Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.495 din 26 august 2010  pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea specialistilor, expertilor si verificatorilor tehnici in domeniul protejarii monumentelor istorice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.495 din 26 august 2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea specialistilor, expertilor si verificatorilor tehnici in domeniul protejarii monumentelor istorice

EMITENT: MINISTERUL CULTURII SI PATRIMONIULUI NATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 634 din 9 septembrie 2010

În conformitate cu dispoziţiile <>art. 26 alin. (1) pct. 16 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 2 lit. p) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.258/2001 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional al Patrimoniului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu modificãrile ulterioare,

ministrul culturii şi patrimoniului naţional emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aprobã Normele metodologice privind atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejãrii monumentelor istorice, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul Naţional al Patrimoniului vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã <>Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2.398/2008 privind reorganizarea activitãţii de atestare a specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejãrii monumentelor istorice şi pentru aprobarea normelor metodologice privind atestarea acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 17 noiembrie 2008, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor

Bucureşti, 26 august 2010.
Nr. 2.495.


ANEXĂ

NORME METODOLOGICE
privind atestarea specialiştilor, experţilor şi
verificatorilor tehnici în domeniul protejãrii monumentelor istorice

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Intervenţiile asupra monumentelor istorice, aşa cum sunt definite în <>Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicatã, cu modificãrile ulterioare, indiferent de regimul lor juridic, vor fi efectuate numai de specialişti, experţi şi verificatori tehnici atestaţi, înscrişi în registrele speciale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 2
(1) Atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici se face de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional prin Institutul Naţional al Patrimoniului, denumit în continuare Institutul.
(2) Atestarea persoanelor fizice are drept scop asigurarea condiţiilor necesare pentru cercetarea şi inventarierea monumentelor istorice, expertizarea, proiectarea, verificarea şi execuţia lucrãrilor, în conformitate cu actele normative în vigoare.
ART. 3
(1) În cadrul Institutului funcţioneazã Comisia de atestare în domeniul monumentelor istorice, denumitã în continuare Comisia, cu atribuţii în atestarea persoanelor fizice care realizeazã activitãţi de cercetare şi inventariere a monumentelor istorice, proiectare, expertizare, verificare de proiecte, execuţie a lucrãrilor, dirigentare a lucrãrilor în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(2) Comisia este numitã prin decizie a directorului general al Institutului şi este formatã din minimum 7 experţi atestaţi în domeniul protejãrii monumentelor istorice, care pot fi propuşi de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi de structurile profesionale din domeniu, la solicitarea Institutului.
(3) Nu poate participa în calitate de membru al Comisiei, în cadrul şedinţelor de atestare, persoana care se aflã în una sau mai multe dintre urmãtoarele situaţii:
a) este soţ, rudã sau afin pânã la gradul al II-lea inclusiv cu unul dintre solicitanţii persoane fizice;
b) are un interes patrimonial sau nepatrimonial în legãturã cu unul dintre solicitanţi, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce îi revin în calitate de membru.
(4) Dacã unul dintre membrii Comisiei constatã cã se aflã în una sau mai multe dintre situaţiile prevãzute la alin. (3), acesta are obligaţia de a se retrage din cadrul şedinţei pe durata soluţionãrii cererii în cauzã.
(5) Pentru activitatea prestatã în cadrul Comisiei de cãtre specialiştii din afara Institutului, se pot încheia convenţii civile sau contracte individuale de muncã cu timp parţial, dupã caz, conform legii.
(6) Institutul asigurã secretariatul Comisiei, resursele financiare, materiale şi de personal necesare desfãşurãrii activitãţii de atestare.
ART. 4
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice se instituie urmãtoarele registre speciale:
a) Registrul specialiştilor în domeniul protejãrii monumentelor istorice, denumit în continuare Registrul specialiştilor, conform anexei nr. 1;
b) Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejãrii monumentelor istorice, denumit în continuare Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici, conform anexei nr. 2.
(2) Institutul realizeazã şi pune în valoare, în interes public, registrele prevãzute la alin. (1).
ART. 5
(1) Înscrierea persoanelor fizice în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici şi în Registrul specialiştilor se face de cãtre Institut, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) Lista persoanelor înscrise în Registrul specialiştilor şi în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici va fi actualizatã permanent şi va fi fãcutã publicã pe site-ul Institutului şi pe cel al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
(3) Persoanele înscrise în Registrul specialiştilor şi în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici au dreptul de a desfãşura activitãţile din domeniile şi pentru calitãţile pentru care au fost atestate.
(4) Desfãşurarea activitãţilor din domeniul protejãrii monumentelor istorice de cãtre alte persoane decât cele înscrise în Registrul specialiştilor şi în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici sau cu încãlcarea dispoziţiilor prezentelor norme metodologice este interzisã.
ART. 6
(1) Atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici se face pe baza evaluãrii competenţelor în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
(2) Competenţele prevãzute la alin. (1) sunt stabilite luându-se în considerare:
a) studiile în pregãtirea profesionalã de bazã, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã, dupã caz;
b) vechimea în specialitate, atestatã prin forme de specializare-perfecţionare sau prin durata şi calitatea activitãţilor prestate în domeniul monumentelor istorice;
c) experienţa dobânditã prin participarea nemijlocitã la activitãţi din domeniul protejãrii monumentelor istorice sub îndrumarea şi semnãtura unor specialişti sau experţi atestaţi.

