Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 153 din 24 februarie 2009  pentru stabilirea Metodologiei cercetarii statistice privind activitatea agentiilor de turism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 153 din 24 februarie 2009 pentru stabilirea Metodologiei cercetarii statistice privind activitatea agentiilor de turism

EMITENT: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 1 aprilie 2009

În temeiul prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statisticã, republicatã, cu modificãrile ulterioare,
având în vedere Hotãrârea Comitetului de avizare metodologicã nr. 1/2009,

preşedintele Institutului Naţional de Statisticã emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Obiectul prezentului ordin este stabilirea Metodologiei cercetãrii statistice privind activitatea agenţiilor de turism.
ART. 2
Metodologia menţionatã la art. 1 este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 3
Institutul Naţional de Statisticã va asigura actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeanã.
ART. 4
(1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de cãtre compartimentul de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statisticã.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii pentru statistica oficialã din România.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele
Institutului Naţional de Statisticã,
Vergil Voineagu

Bucureşti, 24 februarie 2009.
Nr. 153.

ANEXĂ

METODOLOGIA CERCETĂRII STATISTICE
privind activitatea agenţiilor de turism

1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetãrii statistice
Informaţiile referitoare la activitatea agenţiilor de turism sunt utilizate pentru lucrãri de analizã şi prognozã privind activitatea de turism, de cãtre Ministerul Turismului, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism, societãţi cu activitate de turism şi alte instituţii.
Cercetarea statisticã privind activitatea agenţiilor de turism are urmãtoarele obiective:
● compilarea contului-satelit de turism;
● culegerea de date anuale privind activitatea agenţiilor de turism;
● obţinerea unor statistici de calitate referitoare la activitatea agenţiilor de turism;
● valorificarea rezultatelor cercetãrii statistice prin publicaţii în acest domeniu.
1.2. Cadrul legal
Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statisticã nr. 153/2009 pentru stabilirea Metodologiei cercetãrii statistice privind activitatea agenţiilor de turism
1.3. Concepte şi definiţii
Turismul cuprinde activitãţile desfãşurate de persoane în cursul cãlãtoriilor şi şederilor lor în afara mediului lor obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadã neîntreruptã care sã nu depãşeascã un an, în scopuri de odihnã, pentru afaceri, vizitarea prietenilor şi a rudelor, tratament medical, în scopuri religioase, ori în scopul realizãrii unor pelerinaje.
Formele de turism:
a) turismul intern: rezidenţii unei ţãri date care cãlãtoresc numai în interiorul acestei ţãri;
b) turismul receptor: nerezidenţii care cãlãtoresc în ţara datã;
c) turismul emitor: rezidenţii unei ţãri date care cãlãtoresc în alte ţãri.
Cele 3 forme de bazã ale turismului enunţate anterior pot fi asociate şi se obţin urmãtoarele categorii de turism:
- turismul interior, care regrupeazã turismul intern şi turismul receptor;
- turismul naţional, care reprezintã turismul intern şi turismul emitor;
- turismul internaţional, care reprezintã turismul receptor şi turismul emitor.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism şi în acord cu modalitãţile de bazã ale turismului, vizitatorii pot fi clasificaţi astfel:
a) vizitatori internaţionali: - turişti;
- excursionişti - vizitatori de o zi;
b) vizitatori interni: - turişti;
- excursionişti - vizitatori de o zi.
Termenul vizitator internaţional desemneazã orice persoanã care se deplaseazã într-o ţarã, alta decât cea în care ea îşi are rezidenţa obişnuitã, pentru o perioadã mai micã de 12 luni, şi al cãrei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remuneratã în ţara vizitatã.
Vizitatorii internaţionali includ:
- turiştii, care reprezintã vizitatorii care petrec cel puţin o noapte într-o structurã turisticã de gãzduire colectivã sau privatã în ţara vizitatã;
- excursioniştii - vizitatorii de o zi, care reprezintã vizitatorii care nu petrec cel puţin o noapte într-o structurã turisticã de gãzduire colectivã sau privatã în ţara vizitatã.
Termenul vizitator intern desemneazã orice persoanã care se deplaseazã, pentru o perioadã mai micã de 12 luni, într-un loc situat în ţara sa de reşedinţã, dar altul decât acela care corespunde mediului obişnuit al sãu, şi al cãrei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remuneratã în locul vizitat.
