Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 138 din 5 septembrie 2001  pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I.-005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 138 din 5 septembrie 2001 pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind organizarea activitatii de aparare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I.-005

EMITENT: MINISTERUL DE INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 26 septembrie 2001
Ministru de interne,
având în vedere prevederile <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 121/1996 privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari,
în temeiul <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 40/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului de Interne, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Dispoziţiile generale privind organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I.-005, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, prin marile unitãţi şi unitãţile de pompieri militari, va urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Nerespectarea prevederilor Dispoziţiilor generale privind organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I.-005 atrage rãspunderea juridicã, potrivit legii.
ART. 4
(1) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin orice dispoziţii contrare îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministru de interne,
Ioan Rus


ANEXA 1


DISPOZIŢII GENERALE
privind organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor - D.G.P.S.I-005

CAP. 1
Prevederi generale

SECŢIUNEA 1
Scop, domeniu de aplicare

ART. 1
Prezentele dispoziţii generale reglementeazã modul de organizare şi desfãşurare a activitãţii de apãrare impotriva incendiilor, în baza prevederilor legale în vigoare.
ART. 2
Prezentele dispoziţii generale stabilesc cadrul general de aplicare unitarã a prevederilor legale privind organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor la agenţi economici, instituţii şi unitãţi administrativ-teritoriale şi detaliazã, dupã caz, anumite aspecte referitoare la aceasta.
ART. 3
Prevederile prezentelor dispoziţii generale se aplica la agenţii economici şi la instituţiile care au un numãr de salariaţi cel puţin egal cu cel stabilit, conform legii, pentru întreprinderile mici, precum şi la unitãţile administrativ-teritoriale.

SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul organizãrii activitãţii de apãrare impotriva incendiilor

ART. 4
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor presupune:
a) stabilirea structurilor cu atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor;
b) întocmirea, aprobarea şi difuzarea actelor de autoritate (decizii, dispoziţii, hotãrâri etc.) prin care se stabilesc raspunderi pe linia apãrãrii impotriva incendiilor;
c) întocmirea, aprobarea şi difuzarea documentelor specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor (liste, situaţii, instrucţiuni, grafice, planuri, documentaţii tehnice, regulamente de organizare şi funcţionare etc.);
d) asigurarea formularelor tipizate (permise de lucru cu foc, autorizaţii de lucru, fise de instruire) şi a actelor normative de reglementare specifice;
e) îndeplinirea criteriilor şi a cerinţelor de pregãtire, avizare, autorizare, atestare, certificare, agrementare, prevãzute de lege şi de reglementãrile în vigoare;
f) implementarea sistemului de depistare şi cunoaştere a oricãror situaţii sau aspecte care pot favoriza producerea sau dezvoltarea incendiilor (cauze de incendiu, stãri de pericol, alte încãlcãri, scoateri din funcţiune);
g) reglementarea raporturilor privind apãrarea impotriva incendiilor în relaţiile generate de contracte, convenţii şi alte asemenea situaţii;
h) realizarea sistemului operativ de observare şi anuntare a incendiului, precum şi de alertare în cazul producerii unui astfel de eveniment;
i) asigurarea functionarii mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;
j) organizarea intervenţiei, în caz de incendiu, de cãtre salariaţi, populaţie şi forţele specializate;
k) analizarea incendiilor produse, desprinderea concluziilor şi stabilirea de mãsuri conforme cu realitatea, precum şi a împrejurãrilor şi factorilor determinanţi.

CAP. 2
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor

SECŢIUNEA 1
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor la agenţi economici şi instituţii

ART. 5
În cadrul agenţilor economici şi instituţiilor vizate de prevederile prezentelor dispoziţii generale, în funcţie de nivelul riscului de incendiu şi de specificul activitãţii, se constituie una dintre urmãtoarele structuri cu atribuţii de apãrare impotriva incendiilor:
a) compartiment, serviciu, secţie sau birou, de regula la agenţi economici cu risc mare şi foarte mare de incendiu, clãdiri înalte şi foarte înalte, clãdiri civile cu sali aglomerate, cu peste 600 de persoane şi scena amenajatã;
b) cadre tehnice cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor, numite exclusiv pentru aceasta activitate, la societãţi şi regii naţionale, agenţi economici şi instituţii cu risc mediu de incendiu, clãdiri civile cu sali aglomerate care nu se încadreazã în prevederile lit. a), precum şi la autoritãţi ale administraţiei publice centrale de specialitate;
c) cadre tehnice cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor sau persoane care îndeplinesc prin cumul atribuţii privind punerea în aplicare, controlul şi supravegherea mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor, în alte situaţii decât cele menţionate la lit. a) şi b).
ART. 6
Atribuţiile pentru structurile menţionate la art. 5 se stabilesc şi se detaliazã astfel încât sa permitã îndeplinirea obligaţiilor legale care revin patronului şi autoritãţilor administraţiei publice.
ART. 7
Pentru celelalte categorii de salariaţi atribuţiile din domeniul apãrãrii impotriva incendiilor se stabilesc în fişele posturilor, ţinându-se seama de calitatea funcţiei pe care o au.
ART. 8
(1) Structurile prevãzute la art. 5 se integreaza, dupã caz, în structura serviciilor de pompieri civili, organizate potrivit legii.
(2) Denumirea serviciu de pompieri civili rezulta din caracterul activitãţii pe care o desfãşoarã şi din atribuţiile legale pe care le pot îndeplini pompierii civili. Serviciul de pompieri civili nu se asimileazã ca o structura de personal în sensul celor prevãzute în organizarea muncii.
ART. 9
Actele de autoritate emise de patron (decizie, dispoziţie etc.) privind apãrarea impotriva incendiilor, prevãzute la art. 4 lit. b), se referã la:
a) stabilirea modului de organizare şi a responsabilitãţilor privind apãrarea impotriva incendiilor;
b) constituirea serviciului de pompieri civili;
c) modul de executare a lucrãrilor cu foc deschis;
d) reglementarea fumatului;
e) modul de gestionare a deşeurilor, reziduurilor şi a ambalajelor specifice activitãţii;
f) mãsuri speciale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, care sa contracareze efectele perioadelor caniculare sau secetoase;
g) sistemul de mãsuri tehnice şi organizatorice referitoare la instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor;
h) rãspunderile ce revin pãrţilor în ceea ce priveşte asigurarea apãrãrii impotriva incendiilor pentru cazurile de concesionare, închiriere şi antrepriza;
i) aplicarea în cadrul agentului economic sau al instituţiei a prevederilor unor reglementãri din alte sectoare de activitate pentru cazurile sau situaţiile în care reglementãrile de nivel general nu detaliazã toate aspectele, iar cele specifice sunt insuficiente;
j) contractul, înţelegerea, angajamentul sau convenţia privind asigurarea intervenţiei, în caz de urgenta, a forţelor specializate, precum şi de pregãtire a acesteia;
k) reglementarea modului de întreţinere, verificare şi reparare a instalaţiilor speciale de semnalizare şi stingere a incendiilor, din dotare;
l) stabilirea punctelor vitale vulnerabile la incendiu din cadrul agentului economic sau instituţiei.
ART. 10
Documentele specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor, menţionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informaţii privind:
a) substantele periculoase, clasificate astfel potrivit legii, utilizate în activitatea agentului economic sau a instituţiei;
b) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciilor de pompieri civili, inclusiv referitoare la pregãtire, calificare şi atestare;
c) agenţii economici care au contracte de închiriere, locatie şi altele asemenea, cu specificarea clãdirilor utilizate şi a profilului de activitate;
d) alimentarea cu apa pentru stingerea incendiilor la construcţii (cantitãţi de rezerva, pompe, hidranti exteriori şi interiori);
e) instalaţiile speciale de stingere (tip, locuri deservite, numãr de capete de debitare, agent stingator, rezerve);
f) instalaţiile speciale de semnalizare a incendiilor (tip, locuri deservite, numãr de linii şi componente de declansare sau actionare, rezerve);
g) exerciţiile şi aplicatiile de intervenţie efectuate, având anexate concluzii rezultate din efectuarea acestora;
h) sistemele, instalaţiile şi dispozitivele de limitare a propagarii incendiilor pe locuri de amplasare: pereţi, planşee, sisteme de ventilaţie, climatizare etc.;
i) zonele cu pericol de explozie, dacã este cazul;
j) utilajele şi autospecialele de intervenţie din dotarea serviciului de pompieri şi stocurile de agenţi stingatori sau neutralizatori;
k) echipamentul de protecţie a personalului de intervenţie, în funcţie de riscurile şi efectele negative ale agenţilor termici, chimici, electromagnetici ori biologici, care pot interveni în caz de incendiu, stabiliţi conform anexei nr. 2 la Normele generale de prevenire şi stingere a incendiilor, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;
l) instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor pentru: punctele vitale vulnerabile la incendii, locurile de munca, instalaţiile utilitare, efectuarea lucrãrilor cu risc ridicat de incendiu (foc deschis, vopsire etc.);
m) procedurile de instruire pe categorii de instructaje conform Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I./002, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 14 aprilie 2000, şi fişele de instruire aferente;
n) graficele de întreţinere şi verificare pentru diferite categorii de utilaje, instalaţii şi sisteme care pot genera incendii sau care se utilizeazã în caz de incendiu;
o) planurile de evacuare în caz de incendiu (de nivel şi încãperi), de depozitare a materialelor periculoase şi de intervenţie;
p) avizele şi autorizaţiile p.s.i., inclusiv documentaţiile vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii acestora, cuprinse în opis;
q) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate şi procesele-verbale de verificare a elementelor de construcţie, a mijloacelor tehnice p.s.i. sau a instalaţiilor;
r) programele, planurile sau alte documente similare cuprinzând mãsuri şi acţiuni proprii sau rezultate în urma constatãrilor autoritãţilor de control pentru îmbunãtãţirea capacitãţii de apãrare impotriva incendiilor;
s) registrele pentru evidenta permiselor de lucru cu foc, a instalaţiilor speciale de semnalizare şi stingere a incendiilor, a exerciţiilor şi aplicatiilor executate şi a evenimentelor produse sau la care s-a participat pentru stingere cu personalul propriu;
t) alte documente specifice (scenarii de siguranta la foc, identificarea şi evaluarea riscului de incendiu, analiza capacitãţii de apãrare impotriva incendiilor, extrase din publicaţii privind incendiile în sectoare de activitate asemãnãtoare etc.).
ART. 11
Documentele specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor se reactualizeazã de cei care le-au întocmit şi aprobat, dacã:
a) s-au produs modificãri ale actelor normative şi ale reglementãrilor tehnice care au stat la baza emiterii acestora;
b) s-au produs modificãri de personal;
c) s-au produs schimbãri referitoare la construcţii, instalaţii sau la specificul activitãţii;
d) au expirat termenele de valabilitate sau de garanţie specificate.
ART. 12
Preîntâmpinarea situaţiilor generatoare de incendii în cadrul agenţilor economici şi instituţiilor se realizeazã prin:
a) organizarea controlului de prevenire;
b) efectuarea, conform reglementãrilor tehnice de exploatare, a lucrãrilor de întreţinere şi verificare la instalaţiile utilitare şi la mijloacele tehnice de producţie;
c) organizarea apãrãrii impotriva incendiilor pe locurile de munca;
d) executarea la termenele scadente a încercãrilor şi testelor prevãzute de reglementãrile în vigoare.
ART. 13
Controlul respectãrii normelor, dispoziţiilor şi mãsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor se efectueazã de:
a) structurile cu atribuţii de apãrare impotriva incendiilor constituite (desemnate) în cadrul agentului economic sau instituţiei pe baza unui grafic (anual, trimestrial, lunar, zilnic);
b) şefii locurilor de munca respective, zilnic sau pe schimb, dupã caz;
c) serviciile de pompieri;
d) patroni (manageri).
ART. 14
(1) Controlul efectuat de structurile stabilite la art. 13 lit. a) se finalizeazã prin documente scrise, în care se consemneazã:
a) construcţiile şi instalaţiile care au fost cuprinse în control;
b) constatãrile rezultate din teren şi documente;
c) propunerile de mãsuri şi acţiuni de inlaturare a deficienţelor şi de imbunatatire a activitãţii.
(2) Periodic se efectueazã un control de verificare privind respectarea obligaţiilor contractuale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor şi a normelor specifice de prevenire şi stingere a incendiilor la persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi în construcţiile şi instalaţiile din patrimoniul agentului economic sau al instituţiei. Concluziile rezultate se analizeazã şi se au în vedere la încheierea unor contracte viitoare.
(3) Regimul de control prevãzut la alin. (2) se aplica şi de cãtre locatorul depozitelor angro.
ART. 15
(1) Controlul efectuat de persoanele prevãzute la art. 13 lit. b) trebuie sa aibã în vedere:
a) existenta, integritatea şi functionalitatea mijloacelor tehnice p.s.i. din dotare;
b) respectarea cantitãţilor şi naturii materialelor combustibile folosite;
c) asigurarea intervenţiei în caz de incendiu;
d) înlãturarea surselor posibile de iniţiere a focului.
(2) Neconformitãţile sau deficientele constatate se aduc la cunostinta factorilor de decizie, conform sistemului de raportare implementat în cadrul agentului economic sau instituţiei.
ART. 16
Deciziile luate pe baza constatãrilor din controale se aduc la cunostinta prin documente scrise tuturor persoanelor implicate.
ART. 17
Pentru perioadele în care activitatea normalã este întreruptã (noaptea, în zilele nelucrãtoare, sarbatori legale sau alte situaţii) organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor se face în funcţie de posibilitãţile concrete, urmãrindu-se asigurarea:
a) verificãrii periodice a construcţiilor, instalaţiilor sau a amenajãrilor aflate în patrimoniu;
b) supravegherii centralelor automate de semnalizare a incendiilor;
c) posibilitãţilor de anuntare a incendiului la forţele specializate de intervenţie;
d) realizãrii primei intervenţii şi, dupã caz, punerii în funcţiune a instalaţiilor sau a sistemelor care nu intra automat în funcţiune datoritã unor defectiuni;
e) accesului forţelor de intervenţie în situaţii de urgenta.

SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor la unitãţile administrativ-teritoriale

ART. 18
(1) Structura organizatoricã de apãrare impotriva incendiilor specifica unitãţilor administrativ-teritoriale este serviciul public de pompieri civili, ca serviciu comunitar pentru situaţii de urgenta.
(2) Constituirea şi structura serviciului public de pompieri civili se stabilesc avându-se în vedere prevederile legale în vigoare.
(3) Cadrul tehnic p.s.i. sau persoana cu atribuţii de îndrumare, control şi de constatare a încãlcãrii legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor de la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale se desemneazã de consiliul local şi poate fi, dupã caz:
a) viceprimarul;
b) secretarul;
c) orice alta persoana angajata în cadrul primãriei, apta şi atestata în condiţiile legii sa îndeplineascã aceste atribuţii.
(4) Se recomanda ca primarul sa nominalizeze persoane din rândul cetãţenilor, care, constituite în grupe, vor efectua pe baza de voluntariat activitãţi de prevenire a incendiilor, cum sunt:
a) atentionarea cetãţenilor asupra unor mãsuri preventive specifice în sezoanele de primavara şi toamna, în perioadele caniculare şi cu seceta prelungitã sau când se înregistreazã vanturi puternice;
b) supravegherea unor activitãţi cu public numeros de natura religioasã, cultural-sportiva sau distractiva, sarbatori traditionale şi altele.
ART. 19
Actele de autoritate specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor la unitãţile administrativ-teritoriale, prevãzute la art. 4 lit. b), se referã la:
a) înfiinţarea serviciului public de pompieri civili;
b) asocierea sau stabilirea relaţiilor de colaborare, dupã caz, cu alte consilii locale ori agenţi economici, dacã nu se poate infiinta un serviciu public de pompieri civili propriu având în structura formaţii de intervenţie, salvare şi prim ajutor;
c) stabilirea cuantumului taxelor special destinate finanţãrii serviciului public de pompieri civili şi pentru desfãşurarea de activitãţi de informare a cetãţenilor în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor;
d) componenta grupelor de prevenire a incendiilor şi sectoarele de competenta a acestora;
e) construcţiile şi instalaţiile tehnologice aparţinând domeniului public şi privat al unitãţii administrativ-teritoriale;
f) reglementarea modului de executare a lucrãrilor cu foc deschis;
g) reglementarea fumatului în spaţiile prevãzute la lit. e);
h) reglementarea modului de gestionare a deşeurilor, reziduurilor şi a ambalajelor specifice activitãţii;
i) mãsurile speciale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, care sa contracareze efectele perioadelor caniculare şi secetoase;
j) sistemul de mãsuri tehnice şi organizatorice referitoare la instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor;
k) rãspunderile ce revin pãrţilor în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor, în cazul concesionarii, închirierii şi antreprizei;
l) reglementarea circulaţiei pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale a mijloacelor care transporta materiale periculoase, clasificate astfel conform legii (rute, stationare, oprire şi parcare);
m) contractul sau convenţia privind asigurarea intervenţiei de stingere a incendiului de cãtre alt serviciu public de pompieri civili, în condiţii de operativitate şi eficienta, potrivit anexei nr. 2 la Criteriile minime de performanta privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de pompieri civili, aprobate prin Ordinul comandantului Corpului Pompierilor Militari nr. 37.424/1998 şi publicate în revista "Pompierii Romani" nr. 2/1999;
n) completarea numãrului de servanti pompieri voluntari în grupele de intervenţie la autospecialele de stingere ale altui serviciu public de pompieri civili, stabilit sa intervinã conform contractelor sau convenţiilor încheiate în baza prevederilor lit. m).
ART. 20
(1) Documentele specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor, menţionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informaţii referitoare la:
a) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciului public de pompieri civili, inclusiv privind pregãtirea, calificarea şi atestarea;
b) agenţii economici cu care primãria a încheiat contracte de închiriere, locatie şi altele, cu specificarea obiectului de activitate;
c) alimentarea unitãţii administrativ-teritoriale cu apa pentru stingerea incendiului (rezervoare, pompe, reţele de hidranti de incendiu, rampe de alimentare cu apa, amenajate la râuri şi lacuri);
d) sistemul de anuntare şi alarmare în caz de incendiu;
e) zilele în care se organizeazã activitãţi traditionale, cu participarea unui numãr mare de persoane pe teritoriul unitãţii administrativ-teritoriale;
f) zonele din unitatea administrativ-teritorialã în care intervenţia se poate realiza numai cu dispozitive de la distanta din cauza strazilor inguste, drumurilor în panta, caselor izolate, podurilor sub capacitate şi altor asemenea situaţii;
g) fişele de incendiu completate pentru evenimentele la care nu au participat pentru stingere pompierii militari, conform modelului prezentat în anexa nr. 1;
h) aplicatiile şi exerciţiile de intervenţie desfãşurate cu serviciul public de pompieri civili;
i) utilajele şi autospecialele din dotare şi stocurile de agenţi de stingere;
j) echipamentul de protecţie a personalului de intervenţie, în funcţie de riscurile şi efectele negative ale agenţilor termici, chimici, electromagnetici ori biologici, care pot interveni în caz de incendiu, stabiliţi conform anexei nr. 2 la Normele generale de prevenire şi stingere a incendiilor, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;
k) procedurile de instruire pe categorii de instructaje specifice, conform Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I./002, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 14 aprilie 2000, şi fişele de instruire aferente;
l) planul de intervenţie al localitãţii, avizat de unitatea teritorialã de pompieri militari;
m) avizele şi autorizaţiile p.s.i. obţinute pentru construcţiile, instalaţiile tehnologice şi alte amenajãri din patrimoniul propriu, însoţite de documentele vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii lor;
n) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate, procesele-verbale de verificare a elementelor de construcţie, instalaţiilor utilitare şi a mijloacelor tehnice p.s.i.;
o) notele de activitãţi preventive organizate şi desfãşurate în cadrul unitãţii administrativ-teritoriale;
p) regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de pompieri civili;
q) alte documente care se apreciazã ca oportune.
(2) Documentele specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor se actualizeazã conform situaţiilor prevãzute la art. 11.
ART. 21
(1) Activitãţile de prevenire desfãşurate conform art. 18 alin. (4) se finalizeazã prin întocmirea unor note de activitate în care fiecare participant menţioneazã de regula:
a) locurile în care s-a desfãşurat activitatea;
b) aspectele constatate;
c) mãsurile luate.
(2) Notele de activitãţi se centralizeazã, se analizeazã şi se pãstreazã la sediul primãriei într-un dosar special constituit.
(3) Pentru situaţiile deosebite constatate primarul va dispune mãsurile care se impun pentru înlãturarea acestora.
ART. 22
Controlul respectãrii mãsurilor de apãrare impotriva incendiilor pe timpul adunãrilor sau al manifestãrilor publice se face de cãtre membri ai serviciului public de pompieri civili sau de alte persoane desemnate de primar şi are în vedere urmãtoarele:
a) supravegherea respectãrii interdictiilor privind fumatul şi folosirea focului deschis;
b) asigurarea cãilor de acces pentru intervenţie şi evacuare de persoane;
c) interzicerea accesului cu materiale şi substanţe periculoase;
d) evitarea formãrii de aglomerari de persoane în anumite zone;
e) menţinerea integritãţii indicatoarelor de securitate şi de orientare în caz de incendiu sau de alte dezastre;
f) verificarea asigurãrii mijloacelor de stingere specifice şi a stãrii de funcţionare a celorlalte dotãri de prevenire şi stingere a incendiilor;
g) anunţarea cu maxima operativitate a oricãrui incendiu observat;
h) efectuarea primei intervenţii şi coordonarea activitãţii forţelor şi mijloacelor participante la aceasta.
ART. 23
(1) Organizarea activitãţii de instruire în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale presupune:
a) organizarea activitãţii de instruire a salariaţilor din primãrie şi ai agenţilor economici din subordinea primãriei conform prevederilor Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I./002, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 ;
b) stabilirea unei tematici orientative anuale pentru a aduce la cunostinta locuitorilor actele normative, reglementãrile specifice şi regulile de prevenire şi stingere a incendiilor.
(2) Tematica orientativa anuala se structureaza de regula pe urmãtoarele probleme:
a) obligaţii, raspunderi şi sarcini care revin cetãţenilor din actele normative care reglementeazã activitatea de apãrare impotriva incendiilor;
b) cauzele, regulile şi mãsurile de prevenire şi stingere a incendiilor specifice gospodariilor populaţiei sau ansamblurilor de locuit în comun;
c) supravegherea şi educarea copiilor pentru a nu fi implicaţi în producerea de incendii ca urmare a jocului acestora cu focul;
d) apãrarea impotriva incendiilor a culturilor agricole şi fondului forestier;
e) analizarea unor incendii înregistrate în alte localitãţi şi cunoscute din materialele publicate de mass-media.
ART. 24
Aducerea la cunostinta cetãţenilor a materialelor cuprinse în tematica orientativa anuala se realizeazã prin:
a) materiale tipãrite şi afişate la sediul primãriei şi în alte locuri frecventate de locuitori;
b) intervenţii la posturile locale de radio sau televiziune ori prin publicare în presa localã;
c) prezentarea lor în cadrul unor adunãri locale.

SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor pe locurile de munca

ART. 25
(1) Prin loc de munca în înţelesul prevederilor prezentelor dispoziţii generale se înţelege:
a) secţie, sector, atelier de producţie;
b) depozit de materii prime, materiale, produse finite combustibile;
c) atelier de întreţinere, reparaţii, prestãri de servicii şi proiectare;
d) instalatie tehnologicã sau de condiţionare, utilaj tehnologic;
e) laborator;
f) magazin, raion sau stand de vânzare;
g) unitate de învãţãmânt în clãdiri separate;
h) sala de spectacole, conferinţe, recepţii, sport, pentru vizitatori şi altele asemenea;
i) unitate de alimentaţie publica;
j) secţie medicalã, farmacie;
k) construcţie pentru cazare;
l) secţie, compartiment, sector, departament administrativ funcţional;
m) cãmin de bãtrâni sau de copii;
n) ferma zootehnica sau agricolã;
o) punct de recoltare de cereale paioase sau exploatare forestierã.
(2) Atunci când pe unul sau mai multe niveluri ale aceleiaşi clãdiri îşi desfãşoarã activitatea mai mulţi agenţi economici sau firme, locul de munca se delimiteaza la limita spaţiilor utilizate de aceştia, iar utilitatile comune se repartizeazã, dupã caz, proprietarului clãdirii ori, prin înţelegere, agenţilor economici sau firmelor respective.
ART. 26
Organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor pe locul de munca are ca obiectiv principal asigurarea pentru colectivul de salariaţi a condiţiilor care sa permitã acestora ca pe baza cunoştinţelor de care dispun şi cu mijloacele tehnice pe care le au la dispoziţie sa acţioneze pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, evacuarea şi salvarea utilizatorilor construcţiei, evacuarea bunurilor materiale, precum şi pentru înlãturarea efectelor distructive provocate în caz de incendii, explozii, avarii sau accidente tehnice.
ART. 27
(1) Organizarea apãrãrii impotriva incendiilor pe locul de munca consta în:
a) prevenirea incendiilor, prin evidentierea materialelor şi dotãrilor tehnologice care prezintã pericol de incendiu, surselor posibile de aprindere ce pot aparea şi a mijloacelor care le pot genera, precum şi a mãsurilor generale şi specifice de prevenire a incendiilor;
b) salvarea utilizatorilor şi evacuarea bunurilor, prin întocmirea şi afişarea planurilor specifice şi menţinerea condiţiilor de evacuare pe traseele stabilite;
c) instruirea salariaţilor prin elaborarea documentelor specifice instructajului p.s.i. pe locul de munca, desfãşurarea propriu-zisa a instructajului şi asigurarea certificãrii efectuãrii acestuia, precum şi afişarea schemelor de intervenţie sau a instrucţiunilor de apãrare impotriva incendiilor;
d) marcarea pericolului de incendiu prin montarea de indicatoare de securitate şi de orientare sau a altor inscripţii ori mijloace de atentionare;
e) organizarea stingerii incendiilor.
(2) Organizarea stingerii incendiilor pe locul de munca cuprinde mãsuri şi informaţii privind:
a) precizarea corecta a mijloacelor tehnice de alarmare şi de alertare a personalului de la locul de munca, pompierilor civili, dispeceratului pompierilor militari, înştiinţarea conducatorului locului de munca, patronului, anumitor categorii de specialişti şi a altor forte stabilite sa participe la stingerea incendiilor;
b) prezentarea sistemelor, instalaţiilor şi a dispozitivelor de limitare a propagarii şi de stingere a incendiilor, stingatoarelor şi a altor aparate de stins incendii, mijloacelor de salvare şi protecţie a personalului, precizându-se cantitãţile care trebuie sa existe la fiecare loc de munca;
c) stabilirea componentei echipelor care trebuie sa asigure salvarea şi evacuarea persoanelor şi a bunurilor, pe schimburi de lucru şi în afarã programului;
d) organizarea efectivã a intervenţiei prin nominalizarea celor care trebuie sa utilizeze sau sa punã în funcţiune mijloacele tehnice din dotare, de stingere şi de limitare a propagarii arderii, ori sa efectueze manevre sau alte operaţiuni la instalaţiile utilitare şi, dupã caz, la echipamente şi utilaje tehnologice.
ART. 28
(1) Datele privind organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor pe locul de munca, prevãzute la art. 27 alin. (1) lit. a) şi e) şi alin. (2), se înscriu într-un formular tipãrit pe un material rezistent, de regula carton, şi se afişeazã într-un loc vizibil şi mai puţin afectat în caz de incendiu.
(2) Datele se completeazã de conducãtorul locului de munca şi se aproba de cadrul tehnic sau de persoana desemnatã sa îndeplineascã atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.
(3) Structura-cadru a formularului este prezentatã în anexa nr. 2, aceasta putând fi completatã, dupã caz, şi cu alte date şi informaţii despre fluxul tehnologic.
ART. 29
La stabilirea mãsurilor specifice de prevenire a incendiilor se au în vedere:
a) prevenirea manifestãrii surselor specifice de aprindere;
b) gestionarea materialelor şi a deşeurilor combustibile, susceptibile a se aprinde;
c) dotarea cu mijloacele tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;
d) verificarea spaţiilor la sfârşitul programului de lucru;
e) parametrii care se au în vedere pe timpul exploatãrii diferitelor instalaţii, echipamente şi utilaje tehnologice.
ART. 30
(1) Planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu cuprind elemente diferenţiate în funcţie de tipul şi destinaţia construcţiei şi de numãrul persoanelor care se pot afla simultan în aceasta şi se întocmesc astfel:
a) pe nivel, dacã se afla simultan mai mult de 30 de persoane;
b) pe încãperi, dacã în ele se afla cel puţin 50 de persoane;
c) pentru încãperile de cazare şi dormitoarele comune, indiferent de numãrul de locuri.
(2) Planurile de evacuare se afişeazã pe fiecare nivel, pe cãile de acces şi în locurile vizibile, astfel încât sa poatã fi cunoscute de cãtre toate persoanele, iar în încãperi, pe partea interioarã a uşilor.
ART. 31
(1) Planul de evacuare se întocmeşte pe baza schitei nivelului sau a incaperii, pe care se marcheaza cu culoare roşie traseele de evacuare prin usi, coridoare şi case de scãri sau scãri exterioare, dupã caz.
(2) Pe planurile de evacuare se indica locul mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor (stingatoare, hidranti interiori, butoane şi alte sisteme de anuntare a incendiilor) şi posibilitãţile de refugiu (încãperi speciale, terase etc.), precum şi interdicţia de folosire a lifturilor în asemenea situaţii.
ART. 32
Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor clasificate conform legii ca fiind periculoase se întocmesc pentru fiecare încãpere unde se afla asemenea materiale.
ART. 33
La amplasarea materialelor periculoase în spaţiile de depozitare trebuie sa se ţinã seama de comportarea lor specifica în caz de incendiu atât ca posibilitãţi de reactie reciprocã, cat şi de compatibilitatea fata de agenţii de stingere.
ART. 34
(1) Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor periculoase se întocmesc pe baza schitelor încãperilor respective, pe care se marcheaza zonele cu materiale periculoase şi se menţioneazã clasele acestora conform legii, cantitãţile şi codurile de identificare ori de pericol. Traseele de evacuare a materialelor şi ordinea prioritatilor se marcheaza cu culoare roşie.
(2) Planuri de depozitare se întocmesc şi pentru materialele şi bunurile combustibile care au o valoare financiarã sau culturalã deosebita.
ART. 35
Planurile de depozitare şi de evacuare se amplaseaza în locuri care pot fi cel mai puţin afectate de incendiu şi în apropierea locurilor de acces în încãperi, astfel încât sa poatã fi utile forţelor de intervenţie.
ART. 36
(1) Schemele de intervenţie se întocmesc pentru instalaţiile tehnologice cu risc ridicat (foarte mare) de incendiu, stabilite de patron, şi cuprind instrucţiuni referitoare la:
a) descrierea succintã a procesului tehnologic, cu menţionarea principalilor parametri (presiuni, temperaturi de lucru);
b) cantitatea de produse combustibile din instalatie şi agenţii eficienti pentru stingerea acestora;
c) precizarea în ordine cronologicã a operaţiunilor ce se efectueazã în caz de incendiu, explozie, avarie sau alte dezastre;
d) prezentarea mãsurilor pentru protecţia vecinatatilor;
e) desemnarea persoanelor care participa la acţiunile de intervenţie;
f) enumerarea mijloacelor tehnice p.s.i. existente în instalatie şi precizarea, pe releveele instalaţiilor, a locurilor de amplasare a acestora sau a componentelor de punere în funcţiune.
(2) Pe releveul instalaţiei se marcheaza locul de amplasare a autospecialelor sau a altor utilaje de intervenţie din dotarea serviciului propriu de pompieri civili.
