Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.509 din 25 august 2008  pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.509 din 25 august 2008 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 28 august 2008
În temeiul prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile <>art. 4 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , cu modificãrile ulterioare, şi cu dispoziţiile <>art. 3.2.7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã,

ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Regulamentul privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Regulamentul privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã, aprobat prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.408/2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 30 septembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 666/2006 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 9 mai 2006.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 25 august 2008.
Nr. 2.509.

ANEXĂ

REGULAMENT
privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte:
a) termenii şi condiţiile generale privind plasarea titlurilor de stat emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor în formã dematerializatã, în monedã naţionalã sau în valutã, pe piaţa internã;
b) obligaţiile entitãţilor mandatate de Ministerul Economiei şi Finanţelor sã administreze piaţa primarã şi/sau secundarã a titlurilor de stat;
c) obligaţiile entitãţii mandatate de Ministerul Economiei şi Finanţelor sã administreze sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de stat.
ART. 2
(1) Titlurile de stat sunt emise în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , cu modificãrile ulterioare, conform unui calendar previzional anual, stabilit şi anunţat în luna decembrie a fiecãrui an de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Acest program este detaliat lunar/trimestrial/semestrial prin prospecte de emisiune, putând fi modificat în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare şi de necesitãţile de finanţare.
(2) Pentru asigurarea permanentã a echilibrului dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului şi necesitãţile de finanţare, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate anunţa şi alte emisiuni de titluri de stat, cel mai târziu în ziua lucrãtoare precedentã datei de organizare a plasãrii.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate mandata unor entitãţi publice sau private, pe bazã de convenţie, atribuţii operaţionale privind emisiunea de titluri de stat.
ART. 3
În sensul prezentului regulament, pieţele primare şi secundare de titluri de stat reprezintã un sistem pentru plasarea şi tranzacţionarea acestor instrumente financiare, caracterizat prin faptul cã:
a) funcţioneazã regulat;
b) reglementãrile emise de autoritãţile de reglementare şi supraveghere sau de administratorul de piaţã definesc condiţiile de funcţionare şi de acces pe piaţa respectivã;
c) respectã cerinţele de raportare şi transparenţã stabilite prin reglementãri, în vederea asigurãrii protecţiei investitorilor.

CAP. II
Piaţa primarã a titlurilor de stat

ART. 4
(1) Piaţa primarã a titlurilor de stat cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de plasarea titlurilor de stat, în scopul atragerii pe termen scurt, mediu sau lung a capitalurilor financiare disponibile.
(2) Vânzarea titlurilor de stat pe piaţa primarã se realizeazã prin subscripţie publicã, licitaţie sau prin orice altã metodã stabilitã de administratorul de piaţã şi agreatã de emitent.
(3) Entitatea mandatatã de Ministerul Economiei şi Finanţelor organizeazã şi conduce activitatea de plasare a emisiunii de titluri de stat, emite reglementãri în acest scop, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, aplicã sancţiuni pentru încãlcarea reglementãrilor proprii, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
ART. 5
(1) Participanţii pe piaţa primarã a titlurilor de stat sunt dealerii primari, care pot desfãşura operaţiuni în nume şi în cont propriu sau în nume propriu şi în contul clienţilor lor, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente ori nerezidente.
(2) Prin dealer primar se înţelege entitatea care a fost acceptatã de administratorul pieţei primare sã deruleze operaţiuni cu titluri de stat pe aceastã piaţã ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de acces.
ART. 6
Dealeri primari pot fi:
a) instituţii de credit, astfel cum sunt definite la <>art. 7 alin. (1) pct. 10 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , care sunt autorizate de Banca Naţionalã a României;
b) societãţi de servicii de investiţii financiare, astfel cum sunt definite la <>art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
c) instituţii echivalente celor prevãzute la lit. a) şi b), autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European.
ART. 7
Pentru instituţiile financiare care solicitã obţinerea calitãţii de dealer primar, criteriile de acces sunt stabilite de administratorul de piaţã prin reglementãri aprobate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi de autoritatea care reglementeazã şi supravegheazã respectiva piaţã.

CAP. III
Piaţa secundarã a titlurilor de stat

ART. 8
Piaţa secundarã a titlurilor de stat reprezintã un sistem multilateral care faciliteazã întâlnirea, în mod nediscriminatoriu, a cererii şi ofertei vânzãtorilor şi cumpãrãtorilor de titluri de stat, din care rezultã încheierea de contracte care au ca obiect aceste instrumente financiare.
ART. 9
Piaţa secundarã a titlurilor de stat se organizeazã şi funcţioneazã conform reglementãrilor emise în acest sens de Banca Naţionalã a României sau, dupã caz, de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
ART. 10
Tranzacţionarea titlurilor de stat se realizeazã pe piaţa secundarã a titlurilor de stat administratã de Banca Naţionalã a României, pe piaţa reglementatã autorizatã şi supravegheatã de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi administratã de Societatea Comercialã "Bursa de Valori Bucureşti" - S.A., în conformitate cu prevederile convenţiilor încheiate de Ministerul Economiei şi Finanţelor cu administratorii celor douã pieţe.
ART. 11
Prin participant pe piaţa secundarã se înţelege entitatea care a fost acceptatã de administratorul pieţei secundare sã deruleze operaţiuni cu titluri de stat pe aceastã piaţã ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de acces.

