Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.242 din 22 decembrie 1997  pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.242 din 22 decembrie 1997 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 29 decembrie 1997
Ministrul finanţelor,
în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,
având în vedere prevederile <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor mãsuri de executare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 ,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Precizãrile privind unele mãsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar-contabil pe anul 1997 la agenţii economici, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã legislaţie contabila va lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

ANEXA 1

PRECIZĂRI
privind unele mãsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar-contabil pe anul 1997 la agenţii economici

Pentru încheierea în mod corespunzãtor a exerciţiului financiar-contabil pe anul 1997, agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua urmãtoarele mãsuri:

I. Pe linia întocmirii, verificãrii, certificãrii şi depunerii bilanţului contabil

Potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , modificatã şi completatã prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, toţi agenţii economici prevãzuţi la art. 1 din legea menţionatã mai sus au obligaţia sa organizeze şi sa ţinã contabilitatea în conformitate cu reglementãrile legale în domeniu şi sa întocmeascã bilanţul contabil.
În conformitate cu <>art. 11 alin. (6) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , modificatã şi completatã prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, coroborat cu art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 483/1996, societãţile comerciale care au o cifra de afaceri de peste 100 milioane lei şi la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente distincte sau care nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligaţia de a încheia contracte pentru întocmirea bilanţului contabil numai cu persoane fizice şi juridice autorizate, înscrise în Tabloul Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
La agenţii economici la care contabilitatea este organizatã şi ţinuta de persoane fizice sau juridice autorizate, înscrise în Tabloul Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, rãspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilitãţii revine atât persoanelor fizice sau juridice respective, cat şi administratorilor.
În cazurile în care contabilitatea nu se tine de cãtre persoane autorizate sau de personal angajat, potrivit legii, iar cifra de afaceri anuala realizatã este sub 100 milioane lei, rãspunderea pentru organizarea şi ţinerea contabilitãţii revine patronului, care are obligaţia de a anexa la bilanţul contabil declaraţia de asumare a rãspunderii în acest sens, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele precizãri.
Declaraţia respectiva se depune de cãtre patron şi în cazul în care contabilitatea se tine de cãtre persoane angajate cu convenţie civilã, iar în convenţia încheiatã nu sunt prevãzute clauze referitoare la rãspunderea pãrţilor privind conducerea contabilitãţii potrivit legii.
În baza <>art. 29 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , cu modificãrile ulterioare, bilanţurile contabile sunt supuse verificãrii şi certificãrii de cãtre cenzori, experţi contabili, contabili autorizaţi cu studii superioare sau societãţi comerciale de expertiza contabila, dupã caz (conform Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, cu modificãrile ulterioare, şi art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 483/1996).
În conformitate cu <>art. 31 alin. (1) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , cu modificãrile ulterioare, un exemplar din bilanţul contabil anual se depune cel mai târziu pana la data de 15 aprilie, anul urmãtor, la direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.
În conformitate cu prevederile art. 133 din Legea nr. 31/1990, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 195/1997 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, agenţii economici au obligaţia sa depunã la Oficiul Registrului comerţului o copie de pe bilanţul contabil şi de pe contul de profit şi pierderi, la care se anexeazã raportul administratorilor şi raportul cenzorilor, ambele în forma scurta, precum şi procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor.
În vederea aplicãrii prevederilor alin. 2 al articolului sus-menţionat, la setul de documente solicitate se va ataşa copia de pe recipisa care certifica depunerea bilanţului contabil, prin posta, la unitãţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, iar în cazul când bilanţul contabil se depune la registratura unitãţilor Ministerului Finanţelor, exemplarul pentru Oficiul Registrului comerţului va conţine ştampila de înregistrare la acestea.