(3) Schemele de intervenţie se elaboreazã de şefii de instalaţii, se întocmesc în doua exemplare şi se aproba de patron, exemplarul 1 pastrandu-se la şeful instalaţiei, iar exemplarul 2, la şeful formatiei de intervenţie, salvare şi prim ajutor.
ART. 37
Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se întocmesc pentru locurile de munca în care sunt instalaţii tehnologice cu risc ridicat (foarte mare) de incendiu şi pentru punctele vitale vulnerabile la incendiu, stabilite de patron.
ART. 38
(1) Prin punct vital vulnerabil la incendiu se înţelege acel loc de munca, instalatie, echipament etc. indispensabil asigurãrii functionalitatii principale a construcţiilor şi agenţilor economici şi care prezintã cel puţin risc mediu de incendiu.
(2) Lista de principiu cuprinzând punctele vitale vulnerabile la incendiu este prezentatã în anexa nr. 3.
ART. 39
Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se elaboreazã pe baza documentelor avute la dispoziţie, cum sunt normele, normativele, regulamentele şi instrucţiunile de exploatare şi funcţionare, regulamentele de ordine interioarã şi alte documentaţii de specialitate.
ART. 40
Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor cuprind:
a) prevederile specifice de p.s.i. din reglementãrile în vigoare;
b) obligaţiile generale ale salariaţilor privind prevenirea şi stingerea incendiilor;
c) regulile şi mãsurile specifice de prevenire şi stingere a incendiilor pentru exploatarea instalaţiilor potrivit condiţiilor tehnice, tehnologice şi organizatorice locale, precum şi pentru reparaţii, revizii, întreţinere, oprire şi punere în funcţiune;
d) evidentierea elementelor care determina riscul de incendiu sau de explozie;
e) prezentarea pericolelor care pot aparea în caz de incendiu, cum sunt intoxicarile, arsurile, traumatismele, electrocutarea, iradierea etc., precum şi a regulilor şi mãsurilor de prevenire a acestora.
ART. 41
(1) Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se elaboreazã, dupã caz, de şeful sectorului de activitate (instalaţiei, sectiei, atelierului etc.) şi se aproba de patron.
(2) Premergãtor aprobãrii de cãtre patron instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se verifica de cadrul tehnic sau de persoana desemnatã sa îndeplineascã atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.
ART. 42
(1) În funcţie de volumul lor şi de condiţiile de la locul de munca respectiv instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se afişeazã sau se pãstreazã la persoana competenta care efectueazã instructajul periodic de prevenire şi stingere a incendiilor.
(2) Un exemplar al tuturor instrucţiunilor de apãrare impotriva incendiilor se pãstreazã la cadrul tehnic sau la persoana desemnatã sa îndeplineascã atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.
ART. 43
Salariaţii din locurile de munca pentru care s-au întocmit instrucţiunile prevãzute la art. 37 au obligaţia sa le studieze, sa şi le însuşeascã şi sa le respecte.
ART. 44
Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se completeazã în toate cazurile cu informaţiile din schemele de intervenţie, acolo unde acestea sunt întocmite.
ART. 45
Pentru noile tehnologii şi instalaţii instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor întocmite de proiectanţi au iniţial caracter provizoriu şi se completeazã cu cele care apar ca fiind necesare, pe timpul punerii în funcţiune, probelor tehnologice şi din exploatare în timp de un an, dupã care se aproba de patron şi devin definitive.
ART. 46
(1) Instrucţiunile de apãrare impotriva incendiilor se revizuiesc cel puţin o data la 3 ani şi se reactualizeazã la modernizãri, dezvoltãri, reprofilari şi la apariţia unor noi reglementãri.
(2) Fiecare instrucţiune de apãrare impotriva incendiilor va avea înscrisã data întocmirii şi aprobãrii.
ART. 47
Documentele specifice instructajului p.s.i. pe locul de munca se întocmesc în conformitate cu prevederile Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I/002, aprobate prin <>Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 , şi trebuie sa se refere la:
a) listele cuprinzând procedurile stabilite pentru instructajul specific locului de munca şi pentru instructajul periodic;
b) procedurile de instruire întocmite în detaliu;
c) documentele care sa ateste efectuarea instructajelor specifice locului de munca;
d) testele sau chestionarele privind verificarea cunoştinţelor însuşite pe perioada instruirilor;
e) rezultatele obţinute din verificarea cunoştinţelor din ultimul an de activitate la locul de munca;
f) concluziile rezultate din activitatea de instruire, întocmite la sfârşitul fiecãrui an, în care se menţioneazã numãrul total de salariaţi şi al celor nou-veniti, rezultatele obţinute şi mãsurile luate, precum şi procedurile reactualizate.
ART. 48
Documentele de instruire de pe locul de munca se pãstreazã în locuri cat mai sigure, ferite de efectele unor factori care le pot afecta calitatea şi integritatea, astfel încât ele sa poatã fi analizate în orice situaţie.
ART. 49
(1) Indicatoarele de securitate (de interzicere, avertizare şi informare) şi cele auxiliare se executa, se ilumineaza, se amplaseaza şi se monteaza conform standardelor în vigoare.
(2) În anumite situaţii indicatoarele pot fi însoţite de înscrisuri explicative şi în limbi de circulaţie internationala.
(3) Obligaţia de a amplasa, de a monta şi de a pãstra integritatea indicatoarelor revine conducatorului (şefului) locului de munca.
ART. 50
Organizarea efectivã a intervenţiei pe locul de munca presupune:
a) alarmarea imediata a personalului de la locul de munca sau a utilizatorilor prin mijloace specifice, anunţarea incendiului la forţele de intervenţie, anunţarea altor persoane care trebuie sa desfãşoare activitãţile prevãzute la lit. c), precum şi a dispeceratului, acolo unde acesta este constituit;
b) asigurarea şi urmãrirea realizãrii salvãrii rapide şi în siguranta a personalului, conform conceptiei stabilite;
c) întreruperea alimentarii cu energie electrica, gaze şi fluide combustibile a consumatorilor şi efectuarea altor intervenţii specifice la instalaţii şi utilaje;
d) actionarea asupra focarului cu mijloacele tehnice p.s.i. din dotare şi verificarea intrãrii în funcţiune a instalaţiilor şi sistemelor automate şi, dupã caz, actionarea lor manualã;
e) evacuarea bunurilor periclitate de incendiu şi protejarea echipamentelor care pot fi deteriorate în timpul intervenţiei;
f) protecţia personalului de intervenţie impotriva efectelor negative ale incendiului (temperatura, fum, gaze toxice etc.);
g) verificarea amãnunţitã a locurilor în care se poate propaga incendiul şi unde pot aparea focare, actionandu-se pentru stingerea acestora.
ART. 51
(1) Pentru efectuarea operaţiunilor prevãzute la art. 50 nominalizarea se face pentru fiecare schimb de activitate, în afarã programului de lucru şi în zilele de repaus şi sarbatori legale.
(2) Verificarea prezentei personalului nominalizat se face la începerea programului de lucru, de cãtre conducãtorul locului de munca, şeful de schimb sau de persoana care conduce activitãţile.
ART. 52
(1) La întocmirea listei cuprinzând substantele periculoase se consulta prevederile legale în vigoare care reglementeazã transportul rutier internaţional de mãrfuri periculoase, respectiv <>Legea nr. 31/1994 şi Acordul european pentru transportul rutier al mãrfurilor periculoase - A.D.R.
(2) De asemenea, pot fi avute în vedere şi prevederile Directivei europene SEVESO.
ART. 53
Lista cuprinzând substantele periculoase se completeazã şi se reactualizeazã ori de câte ori apar modificãri în gestionarea substanţelor respective, iar extrase din aceasta lista se pãstreazã în fiecare loc de munca unde acestea se depoziteaza sau se utilizeazã permanent.
ART. 54
Lista prevãzutã la art. 53 va cuprinde toate substantele periculoase utilizate, încadrate în cele 9 clase, specificându-se în mod obligatoriu pentru fiecare substanta:
a) numãrul de identificare O.N.U;
b) denumirea;
c) numãrul de pericol;
d) cantitatea existenta;
e) locul de depozitare şi utilizare;
f) agenţii (substantele) adecvati (adecvate) pentru stingere, neutralizare sau decontaminare;
g) caracteristicile fizico-chimice esenţiale ce determina pericolul de incendiu sau de explozie.
ART. 55
Obligaţiile referitoare la substantele periculoase se soluţioneazã prin numirea de cãtre patron a unui consilier de siguranta, special instruit şi atestat conform reglementãrilor în vigoare, care trebuie sa aibã în vedere limitarile cantitative, comunicarea la autoritãţi şi alte notificãri impuse.

