Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.538 din 10 decembrie 1999  pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1999    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.538 din 10 decembrie 1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1999

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 629 din 23 decembrie 1999

Ministrul finanţelor,
în baza prevederilor <>art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice şi ale <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1999, care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã a trezoreriei, celelalte direcţii din Ministerul Finanţelor, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unitãţile lor subordonate vor lua mãsuri pentru îndeplinirea dispoziţiilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes


NORME METODOLOGICE
privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1999 Operaţiunile de încasãri şi plati aferente exerciţiului bugetar al anului 1999 se efectueazã prin contul general al trezoreriei statului pana la data de 30 decembrie 1999 inclusiv.

Ordonatorii de credite şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi organele financiar-contabile ale acestora au obligaţia sa efectueze operaţiunile financiare care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale şi ale fondurilor speciale pe anul 1999 în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul prevãzut în anexa nr. 1.

I. Încasarea veniturilor bugetare

1.1. Impozitele, taxele şi celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 1999, se achitã prin depunerea ordinelor de plata de cãtre agenţii economici potrivit programului stabilit de bãncile la care au conturile deschise, astfel încât documentele de plata sa fie încasate în contul general al trezoreriei statului pana cel mai târziu la data de 30 decembrie 1999.
Bãncile au obligaţia sa deconteze pana la data de 30 decembrie 1999, în contul curent general al trezoreriei statului, deschis la Banca Naţionala a României, ordinele de plata prezentate de agenţii economici cu conturile deschise la acestea, reprezentând impozite şi taxe scadente pana la data de 31 decembrie 1999 inclusiv.
Instituţiile publice achitã impozitele şi taxele datorate cu ordin de plata în conturile deschise la unitãţile trezoreriei statului sau, dupã caz, la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.
1.2. Instituţiile publice din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, care încaseazã venituri pentru bugetul de stat sau pentru bugetele locale, dupã caz, prin conturi colectoare, deschise la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., au obligaţia sa verse la bugetul respectiv, pana la data de 29 decembrie 1999, pe capitole şi subcapitole ale clasificaţiei bugetare, soldurile aflate în conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu pot prezenta sold în bilanţul încheiat la data de 31 decembrie 1999.
Sumele încasate în numerar de cãtre instituţiile publice, reprezentând venituri bugetare, vor fi depuse cu foaie de varsamant direct în conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, dupã caz, deschise la unitãţile trezoreriei statului şi la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. inclusiv în data de 31 decembrie 1999.
Impozitele şi taxele încasate de cãtre agenţii fiscali în perioada 28-31 decembrie 1999 vor fi depuse la casieria trezoreriei statului pana cel mai târziu la data de 31 decembrie 1999.
Eventualele sume în numerar rãmase la trezoreriile statului la care nu funcţioneazã casierii-tezaur se depun la finele zilei de 31 decembrie 1999 la unitatea bancarã la care au contul de disponibil (cont 12) (în genti de numerar), operaţiune care se înregistreazã în debitul contului 13 "Casa tranzitorie".
1.3. Casa de Economii şi Consemnaţiuni, care încaseazã veniturile pentru bugetul de stat potrivit convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor, va stabili în cursul lunii decembrie 1999 programul unitãţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice sa aibã posibilitatea sa îşi achite aceste obligaţii cãtre bugetul de stat şi bugetele locale.
Conducerea Casei de Economii şi Consemnaţiuni va dispune mãsuri la unitãţile din subordine ca veniturile bugetare încasate de cãtre acestea, care privesc anul 1999, sa fie virate în contul curent general al trezoreriei statului pana la data de 29 decembrie 1999.

II. Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice

2.1. Ordonatorii de credite vor rãspunde pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare de încasãri şi plati aferente anului 1999, la termenele prevãzute în prezentele norme metodologice şi în reglementãrile în vigoare.
2.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat, vor deschide şi vor repartiza credite bugetare instituţiilor publice din subordine cel mai târziu pana la data de 20 decembrie 1999 inclusiv, asigurându-se timpul necesar efectuãrii cheltuielilor pana la finele anului. In acelaşi termen se vor efectua retragerile de credite de la instituţii în cazurile justificate.
Creditele bugetare suplimentate ordonatorilor de credite de la Fondul de rezerva bugetarã şi de la Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, precum şi cele care privesc serviciul datoriei publice vor fi deschise şi repartizate pe mãsura aprobãrii actelor normative respective.
2.3. Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rãmase neutilizate la data de 31 decembrie 1999 în conturile ordonatorilor de credite, se anuleazã de drept conform prevederilor <>art. 76 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 , deci acestea nu mai pot fi angajate şi utilizate prin plati dupã încheierea exerciţiului bugetar anual.
2.4. Ordonatorii de credite vor dispune mãsuri severe privind angajarea fondurilor pana la finele anului 1999, în limita creditelor bugetare aprobate şi deschise şi a prevederilor de cheltuieli din fondurile speciale şi mijloacele extrabugetare numai pentru cheltuieli strict necesare funcţionarii instituţiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale şi mãrfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase şi altele. In acest scop se va acţiona pentru:
a) repartizarea creditelor bugetare în limita alocaţiilor prevãzute, aprobarea virarilor de credite în cazuri strict justificate, înainte de efectuarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
b) achitarea din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinaţie a contravalorii bunurilor achiziţionate, a lucrãrilor efectuate şi recepţionate, precum şi a serviciilor prestate;
c) acordarea de avansuri în numerar spre decontare pentru acţiuni care se încheie şi se deconteazã pana la finele anului. Avansurile spre decontare, acordate pentru acţiuni interne sau externe care se încheie în luna ianuarie 2000, se deconteazã în aceasta luna.

