Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.193 din 17 martie 2004  pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a asezamintelor culturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.193 din 17 martie 2004 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a asezamintelor culturale

EMITENT: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 8 aprilie 2004
În temeiul prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 742/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii şi Cultelor, cu completãrile ulterioare,
în baza dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 292/2003 privind organizarea şi funcţionarea aşezãmintelor culturale,

ministrul culturii şi cultelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã regulamentele-cadru de organizare şi funcţionare a aşezãmintelor culturale, prevãzute în anexele nr. 1-7 care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia instituţii de spectacole, culturã scrisã, tradiţii va lua toate mãsurile necesare pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã orice dispoziţie contrarã.

Ministrul culturii şi cultelor,
Rãzvan Theodorescu

Bucureşti, 17 martie 2004.
Nr. 2.193.

ANEXA 1

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a cãminului cultural

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Cãminul cultural ..................., denumit în continuare cãmin cultural, este o instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, fãrã scop lucrativ, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului local ..................., finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) Cãminul cultural poate avea filiale pe raza unitãţii administrativ-teritoriale în care funcţioneazã.
ART. 2
Cãminul cultural îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare şi ale propriului regulament de organizare şi funcţionare, elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 3
Cãminul cultural are sediul în imobilul situat în ..................., str. ........................... nr. ...., judeţul .......................... . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Obiectul de activitate

ART. 4
Cãminul cultural iniţiazã şi desfãşoarã proiecte în domeniul educaţiei permanente (economicã, juridicã, artisticã, ecologicã etc.), al culturii tradiţionale şi al creaţiei populare contemporane, urmãrind cu consecvenţã:
a) organizarea şi desfãşurarea de activitãţi culturalartistice şi de educaţie permanentã;
b) conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale, ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
c) organizarea sau susţinerea formaţiilor artistice de amatori, de concursuri şi festivaluri, inclusiv a participãrii formaţiilor la manifestãri culturale intercomunale şi interjudeţene;
d) organizarea sau susţinerea activitãţii de documentare a expoziţiilor temporare sau permanente, elaborarea de monografii şi lucrãri de prezentare turisticã;
e) difuzarea de filme artistice şi documentare;
f) organizarea cercurilor ştiinţifice şi tehnice, de artã popularã, plasticã şi de gospodãrie ţãrãneascã;
g) organizarea şi desfãşurarea cursurilor de formare profesionalã continuã;
h) organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de interes comunitar.
ART. 5
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale cãminul cultural are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi cultural-artistice;
c) promoveazã obiceiurile şi tradiţiile populare specifice zonei, precum şi creaţia popularã contemporanã localã;
d) propune centrului judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale obiceiuri, tradiţii, creaţii populare, valori ale patrimoniului cultural naţional ce trebuie protejate, cu respectarea prevederilor legale;
e) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi, proiecte şi programe privind conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale şi/sau aparţinând patrimoniului cultural naţional şi universal;
f) organizeazã şi/sau susţine formaţiile artistice de amatori, organizeazã concursuri şi festivaluri folclorice, inclusiv susţinerea participãrii formaţiilor la manifestãri culturale la nivel local, zonal sau naţional;
g) organizeazã şi/sau participã la activitãţi de documentare, expoziţii temporare sau permanente, elaborarea de monografii şi lucrãri de prezentare turisticã;
h) difuzeazã filme artistice şi documentare;
i) organizeazã cercuri ştiinţifice şi tehnice, de artã popularã şi de gospodãrie ţãrãneascã; desfãşoarã activitãţi turistice şi tehnico-aplicative în cadrul unor cercuri ştiinţifice, tehnice şi formaţii artistice;
j) organizeazã şi desfãşoarã cursuri de educaţie civicã şi de formare profesionalã continuã proprii sau prin universitãţile populare rurale;
k) asigurã participarea la proiecte şi schimburi culturale interjudeţene, naţionale şi internaţionale;
l) organizeazã şi realizeazã alte activitãţi în conformitate cu obiectivele instituţiei şi cu prevederile legale în vigoare.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activitãţilor specifice cãminul cultural colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat şi cu persoane fizice, fãrã a exprima nici un fel de interese de grup (etnice, politice, religioase etc.).

CAP. III
Patrimoniul
ART. 7
(1) Patrimoniul cãminului cultural este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativ-teritoriale, pe care le administreazã în condiţiile legii, sau în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul cãminului cultural poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri din partea unor instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea cãminului cultural se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege, în vederea pretejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
În cadrul cãminului cultural funcţioneazã personal de conducere, personal de specialitate, personal didactic din învãţãmântul preuniversitar şi universitar, experţi din ţarã şi strãinãtate, dupã caz, precum şi personal auxiliar.
ART. 9
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de consiliul local, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a cãminului cultural.
(2) Atribuţiile personalului încadrat la cãminul cultural sunt cele prevãzute în fişele postului.
ART. 10
Personalul de specialitate şi, dupã caz, cel auxiliar, încadrat în cãminul cultural, are obligaţia de a absolvi un curs de perfecţionare o datã la 3 ani.
ART. 11
Conducerea operativã a cãminului cultural este asiguratã de un director numit prin concurs, potrivit legii.
ART. 12
(1) Directorul cãminului cultural are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) elaboreazã programele de activitate anuale şi pe etape;
c) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activitãţile de profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) organizeazã personalul, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) hotãrãşte mãsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine în concordanţã cu legislaţia în vigoare;
g) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
h) informeazã consiliul consultativ asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
ART. 13
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef, toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta, cu avizul directorului.
ART. 14
(1) În cadrul cãminului cultural se organizeazã un consiliu consultativ format din 5-11 membri, care îşi desfãşoarã activitatea pe bazã de voluntariat; din acest consiliu fac parte reprezentanţi de frunte ai comunei, din partea şcolii, cultelor, primãriei, tinerilor, pensionarilor, gospodarilor agricoli sau a unor asociaţii care îşi desfãşoarã activitatea pe raza comunei, precum şi responsabilii filialelor cãminului cultural.
(2) Componenţa consiliului consultativ este propusã de directorul instituţiei şi aprobatã de consiliul local, cu avizul centrului judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale.
(3) Componenţa consiliului consultativ se stabileşte pentru o perioadã de 4 ani.
(4) Consiliul consultativ se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- se pronunţã asupra programului anual de activitate şi a prioritãţilor de finanţare;
- analizeazã trimestrial activitatea desfãşuratã şi modul de finanţare a activitãţilor;
- face propuneri privind schimbãrile necesare în structura instituţiei, care se înainteazã spre aprobare consiliului local.
(5) Dezbaterile consiliului consultativ se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã şi se semneazã de toţi participanţii la lucrãrile şedinţei.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 15
(1) Cãminul cultural este finanţat din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) Veniturile extrabugetare se obţin din activitãţi realizate direct de cãminul cultural, şi anume:
a) încasãri din spectacole, proiecţii de filme, discoteci şi videodiscoteci;
b) închirieri de sãli şi bunuri;
c) valorificarea unor lucrãri realizate în cadrul cercurilor şi cursurilor aplicative;
d) taxe de înscriere la cercuri şi cursuri proprii sau ale universitãţilor populare rurale;
e) difuzarea unor publicaţii din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
f) prestarea altor activitãţi sau servicii culturale, de educaţie permanentã etc., în conformitate cu obiectivele instituţiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Cãminul cultural dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Cãminul cultural are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 17
Dacã în cadrul cãminului cultural funcţioneazã universitãţi populare şi/sau centre zonale pentru educaţia adulţilor, prezentul regulament va fi completat cu dispoziţii referitoare la modul de organizare şi desfãşurare a activitãţii acestora.
ART. 18
(1) Prezentul regulament se completeazã de drept cu actele normative în vigoare.
(2) Directorul cãminului cultural, în baza prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de director, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã.