II. Pe linia organizãrii şi conducerii contabilitãţii

1. Contabilitatea se tine în limba romana şi în moneda nationala.
Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valuta se tine atât în moneda nationala, cat şi în valuta.
2. Operaţiunile care afecteazã patrimoniul agenţilor economici trebuie consemnate, în momentul producerii lor, în înscrisuri care dobândesc calitatea de document justificativ numai în cazul în care furnizeazã toate informaţiile precizate la pct. 119 din Regulamentul de aplicare a <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 , denumit în continuare regulament.
Documentele justificative se înregistreazã în contabilitate în mod cronologic şi sistematic.
Operaţiunile economico-financiare consemnate în documente justificative se înscriu în mod cronologic în registrele de contabilitate obligatorii (registrul-jurnal, registrul-cartea mare, registrul-inventar).
Documentele justificative, precum şi registrele contabile legale se pãstreazã la sediul declarat al societãţii comerciale.
3. Unitãţile patrimoniale au obligaţia sa efectueze inventarierea generalã a patrimoniului cel puţin o data pe an, de regula la sfârşitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situaţia realã a patrimoniului.
Inventarierea patrimoniului se efectueazã în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995, pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului.
Evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii se efectueazã în conformitate cu prevederile pct. 132 din regulament.
Evaluarea bunurilor produse de unitate se face la costul de producţie care cuprinde cheltuielile directe de producţie, precum şi cota cheltuielilor indirecte de producţie, determinate raţional ca fiind legate de fabricatia produselor stocate. La determinarea costului de producţie trebuie avute în vedere prevederile pct. 110 din regulament potrivit cãruia costul subactivitatii se reflecta direct în rezultatul exerciţiului financiar. În situaţiile în care costurile de producţie au fost incluse şi alte elemente decât cele prevãzute la pct. 19 lit. a) din regulament, la încheierea exerciţiului financiar aceste elemente se vor exclude din costul de producţie, fiind considerate cheltuieli neincorporabile, asa cum se prevede la pct. 106 din regulament.
Pentru a da o imagine fidela patrimoniului, situaţiei financiare şi rezultatelor obţinute, trebuie respectate principiile prevãzute la pct. 23 din regulament.
În acest sens se vor constitui provizioane pentru riscuri şi cheltuieli, respectiv pentru deprecieri constatate cu ocazia inventarierii, în conformitate cu prevederile pct. 44, 60, 73, 85 şi 94 din regulament, indiferent de regimul de deductibilitate a acestora.
Referitor la principiul independentei exerciţiului financiar, se va avea în vedere ca, potrivit prevederilor pct. 95 din regulament, cheltuielile unitãţii patrimoniale reprezintã sumele sau valorile plãtite sau de plãtit pentru anul încheiat. În acest scop, în cheltuielile exerciţiului financiar trebuie cuprinse şi consumurile de prestaţii pentru care nu au fost primite încã facturile de la furnizori (evidentiate în creditul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite"), cota cheltuielilor înregistrate în avans, aferentã exerciţiului financiar (evidenţiatã în contul 471 "Cheltuieli înregistrate în avans"), precum şi dobânzile de plãtit, care se vor evidenţia în creditul contului 168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate" şi, respectiv, al contului 5186 "Dobânzi de plãtit", dupã caz.
Potrivit prevederilor pct. 100 din regulament, veniturile se înregistreazã în momentul predãrii bunurilor cãtre cumpãrãtori, al livrãrii lor pe baza facturii sau în alte condiţii prevãzute în contract, care sa ateste transferul de proprietate a bunurilor respective asupra clienţilor.
În veniturile exerciţiului financiar trebuie cuprinse şi livrãrile de bunuri, prestãrile de servicii, executãrile de lucrãri, pentru care, deşi s-a efectuat transferul de proprietate, nu s-au întocmit facturile corespunzãtoare (din debitul contului 418 "Clienţi - facturi de întocmit"), cota veniturilor înregistrate în avans, aferentã perioadei (din contul 472 "Venituri înregistrate în avans"), precum şi dobânzile de încasat (din debitul conturilor 2678 "Dobânzi aferente creanţelor imobilizate" şi, respectiv, 5187 "Dobânzi de încasat", dupã caz).
4. Conform pct. 21 din regulament, reevaluarea activelor şi pasivelor unitãţii patrimoniale se efectueazã potrivit reglementãrilor în vigoare.
Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, modificatã şi completatã prin Ordonanta Guvernului nr. 54/1997, prevede la art. 10 lit. a) ca, prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe, se înţelege valoarea de intrare a fiecãrui mijloc fix, reevaluata în conformitate cu prevederile legale. Ultima reevaluare s-a efectuat în anul 1994 pe baza prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale şi modificarea capitalului social, cu modificãrile ulterioare, orice alta reevaluare urmând a avea la baza acte normative.
În consecinta, evaluarile efectuate de cãtre experţii evaluatori nu pot fi reflectate în contabilitate, cu excepţiile prevãzute de lege (de exemplu: aportul în natura la capitalul social).
5. Eventualele erori constatate în contabilitate dupã aprobarea şi depunerea bilanţului contabil vor fi corectate în anul în care acestea se constata, bilanţurile contabile ale exerciţiilor financiare anterioare nemaiputand fi modificate (pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 privind actualizarea şi completarea regimului general al contabilitãţii).
6. Creanţele şi datoriile existente în valuta la data de 31 decembrie 1997 se evidenţiazã în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României pentru aceasta data, iar diferenţele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra în conturile 476 "Diferenţe de conversie activ", respectiv 477 "Diferenţe de conversie pasiv", dupã caz.
Disponibilitãţile bãneşti existente în valuta la data de 31 decembrie 1997 se evidenţiazã în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României pentru acea data, iar diferenţele de curs valutar rezultate se vor inregistra conform prevederilor Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.670/1997.
7. Cupoanele valorice (bonuri de valoare), acordate agricultorilor, persoane fizice, în baza Ordonanţei Guvernului nr. 21.1997, şi utilizate pentru plata produselor livrate (seminţe, material sãditor, îngrãşãminte, pesticide, motorina) şi a serviciilor executate de cãtre agenţii economici în calitate de furnizori, se înregistreazã în contabilitatea acestora astfel:



411 = % - cu valoarea totalã a facturilor emise de furnizor
701 - cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate, cu
(704) plata pe baza de cupoane pentru agricultori (conform anexei
nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotãrârea
Guvernului nr. 465/1997)
4427 - cu T.V.A. aferentã

şi, concomitent,

5113/ = 411 - cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate,
analitic decontatã pe baza de cupoane (coloana 5 din anexa nr. 5
distinct menţionatã mai sus)

5121 = 5113/ - cu sumele încasate, decontate de banca în funcţie de valoarea
analitic cupoanelor depuse.
distinct


8. Mijloacele fixe care fac obiectul participãrii în natura la capitalul social al unei societãţi comerciale nou-înfiinţate se evidenţiazã în contabilitate astfel:



% = 212 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
261 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe

şi

261 = 1068/ - cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobândite şi valoarea
analitic neamortizata a mijloacelor fixe.
distinct


În cazul vânzãrii titlurilor astfel dobândite şi înregistrate, operaţiunile contabile vor fi urmãtoarele:



461 = 772 - cu valoarea de vânzare a titlurilor

şi

% = 261 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate a titlurilor
vândute
1068/ - cu valoarea titlurilor înregistrate în rezerve
analitic
distinct
672 - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare a titlurilor şi
valoarea înregistratã în contul 1068.


9. Sumele plãtite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului de cãtre agenţii economici peste nivelul prevãzut de dispoziţiile legale în vigoare pentru personalul angajat în instituţiile publice şi în regiile autonome cu specific deosebit reprezintã numai venituri supuse impozitãrii potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 32/1991, republicatã, astfel cum a fost modificatã prin Ordonanta Guvernului nr. 62/1997, caracterul specific al sumelor respective fiind acela de acoperire a cheltuielilor de deplasare efectuate şi, ca atare, nu se cuprind în fondul de salarii.
Cheltuielile în speta se reflecta în contabilitate în debitul contului 625 "Cheltuieli cu deplasãri, detaşãri şi transferãri", analitic distinct, şi se adauga, extracontabil, în statul de salarii, majorand masa totalã a venitului impozabil.
10. Impozitele, taxele, precum şi celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 1997, se achitã prin depunerea ordinelor de plata de cãtre plãtitori la societãţile bancare unde au deschise conturile, astfel încât documentele de plata sa fie încasate în contul general al trezoreriei statului pana cel mai târziu la data de 31 decembrie 1997 inclusiv.
De asemenea, regiile autonome şi societãţile comerciale cu capital majoritar de stat vor urmãri respectarea prevederilor cuprinse în cap. I din Normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1997, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.101 din 27 noiembrie 1997.
11. Unitãţile patrimoniale vor asigura corecta determinare a obligaţiilor fata de fondurile speciale (anexa nr. 2).
12. Profitul net contabil se repartizeazã dupã cum urmeazã:
a) la regiile autonome, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome, aprobatã prin Legea nr. 41/1997;
b) la societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/1995, cu modificãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990, cu modificãrile ulterioare;
c) la societãţile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotãrârii adunãrii generale a actionarilor sau asociaţilor.
Profitul net repartizat pentru constituirea surselor proprii de finanţare potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995, cu modificãrile ulterioare, se înregistreazã în creditul contului 118 "Alte fonduri" analitic instinct (129 = 118).
13. Fondul pentru construirea de locuinţe noi şi pentru punerea în siguranta a locuinţelor aflate în proprietatea persoanelor juridice romane, ce se constituie în conformitate cu prevederile art. 5 şi 6 din Legea nr. 114/1996, cu modificãrile ulterioare, se înregistreazã în creditul contului 118 "Alte fonduri", analitic distinct (129 = 118).
Celelalte operaţiuni privind construirea de locuinţe se înregistreazã în contabilitatea agenţilor economici potrivit Planului de conturi general şi normelor de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 704/1993 .
14. Rezerva disponibilã aferentã acţiunilor proprii dobândite, constituitã din profitul rãmas dupã plata impozitului pe profit, potrivit pct. 24 din Legea nr. 195/1997, se înregistreazã în creditul contului 1068 "Alte rezerve" analitic "Rezerva disponibilã aferentã acţiunilor proprii dobândite" (129 = 1068) sau 1063(1088) = 1068, dupã caz.
15. Potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 42/1993, republicatã, cu modificãrile ulterioare, pentru produsele din producţia interna (inclusiv produsele de alcool), baza de calcul a accizelor este ... "contravaloarea bunurilor livrate, exclusiv accizele, şi anume costurile plus profitul agenţilor economici producãtori...." .
Prin costuri se înţelege costul complet al produselor, astfel cum este definit la pct. 106 din regulament.
16. Majorarea capitalului social în condiţiile prevãzute la pct. 39 din Legea nr. 195/1997 se înregistreazã în creditul contului 1012 "Capital subscris vãrsat" prin debitul conturilor 1068 "Alte rezerve" sau 118 "Alte fonduri" (pentru partea provenitã din profitul net).
În categoria rezervelor legale se cuprind:
- rezervele constituite în proporţie de 5% din profitul brut potrivit art. 131 din Legea nr. 31/1990, cu modificãrile ulterioare;
- rezervele constituite din diferenţele favorabile de curs valutar, aferente disponibilitãţilor în devize, reprezentând capital social în devize, în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 252/1996, cu modificãrile ulterioare;
- alte rezerve prevãzute de acte normative.

