Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.143 din 10 decembrie 1997  pentru aprobarea Normelor de completare a Normelor metodologice de aplicare a   Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.143 din 10 decembrie 1997 pentru aprobarea Normelor de completare a Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 361 din 16 decembrie 1997
Ministrul finanţelor,
având în vedere <>Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,
în temeiul prevederilor <>art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 582/1997 privind introducerea sistemului de marcare pentru bãuturi alcoolice,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele de completare a Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 213/1996 , astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.419/1997 şi, respectiv, prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.045/1997 .
ART. 2
Prevederile normelor aprobate potrivit art. 1 se aplica începând cu data de 1 martie 1998.
ART. 3
Direcţia generalã legislaţie impozite indirecte, Direcţia Generalã a Vamilor şi Direcţia presa, relaţii cu publicul şi protocol vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 213/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu adaptarea textelor şi renumerotarea corespunzãtoare a acestora.

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu


NORME
de completare a Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun şi bãuturi alcoolice

Prezentele norme completeazã Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 23/1995 , aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 213/1996 , modificate şi completate din <>ordinele ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.419/1997 şi nr. 2.045/1997, dupã cum urmeazã:

A. Punctul 2 se completeazã cu alineatele 3, 4 şi 5, care vor avea urmãtorul cuprins:
"Începând cu data de 1 martie 1998 se introduce sistemul de marcare pentru urmãtoarele grupe de bãuturi alcoolice*):
a) bãuturi spirtoase;
b) tuica şi rachiuri naturale;
c) vinuri;
d) bãuturi pe baza de vin.
Pana la data de 1 martie 1998, agenţii economici producãtori, importatori şi comercianţi sunt obligaţi sa lichideze stocurile de bãuturi alcoolice prevãzute la alin. 3, nemarcate.
Nu sunt supuse sistemului de marcare bãuturile alcoolice care se comercializeazã în stare vãrsatã."
---------
*) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 582/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997.

B. Punctul 3 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"3. Marcarea tigaretelor şi a produselor din tutun se face prin timbre.
Marcarea bãuturilor alcoolice se face prin banderole.
Machetele timbrelor şi ale banderolelor sunt prezentate în anexa A1 la prezentele norme metodologice.
Marcajele se tiparesc de cãtre unitatea specializatã, autorizata de Ministerul Finanţelor."

C. Punctul 4 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"4. Aplicarea marcajelor se face, potrivit prevederilor art. 4 alin. 1 din ordonanta, pe ambalajul individual al produsului, pe sistemul de închidere, astfel încât prin deschiderea ambalajului sa se deterioreze marcajul.
Banderolele pentru marcarea bãuturilor alcoolice se aplica pe sistemul de închidere a buteliilor sau a cutiilor tip tetrapak, tetrabrik etc., în forma de "U" sau "L".
În cazul în care pachetele, cutiile sau sticlele sunt invelite în celofan sau sunt prevãzute cu un alt invelis de protecţie transparent, marcajele se aplica sub acest invelis.
Produsele de natura celor supuse marcarii - nemarcate sau cu marcaje false -, devenite proprietatea statului prin confiscare, potrivit legii, vor purta marcaje speciale, realizate de cãtre unitatea autorizata de Ministerul Finanţelor cu tipãrirea acestora. Ministerul Finanţelor va desemna unitatea care va aplica aceste marcaje. Valorificarea produselor respective se va face potrivit prevederilor legale în vigoare."

