Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.051 din 28 noiembrie 1997  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea si scaderea pentru cauze de insolvabilitate a obligatiilor bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.051 din 28 noiembrie 1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea si scaderea pentru cauze de insolvabilitate a obligatiilor bugetare

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 55 din 9 februarie 1998
    Ministru de stat, ministrul finanţelor,
    având în vedere dispoziţiile referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997,
    în baza prevederilor art. 109 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 şi ale art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,

    emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare, prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, Direcţia generală a trezoreriei, Direcţia Generală a Vamilor şi unităţile sale teritoriale, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unităţile subordonate vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României.


          p. Ministru de stat,
          ministrul finanţelor,
         Corneliu Eugeniu Gorcea,
            secretar de stat


    ANEXA

                    NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare

    1. Referitor la art. 86
    -----------------------
    1.1. Compensarea este o procedura de stingere a obligaţiilor bugetare ce intervine în situaţia în care acelaşi contribuabil, persoana fizica sau juridică, are, pe de o parte, obligaţii de plata la buget, iar pe de alta parte are de primit sume plătite în plus, de rambursat ori de restituit, după caz, de la buget.
    1.2. Sunt abilitate sa procedeze la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare următoarele organe, denumite în continuare organe de specialitate competente:
    a) direcţiile de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi organele teritoriale subordonate;
    b) direcţiile regionale vamale, pentru obligaţiile bugetare determinate de organele vamale.
    Compensarea, restituirea şi scăderea, pentru cauze de insolvabilitate, a obligaţiilor bugetare ale debitorilor (plătitorilor) se efectuează de către organele de specialitate prevăzute la alineatul precedent, în a căror raza teritorială se afla domiciliul sau sediul acestora, unde sunt luaţi în evidenta fiscală ori unde s-a făcut plata, după caz.
    1.3. Restituirea sumelor plătite în plus se face în următoarele cazuri:
    - plătitorul nu are alte obligaţii bugetare restante din anii precedenti sau din anul curent;
    - după compensare mai rămân sume plătite în plus, iar plătitorul nu mai are debite de achitat şi nici nu solicita compensarea acestor sume cu obligaţii bugetare viitoare;
    - plata s-a efectuat eronat la alt organ fiscal.
    1.4. Restituirea sumelor plătite în plus se va efectua la cererea plătitorului, pentru orice suma, cu respectarea regulilor menţionate la pct. 3.2. şi 3.3. şi în baza referatului aprobat de conducerea organelor de specialitate competente, prevăzute la pct. 1.2., după caz.
    1.5. După aprobarea restituirii sumelor solicitate de contribuabili, persoane juridice, organul de specialitate competent va dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale.
    In cazul contribuabililor, persoane fizice, restituirea sumelor aprobate se efectuează în numerar, prin casieria trezoreriei, direct persoanei fizice în cauza sau prin mandat poştal, după caz.
     Efectuarea operaţiunilor de compensare sau de restituire a taxelor de timbru se face în conformitate cu reglementările legale în materie.

    2. Referitor la art. 87
    -----------------------
    Sumele plătite în plus de contribuabil sau cele de rambursat ori de restituit, după caz, prevăzute la pct. 1.1, se compensează cu obligaţii de plata fiscale şi nefiscale, către bugetul de stat şi bugetele locale, precum şi către fondurile speciale gestionate de Ministerul Finanţelor, în ordinea prevăzută la art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997.

