmãtoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate secţiunile completate corespunzãtor şi în totalitate;
b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii ale personalului menţionat în formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenţa la organizaţiile tehnice şi profesionale sau alte documente care atesta aceasta apartenenţa;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza frecventarea de cãtre solicitant a cursurilor de instruire menţionate în formularul de cerere, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri de instruire;
e) documente de la ATPM sau de la alte organe, care sa dovedeascã finalizarea EIM şi a studiilor conexe menţionate în secţiunea din formularul de cerere referitoare la experienta anterioarã prin emiterea unui act de reglementare;
f) dovada achitãrii taxei de solicitare.
5.4.3. CA va inregistra cererea în baza de date privind atestarea şi va atribui solicitantului un numãr de cod care va fi evidenţiat în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante sînt completate. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna solicitantului formularul şi va solicita informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective.
5.4.4. Dacã formularul a fost completat corect, CA va atribui solicitantului punctajul iniţial, pe baza unui sistem care ia în considerare calificarile, apartenenţa la organizaţii profesionale, cursurile de instruire absolvite de solicitant şi experienta anterioarã în executarea EIM sau în domenii strins înrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele atribuite fiecãrui solicitant vor fi introduse în baza de date privind atestarea. Cînd punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru atestare, CA va informa solicitantul asupra acestui fapt şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în studii de EIM sau în domenii conexe.
5.4.5. CA va precalifica solicitantul, dacã punctajul calculat este suficient pentru a aprecia indreptatita considerarea solicitantului privind atestarea pentru executarea de EIM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleagã o data de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date de sustinere a examinãrii. Dacã solicitantul nu se prezintã la data de examinare aleasã, procedura de solicitare a atestarii trebuie reprogramata. Faza de examinare a procedurii de atestare este descrisã în anexa nr. 4 la prezentul regulament.
5.4.6. CA va puncta rezultatul examinãrii şi va introduce punctajul în baza de date privind atestarea.
5.4.7. CA va calcula punctajul combinat ce va fi atribuit solicitantului, adunind 75% din punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 5.1.2 şi 25% din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat care rezulta va stabili dacã solicitantul ar trebui atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
5.4.8. Dacã solicitantul nu a reuşit sa realizeze punctajul combinat necesar atestarii, CA îl va înştiinţa pe solicitant în acest sens şi îi va solicita sa revinã cu cererea la o data ulterioara, dupã ce va fi acumulat experienta suplimentarã în executarea de EIM şi în domeniile conexe.
5.4.9. Dacã solicitantul a realizat un punctaj suficient atestarii, CA va emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la prezentul regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare, solicitantul va deveni evaluator atestat de impact asupra mediului (numit în continuare evaluator atestat).
5.4.10. Evaluatorul atestat va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de EIM pe care le realizeazã dupã atestarea sa, în perioada în care certificatul de atestare este în vigoare.
5.5. Procedura de reinnoire
5.5.1. Procedura de reinnoire este descrisã în termeni generali în anexa nr. 4 la prezentul regulament. Cînd un certificat de atestare a împlinit 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite evaluatorului atestat un formular de cerere de reinnoire. Evaluatorul atestat va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat se va primi cu cel puţin o luna înainte de data expirãrii certificatului de atestare existent, dacã evaluatorul atestat doreşte ca reînnoirea sa se facã înainte de expirarea certificatului de atestare anterior.
5.5.2. CA va inregistra cererea de reinnoire în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura ca s-au completat corect toate secţiunile importante ale acestuia. Dacã exista probleme privind informaţiile furnizate în formular, CA va returna evaluatorului atestat formularul, solicitindu-i informaţii suplimentare asupra secţiunilor respective. De reţinut ca aceasta va implica un consum de timp şi, ca urmare, poate conduce la expirarea certificatului de atestare a evaluatorului atestat. Prin urmare, este de datoria celui care solicita reînnoirea sa completeze corect şi în totalitate formularul de cerere de reinnoire.
5.5.3. Dacã formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA îl va lua în considerare pentru reînnoirea atestarii. În situaţia în care nu se considera indreptatita acordarea reînnoirii datoritã experienţei insuficiente în anii anteriori sau datoritã altor aspecte legate de calitatea EIM executate, CA îl va înştiinţa pe evaluatorul atestat asupra aspectelor relevante şi asupra deciziei de a nu reînnoi certificatul de atestare a acestuia.