D. Punctul 5 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"5. Potrivit prevederilor art. 5 din ordonanta, responsabilitatea marcarii produselor revine agenţilor economici care deţin licenţe de fabricaţie sau de import. Marcajele se aplica efectiv pe produs de cãtre producãtorul intern sau extern.
Aceste licenţe se elibereazã de cãtre Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei sau de cãtre Ministerul Finanţelor, dupã caz.
Licenta poate fi acordatã numai agenţilor economici - persoane fizice autorizate sau persoane juridice -, înmatriculaţi în România.
Licenta este nominalã şi nu poate fi cedata direct sau indirect. Aceasta poate fi însã utilizata şi de cãtre sucursalele sau filialele, cu sau fãrã personalitate juridicã, ale agentului economic deţinãtor de licenta, numai în cadrul contractului extern încheiat de acesta, contract care a stat la baza eliberãrii respectivei licenţe de import.
Pentru importul de produse supuse marcarii, licentele de import se acorda de cãtre Ministerul Finanţelor, în cazul tigaretelor şi produselor din tutun, iar pentru bãuturile alcoolice, de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti. Aceste licenţe se acorda în baza unei cereri-tip, prezentatã în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Cererea va fi însoţitã de urmãtoarele documente, în fotocopii certificate pentru conformitate cu originalul:
a) documentele legale de constituire a societãţii comerciale, cu toate modificãrile intervenite pana la data solicitãrii licenţei (statutul societãţii comerciale, hotãrârea judecãtoreascã de înfiinţare a acesteia, certificatul de înmatriculare la Registrul comerţului, certificatul de înregistrare fiscalã);
b) cazierele judiciare ale administratorilor şi directorilor executivi;
c) contractul încheiat direct între importator şi producãtorul extern sau reprezentantul acestuia. În cazul în care contractul este încheiat cu un reprezentant al producãtorului extern, se va prezenta un document care sa ateste relaţia contractualã dintre producãtorul extern şi furnizorul extern al deţinãtorului de licenta;
d) scrisoare de bonitate bancarã;
e) declaraţie, pe propria rãspundere a solicitantului, privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spaţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfãşoarã activitatea, precum şi adresele acestora.
Cererile însoţite de documentele prevãzute mai sus se înregistreazã la Ministerul Finanţelor şi la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, în Registrul de evidenta a cererilor pentru acordarea licenţelor de import, potrivit modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice."

E. Punctul 8 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"8. Timbrele, banderolele şi etichetele sunt hârtii de valoare cu regim special şi sunt tipãrite de unitatea specializatã, autorizata de Ministerul Finanţelor sa le tipareasca."

F. Punctul 9 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"9. Pentru procurarea marcajelor, agenţii economici producãtori interni sau importatori, deţinãtori de licenţe, completeazã nota de comanda conform modelului din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, în trei exemplare, dintre care doua exemplare se depun la autoritatea emitenta a licenţei.
Fiecare comanda de timbre, banderole sau etichete de marcare se aproba de cãtre autoritatea emitenta a licitaţiei, numai dacã importatorul prezintã scrisoare de garanţie bancarã sau dovada depozitului bancar, echivalente cu valoarea accizelor corespunzãtoare cantitãţilor de mãrfuri pentru care s-au solicitat marcaje.
În baza notelor de comanda aprobate se atribuie fiecãrui producãtor intern sau importator de produse supuse marcarii un cod special (bazat pe codul fiscal), care se va regasi inscripţionat pe marcajele tipãrite ce vor fi aplicate pe produsele fabricate sau importate de cãtre aceştia. Sistemul de codificare specialã pentru producãtorii interni sau pentru importatori este cel prevãzut în anexa A2 la prezentele norme metodologice.
Dupã aprobarea comenzii, autoritatea emitenta a licenţei va întocmi o situaţie centralizatoare în trei exemplare, dupã modelul din anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice. Exemplarul 1 al acestei situaţii, însoţit de exemplarul 1 al notei de comanda, se transmite, în termen de 5 zile de la aprobare, unitãţii specializate autorizate pentru tipãrirea marcajelor. Exemplarul 2 se va transmite, în acelaşi termen, serviciilor de prelucrare automatã a datelor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, iar exemplarul 3 se va pãstra în arhiva proprie. Lunar, pana la data de 15 a lunii urmãtoare, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au obligaţia de a transmite Direcţiei generale de tehnologia informatiei financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, cumulat de la începutul anului, situaţia marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate de cãtre fiecare producãtor intern şi importator de bãuturi alcoolice. Aceasta situaţie se va întocmi separat pentru fiecare produs supus marcarii.
Direcţia generalã de tehnologia informatiei financiare va transmite lunar, pana la sfârşitul lunii urmãtoare, Direcţiei generale de legislaţie impozite indirecte, situaţia centralizata pe ţara, pe fiecare produs supus marcarii, a tuturor marcajelor aprobate, ridicate şi utilizate.
Unitatea autorizata pentru tipãrirea marcajelor realizeazã marcajele în baza situaţiilor centralizatoare şi este obligatã sa ţinã evidenta tipariturilor şi sa informeze lunar Ministerul Finanţelor - Direcţia generalã de legislaţie impozite indirecte, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, despre cantitãţile livrate.
Marcajele vor fi realizate prin emisiuni identificate printr-un cod şi o serie de emisiune, aprobate de Ministerul Finanţelor.
Unitatea specializatã autorizata pentru tipãrirea marcajelor realizeazã marcajele pe baza notelor de comanda şi numai dupã prezentarea de cãtre agentul economic producãtor intern sau importator a dovezii plãţii şi a extrasului de cont ce atesta virarea contravalorii marcajelor comandate în contul acesteia.
Dovada plãţii şi extrasul de cont vor purta obligatoriu viza societãţii bancare la care agenţii economici producãtori interni sau importatori au deschis contul.
Agenţii economici care deţin licenta de producãtor intern sau de importator pot utiliza marcajele aprobate numai în limita termenului de valabilitate a licenţei.
Marcajele neintroduse în ţara în termenul legal îşi pierd valabilitatea, cu excepţia cazurilor în care autoritatea emitenta a licenţei aproba utilizarea acestora şi în anul urmãtor celui de valabilitate a licenţei.
Utilizarea marcajelor şi în anul urmãtor celui de valabilitate a licenţei se poate face numai cu avizul autoritãţii emitente a licenţei, aviz ce poate fi acordat:
a) fie prin prelungirea valabilitãţii licenţei precedente, pana la data de 31 martie a anului urmãtor;
b) fie prin acordarea unei noi licenţe.
Pentru prelungirea valabilitãţii licenţei precedente pana la data de 31 martie a anului urmãtor, agentul economic trebuie sa depunã la autoritatea emitenta a licenţei urmãtoarele documente:
- dovada transmisã de producãtorul extern sau de reprezentantul acestuia, din care sa rezulte existenta unui stoc de marcaje care fie au fost aplicate deja pe produse şi neexpediate încã beneficiarului de contract, fie exista în stoc, dar nu sunt aplicate pe produsele supuse marcarii;
- dovada justificarii periodice, potrivit prevederilor legale, a utilizãrii marcajelor aprobate;
- actele de control încheiate de organele de control ale Ministerului Finanţelor pe linia respectãrii condiţiilor legale de utilizare a marcajelor.
Autoritatea emitenta a licenţei poate aproba utilizarea marcajelor peste termenul de valabilitate a acesteia, pe baza unei noi licenţe şi în condiţiile prezentãrii aceloraşi acte prevãzute la alineatul precedent. În plus, în aceasta situaţie, agentul economic importator trebuie sa îndeplineascã toate cerinţele prevãzute de lege în vederea eliberãrii licenţei de import pentru anul urmãtor, având un contract de import încheiat cu acelaşi producãtor extern sau cu reprezentantul acestuia, ca şi în anul precedent.
În cazul în care, pana la expirarea termenului de valabilitate a licenţei, importatorii nu justifica prin importuri efective utilizarea marcajelor exportate sau, în cazuri obiective, reimportul acestora, garanţia bancarã sau depozitul bancar va fi executat parţial sau total, corespunzãtor cantitãţii de marcaje nejustificate.
Executarea garanţiei bancare sau a depozitului bancar se face în baza unei cereri scrise din partea unitãţii vamale cãtre societatea bancarã emitenta."