NOTA:
In cazul în care la unele conturi analitice deschise în cadrul titlului 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" (01-04) rãmân disponibilitãţi de credite bugetare deschise şi repartizate, acestea pot fi folosite în funcţie de necesitaţi şi pe rãspunderea ordonatorilor de credite, pentru cheltuieli care se încadreazã în acest titlu.
In contabilitatea proprie aceste operaţiuni se înregistreazã pe subdiviziunile bugetului aprobat;
d) cheltuielile pentru deplasãri, detaşãri, transferãri vor fi efectuate în limita creditelor bugetare aprobate prin bugetul pe anul 1999, fiind interzisã majorarea acestora prin virari de credite bugetare;
e) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea şi repartizarea de credite bugetare, precum şi a plãţilor înregistrate în extrasele de cont, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei publice se vor lua mãsuri pentru corectarea erorilor în mod operativ;
f) în vederea îndeplinirii condiţiilor de intrare în vigoare a acordurilor de împrumuturi externe pentru achiziţionarea de bunuri din import, ordonatorii de credite pot acorda avansurile prevãzute în contracte, cu condiţia justificarii acestora în conformitate cu clauzele prevãzute în contractele comerciale.
2.5. Avansurile acordate în anul 1999 conform <>hotãrârilor Guvernului nr. 85/1997 , 587/1999, 660/1999 şi 952/1999, precum şi cele aferente împrumuturilor externe la care statul are cota de participare, de cãtre instituţiile publice, pe baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv în cursul lunii decembrie, astfel încât la data de 30 decembrie 1999 sa se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrãri executate şi în servicii prestate, iar sumele rãmase neutilizate sa fie restituite ordonatorilor de credite şi înregistrate în conturile acestora pana la data de 30 decembrie 1999, reconstituindu-se plãţile de casa.
Fac excepţie de la aceasta regula sumele acordate anticipat unitãţilor furnizoare care, potrivit dispoziţiilor legale, presteazã servicii pe baza de garanţii (posta, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale), precum şi avansurile acordate din împrumuturi externe, contractate potrivit legii, care se deconteazã conform condiţiilor stabilite în acordurile de împrumut convenite cu pãrţile contractante.
Potrivit <>art. 40 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 , sumele reprezentând plati în avans, efectuate în condiţiile contractuale, pentru acţiunile şi categoriile de cheltuieli prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 85/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi nejustificate prin prestaţiile realizate pana la finele anului 1999 vor fi recuperate, în condiţiile legii, în anul urmãtor de cãtre instituţia publica care a acordat avansurile şi vor fi restituite bugetului din care au fost avansate, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", deschis atât la bugetul de stat, cat şi la bugetele locale (20.22.01.05 pentru bugetul de stat şi 21.22.02.05 pentru bugetele locale).
2.6. Instituţiile publice vor efectua pana la data de 24 decembrie 1999 plata drepturilor de personal, a indemnizaţiilor de asigurãri sociale şi a altor drepturi bãneşti aferente lunii decembrie 1999, în limita creditelor bugetare deschise cu aceasta destinaţie, precum şi din disponibilul de mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, dupã caz, cu excepţia drepturilor de personal acoperite din Fondul special de sustinere a învãţãmântului de stat, care se pot efectua pana la data de 27 decembrie 1999.
Pe baza cererilor de numerar trezoreriile statului şi unitãţile bancare, dupã caz, vor esalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, corespunzãtor datei de efectuare a plãţii drepturilor de personal, şi vor asigura, împreunã cu sucursalele judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Bãncii Naţionale a României, sumele în numerar.
O data cu ridicarea numerarului pentru plata salariilor instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plata pentru virarea contribuţiei de asigurãri sociale, contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, impozitului pe salarii, contribuţiei la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, contribuţiei pentru pensia suplimentarã, a sumelor reţinute în contul unor persoane juridice şi fizice etc.
In cazul în care au rãmas neplãtite drepturi de personal aferente anului 1999, acestea se achitã în anul urmãtor din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul pe anul 2000.
2.7. Acţiunile care au fost finanţate prin conturile 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale", 50.15 "Disponibil al instituţiilor care nu au calitatea de ordonatori de credite", deschise la trezoreriile statului, şi prin contul 64.13 "Disponibil titulari de avansuri", deschis la Banca Comercialã Romana - S.A., au obligaţia ca dupã plata salariilor sa vireze soldul din conturile respective, începând cu data de 24 decembrie 1999 pana la data de 28 decembrie 1999, în conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite fondurile respective.
2.8. Instituţiile publice, inclusiv cele care au primit subvenţii de la buget, au obligaţia ca pana la data de 31 decembrie 1999 sa depunã în conturile deschise la trezoreriile statului sau la unitãţile bancare, dupã caz, sumele aflate în casieria proprie.