ANEXA 2

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a casei de culturã

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Casa de culturã ..........., denumitã în continuare casa de culturã, este o instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului local .............../sindicatului ............../ organizaţiei neguvernamentale .........., fiind finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) Casa de culturã poate avea filiale pe raza unitãţii administrativ-teritoriale în care funcţioneazã.
ART. 2
Casa de culturã îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare, cu cele ale propriului regulament de organizare şi funcţionare, elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 3
Casa de culturã are sediul în imobilul situat în ........................................, str. .......................... nr. ....., judeţul ............... . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 4
Casa de culturã iniţiazã şi desfãşoarã proiecte în domeniul educaţiei permanente (economicã, juridicã, artisticã, ecologicã etc.), al culturii tradiţionale şi al creaţiei populare contemporane, urmãrind cu consecvenţã:
a) organizarea şi desfãşurarea de activitãţi culturalartistice şi de educaţie permanentã;
b) conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale, ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
c) organizarea sau susţinerea formaţiilor artistice de amatori, de concursuri şi festivaluri, inclusiv a participãrii formaţiilor la manifestãri culturale interjudeţene, naţionale şi internaţionale; stimularea creativitãţii şi talentului;
d) organizarea sau susţinerea activitãţii de documentare a expoziţiilor temporare, elaborarea de monografii şi lucrãri de educaţie civicã şi informare a publicului;
e) difuzarea de filme artistice şi documentare;
f) organizarea cercurilor ştiinţifice şi tehnice, de artã popularã, plasticã şi de gospodãrie ţãrãneascã;
g) organizarea şi desfãşurarea cursurilor de formare profesionalã continuã.
ART. 5
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale casa de culturã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi cultural-artistice;
c) promoveazã obiceiurile şi tradiţiile populare specifice zonei, precum şi creaţia popularã contemporanã localã;
d) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi, proiecte şi programe de conservare şi transmitere a valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale şi/sau aparţinând patrimoniului naţional şi universal;
e) organizeazã şi/sau susţine formaţiile artistice de amatori, organizeazã concursuri şi festivaluri folclorice, susţine participarea formaţiilor la manifestãri culturale la nivel local, zonal sau naţional;
f) propune centrului judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale obiceiuri, tradiţii, creaţii populare, valori ale patrimoniului cultural naţional ce trebuie protejate;
g) organizeazã şi/sau susţine participarea la expoziţii temporare sau permanente, elaboreazã monografii şi lucrãri de prezentare turisticã;
h) difuzeazã filme artistice şi documentare;
i) organizeazã cercuri ştiinţifice şi tehnice, de artã popularã şi de gospodãrie ţãrãneascã; desfãşoarã activitãţi turistice, agroturistice, de turism cultural şi tehnico-aplicative în cadrul unor cercuri ştiinţifice, tehnice şi formaţii/ ansambluri artistice;
j) organizeazã şi desfãşoarã cursuri de educaţie civicã şi de formare profesionalã continuã proprii sau prin universitãţile populare rurale;
k) asigurã participarea la proiecte şi schimburi culturale interjudeţene, naţionale şi internaţionale;
l) alte activitãţi în conformitate cu obiectivele instituţiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activitãţilor specifice, casa de culturã colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat, precum şi cu persoane fizice, fãrã a exprima nici un fel de interese de grup (etnice, politice, religioase etc.).

CAP. III
Patrimoniul

ART. 7
(1) Patrimoniul casei de culturã este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativ-teritoriale, dupã caz, pe care le administreazã în condiţiile legii, sau în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul casei de culturã poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea casei de culturã se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
(1) Personalul casei de culturã se structureazã în personal de conducere, de specialitate şi personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din funcţie, precum şi încetarea raporturilor de muncã ale personalului casei de culturã se realizeazã în condiţiile legii.
ART. 9
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de autoritatea tutelarã, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a casei de culturã.
(2) Atribuţiile personalului încadrat la casa de culturã sunt cele prevãzute în fişele postului.
ART. 10
Personalul de specialitate şi, dupã caz, cel auxiliar, încadrat în casa de culturã, are obligaţia de a absolvi un curs de perfecţionare o datã la 3 ani, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 11
(1) Conducerea operativã a casei de culturã este asiguratã de un director numit prin concurs.
(2) Directorul casei de culturã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) elaboreazã programele de activitate anuale şi pe etape;
c) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activitãţile de profil specifice;
d) este ordonator secundar de credite;
e) angajeazã personal de specialitate şi auxiliar, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) hotãrãşte mãsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine, în concordanţã cu legislaţia în vigoare;
g) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
h) informeazã trimestrial consiliul consultativ asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii.
ART. 12
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul casei de culturã este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef, toate atribuţiile sale se exercitã de cãtre persoana desemnatã de acesta, cu avizul directorului casei de culturã.
ART. 13
(1) În cadrul casei de culturã se organizeazã un consiliu consultativ format din 7-15 membri, care îşi desfãşoarã activitatea pe bazã de voluntariat, din rândul personalitãţilor culturale şi ştiinţifice reprezentative, precum şi reprezentanţi ai filialelor casei de culturã.
(2) Componenţa consiliului consultativ este propusã de directorul instituţiei şi aprobatã de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, cu avizul direcţiei judeţene pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, şi al centrului judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale.
(3) Componenţa consiliului consultativ se stabileşte pentru o perioadã de 4 ani.
(4) Consiliul consultativ se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie şi are urmãtoarele atribuţii principale:
- face propuneri referitoare la programul anual de activitate şi la prioritãţile de finanţare;
- analizeazã trimestrial activitatea desfãşuratã şi modul de finanţare a activitãţilor;
- face propuneri privind schimbãrile necesare în structura instituţiei, care se înainteazã spre aprobare consiliului local.
(5) Dezbaterile consiliului consultativ se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã şi se semneazã de toţi participanţii la lucrãrile şedinţei.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 14
(1) Casa de culturã este finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) Casa de culturã are plan propriu de venituri şi cheltuieli, care se elaboreazã anual şi se aprobã de consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 15
Veniturile extrabugetare se obţin din activitãţi realizate direct de casa de culturã, şi anume din:
a) încasãri din spectacole, proiecţii de filme, discoteci şi videodiscoteci;
b) închirieri de sãli şi bunuri;
c) valorificarea unor lucrãri realizate în cadrul cercurilor şi cursurilor aplicative;
d) taxe de înscriere la cercuri şi cursuri proprii sau ale universitãţilor populare;
e) difuzarea unor publicaţii proprii sau de altã producţie din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
f) încasãri din expoziţii şi din valorificarea unor creaţii populare realizate pe orice fel de suport, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie;
g) prestarea altor servicii (culturale, de educaţie permanentã etc.) ori activitãţi, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei, în condiţiile legii.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Casa de culturã dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Casa de culturã are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- procesele-verbale ale şedinţelor consiliului consultativ;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 17
Dacã în cadrul casei de culturã funcţioneazã universitãţi populare şi/sau centre zonale pentru educaţia adulţilor, prezentul regulament va fi completat cu dispoziţii referitoare la organizarea şi desfãşurarea activitãţii acestora.
ART. 18
(1) Prezentul regulament se completeazã de drept cu actele normative în vigoare.
(2) Directorul casei de culturã, în baza prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de director, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã.