CAP. 3
Forme şi modalitãţi principale pentru evaluarea şi controlul capacitãţii de apãrare impotriva incendiilor

SECŢIUNEA 1
Valorificarea concluziilor şi constatãrilor rezultate din controalele efectuate de persoanele în drept

ART. 56
(1) Personalul autoritãţilor publice, care, potrivit competentelor legale, executa controale în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor, este:
a) personalul unitãţilor de pompieri militari şi protecţie civilã;
b) cadre tehnice din structura ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, societãţilor şi regiilor de profil;
c) inspectori din structura inspectiilor de specialitate ale statului (calitatea în construcţii, protecţia muncii, protecţia mediului);
d) inspectori din structura autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) Cadrele tehnice sau personalul tehnic desemnat al agenţilor economici şi instituţiilor, cu atribuţii de îndrumare, control şi constatare a încãlcãrii legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, precum şi persoanele menţionate la alin. (1) lit. b) şi d) trebuie sa aibã atestata competenta în condiţiile legii.
ART. 57
Controalele executate de personalul prevãzut la art. 56 alin. (1) se finalizeazã prin unul dintre urmãtoarele documente:
a) proces-verbal de control tehnic de specialitate;
b) nota de constatare;
c) raport de constatare.
ART. 58
Valorificarea constatãrilor din documentele de control se asigura în termen de 15 zile de la încheierea acestuia, prin stabilirea de mãsuri şi acţiuni, cu termene şi responsabilitãţi, pentru înlãturarea deficienţelor consemnate şi îndeplinirea mãsurilor stabilite, asigurându-se conformarea cu prevederile legilor care reglementeazã apãrarea impotriva incendiilor.
ART. 59
(1) Se recomanda instituirea unui sistem de informare şi monitorizare a îndeplinirii mãsurilor stabilite.
(2) În cazul neîndeplinirii mãsurii persoana responsabilã va arata motivele şi va face, în scris, propuneri noi referitoare la mãsura respectiva.
ART. 60
Pentru verificarea îndeplinirii mãsurilor stabilite patronul, prin cadrul tehnic sau prin persoana cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor ori prin colective de specialişti, va controla pe teren stadiul şi calitatea execuţiei.
ART. 61
La controlul urmãtor al autoritãţii de specialitate patronul trebuie sa fie în mãsura sa prezinte detaliat, pe baza de documente, stadiul îndeplinirii mãsurilor stabilite anterior.
ART. 62
Prin înţelegere sau la solicitare planul de acţiuni şi mãsuri întocmit şi aprobat poate fi transmis spre informare autoritãţii de specialitate care a executat controlul.

SECŢIUNEA a 2-a
Analiza periodicã a activitãţii de apãrare impotriva incendiilor

ART. 63
(1) Activitatea de apãrare impotriva incendiilor se analizeazã, de regula, anual, cu prilejul finalizarii controalelor şi dupã producerea unor incendii.
(2) Analiza se desfãşoarã pe baza de raport sau informare întocmitã de structura care are atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor.
ART. 64
(1) Raportul de analiza va conţine în principiu urmãtoarele probleme:
a) implementarea noilor prevederi legale;
b) stadiul îndeplinirii mãsurilor stabilite;
c) deficientele care se manifesta în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor;
d) concluzii din activitatea de instruire şi pregãtire a personalului prin aplicaţii şi exercitii de intervenţie;
e) relaţiile cu terţi privind apãrarea impotriva incendiilor;
f) asigurarea dotãrii, calitatea şi funcţionarea mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;
g) eficienta activitãţilor desfãşurate de structurile cu atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor; h) propuneri de mãsuri pentru îmbunãtãţirea activitãţii.
(2) Aspectele discutate pe timpul analizei se consemneazã într-un proces-verbal, iar deciziile care se iau se aproba printr-o hotãrâre care se difuzeazã persoanelor interesate.
ART. 65
(1) La analiza participa în mod obligatoriu patronul, şefii structurilor cu atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor, şefii sectoarelor de activitate la care sunt fãcute menţiuni în raport şi, dupã caz, proprietarii construcţiilor, în situaţia utilizãrii unei clãdiri sau incinte de cãtre mai mulţi agenţi economici.
(2) Prezenta se consemneazã într-un tabel convocator din care sa rezulte ca persoanele în cauza au fost anunţate şi au participat efectiv la analiza.

SECŢIUNEA a 3-a
Informarea asupra deficienţelor şi neconformitatilor privind apãrarea impotriva incendiilor

ART. 66
În cadrul fiecãrui agent economic, instituţie şi localitate se realizeazã un sistem informaţional bazat pe documente (rapoarte), pentru a se sesiza cat mai operativ orice deficienta care apare cu privire la apãrarea impotriva incendiilor.
ART. 67
(1) Documentul (raportul) trebuie sa conţinã în principiu urmãtoarele:
a) descrierea deficientei;
b) sectorul (locul) în care se manifesta;
c) data constatãrii;
d) consecinţele posibile;
e) propuneri de soluţionare;
f) certificarea inlaturarii deficientei.
(2) Documentul (raportul) se întocmeşte în doua exemplare, dintre care unul rãmâne la şeful sectorului de activitate (locului de munca) în care s-a constatat neregula, iar celãlalt se transmite structurii cu atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor, care le analizeazã şi face propuneri patronului.
(3) Analiza, împreunã cu propunerile, se întocmeşte lunar pentru cazurile care suporta amânare, iar în celelalte situaţii înlãturarea deficienţelor (neconformitatilor) se face operativ.

