Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.421 din 18 decembrie 2007  pentru modificarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si   art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.421 din 18 decembrie 2007 pentru modificarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 27 decembrie 2007
ORDIN nr. 2.421 din 18 decembrie 2007
pentru modificarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi <>art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 27 decembrie 2007


În temeiul prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a)-i), ale art. 143 alin. (2) şi (3) şi ale <>art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. I
Anexa la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.222/2006 privind aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi <>art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2008.

p. Ministrul economiei
şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 18 decembrie 2007.
Nr. 2.421.

ANEXÃ

INSTRUCŢIUNI
de aplicare a scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru
operaţiunile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i),
art. 143 alin. (2) şi <>art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificãrile şi completãrile ulterioare

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prin prezentele instrucţiuni se reglementeazã modul de justificare a scutirii de taxã pe valoarea adãugatã cu drept de deducere pentru operaţiunile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 144^1 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Justificarea scutirilor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 144^1 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se face, de regulã, în momentul în care este emisã o facturã pentru operaţiunea în cauzã. Totuşi, pentru acele operaţiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sã fie în posesia documentelor de justificare a scutirii în momentul emiterii facturii, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxã se va face în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a fost emisã factura. Dacã factura nu este emisã în termenul prevãzut de lege, termenul de 90 de zile menţionat anterior va începe din data la care a intervenit faptul generator de taxã pentru operaţiunea în cauzã.
(3) În sensul prezentelor instrucţiuni:
a) prin contract se înţelege şi comanda, urmatã de executarea acesteia;
b) transportator este orice persoanã impozabilã care realizeazã servicii de transport cu mijloace de transport proprii sau închiriate;
c) casã de expediţie este orice persoanã impozabilã care acţioneazã în nume propriu, contractând servicii de transport cu un transportator, pe care apoi le refactureazã beneficiarului transportului. Serviciile casei de expediţie sunt servicii de transport;
d) prin furnizor se înţelege orice persoanã impozabilã care realizeazã o livrare de bunuri în sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv producãtorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care acţioneazã în nume propriu, dar în contul comitentului;
e) sunt considerate livrãri de bunuri, în sensul art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, bunurile transportate din România în afara Comunitãţii Europene, denumitã în continuare Comunitate, chiar şi în lipsa unei tranzacţii comerciale;
f) în scopul aplicãrii prezentelor instrucţiuni, livrãrile de bunuri care sunt transportate în afara Comunitãţii, chiar şi cele prevãzute la lit. e), sunt denumite exporturi, iar furnizorul menţionat la lit. d) este denumit exportator.
(4) În cazul în care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii la data efectuãrii controlului, organele de inspecţie fiscalã au dreptul de a suspenda inspecţia fiscalã pânã la data prezentãrii acestora.
(5) Suspendarea inspecţiei fiscale nu poate depãşi termenul prevãzut la alin. (2) şi se va face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(6) Dacã inspecţia fiscalã a fost deja efectuatã şi, ulterior expirãrii termenului prevãzut la alin. (2), fãrã sã depãşeascã termenul legal de prescripţie, persoana impozabilã intrã în posesia documentelor de justificare a scutirii de taxã, poate solicita organelor fiscale competente reverificarea perioadei respective, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 2
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, livrãrile de bunuri expediate sau transportate în afara Comunitãţii de furnizor sau de altã persoanã în contul sãu. Prin persoanã care expediazã sau transportã bunuri în afara Comunitãţii în contul furnizorului se înţelege orice persoanã care face transportul. Scutirea se aplicã numai în situaţia în care, potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor şi cumpãrãtor, transportul bunurilor în afara Comunitãţii este în sarcina furnizorului, care poate face transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o casã de expediţie.
(2) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se justificã de cãtre exportator cu urmãtoarele documente:
a) factura, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dacã transportul bunurilor nu presupune o tranzacţie, documentele solicitate de autoritatea vamalã pentru întocmirea declaraţiei vamale de export;
b) unul dintre urmãtoarele documente:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar, transmisã de biroul vamal;
c) documentul de transport care atestã cã bunurile pãrãsesc Comunitatea şi, dupã caz, orice alt document care atestã realizarea efectivã a exportului, cum ar fi: comanda de cumpãrare, de vânzare sau contractul, documentele de asigurare.
ART. 3
(1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutite de taxã pe valoarea adãugatã livrãrile de bunuri expediate în afara Comunitãţii de cãtre cumpãrãtorul care nu este stabilit în România sau de altã persoanã în contul sãu. Astfel de livrãri au loc în cadrul unor contracte prin care persoana obligatã sã transporte bunurile în afara Comunitãţii este cumpãrãtorul nestabilit în Comunitate sau altã persoanã în contul sãu.
(2) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã prevãzutã la alin. (1) se justificã de furnizorul care realizeazã livrarea, cu documentele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b).
