Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2288 din 31 decembrie 1997  pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea Fondului initial de asigurari sociale de sanatate in anul 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2288 din 31 decembrie 1997 pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea Fondului initial de asigurari sociale de sanatate in anul 1998

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 394 din 31 decembrie 1997
În temeiul prevederilor <>art. 90 alin. (6) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 ,
ministrul finanţelor, ministru de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale şi ministrul sãnãtãţii
emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate, prevãzute în anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Normele metodologice privind constituirea Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se vor aplica începând cu data de 1 ianuarie 1998.


Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Ministru de stat,
ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

Ministrul sãnãtãţii,
prof. dr. Ion Victor Bruckner



ANEXA 1


NORME METODOLOGICE
privind constituirea Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate în anul 1998

În baza <>art. 90 alin. (6) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , se emit urmãtoarele norme metodologice:

1. Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se constituie, potrivit <>art. 90 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 , din contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datoratã şi vãrsatã de angajatori şi din contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datoratã şi suportatã de asiguraţi.
2. Prin angajatori, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege persoanele fizice şi juridice care angajeazã personal salariat cu contract individual de munca, precum şi alte forme asociative, cum ar fi: asociaţii agricole, obşteşti, schituri, manastiri etc.
3.a) Angajatorii au obligaţia sa participe la constituirea Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate din contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datoratã de angajator, în cota de 5%, formatã din contribuţia de 2% care pana la data de 1 ianuarie 1997 se include în C.A. S., fiind reglementatã de <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finanţarea ocrotirii sãnãtãţii, aprobatã prin <>Legea nr. 114/1992 , şi din contribuţia de 3% calculatã asupra fondului de salarii.
Prin fond de salarii, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege suma câştigurilor brute salariale realizate lunar de cãtre salariaţii angajaţi cu contract individual de munca, inclusiv sumele plãtite, potrivit legii, din acest fond, pentru concediile medicale. În câştigurile brute salariale se includ elementele definite prin precizãrile metodologice tipãrite pe chestionarele Comisiei Naţionale pentru Statistica.
b) Contribuţia de 2% nu mai este inclusã în contribuţia de asigurãri sociale de stat prevãzutã la art. II din Legea nr. 49/1992.
c) În mod corespunzãtor se calculeazã şi contribuţia datoratã de organizaţiile cooperaţiei meşteşugãreşti, cota de 5% aplicându-se asupra veniturilor brute lunare acordate membrilor cooperatori.
d) Pentru persoanele trimise în strãinãtate în vederea îndeplinirii unor misiuni permanente, calculul contribuţiei se face ca şi în cazul contribuţiei de asigurãri sociale de stat, în raport cu drepturile salariale corespunzãtoare funcţiei cu care personalul este încadrat în ţara.
4. Angajatorii vor elibera, la cerere, salariaţilor proprii documente justificative care sa ateste calitatea acestora de asiguraţi şi plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate stabilitã de lege, în contul acesteia.
5. Contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã de asiguraţi, se constituie astfel:
a) o cota de 5% aplicatã asupra veniturilor salariale brute (în bani şi în natura), realizate lunar de angajaţii cu contract individual de munca pe durata determinata sau nedeterminatã, asupra veniturilor brute lunare realizate de membrii cooperatori ai organizaţiilor cooperaţiei meşteşugãreşti, precum şi asupra veniturilor brute realizate de persoanele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului în vãrsatã de pana la 2 ani.
Evaluarea produselor acordate cu plata în natura se face în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Contribuţia calculatã potrivit prevederilor de mai sus se înscrie într-o coloana distinctã a statului de salarii, sub denumirea "Contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate", diferenţa care excede impozitului pe salariu suportandu-se de cãtre asigurat din veniturile salariale nete;
b) o cota de 5% calculatã de angajator asupra venitului impozabil realizat lunar de cãtre angajaţii care lucreazã pe baza de convenţie civilã;
c) o cota de 5% aplicatã de fiecare persoana fizica asupra venitului impozabil privind liber-profesioniştii. Prin liber-profesionisti se înţelege toate persoanele care realizeazã venituri supuse impozitãrii potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 44/1995 privind îmbunãtãţirea impunerii activitãţilor producãtoare de venit din exercitarea unei profesii libere şi din lucrãri literare, de arta şi ştiinţifice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 125/1995 , cu modificãrile ulterioare.
Plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate calculatã conform lit. b) şi c) de mai sus se face integral, diferenţa care excede impozitului din care se deduce suportandu-se de cãtre asigurat din veniturile sale;
d) o cota de 4% aplicatã la venitul agricol impozabil declarat anual de cãtre persoanele fizice care nu sunt asigurate în condiţiile prevãzute la lit. a) şi c) de mai sus.
În cazul obstilor (manastiri, schituri, asociaţii agricole fãrã personalitate juridicã) veniturile agricole impozabile se defalca pe numãr de persoane asigurate.
Începând cu data de 1 ianuarie 1998, persoanele asigurate în condiţiile <>Legii nr. 80/1992 privind pensiile şi alte drepturi de asigurãri sociale ale agricultorilor, republicatã, nu mai datoreazã contribuţia de 2% pentru finanţarea ocrotirii sãnãtãţii;
e) o cota de 4% aplicatã asupra drepturilor individuale ale pensionarilor;
f) o cota de 4% aplicatã asupra drepturilor individuale ale şomerilor, respectiv asupra ajutorului de şomaj, dupã caz, ajutorului de integrare profesionalã, alocaţiei de sprijin;
g) persoanele care beneficiazã de asigurãrile sociale de sãnãtate fãrã plata contribuţiei, potrivit <>art. 6 din Legea nr. 145/1997 , vor face dovada încadrãrii în una dintre categoriile enumerate în articolul menţionat, prin documente justificative potrivit fiecãrei categorii. Aceste acte vor fi prezentate direcţiilor sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru înscrierea în carnetele de sãnãtate a calitãţii de asigurat astfel dobândite.
Asigurantul are obligaţia de a anunta medicul de familie despre orice schimbare care poate conduce la modificarea condiţiilor de dobândire a calitãţii de asigurat fãrã plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate.
6. Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se constituie şi se deruleazã prin urmãtoarele conturi:
- 30.15 "Disponibil din Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis la trezoreria municipiului resedinta de judeţ pe seama direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor 1 şi 3;
- 64.88 "Disponibil din Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate" deschis pe seama Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor 2, 4, 5 şi 6 şi a judeţului Ilfov, la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.
- Pe mãsura ce în unitãţile menţionate la alineatul precedent se vor infiinta trezorerii ale statului, constituirea şi derularea Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se vor face prin contul 30.15 deschis pe seama direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat;
- 64.89 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 " deschis pe seama Ministerului Sãnãtãţii la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A.
7. Contribuţiile pentru Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se vãrsa de cãtre persoanele juridice sau fizice, prevãzute la pct. 3 şi 5 din prezentele norme metodologice, în contul deschis la trezoreriile statului (cont 30.15) sau la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov (cont 64.88), astfel:
a) contribuţiile prevãzute la pct. 5 lit. a) şi b) se reţin de cãtre angajator din impozitul pe salariu sau pe venit datorat de cãtre asiguraţi, precum şi direct din veniturile salariale sau din venitul pentru partea care excede impozitului din care s-a dedus contribuţia şi se vireazã la termenul stabilit pentru virarea impozitului pe salarii şi pe venit;
b) contribuţia prevãzutã la pct. 5 lit. c) se plãteşte de cãtre liber-profesionist o data cu plata impozitului pe venit, reducându-se impozitul pe venit datorat la buget şi direct din veniturile sale pentru partea care excede impozitului din care s-a dedus contribuţia;
c) contribuţia prevãzutã la pct. 5 lit. d) se plãteşte de cãtre persoanele asigurate, pana la finele anului, prin organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finanţelor. Suma ce se achitã în acest caz se stabileşte de cãtre organele fiscale în raport cu veniturile agricole anuale, declarate de cãtre persoanele fizice, care stau la baza determinãrii impozitului pe venitul agricol;
d) contribuţia prevãzutã la pct. 5 lit. e) şi f) se retine lunar de cãtre administratorii fondurilor de pensii şi, respectiv, ai Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, din drepturile individuale ale pensionarilor, ale beneficiarilor de ajutor de şomaj sau de alocatie de sprijin şi se vireazã lunar, la aceeaşi data la care se vireazã poştei drepturile de baza.
Pentru a nu se diminua drepturile individuale de pensii, ajutorul de şomaj şi alocaţia de sprijin, acestea se vor majorã, începând cu data de 1 ianuarie 1998, cu 4%, cuantumul absolut al acestei majorãri constituind contribuţia datoratã la asigurãrile sociale de sãnãtate;
e) contribuţia pentru persoanele asigurate în condiţiile <>art. 55 alin. (1) lit. a), c) şi d) din Legea nr. 145/1997 se calculeazã prin aplicarea cotei de 5% asupra valorii a doua salarii minime brute pe ţara, se suporta de la bugetul de stat şi se prevede anual, dupã caz, în bugetele Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Justiţiei, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatiei, la titlul "Transferuri".