5.5.4. Cînd reînnoirea se considera indreptatita, CA pregãteşte un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis evaluatorului atestat spre a-i folosi drept dovada a reînnoirii certificatului de atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
5.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa cînd certificatul de atestare a împlinit 22 de luni de valabilitate, dupã cum se menţioneazã în secţiunea 5.5.1. de mai sus. În aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reînnoirii la fiecare 24 de luni.
5.5.6. Dacã certificatul de atestare expira sau nu este reînnoit din orice motiv, evaluatorul atestat poate finaliza EIM existente care au fost contractate înainte de data expirãrii valabilitãţii, dacã CA nu decide altfel. În orice situaţie, evaluatorul atestat nu va putea însã contracta lucrãri noi de EIM ulterior expirãrii valabilitãţii certificatului de atestare.
5.5.7. Persoanele fizice care sînt atestate pentru executarea EIM vor trebui sa susţinã un examen de reinnoire a atestarii la fiecare 6 ani (calculati de la data iniţialã a atestarii lor), presupunind ca atestarea a continuat fãrã întrerupere.
6. Atestarea persoanelor juridice pentru EIM
6.1. Sistemul cu un singur nivel de expertiza
6.1.1. Asa cum s-a prezentat în secţiunea 5 referitoare la persoanele fizice care solicita atestare pentru a executa EIM, pentru persoanele juridice (inclusiv unitãţile specializate) care vor fi atestate ca fiind capabile sa execute EIM va exista tot un singur nivel de expertiza. Atestarea acordatã se va referi doar la partea solicitanta (persoana juridicã sau unitatea specializatã) şi nu va implica atestarea individualã a nici unuia dintre cei angajaţi de cãtre persoana juridicã sau unitatea specializatã. Persoanele individuale din aceste entitãţi, care doresc sa solicite atestarea personalã, o pot face, dar numai conform procedurii de atestare a persoanelor fizice, conform secţiunii 5 de mai sus.
6.1.2. Rationamentul atestarii persoanelor juridice pentru studii de EIM va lua în considerare calificarile tehnice şi profesionale ale personalului lor, apartenenţa în bloc sau individualã a personalului la organisme tehnice sau profesionale relevante pentru EIM, cursurile de instruire urmate sau organizate de cãtre personalul lor în domenii relevante pentru EIM şi experienta personalã a angajaţilor relevanta pentru EIM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem descris în anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat al acestor patru elemente, suficient de mare, va precalifica persoana juridicã pentru atestare conform secţiunii 6.2. de mai jos.
6.2. Intervievarea persoanelor juridice în vederea atestarii pentru EIM
6.2.1. Precalificarea iniţialã a persoanelor juridice în vederea atestarii pentru studii de EIM poate fi supusã schimbãrii sau modificãrii pe baza rezultatului unui interviu, care va avea caracter optional.
6.2.2. Conţinutul interviului va fi conceput de cãtre CA şi interviul va fi necesar acolo unde CA va avea nevoie de clarificãri asupra oricãrui aspect inclus în formularul de cerere al persoanei juridice. CA va avea astfel dreptul de a decide dacã un interviu este necesar sau nu pentru persoana juridicã care face cerere pentru atestare.
6.2.3. Dacã nu se considera necesar un interviu, CA va decide dacã persoana juridicã este indreptatita la atestarea pentru executarea de EIM, ţinînd seama numai de punctajul prezentat în secţiunea 6.1.2.
6.3. Punctajul acordat
6.3.1. Dacã se tine un interviu, rezultatul acestuia va fi folosit de cãtre CA pentru a modifica evaluarea iniţialã a persoanei juridice precalificate pentru atestare, acolo unde acest lucru este considerat necesar.
6.3.2. Persoana juridicã va fi evaluatã pentru rezultatele de la interviu, acestea reflectind gradul de experienta şi profesionalismul acesteia. Aceasta evaluare va fi folositã pentru a modifica punctajul obţinut conform prezentãrii din secţiunea 6.1.2. de mai sus. Rezultatele modificate din sistemul de punctaj descris în secţiunea 6.1.2. şi din interviu vor stabili dacã o persoana juridicã va fi atestata sau nu de CA pentru executarea EIM.
6.4. Procedura de atestare
6.4.1. Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele juridice care doresc sa execute EIM este descrisã în anexa nr. 5 la prezentul regulament.