(3) În cazul în care livrarea de bunuri se referã la bunuri cumpãrate în România de cãlãtori nestabiliţi în Comunitate, care sunt transportate în bagajul personal al cãlãtorului, scutirea de taxa pe valoarea adãugatã se aplicã potrivit procedurilor şi condiţiilor stabilite prin ordin distinct al ministrului economiei şi finanţelor.
ART. 4
(1) Sunt scutite de taxã, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prestãrile de servicii, inclusiv transportul şi serviciile accesorii transportului, altele decât cele prevãzute la art. 141 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimurile ori situaţiile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru serviciile de transport se justificã de transportator sau de casa de expediţie, cu urmãtoarele documente:
a) factura, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, documentul specific de transport, care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) contractul încheiat cu exportatorul, cu beneficiarul exportului, cu titularul unui regim menţionat la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau cu casa de expediţie;
c) documentele specifice de transport sau, dupã caz, copii de pe aceste documente, în funcţie de tipul transportului, prevãzute la alin. (4);
d) documentele din care sã rezulte cã bunurile transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul dintre regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, conform prevederilor alin. (4).
(3) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru transportul bunurilor plasate în regimurile prevãzute la art. 144 alin. (1) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se acordã şi în cazul în care transportul îndeplineşte condiţiile unui transport intracomunitar, astfel cum este definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Se considerã documente specifice de transport, în funcţie de tipul transportului:
a) în cazul transportului auto: copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T, în cazul unui transport intracomunitar, documentul de transport internaţional;
b) în cazul transportului feroviar: scrisoarea de trãsurã, documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie, documentul de transmitere a vagonului la calea feratã vecinã, care sã confirme ieşirea mãrfii din ţarã;
c) în cazul transportului multimodal cale feratã-naval: scrisoarea de trãsurã şi foaia de conosament;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât cele prin care se transportã gazul natural, pentru care se aplicã prevederile art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare: documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate.
(5) Scutirea de taxã pentru transporturile prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã şi în cazul transporturilor combinate, pe baza documentelor specifice fiecãrui tip de transport care intrã în componenţa transportului combinat.
(6) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru serviciile accesorii transportului legat direct de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se justificã pe baza urmãtoarelor documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul prestãrii de servicii, care poate fi exportatorul, beneficiarul exportului, titularul regimurilor menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, transportatorul sau casa de expediţie;
b) factura sau alte documente specifice;
c) documentele din care sã rezulte cã bunurile au fost exportate sau au fost plasate în regim de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(7) Scutirile prevãzute la alin. (6) se acordã inclusiv serviciilor accesorii unui transport intracomunitar de bunuri, astfel cum este definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aferent bunurilor plasate în regimurile prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(8) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru alte prestãri de servicii legate direct de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevãzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se justificã pe baza urmãtoarelor documente:
a) în cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate în afara Comunitãţii, contractul încheiat cu transportatorul ori cu casa de expediţie sau cu exportatorul ori cumpãrãtorul;
b) în cazul bunurilor plasate în regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, contractul încheiat cu titularul regimului, cu transportatorul sau cu casa de expediţie;
c) factura, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) documentele din care sã rezulte cã prestãrile de servicii efectuate sunt legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri plasate în regimul de antrepozit de taxã pe valoarea adãugatã sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(9) Persoana impozabilã care realizeazã lucrãri asupra bunurilor mobile corporale plasate în regim de perfecţionare activã, prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, justificã scutirea de taxã pe baza urmãtoarelor documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) autorizaţia pentru perfecţionare activã;
c) factura pentru prestarea de servicii;
d) unul dintre urmãtoarele documente:
1. declaraţia vamalã de export sau reexport, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau 3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului Comunitar, transmisã de biroul vamal; sau
4. declaraţia vamalã de plasare a bunurilor în alt regim vamal suspensiv, dacã regimul de perfecţionare activã este închis prin alt regim vamal suspensiv.
(10) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în autorizaţia pentru perfecţionare activã şi care efectueazã prestãri de servicii constând în lucrãri asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestãri de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionare activã, justificã scutirea de taxã cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei pentru operaţiunile de perfecţionare activã sau cu beneficiarul produselor compensatoare;
b) copie de pe autorizaţia pentru operaţiunile de perfecţionare activã, din care sã rezulte cã respectiva persoanã este înscrisã în aceastã autorizaţie ca persoana care concurã la realizarea produselor compensatoare;
c) factura pentru prestarea de servicii efectuatã.
(11) Se interzice facturarea bunurilor date spre prelucrare de cãtre titularul operaţiunii de perfecţionare activã sau de persoana cãreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activã cãtre unitãţile care realizeazã prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau spre prelucrare pe baza avizului de însoţire a mãrfii. Unitãţile care realizeazã prelucrarea predau bunurile titularului operaţiunii de perfecţionare activã sau persoanei cãreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activã, pe baza avizului de însoţire a mãrfii şi a facturii pentru contravaloarea prestaţiei efectuate.
