Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 10 din 23 februarie 1998  pentru aprobarea Normelor metodologice privind selectionarea, scolarizarea, atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 10 din 23 februarie 1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind selectionarea, scolarizarea, atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism

EMITENT: MINISTERUL TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 112 bis din 12 martie 1998
Ministrul turismului,
în baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 58/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 78/1996 privind atestarea şi utilizarea ghizilor de turism,
având în vedere prevederile:
* <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
* <>Hotãrârii Guvernului nr. 360/1990 privind calificarea muncitorilor în unitãţi de stat;
* <>Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, nr. 435/1995 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfãşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregãtire profesionalã a şomerilor şi a Normelor de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor;
* <>Ordinul ministrului turismului nr. 103/1995 pentru aprobarea Metodologiei organizãrii şi desfãşurãrii cursurilor de calificare profesionalã în meseriile de baza din activitãţile hoteliere şi de turism,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind selecţionarea, şcolarizarea, atestarea, utilizarea şi atribuţiile ghizilor de turism, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã strategie şi reglementare, Oficiul de Autorizare şi Control în Turism (O.A.C.T.) şi Institutul Naţional de Formare şi Management pentru Turism (I.N.F.M.T.) vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Ministrul turismului,
Akos Birtalan


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
privind selecţionarea, şcolarizarea, atestarea, utilizarea şi atribuţiile ghizilor de turism

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Ghidul de turism este persoana calificatã care, în urma obţinerii atestatului de ghid de turism în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, este angajata în relaţiile dintre turişti, prestatorii de servicii şi agenţii economici, pentru derularea în bune condiţii a programelor turistice.
ART. 2
Categoriile de ghizi utilizate în activitatea de turism din România sunt:
- ghid local;
- ghid naţional;
- ghid specializat pentru anumite segmente ale serviciilor turistice.
Ghidul local este ghidul care acorda asistenta turistica pe plan local (staţiune turistica, hotel, obiectiv turistic, transfer);
Ghidul naţional este ghidul care asigura asistenta turistica pentru turistii romani şi strãini în acţiunile turistice organizate în ţara şi în strãinãtate;
Ghidul specializat este ghidul care asigura asistenta turistica pentru anumite segmente ale serviciilor turistice, respectiv:
* ghidul de munte, pentru drumetii şi excursii în zona montanã;
* ghidul sportiv, pentru organizarea cursurilor de iniţiere şi perfecţionare în practicarea diferitelor discipline sportive de cãtre turişti pe timpul sejurului (schi, tenis, inot, calarie etc.);
* ghidul supraveghetor, pentru supravegherea copiilor în varsta de pana la 7 ani, aflaţi în staţiuni turistice;
* ghidul de animatie, pentru organizarea activitãţilor de agrement, a programelor sau acţiunilor turistice pentru turişti pe perioada sejurului;
* alte specializãri în funcţie de necesitaţi.

CAP. 2
Calificarea ghizilor de turism

ART. 3
Calificarea în meseria de ghid de turism se realizeazã, potrivit normelor legale în vigoare prin:
a) clase specializate în cadrul liceelor, şcoli postliceale de turism din reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale, potrivit propriilor reglementãri;
b) Institutul Naţional de Formare şi Management pentru Turism (I.N.F.M.T.);
c) agenţi economici din turism, indiferent de forma de proprietate şi modul de organizare, asociaţii profesionale şi fundaţii, institute specializate în învãţãmântul hotelier-turistic, alte persoane juridice, dacã este prevãzutã în statutul lor aceasta activitate şi dacã sunt autorizate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 4
Organizarea cursurilor de calificare de cãtre persoanele juridice menţionate la art. 3 lit. b) şi c) se face pe baza Metodologiei organizãrii şi desfãşurãrii cursurilor de calificare profesionalã în meseriile de baza din activitãţile hoteliere şi de turism, aprobatã prin <>Ordinul ministrului turismului nr. 103/1995 .
ART. 5
Planurile şi programele de pregãtire pentru calificarea în meseria de ghid de turism se elaboreazã de cãtre unitãţile care organizeazã cursurile de calificare şi se aproba de cãtre Ministerul Turismului potrivit prevederilor Metodologiei organizãrii şi desfãşurãrii cursurilor de calificare profesionalã în meseriile de baza din activitãţile hoteliere şi de turism.
Planurile şi programele de pregãtire pentru calificarea în meseria de ghid de turism au la baza planuri şi programe-cadru de pregãtire, simple sau în sistem modular, adaptate permanent cerinţelor impuse de standardele ocupationale.
ART. 6
Calificarea în meseria de ghid de turism, categoria ghid specializat, se poate face concomitent cu specializarea profesionalã, printr-un singur curs.
Absolvenţii unitãţilor de învãţãmânt de educaţie fizica şi sport din reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale, înscrişi la cursurile de calificare şi specializare profesionalã pentru ghizi sportivi, pot frecventa, cu acordul organizatorului de curs, numai partea din programa de curs care cuprinde metodica de predare a disciplinei sportive respective, partea practica, precum şi terminologia specifica în limba strãinã pentru care opteazã.
ART. 7
Selecţionarea candidaţilor pentru cursurile de calificare profesionalã în meseria de ghid de turism, inclusiv pentru cursurile de calificare şi specializare pentru categoria ghid specializat, se face de cãtre organizatorii acestor cursuri, mentionati la art. 3 lit. b) şi c), conform criteriilor prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 la prezentele norme metodologice.
Organizatorii cursurilor de calificare profesionalã în meseria de ghid de turism, inclusiv organizatorii cursurilor de calificare şi de specializare pentru categoria ghid specializat, sunt responsabili de respectarea criteriilor privind selecţionarea candidaţilor pentru aceste cursuri.
ART. 8
Persoanele care promoveazã examenul de absolvire la oricare dintre formele de calificare profesionalã sus-menţionate obţin certificatul de calificare profesionalã/atestatul (în reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale) în meseria de ghid de turism.
Organizatorii de cursuri de calificare vor respecta regulamentul privind modul de autorizare şi de acordare a certificatelor de calificare profesionalã recunoscute de stat, regulament ce urmeazã a fi elaborat de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale potrivit prevederilor <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 9
Persoanele care au obţinut certificatul de calificare profesionalã în meseria de ghid de turism pot fi utilizate ca ghizi locali.
Pot fi utilizaţi ca ghizi locali şi absolvenţii unitãţilor de învãţãmânt superior cu specializare în turism.

CAP. 3
Specializarea profesionalã a ghizilor de turism

ART. 10
Categoriile ghid naţional şi ghid specializat se obţin pe baza absolvirii unor cursuri de specializare profesionalã.
Pentru ghidul specializat, specializarea se poate face concomitent cu calificarea profesionalã printr-un singur curs, în conformitate cu dispoziţiile prezentelor norme metodologice.
ART. 11
Specializarea profesionalã pentru categoriile ghid naţional şi ghid specializat se realizeazã prin Institutul Naţional de Formare şi Management pentru Turism (I.N.F.M.T.), asociaţii profesionale şi fundaţii recunoscute de Ministerul Turismului, agenţi economici din turism, alte persoane juridice, dacã este prevãzutã în statutul lor aceasta activitate şi dacã sunt autorizate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 12
Organizarea cursurilor de specializare de cãtre persoanele juridice menţionate la art. 11 se face pe baza planurilor şi programelor de pregãtire elaborate de cãtre unitãţile care organizeazã cursurile de specializare şi aprobate de cãtre Ministerul Turismului.
ART. 13
Criteriile pentru participarea la cursurile de specializare profesionalã pentru categoriile ghid naţional şi ghid specializat sunt cele prevãzute în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Organizatorii cursurilor de specializare sunt responsabili de respectarea criteriilor pentru participarea la cursurile de specializare profesionalã pentru categoriile ghid naţional şi ghid specializat.
Din comisia constituitã pentru examenul de absolvire a cursurilor de calificare-specializare va face parte şi un reprezentant al asociaţiilor profesionale de profil, recunoscute de Ministerul Turismului.
ART. 14
Ghizii de turism care promoveazã examenul de absolvire la cursurile de specializare vor obţine certificate de absolvire care confirma specializarea pentru categoriile de ghizi respectivi.
Absolvenţii facultãţilor de turism, economia turismului şi geografia turismului din reţeaua Ministerului Educaţiei Naţionale, precum şi absolvenţii altor facultãţi cu o practica de 2 ani în activitatea de ghid de turism sunt exceptaţi de la absolvirea cursurilor de specializare profesionalã pentru categoria ghid naţional de turism.
Activitatea de ghid de turism va fi doveditã cu o copie de pe carnetul de munca, de pe contractul civil sau de colaborare încheiat cu agenţii economici din turism, indiferent de forma de proprietate.

CAP. 4
Atestarea ghizilor de turism

ART. 15
În conformitate cu prevederile <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 78/1996 , ghidul de turism îşi desfãşoarã activitatea în baza atestatului de ghid de turism eliberat de Ministerul Turismului, obţinut în condiţiile prezentelor norme metodologice.
Atestatul de ghid de turism este documentul prin care se recunoaşte capacitatea persoanei în cauza de a exercita activitatea într-una dintre categoriile de ghizi definite în prezentele norme metodologice.
ART. 16
Eliberarea atestatului de ghid de turism de cãtre Ministerul Turismului se face prin Oficiul de Autorizare şi Control în Turism, denumit în continuare O.A.C.T.
Cheltuielile ocazionate de eliberarea atestatului de ghid de turism se suporta individual de cãtre fiecare solicitant şi vor fi achitate în contul O.A.C.T.
ART. 17
Atestatul de ghid de turism va fi eliberat pe baza cererii prezentate de solicitant, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, pentru una dintre categoriile de ghizi prevãzute în prezentele norme metodologice, în funcţie de nivelul calificãrii şi specializãrii ghidului de turism.
O.A.C.T. va verifica şi va confirma îndeplinirea condiţiilor obligatorii şi cumulative pentru obţinerea atestatului de ghid de turism şi existenta documentelor justificative, prezentate de solicitant, prevãzute în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.
ART. 18
Atestatul de ghid de turism este tip şi va conţine în mod obligatoriu elementele prevãzute în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice.
ART. 19
În vederea perfecţionãrii pregãtirii ghizilor şi a ridicãrii calitãţii prestaţiei turistice, atestatul de ghid de turism va fi vizat de O.A.C.T. o data la 2 ani.
Pentru obţinerea vizei posesorul atestatului trebuie sa facã dovada practicãrii pe durata ultimilor 2 ani a meseriei de ghid de turism, în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. 2, sau, în lipsa acesteia, a absolvirii unui curs de perfecţionare de scurta durata în domeniu.
Cursurile de perfecţionare de scurta durata în vederea reatestarii se organizeazã în condiţiile prevãzute de prezentele norme metodologice privind calificarea/specializarea în meseria de ghid de turism.
ART. 20
Evidenta la zi a ghizilor de turism, deţinãtori ai atestatului de ghid de turism, se va tine de O.A.C.T. şi va fi pusã, la cerere, la dispoziţie Ministerului turismului şi altor persoane juridice interesate.

CAP. 5
Utilizarea ghizilor de turism

ART. 21
Activitatea de ghid de turism poate fi exercitatã fie ca activitate de baza, fie ca activitate complementara, desfasurata în timpul liber numai de cãtre ghizii deţinãtori ai atestatului de turism şi posesori ai ecusonului de ghid de turism.
Agenţii economici cu activitate de turism pot utiliza ghizii de turism numai în baza unui contract individual de munca sau a unui contract civil, încheiat potrivit legii.
Profesia de ghid de turism poate fi practicatã şi pe cont propriu de cãtre persoane fizice autorizate potrivit legii, cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 78/1996 şi a prezentelor norme metodologice.
ART. 22
Ecusonul de ghid de turism este tip şi va conţine, în mod obligatoriu, elementele prevãzute în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
Ecusonul va fi realizat şi gestionat de O.A.C.T.
Cheltuielile ocazionate de realizarea şi gestionarea ecusonului de ghid de turism se suporta individual de cãtre fiecare ghid de turism şi vor fi achitate în contul O.A.C.T.
Ecusonul de ghid de turism va fi eliberat o data cu atestatul de ghid de turism, pe baza cererii-tip prezentate de solicitant, prezentatã în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
ART. 23
Controlul respectãrii prevederilor prezentelor norme metodologice se face de O.A.C.T.
În acţiunile de control vor fi atrasi şi reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale.
ART. 24
Aspectele negative constatate, privind abateri ale ghizilor de turism în ceea ce priveşte comportamentul cu turistii şi realizarea programelor şi/sau a acţiunilor încredinţate, vor fi evidentiate, pentru fiecare ghid de turism în parte, în banca de date a O.A.C.T.
Ghizii de turism care, pe parcursul activitãţii, înregistreazã reclamaţii care se confirma ca fiind reale vor fi sanctionari de O.A.C.T., astfel:
- pentru cinci reclamaţii pe an confirmate, retragerea temporarã a atestatului de ghid de turism;
- pentru un numãr mai mare de cinci reclamaţii pe an confirmate, anularea atestatului de ghid de turism;
- propune agentului economic din turism la care îşi desfãşoarã activitatea ghidul respectiv sa ia mãsuri de sancţionare potrivit Codului muncii.
ART. 25
Hotãrârea O.A.C.T. cu privire la retragerea temporarã sau la anularea atestatului de ghid de turism se comunica în scris ghidului de turism în cauza, care are posibilitatea ca, în termen de 15 zile, sa conteste hotãrârea. Contestaţia se depune, în scris, la Ministerul Turismului.
Ghidul de turism al cãrui atestat de ghid de turism a fost anulat poate solicita O.A.C.T. reintrarea în posesia drepturilor de ghid de turism atestat.
Consiliul de administraţie al O.A.C.T. va analiza posibilitatea restituirii atestatului de ghid. În cazurile când se aproba restituirea acestui document, ghidul de turism va trebui sa absolve cursurile de perfecţionare de scurta durata, prevãzute la art. 19 alin. 2 şi 3, cu reluarea procedurii de atestare.
ART. 26
Retragerea temporarã sau anularea atestatului de ghid de turism se comunica de cãtre O.A.C.T. şi agentului economic la care ghidul de turism îşi desfãşoarã activitatea.
Agenţii economici au obligativitatea verificãrii periodice a valabilitãţii atestatului de ghid de turism.
ART. 27
Asociaţiile profesionale cu adresabilitate în domeniu sunt împuternicite sa asigure ridicarea permanenta a nivelului profesional al ghizilor de turism utilizaţi, prin mãsuri specifice, inclusiv prin organizarea de examene periodice pentru obţinerea unor grade superioare în cadrul categoriei respective.

CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 28
Ghidul de turism are obligaţia ca, în timpul desfãşurãrii activitãţii, sa poarte ecusonul de ghid de turism şi sa detina asupra sa atestatul de ghid de turism pe care sa-l prezinte la cererea persoanelor împuternicite sa-i controleze activitatea conform prezentelor norme metodologice.
ART. 29
Certificatele/atestatele obţinute de ghizii din turism pana la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice rãmân valabile pana la data de 31 mai 1998.
ART. 30
Cadrul general al atribuţiilor ce revin ghidului de turism în derularea programelor şi acţiunilor turistice sunt prezentate în anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice.
Atribuţiile şi obligaţiile concrete ale ghidului de turism se stabilesc de agentul economic din turism, organizator al acţiunilor turistice, şi diferã în funcţie de categoria de ghid de turism şi de specificul fiecãrei acţiuni.
Organizatorii de cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare de scurta durata a ghizilor de turism vor prevedea în planul şi programa de învãţãmânt teme concrete privind atribuţiile şi obligaţiile ghizilor de turism, pe categorii şi tipuri de acţiuni, precum şi teme concrete privind modul de rezolvare a unor cazuri speciale şi situaţii neprevãzute.
ART. 31
În vederea ridicãrii continue a pregãtirii profesionale a ghizilor de turism, organizatorii de cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare de scurta durata a ghizilor din turism sunt obligaţi sa amenajeze cabinete metodologice proprii, dotate corespunzãtor şi actualizate permanent cu literatura turistica, ghiduri, monografii, pliante, broşuri, harti, descrieri de circuite turistice, trasee, cursuri pe problematica specifica etc. şi sa stabileascã condiţiile în care cursanţii şi cei interesaţi pot beneficia de materialele documentare sus-menţionate.
Atribuţiile şi obligaţiile ghidului de turism, elaborate şi actualizate conform prevederilor art. 30 din prezentele norme metodologice, se vor gãsi la cabinetele metodologice ale organizatorilor de cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare de scurta durata.
ART. 32
Ministerul Turismului, prin Direcţia generalã strategie şi reglementare, va urmãri respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice şi va verifica periodic existenta şi dotarea cabinetelor metodologice.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------


CRITERII
privind selecţionarea candidaţilor pentru cursurile de calificare profesionalã în meseria de ghid de turism

1. sa fie cetãţean roman;
2. sa aibã varsta minima de 18 ani;
3. sa aibã studii liceale cu bacalaureat;
4. sa nu fi suferit condamnãri;
5. sa aibã conduita morala ireprosabila (recomandare de la locul de munca, de la instituţia de învãţãmânt unde urmeazã studiile etc.), ţinuta corespunzãtoare şi înfãţişare fizica agreabila;
6. sa fie apt, din punct de vedere medical, pentru meseria de ghid de turism (sanatos clinic, fãrã defecte fizice, de vorbire şi de auz);
7. sa aibã cunoştinţe de cultura generalã, dovedite prin test de verificare*);
8. sa cunoascã satisfãcãtor cel puţin o limba strãinã de circulaţie internationala, doveditã prin test de verificare*);
9. sa prezinte documente justificative care sa ateste îndeplinirea criteriilor menţionate la pct. 1-6.

--------------
*) Candidatul este selecţionat pentru cursul de calificare, dacã la testul de verificare va obţine cel puţin nota 5.


ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------


CRITERII
privind participarea la cursurile de specializare profesionalã pentru categoriile ghid naţional şi ghid specializat

1. sa fie cetãţean roman;
2. sa aibã calificarea profesionalã pentru meseria de ghid de turism;
3. sa aibã varsta minima de 18 ani;
4. sa aibã cel puţin studii liceale cu bacalaureat;
5. sa nu fi suferit condamnãri;
6. sa aibã conduita morala ireprosabila (recomandare de la locul de munca, de la instituţia de învãţãmânt unde urmeazã studiile etc.), ţinuta corespunzãtoare şi înfãţişare fizica agreabila;
7. sa fie apt, din punct de vedere medical, pentru meseria de ghid de turism (sanatos clinic, fãrã defecte fizice, de vorbire şi de auz, apt pentru efort fizic*1));
8. sa aibã cunoştinţe de cultura generalã, dovedite prin test de verificare*2);
9. sa cunoascã temeinic una sau doua limbi strãine de circulaţie internationala, dovedite prin test de verificare*3);
10. pentru categoria ghid specializat, sa aibã cunoştinţe temeinice, teoretice şi practice, specifice categoriei de ghid specializat pentru care opteazã, respectiv cunoştinţe în domeniul montan, rural, de animatie, în domeniul disciplinei sportive pentru care opteazã ca ghid sportiv etc.;
11. sa prezinte documente justificative care sa ateste îndeplinirea criteriilor menţionate la pct. 1-7 şi 10.

--------------
*1) Condiţie necesarã pentru ghidul specializat - ghid sportiv, ghid montan.
*2) Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionalã pentru categoria de ghid naţional şi ghid specializat, dacã la testul de verificare va obţine cel puţin nota 5.
*3) Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionalã pentru categoria ghid naţional şi ghid specializat (ghizii care lucreazã cu turistii strãini), dacã la testul de verificare va obţine cel puţin nota 7.
Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionalã pentru categoria ghid specializat (ghizii care lucreazã cu turistii romani), dacã la testul de verificare va obţine cel puţin nota 5.

NOTA:
Criteriile menţionate mai sus vor fi respectate şi în cazul selectionarii candidaţilor pentru calificarea şi specializarea profesionalã pentru meseria de ghid specializat când specializarea se face concomitent cu calificarea profesionalã printr-un singur curs (art. 6 din prezentele norme metodologice).


ANEXA 3
-------
la normele metodologice
-----------------------




CERERE-TIP
pentru eliberarea atestatului şi a ecusonului de ghid de turism

Subsemnatul(a) ........................................................., nãscut(a) la data de .................... în localitatea ...................., judeţul ................, domiciliat(a) în ..................................,
(adresa)
nr. de telefon de acasã ..................., nr. de telefon de la serviciu .................., va rog sa-mi eliberaţi atestatul de ghid de turism pentru categoria*1):
* local ................
* naţional ..............
* specializat:
- ghid de munte ................
- ghid sportiv .................
- ghid supraveghetor ...........
- ghid de animatie .............
- alte specializãri în funcţie de necesitaţi şi de cereri
şi ecusonul de ghid de turism.
Alãturat prezint o fotografie tip buletin de identitate, chitanţa nr. ..... de achitare a contravalorii atestatului şi a ecusonului de ghid de turism, curriculum vitae şi documentele justificative care atesta îndeplinirea condiţiilor necesare obţinerii atestatului şi a ecusonului de ghid de turism.

Data:

Semnatura



*1) Se bareaza cu X categoria pentru care optati.



ANEXA 4
-------
la normele metodologice
-----------------------

CONDIŢII
necesare pentru obţinerea atestatului de ghid de turism

1. Pentru atestatul de ghid de turism - ghid local:
* sa detina certificatul de calificare în meseria de ghid de turism, cu excepţiile prevãzute de prezentele norme metodologice;
* sa prezinte cerere-tip pentru obţinerea atestatului de ghid de turism (anexa nr. 3);
* sa prezinte toate documentele justificative (în original şi în copie), care atesta îndeplinirea criteriilor menţionate în anexa nr. 1.

2. Pentru atestatul de ghid de turism - naţional şi specializat:
* sa detina certificatul de calificare în meseria de ghid de turism, cu excepţiile prevãzute de prezentele norme metodologice;
* sa aibã certificatul care atesta absolvirea cursurilor de specializare profesionalã, cu excepţiile prevãzute de prezentele norme metodologice;
* sa prezinte cerere-tip pentru obţinerea atestatului de ghid de turism (anexa nr. 3);
* sa prezinte toate documentele justificative (în original şi în copie), care atesta îndeplinirea criteriilor menţionate în anexa nr. 2.


ANEXA 5
-------
la normele metodologice
-----------------------




ATESTATUL DE GHID DE TURISM

A. Forma:
* tip carnet, prevãzut cu suport din plastic;
* mãrime 12/8 cm;
* 8 pagini, inclusiv copertile.

B. Sumarul paginilor:
1. - coperta fata
2. - coperta verso
3. - vize de atestare/reatestare
4. - vize de atestare/reatestare
5. - sancţiuni
6. - sancţiuni
7. - coperta
8. - coperta

C. Macheta atestatului:

- coperta fata -

ROMÂNIA

MINISTERUL TURISMULUI
OFICIUL DE AUTORIZARE ŞI CONTROL ÎN TURISM

ATESTAT
DE GHID DE TURISM


- coperta verso -


Atestat de ghid de turism nr. ........... data ............
------------
| |
| - foto - | Categoria*) ................
| | Dl (Dna) ...................
| | B.I. seria ..... nr. .......
| |
| |
------------ Director O.A.C.T.,
(semnatura şi ştampila)

----------------
*) Se va mentiona categoria.

---------------------------------------------------------------------------
- pag. 1, 2 -

Vize de atestare/reatestare:

------------ ------------ ------------ ------------
| | | | | | | |
| | | | | | | |
------------ ------------ ------------ ------------


------------ ------------ ------------ ------------
| | | | | | | |
| | | | | | | |
------------ ------------ ------------ ------------

---------------------------------------------------------------------------
- pag. 3, 4 -

Sancţiuni:

---------------------------------------------------------------------------
- pag. 5, 6 -

Sancţiuni:

---------------------------------------------------------------------------

- pag. 7, coperta -

---------------------------------------------------------------------------

- pag. 8, coperta -

---------------------------------------------------------------------------




ANEXA 6
-------
la normele metodologice
-----------------------




ECUSONUL DE GHID DE TURISM

* mãrime 9/6 cm;
* tras în plastic.

Macheta ecusonului:



ROMÂNIA

MINISTERUL TURISMULUI
OFICIUL DE AUTORIZARE ŞI CONTROL ÎN TURISM



GHID DE TURISM*) .......................
Domnul/Doamna .....................**)
Codul .............................***)


Director O.A.C.T.,
(semnatura şi ştampila)


---------------------------------------------------------------------------


----------------
*) Se va mentiona categoria.
**) Se completeazã cu majuscule.
***) Codul este identic cu numãrul atestatului de ghid de turism.



ANEXA 7
-------
la normele metodologice
-----------------------


ATRIBUŢIILE
ghidului de turism
- cadru general -

1. Dispoziţii generale

Ghidul de turism este obligat:
- sa poarte ecusonul de ghid de turism în timpul desfãşurãrii activitãţii şi sa detina asupra sa atestatul de ghid de turism, pe care sa-l prezinte la cererea persoanelor împuternicite sa-i controleze activitatea conform prezentelor norme metodologice;
- sa se poarte respectuos cu turistii şi sa-şi îndeplineascã atribuţiile cu demnitate şi într-un mod care sa inspire încrederea şi respectul turistilor;
- sa realizeze un serviciu de primire de informaţii turistice şi animatie eficace;
- sa asigure informarea turistilor privind mãsurile de securitate şi siguranta personalã a obiectelor de valoare şi a lucrurilor personale;
- sa punã la dispoziţie turistilor informaţii de baza, respectiv: telefoane utile, puncte de informaţii/asistenta turistica, ambasade şi consulate, poliţie, servicii de asistenta medicalã, alte servicii de urgenta disponibile;
- sa întreţinã un dialog corect şi decent cu turistii şi sa conducã derularea acţiunilor turistice: vizite, circuite, manifestãri etc. , conform programului încredinţat;
- sa modeleze (potrivit competentelor acordate) programul şi sa impunã un anume ritm de desfãşurare a acţiunii, în funcţie de structura turistilor participanţi la acţiune şi de circumstanţe;
- sa facã propuneri de imbunatatire a programelor turistice, în funcţie de sugestiile turistilor;
- sa gestioneze corect mijloacele de plata încredinţate;
- sa facã dovada unei stãri de spirit compatibile cu exigenţele profesiei, îndeosebi în domeniile relationale şi comerciale.

2. Atribuţiile ghidului de turism

Atribuţiile generale ale ghidului de turism vizeazã urmãtoarele elemente: preluarea acţiunii, începerea acţiunii, desfãşurarea programului turistic, încheierea acţiunii.
În scopul protecţiei turistilor şi al asigurãrii unor servicii de calitate, se stabilesc urmãtoarele atribuţii generale ale ghidului de turism:
2.1. sa preia de la agentul de turism organizator dosarul acţiunii (delegaţia, ştampila, programul acţiunii, mijloacele de plata) şi instrucţiunile de lucru referitoare la derularea programului;
2.2. sa verifice dacã au fost lansate comenzile de cazare, masa, transport sau alte servicii şi sa ia mãsuri în consecinta;
2.3. sa controleze dacã sunt rezervate spaţiile de cazare şi de servire a mesei;
2.4. sa verifice starea de curãţenie a autocarului şi funcţionarea statiei de amplificare;
2.5. sa preia de la organizatori materiale publicitare, respectiv: pliante, broşuri, harti etc. ale localitãţilor şi obiectivelor de interes turistic prevãzute în program, pe care le va pune la dispoziţie turistilor la începerea acţiunii;
2.6. sa se prezinte la punctul de primire a turistilor, cu minimum 45 de minute înainte de ora fixatã pentru începerea acţiunii;
2.7. sa asigure imbarcarea turistilor şi a bagajelor acestora în mijlocul de transport;
2.8. sa comunice, la începerea acţiunii, programul ce urmeazã a fi efectuat, prezentând succint traseul şi alte informaţii;
2.9. sa verifice dacã turistii nu au uitat obiecte/lucruri personale în mijlocul de transport;
2.10. sa asigure în mod operativ, în baza diagramei, cazarea şi transportul bagajelor turistilor în camere;
2.11. sa asigure, prin recepţia unitãţii de cazare, trezirea turistilor atunci când programul impune aceasta;
2.12. sa asigure executarea tuturor acţiunilor înscrise în program (excursii, tur de oraş, spectacole etc.);
2.13. sa recomande turistilor prestaţiile suplimentare de care aceştia pot beneficia;
2.14. sa atentioneze turistii asupra obligaţiei pe care o au cu privire la ocrotirea monumentelor naturii, a tuturor obiectivelor turistice, la evitarea degradãrii şi a poluarii naturii şi la pãstrarea patrimoniului naţional;
2.15. sa asigure pregãtirea unor meniuri corespunzãtoare preferintelor turistilor, urmând ca, în perioada sejurului, inclusiv în cazul excursiilor în mai multe localitãţi, sa nu se repete meniul, iar turistilor bolnavi sa li se asigure regimul alimentar adecvat;
2.16. sa fie prezent la servirea meselor de cãtre turişti, urmãrind servirea operativã şi corespunzãtoare a tuturor preparatelor prevãzute în meniu;
2.17. sa intervinã, cu operativitate, pentru a se acorda asistenta medicalã de specialitate în cazul imbolnavirii unor turişti;
2.18. sa comunice organizatorului situaţiile în care, din motive de sãnãtate sau din alte cauze deosebite, este nevoit sa-şi intrerupa activitatea, stabilindu-se modalitatea de preluare a acţiunii de cãtre alt ghid şi continuarea în bune condiţii a derulãrii programului;
2.19. sa fie cazat în aceeaşi unitate în care este cazat grupul de turişti pe care îl însoţeşte. În cazul acţiunilor de sejur, numele sau şi numãrul camerei vor fi afişate vizibil la recepţia hotelului;
2.20. sa urmãreascã, zilnic, efectuarea curãţeniei în camere şi buna funcţionare a instalaţiilor sanitare, electrice etc., precum şi schimbarea la timp a lenjeriei;
2.21. sa verifice, înainte de servirea mesei, starea de curãţenie a restaurantului şi a grupurilor sanitare, aranjarea meselor şi mis-en-place, stabilind mãsurile în consecinta, şi sa urmãreascã servirea în bune condiţii a tuturor turistilor cu preparatele şi bãuturile cuprinse în meniu;
2.22. sa se intereseze, pe timpul derulãrii programului turistic, dacã turistii sunt multumiti de serviciile primite, intervenind ca eventualele sesizãri şi reclamaţii ale acestora sa fie rezolvate operativ cu factorii de decizie ai prestatorilor de servicii în cauza;
2.23. sa asigure ca, la încheierea programului turistic, plecarea turistilor sa se facã în bune condiţii, luând urmãtoarele mãsuri:
* rezerva şi procura biletele de cãlãtorie;
* pregãteşte listele nominale în cazul transportului aerian;
* verifica dacã au fost programate mijloacele de transport corespunzãtoare numãrului de turişti şi volumului de bagaje şi ia mãsuri în consecinta;
* se intereseazã dacã ora efectivã de plecare a mijlocului de transport corespunde cu orarul şi ia mãsuri în funcţie de situaţia creata;
* verifica asigurarea eventualelor servicii de care turistii beneficiazã pe perioada transportului (pachete cu hrana rece, bãuturi racoritoare, masa la vagon-restaurant etc.);
* verifica dacã toţi turistii au predat cheile la recepţia hotelului, dacã nu le lipsesc bagaje sau actele de identitate;
* se îngrijeşte de imbarcarea turistilor şi a bagajelor acestora.

3. Obligaţiile ghidului de turism privind ţinuta şi comportamentul sau în relaţiile cu terţii

3.1. Ţinuta generalã şi vestimentara
Ghidul trebuie sa aibã un aspect îngrijit şi agreabil, pãstrând permanent o igiena desavarsita.
Îmbrãcãmintea va fi aleasã cu gust, croita decent şi întotdeauna bine ingrijita (proaspãt spalata şi calcata). Ţinuta oficialã a ghizilor (bãrbaţi), pe timpul efectuãrii atribuţiilor de ghid, este costumul clasic. În zilele calduroase de vara şi în excursiile efectuate în afarã oraşelor ghidul poate purta îmbrãcãminte sport.
În cazul unor acţiuni deosebite (mese, recepţii, primiri oficiale, spectacole etc.), ţinuta vestimentara a ghizilor (femei şi bãrbaţi) va fi în concordanta cu caracterul acestor acţiuni.
Ghizii specializaţi (sportivi, de munte etc.) vor avea ţinuta şi echipamentul corespunzãtor activitãţii pe care o desfãşoarã.

3.2. Primirea turistilor şi prezentarea
Ghidul va saluta politicos oaspetii, cu zambetul pe buze, arãtându-se incantat ca poate fi de folos turistilor prin asigurarea unui sejur cat mai agreabil.
De regula, ghidul se va prezenta turistilor cu prenumele, deoarece acesta poate fi reţinut cu usurinta. Pe toatã durata perioadei de sejur a turistilor ghidul va purta ecusonul de ghid de turism.
Este indicat ca ghidul sa se recomande la scurt timp dupã sosirea turistilor, când grupul este complet (de exemplu: în autocar, pe timpul transferului la hotel).
Ghidul se va strãdui sa cunoascã şi sa retina cat mai repede cu putinta numele turistilor (folosindu-se de diagramele de la hotel, de tichetele de bagaje etc.), deoarece prin folosirea numelui acestora se creeazã o atmosfera placuta.
Ghidul se va adresa turistilor cu numele lor de familie, însoţit de o formula de politete.
Urarile de bun venit vor fi adresate cu jovialitate, naturaleţe şi cordialitate; de regula, acestea vor fi adresate imediat dupã prezentare.
Ghidul îi va asigura totodatã pe turişti ca atât el, cat şi toate celelalte persoane care contribuie la organizarea şi desfãşurarea acţiunii turistice se straduiesc ca ei sa se simta bine în timpul programului.

3.3. Conversatia
Ghidul va depune eforturi pentru a întreţine mereu treaza conversatia. Este ştiut ca turistii doresc sa cunoascã cat mai multe despre ţara vizitata. Ca atare, este indicat ca ei sa fie antrenati cu mult tact în conversatii agreabile.
Ghidul va cauta sa antreneze în conversatie pe tori turistii, evitand monopolizarea acesteia numai de cãtre unele persoane. El va acorda o atentie deosebita conversatiei cu persoanele mai timide, precum şi cu cele în varsta, care trebuie tratate cu condescendenta cuvenitã. Ghidul se va interesa despre starea de sãnãtate a turistilor, despre impresiile ce le-au fost produse de obiectivele vizitate, despre modul de derulare a programului etc.
Pentru a crea o ambianta generalã placuta, este recomandabil ca discutiile sa fie presarate cu glume de bun gust. Un ghid bun va avea întotdeauna la indemana câteva glume bune, uşor de înţeles de cãtre turistii cãrora li se adreseazã.
Deoarece, în cele mai multe cazuri, turistii din acelaşi grup nu se cunosc între ei, este recomandabil ca ghidul sa creeze o ambianta propice stimulãrii cunoaşterii reciproce.
Când trebuie sa rãspundã la anumite întrebãri sau sa dea unele explicaţii, ghidul trebuie sa fie politicos, agreabil şi bine dispus.
Ghidului îi este interzis sa rãspundã la insulte sau provocari. El va cauta întotdeauna modalitãţile de a evita, prin comportament şi atitudine ireprosabila în îndeplinirea sarcinilor profesionale, cauzele care pot genera insulte sau atitudini provocatoare. În cazul în care, cu toate eforturile depuse, turistul continua sa insulte sau sa treacã la provocari, ghidul va informa neîntârziat pe organizatorul programului turistic, pentru ca acesta sa ia mãsurile ce se impun.

3.4. Atitudinea fata de sesizãrile sau nemultumirile turistilor
Ghidul trebuie sa asculte cu deosebita atentie orice sesizare şi sa nu manifeste irascibilitate, nici în cazul în care nemultumirea nu este indreptatita şi nici atunci când ea se referã chiar la activitatea sa.
Ghidul va urmãri în mod obligatoriu felul în care sunt soluţionate sesizãrile turistilor, informand totodatã pe turişti asupra mãsurilor întreprinse pentru rezolvarea acestora.
În toate cazurile, turistilor li se va multumi pentru cele sesizate, li se vor cere scuzele de rigoare, li se vor da asigurãri ca lucrurile se vor indrepta şi ca nu se vor mai repeta.
În cazul în care turistul reclamant nu are dreptate sau este rau intentionat, ghidul va adopta o atitudine demna şi politicoasa, evitand provocarile şi angajarea în discuţii contradictorii.

3.5. Manifestãri de atentie şi amabilitate fata de turişti
O realã satisfactie o produce turistilor marcarea, prin mijloace variate, a diferitelor sarbatori naţionale sau personale (aniversarea naşterii, ziua onomastica etc.), care coincid cu perioada programului turistic.
Astfel de atentii constituie dovada unei amabilitati deosebite, în mãsura sa creeze o buna dispoziţie şi sa evite sau sa atenueze eventualele nemultumiri ale turistilor.
Pentru marcarea sarbatorilor respective, ghizii vor colabora cu directorii structurilor de primire turistice, pentru ca acestea sa poatã acţiona în conformitate şi în limitele posibilitãţilor pe care le au (oferirea de flori, bãuturi etc.).
Ghidul va adresa felicitari întregului grup de turişti, cu ocazia sarbatorilor naţionale, şi felicitari individuale, cu ocazia aniversarii sau sarbatorilor cu caracter personal. Datele aniversarilor cu caracter personal ale turistilor pot fi cunoscute prin consultarea fişelor aflate la recepţia hotelului, precum şi prin consultarea delegatului partenerului strãin, în cazul turistilor strãini.
Ghidul va prezenta turistilor pe conducãtorul auto şi pe ajutorul acestuia, în cazul deplasarilor fãcute cu mijloace de transport auto, şi pe colaboratorii sãi, la întâmpinarea turistilor, în momentul sosirii.
În funcţie de particularitãţile grupului pe care îl însoţeşte (varsta, preocupãri, temperament etc.), ghidul va gãsi formele cele mai adecvate pentru crearea unei atmosfere de destindere şi de buna dispoziţie.
În cazul în care turistii strãini vor oferi ghidului anumite atentii sau cadouri, acesta are obligaţia de a le refuza politicos, explicand turistilor ca tot ceea ce a întreprins pentru reusita sejurului lor reprezintã pentru el o îndatorire de serviciu. În eventualitatea în care turistii insista, ghidul va primi cadoul oferit, exprimand multumirile de rigoare.

4. Atribuţiile şi obligaţiile concrete ale ghidului de turism
Atribuţiile şi obligaţiile concrete ale ghidului de turism se stabilesc de agentul economic din turism, organizator al acţiunilor turistice, şi diferã în funcţie de categoria de ghid de turism şi de specificul fiecãrei acţiuni.
Organizatorii de cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare de scurta durata a ghizilor de turism sunt obligaţi sa prevadã în planul şi programa de învãţãmânt teme concrete privind atribuţiile şi obligaţiile ghizilor de turism, pe categorii şi tipuri de acţiuni, precum şi teme concrete privind modul de rezolvare a unor cazuri speciale şi situaţii neprevãzute. Se va acorda o deosebita atentie atribuţiilor concrete ale ghidului specializat (de munte, sportiv etc.), prin includerea unor teme privind securitatea turistilor, legile nescrise ale muntelui etc.
În vederea ridicãrii continue a pregãtirii profesionale a ghizilor de turism, organizatorii de cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare de scurta durata a ghizilor din turism sunt obligaţi sa-şi amenajeze cabinetele metodologice, dotate corespunzãtor şi actualizate permanent cu literatura turistica, ghiduri, monografii, pliante, broşuri, harti, descrieri de circuite turistice, trasee, cursuri pe problematica specifica etc. şi sa stabileascã condiţiile în care cursanţii şi cei interesaţi pot beneficia de materialele documentare sus-menţionate.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016