În scopuri statistice, sintagma vizitator intern de o zi - excursionist intern - desemneazã un vizitator intern care nu petrece cel puţin o noapte într-o structurã turisticã colectivã sau privatã, în locul vizitat.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism internaţional, o persoanã este rezidentã într-o ţarã, dacã:
a) persoana a locuit în ţara respectivã cea mai mare parte a anului scurs - 12 luni; sau
b) persoana a locuit în acea ţarã o perioadã de timp mai micã de 12 luni, dar are intenţia sã se reîntoarcã în cele 12 luni care urmeazã pentru a trãi acolo.
1.3.1. Concepte şi definiţii specifice
Agenţiile de turism tour operatoare sunt acele agenţii de turism specializate în organizarea de programe şi acţiuni turistice, pe care le comercializeazã direct sau prin intermediul altor agenţii de turism, pe bazã de contracte sau convenţii.
Agenţiile de turism cu activitate de vânzare sunt acele agenţii de turism care vând programele şi acţiunile turistice ale tour operatorilor.
Acţiunea turisticã reprezintã modalitatea specificã de desfãşurare şi condiţiile asigurate de operatorul economic organizator, pe parcursul cãlãtoriei turistului.
Turiştii participanţi la o acţiune turisticã reprezintã numãrul persoanelor înscrise la acţiunea respectivã, excluzându-se turiştii care renunţã la acţiune înainte de desfãşurarea ei.
Pachetele turistice reprezintã douã sau mai multe servicii oferite la un preţ forfetar.
Sejurul turistic reprezintã intervalul de timp în care un turist consumã pachetul de servicii turistice în aceeaşi destinaţie turisticã.
Turismul cultural reprezintã forma de turism practicatã în scopul satisfacerii necesitãţilor spirituale, al desãvârşirii formãrii culturale a turistului. Aceastã formã de turism include vizitarea de locuri istorice, muzee, galerii de artã etc.
Încasãrile din incoming reprezintã contravaloarea serviciilor turistice prestate cetãţenilor din afara României, pe teritoriul României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
Încasãrile din turismul intern reprezintã contravaloarea serviciilor turistice prestate cetãţenilor români pe teritoriul României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
Încasãrile din outgoing reprezintã contravaloarea serviciilor turistice prestate cetãţenilor români în afara teritoriului României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
În cadrul activitãţilor de incoming, turism intern şi outgoing se includ urmãtoarele: servicii de transport, cazare, masã, tratament balnear, agrement, servicii anexe: excursii opţionale, bilete de spectacole, intrãri la muzee; dotãri pentru organizarea turismului de tip MICE - sãli, traducere simultanã, videoproiector etc. - şi alte servicii turistice.
2. Descrierea cercetãrii statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Este cercetatã activitatea turisticã a agenţiilor de turism tour operatoare şi a celor cu activitate de vânzare, dintr-un eşantion de tip cut off.
2.2. Clasificãri şi nomenclatoare utilizate
Sunt utilizate pentru realizarea cercetãrii statistice urmãtoarele clasificãri şi nomenclatoare:
- clasificarea agenţiilor de turism pe forme de proprietate;
- clasificarea dupã tipul societãţii: tour operatoare, cu activitate de vânzare;
- clasificarea activitãţilor din economia naţionalã - CAEN Rev 2;
- registrul REGIS pentru codul unic de identificare - CUI.
2.3. Principalele variabile studiate şi chestionarul cercetãrii statistice
2.3.1. Principalele variabile studiate
Numãrul de turişti participanţi la activitatea de incoming - pentru turişti strãini care vin în România, numãrul de turişti participanţi la activitatea internã - numai pentru turiştii români - şi numãrul de turişti participanţi la activitatea de outgoing - turişti români care pleacã în strãinãtate, ponderea încasãrilor din incoming în circuitele turistice, sejururi turistice şi turism balnear/tratament medical şi similar pentru activitatea de turism intern şi outgoing, structura pachetelor turistice pe cele 3 tipuri de activitãţi organizate de agenţiile de turism, ponderea vânzãrilor în total cifrã de afaceri, ponderea tipurilor de turism în vânzãrile de pachete turistice.
2.3.2. Chestionarul cercetãrii statistice
Chestionarul cercetãrii statistice "Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 este structurat în 6 capitole, inclusiv un capitol cu date de identificare.
Capitolul "Date de identificare" conţine informaţii referitoare la: denumirea agenţiei de turism; identificatorul statistic; codul unic de identificare - CUI/cod fiscal; codul SIRUTA al judeţului; codul SIRUTA al localitãţii; adresa agenţiei: strada, numãrul, sectorul; forma juridicã; forma de proprietate; activitatea principalã - CAEN Rev 2; tipul societãţii: tour operatoare, cu activitate de vânzare.