ART. 5
(1) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru prestãrile de servicii de transport direct legate de importul de bunuri, dacã valoarea acestora este inclusã în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în funcţie de tipul transportului, se justificã de transportator sau de casele de expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, copie de pe carnetul TIR şi, dupã caz, de pe documentul de tranzit comunitar T, orice document din care sã rezulte cã transportul bunurilor a avut punctul de plecare într-un teritoriu terţ sau copie de pe acesta, în cazul caselor de expediţie;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât cele prin care se transportã gazul natural, care sunt prevãzute la art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar T;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din afara Comunitãţii, documentul specific de transport, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar T;
d) în cazul transportului feroviar, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de trãsurã sau copia acesteia, pentru casele de expediţie, documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie, sau copia acestuia, pentru casele de expediţie, documentul de transmitere a vagonului la calea feratã vecinã, care sã confirme pentru transportator intrarea mãrfii în ţarã şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar T;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continuã cu transportul pe cale feratã pânã la primul loc de destinaţie, care figureazã pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea în ţarã, cu urmãtoarele documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern efectuat pe cãile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care angajeazã transportul sau comanda acesteia, în care sã fie specificat locul de destinaţie al mãrfurilor importate, scrisoarea de trãsurã din care sã rezulte cã bunurile transportate provin din import şi, dupã caz, copie de pe documentul de tranzit comunitar T.
(2) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru prestãrile de servicii accesorii transportului şi alte prestãri de servicii, direct legate de importul de bunuri, dacã valoarea acestora este inclusã în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se justificã de prestator cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu transportatorul sau cu casa de expediţie ori cu importatorul sau cu furnizorul bunurilor şi documente din care sã rezulte cã prestãrile de servicii respective sunt accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de bunuri.
ART. 6
(1) Sunt scutite de taxã, potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prestãrile de servicii efectuate în România asupra bunurilor mobile achiziţionate sau importate în vederea prelucrãrii în România şi care ulterior sunt transportate în afara Comunitãţii de cãtre prestatorul serviciilor sau de cãtre client, dacã acesta nu este stabilit în România, ori de altã persoanã în numele oricãruia dintre aceştia. Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã prestãrilor de servicii de prelucrare şi în cazul în care prestatorul de servicii care efectueazã aceste servicii în baza unui contract încheiat cu un client nestabilit în România achiziţioneazã sau importã bunuri în vederea încorporãrii în produsul prelucrat sau în vederea utilizãrii în legãturã directã cu produsele prelucrate. Orice bun încorporat în produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate în legãturã directã cu produsul prelucrat reprezintã livrãri accesorii serviciilor realizate şi nu vor fi tratate ca livrãri de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat. Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã cu documentele prevãzute la alin. (2) sau alin. (5), dupã caz.
(2) În cazul prestãrilor de servicii de prelucrare a bunurilor mobile corporale achiziţionate din România sau din alte state membre de cãtre clientul care nu este stabilit în România, prestatorul de servicii justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu:
a) contractul încheiat cu clientul care nu este stabilit în România;
b) factura pentru serviciile de prelucrare efectuate, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) copie de pe unul dintre urmãtoarele documente:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar, transmisã de biroul vamal;
d) documentul de transport care atestã cã bunurile rezultate în urma prelucrãrii pãrãsesc Comunitatea, dacã transportul bunurilor în afara Comunitãţii intrã în sarcina prestatorului de servicii, sau, dupã caz, copie de pe acest document, dacã transportul bunurilor în afara Comunitãţii intrã în sarcina clientului nestabilit în România.
(3) În cazul bunurilor importate în România în vederea prelucrãrii, calitatea de importator o poate avea, conform prevederilor pct. 59 din Normele de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile ulterioare, fie proprietarul bunurilor, fie persoana impozabilã înregistratã conform art. 153 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care importã bunuri în România în regimul vamal de perfecţionare activã prevãzut la art. 114 paragraful 1 lit. (b) din Regulamentul Consiliului nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, în vederea prelucrãrii, cu condiţia ca bunurile rezultate ca urmare a acestor operaţiuni sã fie reexportate în afara Comunitãţii sau achiziţionate de cãtre persoana impozabilã respectivã. În situaţia în care bunurile rezultate în urma prelucrãrii nu sunt reexportate în afara Comunitãţii, prestatorul de servicii care a importat bunurile în România în vederea prelucrãrii pierde dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã importului, cu excepţia cazului în care achiziţioneazã bunurile rezultate în urma prelucrãrii. Dacã bunurile rezultate în urma prelucrãrii nu sunt reexportate în afara Comunitãţii, prestãrile de servicii de prelucrare nu sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã.
(4) Prestatorul de servicii justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru serviciile de prelucrare a bunurilor importate în România de cãtre clientul nestabilit în România cu documentele prevãzute la alin. (2).