III. Pe linia determinãrii profitului impozabil

17. Contribuabilii care au determinat în anul 1995 şi 1996 profitul impozabil în conformitate cu prevederile cap. II din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, republicatã, cu modificãrile ulterioare, vor tine seama şi de urmãtoarele:
a) veniturile financiare reprezentând diferenţe de curs valutar favorabile, înregistrate începând cu data de 1 ianuarie 1997 la încasarea creanţelor de devize, se deduc la calculul profitului impozabil, dacã reprezintã influenta deprecierii cursului monedei naţionale între 1 ianuarie 1995 şi 31 decembrie 1996;
b) cheltuielile financiare reprezentând diferenţe de curs valutar nefavorabile la plata datoriilor în valuta, înregistrate începând cu data de 1 ianuarie 1997, nu sunt deductibile fiscal dacã reprezintã influenta deprecierii cursului monedei naţionale între 1 ianuarie 1995 şi 31 decembrie 1996.
Excepţie fac diferenţele pentru care s-a constituit şi s-a înregistrat în contabilitate provizion la nivelul pierderii nete în anul 1995 şi 1996 potrivit art. 1 lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 335/1995, republicatã;
c) dobânzile, discounturile, penalizãrile şi despãgubirile aferente contractelor comerciale şi de împrumut, determinate în scopul evaluãrii creanţelor şi datoriilor în bilanţurile fiscale ale anilor 1995 şi 1996 şi înregistrate în contabilitatea agenţilor economici începând cu anul 1997, nu reprezintã venituri impozabile, respectiv sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil pana la nivelul înregistrat în bilanţul fiscal.
18. În conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, republicatã, cu modificãrile ulterioare, pierderea fiscalã care se recupereazã în urmãtoarele 36 de luni este pierderea declarata de contribuabil în declaraţiile de impunere ale anilor precedenti.
Nu se recupereazã pierderea declarata de contribuabilii mari, determinata de creşterea obligaţiilor în bilanţul fiscal sau de evaluarea acestora cu dobânzile aferente, precum şi pierderea declarata în situaţia în care s-a realizat profit contabil.
19. Referitor la reducerea impozitului pe profitul utilizat potrivit prevederilor art. 5 şi 6 din Legea nr. 114/1996, cu modificãrile ulterioare, la determinarea acesteia se va lua în calcul profitul contabil utilizat pentru destinatiile prevãzute de aceasta lege, dupã scãderea celorlalte surse de finanţare, inclusiv a partii din acest profit asupra cãreia s-a calculat reducerea pentru reinvestire, potrivit prevederilor art. 7 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
20. Societãţile comerciale care s-au privatizat şi care beneficiazã, potrivit prevederilor art. 50 din Legea nr. 77/1994, de reducerea cu 50% a impozitului pe profit pentru toate acţiunile dobândite atât de la Fondul Proprietãţii de Stat, cat şi de la Fondul Proprietãţii Private, vor calcula, începând cu data intrãrii în vigoare a Ordonatei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997, o reducere de 30%, aplicatã pentru impozitul datorat de la aceasta data, corespunzãtor acţiunilor dobândite de la Fondul Proprietãţii de Stat, raportat la capitalul social al societãţii comerciale.
Reducerea calculatã pana la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997 rãmâne înscrisã în rd. 35 din declaraţia de impunere, fãrã a se recalcula, adãugându-se sumele calculate conform metodologiei enunţate la alineatul precedent, începând cu impozitul datorat dupã aceasta data.
21. Regularizãrile prezentate mai sus vor fi înscrise în declaraţia de impunere pentru anul fiscal expirat, care va fi depusa la termenul prevãzut pentru depunerea bilanţului contabil.