ANEXA 3

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a universitãţii populare

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Universitatea popularã ..................., denumitã în continuare universitate popularã, este instituţie publicã de culturã cu personalitate juridicã, finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului judeţean .........../local ............................................... .
(2) Activitatea universitãţii populare face parte din sistemul de educaţie permanentã, adresându-se îndeosebi adulţilor.
ART. 2
Universitatea popularã îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare, ale propriului regulament de organizare şi funcţionare, elaborat în temeiul regulamentului-cadru şi avizat de direcţia judeţeanã pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, şi aprobat de autoritatea tutelarã.
ART. 3
Universitatea popularã are sediul în imobilul situat în ...................., str. ............................ nr. ........, judeţul ..................... . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 4
Universitatea popularã este o instituţie care elaboreazã şi desfãşoarã proiecte în domeniul educaţiei permanente (economicã, juridicã, artisticã, ecologicã etc.), al culturii tradiţionale şi al creaţiei populare contemporane, urmãrind cu consecvenţã:
a) dezvoltarea generalã şi armonioasã a personalitãţii umane;
b) transmiterea şi asimilarea valorilor ştiinţifice, culturale şi artistice, naţionale şi universale;
c) educarea civicã, moralã şi economicã;
d) însuşirea de cunoştinţe, deprinderi şi abilitãţi pentru formarea, perfecţionarea şi/sau reconversia profesionalã, în vederea integrãrii active pe piaţa muncii;
e) însuşirea de cunoştinţe, deprinderi şi abilitãţi artisticoculturale;
f) îmbogãţirea nivelului de cunoştinţe în vederea asigurãrii de şanse egale pentru integrarea în societate;
g) asimilarea standardelor sistemului informaţional în cadrul activitãţilor organizate;
h) dezvoltarea, în cooperare cu autoritãţile publice, cu reprezentanţi ai societãţii civile, ai sindicatelor şi ai patronatelor, de forme de pregãtire pentru servicii diverse, în raport cu nevoile specifice ale comunitãţii;
i) cultivarea meşteşugurilor, obiceiurilor şi tradiţiilor;
j) cooperarea cu instituţii cultural-artistice din ţarã şi din strãinãtate.
ART. 5
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, universitatea popularã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã menite:
- sã dezvolte armonios personalitatea umanã;
- sã îmbogãţeascã nivelul de cunoştinţe în vederea asigurãrii de şanse egale pentru integrarea în societate;
- sã asigure asimilarea standardelor sistemului informaţional în cadrul activitãţilor organizate;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi, proiecte şi programe privind conservarea, transmiterea şi însuşirea valorilor morale, socioeconomice, cultural-artistice, ştiinţifice şi tehnice ale comunitãţii şi/sau aparţinând patrimoniului naţional şi universal;
c) organizeazã şi/sau participã la activitãţi de documentare, expoziţii temporare sau permanente, elaboreazã şi promoveazã lucrãri tehnico-ştiinţifice, turistice culturale;
d) organizeazã şi desfãşoarã cursuri de educaţie civicã, moralã şi economicã;
e) iniţiazã cursuri şi/sau activitãţi în vederea însuşirii de cunoştinţe, deprinderi şi abilitãţi artistico-culturale;
f) colaboreazã cu direcţiile de muncã, organizaţii sindicale şi profesionale, agenţi economici, pe bazã de contract, pentru organizarea de: cursuri de reconversie profesionalã pentru şomeri, cursuri de calificare în domenii solicitate de piaţa muncii localã (universitãţile populare pun la dispoziţie baza materialã şi specialişti, iar solicitanţii, tematica cursurilor);
g) elibereazã atestate de absolvire a cursurilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) asigurã participarea la proiecte şi schimburi culturale interjudeţene, naţionale, internaţionale;
i) organizeazã şi realizeazã şi alte activitãţi în conformitate cu obiectivele instituţiei şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activitãţilor specifice, universitatea popularã colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat şi cu persoane fizice, fãrã a exprima interesele nici unei formaţii ori grupãri politice.

CAP. III
Patrimoniul

ART. 7
(1) Patrimoniul universitãţii populare este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã sau publicã a statului şi/sau a unitãţii administrativ teritoriale, pe care le administreazã în condiţiile legii, precum şi asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul universitãţii populare poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea universitãţii populare se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
În cadrul universitãţii populare funcţioneazã personal de conducere, personal de specialitate, personal didactic din învãţãmântul preuniversitar şi universitar, experţi din ţarã şi din strãinãtate, dupã caz, precum şi personal auxiliar.
ART. 9
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de consiliul local sau judeţean, dupã caz, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a universitãţii populare.
(2) Atribuţiile personalului încadrat al universitãţii populare sunt cele prevãzute în fişele postului.
ART. 10
Personalul de specialitate şi, dupã caz, cel auxiliar, încadrat în universitatea popularã, are obligaţia de a absolvi un curs de perfecţionare, o datã la 3 ani.
ART. 11
(1) Conducerea operativã a universitãţii populare este asiguratã de un director numit prin concurs.
(2) Directorul universitãţii populare are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã conducerea curentã a instituţiei;
b) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
c) elaboreazã programele de activitate anuale şi pe etape;
d) este ordonator terţiar de credite;
e) angajeazã personal, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) hotãrãşte mãsurile disciplinare şi de recompensare a personalului, potrivit legislaţiei în vigoare;
g) face parte din consiliul ştiinţific al universitãţii populare;
h) informeazã trimestrial consiliul ştiinţific asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii.
ART. 12
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul universitãţii populare este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef, toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta, cu avizul directorului universitãţii populare.
ART. 13
(1) Universitatea popularã este condusã de un consiliu ştiinţific format din 5-7 membri, condus de un rector.
(2) Componenţa consiliului ştiinţific este urmãtoarea:
- rectorul, în calitate de preşedinte al consiliului;
- 1-3 prorectori;
- directorul universitãţii populare, ca membru, dacã nu este prorector;
- unul dintre salariaţii permanenţi ai universitãţii populare, în calitate de secretar ştiinţific;
- 2-4 membri - lectori şi/sau cursanţi.
(3) Componenţa consiliului ştiinţific se stabileşte astfel: rectorul, prorectorul/prorectorii, secretarul ştiinţific sunt aleşi pentru o perioadã de 4 ani, membrii sunt aleşi în fiecare an.
(4) Consiliul ştiinţific se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, se pronunţã asupra programului anual de activitate şi a prioritãţilor de finanţare, analizeazã trimestrial activitatea instituţiei.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 14
(1) Universitatea popularã, când funcţioneazã de sine stãtãtor, este finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) În situaţia în care universitatea popularã funcţioneazã pe lângã alte instituţii (case de culturã, cãmine culturale, cluburi etc.), finanţarea se face prin bugetele acestora.
(3) Universitatea popularã are plan propiu de venituri şi cheltuieli, care se elaboreazã anual şi se aprobã de cãtre autoritatea tutelarã, atunci când funcţioneazã de sine stãtãtor.
(4) Cheltuielile şi veniturile universitãţilor populare care funcţioneazã pe lângã alte instituţii de culturã se regãsesc în bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiilor respective.
ART. 15
Veniturile extrabugetare se obţin din activitãţi realizate direct de universitatea popularã, şi anume din: a) încasarea de taxe de înscriere ce se percep pentru frecventarea cursurilor universitãţii populare;
b) organizarea la cerere a diferite tipuri de manifestãri cultural-ştiinţifice şi artistice;
c) organizarea în colaborare cu direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu agenţi economici, cu organizaţii sindicale sau profesionale, pe bazã de contract, a unor cursuri de reconversie profesionalã a şomerilor, de calificare în domenii solicitate pe piaţa muncii, de perfecţionare profesionalã;
d) valorificarea unor lucrãri realizate de lectori şi/sau cursanţi;
e) difuzarea unor publicaţii din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
f) editarea şi comercializarea pe orice fel de suport a albumelor cu lucrãrile reprezentative şi a înregistrãrilor celor mai talentaţi elevi ai universitãţii populare;
g) închirierea de sãli şi bunuri;
h) alte activitãţi realizate de aşezãmintele culturale, în condiţiile legii.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Universitatea popularã dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Universitatea popularã are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 17
Dacã în cadrul universitãţii populare funcţioneazã centre zonale pentru educaţia adulţilor, prezentul regulament va fi completat cu dispoziţii referitoare la modul de organizare şi desfãşurare a activitãţii acestora.
ART. 18
(1) În temeiul prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, directorul universitãţii populare elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(2) Prezentul regulament este avizat de direcţia judeţeanã pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional, respectiv a municipiului Bucureşti, şi aprobat de autoritatea tutelarã.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de director, în vederea aprobãrii de autoritatea tutelarã.