(5) În cazul prestãrilor de servicii de prelucrare a bunurilor mobile corporale importate în România de cãtre prestatorul de servicii înregistrat în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã cu:
a) contractul încheiat cu clientul care nu este stabilit în România;
b) factura, care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) autorizaţia de perfecţionare activã;
d) declaraţia vamalã pentru regimul vamal de perfecţionare activã cu restituirea drepturilor de import;
e) dovada exportului bunurilor rezultate în urma prelucrãrii, reprezentatã de unul dintre urmãtoarele documente:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar, transmisã de biroul vamal;
f) documentul de transport care atestã cã bunurile rezultate în urma prelucrãrii pãrãsesc Comunitatea, dacã transportul bunurilor în afara Comunitãţii intrã în sarcina prestatorului de servicii, sau, dupã caz, copie de pe acest document, dacã transportul bunurilor în afara Comunitãţii intrã în sarcina clientului nestabilit în România.
ART. 7
(1) Partea din transportul internaţional de persoane pentru care se aplicã scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este transportul pentru care locul prestãrii se considerã a fi în România, potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru transportul internaţional de persoane cu mijloace auto se justificã cu urmãtoarele documente:
a) licenţa de transport;
b) caietul de sarcini al licenţei de traseu, dupã caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care sã rezulte data de ieşire/intrare din/în ţarã, vizate, dupã caz, de organul vamal. În lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internaţionale din teritorii necomunitare spre România şi din România spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de expediţie;
d) diagrama biletelor de cãlãtorie sau, dupã caz, facturile fiscale, în cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vândute, în situaţia în care vânzarea biletelor se face prin intermediari.
(3) Scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru transportul internaţional aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane şi justificarea scutirii de taxã se fac de cãtre transportatori cu:
a) documentele specifice de transport, din care sã rezulte traseul transportului, data de ieşire/intrare din/în ţarã, dupã caz;
b) factura, în situaţia în care biletele de cãlãtorie au fost vândute prin intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de cãlãtorie vândute sau, dupã caz, facturile, în cazul curselor ocazionale.
ART. 8
(1) Conform art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutite de taxã, în cazul navelor destinate navigaţiei maritime, utilizate pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de bunuri, pentru pescuit ori altã activitate economicã sau pentru salvare ori asistenţã pe mare, urmãtoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea, navlosirea, leasingul şi închirierea de nave, precum şi livrarea, leasingul, închirierea, repararea şi întreţinerea de echipamente încorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi utilizate pe nave, dar inclusiv pentru navele de rãzboi încadrate în nomenclatura combinatã (NC) cod 8906 10 00 care pãrãsesc ţara şi se îndreaptã spre porturi strãine, unde vor fi ancorate, cu excepţia, în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastã, a proviziilor;
3. prestãrile de servicii, altele decât cele prevãzute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încãrcãtura acestora.
(2) Livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 1 şi 3 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuprind, printre altele, operaţiuni precum:
a) livrarea de echipamente încorporate în nave sau utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea, revizia şi repararea navelor, respectiv orice lucrãri necesare pentru utilarea ori reutilarea acestora sau readucerea la starea lor iniţialã, inclusiv operaţiuni precum vopsirea, refacerea instalaţiilor, lucrãri de tâmplãrie, instalarea materialelor termoizolatoare şi electrice;
c) serviciile necesare pentru menţinerea navelor, a echipamentelor şi sistemelor acestora în perfectã stare de funcţionare, inclusiv întreţinerea, mãsurile de prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile experţilor, prestate în cadrul lucrãrilor de reparaţii şi al lucrãrilor de reparare, renovare şi întreţinere a navelor şi a sistemelor şi echipamentelor acestora. Aceste servicii includ şi inspecţiile pentru constatarea respectãrii mãsurilor de siguranţã, inspecţia navelor, inspecţia tehnicã a echipamentelor, investigaţiile legate de incendii sau alte calamitãţi survenite la bord;
e) lucrãrile de reparaţii şi întreţinere a bunurilor ce sunt integrate în nave sau direct utilizate pentru exploatarea acestora, cum ar fi containerele utilizate pentru depozitarea bagajelor, alimentelor, în cazul navelor de pasageri;
f) navlosirea, leasingul şi închirierea navelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea navelor şi a încãrcãturii acestora înainte, în timpul şi dupã efectuarea unei cãlãtorii, la sosirea în porturi, la staţionarea şi la plecarea din porturi, inclusiv:
1. serviciile asigurate de piloţi pentru facilitarea intrãrii şi ieşirii din porturi, servicii constând în remorcare, împingere, protejare, curãţenie;
2. utilizarea porturilor, respectiv utilizarea macaralelor, cheiurilor, debarcaderelor, serviciilor de telecomunicaţii şi utilizarea instalaţiilor radar;
3. serviciile administrative şi serviciile de comunicaţii;
h) serviciile asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau încãrcãturii transportate de navele scutite, incluzând:
1. asistenţa necesarã pasagerilor şi echipajului asiguratã în contul armatorului cu ocazia transportului maritim, cum ar fi întocmirea documentelor de cãlãtorie, servicii de cazare şi alimentaţie asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate prin contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor transportate de navele scutite, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile specialiştilor în "daune" sau pentru protejarea apelor şi zonelor înconjurãtoare, pentru prevenirea poluãrii ori contaminãrii acestor ape şi zone.