IV. Probleme specifice societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor

Societãţile comerciale din domeniul asigurãrilor organizeazã şi ţin contabilitatea proprie potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , cu modificãrile ulterioare, regulamentului de aplicare a acesteia, proiectului planului de conturi şi normelor de utilizare a conturilor contabile specifice unitãţilor cu profil de asigurare şi reasigurare, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.247/1995.
Pentru încheierea în mod corespunzãtor a exerciţiului financiar-contabil pe anul 1997, societãţile comerciale din domeniul asigurãrilor, pe lângã precizãrile comune tuturor agenţilor economici, vor avea în vedere şi precizãrile din anexa nr. 4.

ANEXA 1
la precizãri
------------
DECLARAŢIE

Subsemnatul ......................................, în calitate de patron al Societãţii Comerciale ........................., cod fiscal ................, am luat cunostinta de prevederile art. 11 din Legea contabilitãţii nr. 82.1991, modificatã şi completatã prin Ordonanta Guvernului nr. 22/1996, şi declar pe propria rãspundere ca am asigurat organizarea şi conducerea contabilitãţii, precum şi întocmirea bilanţului contabil în stricta conformitate cu reglementãrile legale în domeniu.

Numele ............................
Prenumele .........................
Act de identitate .................
seria ..... nr. ...................

Semnatura şi ştampila
..........................

ANEXA 2
la precizãri
------------


SITUAŢIA
obligaţiilor agenţilor economici fata de fondurile speciale în anul 1997


Nr. Fondul Agenţii Baza Baza de Cota Inregis-
crt. special economici legalã calcul a trari
plãtitori obligaţiei contabile
--------------------------------------------------------------------------------
1. Contribuţia Persoanele * Ordonanta Guvernului Câştiguri 2% 4311 = 447
la Fondul juridice nr. 22/1992 brute
special şi fizice * Legea nr. 49/1992 realizate 447 = 5121
pentru care uti- * Precizãrile de salari-
sãnãtate lizeaza nr. 947/181.679 ale aţi,
personal Ministerului Muncii aceleaşi
salariat şi Protecţiei Sociale ca pentru
şi ale Ministerului C.A.S.
Finanţelor
* Normele metodologice
nr. 182.879/34.686/1992
ale Ministerului
Sãnãtãţii şi Ministe-
rului Muncii şi
Protecţiei Sociale
Persoanele * Ordonanta Guvernului Incasa- 10% 635 = 447
juridice nr. 22/1992 rile din
care reali- * Legea nr. 114/1992 acţiuni
zeaza încã- * Normele metodologice publici- 447 = 5121
sari din nr. 182.879/34.686/1992 tare la
acţiuni ale Ministerului produsele
publici- Sãnãtãţii şi Ministe- din tutun,
tare la rului Muncii şi tigari şi
produsele Protecţiei Sociale bãuturi
din tutun, * Legea nr. 72/1997 alcoolice
tigari şi (art. 40)
bãuturi
alcoolice
Persoanele * Ordonanta Guvernului Veniturile 1% 635 = 447
juridice nr. 22/1992 din vanza-
care reali- * Legea nr. 114/1992 rile de
zeaza veni- * Normele metodologice produse din 447 = 5121
turi din nr. 182.879/34.686/1992 tutun,
vânzãrile ale Ministerului tigari şi
de produse Sãnãtãţii şi Ministe- bãuturi
din tutun, rului Muncii şi alcoolice
tigari şi Protecţiei Sociale ale agen-
bãuturi * Legea nr. 72/1997 tilor eco-
alcoolice (art. 40) nomici şi
agenţilor
economici
importatori;
Adaosul co-
mercial
aferent
vânzãrilor
de produse
din tutun
şi bãuturi
alcoolice
dupã dedu-
cerea ac-
cizelor şi
a T.V.A.
pentru
agenţii
economici
care co-
merciali-
zeaza
astfel de
produse