CAP. II
Calitãţile, specializãrile şi domeniile de atestare. Condiţii de atestare

ART. 7
Calitãţile pentru care se acordã atestarea sunt:
a) specialist;
b) expert;
c) expert tehnic.
ART. 8
(1) Specializãrile pentru care se acordã atestarea sunt:
a) elaborare de studii, cercetãri şi inventariere monumente istorice - A;
b) verificare/verificare tehnicã - B;
c) şef de proiect complex, doar pentru arhitecţi - C;
d) şef de proiect de specialitate: restaurare arhitecturã, structuri istorice, inginerie instalaţii, componente artistice şi/sau urbanism istoric, dupã caz - D;
e) executare lucrãri, în funcţie de domeniu - E;
f) dirigentare lucrãri, în funcţie de domeniu - F;
g) urmãrirea comportãrii în timp şi monitorizarea monumentelor istorice, în funcţie de domeniu - G.
(2) În cazul atestãrii pentru calitatea de expert, specializarea prevãzutã la alin. (1) lit. a) poate cuprinde şi expertize asupra monumentelor istorice, în domeniile restaurare arhitecturã, consolidare/restaurare structuri istorice, inginerie instalaţii, componente artistice, dupã caz.
(3) Specializarea prevãzutã la alin. (1) lit. c) se acordã doar pentru calitatea de expert.
(4) Atestarea în calitatea de expert se acordã corespunzãtor specializãrii profesionale. Se pot accepta şi specializãri în domenii conexe, precum: chimie, biochimie, biologie, fizicã, geologie, în funcţie de dovedirea cunoaşterii acestora sau în funcţie de titlurile ştiinţifice de specialitate dobândite, dupã caz.
ART. 9
Domeniile în care se acordã atestãrile, notate dupã corespondentul lor în registrele publice, sunt:
a) restaurare arhitecturã - 1;
b) urbanism istoric - 2;
c) studii, cercetãri şi inventariere monumente istorice - 3;
d) consolidare/restaurare, structuri istorice - 4;
e) inginerie instalaţii - 5;
f) conservare/restaurare picturã muralã - 6;
g) conservare/restaurare picturã pe lemn - 7;
h) restaurare lemn, lemn policrom, dupã caz - 8;
i) conservare/restaurare decoraţii piatrã, stucaturã şi/sau ceramicã, dupã caz - 9;
j) conservare/restaurare metal - 10;
k) conservare/restaurare vitralii şi sticlã - 13.
ART. 10
Atestarea specialiştilor, experţilor şi a experţilor tehnici, în raport cu responsabilitãţile acestora în cadrul intervenţiilor asupra monumentelor istorice, se face pentru domeniile prevãzute la art. 9.
ART. 11
(1) Atestarea în calitatea de specialist în domeniile prevãzute la art. 9 lit. a)-e) a persoanelor fizice se face pe baza îndeplinirii urmãtoarelor condiţii generale:
a) studii - absolvent de studii universitare, cu diplomã de licenţã sau echivalentã, în domeniul de atestare şi master în specialitate pentru absolvenţii facultãţilor de profil cu durata de 3 ani de studii. Este luatã în considerare şi absolvirea cursurilor de specializare postuniversitare in domeniul de atestare sau a celorlalte forme de pregãtire de specialitate agreate;
b) vechime în specialitate - 5 ani de activitate efectivã în domeniul protejãrii monumentelor istorice. Este consideratã activitate şi absolvirea cursurilor de specializare postuniversitare sau a celorlalte forme de pregãtire de specialitate agreate;
c) experienţã - participarea ca întocmitor a minimum 5 lucrãri de investigare, cercetare ori inventariere de monumente istorice aprobate, însuşite sau avizate, dupã caz, ori a 5 proiecte din domeniul monumentelor istorice, avizate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, ori participarea la executarea, dirigentarea a minimum 5 lucrãri de conservare, consolidare, restaurare, reabilitare a unor monumente istorice sau 3 lucrãri de conservare, restaurare componente artistice la monumente istorice, încheiate prin procese-verbale de terminare a lucrãrilor cu calificativul "bine", "foarte bine" sau "excepţional".
(2) Condiţiile speciale pe baza cãrora se acordã atestarea în calitatea de specialist a persoanelor fizice, în funcţie de specializãri, sunt dupã cum urmeazã:
a) pentru şef de proiect de specialitate în domeniul restaurare arhitecturã sau urbanism istoric este necesarã obţinerea dreptului de semnãturã din partea Ordinului Arhitecţilor din România sau dovada înscrierii în Registrul urbaniştilor din România, dupã caz;
b) pentru dirigentare lucrãri în domeniile restaurare, consolidare structuri istorice şi inginerie instalaţii este obligatorie obţinerea în prealabil a autorizaţiei eliberate de Inspectoratul de Stat în Construcţii.
(3) Pentru domeniile de restaurare/conservare componente artistice, prevãzute la art. 9 lit. f)-k), atestarea în calitatea de specialist a persoanelor fizice se face pe baza îndeplinirii urmãtoarelor condiţiilor generale:
a) studii - absolvent de studii universitare, cu diplomã de licenţã sau echivalentã, în domeniul de atestare şi master în specialitate pentru absolvenţii facultãţilor de profil cu durata de 3 ani de studii;
b) vechime în specialitate - pentru specialist, 5 ani de activitate efectivã în domeniul protejãrii monumentelor istorice. Este consideratã activitate şi absolvirea cursurilor de specializare postuniversitare sau a celorlalte forme de pregãtire de specialitate agreate;
c) experienţã - pentru calitatea de specialist, participarea ca întocmitor a minimum 3 lucrãri de investigare, cercetare ori inventariere de monumente istorice, însuşite sau avizate, dupã caz, ori a 3 proiecte din domeniul monumentelor istorice, avizate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, ori participarea la executarea, dirigentarea a minimum 3 lucrãri de conservare, restaurare de componente artistice la monumente istorice, încheiate prin procese-verbale de terminare a lucrãrilor cu calificativul "bine", "foarte bine" sau "excepţional".
ART. 12
(1) Atestarea în calitatea de expert sau expert tehnic a persoanelor fizice, dupã caz, se face pe baza îndeplinirii, în mod cumulativ, a urmãtoarelor condiţii generale:
a) studii superioare de lungã duratã;
b) vechime în specialitate - minimum 10 ani de activitate efectivã în domeniul protejãrii monumentelor istorice;
c) experienţã - minimum 7 lucrãri de protejare a monumentelor istorice, de complexitate deosebitã, realizate, dupã caz, ca autor, elaborator, conducãtor de colectiv sau şef de proiect în domeniul de specializare.
(2) Sunt considerate de complexitate deosebitã acele lucrãri, proiecte sau studii care presupun coordonarea între specialitãţi diferite, soluţii tehnice şi/sau conceptuale deosebite.
(3) Obţinerea şi menţinerea calitãţii de expert tehnic în domeniile restaurare, consolidare structuri istorice şi inginerie instalaţii sunt condiţionate de deţinerea atestatului eliberat de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
ART. 13
(1) Atestarea în specializarea de verificator sau verificator tehnic se face pe baza îndeplinirii urmãtoarelor condiţii generale:
a) studii: superioare de lungã duratã;
b) vechime în specialitate: minimum 3 ani în domeniu ca specialist atestat;
c) experienţã: minimum 5 studii sau proiecte avizate.
(2) Obţinerea şi menţinerea specializãrii de verificator tehnic proiecte în domeniile restaurare, consolidare structuri istorice şi inginerie instalaţii sunt condiţionate de deţinerea atestatului eliberat de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.