Lunar, pana la data de 10 a lunii urmãtoare pentru luna expiratã, consiliile locale vor comunica direcţiilor judeţene de munca şi protecţie socialã, respectiv a municipiului Bucureşti, numãrul de persoane din familiile beneficiare de ajutor social care, potrivit <>Legii nr. 145/1997 , se impune a fi achitatã contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate.
Contribuţia calculatã potrivit alineatului precedent se vireazã în conturile menţionate la pct. 6, în termen de 10 zile de la primirea comunicãrii de la consiliile locale.
Consiliile locale rãspund pentru comunicarea la timp şi pentru exactitatea datelor transmise;
f) contribuţia pentru persoanele asigurate în condiţiile <>art. 55 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 145/1997 , calculatã prin aplicarea cotei de 5% asupra valorii a doua salarii minime brute pe ţara, se cuprinde în bugetul anual al asigurãrilor sociale de stat şi se vireazã lunar de cãtre angajatorii care plãtesc drepturile pentru concediile medicale sau concediile medicale pentru îngrijirea copilului bolnav în varsta de pana la 6 ani, la termenele prevãzute pentru virarea impozitului pe salarii, diminuându-se contribuţia la asigurãrile sociale cu sumele vãrsate, corespunzãtoare zilelor lucrãtoare în care s-au aflat în incapacitate de munca.
8. Din sume colectate în contul 30.15 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate" şi, respectiv, în contul 64.88, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, prin Direcţia de trezorerie, procedeazã astfel:
a) chenzinal, vireazã cota de 80% cu nota contabila în contul 64.88 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate", deschis pe seama Ministerului Sãnãtãţii;
b) chenzinal, direcţiile de trezorerie vireazã cu ordin de plata cota de 20% în contul 64.89 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ", deschis pe seama Ministerului Sãnãtãţii, care în anul 1998 îndeplineşte atribuţiile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
9. În contabilitatea agentiilor economici angajatori, contribuţia lunarã de 5% prevãzutã la pct. 3 se înregistreazã în debitul contului 64.51 "Cheltuieli privind contribuţia unitãţii la asigurãrile sociale", prin creditul contului 43.11 "Contribuţia unitãţii la asigurãrile sociale", analitic distinct.
Contribuţia lunarã de 5%, prevãzutã la pct. 5 lit. a) şi b), se înregistreazã în debitul contului 444 "Impozit pe salarii", prin creditul contului 431 "Asigurãri sociale", analitic distinct.
Contribuţia care excede impozitului pe salariu, care se suporta de asigurat din veniturile salariale, se înregistreazã în debitul contului 421 "Personal - remuneraţii datorate", prin creditul contului 431 "Asigurãrile sociale", analitic distinct.
10. În contabilitatea instituţiilor publice şi a persoanelor juridice fãrã scop lucrativ, contribuţia lunarã de 5% datoratã se înregistreazã, dupã caz, în debitul contului 410 "Cheltuielile instituţiei de la buget" sau 420 "Cheltuielile instituţiei finanţate din venituri extrabugetare" sau 417 "Cheltuielile organizaţiei obşteşti", prin creditul contului 233 "Decontãri privind asigurãrile sociale", analitic "Decontãri cu Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate".
Contribuţia lunarã de 5% prevãzutã la pct. 5 lit. a) şi b), se înregistreazã în debitul contului 232 "Decontãri cu bugetul statului", prin creditul contului 233 "Decontãri privind asigurãrile sociale", contul analitic menţionat mai sus.
Contribuţia care excede impozitului pe salariu şi care se suporta de asigurat din veniturile salariale se înregistreazã în debitul contului 230 "Decontãri cu personalul", prin creditul contului 233 "Decontãri privind asigurãrile sociale", analitic distinct.
11. În contabilitatea Ministerului Sãnãtãţii şi a unitãţilor din subordine, disponibilitãţile, veniturile şi cheltuielile Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate se înregistreazã cu ajutorul conturilor:
179 "Disponibil din Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate";
379 "Veniturile Fondului iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate";
479 "Cheltuieli din Fondul iniţial de asigurãri sociale de sãnãtate".
Funcţiunea conturilor menţionate mai sus este asemãnãtoare celor de disponibilitati, venituri şi cheltuieli din fondurile cu destinaţie specialã.
12. În contabilitatea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate disponibilitãţile încasate în anul 1998, potrivit legii, pentru constituirea fondului de rezerva, se înregistreazã cu ajutorul contului 129 "Disponibil din fondul de rezerva constituit potrivit <>Legii nr. 145/1997 ", prin creditul contului 350 "Fondul de rezerva constituit potrivit <>Legii nr. 145/1997 ".
13. Pentru neplata la termenele stabilite în prezentele norme metodologice a contribuţiilor pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, stabilite potrivit prevederilor <>Legii nr. 145/1997 , se aplica majorãrii de întârziere egale cu cele prevãzute pentru impozitele şi taxele datorate bugetului de stat.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016