    3. Referitor la art. 88
    -----------------------
    3.1. Compensarea sumelor plătite în plus de contribuabili se face din oficiu sau la cererea acestora, de către organele de specialitate competente prevăzute la pct. 1.2, cu aprobarea conducerii acestora.
    3.2. Când compensarea sumelor plătite în plus se face la cererea contribuabilului, se au în vedere următoarele:
    - cererea sa fie prezentată în cadrul termenului legal de prescripţie şi sa conţină expres suma plătită în plus şi cea solicitată a fi compensată;
    - existenta elementelor din care rezulta ca suma de compensat solicitată nu se cuvine, potrivit legii, bugetului;
    - documentele din care rezulta ca suma a fost plătită în contul veniturilor bugetare.
    Cererile vor fi examinate şi soluţionate în termen de 30 de zile de la data înregistrării.
    3.3. In vederea efectuării compensării, organele de specialitate competente întocmesc un dosar care va cuprinde următoarele documente:
    - cererea plătitorului, semnată personal sau de către împuternicit, în baza unei procuri legalizate, sau nota de constatare a organului de specialitate competent, în cazul compensării din oficiu;
    - pentru contribuabili, persoane fizice, o copie de pe rolul pe anul în curs şi de pe rolul în care a apărut plusul pentru veniturile cu debit sau documentul din care sa rezulte operaţiunea de virare a sumei, în cazul celor fără debit;
    - nota de constatare a organului de control cu rezultatul verificării, în cazul restituirii de accize sau rambursarii de T.V.A., după caz, sau nota de constatare întocmită de organul de specialitate competent, ca urmare a cererii de compensare depuse pentru obligaţii bugetare, altele decât cele prevăzute mai sus.
    3.4. Rezultatul verificării se înscrie sub forma de referat pe cererea plătitorului şi se aproba de către conducătorul organului de specialitate competent, urmând ca pe baza acestuia sa se întocmească documentul intitulat Nota privind compensarea impozitelor şi taxelor vărsate în plus la buget, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, pe baza căruia compensarea sa fie înregistrată atât în evidenta analitica a plătitorului, cat şi în contabilitatea trezoreriei.

    4. Referitor la art. 91
    -----------------------
    Dacă nu s-a solicitat compensarea si/sau restituirea în termenul legal de prescripţie, sumele încasate în plus se virează în contul bugetar "Venituri din aplicarea prescripţiei extinctive" şi se scot din evidenta fiscală a plătitorului în baza dispoziţiilor scrise, date de conducătorul organului de specialitate competent.

    5. Referitor la art. 93
    -----------------------
    5.1. In aplicarea procedurii de constatare a stării de insolvabilitate, organele de specialitate competente sunt organele de executare prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare.
    5.2. In scopul declarării debitorilor în stare de insolvabilitate, organele de executare au următoarele obligaţii:
    a) sa verifice la domiciliul sau la sediul debitorilor, precum şi în alte locuri despre care au informaţii, situaţia materială a acestora, iar în cazul în care domiciliul sau sediul debitorului nu poate fi identificat, sa încheie despre acestea un proces-verbal;
    b) sa solicite informaţii de la compartimentele de evidenta a populaţiei din cadrul Ministerului de Interne, de la oficiile registrului comerţului sau de la instanţele judecătoreşti, în vederea identificarii domiciliului sau a sediului debitorului, după caz. Dacă din informaţiile obţinute se constata ca debitorul are un alt domiciliu sau sediu decât cel înscris în titlul executoriu, în limita competentelor, funcţionarii organului de executare se vor deplasa în acel loc şi vor consemna rezultatele verificării într-un proces-verbal;
    c) sa solicite relaţii cu privire la situaţia materială a debitorului de la unităţile sau de la persoanele fizice unde acesta si-a desfăşurat activitatea profesională sau lucrativă în ultimii 3 ani, în măsura în care acestea pot fi cunoscute;
    d) sa solicite relaţii de la organele de executare în a căror raza teritorială s-a născut debitorul şi de la cele în a căror raza teritorială acesta a avut ultimul domiciliu, cu excepţia cazurilor în care locul naşterii şi cel al ultimului domiciliu nu pot fi cunoscute, precum şi de la organele de executare în a căror raza teritorială ori evidenta se afla sucursale, filiale sau puncte de lucru ale debitorului;
    e) sa solicite de la organele şi persoanele abilitate informaţii cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat;
    f) sa verifice documentele de constituire şi de evidenta (statut, contract de societate, acte adiţionale de modificare a acestora, bilanţ contabil, balanţa lunară etc.), consemnand rezultatele verificării într-un proces-verbal;
    g) sa solicite informaţii societăţilor bancare la care debitorul a avut sau are conturi deschise.
    5.3. Procesul-verbal de constatare a insolvabilitatii, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, elaborat de Ministerul Finanţelor, insusit de şeful compartimentului de specialitate, avizat de compartimentul juridic din cadrul organului de executare sau din cadrul organului ierarhic superior, după caz, se supune spre aprobare conducătorului organului de executare. In aprobare acesta dispune, printr-o rezoluţie datată, scoaterea creanţei din evidenta curenta şi trecerea ei într-o evidenta separată, iar în cazul în care considera ca investigaţiile sunt incomplete, dispune măsurile care se impun.
    5.4. In cazul în care decesul debitorului survine înaintea începerii executării silite ori după încetarea ei şi se constata ca nu au mai rămas bunuri, inclusiv cele exceptate de la urmărire, se procedează la scăderea definitiva a creanţelor bugetare din evidenta organului de executare, fără a mai fi trecute în evidenta separată.
    Dacă debitorul decedat are bunuri şi se constata ca nu are moştenitori, se va proceda la stingerea obligaţiilor bugetare cu sumele obţinute din valorificarea bunurilor debitorului, realizată prin modalităţile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, iar creanţele bugetare nerealizate vor fi scăzute conform alineatului precedent.
    5.5. Atunci când debitorul, persoana juridică, îşi încetează existenta, la plata obligaţiei bugetare este (sunt) obligată(e), potrivit art. 5 şi 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, persoana (persoanele) care a (au) preluat în totalitate sau în parte drepturile şi obligaţiile debitorului supus reorganizării.
    In situaţia prevăzută la alin. 1, organul de executare va proceda la scăderea din evidente a obligaţiilor bugetare datorate de debitorul care îşi încetează existenta, fără a mai fi înscrise în evidenta separată, va deschide evidenta şi va înscrie sumele în sarcina noilor debitori şi va proceda la aplicarea măsurilor de executare silită asupra acestora.