(3) În sensul art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin provizii se înţelege bunurile necesare aprovizionãrii navelor. Bunurile pentru aprovizionare şi alimentare cu combustibil cuprind, printre altele:
a) aprovizionarea la bord: bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul la bord de cãtre membrii echipajului şi pasagerii vasului, cum ar fi mâncarea şi bãuturile;
b) combustibili şi lubrifianţi, în stare solidã, lichidã sau gazoasã. Aceste bunuri sunt necesare pentru funcţionarea corespunzãtoare a motoarelor şi a altor utilaje şi echipamente aflate la bord;
c) consumabilele, aparatele şi proviziile de obicei utilizate la bord de echipaj şi pasageri, cum ar fi: tacâmurile, aparatele de gãtit, feţele de masã, instrumentele şi produsele de curãţare, instrumentele pentru lucrãrile de reparaţii şi întreţinere şi bunurile consumabile utilizate pentru conservarea, tratarea sau prepararea la bord a mãrfurilor transportate, cum ar fi, de exemplu, gheaţa şi sarea pentru conservarea peştelui pe un vas de pescuit.
(4) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã se realizeazã pe baza documentelor care atestã cã livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii sunt destinate scopurilor prevãzute de lege. Scutirea prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã atât pentru livrãrile de bunuri/prestãrile de servicii realizate în beneficiul direct al armatorilor de nave, cât şi în situaţia în care între furnizori/prestatori şi armator se interpune un agent de navã.
(5) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã nu se acordã pentru livrãrile de bunuri sau prestãrile de servicii destinate construirii navelor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Livrãrile de bunuri destinate construirii navelor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau pentru orice alt tip de nave pot fi scutite de taxã pe valoarea adãugatã, conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã livrarea respectivã se încadreazã într-o mãsurã de simplificare prevãzutã în Instrucţiunile de aplicare a mãsurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adãugatã privind operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrãri asupra bunurilor mobile corporale, aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.823/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007.
(6) Referirile la transportul internaţional din cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, includ şi transportul intracomunitar. Scutirea prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. h) pct. 3 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu include scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri, dar include, printre altele, scutirea de taxã pentru serviciile accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu navele prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 9
(1) Conform art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutite de taxã, în cazul aeronavelor utilizate de companiile aeriene, în principal pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de mãrfuri efectuat cu platã, urmãtoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea, leasingul şi închirierea aeronavelor, precum şi livrarea, leasingul, închirierea, repararea şi întreţinerea echipamentelor încorporate sau utilizate pe aceste aeronave;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi utilizate pe aeronave;
3. prestarea de servicii, altele decât cele prevãzute la pct. 1 sau la art. 144^1 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor şi/sau pentru încãrcãtura acestora.
(2) O companie aerianã este orice persoanã impozabilã ale cãrei activitãţi includ transportul, pe calea aerului, de pasageri sau de marfã în regim de închiriere sau cu platã. Aceasta include toate liniile aeriene internaţionale ce asigurã transporturi internaţionale regulate de pasageri şi/sau de bunuri şi toate companiile ce efectueazã transporturi internaţionale charter de pasageri şi/sau de marfã. Încãrcãturã reprezintã orice bunuri ce pot fi transportate pe calea aerului, inclusiv corespondenţa şi animalele.
(3) Livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 1 şi 3 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuprind, printre altele, operaţiuni precum:
a) livrarea de echipamente încorporate în aeronave sau utilizate pe acestea;
b) modernizarea, renovarea, revizia şi repararea aeronavelor, respectiv orice lucrãri necesare pentru utilarea sau reutilarea acestora sau readucerea la starea lor iniţialã, inclusiv operaţiuni precum vopsirea, refacerea instalaţiilor, lucrãri de tâmplãrie, instalarea materialelor termoizolatoare şi electrice;
c) serviciile necesare pentru menţinerea aeronavelor, a echipamentelor şi sistemelor acestora în perfectã stare de funcţionare, inclusiv întreţinerea, mãsurile de prevenire a incendiilor, decontaminarea;
d) serviciile experţilor, prestate în cadrul lucrãrilor de reparaţii şi al lucrãrilor pe care le presupun repararea, renovarea şi întreţinerea aeronavelor şi a sistemelor şi echipamentelor acestora. Aceste servicii includ şi inspecţiile pentru constatarea respectãrii mãsurilor de siguranţã, inspecţia aeronavelor, inspecţia tehnicã a echipamentelor, investigaţiile legate de incendii sau alte calamitãţi survenite la bord;
e) lucrãri de reparaţii şi întreţinere a bunurilor integrate în aeronave sau care sunt direct şi permanent utilizate pentru exploatare, cum ar fi containerele, fãcute la comandã, utilizate în aeronave pentru depozitarea bagajelor, alimentelor;
f) leasingul şi închirierea aeronavelor;
g) serviciile necesare pentru exploatarea aeronavelor şi a încãrcãturii acestora înainte, în timpul şi dupã o cãlãtorie, la sosirea în aeroporturi, la staţionarea şi la plecarea din aeroporturi, incluzând:
1. servicii necesare pentru aterizare, decolare sau staţionare în aeroporturi, inclusiv servicii constând în remorcare, împingere, protecţie, curãţenie;
2. utilizarea aeroporturilor şi, mai concret, utilizarea pistelor, serviciilor de telecomunicaţii şi utilizarea instalaţiilor radar;
3. serviciile administrative şi serviciile de comunicaţii;
h) servicii asigurate pentru nevoile directe ale pasagerilor şi echipajului şi/sau ale încãrcãturii transportate de aeronavele scutite, inclusiv:
1. asistenţa necesarã pasagerilor şi echipajului asiguratã pe seama operatorului aerian cu ocazia transportului aerian, cum ar fi întocmirea documentelor de cãlãtorie şi cazarea, masa şi bãutura asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate în baza contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de aeronave scutite, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile asigurate de specialiştii în "daune" sau pentru protejarea mediului înconjurãtor, respectiv pentru prevenirea poluãrii ori contaminãrii acestor zone.