CAP. IV
Administratorii de piaţã

ART. 12
Ministerul Economiei şi Finanţelor mandateazã administratorilor de piaţã toate activitãţile legate de organizarea şi reglementarea activitãţilor pe piaţa primarã şi/sau secundarã a titlurilor de stat.
ART. 13
Administratorii de piaţã trebuie sã stabileascã şi sã menţinã reglementãri transparente şi nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, cu privire la accesul, suspendarea şi excluderea participanţilor pe pieţele respective, cu respectarea prezentului regulament.
ART. 14
Administrarea pieţei primare/secundare a titlurilor de stat constã în:
1. elaborarea, implementarea şi aplicarea reglementãrilor privind condiţiile şi procedurile de acces/admitere, excludere şi suspendare a participanţilor şi a titlurilor de stat la şi de la tranzacţionare;
2. stabilirea condiţiilor, procedurilor de tranzacţionare, precum şi a obligaţiilor participanţilor;
3. elaborarea, implementarea şi aplicarea procedurilor privind modul de determinare şi publicare a preţurilor şi a cotaţiilor, tipurile de contracte şi operaţiuni permise, standardele contractuale;
4. adoptarea mãsurilor necesare funcţionãrii în mod regulat şi ordonat, inclusiv sub aspect tehnic, a pieţei primare/secundare şi verificarea respectãrii regulilor acesteia;
5. administrarea şi diseminarea cãtre public a informaţiilor privind emisiunile de titluri de stat;
6. elaborarea şi implementarea mecanismelor de securitate şi control al sistemelor informatice, pentru protecţia drepturilor de proprietate şi a informaţiilor confidenţiale;
7. asigurarea pãstrãrii în siguranţã a datelor şi informaţiilor stocate, a fişierelor şi bazelor de date, inclusiv în situaţia unor calamitãţi naturale, dezastre şi alte evenimente deosebite.
ART. 15
Administratorul de piaţã poate asigura şi alte servicii conexe, dupã cum urmeazã:
a) servicii de investigare a potenţialului pieţei titlurilor de stat, a comportamentului investitorilor faţã de tranzacţionarea acestora, sondarea pieţei cu privire la oportunitatea dezvoltãrii de produse, operaţiuni şi instrumente noi având ca suport activ titlurile de stat, inclusiv analiza statisticã a rezultatelor;
b) organizarea de mese rotunde şi simpozioane cu scopul dezvoltãrii pieţei, organizarea de cursuri de pregãtire profesionalã şi de calificare a personalului care activeazã pe aceastã piaţã;
c) editarea şi comercializarea de materiale în domeniul pieţei titlurilor de stat.
ART. 16
Reglementãrile emise de administratorii de piaţã trebuie sã cuprindã obligaţiile participanţilor decurgând din:
1. organizarea şi administrarea pieţei titlurilor de stat;
2. condiţiile privind criteriile de acces şi categoriile de participanţi;
3. regulile privind plasamentul şi tranzacţiile desfãşurate pe piaţa titlurilor de stat;
4. standardele profesionale impuse participanţilor pe aceste pieţe;
5. condiţiile de acces la sistemele informatice ale administratorului de piaţã, dacã este cazul;
6. mãsurile disciplinare pentru încãlcarea regulilor stabilite de administratorul de piaţã.
ART. 17
Administratorii de piaţã permit accesul participanţilor care:
1. îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezentul regulament, precum şi pe cele stabilite în reglementãrile proprii, aprobate de autoritatea de supraveghere;
2. fac dovada dotãrii tehnice adecvate, stabilitã de administratorul pieţei;
3. au o structurã organizatoricã cerutã prin reglementãrile pieţei.