ANEXA 4

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a şcolilor populare de arte şi meserii

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Şcoala popularã de arte şi meserii ...................., denumitã în continuare şcoala popularã, este instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, cu profil de învãţãmânt artistic şi de însuşire a meşteşugurilor tradiţionale, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului judeţean ................/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 2
Şcoala popularã funcţioneazã, în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare, ale Normelor didactice elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului şi de Ministerul Culturii şi Cultelor şi cu prevederile propriului regulament de organizare şi funcţionare elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 3
Şcoala popularã are sediul în imobilul situat în ................, str. ................ nr. .........., municipiul ................, judeţul ............... . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 4
Şcoala popularã iniţiazã şi desfãşoarã programe de învãţãmânt în domeniul educaţiei permanente, culturii tradiţionale şi al creaţiei populare, urmãrind cu consecvenţã:
- pãstrarea, prin programele de şcolarizare, a specificului zonal şi a cerinţelor populaţiei pe care o deserveşte;
- conservarea, valorificarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale, precum şi ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
- stimularea creativitãţii şi talentului;
- învãţarea şi promovarea meşteşugurilor şi îndeletnicirilor tradiţionale;
- cultivarea valorilor şi autenticitãţii creaţiei populare contemporane şi artei interpretative neprofesioniste în toate genurile - muzicã, coregrafie, teatru etc.;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judeţean, naţional şi internaţional.
ART. 5
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale şcoala popularã are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de învãţãmânt artistic, în toate domeniile (muzical, artã plasticã, coregrafie etc.) şi de însuşire a meşteşugurilor tradiţionale:
- întocmeşte şi asigurã îndeplinirea planurilor anuale de şcolarizare, în concordanţã cu programa analiticã elaboratã de Ministerul Culturii şi Cultelor;
- planificã activitatea instructiv-educativã a şcolii;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi cultural-artistice (spectacole, expoziţii, tabere de creaţie, schimburi culturale etc.);
c) promoveazã obiceiurile şi tradiţiile populare specifice zonei, precum şi creaţia popularã contemporanã;
d) promoveazã tinere talente din rândul propriilor cursanţi;
e) poate avea propriile formaţii artistice, iniţiazã, organizeazã, participã la concursuri şi festivaluri judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale;
f) asigurã participarea la proiecte şi schimburi culturale interjudeţene, naţionale, internaţionale;
g) organizeazã şi realizeazã şi alte activitãţi în conformitate cu obiectivele instituţiei şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activitãţilor specifice, şcoala popularã colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat, precum şi cu persoane fizice, în vederea pregãtirii, prin programul propriu de şcolarizare, a diferitelor categorii de populaţie, indiferent de sex, vârstã, religie etc.

CAP. III
Patrimoniul

ART. 7
(1) Patrimoniul şcolii populare este alcãtuit din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativteritoriale, pe care le administreazã în condiţiile legii, precum şi în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul şcolii populare poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale sau locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea şcolii populare se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
În cadrul şcolii populare funcţioneazã personal de conducere, personal de specialitate, personal didactic din învãţãmântul preuniversitar şi universitar, experţi din ţarã şi din strãinãtate, dupã caz, precum şi personal auxiliar.
ART. 9
(1) Conducerea şcolii populare este asiguratã de un director numit prin concurs.
(2) Directorul şcolii populare are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) elaboreazã programele de activitate;
c) desfãşoarã nemijlocit una dintre activitãţile de profil;
d) este ordonator terţiar de credite;
e) angajeazã personal de specialitate şi auxiliar, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) stabileşte mãsurile disciplinare sau de recompensare, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
g) reprezintã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
h) prezintã anual un raport de activitate în faţa consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
ART. 10
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul şcolii populare este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef, toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta, cu avizul directorului.
ART. 11
(1) Activitatea directorului şcolii populare este sprijinitã de consiliul de administraţie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenţa consiliului de administraţie este urmãtoarea:
- preşedinte - directorul şcolii populare;
- membri - contabilul-şef, şefii de compartimente;
- secretar - prin rotaţie, unul dintre membrii consiliului de administraţie, numit de preşedinte.
ART. 12
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea dupã cum urmeazã:
a) se întruneşte la sediul şcolii populare trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi;
b) este legal întrunit în prezenţa a douã treimi din numãrul total al membrilor sãi şi ia hotãrâri cu majoritate simplã din numãrul total al membrilor prezenţi;
c) consiliul de administraţie este prezidat de preşedinte;
d) dezbaterile consiliului de administraţie au loc potrivit ordinii de zi, comunicatã membrilor sãi cu cel puţin 3 zile înainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, inserat în registrul de şedinţe, semnat de toţi cei prezenţi la şedinţã;
f) procesul-verbal de şedinţã se semneazã de toţi participanţii la lucrãrile consiliului de administraţie.
ART. 13
(1) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
- analizeazã şi aprobã programele de activitate şi repertoriile şcolii populare, hotãrând direcţiile de dezvoltare a acesteia;
- aprobã colaborãrile şcolii populare cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
- aprobã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în vederea avizãrii acestuia de cãtre ordonatorul principal de credite, iar dupã avizarea lui, defalcarea pe activitãţi specifice;
- supune anual aprobãrii autoritãţii tutelare statul de funcţii al instituţiei, ţinând seama de scopul, obiectivele şi atribuţiile principale ale acesteia;
- aprobã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei;
- analizeazã şi propune modificãri ale regulamentului de organizare şi funcţionare şi ale structurii organizatorice ale instituţiei;
- analizeazã şi aprobã mãsuri pentru perfecţionarea, încadrarea şi promovarea salariaţilor, potrivit legii;
- hotãrãşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi aprobã tematica de concurs;
- urmãreşte buna gospodãrire şi folosire a mijloacelor materiale şi financiare ale instituţiei, luând mãsurile necesare pentru asigurarea integritãţii patrimoniului din administrare şi, dupã caz, pentru recuperarea pagubelor pricinuite;
- stabileşte modul în care se utilizeazã bugetul şi sunt orientate sumele realizate din venituri extrabugetare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- alte atribuţii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, consiliul de administraţie adoptã hotãrâri.
ART. 14
(1) Şcoala popularã are un consiliu profesoral format din 5-11 membri.
(2) Componenţa consiliului profesoral este format, de regulã, din şefii de catedre, precum şi din alte persoane propuse de directorul instituţiei.
(3) Componenţa consiliului profesoral se stabileşte la începutul fiecãrui an şcolar.
(4) Consiliul profesoral se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie; se pronunţã asupra programei şcolare anuale, a cuantumului şi modalitãţilor de finanţare.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 15
(1) Şcoala popularã este finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local.
(2) Şcoala popularã are plan propriu de venituri şi cheltuieli, care se elaboreazã anual şi se aprobã de cãtre consiliul judeţean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 16
Veniturile extrabugetare se obţin din activitãţi realizate direct de şcoala popularã, şi anume din:
a) taxele de şcolarizare ce se percep pentru frecventarea cursurilor şcolii populare de arte şi meserii;
b) spectacole prezentate de formaţiile proprii;
c) valorificarea unor lucrãri realizate de elevii şcolii;
d) difuzarea unor publicaţii, din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
e) editarea şi comercializarea pe orice fel de suport a albumelor cu lucrãrile reprezentative şi a înregistrãrilor celor mai talentaţi elevi ai şcolii populare;
f) închirierea de sãli şi bunuri;
g) prestarea altor servicii ori activitãţi, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 17
(1) Şcoala popularã dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Şcoala popularã are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 18
(1) Prezentul regulament se completeazã de drept cu actele normative în vigoare.
(2) Directorul şcolii populare, în baza prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament va fi propusã de director, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã.


