Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 143 din 25 februarie 2004  privind aprobarea organizarii si functionarii Inspectiei de stat pentru controlul tehnic in producerea si valorificarea legumelor si fructelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 143 din 25 februarie 2004 privind aprobarea organizarii si functionarii Inspectiei de stat pentru controlul tehnic in producerea si valorificarea legumelor si fructelor

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 197 din 5 martie 2004
Având în vedere prevederile <>art. 42 alin. (1) din Legea pomiculturii nr. 348/2003 , ale <>art. 16 din Legea nr. 312/2003 privind producerea şi valorificarea legumelor de câmp şi ale <>art. 16 din Legea nr. 469/2003 privind producerea şi valorificarea legumelor, florilor şi plantelor ornamentale de serã,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului,

ministrul agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de stat pentru controlul tehnic în producerea şi valorificarea legumelor şi fructelor, autoritate responsabilã pentru coordonarea şi contactele la care se referã prezentul ordin, denumitã în continuare ISCTPVLF.
ART. 2
Se aprobã structura organizatoricã a ISCTPVLF astfel:
a) la nivelul ministerului funcţioneazã cu 5 posturi şi este denumitã autoritate de coordonare;
b) la nivel teritorial funcţioneazã, în cadrul direcţiilor pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, cu un numãr total de 82 de posturi şi este denumitã organism de control;
c) reprezentarea şi numãrul de posturi la nivel teritorial sunt prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 3
Inspectorii ISCTPVLF au statut de funcţionari publici şi sunt salarizaţi conform prevederilor legale în vigoare privind salarizarea funcţionarilor publici şi beneficiazã de cursuri de formare privind controlul de calitate în conformitate cu normele CEE şi ale Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economicã (OECD), care acordã recunoaşterea inspectorilor.
ART. 4
Inspectorii vor fi dotaţi cu un computer portabil pentru înregistrarea şi transmiterea datelor şi un minimum de aparaturã pentru determinarea organolepticã a calitãţii legumelor şi fructelor, iar din anul 2005 vor primi în dotare câte un autoturism tip Dacia pentru fiecare organism de control.
ART. 5
Inspectorii se legitimeazã cu legitimaţia de control şi cu ecuson, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 6
Legitimaţiile şi ştampilele se comandã şi se achiziţioneazã de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului potrivit dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice de bunuri şi se distribuie fiecãrui inspector.
Atribuţiile ISCTPVLF
ART. 7
ISCTPVLF verificã documentaţia şi vizeazã autorizaţiile de plantare şi autorizaţiile de defrişare a plantaţiilor de pomi fructiferi şi arbuşti fructiferi, eliberate de direcţiile pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 8
ISCTPVLF controleazã prin sondaj aplicarea tehnologiilor de culturã în exploataţiile comerciale producãtoare de fructe, legume, pepeni şi ciuperci.
ART. 9
(1) ISCTPVLF prelevã probe prin sondaj din culturile de legume şi pomi fructiferi a cãror producţie este destinatã comercializãrii, precum şi din produse, pe filiera de comercializare, pentru verificarea nivelurilor admise de substanţe remanente, nitraţi şi nitriţi, precum şi alţi contaminanţi rezultaţi ca urmare a utilizãrii pesticidelor şi fertilizanţilor în procesul tehnologic. Prelevarea probelor pentru analizarea substanţelor contaminante şi remanente se face conform legislaţiei în vigoare.
(2) Controlul acestor probe se efectueazã în laboratoare desemnate de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului.
Baza de date
ART. 10
(1) Autoritatea de coordonare:
a) stabileşte baza de date a operatorilor din sectorul de legume-fructe care participã la producerea şi/sau comercializarea legumelor şi fructelor proaspete;
b) înregistreazã rezultatele analizelor pe care le primeşte de la organismele de control teritoriale şi stabileşte sancţiunile prevãzute de lege în cazul în care sunt depãşite limitele maxime admise de substanţe reziduale şi contaminanţi.