2. Contribuţia Persoanele * Legea nr. 57/1992 Salariul 635 = 447
la Fondul juridice (art. 10) minim
de risc şi cu un numãr * Legea nr. 72/1997 brut pe 447 = 5121
accident de peste (art. 41) ţara în-
pentru 250 de multit cu
protecţia salariaţi, nr. de
specialã a care refuza persoane
persoanelor sa incadre- handica-
handicapate cel puţin pate, re-
3% persoane fuzate a
handicapate fi încã-
drate
Persoanele * Legea nr. 53/1992 Fondul de 1% 635 = 447
juridice salarii 447 = 5121
şi fizice
care utili-
zeaza perso-
nal salariat

3. Contribuţia Agenţii * Legea nr. 8/1994 Valoarea 0,25% 447 = 5121
la Fondul economici * Ordinul ministru- în vama sau
special şi cele- lui de stat, minis- a marfu- 0,5%
pentru lalte per- trul finanţelor, rilor im- con-
dezvoltarea soane ju- nr. 886/1994 portate form
şi moderni- ridice care * Legea nr. 72/1997 sau expor- legii
zarea efectueazã (art. 42) tate (se
punctelor operaţiuni plãteşte
de control de import- o data cu
pentru tre- export plata taxe-
cerea fron- definitive lor vamale)
tierei,
precum şi
a celorlal-
te unitãţi
vamale

4. Contribuţia Consumato- * Ordonanta Guvernului La costul 12% la "Renel"
la Fondul rii de nr. 29/1994 energiei 635 = 447
special energie electrice
pentru electrica livrate
dezvoltarea din econo- consuma-
sistemului mie, cu torilor
energetic excepţia * Legea nr. 136/1994 La costul 3% 447 = 5121
celor cas- * Legea nr. 72/1997 energiei
nici, fiind (art. 43) termice
colectat şi livrate
virat de Re- consuma-
gia Autonomã torilor
de Electri-
citate
"Renel"

5. Contribuţia Agenţii * Legea nr. 118/1996, Preţul cu 25% 635 = 447
la Fondul economici modificatã şi comple- ridicatã,
special care produc tata prin Ordonanta exclusiv 447 = 5121
al drumu- sau importa de urgenta a Guvernu- accizele,
rilor carburanţi lui, nr. 20/1997, pentru
publice auto aprobatã şi modifi- carburanţi
câtã prin Legea nr. auto
164/1997 livrati
* Legea nr. 72/1997 la intern
(art. 44) de produ-
* Normele metodologice catori
nr. 147.T.B./2.445/1997 Valoarea în 25%
ale Ministerului vama stabi-
Transporturilor şi lita potri-
Ministerului Finanţelor vit legii,
privind constituirea pentru
şi utilizarea Fondului carburanţi
special al drumurilor auto
publice importati
* Normele metodologice
nr. 3.321/22.947/1997
ale Ministerului
Transporturilor şi
Ministerului Finanţelor
privind constituirea
şi utilizarea Fondului
special al drumurilor
publice
Agenţii * Legea nr. 118/1996, Preţul cu 10% 635 = 447
economici modificatã şi comple- ridicatã, sau
care produc tata prin Ordonanta exclusiv 5% 447 = 5121
sau importa de urgenta a Guvernu- accizele, po-
autovehicule lui, nr. 20/1997, pentru tri-
şi remorci aprobatã şi modifi- autovehi- vit
câtã prin Legea nr. culele şi legii
164/1997 remorcile
* Legea nr. 72/1997 livrate de
(art. 44) cãtre pro-
* Normele metodologice ducatorii
mai sus menţionate din ţara
pe piata
interna,
şi valoarea
în vama a
autovehi-
culelor şi
remorcilor
importate
6. Contribuţia Agenţii * Legea nr. 136/1995 La volumul 0,5% 635 = 447
la Fondul economici * Legea nr. 72/1997 de prime
special din dome- (art. 45) brute 447 =5121
pentru niul asigu- încasate
protejarea rarilor şi
asiguraţilor reasigura-
rilor