ANEXA 5

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrului cultural

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Centrul cultural, denumit în continuare Centrul, este instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul de stat/judeţean/local, de interes naţional/judeţean/local, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului judeţean....................../local............... .
ART. 2
Centrul îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare şi cu cele ale propriului regulament de organizare şi funcţionare elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 3
Centrul are sediul în imobilul situat în ................................, str. ....................... nr. ..........., judeţul ................ . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 4
Centrul iniţiazã şi desfãşoarã proiecte şi programe culturale în domeniul educaţiei permanente şi a culturii tradiţionale, urmãrind cu consecvenţã:
- elaborarea unor proiecte atractive şi utile de educaţie permanentã;
- conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii pe raza cãreia funcţioneazã, precum şi ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
- pãstrarea şi cultivarea specificului zonal sau local;
- stimularea creativitãţii şi talentului;
- revitalizarea şi promovarea meseriilor şi îndeletnicirilor specifice zonei în raza cãreia funcţioneazã şi susţinerea celor care le practicã;
- cultivarea valorilor şi autenticitãţii creaţiei populare contemporane şi artei interpretative neprofesioniste, în toate genurile - muzicã, coregrafie, teatru etc.;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judeţean, naţional şi internaţional.
ART. 5
Centrul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) educarea ştiinţificã şi artisticã a publicului prin programe specifice;
b) sprijinirea tinerilor cercetãtori şi artişti valoroşi în afirmarea lor;
c) elaborarea şi editarea de studii, publicaţii şi materiale documentare;
d) colaborarea cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, cu fundaţii, universitãţi române şi strãine, în vederea cunoaşterii şi afirmãrii valorilor culturii şi civilizaţiei româneşti;
e) îmbogãţirea patrimoniului instituţiei prin donaţii, achiziţii, organizarea de tabere şi expoziţii de artã şi alte forme;
f) acreditarea formaţiilor şi ansamblurilor artistice profesioniste.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi realizarea activitãţilor specifice, Centrul colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public şi/sau privat, precum şi cu persoane fizice, fãrã a exprima nici un fel de interese de grup (etnice, politice, religioase etc.).

CAP. III
Patrimoniul

ART. 7
(1) Patrimoniului Centrului este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativteritoriale, dupã caz, pe care le administreazã în condiţiile legii, precum şi asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul Centrului poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri, din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea Centrului se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
(1) Personalul Centrului se structureazã în personal de conducere, personal de specialitate şi personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din funcţie, precum şi încetarea raporturilor de muncã ale personalului Centrului se realizeazã în condiţiile legii.
ART. 9
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de autoritatea tutelarã, dupã caz, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului.
(2) Atribuţiile personalului încadrat în cadrul Centrului sunt cele prevãzute în fişele de post.
ART. 10
(1) Centrul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii.
(2) Directorul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) asigurã condiţiile de îndeplinire şi respectare a criteriilor de autorizare a instituţiei;
c) elaboreazã programele de activitate;
d) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activitãţile specifice instituţiei;
e) este ordonator de credite;
f) hotãrãşte mãsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine, în concordanţã cu legislaţia în vigoare;
g) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
h) informeazã trimestrial consiliul de administraţie asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
i) angajeazã personal de specialitate şi administrativ în concordanţã cu reglementãrile în vigoare;
j) întocmeşte fişele posturilor prevãzute în structura organizatoricã şi urmãreşte îndeplinirea sarcinilor şi respectarea atribuţiilor concrete ale personalului din subordine;
k) rãspunde de înregistrarea proiectelor şi activitãţilor în jurnalul anual al Centrului;
l) informeazã semestrial consiliul judeţean asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi propune mãsurile necesare pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii optime şi asigurarea calitãţii proiectelor.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
(4) În absenţa directorului Centrul este condus de o persoanã din cadrul instituţiei, desemnatã de director prin decizie scrisã.
ART. 11
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, potrivit legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta, cu avizul directorului general.
ART. 12
(1) Activitatea directorului este sprijinitã de consiliul de administraţie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenţa consiliului de administraţie este urmãtoarea:
- preşedinte - directorul Centrului;
- membri - contabilul-şef, şefii de compartimente;
- secretar - prin rotaţie, unul dintre membrii consiliului de administraţie, numit de preşedinte.
ART. 13
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea dupã cum urmeazã:
a) se întruneşte la sediul Centrului, trimestrial sau de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi;
b) este legal întrunit în prezenţa a douã treimi din numãrul total al membrilor sãi şi ia hotãrâri cu majoritatea simplã din numãrul total al membrilor prezenţi;
c) consiliul de administraţie este prezidat de preşedinte;
d) dezbaterile consiliului de administraţie au loc potrivit ordinii de zi, comunicatã membrilor sãi cu cel puţin 3 zile înainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, inserat în registrul de şedinţe, semnat de cãtre toţi cei prezenţi la şedinţã;
f) procesul-verbal de şedinţã se semneazã de cãtre toţi participanţii la lucrãrile consiliului.
ART. 14
(1) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
- analizeazã şi aprobã programele de activitate şi repertoriile instituţiei, hotãrând direcţiile de dezvoltare ale Centrului;
- aprobã colaborãrile Centrului cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
- aprobã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în vederea avizãrii acestuia de cãtre ordonatorul principal de credite, iar dupã avizarea lui, defalcarea pe activitãţi specifice;
- supune, anual, aprobãrii autoritãţii tutelare, statul de funcţii al instituţiei, ţinând seama de scopul, obiectivele şi atribuţiile principale ale acesteia;
- aprobã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei;
- analizeazã şi propune modificãri ale Regulamentului de organizare şi funcţionare şi ale structurii organizatorice a instituţiei;
- analizeazã şi aprobã mãsuri pentru perfecţionarea, încadrarea şi promovarea salariaţilor, potrivit legii;
- hotãrãşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi aprobã tematica de concurs;
- urmãreşte buna gospodãrire şi folosire a mijloacelor materiale şi financiare ale instituţiei, luând mãsurile necesare pentru asigurarea integritãţii patrimoniului din administrare şi, dupã caz, pentru recuperarea pagubelor pricinuite;
- stabileşte modul în care se utilizeazã bugetul şi sunt orientate sumele realizate din venituri extrabugetare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale consiliul de administraţie adoptã hotãrâri.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 15
Cheltuielile curente şi de capital ale Centrului se finanţeazã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat/judeţean/local, prin autoritatea tutelarã.
ART. 16
Veniturile extrabugetare se realizeazã din activitãţi realizate direct de Centru, şi anume, din:
a) încasãri din spectacole, proiecţii filme, expoziţii, alte manifestãri culturale;
b) închirieri de spaţii şi bunuri mobile;
c) valorificarea unor lucrãri realizate în cadrul taberelor de creaţie, cercurilor aplicative, altor activitãţi culturale şi de educaţie permanentã;
d) editarea şi difuzarea unor publicaţii proprii sau de altã producţie, pe orice fel de suport, din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
e) prestarea unor servicii şi/sau activitãţi culturale sau de educaţie permanentã, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei, potrivit legii;
f) derularea unor proiecte şi programe culturale în parteneriat sau în colaborare cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
g) prestarea altor servicii ori activitãţi, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 17
(1) Centrul dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Centrul are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 18
(1) Prezentul regulament se completeazã, de drept, cu actele normative în vigoare.
(2) În temeiul prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, directorul elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de cãtre director, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã.