(2) În sensul prezentului ordin prin operator se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã care produce, deţine şi/sau comercializeazã, pe piaţa internã ori la export, fructe sau legume proaspete, care întrunesc condiţiile de calitate prevãzute de standardele de comercializare.
(3) În baza de date se înregistreazã:
a) operatorii care trebuie sã respecte conformitatea cu standardele de comercializare;
b) persoanele fizice sau juridice a cãror activitate în sectorul legume-fructe este limitatã fie la transportul, fie la vânzarea cu amãnuntul de cantitãţi mici de fructe şi legume.
(4) Baza de date conţine, pentru fiecare operator, numãrul de înregistrare, numele, adresa, informaţiile necesare privind localizarea în filiera de comercializare, care indicã importanţa operatorului şi alte informaţii pe baza constatãrilor fãcute în timpul controalelor efectuate la respectivul operator, precum şi orice alte informaţii considerate necesare pentru control.
(5) Operatorii sunt obligaţi sã furnizeze informaţiile considerate necesare pentru constituirea şi actualizarea bazei de date, inclusiv pentru produsele din import.
ART. 11
Baza de date se actualizeazã periodic de cãtre organismele de control, pe baza informaţiilor obţinute în timpul controalelor pe care le efectueazã în toate stadiile de comercializare pe filiera de produs.
Controlul de conformitate pe piaţa internã
ART. 12
(1) Organismul de control executã prin sondaj controale de conformitate a legumelor şi fructelor cu standardele de comercializare pentru produsele deţinute de operatori în toate stadiile de comercializare.
(2) Operatorii care selecteazã fructe şi legume, în special în regiunea unde se produc, vor fi supuşi unor verificãri repetate, decât alte categorii de operatori. Controalele se pot efectua şi în timpul transportului.
(3) În cazul în care în timpul controalelor se descoperã nereguli semnificative, organismele de control vor mãri frecvenţa controalelor în privinţa operatorilor respectivi, iar dacã neregulile se repetã, pot aplica sancţiunile prevãzute de legislaţia în vigoare.
Controlul de conformitate pentru produsele proaspete destinate exportului
ART. 13
(1) Înainte ca produsele destinate exportului sã pãrãseascã teritoriul ţãrii, organismul de control va asigura prin controlul de conformitate cã produsele corespund prevederilor standardelor de comercializare.
(2) Exportatorii sunt obligaţi sã comunice inspectorilor informaţiile pe care aceştia le considerã necesare pentru organizarea şi executarea controalelor.
(3) Organismul de control elibereazã certificatul de conformitate, care este prevãzut în anexa nr. 3, pentru fiecare lot destinat exportului şi pe care îl considerã conform cu standardele de comercializare ca urmare a operaţiunilor de control menţionate în alin. (1).
(4) Dacã exportul este format din mai multe loturi, conformitatea acestor loturi poate fi certificatã printr-un singur certificat în care se specificã distinct fiecare lot ce compune exportul.
(5) Declaraţia vamalã de export va fi acceptatã de cãtre autoritatea vamalã dacã loturile sunt însoţite de certificatul de conformitate prevãzut în anexa nr. 3 sau dacã organismul de control a informat autoritatea vamalã, prin mijloace specifice, cã loturile au fãcut obiectul inspecţiei şi pentru care s-a eliberat certificatul de conformitate.
Controlul de conformitate pentru produsele din import
ART. 14
(1) Înaintea punerii în circulaţie, produsele provenind din import vor fi supuse controlului de conformitate cu standardele de comercializare.
(2) Se excepteazã de la controlul de conformitate produsele provenite din ţãri membre ale Uniunii Europene.
(3) Importatorii sunt obligaţi sã comunice organismului de control informaţiile pe care acesta din urmã le considerã necesare pentru executarea controalelor înaintea importurilor.
(4) Autoritatea vamalã autorizeazã punerea în liberã circulaţie a fructelor şi legumelor dacã:
a) mãrfurile sunt însoţite de certificatul de conformitate;
b) autoritatea competentã de control a informat autoritatea vamalã.
ART. 15