CAP. III
Procedura de atestare

ART. 14
(1) În vederea atestãrii, persoanele interesate vor depune la Institut, direct sau prin poştã, cu confirmare de primire, un dosar care va cuprinde:
a) cerere-tip, conform anexei nr. 3;
b) copie de pe actul de identitate;
c) 3 poze actuale de dimensiunea 5 x 4 cm, în format digital;
d) certificat de cazier judiciar;
e) curriculum vitae;
f) copie de pe carnetul de muncã sau de pe orice alte documente care dovedesc vechimea în domeniu, vizate pentru conformitate cu originalul de solicitant;
g) douã scrisori de recomandare din partea unor specialişti sau experţi cu care solicitantul a colaborat;
h) declaraţie pe propria rãspundere privind neimplicarea în activitãţi care au adus atingere sau care au condus la distrugerea de monumente istorice;
i) memoriul de activitate, în concordanţã cu documentele ataşate, privind experienţa în domeniul protejãrii monumentelor istorice, portofoliul de lucrãri, detaliate în funcţie de calitatea, specializãrile şi domeniile pentru care se solicitã atestarea, incluzând lista lucrãrilor efectuate în domeniul monumentelor istorice; pentru fiecare caz se specificã calitatea şi responsabilitãţile deţinute, cu obligativitatea prezentãrii unui documentar fotografic sau extras-album de lucrãri, a cãrţilor publicate şi a unei mape cu principalele articole publicate;
j) copii legalizate ale diplomelor de studii, titlurile ştiinţifice dobândite, certificate probând participarea şi absolvirea unor forme de pregãtire profesionalã sau alte acte de echivalare a diplomelor, eliberate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, în domeniul de atestare;
k) copii ale certificatelor privind dreptul de semnãturã şi înscrierea în Registrul arhitecţilor din România sau în Registrul urbaniştilor din România ori copii ale atestatelor valabile la data depunerii solicitãrii, eliberate de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului sau de Inspectoratul de Stat în Construcţii, dupã caz, pentru calitatea de expert tehnic, precum şi pentru specializarea de verificator tehnic şi pentru specializarea dirigentare lucrãri în domeniile restaurare arhitecturã, restaurare, consolidare structuri istorice şi inginerie instalaţii, vizate pentru conformitate cu originalul de solicitant;
l) copii ale avizelor eliberate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional sau de serviciile publice deconcentrate, pentru proiecte ori lucrãri la care a colaborat în domeniul pentru care se solicitã atestarea sau, dupã caz, procesele-verbale de recepţie pentru lucrãrile executate, vizate pentru conformitate cu originalul de solicitant.
(2) Evidenţa dosarelor de atestare primite la Institut se ţine într-un registru special.
(3) Dosarele de atestare se pot restitui solicitanţilor respinşi, la cerere.
(4) În cazul în care compartimentul de specialitate din cadrul Institutului, care asigurã secretariatul Comisiei, constatã cã dosarul este întocmit incorect sau este incomplet, acesta va solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii cererii, completarea dosarului.
(5) Termenul de depunere a documentelor solicitate potrivit alin. (4) este de 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii.
(6) Nedepunerea documentelor solicitate în termenul prevãzut la alin. (5) va conduce la respingerea solicitãrii de atestare.
(7) În cazul în care este necesarã verificarea legalitãţii documentelor depuse în vederea atestãrii, Institutul va contacta autoritãţile competente din statul membru al Uniunii Europene (UE) sau al Spaţiului Economic European (SEE) în cauzã, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne (IMI), în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 68/2010 .
ART. 15
(1) Comisia are urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã dosarele prezentate şi dispune, prin hotãrâre, admiterea solicitãrii de atestare şi emiterea certificatului de atestare pentru specialişti, experţi şi experţi tehnici, respectiv respingerea dosarului ca nefiind în concordanţã cu normele de atestare;
b) analizeazã dosarele unitãţilor de învãţãmânt, ale entitãţilor publice ori private care organizeazã forme de pregãtire profesionalã agreate pentru atestarea în domeniul monumentelor istorice, lista cursurilor postliceale, postuniversitare, a cursurilor, atelierelor şi şantierelor de specializare, precum şi exigenţele şi competenţele pentru care acestea sunt considerate relevante şi propune înscrierea acestor forme de pregãtire profesionalã pe lista entitãţilor agreate;
c) reanalizeazã atestatele emise persoanelor dovedite ulterior cã au adus prejudicii sau au condus la distrugerea de monumente istorice;
d) reanalizeazã atestatele emise, la intervale de 5 ani, pe baza activitãţii profesionale depuse în intervalul respectiv; persoanele atestate trebuie sã facã dovada activitãţii continue în domeniul protejãrii monumentelor istorice, prin activitate practicã şi/sau ştiinţificã, inclusiv participare anualã la conferinţe, seminare, cursuri de perfecţionare în domeniul monumentelor istorice.
(2) Comisia nu va putea solicita completãri suplimentare cu privire la experienţa şi calificarea profesionalã, în afara documentelor aflate la dosar, cu excepţia cazului în care candidatul le poate prezenta la momentul examinãrii sau poate oferi Comisiei clarificãri verbale concludente.
(3) Comisia organizeazã sesiuni de atestare lunar şi anunţã data şi ora de desfãşurare a acestora prin afişare la sediul Institutului şi/sau pe pagina de internet a acestuia.
(4) Comisia se poate reuni şi în afara sesiunilor lunare, în scopul analizãrii situaţiilor de suspendare sau de retragere a documentelor de atestare, precum şi în alte cazuri.
(5) Membrii Comisiei care deţin calitatea de experţi în domeniile pentru care s-a solicitat atestarea participã nemijlocit la examinarea candidaţilor, punctul de vedere al celorlalţi membri ai Comisiei urmând a fi exprimat doar asupra regularitãţii desfãşurãrii procedurii de atestare.
(6) Punctul de vedere al fiecãruia dintre membrii Comisiei se consemneazã în procesele-verbale de şedinţã, care se contrasemneazã de secretarul Comisiei şi se ţin într-un registru special.
ART. 16
(1) În urma verificãrii dosarului, Comisia hotãrãşte acordarea atestãrii, respectiv respingerea solicitãrii de atestare, în termen de 30 de zile de la depunerea dosarului complet.
(2) În baza hotãrârilor Comisiei, directorul general al Institutului emite dispoziţiile de acordare a certificatelor de atestare respective, dispoziţiile de respingere a atestãrii, dupã caz.
(3) Dispoziţia de respingere a atestãrii, emisã pe baza hotãrârii Comisiei, poate fi contestatã în termen de 5 zile de la data comunicãrii.
(4) Contestaţiile cu privire la soluţionarea cererilor de atestare se analizeazã de cãtre o Comisie de soluţionare a contestaţiilor, constituitã în acest scop prin dispoziţie a directorului general al Institutului, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data depunerii lor. Hotãrârile Comisiei de soluţionare a contestaţiilor sunt aprobate prin dispoziţie a directorului general al Institutului.
(5) Persoanele nemulţumite de modul de soluţionare a contestaţiilor se pot adresa instanţelor de judecatã, în condiţiile legii contenciosului administrativ.
(6) Acordarea certificatului de atestare are ca efect înscrierea titularului în Registrul specialiştilor sau în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici.
ART. 17
(1) Înscrierea în Registrul specialiştilor sau în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici a persoanelor atestate cu drept de liberã practicã în unul dintre statele membre ale UE se poate face ca urmare a solicitãrii, însoţitã de copii ale documentelor de atestare sau echivalente acestora, corespunzãtoare pentru calitãţile, specializãrile şi domeniile de atestare prevãzute la art. 7-9, emise de autoritãţile/instituţiile competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în materie în statul respectiv.
(2) În cazul în care este necesarã verificarea legalitãţii documentelor depuse în vederea înregistrãrii, Institutul va contacta autoritãţile competente din statul membru UE sau SEE în cauzã, prin intermediul IMI, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2009 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 68/2010 .
ART. 18
(1) Secretariatul Comisiei are urmãtoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte listele cuprinzând solicitãrile primite;
b) verificã realitatea şi conformitatea documentelor din dosarele de atestare;
c) solicitã în scris completarea dosarelor incomplete sau întocmite incorect;
d) comunicã în scris dispoziţiile de acordare a certificatelor de atestare, respectiv dispoziţiile de respingere a atestãrii, în termen de 30 de zile de la sesiunea de atestare;
e) comunicã, la solicitarea Comisiei, data, ora de desfãşurare a sesiunilor de atestare şi lista persoanelor programate pentru atestare, prin afişare la sediul Institutului şi pe pagina de internet a acestuia, cu 14 zile înainte de desfãşurarea sesiunii de atestare;
f) solicitã de la secretariatele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, ale secţiilor sale de specialitate, ale comisiilor zonale ale monumentelor istorice datele privind situaţiile de respingere a documentaţiilor prezentate de persoanele fizice atestate şi asigurã evidenţa acestora în vederea aplicãrii sancţiunilor prevãzute de prezentele norme metodologice;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa sa.
(2) Secretariatul Comisiei stabileşte şi publicã semestrial pe site-ul Institutului şi al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional lista unitãţilor de învãţãmânt, a entitãţilor publice ori private care organizeazã forme de pregãtire profesionalã agreate pentru atestarea în domeniul monumentelor istorice şi lista cursurilor postliceale, postuniversitare, considerate relevante.
(3) Înscrierea acestor forme de pregãtire profesionalã pe lista entitãţilor agreate se face prin decizie a directorului general al Institutului, la propunerea Comisiei, în baza prezentãrii de cãtre cei interesaţi a dosarului cuprinzând:
a) denumirea şi statutul juridic al formei de pregãtire;
b) regulamentul de funcţionare (admitere, promovare, absolvire etc.);
c) programa şi planul de învãţãmânt sau pregãtire practicã;
d) lista cadrelor didactice ori a instructorilor, dupã caz, însoţitã de CV-urile acestora.
ART. 19
(1) În termen de 30 de zile de la data emiterii dispoziţiei privind acordarea atestãrii, Institutul va elibera certificatul de atestare pentru specialişti, experţi şi experţi tehnici, conform modelelor prevãzute în anexele nr. 4-6.
(2) În baza certificatului de atestare, titularii acestora îşi confecţioneazã, pe propria rãspundere, ştampila/ştampilele individualã/individuale, ce se va/vor aplica pe proiectele, documentaţiile sau documentele pe care le elaboreazã, le coordoneazã sau le verificã, dupã caz, cu indicarea corespondentului numeric al domeniului, precum şi cel al specializãrii pentru care au fost atestaţi.
(3) Ştampila are dimensiune rotundã cu diametrul de 50 mm.
(4) Experţii şi specialiştii atestaţi pentru specializarea dirigentare lucrãri, precum şi verificatorii tehnici sunt obligaţi sã îşi confecţioneze o ştampilã separatã ce va fi folositã în momentul în care îşi exercitã atribuţiile.
(5) Certificatele de atestare şi ştampilele sunt netransmisibile.
ART. 20
(1) Degradarea, distrugerea sau pierderea documentelor de atestare prevãzute la art. 19. alin. (5) se declarã, în scris, la secretariatul Comisiei, în termen de 48 de ore de la constatare şi totodatã va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, de cãtre persoana în cauzã.
(2) Dupã publicarea anunţului prevãzut la alin. (1), Comisia elibereazã un duplicat al certificatului de atestare sau aprobã, dupã caz, confecţionarea unei noi ştampile, pe baza unei cereri scrise, însoţitã de copia anunţului publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

CAP. IV
Atribuţii şi rãspunderi

ART. 21
Atribuţiile şi rãspunderile comune ale experţilor, experţilor tehnici, verificatorilor/verificatorilor tehnici şi ale specialiştilor:
a) au obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei comune şi speciale în materie de intervenţii asupra monumentelor istorice;
b) au obligaţia respectãrii avizelor de specialitate obţinute pentru lucrãrile pe care le efectueazã, în litera şi spiritul conservãrii şi restaurãrii ştiinţifice consacrate prin Carta de la Veneţia;
c) au obligaţia de a pune la dispoziţie organismelor de control abilitate, la cererea acestora, spre consultare, datele şi documentaţiile solicitate;
d) sunt obligaţi sã înştiinţeze Comisia şi compartimentul de specialitate din Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional sau serviciile publice deconcentrate ale acestuia despre orice situaţii de degradare sau de încãlcare a prevederilor legale privind monumentele istorice;
e) pentru modificarea soluţiilor conceptuale sau de mare complexitate tehnicã din proiectul avizat iniţial, experţii, verificatorii tehnici şi specialiştii au obligaţia de a obţine avizul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
ART. 22
Atribuţiile şi rãspunderile specifice specialiştilor:
1. Specialiştii realizeazã studii, cercetãri, documentaţii tehnice, prin participarea ca membri în colectivele de inventariere, proiectare şi execuţie, precum şi prin activitãţi de urmãrire a executãrii de lucrãri în domeniul monumentelor istorice.
2. Specialiştii atestaţi pentru elaborare de studii, cercetãri şi inventariere a monumentelor istorice au urmãtoarele obligaţii:
a) sã cunoascã criteriile de atribuire sau de pierdere a regimului juridic de monument istoric;
b) sã cunoascã metodologia de întocmire a fişelor de monument şi a obligaţiei de folosinţã a monumentelor istorice;
c) sã întocmeascã documentele primare ce stau la baza fişelor de monument, mãsurãtori, relevee sumare, fotografii, cercetare de arhivã, bibliografie, alte cercetãri specifice, dupã caz, precum şi a rapoartelor de inspecţie;
d) sã cunoascã legislaţia naţionalã în vigoare din domeniu, precum şi convenţiile internaţionale privind protejarea şi conservarea monumentelor istorice la care România este parte;
e) sã întocmeascã şi sã ţinã la zi registrul de evidenţã a studiilor şi cercetãrilor întocmite;
f) sã respecte prevederile legii dreptului de autor.
3. Specialiştii atestaţi ca şefi de proiect complex sau de specialitate în domeniul monumentelor istorice au urmãtoarele obligaţii:
a) sã elaboreze proiecte şi/sau, dupã caz, sã coordoneze toate specialitãţile care concurã la realizarea proiectului;
b) sã fundamenteze riguros, din punct de vedere ştiinţific şi tehnic, soluţiile adoptate, în acord cu cerinţele stipulate în legislaţia naţionalã şi cu recomandãrile din actele internaţionale din domeniul monumentelor istorice;
c) sã respecte concluziile conceptuale ale expertizelor, precum şi prevederile referatelor de verificare tehnicã;
d) sã prezinte Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, la cererea acestuia, datele ştiinţifice şi tehnice necesare pentru susţinerea proiectelor elaborate;
e) sã respecte avizele Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional prin introducerea prevederilor acestora în lucrãrile elaborate;
f) sã prezinte spre reavizare eventualele modificãri şi completãri majore faţã de soluţiile avizate anterior, în cazul apariţiei unor situaţii noi pe şantierele de restaurare;
g) sã urmãreascã, sã verifice şi sã aprobe pe şantier modul de punere în operã a documentaţiilor pe care le-au întocmit;
h) sã dispunã, fãrã încãlcarea avizului Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, adaptãrile soluţiilor tehnice în conformitate cu situaţia realã din şantier, prin acte scrise;
i) sã participe, în mod obligatoriu, la analizarea ofertelor de execuţie a lucrãrilor propriu-zise, la stabilirea ofertei câştigãtoare, precum şi la recepţionarea acestora;
j) sã semneze şi sã ştampileze toate documentaţiile elaborate;
k) sã participe la redactarea caietului de sarcini, în vederea atribuirii lucrãrilor de execuţie a obiectivelor monumente istorice la care au elaborat documentaţia tehnicã şi economicã în calitate de şef de proiect sau şef de proiect complex;
l) sã ţinã la zi registrul de evidenţã a lucrãrilor elaborate.
4. Specialiştii atestaţi în domeniul executare lucrãri au urmãtoarele obligaţii:
a) sã conducã lucrãri de intervenţii la monumentele istorice, numai în baza documentaţiilor de execuţie avizate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu respectarea prevederilor cuprinse în autorizaţia de construire şi în avizele legale;
b) sã coordoneze activitatea de ataşamentare a lucrãrilor executate şi sã îşi însuşeascã conţinutul caietelor de ataşamente;
c) sã asigure conducerea punctelor de lucru din subordine cu personal calificat şi specializat în domeniu;
d) sã cunoascã cu exactitate conţinutul documentaţiilor de execuţie pentru toate punctele de lucru din subordine;
e) sã asigure informarea operativã a şefului de proiect şi a dirigintelui lucrãrii, ori de câte ori este cazul, despre evoluţia lucrãrilor şi, în special, despre necesitatea de adaptare a soluţiilor din documentaţie cu situaţia realã din teren;
f) sã cunoascã principiile generale de restaurare şi de conservare stipulate în legislaţia naţionalã şi în recomandãrile din actele internaţionale din domeniul monumentelor istorice;
g) sã nu permitã abaterea de la prevederile documentaţiei avizate sau de la dispoziţiile de şantier;
h) sã cunoascã tehnicile şi materialele tradiţionale de execuţie, specifice domeniului de activitate;
i) sã se preocupe permanent de perfecţionarea angajaţilor în meseriile tradiţionale ce acoperã domeniul;
j) sã opreascã executarea lucrãrilor în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate, abateri de la prevederile proiectului de execuţie ori au fost descoperite urme de interes arheologic, arhitectural sau artistic, sã asigure punerea în siguranţã a descoperirii şi sã permitã reluarea lucrãrilor numai dupã decizia şefului de proiect, a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau a comisiei zonale a monumentelor istorice;
k) sã rãspundã, conform atribuţiilor ce le revin, de realizarea nivelului de calitate corespunzãtor cerinţelor specifice lucrãrilor de conservare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentului istoric;
l) sã întocmeascã şi sã ţinã la zi registrele de evidenţã a lucrãrilor pe care le coordoneazã tehnic şi de care rãspund; sã ţinã la zi jurnalul de restaurare şi întreaga documentaţie necesarã tipului de proiect;
m) sã urmãreascã şi sã respecte normele de protecţia muncii.
5. Diriginţii de lucrãri:
a) dirigintele de şantier este reprezentantul angajatorului pentru lucrãrile de execuţie, prin care acesta îşi exercitã controlul asupra corectitudinii tehnice şi economice a lucrãrilor contractate;
b) dirigintele de şantier are toate atribuţiile şi rãspunderile pe care i le acordã angajatorul în conformitate cu prevederile juridice şi tehnice privind activitatea generalã în construcţii, la care se adaugã cele specifice domeniului monumentelor istorice, dupã cum urmeazã:
1. cunoaşterea temeinicã, din punct de vedere tehnic şi ştiinţific, a documentaţiilor avizate ce se executã;
2. supravegherea şi controlul corectitudinii intervenţiilor de orice naturã pe perioada executãrii lucrãrilor, în acord cu specificul lucrãrilor de conservare-restaurare;
3. aducerea la cunoştinţa angajatorului a necesitãţii asigurãrii protejãrii monumentului în caz de întrerupere temporarã sau pe o perioadã nedeterminatã, dupã caz, a lucrãrilor de restaurare aflate în curs de execuţie;
4. urmãrirea aplicãrii cu stricteţe a înscrisurilor din registrul de comunicãri de şantier, inspecţie şi control şi din registrul de dispoziţii de şantier;
5. asigurarea în permanenţã a celei mai bune conlucrãri între beneficiar şi finanţator, pe de o parte, şi specialişti - cercetãtori, proiectanţi şi executanţi, pe de altã parte;
6. verificarea în permanenţã a calitãţii materialelor puse în operã, în acord cu prevederile proiectului avizat;
7. verificarea temeinicã a înscrisurilor şi a schiţelor din caietele de ataşamente ale şantierului, cu poziţionarea exactã a fiecãrei intervenţii, având în vedere importanţa acestor caiete în cadrul jurnalului de restaurare;
8. semnalarea promptã a oricãror descoperiri de urme de interes istoric, artistic sau arhitectural şi solicitarea angajatorului de a lua mãsurile de protejare provizorie a acestora pânã la înregistrarea lor şi decizia privind continuarea lucrãrilor;
9. participarea şi urmãrirea întocmirii jurnalului de restaurare - cartea construcţiei şi predarea acesteia deţinãtorului monumentului la recepţia lucrãrilor.
ART. 23
Atribuţiile şi rãspunderile specifice experţilor şi experţilor tehnici:
a) experţii atestaţi conform prezentelor norme metodologice sunt singurii îndreptãţiţi sã elaboreze expertize, dar numai pentru specializarea în care au fost atestaţi, respectiv: arhitecturã, structurã, urbanism, restaurare componente artistice, studii, cercetãri;
b) experţii rãspund de asigurarea cerinţelor impuse de doctrinele ori principiile conservãrii şi restaurãrii monumentelor istorice, precum şi de normele de restaurare stipulate în convenţiile internaţionale din domeniul monumentelor istorice la care România este parte, atât prin stabilirea domeniilor în care este necesarã abordarea studiilor şi a cercetãrilor preliminare, cât şi prin conceptele de restaurare, de la conservare şi consolidare pânã la punerea în valoare;
c) experţii în specialitatea arhitecturã coordoneazã toate specialitãţile ce concurã la elaborarea expertizelor, la întocmirea studiului de fezabilitate şi a proiectelor de execuţie;
d) experţii vor certifica în fazele urmãtoare de proiectare cã s-au respectat soluţiile de principiu conţinute în concluziile expertizei, precum şi avizele eliberate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, iar pe parcursul executãrii lucrãrilor şi la recepţia acestora, punerea în operã a proiectului;
e) experţii vor stabili specialitãţile pentru care sunt necesare investigaţii şi verificãri pentru extinderea expertizei şi/sau fazele urmãtoare de cercetare şi proiectare;
f) experţii vor semna şi vor ştampila toate piesele scrise şi desenate ale expertizelor pe care le întocmesc;
g) experţii pot elabora studii, cercetãri şi proiecte, dar nu pot verifica şi aviza propriile documentaţii elaborate;
h) experţii vor ţine la zi registrul de evidenţã a expertizelor întocmite şi a acordurilor cu privire la documentaţiile elaborate de specialiştii întocmitori;
i) rãspunderile experţilor care au primit atestatul şi îşi exercitã atribuţiile în exigenţele pentru verificarea proiectelor, şef de proiect de specialitate, executare lucrãri, dirigentare lucrãri sunt aceleaşi cu cele ale specialiştilor.
ART. 24
Atribuţiile şi rãspunderile specifice verificatorilor şi verificatorilor tehnici:
a) sã verifice, conform specializãrilor pentru care au fost atestaţi, conţinutul şi calitatea documentaţiilor pentru care se solicitã verificarea;
b) sã verifice documentaţiile tehnice de execuţie privind intervenţiile la monumentele istorice;
c) sã nu exercite atribuţiile de verificator asupra propriilor proiecte;
d) sã urmãreascã în fazele de proiectare prezentate respectarea prevederilor expertizelor avizate, precum şi a conţinutului avizelor Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional acordate la faze anterioare de proiectare;
e) sã atenţioneze proiectantul cu privire la modificãrile ce pot decurge din alte cerinţe şi/sau reglementãri tehnice în vigoare şi sã stabileascã modul de soluţionare;
f) sã semneze şi sã ştampileze piesele scrise şi desenate care au fãcut obiectul verificãrii şi sã întocmeascã referatul de verificare în conformitate cu exigenţele legale;
g) sã întocmeascã şi sã ţinã la zi registrul de evidenţã a documentaţiilor verificate.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 25
(1) Nerespectarea atribuţiilor şi rãspunderilor ce revin specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici, conform prevederilor prezentelor norme metodologice, în funcţie de gravitatea faptei comise, se sancţioneazã astfel:
a) avertisment;
b) suspendarea certificatului de atestare pe o perioadã de la 6 luni la 2 ani sau pe perioada neîndeplinirii condiţiilor în care s-a acordat atestarea, dupã caz;
c) retragerea certificatului de atestare.
(2) Aplicarea sancţiunilor se face gradual sau direct, în funcţie de gravitatea faptei.
ART. 26
(1) Aplicarea sancţiunilor se face la sesizarea specialiştilor direcţiilor pentru culturã şi patrimoniu naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a împuterniciţilor Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, a compartimentului de specialitate din minister, a diriginţilor şi a personalului de specialitate din cadrul Institutului ori a membrilor Comisiei sau a asociaţiilor profesionale din domeniu.
(2) Raportul de constatare/Sesizarea întocmit/întocmitã de persoanele prevãzute la alin. (1) va fi supus/supusã analizei Comisiei, care, în termen de 30 de zile de la data sesizãrii, va propune, dupã caz, prin hotãrâre motivatã clasarea sesizãrii, stabilirea sancţiunii şi durata acesteia.
(3) Aplicarea sancţiunilor stabilite prin hotãrârea Comisiei se face prin dispoziţie a directorului general al Institutului, avându-se în vedere şi raportul prevãzut la alin. (2).
(4) Dispoziţia directorului general al Institutului se comunicã de secretariatul Comisiei, prin scrisoare cu confirmare de primire, în termen de 5 zile de la data emiterii.
ART. 27
Pe perioada în care s-a luat mãsura suspendãrii sau a retragerii certificatului de atestare, persoana fizicã în cauzã nu mai poate realiza activitãţi în domeniul protejãrii, conservãrii şi restaurãrii monumentelor istorice, iar menţiunile privind sancţiunile se înscriu la rubricile corespunzãtoare din registrele publice, postate pe site-ul Institutului.
ART. 28
Avertismentul sau suspendarea documentelor de atestare îşi înceteazã efectele la data îndeplinirii condiţiilor care au condus la luarea mãsurii de sancţionare, constatate de secretariatul Comisiei.
ART. 29
Retragerea certificatului de atestare se face în urmãtoarele cazuri:
a) când, prin activitatea sa, persoana fizicã atestatã produce degradãri sau distrugeri ale monumentului istoric, ca urmare a nerespectãrii documentaţiilor şi avizelor;
b) când persoana fizicã atestatã a fost condamnatã prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã pentru infracţiuni legate de exercitarea profesiei;
c) când persoana atestatã are cel puţin 3 stadii, expertize, proiecte respinse la avizare;
d) când se constatã, ulterior atestãrii, cã nu au fost îndeplinite condiţiile legale de atestare sau se dovedeşte cã persoana atestatã a adus atingere ori a condus la distrugerea sau deteriorarea monumentelor istorice ori a pãrţilor componente ale acestora, iar aceste aspecte nu au fost aduse la cunoştinţa Comisiei la data atestãrii.
ART. 30
Documentele de atestare suspendate sau retrase se predau de cãtre deţinãtori Institutului, în termen de 15 zile de la înştiinţare.
ART. 31
În cazul în care faptele care au condus la suspendarea sau la retragerea certificatului de atestare întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni, Comisia propune directorului general al Institutului sesizarea autoritãţilor publice competente.
ART. 32
(1) Suspendarea sau, dupã caz, retragerea documentelor de atestare produce efect de la data comunicãrii deciziei.
(2) Pentru situaţiile prevãzute la art. 29 lit. d) titularul certificatului de atestare retras nu mai are dreptul sã solicite eliberarea unui nou atestat.
(3) Titularul unui atestat retras pentru situaţiile prevãzute la art. 29 lit. c) nu mai are dreptul sã solicite eliberarea unui nou atestat timp de 3 ani de la data retragerii.
(4) Suspendarea sau retragerea atestatului este menţionatã în Registrul specialiştilor sau, dupã caz, în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici.
ART. 33
(1) Deciziile de suspendare sau de retragere a atestatului pot fi contestate în termen de 5 zile de la data comunicãrii.
(2) Contestaţiile se depun la Institut şi se soluţioneazã, în termen de 15 zile lucrãtoare, de cãtre o comisie de soluţionare a contestaţiilor, constituitã în acest scop prin decizie a directorului general al Institutului.
(3) Persoanele nemulţumite se pot adresa instanţelor de judecatã competente, în condiţiile legii.
(4) Pe perioada rezolvãrii contestaţiilor prevãzute la alin. (2), drepturile pe care le acordã documentele de atestare sunt suspendate.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 34
Diriginţii de şantier, responsabilii cu urmãrirea executãrii lucrãrilor sau urmãrirea comportãrii în timp a lucrãrilor şi responsabilii privind controlul tehnic de calitate, autorizaţi de Inspectoratul de Stat în Construcţii, pot lucra în domeniul monumentelor istorice cu condiţia obţinerii atestatului, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 35
Experţii tehnici, verificatorii tehnici şi responsabilii tehnici cu execuţia, atestaţi de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, pot lucra în domeniul monumentelor istorice cu condiţia obţinerii atestatului, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 36
Titularii certificatelor de atestare pot solicita actualizarea sau îndreptarea unor erori materiale din documentele de atestare, caz în care Institutul va emite noi certificate de atestare.
ART. 37
Nu pot fi atestate persoanele cãrora li s-a aplicat pedeapsa complementarã a interzicerii dreptului de a ocupa o funcţie sau de a exercita o profesie de natura celei de care s-a folosit pentru sãvârşirea unei infracţiuni.
ART. 38
Prevederile prezentelor norme metodologice se completeazã cu dispoziţiile-cadru ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2009 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 68/2010 .
ART. 39
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, secretariatul Comisiei va notifica solicitanţilor cu dosare de atestare nesoluţionate asupra documentelor necesare completãrii dosarelor de atestare, potrivit modificãrilor aduse normelor metodologice, precum şi asupra obligativitãţii de depunere a acestora în termen de 10 zile lucrãtoare de la data comunicãrii. În caz contrar se considerã cã solicitantul a renunţat la cererea de atestare.
ART. 40
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
la normele metodologice

REGISTRUL
specialiştilor în domeniul protejãrii monumentelor istorice


┌─────┬─────────────┬───────────┬───────────┬──────────────┬──────────┬────────┐
│Nr. │ Nr. şi data │ Numele şi │ Datele de │ Domeniul/ │ Profesia │ Obser- │
│crt. │ emiterii │ prenumele │ contact │ Specializarea│ │ vaţii │
├─────┼─────────────┼───────────┼───────────┼──────────────┼──────────┼────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├─────┼─────────────┼───────────┼───────────┼──────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴─────────────┴───────────┴───────────┴──────────────┴──────────┴────────┘




ANEXA 2
la normele metodologice

REGISTRUL
experţilor şi verificatorilor tehnici în
domeniul protejãrii monumentelor istorice


┌─────┬─────────────┬───────────┬───────────┬──────────────┬──────────┬────────┐
│Nr. │ Nr. şi data │ Numele şi │ Datele de │ Domeniul/ │ Profesia │ Obser- │
│crt. │ emiterii │ prenumele │ contact │ Specializarea│ │ vaţii │
├─────┼─────────────┼───────────┼───────────┼──────────────┼──────────┼────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├─────┼─────────────┼───────────┼───────────┼──────────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴─────────────┴───────────┴───────────┴──────────────┴──────────┴────────┘





ANEXA 3
la normele metodologice


Domnule Director general,


Subsemnatul/Subsemnata, .........................., nãscut/nãscutã la data de ................. în *1) ........................, ţara ..................., domiciliat/domiciliatã în *2) ......................., ţara ........................, cetãţean al *3)..........................., legitimat/legitimatã cu B.I./C.I/paşaport seria ............ nr. ..............., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, eliberat/eliberatã de ..........................., de profesie ........................., solicit atestarea profesionalã în domeniul protejãrii monumentelor istorice din România pentru urmãtoarele calitãţi, specializãri şi domenii:
- calitatea ............................... ;
- specializãrile .......................... ;
- domeniile ............................... .
Anexat depun documentele prevãzute în Normele metodologice privind atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejãrii monumentelor istorice, aprobate prin Ordinul ministrului culturii şi patrimoniului naţional nr. 2.495/2010.
Declar cã am luat cunoştinţã de atribuţiile, obligaţiile şi rãspunderile persoanei fizice atestate, pe care înţeleg sã le respect întocmai, conform prevederilor legale.
Declar cã, în cazul atestãrii, sunt de acord cu prelucrarea/înregistrarea datelor cu caracter personal spre a fi înscrise în Registrul specialiştilor/Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici gestionate de Institutul Naţional al Patrimoniului şi mã angajez ca, în cazul în care intervin modificãri ale datelor de contact, sã le transmit de îndatã, în vederea actualizãrii acestora.

Localitatea ................. Numele şi prenumele solicitantului
Data ........................ Semnãtura .........................
Sau prin reprezentant legal:
Numele şi prenumele
Semnãtura şi ştampila .............
Telefon/fax, e-mail ...............


Domnului Director general al Institutului Naţional al Monumentelor Istorice

---------
*1) Locul naşterii.
*2) Adresa de domiciliu şi/sau de reşedinţã.
*3) Ţara membrã/nemembrã a Uniunii Europene.


ANEXA 4
la normele metodologice

--------------
NOTĂ(CTCE)
Anexa nr. 4 se gãseşte în Monitorul oficial al României, Partea I, Nr. 634 din 9 septembrie 2010, la pagina 21 (a se vedea imaginea asociatã).


ANEXA 5
la normele metodologice

--------------
NOTĂ(CTCE)
Anexa nr. 5 se gãseşte în Monitorul oficial al României, Partea I, Nr. 634 din 9 septembrie 2010, la pagina 22 (a se vedea imaginea asociatã).


ANEXA 6
la normele metodologice

--------------
NOTĂ(CTCE)
Anexa nr. 6 se gãseşte în Monitorul oficial al României, Partea I, Nr. 634 din 9 septembrie 2010, la pagina 23 (a se vedea imaginea asociatã).


--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016