(4) În sensul art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 2 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin provizii se înţelege bunurile necesare aprovizionãrii aeronavelor. Bunurile pentru aprovizionare şi alimentare cu combustibil cuprind, printre altele:
a) bunuri care sunt exclusiv utilizate pentru consumul la bord de cãtre membrii echipajului şi pasagerii aeronavei, cum ar fi mâncarea şi bãuturile;
b) combustibili şi lubrifianţi, în stare solidã, lichidã sau gazoasã. Aceste bunuri sunt necesare pentru funcţionarea corespunzãtoare a motoarelor şi a altor utilaje şi echipamente aflate la bord;
c) consumabile, aparate şi proviziile utilizate de obicei la bord de echipaj şi pasageri, cum ar fi tacâmurile, aparatele de gãtit, feţele de masã, instrumentele şi produsele de curãţare, uneltele pentru lucrãrile de reparaţii şi întreţinere şi bunurile consumabile utilizate pentru conservarea, tratarea sau prepararea la bord a mãrfurilor transportate.
(5) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã se realizeazã pe baza documentelor care atestã cã livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii sunt destinate scopurilor prevãzute de lege.
(6) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã nu se acordã pentru livrãrile de bunuri sau prestãrile de servicii destinate construirii aeronavelor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Livrãrile de bunuri destinate construirii aeronavelor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau pentru orice alt tip de aeronave pot fi scutite de taxã pe valoarea adãugatã conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã livrarea respectivã se încadreazã într-o mãsurã de simplificare prevãzutã în Instrucţiunile de aplicare a mãsurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adãugatã privind operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrãri asupra bunurilor mobile corporale, aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.823/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007.
(7) Referirile la transportul internaţional din cuprinsul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, includ şi transportul intracomunitar. Scutirea prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. i) pct. 3 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu include scutirea pentru transportul intracomunitar de bunuri, dar include, printre altele, scutirea de taxã pentru serviciile accesorii transportului intracomunitar de bunuri efectuat cu aeronave.
ART. 10
(1) Scutirea de taxã pentru livrãrile intracomunitare de bunuri prevãzute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceleiaşi litere a), se justificã pe baza urmãtoarelor documente:
a) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în care sã fie menţionat codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit cumpãrãtorului în alt stat membru;
b) documentul care atestã cã bunurile au fost transportate din România în alt stat membru;
şi, dupã caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vânzare/cumpãrare, documentele de asigurare.
(2) În cazul livrãrilor intracomunitare de mijloace de transport noi cãtre un cumpãrãtor care nu comunicã furnizorului un cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, prevãzute la art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, scutirea de taxã se justificã prin:
a) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dacã furnizorul nu este o persoanã impozabilã, prin contractul de vânzare/cumpãrare;
b) documentul care atestã cã bunurile au fost transportate din România în alt stat membru sau, dupã caz, prin dovada înmatriculãrii mijlocului de transport nou în statul membru de destinaţie.
(3) În cazul livrãrilor intracomunitare de produse accizabile prevãzute la art. 143 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceleiaşi litere c), cãtre o persoanã impozabilã sau cãtre o persoanã juridicã neimpozabilã care nu îi comunicã furnizorului un cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul în care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) şi (5) ori art. 16 din Directiva Consiliului 92/12/CEE din 25 februarie 1992 privind regimul general al produselor supuse accizelor şi deţinerea, circulaţia şi controlul acestor produse, scutirea de taxã se justificã prin:
a) factura care trebuie sã conţinã informaţiile prevãzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, mai puţin codul de înregistrare în scopuri de TVA al cumpãrãtorului în alt stat membru;
b) documentul care atestã cã bunurile au fost transportate din România în alt stat membru; şi, dupã caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vânzare/cumpãrare, documentele de asigurare.