6.4.2. Solicitantul va transmite la CA formularul completat şi semnat, însoţit de anumite documente. Aceste documente vor fi diferite de la solicitant, dar, acolo unde este cazul, pentru toţi angajaţii persoanei juridice care sînt mentionati ca avînd contribuţie la executarea EIM, ele vor include urmãtoarele:
a) formularul semnat, cu toate rubricile completate corect şi integral;
b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului enumerat în formularul completat;
c) copii de pe orice certificate care atesta apartenenţa personalului la organisme tehnice sau profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenţa;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza participarea personalului la cursurile de instruire relevante pentru EIM, precum şi nivelul tehnic şi durata acestor cursuri;
e) documente din partea ATPM sau a altor organisme, care sa dovedeascã finalizarea EIM şi a studiilor conexe acestora, enumerate în secţiunea referitoare la experienta anterioarã din formularul de cerere prin emiterea unui act de reglementare;
f) dovada de achitare a taxei de solicitare.
6.4.3. CA va inregistra cererea într-o baza de date privind atestarea şi va atribui un cod numeric persoanei juridice, care va aparea în baza de date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate secţiunile relevante au fost completate. Acolo unde exista probleme privind informaţiile oferite în formular, CA va trimite formularul înapoi solicitantului, cerind date suplimentare asupra anumitor elemente.
6.4.4. Dacã formularul a fost completat corect, CA va acorda un punctaj iniţial solicitantului, dupã sistemul prezentat în secţiunea 6.1.2. (vezi şi anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctajul acordat fiecãrei persoane juridice va fi introdus în baza de date privind atestarea. Dacã punctajul calculat de cãtre CA este insuficient pentru precalificarea solicitantului pentru atestare, acesta va fi informat asupra acestui aspect de cãtre CA şi va fi rugat sa revinã cu o cerere la o data ulterioara, dupã ce va fi cistigat mai multã experienta în studiile de EIM şi în studii conexe acestora.
6.4.5. CA va precalifica solicitantul dacã punctajul calculat este considerat suficient pentru ca acesta sa obţinã atestarea de a executa EIM. În aceasta faza, CA va decide dacã este necesar un interviu al persoanei juridice pentru a clarifica unele aspecte privind expertiza persoanei juridice prezentate în formularul de cerere. Dacã nu se considera necesar un interviu, punctajul calculat conform descrierii din secţiunea 6.1.2. va stabili dacã persoana juridicã va fi atestata sau nu.
6.4.6. Dacã se considera ca este necesarã o clarificare, CA îl va invita pe solicitant sa aleagã o data pentru interviu, acesta avînd posibilitatea de a alege din trei date la care sa aibã loc interviul. Atunci cînd solicitantul nu participa la interviu la data stabilitã, procedura cererii trebuie reprogramata. Faza de interviu a procedurii de atestare este prezentatã în anexa nr. 5 la prezentul regulament.
6.4.7. Cînd solicitantul sau CA considera necesar, mai mulţi reprezentanţi ai persoanei juridice pot participa la interviu. CA va evalua prestaţia solicitantului la interviu şi va tine seama de informaţiile oferite de cãtre acesta asupra posibilitatii persoanei juridice de a modifica (acolo unde este cazul) punctajul iniţial calculat conform secţiunii 6.4.4. de mai sus. Acest punctaj va stabili dacã solicitantul va fi atestat sau nu şi va fi introdus de CA în baza de date privind atestarea.
6.4.8. Cînd solicitantul nu a reuşit sa obţinã punctajul modificat necesar atestarii, CA îl va informa asupra acestui aspect, solicitindu-i sa revinã cu o cerere la o data ulterioara, dupã ce va fi cistigat mai multã experienta în studiile de EIM şi în studii conexe acestora.
6.4.9. Dacã persoana juridicã a obţinut un punctaj suficient pentru atestare, CA va elibera solicitantului un certificat de atestare conform anexei nr. 2 la prezentul regulament. Acesta va fi semnat de cãtre un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi transmis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a atestarii. Dupã primirea certificatului de atestare, solicitantul poate încheia contracte pentru executarea EIM.
6.4.10. Persoana juridicã va include o copie de pe certificatul de atestare în toate rapoartele de EIM întocmite dupã atestarea sa, pe toatã perioada în care certificatul de atestate este valabil.