ANEXA 6

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a centrului judeţean
pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Centrul judeţean pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale................................, denumit în continuare Centrul, este instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, finanţatã din venituri proprii şi din alocaţii de la bugetul local, care funcţioneazã sub autoritatea consiliului judeţean............................ .
ART. 2
Centrul îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare şi cu cele ale propriului regulament de organizare şi funcţionare elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 3
Centrul are sediul în imobilul situat în ..............................., str. ....................... nr. ............., judeţul ........................ . Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 4
Centrul iniţiazã şi desfãşoarã proiecte şi programe culturale în domeniul educaţiei permanente şi al culturii tradiţionale, urmãrind cu consecvenţã:
- cercetarea stadiului actual al tradiţiilor şi al creaţiei populare specifice fiecãrei zone etnofolclorice a judeţului;
- protejarea şi tezaurizarea valorilor reprezentative ale creaţiei populare contemporane, constituind banca de date şi valori;
- coordonarea metodologicã a activitãţii aşezãmintelor culturale de nivel judeţean, respectiv cãmine culturale, case de culturã, universitãţi populare;
- elaborarea unor programe de valorificare a tradiţiilor locale şi stimularea creativitãţii în toate genurile artei interpretative neprofesioniste;
- iniţierea unor proiecte de sprijinire şi afirmare a creatorilor şi performerilor tradiţiei şi creaţiei populare autentice, pentru protecţia acestora împotriva denaturãrilor şi falsificãrilor;
- elaborarea unor proiecte atractive şi utile de educaţie permanentã;
- conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale, precum şi ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
- pãstrarea şi cultivarea specificului zonal;
- stimularea creativitãţii şi talentului;
- revitalizarea şi promovarea meseriilor şi îndeletnicirilor tradiţionale şi susţinerea celor care le practicã (meşteri populari şi mici meseriaşi etc.);
- cultivarea valorilor şi autenticitãţii creaţiei populare contemporane şi artei interpretative neprofesioniste în toate genurile - muzicã, coregrafie, teatru etc.;
- desfãşurarea unor programe adecvate intereselor şi preocupãrilor locuitorilor, de petrecere a timpului liber, valorificând şi obiceiurile tradiţionale din comunitatea respectivã;
- antrenarea cetãţenilor în activitatea de cunoaştere, ocrotire şi întreţinere atât a mediului natural, cât şi a mediului cultural tradiţional;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judeţean, naţional şi internaţional.
ART. 5
Centrul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã şi îndrumã din punct de vedere metodologic, în plan judeţean, activitatea aşezãmintelor culturale;
b) sprijinã activitatea aşezãmintelor culturale în domeniul formãrii formatorilor şi al perfecţionãrii personalului de specialitate;
c) editeazã şi difuzeazã publicaţii în domeniul educaţiei permanente pentru reţeaua judeţeanã a aşezãmintelor culturale;
d) realizeazã programe de educaţie permanentã în parteneriat cu instituţiile de specialitate din ţarã şi din strãinãtate;
e) iniţiazã şi sprijinã proiecte şi programe de promovare a obiceiurilor şi tradiţiilor populare;
f) propune zone de obiceiuri şi tradiţii populare protejate din cadrul judeţului;
g) efectueazã studii şi cercetãri privind obiceiurile, tradiţiile populare şi meşteşugãreşti tradiţionale;
h) iniţiazã şi aplicã programe pentru conservarea şi protejarea obiceiurilor, tradiţiilor populare şi meşteşugãreşti tradiţionale;
i) asigurã asistenţã de specialitate şi organizeazã cursuri de perfecţionare pentru personalul încadrat în aşezãmintele culturale care funcţioneazã la nivel local, cu avizul direcţiei judeţene pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional.
ART. 6
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi pentru realizarea activitãţilor specifice, Centrul colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau privat şi cu persoane fizice, fãrã a exprima nici un fel de interese de grup (etnice, politice, religioase ş.a.).

CAP. III
Patrimoniul

ART. 7
(1) Patrimoniul Centrului este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativteritoriale, dupã caz, pe care le administreazã în condiţiile legii, precum şi asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul Centrului poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri, din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept public şi/sau privat, a unor persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea Centrului se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 8
(1) Personalul Centrului se structureazã în personal de conducere, de specialitate şi personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din funcţie, precum şi încetarea raporturilor de muncã ale personalului Centrului se realizeazã în condiţiile legii.
ART. 9
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de consiliul judeţean, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a Centrului.
(2) Atribuţiile personalului încadrat la Centru sunt cele prevãzute în fişele postului.
ART. 10
Personalul de specialitate şi, dupã caz, cel auxiliar, încadrat în Centru, are obligaţia absolvirii unui curs de perfecţionare, o datã la 3 ani.
ART. 11
(1) Centrul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii.
(2) Directorul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) asigurã condiţiile de îndeplinire şi respectare a criteriilor de autorizare a instituţiei;
c) elaboreazã programele de activitate;
d) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activitãţile specifice instituţiei;
e) este ordonator terţiar de credite;
f) hotãrãşte mãsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine, în concordanţã cu legislaţia în vigoare;
g) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
h) informeazã trimestrial consiliul de conducere asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
i) angajeazã personal de specialitate şi administrativ în concordanţã cu reglementãrile în vigoare;
j) întocmeşte fişele posturilor prevãzute în structura organizatoricã şi urmãreşte îndeplinirea sarcinilor şi respectarea atribuţiilor concrete ale personalului din subordine;
k) rãspunde de înregistrarea proiectelor şi activitãţilor în jurnalul anual al Centrului;
l) informeazã semestrial consiliul judeţean asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi propune mãsurile necesare pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii optime şi asigurarea calitãţii proiectelor.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
(3) În absenţa directorului Centrul este condus de o persoanã din cadrul instituţiei, desemnatã de director prin decizie scrisã.
ART. 12
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul este ajutat de un contabil-şef, numit cu acordul autoritãţii tutelare, potrivit legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta cu avizul directorului.
ART. 13
(1) Activitatea directorului este sprijinitã de consiliul de administraţie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenţa consiliului de administraţie este urmãtoarea:
- preşedinte - directorul Centrului;
- membri - contabilul-şef, şefii de compartimente;
- secretar - prin rotaţie, unul dintre membrii consiliului de administraţie, numit de preşedinte.
ART. 14
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea dupã cum urmeazã:
a) se întruneşte la sediul Centrului lunar sau de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi;
b) este legal întrunit în prezenţa a douã treimi din numãrul total al membrilor sãi şi ia hotãrâri cu majoritatea simplã din numãrul total al membrilor prezenţi;
c) Consiliul de administraţie este prezidat de preşedinte;
d) dezbaterile consiliului de administraţie au loc potrivit ordinii de zi, comunicatã membrilor sãi cu cel puţin 3 zile înainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, inserat în registrul de şedinţe, semnat de cãtre toţi cei prezenţi la şedinţã;
f) procesul-verbal de şedinţã se semneazã de cãtre toţi participanţii la lucrãrile consiliului.
ART. 15
(1) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
- analizeazã şi aprobã programele de activitate ale instituţiei, hotãrând direcţiile de dezvoltare ale Centrului;
- aprobã colaborãrile Centrului cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
- aprobã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în vederea avizãrii acestuia de cãtre ordonatorul principal de credite, iar dupã avizarea lui, defalcarea pe activitãţi specifice;
- supune, anual, aprobãrii autoritãţii tutelare, statul de funcţii al instituţiei, ţinând seama de scopul, obiectivele şi atribuţiile principale ale acesteia;
- aprobã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei;
- analizeazã şi aprobã mãsuri pentru perfecţionarea, încadrarea şi promovarea salariaţilor potrivit legii;
- hotãrãşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi aprobã tematica de concurs;
- urmãreşte buna gospodãrire şi folosire a mijloacelor materiale şi financiare ale instituţiei, luând mãsurile necesare pentru asigurarea integritãţii patrimoniului din administrare şi, dupã caz, pentru recuperarea pagubelor pricinuite;
- stabileşte modul în care se utilizeazã bugetul şi sunt orientate sumele realizate din venituri extrabugetare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, consiliul de administraţie adoptã hotãrâri.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 16
Cheltuielile curente şi de capital ale Centrului se finanţeazã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul local, prin autoritatea tutelarã.
ART. 17
Veniturile extrabugetare se realizeazã din activitãţi realizate direct de Centru, şi anume, din:
a) taxele pentru cursuri, inclusiv cele de perfecţionare;
b) închirieri de spaţii şi bunuri mobile;
c) spectacole organizate de instituţie;
d) organizarea unor manifestãri culturale;
e) valorificarea unor lucrãri realizate prin activitãţi specifice;
f) editarea şi difuzarea unor publicaţii proprii sau de altã producţie, pe orice fel de suport, din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi culturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
g) derularea unor proiecte şi programe culturale în parteneriat sau în colaborare cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
h) prestarea altor servicii şi/sau activitãţi culturale sau de educaţie permanentã în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei, potrivit legii.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 18
(1) Centrul dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Centrul are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 19
(1) Prezentul regulament se completeazã, de drept, cu actele normative în vigoare şi se aprobã prin ordin al ministrului culturii şi cultelor în termen de 30 de zile de la data elaborãrii.
(2) În temeiul prezentului regulament şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, directorul elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament vor fi propuse de consiliul de administraţie, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã.