7. Contribuţia Agenţii * Hotãrârea Guvernului Veniturile 635 = 447
la Fondul economici nr. 3/1997 realizate 447 =5121
de pensii care pro- * Instrucţiunile din acti-
şi asigu- duc, indus- nr. 193/19.808/1997 vitatea de
rari sociale trializeaza ale Ministerului producţie
ale agricul- şi comercia- Muncii şi Protecţiei agricolã,
torilor lizeaza pro- Sociale şi Ministeru- de indus-
duse agri- lui Finanţelor privind trializare
cole şi modul de calcul şi de a produselor
alimentare virare a sumelor agricole şi
datorate Fondului de alimentare,
pensii şi asigurãri dupã deduce-
sociale ale agricul- rea accize-
torilor lor, respec-
tiv din ada-
osul comer-
cial, comisi-
onul sau ada-
osul de ali-
mentatie
publica rea-
lizat din
activitatea
de comercia-
lizare a pro-
duselor agri-
cole şi ali-
mentare,
astfel:
- pentru
producţia
agricolã 3,5%
- pentru
activitatea
de indus-
trializare
a produselor
agricole 2%
- pentru
comerciali-
zarea pro-
duselor
agricole şi
alimentare 4%
------------------------------------------------------------------------------


ANEXA 3
la precizãri
------------

PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE
emise în anul 1997, a cãror aplicare are implicaţii de ordin contabil în contabilitatea agenţilor economici

1) Precizãri privind mãsurile referitoare la încheierea exerciţiului financiar-contabil pe anul 1996, la agenţii economici, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 40 din 16 ianuarie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997.
2) Mãsuri pentru reflectarea în contabilitate a unor operaţiuni financiar-contabile din activitatea agenţilor economici, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 104 din 10 aprilie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 10 aprilie 1997.
3) Precizãri privind efectuarea şi reflectarea în contabilitate a operaţiunilor în valuta, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 155 din 29 aprilie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 29 aprilie 1997.
4) Decizia nr. 9 din 23 iulie 1997 privind aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 8 august 1997.
5) Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 481 din 2 septembrie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997.
6) Precizãri pentru aplicarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1997 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997, emise de Ministerul Finanţelor sub nr. 9.634 din 16 septembrie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 bis din 30 septembrie 1997.
7) Precizãri privind reflectarea în contabilitate a unor operaţiuni în valuta, a diferenţelor de curs valutar şi a altor operaţiuni, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.670 din 30 septembrie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 3 noiembrie 1997.

ANEXA 4
la precizãri
------------

PROBLEME SPECIFICE
societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor

1. Analiza soldurilor conturilor contabile, în sensul ca acestea sa reflecte real operaţiunile efectuate şi înregistrate în contabilitate pe baza de documente justificative întocmite cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Cu aceasta ocazie se va urmãri, în principal, clarificarea sumelor ce se menţin nejustificat în soldul unor conturi din activul şi pasivul bilanţului contabil, cum sunt conturile referitoare la debitori, creditori, decontãri, operaţiunile în legatura cu cedarile şi primirile în reasigurare, cheltuielile efectuate în avans, veniturile încasate în avans, dobânzile neîncasate sau neplãtite, achitarea obligaţiilor fata de bugetul de stat şi fondurile speciale, precum şi identificarea apartenentei şi a naturii sumelor încasate, în conformitate cu normele legale specifice domeniului asigurãrilor şi reasigurarilor.
2. Stabilirea corecta a nivelului veniturilor, precum şi al cheltuielilor aferente acestor venituri, urmãrindu-se:
a) Înregistrarea veniturilor şi a cheltuielilor pe feluri, dupã natura lor, cu respectarea principiului independentei exerciţiului financiar, care presupune delimitarea în timp a veniturilor şi a cheltuielilor aferente activitãţii desfãşurate, pe mãsura angajãrii acestora şi trecerii lor la rezultatul exerciţiului financiar la care se referã.
În vederea determinãrii corecte a rezultatului exerciţiului financiar, se vor inregistra în evidenta contabila ca venituri sumele rezultate din operaţiunile de asigurare, reasigurare, intermediere etc. şi cheltuielile aferente realizãrii acestor venituri.
Pentru delimitarea corecta în timp a veniturilor rezultate din operaţiuni specifice domeniului asigurãrilor care nu aparţin exerciţiului financiar încheiat, se va utiliza contul 472 "Venituri înregistrate în avans".
b) În vederea determinãrii profitului, din venituri se deduc sumele afectate rezervei de prime la asigurãrile de viata, precum şi sumele afectate rezervei de prime şi daune pentru celelalte feluri de asigurãri şi reasigurari constituite potrivit prevederilor Legii nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor, prin efectuarea urmatorului articol contabil:


651 = 106
"Cheltuieli cu activitatea "Rezerve legale"
de asigurare şi reasigurare" (analitic distinct)
(analitic distinct)


3. Includerea pe cheltuieli a Fondului special pentru protejarea asiguraţilor, în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile în România şi ale Normelor privind constituirea, utilizarea şi gestionarea Fondului special pentru protejarea asiguraţilor, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.998/1996, prin efectuarea articolului contabil:


635 = 447
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale, taxe şi
taxe şi vãrsãminte datorate" vãrsãminte asimilate"
(analitic distinct)


4. Operaţiunile de intermediere în asigurãri, efectuate de cãtre societãţile de intermediere din domeniul asigurãrilor, vor avea la baza contractele încheiate cu societãţile comerciale de asigurare, asigurare-reasigurare şi reasigurare.
Pentru evidentierea în contabilitate a venitului realizat în urma operaţiunilor de intermediere în asigurãri (comisionul de intermediere), societãţile de intermediere din domeniul asigurãrilor vor utiliza contul 751 "Venituri din activitatea de asigurãri şi reasigurari", analitic distinct.
5. Constituirea şi înregistrarea în contabilitate a rezervelor tehnice:
a) Constituirea, majorarea sau diminuarea rezervelor tehnice la nivelul stabilit de prevederile art. 16 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea societãţilor comerciale din domeniul asigurãrilor şi menţinerea acestora atâta timp cat continua valabilitatea contractelor de asigurare şi reasigurare.
b) Pentru înregistrarea în contabilitate a rezervelor tehnice, având în vedere necesitatea existenţei unui sistem unitar de raportare a rezervelor tehnice constituite conform obligaţiei legale stipulate în art. 16 din Legea nr. 47/1991, la contul 1061 "Rezerve legale" vor fi utilizate conturi analitice pe categorii de rezerve astfel:
- "Rezerve de prime pentru asigurãrile de viata";
- "Rezerve de prime la asigurãrile nonviata";
- "Rezerve de daune la asigurãrile nonviata";
- "Rezerve de prime şi daune din operaţiuni de reasigurare".
În cazul utilizãrii sistemelor de prelucrare automatã a datelor se va asigura respectarea normelor contabile, evidenta contabila fiind astfel organizatã încât sa permitã cunoaşterea cu exactitate a tuturor tipurilor de rezerve, la sfârşitul fiecãrui exerciţiu financiar.
6. Pentru verificarea îndeplinirii prevederilor stipulate de art. 16 din Legea nr. 47/1991 privind nivelul rezervelor de daune, contul 651 "Cheltuieli cu activitatea de asigurare şi reasigurare" este necesar sa se desfãşoare pe urmãtoarele analitice:
- prime cedate în reasigurare;
- daune plãtite;
- rezerve de daune;
- rezerve de prime;
- comisioane de reasigurare.
La contul 751 "Venituri din activitatea de asigurare şi reasigurare" veniturile obţinute este necesar sa fie, de asemenea, desfãşurate pe urmãtoarele analitice:
- prime de asigurare;
- prime pentru reasigurari primite;
- comisioane pentru reasigurari cedate;
- daune recuperate din reasigurari cedate.
7. Evidenta în contabilitate a operaţiunilor rezultate din contractele de asigurare:
a) Pentru reflectarea corecta în contabilitate a operaţiunilor rezultate din activitatea de reasigurare, se vor utiliza conturile prevãzute în proiectul planului de conturi specific unitãţilor cu profil de asigurare şi reasigurare, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.247/1995, respectiv:
467 "Decontãri din operaţiuni de reasigurare";
4671 "Decontãri din operaţiuni de reasigurare-primiri";
4672 "Decontãri din operaţiuni de reasigurare-cedari";
468 "Decontãri pentru prime şi daune în curs de lichidare din operaţiuni de reasigurare".
b) În contabilitatea societãţilor, comisionul corespunzãtor primei cuvenite reasiguratorilor la operaţiunea de cedari în reasigurare se va reflecta în debitul contului 4672 "Decontãri din operaţiuni de reasigurare-cedari" prin creditul contului 751 "Venituri din activitatea de asigurare şi reasigurare", analitic distinct.

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016