Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 235 din 6 iunie 2001  privind asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 235 din 6 iunie 2001 privind asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism

EMITENT: MINISTERUL TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 433 din 2 august 2001
Ministrul turismului,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 24/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului,
în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, cu modificãrile ulterioare, şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
(1) Agenţii economici care comercializeazã pachete de servicii turistice au obligaţia sa încheie poliţe de asigurare cu societãţi de asigurare privind asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în cazul insolvabilitatii sau a falimentului agenţiei de turism.
(2) Polita de asigurare se va încheia pe baza modelului de polita-cadru prezentat în anexa nr. 1.
(3) Poliţele de asigurare vor fi încheiate cu societãţi de asigurare agreate de Ministerul Turismului. Metodologia de agreare a societãţilor de asigurare este prezentatã în anexa nr. 2.
ART. 2
Polita de asigurare se încheie pe o durata de un an de la data încheierii, iar suma asigurata va fi de 50.000 dolari S.U.A. pentru agenţiile touroperatoare şi de 10.000 dolari S.U.A. pentru agenţiile detailiste.
ART. 3
În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agenţiile de turism şi turişti, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris), este obligatoriu sa se consemneze faptul ca turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plata despãgubirilor.
ART. 4
Comercializarea pachetelor de servicii turistice fãrã încheierea poliţei de asigurare se sancţioneazã cu suspendarea licenţei de turism, potrivit <>art. 8 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 238/2001 privind condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism.
ART. 5
Societãţile de asigurare vor transmite periodic Ministerului Turismului situaţia cuprinzând agenţiile de turism asigurate.
ART. 6
Agenţii economici care comercializeazã pachete de servicii turistice au obligaţia sa încheie poliţe de asigurare, în condiţiile art. 1 şi 2, pana la data de 1 august 2001.
ART. 7
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 8
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan



ANEXA 1

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ POLITA DE ASIGURARE │
│ privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor │
│ achitate de cãtre turist, în cazul insolvabilitatii sau │
│ falimentului agenţiei de turism │
├────────────────────┬────────────────────────┬────────────────────────────────┤
│ Asiguratul │ Denumirea │ │
│ ├────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ Registrul comerţului │ │
│ ├────────────────────────┼─────────────────┬──────────────┤
│ │ Licenta de turism │ Nr. │ Data │
│ ├────────────────────────┼─────────────────┴──────────────┤
│ │ Sediul principal │ │
│ ├────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ Telefon │ │
│ ├────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ Fax │ │
│ ├────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ E-mail │ │
│ ├────────────────────────┼────────────────────────────────┤
│ │ Agenţia de turism │ │
├────────────────────┼────────────────────────┴────────────────────────────────┤
│ Asiguratorul │ Denumirea │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ Sediul │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ Telefon │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ Fax │
│ ├─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ E-mail │
├────────────────────┴──────────────┬──────────────────────────────────────────┤
│ Beneficiarii │ Turistii, conform condiţiilor de │
│ │ asigurare (în temeiul contractelor de │
│ │ comercializare a pachetelor de servicii│
│ │ turistice) │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│ Suma asigurata │ Conform art. 2 din ordin │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│ Prima de asigurare │ │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│ Cota de prima │ │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│ Fransiza │ │
├───────────────────────────────────┼─────────────────────────┬────────────────┤
│ Perioada de asigurare │ De la │ La │
├───────────────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────┤
│ La prezenta se anexeazã condiţiile de asigurare prevãzute în anexa │
│ care face parte integrantã din polita. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Prezenta polita a fost eliberata în 3 (trei) exemplare, câte un exemplar│
│ pentru fiecare parte şi un exemplar pentru Ministerul Turismului. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Am primit un exemplar original al poliţei şi anexa. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ │
│ Asigurator, Asigurat, │
│ .................. ................. │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 2