Capitolul 1 "Activitatea de incoming" - pentru turiştii strãini care vin în România, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
1.1. Numãr total de turişti
1.2. Procente din total încasãri
1.3. Care este ponderea din totalul încasãrilor din incoming a:
1.3.1. Circuite turistice
1.3.2. Sejururi turistice
1.3.3. Turism balnear/tratament medical
Capitolul 2 "Activitatea de turism intern" - pentru turiştii români, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
2.1. Numãr total de turişti
2.2. Procente din total încasãri
2.3. Care este ponderea din totalul încasãrilor din incoming a:
2.3.1. Circuite turistice
2.3.2. Sejururi turistice
2.3.3. Turism balnear/tratament medical
2.4. Numãrul de turişti participanţi la acţiunile turistice interne în:
2.4.1. Zona litoralã
2.4.2. Croaziere fluviale
2.4.3. Croaziere maritime
2.4.4. Delta Dunãrii
2.4.5. Turism cultural
2.4.6. Pelerinaj religios
2.4.7. Zona montanã
Capitolul 3 "Activitatea de outgoing" - pentru turiştii români care pleacã în strãinãtate, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
3.1. Numãr total de turişti
3.2. Procente din total încasãri
3.3. Care este ponderea din totalul încasãrilor din incoming a:
3.3.1. Circuite turistice
3.3.2. Sejururi turistice
3.3.3. Turism balnear/tratament medical
3.4. Primele 10 destinaţii turistice externe - numãrul de turişti plecaţi - în ordine descrescãtoare, dupã total încasãri
Capitolul 4 "Structura pachetelor turistice" - în procente
4.1. INCOMING
4.1.1. Cazare
4.1.2. Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.1.3. Transport
4.1.4. Servicii culturale recreative şi agrement
4.1.5. Comisionul agenţiei dumneavoastrã
4.1.6. Alte servicii
4.2 TURISM INTERN
4.2.1. Cazare
4.2.2. Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.2.3. Transport
4.2.4. Servicii culturale recreative şi agrement
4.2.5. Comisionul agenţiei dumneavoastrã
4.2.6. Alte servicii
4.3. TURISM EXTERN - OUTGOING
4.3.1. Cazare
4.3.2. Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.3.3. Transport
4.3.4. Servicii culturale recreative şi agrement
4.3.5. Comisionul agenţiei dumneavoastrã
4.3.6. Alte servicii
Capitolul 5 "Estimaţi ponderea vânzãrilor de pachete turistice în total cifrã de afaceri a agenţiei dumneavoastrã"
Capitolul 6 "Estimaţi ponderea tipurilor de turism deţinutã în vânzãrile de pachete turistice: incoming, intern, outgoing"
3. Eşantionul cercetãrii statistice
Eşantionul cercetãrii statistice stabilit este de tip cut-off, cu cercetarea exhaustivã a agenţiilor de turism care au avut peste 85% din cifra de afaceri înregistratã în Registrul statistic.
Eşantionul rezultat cuprinde 297 de agenţii de turism, cu reprezentativitate la nivel naţional.
4. Organizarea culegerii şi prelucrarea datelor
4.1. Metoda de înregistrare
Chestionarul cercetãrii statistice "Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 se va realiza prin autoînregistrare. Agenţia de turism va completa chestionarul statistic şi îl va transmite direcţiilor teritoriale de statisticã.
4.2. Perioada de referinţã şi de înregistrare
Perioada de referinţã pentru care se înregistreazã datele statistice este anul.
Perioada de înregistrare: chestionarul cercetãrii statistice. "Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 va fi transmis direcţiilor teritoriale de statisticã pe data de 10 februarie a anului care urmeazã celui cercetat.
4.3. Prelucrarea datelor
La direcţiile teritoriale de statisticã se va proceda la introducerea în calculator a datelor din chestionarele primite de la agenţiile de turism, realizarea controlului logic, utilizând programele informatice primite de la Institutul Naţional de Statisticã - INS.
Datele validate la nivel de unitate observatã se transmit la INS, prin teletransmisie, conform termenului din Programul statistic anual.
La nivel de INS se realizeazã validarea datelor, tabelele publicaţiei, analiza datelor şi diseminarea acestora.
5. Prezentarea şi utilizarea rezultatelor cercetãrii statistice
5.1. Principalii indicatori utilizaţi
Indicatori privind activitatea de incoming, turism intern şi outgoing a agenţiilor de turism tour operatoare şi a celor cu activitate de vânzare
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele statistice referitoare la activitatea agenţiilor de turism se disemineazã în publicaţiile şi la termenele stabilite anual prin Programul statistic anual.
Informaţiile statistice referitoare la activitatea agenţiilor de turism se disemineazã în urmãtoarele publicaţii: breviarul statistic "Turismul României", capitolul "Turism", din Anuarul statistic al României.

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016