SECŢIUNEA a 4-a
Planificarea şi executarea exerciţiilor şi aplicatiilor privind modul de acţiune în caz de incendiu

ART. 68
(1) Exerciţiile şi aplicatiile privind modul de intervenţie în caz de incendiu constituie formele de baza prin care se verifica stadiul şi capacitatea de acţiune a personalului de pe locul de munca.
(2) Exerciţiile şi aplicatiile vizeazã modul în care se executa:
a) alarmarea;
b) evacuarea;
c) stingerea incendiului.
ART. 69
Exerciţiile şi aplicatiile de intervenţie se efectueazã:
a) planificat, pe baza de grafic, astfel încât la acestea sa participe eşalonat toţi salariaţii cu atribuţii de intervenţie de pe locurile de munca;
b) inopinat, de cãtre patron, autoritãţile de control sau de alţi factori de decizie;
c) cel puţin o data pe semestru, în una din zilele nelucrãtoare sau de sarbatori legale, pentru a se verifica pregãtirea salariaţilor aflaţi în serviciu în zilele respective;
d) planificat, pe baza de grafic, cu personalul serviciului de pompieri civili.
ART. 70
(1) Evidenta aplicatiilor şi exerciţiilor efectuate se tine într-un registru:
a) înfiinţat pentru fiecare loc de munca, pentru cele care se efectueazã conform art. 69 lit. a) şi b);
b) înfiinţat la nivelul agentului economic, instituţiei sau localitãţii, pentru cele care se efectueazã conform art. 69 lit. c) şi d).
(2) Registrul va avea conţinutul conform modelului prezentat în anexa nr. 4.
ART. 71
Fiecare exerciţiu sau aplicaţie de intervenţie se finalizeazã printr-un raport care sa facã referiri cel puţin la:
a) obiectivele şi scopul aplicatiei sau exerciţiului;
b) menţiuni privind cunoaşterea şi capacitatea de punere în aplicare a sarcinilor ce revin personalului de pe locul de munca în caz de incendiu;
c) îndeplinirea anumitor bareme de timp stabilite şi a timpilor operativi de intervenţie;
d) menţiuni privind alarmarea (alertarea) personalului;
e) aprecieri privind funcţionarea mijloacelor tehnice p.s.i.;
f) desfãşurarea activitãţii de salvare şi evacuare a persoanelor şi a materialelor periculoase;
g) propunerea de mãsuri privind îmbunãtãţirea activitãţii respective.

CAP. 4
Siguranta exploatãrii instalaţiilor utilitare aferente construcţiilor şi a mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor

SECŢIUNEA 1
Prevederi generale

ART. 72
Gestionarea siguranţei exploatãrii instalaţiilor şi a mijloacelor tehnice p.s.i. aferente construcţiilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor se realizeazã prin:
a) stabilirea persoanelor care sunt desemnate sa verifice, sa întreţinã şi sa repare instalaţiile utilitare şi mijloacele tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;
b) elaborarea procedurilor de lucru pentru lucrãrile prevãzute la lit. a);
c) completarea, semnarea şi arhivarea documentelor care atesta executarea lucrãrilor menţionate la lit. a);
d) întocmirea şi reactualizarea permanenta a evidentei mijloacelor tehnice p.s.i., pe categorii, cu menţionarea necesarului, existentului, deficitului şi a principalelor caracteristici functionale;
e) întocmirea evidentei stocurilor de rezerva de mijloace tehnice p.s.i. şi a componentelor acestora, prevãzute de reglementãri tehnice în vigoare;
f) menţionarea surselor de alimentare cu energie electrica de baza şi de rezerva şi a consumatorilor cu rol în caz de incendiu.
ART. 73
(1) Lucrãrile de verificare, întreţinere şi reparaţii prevãzute în anexa nr. 5 se pot executa de salariaţii din structurile de specialitate proprii sau de persoanele juridice atestate potrivit legii.
(2) Lista cuprinzând persoanele fizice şi juridice care presteazã lucrãrile de verificare, întreţinere şi reparare a mijloacelor tehnice p.s.i. se întocmeşte pe categorii, menţionându-se numãrul şi perioada de valabilitate a atestatului prevãzut de lege.
ART. 74
Pentru fiecare tip de lucrare se stabilesc proceduri de lucru pe baza instrucţiunilor proiectantului, producãtorului sau furnizorului de echipament şi a prevederilor normelor şi normativelor de specialitate.
ART. 75
Rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor se stabileşte şi se asigura în scopul rezolvarii unor situaţii care pot aparea în activitate, conform recomandãrilor cuprinse în anexa nr. 6.
ART. 76
(1) Verificãrile privind starea de funcţionare a mijloacelor tehnice p.s.i. se fac zilnic (pe schimb), sãptãmânal, lunar, trimestrial şi anual, dupã caz.
(2) Verificarea zilnica sau pe schimb se efectueazã de regula vizual şi vizeazã:
a) integritatea mijloacelor tehnice p.s.i.;
b) existenta sigiliilor de fixare în poziţie normalã de funcţionare a unor componente;
c) asigurarea parametrilor de funcţionare, îndeosebi presiuni ale fluidelor, prin citirea valorilor indicate de manometre;
d) menţinerea posibilitãţilor de utilizare operativã.
ART. 77
Pentru unele categorii de mijloace tehnice p.s.i. exploatarea, repararea, întreţinerea, scoaterea din funcţiune, declasarea şi casarea se fac potrivit reglementãrilor în vigoare.
ART. 78
Dupã utilizare fiecare mijloc tehnic de prevenire şi stingere a incendiilor se repune în funcţiune sau se înlocuieşte.
ART. 79
(1) Deţinãtorii sau persoanele juridice care asigura verificarea, întreţinerea şi repararea sistemelor automate de detectare, semnalizare şi stingere a incendiilor vor evidenţia într-un registru întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 7 datele referitoare la funcţionarea fiecãrui sistem sau a fiecãrei instalaţii automate.
(2) La solicitarea marilor unitãţi sau a unitãţilor teritoriale de pompieri militari, anual în luna ianuarie, persoanele juridice prevãzute la alin. (1) vor pune la dispoziţie acestora copii de pe evidentele respective.

SECŢIUNEA a 2-a
Prevederi specifice

ART. 80
(1) La locurile de alimentare cu energie electrica se vor mentiona echipamentele care trebuie acţionate pentru decuplarea de la reţea a clãdirii respective.
(2) Pentru toate cazurile în care sunt necesare dispozitive speciale la locul de decuplare se vor asigura şi dispozitivele respective.
ART. 81
Pentru fiecare instalatie de ventilaţie şi climatizare se întocmeşte în mod obligatoriu schema de pornire, oprire sau de izolare pe tronsoane, indicandu-se locul şi modul de actionare a clapetelor sau sibarelor.
ART. 82
(1) La sistemele automate de detectie, semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu se asigura posibilitãţile de identificare operativã a locului incendiului, utilizându-se, dupã caz, scheme, etichete şi alte asemenea soluţii uşor de interpretat.
(2) Pentru sistemele de detectare şi semnalizare automatã a incendiilor, integrate cu sisteme antiefractie, care transmit semnalele la agenţii economici de paza şi protecţie, beneficiarii vor stabili modul de conlucrare cu subunitatile de intervenţie ale pompierilor militari privind retransmiterea semnalului de incendiu, realizarea intervenţiei şi raportarea datelor de la incendii.
(3) Semnalele pentru avertizarea, alarmarea şi evacuarea persoanelor, precum şi pentru alarmarea şi alertarea pompierilor voluntari în caz de incendiu sau în alte situaţii de urgenta publica vor fi distincte pentru fiecare situaţie.
(4) Valorificarea semnalelor acustice şi/sau optice generate de centralele de semnalizare a incendiilor se asigura prin:
a) supravegherea permanenta a acestora de personal competent şi capabil sa ia mãsurile necesare;
b) retranslarea semnalelor la locuri de munca supravegheate permanent;
c) punerea automatã în funcţiune a echipamentelor de stingere şi de evacuare a fumului şi gazelor fierbinti, pe baza de programe care vor conţine şi ordinea de prioritati;
d) urmãrirea prin instalaţii de televiziune cu circuit închis a locurilor sau a zonelor periclitate de incendiu.
ART. 83
(1) La achiziţionarea stingatoarelor beneficiarul trebui sa solicite instrucţiunile de transport, depozitare şi manipulare pentru a putea beneficia de garanţiile date de producãtor.
(2) Utilizatorul stingatoarelor trebuie sa asigure verificarea prin sondaj a stãrii de funcţionare a acestora, între intervalele prevãzute pentru verificãrile obligatorii.
(3) Starea de funcţionare a unui lot de stingatoare se determina prin exercitii concrete executate cu salariaţii, înainte de trimiterea lotului la o noua verificare.
ART. 84
Starea de operativitate a instalaţiilor de stingere cu apa se asigura în principal prin menţinerea sub presiune a reţelelor/ramificatiilor de distribuţie, înlãturarea posibilitãţilor de inghet, coroziune şi solicitare mecanicã a conductelor, instalarea de indicatoare de avertizare sau informare privind amplasarea hidrantilor, vanelor şi robinetelor cu actionare localã şi prin menţinerea libera a accesului la acestea.
ART. 85
Certificarea calitãţii produselor de stingere (pulberi, prafuri, substanţe de spumare etc.) se asigura prin certificatele de calitate ale furnizorului şi buletinul/raportul laboratorului de încercãri care a verificat menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi a eficientei de stingere a produselor.
ART. 86
(1) Uşile rezistente la foc şi antifoc, obloanele, clapetele, trapele etc. se verifica zilnic privind poziţia normalã a acestora şi asigurarea posibilitãţilor de îndeplinire a funcţiilor (închidere sau deschidere).
(2) Anual se verifica manevrabilitatea dispozitivelor prevãzute la alin. (1), prin actionare manualã sau automatã (electrica, mecanicã, pneumatica, hidraulica etc.), dupã caz.
ART. 87
(1) Mijloacele de protecţie a personalului de intervenţie se asigura şi se pãstreazã separat, pentru salariaţii proprii ai agentului economic şi, respectiv, pentru membrii forţelor care participa la intervenţie ca forte de sprijin, conform planurilor de intervenţie.
(2) Pentru mijloacele tehnice care impun mãsuri speciale de protecţie pe timpul utilizãrii agentul economic are obligaţia sa asigure pregãtirea şi autorizarea salariaţilor, potrivit legii.
(3) Pentru a se elimina producerea unor accidente nedorite trebuie sa se asigure înlocuirea componentelor consumabile la termenele prevãzute de fabricant, precum şi întreţinerea şi verificarea acestora de cãtre persoane autorizate în domeniu.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 88
Pentru agenţii economici şi instituţiile care nu se încadreazã în prevederile art. 3 persoana cu funcţii de conducere va asigura organizarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor prin respectarea cerinţelor minime prevãzute de prezentele dispoziţii generale.
ART. 89
Controlul respectãrii şi punerii în aplicare a prevederilor prezentelor dispoziţii generale se efectueazã dupã 6 luni de la publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 90
Detalierea modului de întocmire a listei cuprinzând substantele periculoase se va face prin instrucţiuni specifice emise de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, care se vor publica în revista "Pompierii Romani".
ART. 91
(1) Pentru construcţiile, amenajãrile şi instalaţiile tehnologice care intra, potrivit legii, sub incidenta avizãrii şi/sau autorizãrii p.s.i. prevederile prezentelor dispoziţii generale pot fi conţinute sintetic într-un registru de siguranta la foc.
(2) Structura şi conţinutul Registrului de siguranta la foc se vor stabili de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor dispoziţii generale.
ART. 92
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezentele dispoziţii generale.





ANEXA 1

Primãria .................
Judeţul ..................


FIŞA DE INCENDIU Nr. ...........
din ......... 200 .....
(model)

I. Identificarea locului incendiului
Numele şi prenumele .............................................
Destinaţia locului producerii incendiului [][][]
Localitatea .................. Mediu urban [] rural []
Judeţul în care s-a produs evenimentul [][]
Str. ........................... nr. ............., bl. ..........,
sc. ............, et. ............, ap. ...........
Distanta în kilometri fata de subunitatea de raion [][][]

┌─────┬─────┬───────────┬─────┬───────┐
│ Ziua│ Luna│ Anul │ Ora │Minutul│
Momentul observarii ├──┬──┼──┬──┼──┬──┬──┬──┼──┬──┼───┬───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴───┴───┘

┌─────┬─────┬───────────┬─────┬───────┐
│ Ziua│ Luna│ Anul │ Ora │Minutul│
Momentul lichidãrii ├──┬──┼──┬──┼──┬──┬──┬──┼──┬──┼───┬───┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴───┴───┘

II. Date despre intervenţie
- Incendiul a fost stins de serviciul public de pompieri [1]
serviciul privat de pompieri civili [2] serviciul privat de
pompieri civili - societate comercialã [3] salariaţi [4]
persoane fizice [5]
- Autospeciale utilizate ..........................
- Mijloace de stingere ............................

III. Date despre cauza:
1. Sursa de aprindere [][] 2. Mijloace care puteau produce
aprinderea [][][]
3. Primul mijloc care s-a aprins [][] 4. Împrejurarea determinata [][][]

IV. Consecinţele incendiului
Ce a ars ...........................................................
Propagare la vecinãtãţi ..........................................
Victime: decedati: adulti ............, copii .............,
rãniţi: adulti .............., copii ...............
Date suplimentare ..........................................


Primar, Secretar,
.......... ............



ANEXA 2

Societatea Comercialã (Instituţia)
..................................


Aprobat
--------
Numele şi prenumele ................
Semnatura ..................


ORGANIZAREA APĂRĂRII IMPOTRIVA INCENDIILOR
locul de munca....................

I. PREVENIREA INCENDIILOR

1. Materiale combustibile şi inflamabile
a) produse finite din lemn
b) lacuri
c) solventi
d) depuneri de lacuri şi alte reziduuri
e) .....................................
2. Surse de aprindere posibile
a) de natura electrica
b) termice
c) foc deschis, fumat
d) autoaprindere
e) ......................................
3. Echipamente şi mijloace
a) motoare şi corpuri electrice
b) instalatie de uscare
c) sistem de ventilaţie
d) scule şi dispozitive
e) ......................................
4. Mãsuri generale
a) interzicerea focului deschis
b) interzicerea fumatului
c) colectarea ambalajelor şi deşeurilor
d) ......................................
e) ......................................
f) ......................................
g) ......................................
5. Mãsuri specifice
a) asigurarea functionarii sistemului din dotarea cabinei de vopsit
b) funcţionarea normalã a elementelor de compartimentare
c) pãstrarea cantitãţilor de lacuri şi vopsele în limite admise
d) utilizarea numai de scule care nu produc scantei
e) ......................................

II. ORGANIZAREA INTERVENŢIEI

1. Mijloacele de alarmare, alertare
a) telefon ..............................
b) buton de alarmare ....................
c) sonerie ..............................
2. Instalaţii şi dispozitive de limitare şi stingere
a) usi antifoc
b) clapete
c) trape
3. Mijloace de protecţie a salariaţilor
a) masti ................................
b) costume ..............................
c) aparate izolante .....................
4. Asigura intervenţia
a) stingatoare ..........................
.........................................
.........................................
b) hidranti interiori ...................
.........................................
.........................................
c) tablou electric ......................
.........................................
.........................................
d) instalaţii tehnologice ...............
.........................................
.........................................
5. Evacuare de bunuri
..........................................
..........................................
..........................................


Întocmit
---------
Numele şi prenumele ............
Semnatura ............



ANEXA 3


LISTA DE PRINCIPIU
cuprinzând punctele vitale vulnerabile la incendiu

1. Staţii de primire-distribuţie a energiei electrice
2. Posturi de transformare
3. Tablouri electrice principale
4. Staţii de reglare şi distribuţie a gazelor
5. Centrale termice
6. Încãperi speciale de cabluri electrice
7. Staţii de producere de acetilena
8. Centrale de ventilare şi climatizare
9. Calculatoare de proces
10. Dispecerate de proces
11. Depozite de materii prime şi materiale sau de produse finite combustibile
12. Staţii de frig cu amoniac
13. Gospodãrii de ungere şi rãcire
14. Staţii de compresoare de aer
15. Rampe de încãrcare-descãrcare produse petroliere
16. Alte sectoare, linii tehnologice, utilaje sau echipamente cu funcţii vitale





ANEXA 4

EVIDENTA
aplicatiilor şi exerciţiilor de intervenţie efectuate
la ................


┌────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────────────────┬──────────┐
│Nr. │Data şi │ Felul │Sectorul │ Cine a organizat │ Observa- │
│crt.│ora │aplicatiei│ de │aplicatia (exerciţiul)│ tii │
│ │executãrii│ │activitate├───────────┬──────────┤ │
│ │aplicatiei│ │ │ Numele şi │Semnatura │ │
│ │ │ │ │ funcţia │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴──────────┴──────────┴───────────┴──────────┴──────────┘




ANEXA 5


NOMENCLATORUL
mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor


A. Sisteme, instalaţii, aparate şi dispozitive de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Condiţii de
crt. Obiectul verificãrii executare Periodicitatea Observaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Starea de integritate vizual zilnic sau la predarea-
primirea schimbului

2. Tensiunea de alimentare mãsurare cu zilnic sau la predarea-
a surselor (baza şi rezerva) voltmetru primirea schimbului

3. Starea de funcţionare informare zilnic sau la predarea-
generalã verbalã şi primirea schimbului
analiza
consemnarilor
din registru

4. Funcţionarea simulari zilnic sau la predarea-
semnalizarilor optice conform primirea schimbului
şi acustice: instrucţiunilor
a) de incendiu
b) de defect

5. Funcţionarea semnaliza- conform
rilor retransmise la recomandãrilor zilnic sau la predarea-
distanta furnizorului primirea schimbului

6. Funcţionarea transmi- stabilirea zilnic sau la predarea-
siilor la unitãţile de legãturilor primirea schimbului
pompieri militari

7. Funcţionarea semnali- actionarea unui sãptãmânal Pentru
zarilor de la detectoare detector sau instalaţiile
sau butoane manuale buton de cu pana la
alarmare 13 linii
testarea se
face prin
rotaţie.
Pentru
instalaţiile
cu mai mult
de 13 linii
testarea se
face la mai
multe linii
pe saptamana
astfel încât
testarea unei
linii sa nu
depãşeascã
13 sãptãmâni.

8. Funcţionarea detectoa- simularea trimestrial
relor şi a butoanelor de incendiului
semnalizare conform
instrucţiunilor
furnizorului

9. Sensibilitatea prin sondaj anual
detectoarelor conform
instrucţiunilor
furnizorului

10. Condiţiile de mediu vizual, cu sãptãmânal
în care funcţioneazã înlãturarea
detectoarele condiţiilor
care genereazã
exces de praf,
umiditate,
vibratii

11. Asigurarea degajarii vizual sãptãmânal raza spaţiu-
spaţiului din jurul lui între
detectoarelor şi 0,75-1 m
butoanelor manuale

12. Starea marcajelor de
identificare vizual anual

13. Capacitatea bateriei mãsurare şi sãptãmânal
de acumulatoare: vizual
a) tensiune
b) electrolit - concen-
tratie şi nivel
c) starea contactelor

14. Comutarea automatã a conform lunar
surselor de alimentare cu instrucţiunilor
energie electrica furnizorului

15. Funcţionarea globalã a simulari ale lunar Liniile se
semnalizarilor de defect tuturor condi- verifica prin
tiilor de defect rotaţie astfel
specifice încât inter-
valul de tes-
tare pentru
fiecare linie
sa nu depa-
seasca 6 luni

16. Funcţionarea dispozi- simulare lunar
tivelor exterioare de
alarmare

17. Întreţinerea preventivã - curatare de trimestrial
a centralelor de semnali- praf, impu-
zare, detectoarelor şi ritati
butoanelor - vizual,
starea
circuitelor şi
contactelor

18. Integritatea cablurilor
de semnalizare vizual trimestrial

19. Rezistenta de izolatie mãsurarea anual
a circuitelor şi rezistentelor
impamantarea

20. Verificarea metrologica mãsurãtori în anual
a AMC-urilor din instalatie laboratoarele
de specialitate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

B. Stingatoare

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul Modul
stinga- Problematica de
toarelor urmãritã efectuare Periodicitatea Observaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Toate - existenta şi amplasarea vizual lunar (sãptãmânal -
tipurile - aspectul exterior şi pentru punctele
integritatea vitale vulnera-
- inscriptionarea şi bile sau zonele
etichetele cu risc foarte
mare de incendiu)
- curatare şi reprotejare demontarea anual cele cu CO(2)
adecvatã completa a conform ISCIR
stingatoa-
relor
- functionalitatea
subansamblurilor
componente
- rezistenta interna a aplicarea la 3 ani sau cele cu CO(2)
recipientului de supra- ori de câte conform ISCIR
presiune ori starea de
conform integritate
prescrip- o impune
tiilor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cu spuma - cantitatea şi calitatea - prelevare semestrial
chimica soluţiilor spumante de probe
- vizual
- înlocuirea substanţelor - conform
în funcţie de recomandãrilor
temperatura producãtorului
(vara, iarna) de soluţie
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cu - starea de încãrcare a - cantarirea anual, - abatere de 1%
pulbere buteliei de CO(2) buteliei maximum 2 ani fata de
- palpare greutatea
manualã inscriptionata
- starea calitativã a - manual sau - nu se admite
pulberii mecanic tasarea sau
- înlocuirea pulberii aglomerarea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cu CO(2) - starea de încãrcare - cantarirea anual abatere maxima
stingatorului de 1% fata de
greutatea
inscriptionata
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cu apa - starea de încãrcare a - cantarirea anual - abatere maxima
pulve- buteliei de CO(2) buteliei de 1% fata de
rizata greutatea
inscriptionata
- cantitatea de apa - mãsurare - abatere maxima
volumetrica de 1% fata de
capacitatea
stingatorului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

C. Instalaţii de stingere cu apa

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Periodicitate Probleme care Modul de Observaţii
se urmãresc efectuare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Instalaţii de hidranti exteriori şi interiori
────────────────────────────────────────────────────

zilnic - echiparea vizual consemnarea elementelor
lipsa şi situaţia
- presiune în reţea accesibilitatii
- accesibilitate
- funcţionarea iluminatului
de siguranta
trimestrial - refularea apei punere în
funcţiune
- starea furtunurilor

II. Instalaţii de stingere cu sprinklere
──────────────────────────────────────────

zilnic - starea distribuitorului vizual
şi ACS-ului
- pãstrarea condiţiilor la
capetele sprinkler
- funcţionarea iluminatului de
siguranta aferent
lunar - funcţionarea ACS-ului deschiderea şi
- funcţionarea sistemului de închiderea
semnalizare robinetelor care
asigura astfel
de verificãri

III. Instalaţii de stingere cu apa pulverizata
────────────────────────────────────────────────

zilnic - starea alimentarii cu apa vizual
semestrial - funcţionarea efectivã deschiderea şi
închiderea
vanelor şi
robinetelor
care asigura
o asemenea
verificare

IV. Vane şi robinete de alimentare
───────────────────────────────────────

lunar - starea poziţiei acestora şi vizual
a sigiliului de siguranta
semestrial - manevrabilitate închidere şi
deschidere
totalã
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

D. Instalaţii de stingere cu spuma

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul Problematica Modul de Periodi-
instalaţiei urmãritã executare citatea Observaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Instalaţii fixe reciclarea spumantului realizarea zilnic
şi semifixe liniilor
necesare
integritatea instalaţiei vizual sãptãmânal
verificarea întregului cu apa anual la În funcţie de
circuit revizii posibilitãţi
se poate face
şi cu spuma.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

E. Instalaţii cu dioxid de carbon

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Modul de Periodi-
crt. Problematica urmãritã executare citatea Observaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Starea de integritate a
instalaţiei, existenta
sigiliilor şi a poziţiei
normale de funcţionare
a robinetelor, starea de
încãrcare a buteliilor
Funcţionarea sistemului de
ventilaţie natural sau mecanic vizual zilnic
Poziţia supapei de golire a
colectorului
Funcţionarea sistemului de
avertizare optic şi acustic

2. Starea de funcţionare a - trecerea automatã
alimentarii de baza şi de rezerva de pe sursa de baza
a centralei de semnalizare pe sursa de rezerva
şi actionare
Funcţionarea detectoarelor - verificarea sãptãmânal
functionarii prin
folosirea unor surse
de caldura sau fum
- se va verifica prin numai când
cantarire starea de sunt
încãrcare a buteliilor prevãzute
de comanda cu sisteme
de
cantarire

3. Starea de funcţionare a
armaturilor de comanda şi
siguranta
Duzele de refulare a dioxidului
de carbon vizual lunar
Starea de funcţionare a
circuitelor electrice

4. Starea de funcţionare a
instalaţiei în ansamblu vizual
Starea de funcţionare a
butoanelor manuale
Starea de funcţionare a
dispozitivelor auxiliare - întreruperea trimestrial
automatã a alimentarii
cu energie electrica a
aparaturii de aer
condiţionat de
ventilaţie
- închiderea şi
blocarea uşilor
Cantarirea buteliilor componente Se va
ale bateriilor active, întocmi
principale şi de rezerva proces-
verbal de
cantarire.

5. Funcţionarea sistemului de prin declanşarea
detectare, avertizare şi unei baterii
alarmare
Modul de evacuare a personalului vizual
din zona protejata în termenul
prestabilit
Funcţionarea sistemelor de
întrerupere a instalaţiilor
auxiliare anual
Deversarea dioxidului de carbon
prin toate duzele de refulare
Sistemul de evacuare a
dioxidului de carbon din zona
protejata
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 6


RECOMANDĂRI
privind rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor

În principiu, rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor se asigura în limitele de mai jos, astfel:
a) 15-20% din cantitatea necesarã pentru fiecare tip de furtun, dar nu mai puţin de 2 role a câte 20 m;
b) 10-15% pentru fiecare accesoriu din dotarea hidrantilor interiori şi exteriori de incendiu;
c) 10% din fiecare tip de stingator;
d) 15% din cantitatea stabilitã de pulbere, spumant sau alte produse de stingere din dotare;
e) 100% din numãrul de recipiente pentru fiecare instalatie de stingere de gaze inerte;
f) 10-25% din totalul capetelor sprinkler, drencer sau de pulverizare, dar nu mai puţin de 25 bucãţi din fiecare;
g) 10-25% din totalul detectoarelor sau butoanelor de semnalizare, dar nu mai puţin de 15 bucãţi din fiecare;
h) un recipient încãrcat şi 2 cartuse filtrante pentru fiecare aparat de protecţie a respiratiei;
i) un cartus filtrant pentru fiecare masca contra fumului şi gazelor fierbinti;
j) 50% din totalul blindelor montate pe conductele de spumare ale instalaţiilor fixe sau semifixe de stingere a incendiilor la rezervoare de produse petroliere;
k) cantitãţile de mijloace tehnice specifice care se pun în mod gratuit la dispoziţie unitãţilor de pompieri militari în caz de incendiu, în conformitate cu <>art. 45 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 60/1997 ;
l) piesele de rezerva cuprinse în listele din documentaţiile tehnice ale autospecialelor, navelor, trenurilor p.s.i. şi ale altora asemenea.
Rezervele menţionate la lit. c), e), f) şi g) nu se constituie în situaţiile în care verificarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor tehnice p.s.i. respective se fac de persoane juridice, atestate potrivit legii, care au obligaţia contractualã de a face înlocuirea operativã a componentelor şi a elementelor acestora.





ANEXA 7

Tipul instalaţiei


DATE
privind verificarea şi funcţionarea instalaţiei ...........

┌───┬─────┬───┬──────┬──────────┬──────────┬─────┬──────┬──────────┐
│Nr │Data │Ora│Locul │ Natura │Componenta│Cauza│Mãsura│Observaţii│
│crt│(zi, │ │semna-│semnalului│ afectatã │ │luatã │ │
│ │luna,│ │lului │──────────│ │ │ │ │
│ │an) │ │ │incendiu │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ sau │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ defect │ │ │ │ │
├───┼─────┼───┼──────┼──────────┼──────────┼─────┼──────┼──────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├───┼─────┼───┼──────┼──────────┼──────────┼─────┼──────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───┴─────┴───┴──────┴──────────┴──────────┴─────┴──────┴──────────┘



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016