Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.494 din 8 decembrie 1998  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin executare silita si la prescriptia dreptului de a cere executarea silita    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.494 din 8 decembrie 1998 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin executare silita si la prescriptia dreptului de a cere executarea silita

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 12 din 19 ianuarie 1999

Ministrul finanţelor,
având în vedere dispoziţiile referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, precum şi a celor referitoare la prescripţia dreptului de a cere executarea silitã, cuprinse în <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în baza prevederilor art. 109 din ordonanta mai sus menţionatã şi ale <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silitã şi la prescripţia dreptului de a cere executarea silitã, anexatã la prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executãrii silite, Direcţia generalã a trezoreriei, Direcţia Generalã a Vamilor şi unitãţile sale teritoriale, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unitãţile subordonate vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

ANEXA 1


NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silitã şi la prescripţia dreptului de a cere executarea silitã

1. Cu privire la art. 70*)
1.1. Sumele care se elibereazã sau se distribuie sunt sumele realizate de la începerea executãrii silite, ca urmare a plãţilor efectuate de debitor sau de alte persoane, a aplicãrii mãsurilor de executare silitã prin poprire sau prin decontare bancarã, a încasãrilor din valorificarea bunurilor mobile şi imobile supuse executãrii silite.
Sumele prevãzute la alineatul precedent se elibereazã în cazul în care executarea silitã se efectueazã de un singur creditor şi, respectiv, se distribuie, potrivit ordinii de preferinta, în cazul în care şi alţi creditori participa la aceasta procedura ori şi-au depus titlurile în vederea distribuirii sumelor realizate prin executare silitã.
1.2. În cazul în care sumele datorate creditorului urmãritor sau unui alt creditor care participa la executarea silitã ori şi-a depus titlul în vederea distribuirii sumelor realizate prin aceasta procedura, reprezentând cheltuieli de executare, creanţe principale şi accesorii, sunt mai mici decât suma realizatã prin executare silitã, diferenţa va fi supusã procedurii de compensare sau de restituire conform prevederilor normelor metodologice aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.051/1997 .

--------------
*) <>Art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997.

2. Cu privire la art. 71*)
2.1. În situaţia în care executarea silitã a fost începutã de alţi creditori şi se continua de organele de executare, când creditorii participa la executare, precum şi în cazul în care creditorii şi-au depus titlurile de creanta pana la întocmirea procesului-verbal privind eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, organele de executare au obligaţia de a distribui aceste sume potrivit ordinii de preferinta prevãzute la art. 71, astfel cum a fost modificat.
Dacã prin acte normative ulterioare având acelaşi nivel se instituie excepţii ori alte reguli privind ordinea de preferinta a creanţelor care se pot executa potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 , se vor respecta dispoziţiile cuprinse în aceste acte.
2.2. Organul de executare va verifica titlurile depuse de creditori, urmãrind calitatea creanţelor, dacã sunt certe, lichide şi exigibile, precum şi îndeplinirea obligaţiilor de publicitate a garanţiilor şi de conservare a privilegiilor.
Sunt certe creanţele a cãror existenta este neindoielnica şi care rezulta din titlul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emise de cãtre debitor. Creanta este lichidã atunci când cuantumul ei este determinat prin titlul de creanta sau cu ajutorul acestuia ori când poate fi determinat cu ajutorul altor acte neautentice emise de debitor, recunoscute sau opozabile acestuia. Creanta este exigibilã dacã termenul de plata este împlinit.
3. Cu privire la art. 72
3.1. În cazul în care executarea silitã se face potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sumele realizate prin executare silitã se distribuie potrivit urmãtoarei ordini de preferinta, care include şi ordinea drepturilor de preferinta conservate, precum şi pe cea a creanţelor garantate prin gaj şi ipoteca, atunci când restul bunurilor şi veniturilor debitorului nu asigura realizarea celorlalte creanţe:
a) creanţele reprezentând cheltuielile de orice fel, fãcute cu urmãrirea şi conservarea bunurilor al cãror preţ se distribuie;
b) creanta reprezentând salarii şi alte datorii asimilate acestora, pensii, ajutoare pentru incapacitate temporarã de munca, pentru prevenirea imbolnavirilor, refacerea sau întãrirea sãnãtãţii, acordate în cadrul asigurãrilor sociale de stat, precum şi creanţele reprezentând obligaţia de reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii;
c) creanţele rezultând din obligaţii de întreţinere, alocaţii pentru copii sau de plata a altor sume periodice destinate asigurãrii mijloacelor de existenta;
d) creanţele statului provenite din impozite taxe şi din alte obligaţii fiscale, stabilite potrivit legii, din contribuţii la bugetul asigurãrilor sociale de stat, precum şi la fondurile speciale;
e) creanţele rezultând din împrumuturi acordate de stat;
f) creanţele reprezentând despãgubiri pentru repararea pagubelor pricinuite proprietãţii publice prin fapte ilicite;
g) creanţele privilegiate**), susceptibile de conservare;
h) creanţele rezultând din împrumuturi bancare, din livrãri de produse, din prestãri de servicii sau din alte lucrãri, precum şi din chirii;
i) creanţele reprezentând amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale, dupã caz;
j) alte creanţe.
3.2. În cazul în care exista bunuri urmaribile care nu au putut fi valorificate ori bunurile şi veniturile urmaribile rãmase nu asigura realizarea integrala a tuturor creanţelor deţinute de creditorii care participa la distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, creditorii ale cãror creanţe sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituitã asupra bunului a cãrui valoare se distribuie vor fi plãtiţi în funcţie de natura creanţei, potrivit ordinii de preferinta prevãzute la pct. 3.1.
În cazul în care bunurile şi veniturile urmaribile rãmase asigura realizarea integrala a tuturor creanţelor deţinute de creditorii care participa la distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, creditorii ale cãror creanţe sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituitã asupra bunului a cãrui valoare se distribuie vor fi plãtiţi înaintea creanţelor prevãzute la pct. 3.1. lit. b).
3.3. Pentru diferenţa dintre sumele realizate prin valorificarea bunurilor asupra cãrora sunt instituite gajuri sau ipoteci ori asupra cãrora exista alte drepturi de preferinta şi cuantumul creanţei garantate sau privilegiate, creditorii respectivi vor fi plãtiţi potrivit pct. 3.1 lit. h) sau j), în funcţie de natura creanţei.
4. Cu privire la art. 73*)
4.1. Organul de executare este obligat sa înştiinţeze creditorii care au drepturi de preferinta conservate asupra bunurilor care se valorifica ori care au constituite gajuri sau ipoteci asupra acestor bunuri de îndatã ce aceste bunuri au fost valorificate. Înştiinţarea va cuprinde menţiunea datei la care se va proceda la distribuirea sumelor realizate prin executare silitã.
În acest scop, organele de executare vor verifica, în cazul sechestrãrii bunurilor mobile sau al identificarii bunurilor imobile ale debitorului, dacã aceste bunuri au fost gajate sau ipotecate pentru garantarea creanţelor altor creditori ori vor solicita, potrivit art. 30, birourilor de publicitate imobiliarã din cadrul judecãtoriilor în raza cãrora se afla bunurile imobile ale debitorului sarcinile care greveazã imobilul şi titularii acestora.
5. Cu privire la art. 74*) şi 75
5.1. Organul de executare va proceda la eliberarea sau distribuirea sumelor numai dupã un termen de 15 zile de la data la care adjudecatorul a depus preţul bunurilor mobile sau imobile cumpãrate. În cazul sumelor realizate prin poprire sau când pentru persoane fizice s-a aprobat plata în rate a preţului bunului imobil valorificat, eliberarea sau distribuirea sumelor se va face pentru fiecare reţinere sau plata efectuatã.
Atunci când la executarea silitã începutã de organele de executare nu participa şi alţi creditori, sumele realizate prin executarea silitã sting obligaţia bugetarã, în mod corespunzãtor, la data realizãrii acestor sume.
5.2. La data la care organul de executare procedeazã, dupã caz, la eliberarea sau la distribuirea sumelor rezultate prin executare silitã, acesta va întocmi un proces-verbal conform modelului elaborat de Ministerul Finanţelor, anexat la prezentele norme metodologice. Despre aceasta procedura organul de executare va înştiinţa debitorul, creditorii care au participat la executarea silitã, precum şi creditorii care şi-au depus titlurile.
Procesul-verbal prevãzut la alineatul precedent se va semna de cãtre persoanele prezente, organul de executare consemnand, dupã caz, refuzul de a semna ori obiecţiile formulate de acestea.
6. Cu privire la art. 97
6.1. Dreptul material de a cere executarea silitã se stinge prin prescripţie, dacã nu a fost exercitat în intervalul stabilit de lege, sub forma termenului de prescripţie, al cãrui început este data la care se naşte acest drept.
6.2. Dreptul de a cere executarea silitã se naşte la data la care titlul de creanta devine titlu executoriu, prin expirarea termenului de plata stabilit de lege sau de organul competent ori în alt mod prevãzut de lege.
Pentru obligaţiile bugetare care au fost determinate potrivit legii de cãtre organele de verificare, reprezentând impozite, taxe, contribuţii, alte creanţe bugetare şi majorãri de întârziere, dreptul de a cere executarea silitã se naşte de la data expirãrii termenului de plata stabilit de organul competent.
Pentru obligaţiile bugetare care provin din sancţiuni contravenţionale termenul de prescripţie curge de la data aplicãrii sancţiunii.
Pentru obligaţiile bugetare constituite şi individualizate de cãtre plãtitor şi neachitate la scadenta, constatate de organul de verificare, precum şi pentru cele determinate pe baza evidentei analitice pe plãtitori, dreptul de a proceda la executarea silitã se naşte de la data expirãrii termenului de plata prevãzut de lege sau de un alt act normativ.
În cazul în care debitorul este obligat la plati succesive, dreptul de a cere executarea silitã se stinge pentru fiecare dintre aceste plati.
6.3. Termenele de prescripţie aflate în curs înaintea intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 se calculeazã şi se împlinesc potrivit dispoziţiilor legale cuprinse în actele normative aplicabile la data când au început sa curgã.
6.4. În cazul în care organele de executare constata împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a proceda la executarea creanţelor bugetare, vor proceda la încetarea mãsurilor de realizare şi la scãderea din evidenta a acestora.
7. Cu privire la art. 98*)
7.1. Pentru creanţele bugetare provenind din impozite, taxe, contribuţii, stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetului asigurãrilor sociale de stat, Fondului iniţial pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, fondurilor speciale, precum şi pentru majorãrile aferente, dreptul de a cere executarea silitã se prescrie prin împlinirea termenului de 5 ani.
În cazul obligaţiilor bugetare şi al majorãrilor de întârziere, altele decât cele prevãzute la alin. 1, precum şi pentru amenzi de orice fel, dreptul de a cere executarea silitã se prescrie la împlinirea termenului de 3 ani.
7.2. Termenele de prescripţie stabilite pe ani pe luni se împlinesc în ziua anului sau a lunii corespunzãtoare zilei în care acestea au început sa curgã. Termenul care, începând la datele de 29, 30 sau 31 ale lunii, se împlineşte într-o luna care nu are o asemenea zi va fi considerat împlinit în ultima zi a lunii.

---------------
*) <>Art. 71, 73, 74 şi 98 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 .
**) A se vedea art. 1.718 şi urmãtoarele din Codul civil.

8. Cu privire la art. 99*)
8.1. Cursul prescripţiei dreptului de a proceda la executarea silitã a creanţelor bugetare se întrerupe:
a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune;
b) pe data îndeplinirii de cãtre debitor, înaintea începerii sau în cursul executãrii silite, a unui act voluntar de executare a obligaţiei prevãzute în titlul executoriu, constând în plata obligaţiei bugetare;
c) pe data recunoaşterii de cãtre debitor, în orice mod, a obligaţiei bugetare. Recunoaşterea obligaţiei trebuie sa fie neindoielnica, putând fi confirmatã expres sau tacit. Sunt acte de recunoaştere a obligaţiei bugetare cererea de compensare, cererea pentru acordarea unor înlesniri la plata, precum şi orice alte acte prin care debitorul recunoaşte obligaţia bugetarã;
d) pe data îndeplinirii în cursul executãrii silite a unui act de executare silitã. Sunt acte de executare silitã:
- somaţia comunicatã debitorului potrivit art. 23;
- adresa de înfiinţare a popririi, transmisã terţului poprit, şi adresa de începere a executãrii silite prin decontare bancarã, transmisã bãncii la care debitorul are deschis cont, despre transmiterea cãrora a fost înştiinţat debitorul, prevãzute la art. 42 şi 43, astfel cum au fost modificate;
- cererea organului de executare, adresatã instanţei competente, de menţinere a popririi, potrivit art. 44, astfel cum a fost modificat;
- procesele-verbale de sechestru şi de identificare a bunurilor debitorului, prevãzute la art. 46 şi la art. 58, astfel cum a fost modificat;
- documentul prin care se face evaluarea bunurilor dupã încheierea procesului-verbal de sechestru sau de identificare, comunicat debitorului, potrivit art. 52, astfel cum a fost modificat, şi art. 64;
- procesele-verbale de predare-primire a bunurilor care se valorifica prin vânzare în regim de consignaţie, în condiţiile art. 54, procesul-verbal de vânzare directa şi de vânzare la licitaţie, prevãzute la art. 56 şi 67;
- procesul-verbal privind eliberarea şi distribuirea sumelor realizate prin executare silitã, prevãzut la art. 75;
e) prin întocmirea procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii. Cursul prescripţiei se întrerupe pe data întocmirii procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii, dacã acesta a fost aprobat în condiţiile <>Ordinului ministrului finanţelor nr. 2.051/1997 ;
f) în alte cazuri prevãzute de lege**).
8.2. Întreruperea termenului de prescripţie şterge prescripţia începutã înainte de apariţia împrejurãrii care a întrerupt-o. Dupã întrerupere va curge un nou termen de prescripţie.
9. Cu privire la art. 100*)
9.1. Curgerea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã a creanţelor bugetare este opritã pe timpul cat dureazã situaţiile prevãzute de lege care impiedica organul de executare sa aplice mãsurile de executare silitã ori când, potrivit legii, termenul de prescripţie este suspendat.
Cursul prescripţiei dreptului de a proceda la executarea silitã a carentelor bugetare se suspenda:
a) cat timp organul de executare este împiedicat de un caz de forta majorã sa îndeplineascã mãsuri de executare silitã. Forta majorã este un eveniment imprevizibil şi insurmontabil;
b) cat timp debitorul face parte din armata României, iar aceasta se afla pe picior de rãzboi;
c) când suspendarea executãrii silite este prevãzutã de lege ori a fost dispusã de instanta judecãtoreascã sau de un alt organ competent;
d) pe perioada amanarilor şi esalonarilor la plata obligaţiilor bugetare, dispuse prin lege ori prin hotãrâre a Guvernului sau aprobate de organul competent. Suspendarea opereazã pe intreaga perioada cuprinsã în actul de acordare a inlesnirii la plata, chiar dacã debitorul nu respecta condiţiile de acordare;
e) pe perioada în care debitorul, pe baza unui angajament de plata aprobat de organul competent, s-a obligat sa facã plata sumelor datorate;
f) cat timp debitorul, cu rea-credinţa, îşi sustrage veniturile şi bunurile de la executarea silitã prin acte şi fapte, cum sunt inducerea în eroare a organului de executare, ascunderea bunurilor şi a veniturilor sau altele asemenea. Constatãrile privind actele şi faptele prin care debitorul îşi sustrage, cu rea-credinţa, veniturile şi bunurile de la executarea silitã vor fi fãcute prin proces-verbal, în care vor fi consemnate aceste situaţii. Procesul-verbal va fi semnat de organul de executare, de debitor şi de persoanele prezente la constatare. În cazul în care debitorul prezent la efectuarea constatãrii refuza sa semneze procesul-verbal, organul de executare va face menţiune despre aceasta.
9.2. Dupã încetarea suspendãrii, prescripţia îşi reia cursul, la determinarea implinirii termenului de prescripţie calculandu-se şi termenul scurs înainte de suspendare.

------------------
*) Articolele 99 şi 100 din <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 au fost modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 .
**) A se vedea Decretul nr. 167/1958 privitor la prescripţia extinctiva.


ANEXA 1
--------
la normele metodologice
----------------------
- model -



MINISTERUL FINANŢELOR
Direcţia generalã .............................
Nr. ......... din .............................
Unitatea ......................................
Localitatea ...................................
Str. ..................... nr. ................
Numãrul dosarului de executare ..... / ........

PROCES-VERBAL
privind distribuirea*) sumelor realizate prin executarea silitã
încheiat astãzi ........., luna .........., anul ........, orele ........
În temeiul <>art. 75 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
pentru realizarea creanţelor bugetare fata de debitorul ...................
...............................................................................
(numele, prenumele/denumirea)
din localitatea ....................., str. .................. nr. ........, nr.
rol/cod fiscal ................., în suma de ..................., specificate în
titlul executoriu nr. ........ / ........, emis de ........................, s-a
procedat la aplicarea mãsurilor de executare silitã în urma cãrora a fost realizatã suma de ............... lei.
Au participat la executarea silitã ori şi-au depus titlurile pana la data
încheierii prezentului proces-verbal urmãtorii creditori, procedându-se la
distribuirea sumei realizate, astfel:


| Nr.| Numele sau | Domiciliul sau | Natura creanţei şi | Cuantumul | Suma |
|crt.| denumirea | sediul | titlul care o | creanţei | distri- |
| | | | constata | | buita |
|----|-------------|----------------|--------------------|-----------|---------|
|----|-------------|----------------|--------------------|-----------|---------|
└------------------------------------------------------------------------------┘

-----------------
*) /eliberarea.

Cu privire la modul de distribuire*) a sumei realizate prin executare
silitã, persoanele prezente formuleazã urmãtoarele observaţii sau refuza sa
semneze din urmãtoarele motive: ...............................................
...............................................................................

Organul de executare Creditorii prezenţi la distribuire
..................................
...................................
...................................
Debitorul .........................
Alte persoane prezente la distribuire
.....................................


-----------
*) /eliberare.


---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016