    6. Referitor la art. 94
    -----------------------
    6.1. Organele de executare sunt obligate sa urmărească situaţia debitorilor pe toată durata prescripţiei dreptului de a cere executarea silită, inclusiv în cazul în care în cursul acesteia este suspendat sau întrerupt. Verificarea situaţiei debitorului se va face cel puţin o data pe an, repetandu-se, când este necesar, investigaţiile prevăzute la pct. 5.2.
    In cazurile în care se constata ca debitorii au dobândit venituri sau bunuri urmaribile după constatarea stării de insolvabilitate, organele de executare vor lua măsurile necesare de redebitare a creanţei bugetare şi de executare silită.
    După îndeplinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită, creanţele rămase nerealizate vor fi scăzute din evidentele organului de executare.


    ANEXA 1
    -------
la normele metodologice
-----------------------


    D.G.F.P.C.F.S. A JUDEŢULUI .............../
    A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Aprobat
    ADMINISTRAŢIA FINANCIARĂ ................. -------
    CIRCUMSCRIPŢIA FISCALĂ ................... Director,
    (PERCEPTIA) (Şef compartiment)
    Nr. de înregistrare ..............


                    NOTA
privind compensarea impozitelor şi a taxelor vărsate în plus la buget

    Prin Referatul nr. ........... din .......... s-a aprobat compensarea
    veniturilor încasate în plus, cu obligaţii de plata scadente şi
    neachitate de către:
    - denumirea plătitorului ................................................
    - adresa ................................................................
    - codul fiscal ..........................................................

    I. Venituri încasate în plus, care se compensează în contul altor
    obligaţii de plata la buget (-)

                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------
                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------
                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------

    II. Venituri compensate în contul sumelor încasate în plus din impozite
    şi taxe (+)

                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------
                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------
                                                        --------------------
    Contul venitului ................ | lei ............ |
                                                        --------------------

         Şef serviciu, Întocmit,
                                                       ---------
                                               Organul de urmărire fiscală

                       -----------------------------------------------------
                       | |
                       | Trezoreria statului ............................ |
                       | Înregistrat operaţiunile aprobate la pct. I şi |
                       | II din nota |
                       | Data ................... |
                       | |
                       | |
                       | Director, Şef serviciu (birou), |
                       | Economist, |
                       | (Şef serviciu/compartiment) Control şi evidenta |
                       | venituri |
                       | |
                       -----------------------------------------------------



    ANEXA 2
    -------
la normele metodologice
-----------------------


                                                               MODEL

  MINISTERUL FINANŢELOR --------------------------------------
  D.G.F.P.C.F.S. A JUDEŢULUI ...../ | | Data | Funcţia |Semnătura|
  MUNICIPIULUI BUCUREŞTI |---------|------|---------|---------|
  Unitatea ..................... | Aprobat | | | |
  Localitatea .................. |---------|------|---------|---------|
  Str. ......... nr. ........... | Avizat | | | |
  Dosar de executare nr. .../... |---------|------|---------|---------|
                                         |Verificat| | | |
                                         --------------------------------------


                        PROCES-VERBAL
              de constatare a insolvabilitatii

          Încheiat astăzi ...... luna ...... anul .......