(1) Organismul de control verificã în punctele de vamã documentele care însoţesc produsele provenite din import, iar dacã constatã cã produsele nu corespund cu înscrisurile din documente, inspectorul poate efectua prin sondaj un control şi va întocmi un proces-verbal de constatare a neconformitãţii, în prezenţa importatorului sau a reprezentantului legal al acestuia.
(2) Inspectorii care controleazã produsele în stadiul importului efectueazã pentru fiecare lot importat un control şi emit, în caz de conformitate a produselor, certificatul prevãzut în anexa nr. 3. Dacã importul este compus din mai multe loturi, conformitatea acestora poate fi certificatã global printr-un singur certificat, enumerându-se distinct diferitele loturi ce compun importul.
Controlul produselor destinate prelucrãrii industriale
ART. 16
(1) Produsele destinate prelucrãrii industriale sunt fructele şi legumele care trebuie sã îndeplineascã condiţiile minime de calitate, prevãzute de legislaţia în vigoare şi care sunt trimise spre a fi prelucrate industrial în produse a cãror poziţie în nomenclatorul combinat este diferitã de cea a produsului proaspãt iniţial.
(2) Inspectorii elibereazã certificatul de destinaţie industrialã, prevãzut în anexa nr. 4, pentru produsele fructe şi legume, care îndeplinesc condiţii minime de calitate pentru a fi introduse în procesul de producţie intern, cât şi pentru produsele exportate sau importate pentru a fi industrializate şi care nu fac obiectul prevederilor standardelor de comercializare.
(3) În stadiul importului, dupã eliberarea certificatului de destinaţie industrialã, conform alin. (2), organismul de control competent transmite fãrã întârziere autoritãţii de coordonare o copie a certificatului, precum şi orice informaţie necesarã unui eventual control al operaţiunilor de transformare.
(4) Agentul economic care prelucreazã legume şi fructe înapoiazã certificatul, dupã efectuarea prelucrãrii, organismului de control competent, care se asigurã cã produsele au fãcut efectiv obiectul transformãrii industriale.
(5) Ambalajele produselor destinate prelucrãrii industriale trebuie sã fie etichetate vizibil de cãtre ambalator, cu specificaţia "destinaţie industrialã". În cazul mãrfurilor expediate angro, încãrcate direct în mijloacele de transport, menţiunea "destinaţie industrialã" trebuie sã figureze pe o fişã ce însoţeşte marfa pânã la fabrica de prelucrare sau pe un formular plasat vizibil în interiorul mijlocului de transport.
Metode de control
ART. 17
(1) Controlul de conformitate prevãzut în prezentul ordin, cu excepţia controalelor fãcute în stadiul vânzãrii cu amãnuntul la consumatorul final, se efectueazã conform metodelor prevãzute în anexa nr. 5.
(2) Organismul de control stabileşte modalitãţile specifice pe care le considerã necesare pentru controlul de conformitate cu standardele de comercializare în stadiul vânzãrii cu amãnuntul cãtre consumator.
ART. 18
(1) În cazul în care controlul stabileşte conformitatea cu standardele de comercializare, organismul de control elibereazã certificatul de conformitate prevãzut în anexa nr. 3. Acest certificat se elibereazã numai în stadiile de import şi export.
(2) În caz de neconformitate, organismul de control emite un proces-verbal de constatare a neconformitãţii la adresa operatorului sau a reprezentantului sãu.
(3) Legumele şi fructele care au fãcut obiectul procesului-verbal de constatare a neconformitãţii nu pot fi deplasate fãrã autorizaţia organismului de control care a emis constatarea de neconformitate.
(4) Operatorii pot decide sã reasigure conformitatea pentru toate sau pentru o parte din mãrfuri. Mãrfurile pentru care conformitatea a fost reasiguratã nu pot fi comercializate decât în urma eliberãrii de cãtre organismul de control competent a unui nou certificat de conformitate prevãzut în anexa nr. 3.
ART. 19
Pentru produsele care se supun prevederilor standardelor de comercializare, facturile şi documentele însoţitoare eliberate de operatori trebuie sã indice categoria de calitate, locul de origine a produselor şi, dacã este cazul, destinaţia industrialã a produsului.
ART. 20
Metodele de control sunt prevãzute în anexa nr. 5.
ART. 21
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 22
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul agriculturii,
pãdurilor, apelor şi mediului,
Ilie Sârbu