(4) În cazul livrãrilor intracomunitare asimilate de bunuri prevãzute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxã prevãzutã la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se justificã, cu excepţiile prevãzute la acelaşi alineat, pe baza urmãtoarelor documente:
a) autofactura prevãzutã la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în care sã fie menţionat codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit în alt stat membru al persoanei care realizeazã transferul din România;
b) documentul care atestã cã bunurile au fost transportate din România în alt stat membru.
ART. 11
(1) Conform art. 144^1 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt scutite de taxã serviciile prestate de intermediarii care acţioneazã în numele şi în contul altei persoane, în cazul în care aceste servicii sunt prestate în legãturã cu operaţiunile scutite prevãzute la art. 143 şi 144 din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia operaţiunilor prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. f) şi la art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Justificarea scutirii de taxã se realizeazã pe baza facturii de comision şi a documentelor care atestã cã serviciile sunt prestate în legãturã cu operaţiunile scutite menţionate la alin. (1).

CAP. II
Dispoziţii tranzitorii

ART. 12
(1) Pentru exportul sau livrãrile intracomunitare realizate prin comisionari care acţioneazã în nume propriu, dar în contul unui comitent din ţarã, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru livrãrile realizate de comitent cãtre comisionar pânã la data de 31 decembrie 2006 rãmâne definitivã, dacã bunurile vor fi transportate de cãtre comisionar din România în afara Comunitãţii sau în alt stat membru, dupã data de 1 ianuarie 2007 inclusiv. Scutirea pentru livrãrile realizate de comitent cãtre comisionar se justificã astfel:
a) în cazul în care bunurile sunt exportate de cãtre comisionar, cu urmãtoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri, precum şi data la care trebuie efectuat exportul;
2. unul dintre urmãtoarele documente, în copie:
2.1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2.2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2.3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar, transmisã de biroul vamal;
3. copie de pe lista-anexã la declaraţia vamalã sau la documentul de însoţire la export, în care comisionarul a înscris denumirea comitentului;
4. factura emisã de comitent cãtre comisionar pentru livrãri realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv;
b) în cazul în care bunurile sunt livrate intracomunitar de cãtre comisionar, cu urmãtoarele documente:
1. contractul încheiat cu comisionarul, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri, precum şi data la care trebuia efectuat exportul, care a devenit livrare intracomunitarã, dacã bunurile sunt transportate într-un stat membru dupã 1 ianuarie 2007;
2. copie de pe documentele prevãzute la art. 10, emise de comisionar;
3. factura emisã de comitent cãtre comisionar, pentru livrãri realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(2) Pentru exportul sau livrãrile intracomunitare realizate prin comisionari care acţioneazã în nume propriu, dar în contul unui comitent din ţarã, livrãrile de bunuri realizate dupã data de 1 ianuarie 2007 de cãtre comitenţi cãtre comisionari nu beneficiazã de scutirea de taxã, acordatã în regim tranzitoriu potrivit alin. (1).
ART. 13
(1) În situaţia în care beneficiarul stabilit în strãinãtate, în vederea obţinerii unui produs final, a contractat livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii, constând în prelucrãri sau expertize asupra bunurilor mobile corporale, cu fiecare unitate care concurã la realizarea produsului final, scutirile de taxã pe valoarea adãugatã pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv rãmân definitive şi se aplicã de fiecare unitate potrivit prevederilor prezentului articol, dacã produsul final este exportat sau livrat intracomunitar dupã data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitarã de bunuri, dupã caz, poate fi efectuat/efectuatã de oricare dintre unitãţile care au participat la realizarea produsului final, precum şi de cãtre un intermediar.
(3) Unitãţile care au efectuat livrãri de bunuri care sunt încorporate în produsul final, inclusiv ambalajele, pânã la data de 31 decembrie 2006 justificã scutirea cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri şi unitãţile la care se face predarea acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului sau, dupã caz, a livrãrii intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, unul dintre urmãtoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar transmisã de biroul vamal;
c) documentele prevãzute la art. 10, dacã bunurile sunt livrate intracomunitar dupã data aderãrii;
d) factura emisã cãtre beneficiarul extern pentru livrãri de bunuri realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
(4) Unitãţile care au efectuat prestãri de servicii care concurã la realizarea produsului final justificã scutirea de taxã pentru serviciile realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu partenerul extern, din care sã rezulte prestãrile de servicii efectuate şi termenul pentru efectuarea exportului sau, dupã caz, a livrãrii intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, cu unul dintre urmãtoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar transmisã de biroul vamal;
c) documentele prevãzute la art. 10, în cazul în care produsul final este livrat intracomunitar;
d) factura emisã cãtre beneficiarul extern pentru prestãrile de servicii realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv.