    În baza art. 93 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind
    executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea
    nr. 108/1996, cu modificările aduse prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997,
    având în vedere ca debitorul ................., cu ultimul domiciliu/sediu
    cunoscut în localitatea ......., str. ........ nr. ....., blocul ..........,
    scara ......., etajul ..........., apartamentul .........., nr. rol/cod
    fiscal ......, a fost înscris în evidenta fiscală cu următoarele obligaţii
    bugetare, conform titlurilor executorii ......., emise de ...........:

 -----------------------------------------------------------------------------
 | Natura obligaţiei | Termenul de plata | Suma datorată (lei) |
 | bugetare |--------------------|----------------------------------|
 |-------------------| Anul | Luna | Ziua | Debit | Majorări de întârziere |
 | |------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 -----------------------------------------------------------------------------

    Pentru încasarea şi executarea silită a acestor sume s-au luat
    următoarele măsuri:
    - s-a comunicat înştiinţarea de plata nr. ................/.........;
    - s-a comunicat somaţia nr. ..............................................;
    - s-a înfiinţat poprirea .................................................;
    - s-a înfiinţat sechestrul asupra bunurilor mobile: .......................
    ..........................................................................;
    - s-au indisponibilizat următoarele bunuri imobile: .......................
    ......................................................................... .
    În urma aplicării măsurilor prevăzute mai sus, debitorul figurează cu
    următoarele obligaţii bugetare:

 -----------------------------------------------------------------------------
 | Natura obligaţiei | Termenul de plată | Suma datorată (lei) |
 | bugetare |--------------------|----------------------------------|
 |-------------------| Anul | Luna | Ziua | Debit | Majorări de întârziere |
 | |------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 |-------------------|------|------|------|-------|--------------------------|
 | | | | | | |
 -----------------------------------------------------------------------------


    Pentru determinarea bunurilor şi veniturilor debitorului, s-au luat următoarele măsuri:
    a) s-au făcut cercetări la ultimul domiciliu/sediu cunoscut al debitorului şi s-a constatat ca ...................................... b) s-au solicitat relaţii de la compartimentele de evidenta a populaţiei din cadrul Ministerului de Interne ori de la oficiile registrului comerţului sau de la instanţele judecătoreşti, după caz, şi s-a constatat ca ........................................;
    c) s-au cerut relaţii de la unităţile sau de la persoanele fizice, unde debitorul si-a desfăşurat activitatea în ultimii 3 ani şi s-a constatat ca ................................................... ..............................................................................;
    d) s-au cerut relaţii la organele de executare în raza cărora s-a născut debitorul sau a avut debitorul ultimul domiciliu/sediu, precum şi de la cele în a căror raza teritorială ori evidenta se afla sucursale sau puncte de lucru ale debitorului şi s-a constatat ca ........................;
    e) s-au solicitat de la organele şi persoanele abilitate informaţii cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat şi s-a constatat ca ..................................................................;
    f) s-au verificat documentele de înfiinţare şi de evidenta (statut, contract de societate, acte adiţionale de modificare a acestora, bilanţ contabil, balanţa lunară etc.) şi s-a constatat ca .............................................;
    g) s-au solicitat informaţii societăţilor bancare la care debitorul are conturi deschise şi s-a constatat ca .................................;
    h) s-au mai făcut următoarele cercetări: ........................................................................... .
    În urma cercetărilor şi constatărilor de mai sus rezulta ca debitorul se încadrează în dispoziţiile art. 93 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 şi este insolvabil, întrucât*): ................................................................................... .

    Prezentul proces-verbal s-a încheiat în .......... exemplare, din care .................................................... .

                                             Organul de executare:
                                             ---------------------
                                         Numele şi prenumele
                                         ............................
                                         Semnătura ..................


    Se anexează următoarele documente justificative: ........................
    .........................................................................
    .........................................................................


-------
    *) 1. debitorul nu are venituri sau bunuri urmăribile;
       2. când, după încetarea executării silite, pornită impotriva debitorului, rămân debite neachitate;
       3. debitorul a dispărut sau a decedat fără sa lase avere;
       4. debitorul nu este găsit la ultimul domiciliu sau sediu cunoscut si, la acestea ori în alte locuri unde exista indicii ca a avut avere, nu se găsesc venituri sau bunuri urmaribile;
       5. când, potrivit legii, debitorul, persoana juridică, îşi încetează existenta şi când au rămas neachitate obligaţii bugetare.


                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016