Bucureşti, 25 februarie 2004.
Nr. 143.



ANEXA 1

REPARTIZAREA TERITORIALĂ

a organismelor de control din cadrul Inspecţiei de stat pentru
controlul tehnic în producerea şi valorificarea legumelor şi fructelor

─────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Judeţul Total posturi Observaţii
crt.
─────────────────────────────────────────────────────────────────
82
─────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Alba 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Arad 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Argeş 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Bacãu 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Bihor 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Bistriţa-Nãsãud 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Botoşani 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Braşov 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
9. Brãila 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
10. Buzãu 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
11. Caraş-Severin 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
12. Cãlãraşi 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
13. Cluj 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
14. Constanţa 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
15. Covasna 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
16. Dâmboviţa 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
17. Dolj 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
18. Galaţi 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
19. Giurgiu 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────
20. Gorj 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
21. Harghita 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
22. Hunedoara 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
23. Ialomiţa 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
24. Iaşi 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
25. Ilfov 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
26. Maramureş 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
27. Mehedinţi 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
28. Mureş 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
29. Neamţ 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
30. Olt 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
31. Prahova 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
32. Satu Mare 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
33. Sãlaj 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
34. Sibiu 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
35. Suceava 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
36. Teleorman 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
37. Timiş 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
38. Tulcea 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────
39. Vaslui 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
40. Vâlcea 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
41. Vrancea 2
─────────────────────────────────────────────────────────────────
42. Municipiul Bucureşti 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 2

1. Model de legitimaţie de control

- faţã - - verso -
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ROMÂNIA │
│Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Posesorul prezentei legitimaţii, în │
│ Apelor şi Mediului temeiul Legii pomiculturii nr. │
│ 348/2003, al <>Legii nr. 312/2003 privind│
│ LEGITIMAŢIE DE CONTROL producerea şi valorificarea legumelor │
│Inspecţia de stat pentru controlul de câmp şi al <>Legii nr. 469/2003 │
│tehnic în producerea şi privind producerea şi valorificarea │
│valorificarea legumelor şi fructelor legumelor, florilor şi plantelor │
│ ornamentale de serã, este împuternicit,│
│ în baza Ordinului ministrului │
│Numãr de marcã .............┌──────┐ agriculturii, pãdurilor, apelor şi │
│Funcţia ....................│ │ mediului nr. 143/2004 pentru aprobarea │
│Numele .....................│ Foto-│ organizãrii şi funcţionãrii Inspecţiei │
│Prenumele ..................│grafie│ de stat pentru controlul tehnic în │
│Actul de identitate ........│ │ producerea şi valorificarea legumelor │
│Seria ...... nr. .......... └──────┘ şi fructelor, sã efectueze controale │
│Valabilã de la .... pânã la ...... în sectorul de producere şi comerciali-│
│ zare a legumelor şi fructelor pe │
│ filiera de produs, în zona ........., │
│ judeţul ....... . │
│ Posesorul este angajat la ISCTPVLF, │
│ filiala ....., cu sediul în ...... . │
│ │
│ Ministru, │
│ │
│ Semnãtura inspectorului ....... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

2. Model de ecuson şi ştampilã

Ministerul Agriculturii,
Pãdurilor, Apelor
şi Mediului
ISCTPVLF
Inspector ..............
nr. marcã ..............





ANEXA 3

CERTIFICAT DE CONFORMITATE
cu standardele de comercializare pentru fructele
şi legumele proaspete

┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ 1. Operator │Certificat de conformitate care se aplicã │
│ │pentru fructele şi legumele proaspete │
│ │Nr. ............... │
│ │(Prezentul certificat este destinat │
│ │exclusiv organismelor de control.) │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│2. Ambalator identificat pe ambalaj│3. Organism de control │
│(Dacã este diferit de operator) ├──────────────────────────────────────────┤
│ │4. Locul de efectuare a controlului/ţara │
│ │de origine*1) │
│ │5. Ţara de destinaţie │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│6. Mijlocul de transport │7. │
│ │● Intern │
│ │● Import │
│ │● Export │
├──────────────┬────────────────────┼──────────────────────────┬───────────────┤
│8. Ambalaje │9. Tipul produsului │ 10. Categoria de calitate│ 11. Greutatea │
│(numãr şi tip)│(soiul, dacã │ │ totalã în kg, │
│ │standardul │ │ rutã/netã*2) │
│ │o cere) │ │ │
├──────────────┴────────────────────┴──────────────────────────┴───────────────┤
│12. Organismul de control menţionat mai sus certificã, pe baza unei verificãri│
│prin sondaj, cã marfa indicatã mai sus corespunde, în momentul efectuãrii │
│controlului, standardelor de comercializare în vigoare prevãzute la art. 27 │
│alin. (1) din <>Legea nr. 348/2003 , <>art. 9 din Legea nr. 312/2003 şi la art. 11 │
│alin. (1) din <>Legea nr. 469/2003 . │
│ │
│................................... │
│Biroul vamal vizat: intrare/ieşire*2) │
│Perioada de valabilitate .......... Zile .................... │
│ (locul şi data emiterii) │
│ │
│ Inspector, │
│ ........................ ................. │
│ (numele şi nr. legitimaţiei) (semnãtura) Ştampila ISCTPVLF │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│13. Observaţii │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


-----------
*1) Dacã produsul este reexportat, se menţioneazã ţara de origine în cãsuţa 9.
*2) Bifaţi menţiunea inutilã.



ANEXA 4


CERTIFICAT DE DESTINAŢIE INDUSTRIALĂ
pentru fructe şi legume destinate industrializãrii

┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│1. Operator │Certificat de destinaţie industrialã │
│ │(Fructe şi legume proaspete ce fac │
│ │obiectul industrializãrii conform Legii │
│ │nr. 348/2003 şi <>Legii nr. 312/2003 ) │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│2. Identificarea mijlocului de │3. Organismul de control ce emite │
│transport │certificatul │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│4. Destinaţia industrialã a │5. Organul de inspecţie al zonei unde are │
│produsului/Numele şi adresa │loc prelucrarea industrialã │
│fabricii de prelucrare industrialã │ │
├───────────────────────────────────┼─────────────────────┬────────────────────┤
│6. Numãrul ambalajelor sau │7. Felul produsului/ │8. Greutatea totalã │
│menţiunea "angro" │originea produsului │în kg, brutã/netã*1)│
├───────────────────────────────────┴─────────────────────┴────────────────────┤
│9. │
│ │
│ ........................... ....................... │
│ Biroul vamal vizat: intrare/ (locul şi data emiterii) │
│ ieşire*1) │
│ │
│ Controlor, .............. │
│ ........................... (semnãtura) Ştampila │
│ (numele scris cu litere de tipar) │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Observaţii │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Procesatorul certificã faptul cã produsul menţionat mai sus a fãcut │
│ obiectul prelucrãrii industriale. │
│ │
│ Locul şi data: .............. Ştampila │
│ (semnãtura) │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 12. Prezentul certificat trebuie sã fie returnat, cu documentul menţionat în │
│ cãsuţa 11, dupã prelucrarea mãrfurilor menţionate în cãsuţele 6, 7 şi 8, │
│ organismului de control (inspecţie) menţionat în cãsuţa 5. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


-----------
*1) Bifaţi menţiunea inutilã.