Metodologia de agreare a societãţilor de asigurare

Agrearea societãţilor de asigurare se face de Ministerul Turismului, cu consultarea prealabilã a Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor.
În vederea obţinerii agrearii societãţile de asigurare vor prezenta Ministerului Turismului o documentaţie cu urmãtorul conţinut:
- copie de pe autorizaţia de funcţionare eliberata în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor;
- copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;
- angajamentul scris al societãţii de asigurare ca a luat cunostinta de polita-cadru aprobatã, pe care se obliga sa o utilizeze în relaţiile contractuale cu agenţiile de turism, fãrã a introduce alte clauze care sa contravina principiilor acesteia sau sa impunã agentiilor de turism alte obligaţii decât cele stabilite prin aceasta.
Societãţile de asigurare nu mai sunt agreate în urmãtoarele situaţii:
- când nu mai deţin autorizaţie de funcţionare;
- când din analiza politelor încheiate şi din sesizãrile primite de la Asociaţia Nationala a Agentiilor de Turism din România (ANAT) rezulta ca nu respecta angajamentul prevãzut mai sus.
Ministerul Turismului va informa agenţii economici prin asociaţiile profesionale şi prin mass-media cu privire la societãţile de asigurare agreate, precum şi cu privire la cele cãrora li s-a retras agrearea.

ANEXA 1
-------
la polita de asigurare
----------------------


CONDIŢII DE ASIGURARE
privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate
de cãtre turişti în cazul insolvabilitatii
sau falimentului agenţiei de turism