6.5. Procedura de reinnoire
6.5.1. Procedura de reinnoire este descrisã în termeni generali în anexa nr. 5 la prezentul regulament. În momentul în care un certificat de atestare are o vechime de 22 de luni (şi anume, cu doua luni înainte de expirare), CA va transmite persoanei juridice un formular de reinnoire a cererii. Persoana juridicã va completa formularul şi îl va returna la CA. Formularul de reinnoire a cererii completat trebuie sa parvina cu cel puţin o luna înainte de data expirãrii certificatului de atestare, dacã persoana juridicã doreşte ca acesta sa fie reînnoit înainte de expirare.
6.5.2. CA va inregistra cererea pentru reînnoirea în baza de date privind atestarea şi va verifica formularul de reinnoire a cererii pentru a se asigura ca toate secţiunile importante au fost completate corect. Dacã apar probleme în legatura cu informaţiile incluse în formular, CA îl va returna persoanei juridice, solicitind informaţii suplimentare asupra aspectelor respective. Este obligatoriu ca pentru reinnoire solicitantul sa completeze formularul de reinnoire a cererii corect şi integral, astfel încît sa nu se depãşeascã termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
6.5.3. Dacã formularul de reinnoire a cererii a fost completat corect, CA va lua în considerare situaţia reînnoirii pentru persoana juridicã. Dacã reînnoirea nu se considera indreptatita datoritã experienţei insuficiente în anii precedenti sau altor elemente referitoare la calitatea EIM executate de persoana juridicã, CA va informa persoana juridicã asupra elementelor relevante şi asupra deciziei de a nu se reînnoi certificatul de atestare a persoanei juridice.
6.5.4. Dacã reînnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou certificat de atestare. Acesta va fi semnat de cãtre un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului şi va fi trimis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a reînnoirii certificatului de atestare şi va fi, de asemenea, înregistrat de CA în baza de date privind atestarea.
6.5.5. Procedura de reinnoire va fi reinceputa cînd certificatul de atestare reînnoit are o vechime de 22 de luni, asa cum s-a prezentat în secţiunea 6.5.1. În acest fel, certificatul de atestare va face obiectul reînnoirii la fiecare 24 de luni.
6.5.6. Dacã un certificat de atestare expira sau nu este reînnoit din orice motiv, persoana juridicã poate finaliza EIM existente care au fost contractate anterior datei de expirare, dacã CA nu decide altfel. În oricare situaţie, persoana juridicã nu are voie sa încheie contracte pentru noi activitãţi de EIM dupã expirarea certificatului de atestare.
7. Taxele de atestare
7.1. Taxele de atestare se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
8. Dispoziţii finale
8.1. Mecanismul contestaţiilor
8.1.1. Prezentul regulament permite pãrţilor care au solicitat atestarea de cãtre CA şi care considera ca nu au fost tratate corect sa facã contestaţie. Într-un astfel de caz, partea vãtãmatã poate face contestaţie conform unui sistem de contestaţii în doua etape.
8.1.2. Prima dintre aceste doua etape implica înaintarea la CA a unei cereri scrise de cãtre partea care doreşte sa depunã o contestaţie. Aceasta cerere trebuie sa evidentieze în mod clar motivele pentru care se doreşte contestarea, precum şi cauzele pentru care partea apreciazã ca nu s-a acordat consideraţia cuvenitã cazului sau.
8.1.3. Dupã primirea unei astfel de cereri scrise, CA va reanaliza cazul şi decizia sa anterioarã. Dacã CA considera ca este intemeiata modificarea deciziei sale anterioare, aceasta se va concretiza prin reincluderea partii în procedura de atestare în momentul relevant (adicã în momentul în care a fost luatã decizia anterioarã impotriva partii). Toate deciziile de acest fel trebuie susţinute integral prin documente de cãtre CA şi se vor lua mãsurile normale pentru atestare. Dupã aceea baza de date privind atestarea va fi actualizatã corespunzãtor.
8.1.4. Dacã CA considera ca nu este justificatã modificarea deciziei sale anterioare, solicitantul va fi informat asupra acestui fapt în scris, motivele care au stat la baza deciziei anterioare fiind explicate clar în scrisoarea cãtre partea vãtãmatã.
8.1.5. În cazurile în care partea rãmîne nemultumita de decizia CA, se poate face o contestaţie finala cãtre Comisia pentru contestaţii. Comisia pentru contestaţii va fi compusa din trei persoane cu inalta experienta în EIM şi BM, independente de CA. Comisia pentru contestaţii va fi stabilitã de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, iar cele trei persoane din Comisia pentru contestaţii vor îndeplini aceasta funcţie pe perioade de 2 ani.