CAP. V
Depozitarul titlurilor de stat

ART. 18
(1) Depozitarea şi decontarea operaţiunilor cu titluri de stat au loc în cadrul sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat, administrat de entitatea mandatatã de Ministerul Economiei şi Finanţelor în calitate de depozitar unic al titlurilor de stat.
(2) Sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de stat asigurã funcţia de depozitar unic pentru aceste instrumente şi este organizat pe baza sistemului deţinerilor indirecte, caracterizat prin existenţa unuia sau mai multor niveluri de intermediari între depozitarul titlurilor de stat şi deţinãtorul final al titlurilor de stat.
(2.1) În sensul prezentului regulament, prin intermediar se înţelege entitatea care pãstreazã în custodie şi administreazã titluri de stat pentru clienţii sãi, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(3) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, pentru participanţii la sistemul de depozitare şi decontare, se dobândeşte prin înscrierea titlurilor de stat în conturile în nume propriu deschise în evidenţele depozitarului unic. În toate celelalte cazuri dreptul de proprietate se dobândeşte prin înscrierea în conturile deschise în evidenţele intermediarilor, sub rezerva existenţei titlurilor de stat în evidenţele depozitarului unic.
(3.1) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, precum şi determinarea opozabilitãţii, conţinutului, întinderii şi efectelor asupra titlurilor de stat constituite drept garanţie sunt guvernate de legea statului unde drepturile au fost valabil înscrise, în conformitate cu prevederile <>art. 10 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi ale <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiarã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2004 .
(4) Procesarea operaţiunilor cu titluri de stat în cadrul sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat se face în conformitate cu reglementãrile emise de depozitarul titlurilor de stat.
ART. 19
(1) Intermediarii vor evidenţia deţinerile clienţilor lor separat de deţinerile proprii; în cazul în care un client al acestora este intermediar, vor evidenţia separat deţinerile intermediarului respectiv de cele ale clienţilor acestuia.
(2) Titlurile de stat, precum şi orice alte drepturi aferente acestora, evidenţiate pe numele clienţilor în conturile unui intermediar, nu vor fi considerate drept active sau pasive ale respectivului intermediar.
ART. 20
(1) Transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat în cadrul sistemului de depozitare şi decontare se face cu respectarea principiului "livrare contra platã" (principiul DvP), asigurându-se astfel cã debitarea conturilor de evidenţã a titlurilor de stat are loc dacã şi numai dacã are loc decontarea fondurilor.
(2) Depozitarul titlurilor de stat nu este rãspunzãtor de transferul dreptului de proprietate în conturile deschise în evidenţele intermediarilor.
(3) Intermediarii pieţei titlurilor de stat sunt direct rãspunzãtori de asigurarea respectãrii principiului DvP pentru operaţiunile derulate în numele clienţilor lor, inclusiv în numele altor participanţi pentru care acţioneazã în calitate de agent de decontare în sistem.
ART. 21
Sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de stat gestioneazã diferit contractele de gaj, dupã cum acestora le sunt aplicabile, dupã caz, prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiarã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 222/2004 , sau ale <>Legii nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificãrile ulterioare.
ART. 22
(1) Participanţii la sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de stat poartã rãspunderea verificãrii modului de respectare a prevederilor legale aplicabile contractelor de gaj încheiate în cont propriu sau în contul clienţilor.
(2) Sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de stat administreazã contractele de gaj conform instrucţiunilor transmise de participanţi.
ART. 23
Decontarea pe fonduri aferentã operaţiunilor cu titluri de stat se efectueazã prin conturile deschise pe numele participanţilor la piaţã în evidenţele Bãncii Naţionale a României sau prin conturi deschise la o bancã, dupã caz, cu respectarea reglementãrilor în domeniu şi a Regulilor sistemului ReGIS.
ART. 24
În zilele declarate de Guvernul României drept zile nelucrãtoare, dar care sunt zile bancare, toate operaţiunile de tipul cupon/dobândã, rãscumpãrare parţialã/totalã, rãscumpãrare opţionalã, aferente emisiunilor de titluri de stat scadente în aceste zile, vor fi amânate pentru prima zi lucrãtoare urmãtoare.

CAP. VI
Sancţiuni

ART. 25
Sancţiunile pentru încãlcarea prevederilor prezentului regulament se aplicã de Banca Naţionalã a României şi/sau de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 26
(1) Administratorii pieţei primare şi/sau secundare a titlurilor de stat, mandataţi de Ministerul Economiei şi Finanţelor, vor stabili şi vor menţine proceduri eficiente pentru monitorizarea permanentã a respectãrii prezentului regulament şi a reglementãrilor proprii. Administratorii de piaţã vor monitoriza operaţiunile efectuate de cãtre participanţi, pentru a identifica încãlcarea regulilor pieţei primare sau secundare prin care poate fi afectatã funcţionarea ordonatã a acesteia.
(2) Administratorii de piaţã vor supraveghea conduita participanţilor, vor investiga şi vor soluţiona cazurile de încãlcare a prezentului regulament şi a reglementãrilor proprii şi vor aplica sancţiuni disciplinare, altele decât cele prevãzute la art. 25.
ART. 27
(1) Administratorii de piaţã pot retrage dreptul de acces unui participant, dacã acesta nu mai respectã condiţiile de acces, încalcã prevederile prezentului regulament şi/sau ale reglementãrilor proprii ale administratorilor de piaţã ori nu se conformeazã instrucţiunilor emise de aceştia.
(2) Retragerea dreptului de acces pentru un participant se face dupã consultarea autoritãţii de supraveghere/autoritãţii competente din statul membru.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 28
Dealerii selectaţi, precum şi salariaţii acestora pot înfiinţa asociaţii profesionale având drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduitã şi eticã profesionalã în desfãşurarea operaţiunilor pe piaţa titlurilor de stat din România. Astfel de asociaţii pot emite coduri de conduitã care sunt avizate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, Banca Naţionalã a României şi de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016