ART. 14
(1) Scutirea de taxã pentru prestãrile de servicii asupra bunurilor plasate în regim de perfecţionare activã, inclusiv în cazul bunurilor de origine comunitarã, precum şi pentru livrãrile de bunuri contractate cu beneficiarul stabilit în strãinãtate de cãtre alte unitãţi decât titularul autorizaţiei de perfecţionare activã şi care sunt încorporate în produsele compensatoare, realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, rãmâne definitivã dacã produsele compensatoare sunt exportate sau sunt plasate în alt regim vamal suspensiv ori sunt transportate în alt stat membru din Comunitate dupã data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Unitãţile care au contractat cu beneficiarul stabilit în strãinãtate livrãri de bunuri care sunt încorporate în produsele compensatoare şi care au fost livrate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri şi unitãţile la care se face predarea acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului sau a plasãrii în alt regim vamal suspensiv;
b) în cazul în care produsele compensatoare sunt exportate, unul dintre urmãtoarele documente, în copie:
1. declaraţia vamalã de export, certificatã de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
2. documentul de însoţire la export (EAD), certificat de biroul vamal de ieşire din spaţiul comunitar, şi/sau, dupã caz, sã fie certificat liberul de vamã acordat de autoritatea vamalã; sau
3. confirmarea electronicã a pãrãsirii teritoriului comunitar transmisã de biroul vamal;
c) dacã produsele compensatoare sunt transportate în alt stat membru din Comunitate, se va prezenta copie de pe declaraţia vamalã de tranzit;
d) factura emisã cãtre beneficiarul extern.
(3) Titularii autorizaţiilor de perfecţionare activã care realizeazã exportul sau reexportul produselor compensatoare ori care transportã produsele compensatoare în alt stat membru al Comunitãţii sau le plaseazã în alt regim vamal suspensiv, dupã data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) dacã produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate, vor justifica scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru serviciile realizate înainte şi dupã data aderãrii pe baza documentelor prevãzute la art. 6 alin. (2);
b) dacã produsele compensatoare sunt plasate în alt regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxã pentru serviciile realizate înainte şi dupã data aderãrii pe baza urmãtoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activã;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamalã de plasare în alt regim vamal suspensiv;
c) dacã produsele compensatoare sunt transportate într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxã pentru prestãrile de servicii realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe baza urmãtoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activã;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamalã de tranzit în alt stat membru al Comunitãţii al produselor compensatoare.
(4) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în autorizaţia pentru perfecţionare activã şi care efectueazã prestãri de servicii constând în lucrãri asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestãri de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionarea activã, dacã produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate ori transportate în alt stat membru al Comunitãţii sau sunt plasate în alt regim vamal suspensiv, dupã data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, vor proceda astfel:
a) dacã produsele compensatoare sunt exportate sau reexportate, vor justifica scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru serviciile realizate înainte şi dupã data aderãrii pe baza documentelor prevãzute la art. 6 alin. (3);
b) dacã produsele compensatoare sunt plasate în alt regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxã pentru serviciile realizate înainte şi dupã data aderãrii pe baza urmãtoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activã;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activã;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia vamalã de plasare în alt regim vamal suspensiv al produselor compensatoare;
c) dacã produsele compensatoare sunt transportate într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxã pentru prestãrile de servicii realizate pânã la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe baza urmãtoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activã;
2. copia de pe autorizaţia pentru perfecţionare activã;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copia de pe declaraţia vamalã de tranzit în alt stat membru al Comunitãţii al produselor compensatoare.
(5) Încheierea regimului de perfecţionare activã cu suspendarea drepturilor de import al mãrfurilor de origine comunitarã plasate în acest regim pe teritoriul României înainte de aderare şi care sunt transportate dupã aderare în alt stat membru se efectueazã potrivit legislaţiei vamale în vigoare, inclusiv dacã produsele compensatoare încorporeazã şi bunuri de origine comunitarã provenind din România sau care au fost transportate din alt stat membru în România dupã data aderãrii. Aceste produse compensatoare sunt numite în continuare produse compensatoare mixte. Persoanele impozabile care realizeazã prelucrarea bunurilor aflate în acest regim vor menţiona în registrul bunurilor primite numai bunurile de origine comunitarã provenind din România sau care au fost transportate din alt stat membru în România dupã data aderãrii, iar la data încheierii regimului vamal vor descãrca registrul bunurilor primite pe baza documentelor vamale. Transportul produselor compensatoare mixte în alt stat membru nu va fi considerat o livrare intracomunitarã de bunuri sau un transfer, respectiv o operaţiune asimilatã livrãrii intracomunitare de bunuri, fiind supus unei operaţiuni vamale, respectiv tranzitul în alt stat membru, pentru care se întocmeşte documentul T1 sau TIR şi fişa de informaţii INF 1, potrivit legislaţiei vamale.
(6) Prevederile alin. (5) se aplicã şi pentru bunurile de origine necomunitarã plasate în România înainte de data aderãrii în regimul de perfecţionare activã cu suspendarea drepturilor de import şi care sunt transportate dupã aderare în alt stat membru.
(7) În situaţiile prevãzute la alin. (5) şi (6), transportul produselor compensatoare mixte din România în alt stat membru, realizat de proprietarul acestora, este scutit de taxã în conformitate cu prevederile art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, indiferent dacã are loc sau nu o livrare în sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016