8.1.6. Comisia pentru contestaţii va studia cazul prezentat de cãtre partea vãtãmatã, pe care o poate intervieva la o data stabilitã de comun acord, pentru a clarifica motivele contestaţiei. Apoi Comisia pentru contestaţii va susţine cu documente recomandarea sa asupra cazului şi o va transmite atît la CA cît şi la ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului.
8.1.7. Cînd Comisia pentru contestaţii este de acord cu decizia anterioarã a CA, contestaţia se considera respinsã. În aceste condiţii, CA va informa partea vãtãmatã asupra respingerii contestaţiei.
8.1.8. La primirea unei recomandãri a Comisiei pentru contestaţii contrare deciziei anterioare a CA, ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului va solicita o declaraţie scrisã de la CA asupra motivelor deciziei sale anterioare. Ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului va analiza apoi ambele declaraţii scrise şi va decide asupra argumentelor lor.
8.1.9. Ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului va informa atît CA cît şi Comisia pentru contestaţii asupra deciziei sale privind contestaţia, iar aceasta decizie va fi finala şi obligatorie pentru toate pãrţile implicate. Dacã ministrul este de acord cu decizia anterioarã a CA, CA va informa partea vãtãmatã, transmiţînd acesteia o copie de pe documentaţia relevanta. Dacã ministrul apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului este de acord cu recomandarea facuta de cãtre Comisia pentru contestaţii, care este contrarã deciziei anterioare a CA, CA va aduce la îndeplinire recomandarea facuta de cãtre Comisia pentru contestaţii şi va informa partea vãtãmatã asupra acestui fapt. În aceasta situaţie, partea va intra din nou în procedura de atestare în momentul relevant (adicã în momentul în care a fost luatã decizia anterioarã a CA impotriva partii). Toate aceste decizii vor fi susţinute cu atentie de cãtre CA prin documente, dupã care vor fi luate mãsurile normale pentru atestare, baza de date privind atestarea fiind actualizatã corespunzãtor.
8.2. Anularea certificatelor de atestare
8.2.1. Certificatul de atestare eliberat unei pãrţi poate fi anulat în situaţii excepţionale pe perioada lui de validitate de 2 ani. Situaţiile excepţionale cînd se poate face anularea certificatului de atestare vor fi decise de cãtre CA, de la caz la caz, dar pot include una sau mai multe dintre urmãtoarele situaţii:
a) executarea de cãtre o parte atestata a unor EIM sau BM care au fost refuzate în mai mult de doua ocazii şi/sau cînd un numãr important de EIM executate de cãtre partea atestata nu s-a finalizat prin emiterea unor acte de reglementare;
b) executarea de cãtre o parte atestata a unor EIM sau BM în afarã sferei de expertiza atestata a partii respective;
c) cînd o parte a încãlcat clauze confidenţiale sau a folosit în orice alt mod incorect date luate din EIM sau BM;
sau
d) în cazurile în care, la executarea EIM sau BM, partea nu respecta legislaţia romana în vigoare.
8.3. Dispoziţii tranzitorii: Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 619/1992
8.3.1. Pãrţile care au încheiat contract conform Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 619/1992 pot continua sa execute EIM sau BM în mãsura competentei lor definite în acest ordin, pînã la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
8.3.2. La data la care prezentul regulament intra în vigoare, doar contractele care au fost deja semnate pentru executarea EIM sau a BM pot fi finalizate fãrã a se tine seama de prezentul regulament sau fãrã a fi necesarã atestarea. Datele relevante de comparare vor fi data semnãrii contractelor cu pãrţile pentru executarea EIM sau a BM şi data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
8.3.3. Orice contract nou de executare a EIM sau a BM dupã data de intrare în vigoare a prezentului regulament nu poate fi încheiat de cãtre o parte, decît dacã partea care se angajeazã prin contract sa execute EIM sau BM este atestata conform prezentului regulament pentru executarea EIM, a BM sau a ambelor, dupã caz.
NOTA:
Anexele la regulament, inclusiv formularele de cerere, se pot procura, contra cost, de la Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare, la sediul Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, iar anexa B poate fi consultata la secretariatul tehnic menţionat mai sus.
-----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: