Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 107 din 10 mai 2004  pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la   art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 107 din 10 mai 2004 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 56 din Legea concurentei nr. 21/1996

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 17 mai 2004
În baza:
- <>Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,

preşedintele Consiliului Concurenţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
În urma adoptãrii lor în plenul Consiliului Concurenţei, se pun în aplicare Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute la <>art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin şi instrucţiunile menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Mihai Berinde

Bucureşti, 10 mai 2004.
Nr. 107.


ANEXĂ

INSTRUCŢIUNI
privind individualizarea sancţiunilor pentru
contravenţiile prevãzute la <>art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni.
I. Introducere
Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea <>art. 57 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, este de a stabili modalitãţile de individualizare a sancţiunilor în cazul sãvârşirii unei contravenţii dintre cele prevãzute la art. 56 din lege, ţinând seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de consecinţele acesteia asupra concurenţei.
Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se bazeazã pe fixarea unui nivel de bazã care se va majora în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.
II. Nivelul de bazã
Nivelul de bazã se determinã în funcţie de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei, criterii prevãzute la art. 57 din lege.
A. Gravitate
În evaluarea gravitãţii încãlcãrii se vor lua în considerare natura faptei, impactul concret asupra pieţei al acesteia, când acesta poate fi mãsurat, precum şi mãrimea pieţei geografice relevante.
În funcţie de gravitate, aceste fapte se împart în trei categorii:
● fapte de gravitate micã:
- acestea pot fi restricţionãri, în general, de naturã verticalã, cu un impact limitat asupra pieţei, care afecteazã o parte substanţialã, dar relativ limitatã a acesteia.
Cuantum preconizat: pânã la 2% din cifra de afaceri a contravenientului;
● fapte de gravitate medie:
- cel mai adesea este vorba de restricţii pe orizontalã sau pe verticalã, dar a cãror aplicare este mai riguroasã decât în cazul precedent, având un impact mai mare pe piaţã şi producând efecte pe zone întinse ale pieţei româneşti. Poate fi vorba şi despre abuzul de poziţie dominantã (refuzul de a livra, discriminãri, excluderi, discounturi de fidelitate acordate de agenţi economici care beneficiazã de o poziţie dominantã în scopul excluderii concurenţilor de pe piaţã etc.).
Cuantum preconizat: de la 2% pânã la 4% din cifra de afaceri a contravenientului;
● fapte de gravitate mare;
- acestea vor fi, în general, restricţionãri orizontale de tipul cartelurilor, în vederea fixãrii preţurilor şi a împãrţirii cotelor de piaţã, sau alte practici care împiedicã buna funcţionare a pieţei, precum şi cele care urmãresc împãrţirea pieţei naţionale şi abuzul de poziţie dominantã de cãtre agenţii economici aflaţi în situaţia de cvasimonopol.
Cuantum preconizat: de la 4% pânã la 8% din cifra de afaceri a contravenientului.
În cadrul fiecãreia dintre aceste categorii şi în special pentru faptele de gravitate medie şi pentru cele de gravitate mare, scala sancţiunilor reţinute va permite aplicarea unor tratamente diferenţiate agenţilor economici în funcţie de natura încãlcãrii sãvârşite.
De asemenea, este necesar sã se ia în considerare capacitatea economicã efectivã a autorilor încãlcãrii de a produce o pagubã importantã celorlalţi operatori, mai ales consumatorilor, şi sã se determine cuantumul amenzii la un nivel care sã îi asigure un caracter suficient de disuasiv.
În general, se va putea ţine seama şi de faptul cã agenţii economici de mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunoştinţe şi infrastructuri juridice şi economice care le permit sã aprecieze mai uşor caracterul contravenţional al comportamentului lor şi consecinţele ce decurg de aici, din punct de vedere al dreptului concurenţei.