ANEXA 5

METODE DE CONTROL

Prezentele metode de control sunt fondate pe dispoziţiile ghidului de aplicare a controlului de calitate al fructelor şi legumelor proaspete, adoptate de grupul de lucru care stabileşte produsele perisabile şi îmbunãtãţirea calitãţii al CEE/ONU.
1. Definiţii
a) Control de conformitate - controlul efectuat pentru verificarea conformitãţii calitãţii fructelor şi legumelor proaspete cu standardele de comercializare aprobate prin <>Legea nr. 312/2003 , <>Legea nr. 348/2003 şi <>Legea nr. 469/2003 .
b) Inspector - specialistul angajat al Inspecţiei de stat pentru controlul tehnic în producerea şi valorificarea legumelor şi fructelor, care este instruit şi abilitat în permanenţã pentru efectuarea operaţiunilor de control de conformitate.
c) Produs destinat comercializãrii - cantitatea de produs comercializatã de acelaşi operator, prezentatã în momentul controlului şi definitã printr-un document. Aceasta se poate compune din unul sau mai multe tipuri de produse, care pot conţine mai multe loturi de fructe şi legume proaspete.
d) Lot - cantitatea de produs care în momentul controlului este prezentatã ca având aceleaşi caracteristici privind:
- identitatea celui care ambaleazã şi/sau a expeditorului;
- locul de origine;
- felul produsului;
- calitatea produsului;
- calibrul (dacã produsul se clasificã în funcţie de calibrul sãu);
- soiul sau tipul comercial (dacã standardul prevede);
- tipul ambalajului şi prezentarea produsului.
Dacã în timpul controlului sunt dificil de identificat loturile şi/sau dacã nu este posibilã prezentarea loturilor distincte, toate loturile unei expedieri vor putea fi considerate, în acest caz particular, ca formã a aceluiaşi lot, dacã prezintã caracteristici uniforme în privinţa tipului produsului, expeditorului, ţãrii de origine, categoriei şi dacã acestea sunt prevãzute în standard, a varietãţii sau tipului comercial.
e) Eşantionarea - acţiunea de a efectua o prelevare temporarã a unei cantitãţi din produs (denumit eşantion) în timpul unui control de conformitate.
f) Probã elementarã sau eşantion - pachet prelevat dintr-un lot sau, în cazul unui produs angro, o cantitate prelevatã dintr-o parte a lotului.
g) Probã globalã - se compune din mai multe eşantioane elementare reprezentative pentru lot, prelevate în cantitate suficientã pentru a permite evaluarea lotului în funcţie de toate criteriile.
h) Probã redusã - o cantitate reprezentativã pentru produs prelevatã din proba globalã, cu un volum suficient pentru a permite evaluarea în funcţie de un numãr de criterii. Dintr-o probã globalã se pot preleva mai multe probe reduse.
2. Punerea în aplicare a controlului de conformitate
a) Specificaţii generale
Controlul de conformitate se efectueazã prin evaluarea probei globale prelevate la întâmplare din diferite puncte ale lotului ce trebuie controlat. Proba globalã se presupune cã este reprezentativã pentru lot.
b) Prezentarea produselor
Inspectorul specificã pe care dintre colete doreşte sã le examineze. Acestea trebuie sã-i fie apoi prezentate de operator sau de reprezentantul sãu.
Astfel, operaţiunea constã în a prezenta proba globalã şi a furniza toate informaţiile necesare identificãrii loturilor.
Dacã este necesarã o probã redusã, inspectorul o alege din proba globalã.
c) Identificarea loturilor şi/sau o impresie de ansamblu în privinţa lotului
Identificarea loturilor se efectueazã în funcţie de marcajul acestora. În cazul mãrfurilor compuse din mai multe loturi, inspectorul trebuie sã aibã o viziune de ansamblu asupra mãrfii prin intermediul documentelor însoţitoare sau al declaraţiilor. Acesta determinã atunci pe baza controlului efectuat gradul de conformitate al loturilor prin intermediul indicaţiilor ce figureazã în aceste documente.
Dacã produsele trebuie sã fie încãrcate într-o maşinã de transport, indicaţiile referitoare la aceasta trebuie sã serveascã la identificarea mãrfii.
d) Verificarea lotului se face pe baza probelor elementare. Conformitatea şi modul de alegere, inclusiv în cazul materialelor utilizate pentru ambalare, trebuie sã fie verificate în funcţie de perspectivele referitoare la conformitatea cu standardele de comercializare. Dacã anumite moduri de alegere sunt autorizate, inspectorul determinã dacã este bine cã acelea au fost utilizate. Dacã standardul aplicabil unei cantitãţi determinate prevede conformitatea prezentãrii, aceasta trebuie verificatã.
Verificarea marcajelor cu ajutorul probelor elementare
În primul rând este bine sã se determine dacã marcajul este conform cu standardele de comercializare. În cursul efectuãrii inspecţiei, inspectorul determinã dacã caracteristicile marcajului sunt corecte şi/sau dacã trebuie modificate.
Verificarea conformitãţii produselor
Inspectorul determinã dimensiunea probei globale care îi permite aprecierea loturilor. Inspectorul alege la întâmplare pachetele ce trebuie verificate sau, în cazul produselor angro, punctele din lot din care se va face prelevarea probelor elementare.
Pachetele deteriorate nu vor fi utilizate pentru a constitui proba globalã. Acestea se pun deoparte şi vor face obiectul, dacã va fi cazul, al unei examinãri separate şi se vor raporta separat.
În cazul în care trebuie sã se ia o decizie de neconformitate, probele se vor preleva conform tabelului de mai jos:



┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Produse selecţionate pentru control │
├─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┤
│ Numãrul coletelor care compun lotul│Numãrul coletelor ce trebuie prelevate │
│ │ ca probã elementarã │
├─────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│ Pânã la 100 │ 5 │
│ Între 101 şi 300 │ 7 │
│ Între 301 şi 500 │ 9 │
│ Între 501 şi 1.000 │ 10 │
│ Peste 1.000 │ 15 (minimum) │
└─────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Produse angro │
├──────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┤
│Masa lotului în kg sau numãrul de │ Masa în kg a probei elementare sau │
│ unitãţi incluse în acel lot │numãrul unitãţilor ce trebuie prelevate │
├──────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│ Pânã la 200 │ 10 │
│ Între 201 şi 500 │ 20 │
│ Între 501 şi 1.000 │ 30 │
│ Între 1.001 şi 5.000 │ 60 │
│ Peste 5.000 │ 100 (minimum) │
└──────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘

În cazul fructelor şi legumelor voluminoase cu greutatea mai mare de 2 kg pe bucatã, prezentate angro, proba elementarã trebuie sã fie constituitã din cel puţin 5 bucãţi.
Dacã în urma unei verificãri inspectorul nu este în mãsurã sã ia o hotãrâre, poate efectua un nou control exprimând global media aritmeticã în procente a celor douã controale.
Pentru stabilirea defectelor interne ale produsului se folosesc probe reduse, în special în cazul în care operaţiunea de inspecţie antreneazã distrugerea produsului. Volumul acestor probe se va limita la o cantitate minimã absolut necesarã pentru evaluarea lotului. Volumul probei reduse nu poate depãşi 10% din proba globalã.
e) Controlul produsului
Produsul ce urmeazã a fi controlat trebuie sã fie scos complet din ambalajul sãu. Inspectorul poate renunţa la acest lucru dacã este posibil sã verifice conţinutul fãrã a desface produsul. Controlul omogenitãţii, caracteristicile minime, categoriile de calitate şi dimensiunea trebuie sã se facã cu ajutorul probei globale. Dacã produsul prezintã defecte, inspectorul determinã procentajul dupã numãrul sau greutatea produselor neconforme cu standardul.
f) Raportare asupra rezultatelor inspecţiilor
Inspectorul elibereazã certificatul de conformitate sau, dacã este cazul, emite un proces-verbal de constatare a neconformitãţii.
În caz de neconformitate cu standardele, operatorii sau reprezentanţii acestora sunt imediat informaţi asupra cauzelor care au determinat neconformitatea. Dacã este posibil ca produsul sã fie recondiţionat pentru a fi în conformitate cu standardul, prin modificarea marcajului, operatorul sau reprezentantul sãu trebuie informat.
Dacã produsul prezintã defecte, procentajul produsului considerat necorespunzãtor cu standardele trebuie sã fie precizat, numai în cazul în care nu este posibil ca produsul sã fie conformat standardului prin modificarea marcajului.
g) Diminuarea valorii produsului ca urmare a unui control de conformitate
Dupã efectuarea controlului proba globalã este pusã la dispoziţie deţinãtorului mãrfii sau reprezentantului acestuia.
Inspectorul nu este obligat sã restituie elementele probei globale care au fost distruse în timpul efectuãrii inspecţiei.
Dacã controlul conformitãţii a fost limitat la minimul necesar, nu se poate cere nici o compensaţie organismului de control respectiv în cazul diminuãrii valorii comerciale a produsului.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016