ANEXA 7

REGULAMENT - CADRU
de organizare şi funcţionare a formaţiei şi a
ansamblului profesionist pentru promovarea culturii tradiţionale

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Formaţia/ansamblul profesionist pentru promovarea culturii tradiţionale ....., denumitã/denumit în continuare formaţie/ansamblu, este instituţie publicã sau privatã de spectacol, cu personalitate juridicã.
ART. 2
Formaţia/ansamblul, ca instituţie publicã de spectacol, funcţioneazã sub autoritatea consiliului judeţean ..... / sindicatului ..... / organizaţiei neguvernamentale ......
ART. 3
Formaţia/ansamblul îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei române în vigoare, cu cele ale propriului regulament de organizare şi funcţionare elaborat în temeiul regulamentului-cadru.
ART. 4
Formaţia/ansamblul are sediul în imobilul situat în ............, str. ......... nr. ....., judeţul ........ Toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile etc. vor conţine denumirea completã a instituţiei şi indicarea sediului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
(1) Formaţia/ansamblul este o instituţie care îndeplineşte rolul de promovare şi valorificare a culturii tradiţionale şi a creaţiei populare contemporane, printr-o riguroasã activitate artisticã, realizatã prin spectacole, pe stagiuni.
(2) Formaţia/ansamblul iniţiazã şi desfãşoarã proiecte în domeniul educaţiei permanente, al culturii tradiţionale şi al creaţiei populare contemporane, urmãrind cu consecvenţã:
- elaborarea unor proiecte atractive şi utile de educaţie permanentã;
- conservarea şi transmiterea valorilor morale, artistice şi tehnice ale comunitãţii locale, precum şi ale patrimoniului cultural naţional şi universal;
- pãstrarea şi cultivarea specificului spaţiului cultural în care îşi desfãşoarã activitatea;
- stimularea creativitãţii şi talentului;
- cultivarea valorilor şi autenticitãţii creaţiei populare contemporane şi artei interpretative profesioniste (muzicã, coregrafie);
- desfãşurarea unor programe adecvate intereselor şi preocupãrilor, de petrecere a timpului liber al populaţiei, valorificând şi obiceiurile tradiţionale;
- dezvoltarea schimburilor culturale pe plan judeţean, naţional şi internaţional.
ART. 6
Formaţia/ansamblul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã;
b) organizeazã şi desfãşoarã activitãţii cultural-artistice;
c) efectueazã culegeri de folclor în vederea îmbogãţirii repertoriului;
d) promoveazã obiceiurile şi tradiţiile populare autentice, precum şi valorile creaţiei populare contemporane;
e) iniţiazã şi desfãşoarã proiecte şi programe de conservare şi transmitere a valorilor morale şi artistice ale spaţiului cultural în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi ale patrimoniului naţional şi universal;
f) sprijinã formaţiile artistice de amatori prin organizarea şi/sau susţinerea concursurilor şi festivalurilor folclorice;
g) participã la proiecte şi schimburi culturale interjudeţene, naţionale, internaţionale;
h) organizeazã şi realizeazã şi alte activitãţi în conformitate cu obiectivele instituţiei.
ART. 7
În vederea exercitãrii în condiţii optime a atribuţiilor ce-i revin, formaţia/ansamblul îşi desfãşoarã activitatea pe baza unor programe aprobate pe stagiuni şi pe luni calendaristice care includ: numãrul de premiere, numãrul de spectacole şi numãrul de repetiţii, precum şi obligaţiile membrilor formaţiei/ansamblului.
ART. 8
Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin şi pentru realizarea activitãţilor specifice, formaţia/ansamblul colaboreazã cu instituţii de specialitate, organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept public sau/şi privat şi cu persoane fizice, fãrã a exprima nici un fel de interese de grup (politice, religioase şi altele).

CAP. III
Patrimoniul

ART. 9
(1) Patrimoniul formaţiei/ansamblului cu statut de instituţie publicã este format din drepturi şi obligaţii asupra unor bunuri aflate în proprietatea publicã sau privatã a statului şi/sau a unitãţii administrativ-teritoriale, dupã caz, pe care le administreazã în condiţiile legii, precum şi asupra unor bunuri aflate în proprietatea privatã a instituţiei.
(2) Patrimoniul formaţiei/ansamblului poate fi îmbogãţit şi completat prin achiziţii, donaţii, precum şi prin preluarea în regim de comodat sau prin transfer, cu acordul pãrţilor, de bunuri, din partea unor instituţii publice ale administraţiei publice centrale şi locale, a unor persoane juridice de drept privat sau persoane fizice din ţarã sau din strãinãtate.
(3) Bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea formaţiei/ansamblului se gestioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, conducerea instituţiei fiind obligatã sã aplice mãsurile de protecţie prevãzute de lege în vederea protejãrii acestora.