1. Definiţii
1.1. Agenţia de turism - unitatea specializatã care oferã şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
1.2. Asiguratul - societatea comercialã înregistratã în România, titulara licenţei de turism pentru agenţia de turism.
1.3. Beneficiarul - turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere - cheltuielile efectuate de turist dupã întreruperea de cãtre asigurat a derulãrii contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul sa se poatã întoarce la punctul originar de plecare din România, în condiţii de confort şi preţ similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice - acordul de vointa dintre asigurat şi turist, care are ca obiect cumpãrarea unui pachet de servicii turistice de cãtre turist şi eliberarea documentelor de plata şi a documentelor de cãlãtorie de cãtre asigurat.
1.6. Dãuna - prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul - sumele achitate şi/sau cheltuielile de repatriere. În cazul în care plata de cãtre turist a serviciilor contractate cu agenţia de turism a fost facuta în lei, debitul se actualizeazã în funcţie de rata inflaţiei.
1.8. Despãgubirea - suma datoratã de asigurator beneficiarului în urma producerii evenimentului asigurat.
1.9. Evenimentul asigurat - neplata debitului de cãtre asigurat ca urmare a insolvabilitatii sau falimentului acestuia.
1.10. Falimentul - procedura judiciarã de executare silitã a bunurilor din averea asiguratului, în scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
1.11. Insolvabilitatea - situaţia în care asiguratul nu achitã debitul în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de cãtre acesta de la turist a documentelor justificative sau dacã întrerupe unilateral acordarea serviciilor.
1.12. Licenta de turism - documentul prin care se atesta capacitatea asiguratului de a comercializa servicii turistice în condiţii de calitate şi siguranta pentru turişti.
1.13. Pachetul de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel puţin doua dintre urmãtoarele trei grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptã a acestora sa depãşeascã 24 de ore sau sa cuprindã o innoptare, şi anume: transport, cazare şi alte servicii, fãrã legatura cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintã o parte semnificativã a pachetului de servicii turistice, cum ar fi: alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea.
1.14. Sumele achitate - contravaloarea serviciilor turistice neprestate turistului - servicii plãtite de acesta în conformitate cu contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiat cu asiguratul.
1.15. Turistul - orice persoana care cumpara sau care se angajeazã sa cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice alta persoana în numele cãreia contractantul principal se angajeazã sa cumpere pachetul de servicii turistice - alţi beneficiari - sau oricare alta persoana în favoarea cãreia contractantul principal sau alţi beneficiari cedeazã pachetul de servicii turistice - cesionarul.
2. Obiectul poliţei de asigurare
2.1. Obiectul prezentei poliţe de asigurare este acoperirea de cãtre asigurator a riscului de neplata a debitului pe care îl are asiguratul fata de turişti (beneficiarii asigurãrii), cauzat de neexecutarea integrala sau parţialã a contractelor de comercializare a pachetului de servicii turistice încheiate cu aceştia, în cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
2.2. Asiguratorul accepta ca în schimbul primei de asigurare încasate de la asigurat sa garanteze turistilor - beneficiari ai asigurãrii - plata debitelor în cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
3. Excluderi
Asiguratorul nu datoreazã despãgubiri pentru:
a) daune rezultate din alte cauze decât insolvabilitatea sau falimentului asiguratului;
b) alte sume solicitate de turist în afarã celor privind cheltuielile de repatriere şi/sau a sumelor achitate de cãtre acesta;
c) cheltuielile efectuate de turist înainte de începerea derulãrii contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice (taxa de viza, vaccinari, taxe de aeroport);
d) sumele achitate de cãtre turist, pe care asiguratul nu este obligat sa le restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
e) daune generate de forta majorã invocatã de asigurat, doveditã cu documente emise de autoritãţile publice competente. Prin caz de forta majorã se înţelege împrejurãrile care au intervenit dupã încheierea contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente extraordinare, neprevãzute şi inevitabile pentru pãrţi;
f) frauda, rea-intenţie sau rea-credinţa din partea turistului sau a reprezentanţilor acestuia;
g) daune rezultate din orice consecinta a rãzboiului, invaziei, actelor de agresiune strãinã (fie ca rãzboiul este declarat sau nu), rãzboi civil, rebeliune, revoluţie, insurectie, lovitura de stat;
h) daune rezultate din vina turistului.
4. Suma asigurata
Suma asigurata reprezintã limita rãspunderii pe care asiguratorul o are pentru turistii agenţiei de turism pana la limita acesteia.
5. Perioada de asigurare şi perioada de rãspundere
5.1. Perioada de asigurare este menţionatã în polita de asigurare.
5.2. Perioada de rãspundere, în cazul fiecãrui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice, începe la data semnãrii respectivului contract.
5.3. Rãspunderea, în cazul fiecãrui contract de comercializare a pachetului de servicii turistice, înceteazã în una dintre urmãtoarele situaţii, indiferent care dintre acestea intervine mai întâi:
a) finalizarea derulãrii pachetului de servicii turistice, conform contractului respectiv;
b) rezilierea contractului respectiv;
c) plata integrala a debitului de cãtre asigurat sau de cãtre un terţ; în cazul plãţii parţiale rãspunderea asiguratorului se diminueazã în mod corespunzãtor;
