Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 106 din 10 mai 2004  pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la   art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 106 din 10 mai 2004 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 17 mai 2004
În baza:
- <>Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,

preşedintele Consiliului Concurenţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
În urma adoptãrii lor în plenul Consiliului Concurenţei, se pun în aplicare Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute la <>art. 55 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin şi instrucţiunile menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Mihai Berinde

Bucureşti, 10 mai 2004.
Nr. 106.


ANEXĂ

INSTRUCŢIUNI
privind individualizarea sancţiunilor pentru
contravenţiile prevãzute la <>art. 55 din Legea concurenţei nr. 21/1996

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni.
I. Introducere
Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea <>art. 57 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, este de a stabili modalitãţile de individualizare a sancţiunilor în cazul sãvârşirii vreuneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 55 din lege, ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de consecinţele acesteia asupra concurenţei.
Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se întemeiazã pe fixarea unui nivel de bazã care se va majora în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.
II. Nivelul de bazã
Nivelul de bazã se determinã în funcţie de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei, conform criteriilor prevãzute la art. 57 din lege.
A. Gravitate
În evaluarea gravitãţii încãlcãrii trebuie sã se ia în considerare natura faptei, impactul concret pe piaţã al acesteia, când acesta poate fi apreciat, precum şi mãrimea pieţei geografice relevante.
În funcţie de gravitate, aceste fapte se împart în trei categorii:
- fapte de gravitate micã;
- fapte de gravitate medie;
- fapte de gravitate mare.
B. Duratã
Individualizarea sancţiunii în funcţie de duratã, pentru contravenţiile prevãzute la art. 55 din lege, trebuie sã aibã în vedere cã:
a) în ceea ce priveşte omisiunea notificãrii, se disting urmãtoarele categorii:
- încãlcãri de scurtã duratã (mai puţin de o lunã);
- încãlcãri de duratã medie (1-3 luni);
- încãlcãri de lungã duratã (peste 3 luni);
b) în ceea ce priveşte nefurnizarea informaţiilor sau furnizarea de informaţii inexacte, se vor avea în vedere urmãtoarele categorii:
- încãlcãri de scurtã duratã (mai puţin de 7 zile);
- încãlcãri de duratã medie (7-14 zile);
- încãlcãri de lungã duratã (peste 14 zile).
În funcţie de încadrarea faptei conform criteriilor prevãzute la lit. a) şi b), nivelul de bazã se stabileşte dupã cum urmeazã:
- nivel de bazã minim - 0,2% din cifra de afaceri;
- nivel de bazã mediu - 0,4% din cifra de afaceri;
- nivel de bazã mare - 0,8% din cifra de afaceri.
III. Individualizarea amenzii
În urma stabilirii nivelului de bazã, individualizarea amenzii se va face ţinându-se cont de circumstanţele agravante sau atenuante existente.
Aceasta va permite aplicarea unor tratamente diferenţiate agenţilor economici în funcţie de natura faptei sãvârşite, precum şi de circumstanţele agravante/atenuante, reţinute pentru fiecare caz.
1. Nivelul de bazã se va majora atunci când existã circumstanţe agravante, precum:
- încãlcãri repetate de acelaşi tip, sãvârşite de acelaşi agent economic;
- refuzul de a coopera, tentativele de obstrucţionare a Consiliului Concurenţei în cursul investigaţiilor sale;
- rolul de conducãtor/iniţiator al încãlcãrii;
- mãsuri represive asupra altor agenţi economici pentru a-i determina sã respecte deciziile sau practicile anticoncurenţiale;
- necesitatea de a majora sancţiunile pentru a depãşi cuantumul câştigurilor ilicite realizate ca urmare a încãlcãrii, atunci când estimarea acestui cuantum este obiectiv posibilã;
- altele.
2. Nivelul de bazã se va diminua atunci când existã circumstanţe atenuante, precum:
- rolul exclusiv pasiv sau imitativ în realizarea încãlcãrii;
- netranspunerea în practicã a acordurilor/practicilor anticoncurenţiale;
- încetarea încãlcãrilor încã de la primele intervenţii ale Consiliului Concurenţei;
- existenţa unei îndoieli rezonabile din partea agentului economic cu privire la caracterul contravenţional al comportamentului restrictiv;
- încãlcãrile sãvârşite din neglijenţã, fãrã intenţie;
- colaborarea efectivã a agentului economic în cadrul procedurii declanşate de Consiliul Concurenţei;
- altele.
3. În urma stabilirii circumstanţelor agravante/atenuante, individualizarea amenzii, în cazul contravenţiilor prevãzute la art. 55 din lege, se va face astfel:
- în cazul nivelului de bazã minim, amenda de aplicat va fi pânã la 0,4% din cifra de afaceri a contravenientului;
- în cazul nivelului de bazã mediu, amenda de aplicat va fi stabilitã de la 0,2% la 0,8% din cifra de afaceri a contravenientului;
- în cazul nivelului de bazã mare, amenda de aplicat va fi stabilitã de la 0,4% la 1% din cifra de afaceri a contravenientului.
IV. Dispoziţii finale
a) Pentru contravenţiile prevãzute la art. 55 din lege, rezultatul final al calculului amenzii conform acestei metode (cuantum de bazã cãruia i se aplicã procente de agravare/de diminuare) nu poate în nici un caz sã depãşeascã 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancţionãrii.
b) În funcţie de circumstanţe se impune ca, dupã efectuarea calculelor de mai sus, sã se ţinã seama de anumite date obiective, precum: un context economic specific, eventualele avantaje economice sau financiare obţinute de autorii încãlcãrii, caracteristicile specifice agentului economic în cauzã, precum şi capacitatea sa de a plãti amenda, în contextul social respectiv, pentru a adapta cuantumul amenzilor preconizate.
c) În cazurile ce implicã asociaţii de agenţi economici, amenzile vor fi aplicate individual fiecãrui agent economic care face parte din asociaţie.
În situaţia în care acest lucru nu este posibil (de exemplu, foarte mulţi agenţi economici membri ai unei asociaţii), trebuie sã i se aplice asociaţiei o amendã globalã calculatã conform principiilor prezentate mai sus, dar echivalentã cu totalul amenzilor individuale ce ar fi putut fi aplicate fiecãrui membru al acestei asociaţii.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016