În cazul încãlcãrilor ce implicã mai mulţi agenţi economici (tip "cartel"), se va putea conveni ponderarea în anumite cazuri a cuantumurilor determinate în cadrul fiecãreia dintre cele trei categorii reţinute mai sus, ţinându-se seama de influenţa specificã şi de impactul real al comportamentului contravenţional al fiecãrui agent economic în domeniul concurenţei, mai ales dacã existã o disparitate considerabilã în ceea ce priveşte mãrimea agenţilor economici care sãvârşesc încãlcãri de aceeaşi naturã.
B. Duratã
Durata încãlcãrilor trebuie sã fie luatã în considerare pentru a distinge între urmãtoarele categorii:
a) încãlcãri de scurtã duratã (în general, mai puţin de 1 an): nu se aplicã nici un cuantum adiţional;
b) încãlcãri de duratã medie (în general de la 1 la 5 ani): creştere de pânã la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
c) încãlcãri de lungã duratã (în general, peste 5 ani): creştere a cuantumului amenzii cu pânã la 10% pe an din cuantumul reţinut pentru gravitatea faptei.
Aceastã abordare conduce astfel la stabilirea unui eventual cuantum adiţional al amenzii.
Nivelul de bazã se obţine prin însumarea celor douã cuantumuri stabilite mai sus:
x gravitate + y duratã = nivel de bazã.
III. Circumstanţe agravante
Nivelul de bazã va fi majorat atunci când existã circumstanţe agravante, ca de exemplu:
- încãlcãri repetate de acelaşi tip, sãvârşite de acelaşi agent economic;
- refuzul de a coopera sau tentativele de obstrucţionare a Consiliului Concurenţei în cursul investigaţiilor sale;
- rolul de conducãtor sau iniţiator al încãlcãrii;
- mãsuri represive asupra altor agenţi economici, pentru a-i determina sã respecte deciziile sau practicile anticoncurenţiale;
- necesitatea de a majora sancţiunile pentru a depãşi cuantumul câştigurilor ilicite realizate ca urmare a încãlcãrii, atunci când estimarea acestui cuantum este obiectiv posibilã;
- altele.
IV. Circumstanţe antenuante
Nivelul de bazã va fi diminuat atunci când existã circumstanţe atenuante, ca de exemplu:
- rolul exclusiv pasiv sau imitativ în privinţa încãlcãrii;
- netranspunerea în practicã a acordurilor sau practicilor anticoncurenţiale;
- încetarea încãlcãrilor încã de la primele intervenţii ale Consiliului Concurenţei, în special când acesta face verificãri;
- existenţa unei îndoieli rezonabile din partea agentului economic cu privire la caracterul contravenţional al comportamentului restrictiv;
- contravenţii sãvârşite din neglijenţã, fãrã intenţie;
- colaborarea efectivã a agentului economic în cadrul procedurii declanşate de Consiliul Concurenţei;
- altele.
V. Dispoziţii finale
a) Pentru contravenţiile prevãzute la art. 56 din lege, rezultatul final al calculului amenzii conform acestei metode (nivel de bazã cãruia i se aplicã procente de agravare sau de diminuare) nu poate depãşi 10% din cifra de afaceri totalã realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii. În cazul în care aceasta nu poate fi determinatã, va fi luatã în considerare cifra de afaceri aferentã anului financiar imediat precedent anului financiar anterior sancţionãrii.
b) În funcţie de circumstanţe se impune ca dupã efectuarea calculelor de mai sus sã se ţinã seama de anumiţi factori obiectivi, precum: un context economic specific, eventualele avantaje economice sau financiare obţinute de autorii încãlcãrii, caracteristicile specifice agentului economic în discuţie, precum şi capacitatea sa de a plãti amenda, în contextul social respectiv, pentru a adapta cuantumul amenzilor preconizate.
c) În cazurile ce implicã asociaţii de agenţi economici, deciziile vor fi luate şi amenzile vor fi impuse individual fiecãrui agent economic care face parte din asociaţie.
În situaţia în care acest lucru nu este posibil (de exemplu, foarte mulţi agenţi economici afiliaţi), trebuie sã i se impunã asociaţiei o amendã globalã, calculatã conform principiilor prezentate mai sus, dar echivalentã cu totalul amenzilor individuale ce ar fi putut fi aplicate fiecãrui membru al acestei asociaţii.


-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016