CAP. IV
Personalul şi conducerea

ART. 10
(1) Personalul formaţiei/ansamblului se structureazã în personal de conducere, de specialitate şi personal auxiliar.
(2) Ocuparea posturilor, eliberarea din funcţie, precum şi încetarea raporturilor de muncã ale personalului formaţiei/ansamblului se realizeazã în condiţiilie legii.
ART. 11
(1) Structura organizatoricã şi numãrul de posturi, aprobate de autoritatea tutelarã, în cazul formaţiilor/ansamblurilor cu statut de instituţie publicã, sunt cele prevãzute în anexa la Regulamentul de organizare şi funcţionare a acestora.
(2) Atribuţiile personalului încadrat în formaţie/ansamblu sunt cele prevãzute în fişele postului.
(3) Personalul de specialitate şi, dupã caz, cel auxiliar, încadrat în formaţie/ansamblu, are obligaţia absolvirii unui curs de perfecţionare, o datã la 3 ani.
ART. 12
(1) Formaţia/ansamblul este condus de un director, numit prin concurs, conform legii.
(2) Directorul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã conducerea activitãţii curente a instituţiei;
b) asigurã condiţiile de îndeplinire şi respectare a criteriilor de acreditare a instituţiei;
c) elaboreazã programele de activitate;
d) aprobã programele stagiunilor, inclusiv repertoriile;
e) conduce nemijlocit şi concret un domeniu distinct din activitãţile specifice instituţiei;
f) este ordonator de credite;
g) hotãrãşte mãsurile disciplinare sau de recompensare a personalului din subordine, în concordanţã cu legislaţia în vigoare;
h) reprezintã şi angajeazã instituţia în raporturile cu persoanele juridice şi fizice din ţarã şi din strãinãtate, precum şi în faţa organelor jurisdicţionale;
i) informeazã trimestrial consiliul de conducere asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, stabilind împreunã cu acesta mãsuri corespunzãtoare pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
j) angajeazã personal de specialitate şi administrativ în concordanţã cu reglementãrile în vigoare;
k) întocmeşte fişele posturilor prevãzute în structura organizatoricã şi urmãreşte îndeplinirea sarcinilor şi respectarea atribuţiilor concrete ale personalului din subordine;
l) informeazã semestrial consiliul local asupra realizãrii obiectivelor stabilite şi a prestaţiei colectivului pe care îl conduce, propunând şi mãsurile pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii optime şi asigurarea calitãţii proiectelor.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
(4) În absenţa directorului formaţia/ansamblul este condus de o persoanã din cadrul acestuia, desemnatã de director prin decizie scrisã.
ART. 13
(1) În exercitarea atribuţiilor sale directorul este ajutat de un contabil-şef, dupã caz, numit cu acordul autoritãţii tutelare, conform legii.
(2) Contabilul-şef se subordoneazã directorului şi îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
- coordoneazã activitatea financiar-contabilã şi de salarizare;
- exercitã controlul financiar propriu, prin viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea înregistrãrilor financiar-contabile;
- organizeazã şi rãspunde de efectuarea inventarierilor periodice ale patrimoniului instituţiei;
- propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii financiar-contabile a instituţiei;
- participã în mod nemijlocit la elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei;
- îndeplineşte orice alte atribuţii specifice funcţiei pe care o ocupã, potrivit legii.
(3) În absenţa contabilului-şef toate atribuţiile sale se exercitã de persoana desemnatã de acesta cu avizul directorului.
ART. 14
(1) Activitatea directorului este sprijinitã de consiliul de administraţie, organ colectiv de conducere cu caracter deliberativ.
(2) Componenţa consiliului de administraţie este urmãtoarea:
- preşedinte - directorul formaţiei/ansamblului;
- membri - contabilul-şef, şefii de compartimente;
- secretar - prin rotaţie, unul dintre membrii consiliului de administraţie, numit de preşedinte.
ART. 15
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea dupã cum urmeazã:
a) se întruneşte la sediul formaţiei/ansamblului, trimestrial sau de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi;
b) este legal întrunit în prezenţa a douã treimi din numãrul total al membrilor sãi şi ia hotãrâri cu majoritatea simplã din numãrul total al membrilor prezenţi;
c) consiliul de administraţie este prezidat de preşedinte;
d) dezbaterile consiliului de administraţie au loc potrivit ordinii de zi, comunicatã membrilor sãu cu cel puţin 3 zile înainte, prin grija secretarului;
e) dezbaterile se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, inserat în registrul de şedinţe, semnat de cãtre toţi cei prezenţi la şedinţã;
f) procesul-verbal de şedinţã se semneazã de cãtre toţi participanţii la lucrãrile consiliului.
ART. 16
(1) Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
- analizeazã şi aprobã programele de activitate şi repertoriile instituţiei, hotãrând direcţiile de dezvoltare ale formaţiei/ansamblului;
- aprobã colaborãrile formaţiei/ansamblului cu alte instituţii din ţarã şi din strãinãtate;
- aprobã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei, în vederea avizãrii acestuia de cãtre ordonatorul principal de credite, iar dupã avizarea lui, defalcarea pe activitãţi specifice;
- supune, anual, aprobãrii autoritãţii tutelare, statul de funcţii al instituţiei, ţinând seama de scopul, obiectivele şi atribuţiile principale ale instituţiei;
- aprobã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei;
- analizeazã şi propune modificãri ale Regulamentului de organizare şi funcţionare şi ale structurii organizatorice a instituţiei;
- analizeazã şi aprobã mãsuri pentru perfecţionarea, încadrarea şi promovarea salariaţilor, potrivit legii;
- hotãrãşte organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi aprobã tematica de concurs;
- urmãreşte buna gospodãrire şi folosire a mijloacelor materiale şi financiare ale instituţiei, luând mãsurile necesare pentru asigurarea integritãţii patrimoniului din administrare şi, dupã caz, pentru recuperarea pagubelor pricinuite;
- stabileşte modul în care se utilizeazã bugetul şi sunt orientate sumele realizate din venituri extrabugetare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, consiliul de administraţie adoptã hotãrâri.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli

ART. 17
Cheltuielile curente şi de capital ale formaţiei/ansamblului, cu statut de instituţie publicã, se finanţeazã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul local, prin autoritatea tutelarã.
ART. 18
Veniturile extrabugetare se realizeazã din activitãţi realizate direct de formaţie/ansamblu, şi anume, din:
a) încasãri din spectacole;
b) încasãri din turnee cu spectacole în strãinãtate;
c) închirieri de sãli şi bunuri;
d) încasãri din contracte încheiate între formaţie/ ansamblu şi unitãţi economice şi/sau persoane fizice în vederea prestãrii unor servicii artistice;
e) realizarea şi difuzarea unor lucrãri şi publicaţii pe orice fel de suport (tipãrituri, audio, video, CD etc.) din domeniul culturii populare, educaţiei permanente, ştiinţei şi literaturii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
f) prestarea şi a altor servicii (culturale, de educaţie permanentã etc.) ori activitãţi, în conformitate cu obiectivele şi atribuţiile instituţiei.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 19
(1) Formaţia/ansamblul dispune de ştampilã şi sigiliu proprii.
(2) Formaţia/ansamblul are arhivã proprie în care se pãstreazã, conform prevederilor legale:
- actul normativ de înfiinţare;
- documentele financiar-contabile, planul şi programul de activitate, dãri de seamã şi situaţii statistice;
- corespondenţa;
- alte documente, potrivit legii.
ART. 20
(1) Prezentul regulament se completeazã, de drept, cu actele normative în vigoare.
(2) În temeiul prezentului regulament şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare directorul elaboreazã Regulamentul de ordine interioarã al instituţiei.
(3) Orice modificare şi completare a prezentului regulament de organizare şi funcţionare vor fi propuse de consiliul de administraţie, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea tutelarã, dupã caz.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016