d) plata despãgubirii datorate de cãtre asigurator.
6. Prima de asigurare
6.1. Cota de prima de asigurare este precizatã în polita de asigurare şi se aplica la suma asigurata.
6.2. Prima de asigurare este plãtitã în aceeaşi moneda în care este exprimatã suma asigurata.
7. Fransiza
7.1. Fransiza este partea de risc rãmasã în rãspunderea turistului, exprimatã în procente din suma asigurata, şi se deduce din fiecare dãuna.
7.2. Fransiza este precizatã în polita de asigurare.
8. Obligaţiile asiguratului
8.1. Asiguratul are obligaţia de a plati prima de asigurare.
8.2. Asiguratul are obligaţia de a informa turistul în legatura cu condiţiile de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de cãtre turist şi/sau a cheltuielilor de repatriere.
8.3. Asiguratul are obligaţia de a întocmi contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
8.4. Asiguratul are obligaţia de a informa asiguratorul în legatura cu orice modificare intervenita în unul dintre urmãtoarele elemente: denumire, forma juridicã, sediu, telefon, structura actionariatului, licenta de turism, brevete de turism.
9. Obligaţiile asiguratorului
9.1. Asiguratorul are obligaţia de a plati despãgubirea pe baza documentelor justificative menţionate la pct. 10.6, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare; despãgubirea se face în moneda contractului de comercializare a serviciilor turistice.
9.2. În cazul în care plata de cãtre turist a serviciilor contractate cu agenţia de turism a fost facuta în lei, despãgubirea se actualizeazã în funcţie de rata inflaţiei.
10. Constatarea daunelor şi plata despãgubirilor
10.1. În cazul în care asiguratul nu efectueazã repatrierea turistului, turistul are obligaţia de a anunta imediat asiguratorul prin telefon, fax sau e-mail. În aceasta situaţie asiguratorul nu are obligaţia de a achitã imediat contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa dupã întoarcerea turistului în România, în condiţiile prezentei poliţe de asigurare.
10.2. În cazul în care turistul solicita de la asigurat rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie sa trimitã documentele justificative cãtre asigurat prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire. Turistul are obligaţia sa pãstreze fotocopii de pe respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data încheierii derulãrii pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
10.3. Turistul are obligaţia de a notifica asiguratorului, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în legatura cu solicitarea adresatã asiguratului privind rambursarea sumelor achitate şi/sau a cheltuielilor de repatriere, în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmãrii de primire prevãzute la pct. 10.2.
10.4. În cazul în care, în termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data confirmãrii de primire a documentelor justificative de cãtre asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul asigurat.
10.5. În termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii evenimentului asigurat turistul are obligaţia de a transmite asiguratorului, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, cererea de despãgubire însoţitã de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative constau în principal în:
a) contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
b) confirmãrile de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 şi 10.5;
c) fotocopiile de pe documentele de plata a avansului (chitanţe, ordine de plata etc.), în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
d) fotocopiile de pe documentele de transport şi cazare, în cazul cererilor de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
10.7. Despãgubirea nu poate depãşi suma achitatã de turist în contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice, precum şi sumele necesare repatrierii acestuia, cu respectarea prevederilor pct. 9.2.
10.8. Din despãgubire se scade fransiza menţionatã pe polita.
10.9. Despãgubirea va fi plãtitã în termen de 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data primirii de cãtre asigurator a documentelor justificative de la turist.
10.10. În cazul în care dupã plata despãgubirii asiguratul plãteşte debitul cãtre turist, turistul are obligaţia de a restitui asiguratorului despãgubirea primitã, în termen de 5 (cinci) zile lucrãtoare de la data primirii de la asigurat a sumelor reprezentând debitul.
11. Dispoziţii finale
11.1. Prin plata despãgubirii şi în limita acesteia asiguratorul se subroga în toate drepturile turistului impotriva asiguratului şi este mandatat sa foloseascã toate mijloacele legale pentru executarea silitã a asiguratului.
11.2. Asiguratorul are dreptul de a rezilia prezenta polita în cazul retragerii licenţei de turism a asiguratului de cãtre autoritatea competenta. Asiguratorul este rãspunzãtor în continuare exclusiv pentru contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate înainte de data rezilierii.
11.3. Asiguratorul are dreptul de a suspenda prezenta polita de asigurare în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
- suspendarea de cãtre autoritatea competenta a licenţei de turism aferente asiguratului;
- nerespectarea obligaţiilor asumate de asigurat prin prezenta polita de asigurare.
Asiguratorul este rãspunzãtor în continuare exclusiv pentru contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiate înainte de data suspendãrii.
11.4. Prezentele clauze contractuale sunt completate cu prevederile legale în vigoare.
11.5. Orice litigiu rezultat din interpretarea şi/sau din executarea prezentei poliţe de asigurare se soluţioneazã pe cale amiabila sau, dacã nu este posibil astfel, de cãtre instanţele de judecata competente din România.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016