ANEXA A1

MACHETELE
timbrelor şi banderolelor




a) Timbre pentru tigarete şi produse din tutun

- 45 mm -


| |
| |
| | - 22 mm -
| |
| |
-----------------------------

b) Banderole pentru marcarea bãuturilor alcoolice

- butelii sau cutii tip tetrapak etc., peste 500 ml:

- aplicare în forma de "U"

- 160 mm -
----------------------------------------------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
----------------------------------------------------------------

- aplicare în forma de "L"

- 80 mm -
-------------------------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
-------------------------------------------

- butelii sau cutii tip tetrapak, tetrabrik etc., sub 500 ml:

- aplicare în forma de "U"

- 120 mm -
------------------------------------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
------------------------------------------------------

- aplicare în forma de "L"

- 60 mm -
----------------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
----------------------------------

- butelii sau cutii tip tetrapak, tetrabrik etc., sub 50 ml:

- aplicare în forma de "U"

- 60 mm -
----------------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
----------------------------------

- aplicare în forma de "L"

- 40 mm -
------------------------
| |
| |
| | - 18 mm -
| |
------------------------




ANEXA A2

SISTEME DE CODIFICARE SPECIALĂ




a) Tigarete şi produse din tutun

- pentru producãtorii interni

A RO [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
accize codul fiscal

- pentru importatori

A [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
accize indicativul codul fiscal
tarii din
care se face
importul

b) Bãuturi alcoolice

- pentru producãtorii interni

A [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
accize indicativul codul fiscal
judeţului de
resedinta al
producãtorului

- pentru importatori

A [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
accize indicativul codul fiscal
tarii din
care se face
importul



NOTA:
În cazul în care indicativul judeţului, respectiv al tarii din care se face importul, nu conţine doua, respectiv trei caractere alfanumerice, acestea se vor completa cu cifra zero în fata indicativului existent.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016