2.9. Instituţiile publice au obligaţia ca pana cel mai târziu la data de 24 decembrie 1999 sa lichideze operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau de la alţi agenţi economici şi sa restituie sumele rãmase neutilizate. In contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 1999, cu excepţia cazurilor prevãzute în anexa nr. 2.
2.10. Instituţiile publice vor lua mãsurile necesare ca eventualele acreditive în lei, deschise pentru procurari de bunuri, rãmase neutilizate pana la finele anului 1999, sa fie restituite pana la data de 27 decembrie 1999 în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plãţilor de casa.
Acreditivele în valuta, deschise de cãtre instituţiile publice pentru importurile care sunt în curs de derulare, se menţin în continuare pana la lichidarea contractului respectiv. Sumele în valuta rãmase nefolosite dupã expirarea termenelor prevãzute în contracte se vireazã la rezerva internaţionala valutarã a statului, iar contravaloarea în lei se vãrsa la bugetul de stat pe anul 2000 la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" în termen de 5 zile de la încheierea importurilor.
2.11. Instituţiile publice care au rezervat în cursul anului la bãnci, în conturi distincte, sume de la buget, din mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea de valuta potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea, pana la data de 28 decembrie 1999, a disponibilitãţilor neutilizate, aflate în conturile deschise la bãnci, pentru reîntregirea plãţilor de casa în conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite rãspund de efectuarea acestei operaţiuni în timp util.
2.12. Valuta procurata din credite bugetare şi rãmasã neutilizata la finele anului se depune la banca, în contul rezervei internaţionale valutare a statului, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plãţile de casa la subdiviziunea respectiva. Fac excepţie valuta procurata pana la finele anului în scopul rambursarii la extern a ratelor la împrumuturile guvernamentale şi plata de dobânzi şi comisioane la termenele scadente pana la data de 15 ianuarie 2000.
Valuta procurata din mijloace extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum şi garanţiile în valuta depuse la unitãţile vamale, aflate în conturile instituţiilor publice, deschise la bãnci, se reporteazã în anul urmãtor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost procurate.
Instituţiile publice care au încasat în conturi distincte valuta pentru serviciile prestate sau pentru lucrãrile executate şi care, potrivit legii, reprezintã venituri bugetare au obligaţia de a vira valuta respectiva la rezerva internaţionala valutarã a statului, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi la bugetele locale, dupã caz, pana la data de 28 decembrie 1999, la subdiviziunea la care se încaseazã venitul respectiv. Ordonatorii de credite şi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile rãspund de eventualele sume neregularizate, astfel cum s-a precizat mai sus.
2.13. Reprezentantele diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii şi efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitãţile în valuta procurate din credite bugetare, rãmase la finele anului 1999 în conturile reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate, se reporteazã în anul urmãtor şi se regularizeazã cu bugetul de stat de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de cãtre celelalte ministere care finanţeazã cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- în termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa şi în termen de 60 de zile pentru reprezentantele din celelalte continente, contravaloarea în lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 1999, stabilite la cursul de schimb valutar de la data la care are loc operaţiunea de regularizare, se vireazã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2000 privind întreţinerea şi funcţionarea reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 2000, în contul bugetar 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.
Taxele consulare încasate şi lãsate la dispoziţia reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României în strãinãtate, rãmase în sold la finele anului 1999, se reporteazã în anul urmãtor în condiţiile <>art. II alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 33/1997 .
2.14. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice care sunt finanţate din venituri extrabugetare si, în completare, din alocaţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, sub forma de transferuri sau subvenţii, se regularizeazã la sfârşitul anului 1999 în limita sumelor primite de la aceste bugete.
In acest scop fiecare instituţie publica va vira cu ordin de plata sumele stabilite potrivit alineatului de mai sus în contul instituţiei publice ierarhic superioare de la care s-au primit, astfel:
- în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost acordate direct de cãtre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, sumele se restituie în conturile acestora, deschise la trezoreria municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectueazã pana la data de 27 decembrie 1999;
- dacã sumele respective se cuvin ordonatorului secundar de credite de la care s-au primit transferurile sau subvenţiile respective, virarea se efectueazã în contul acestora, deschis la trezoreria statului, pana la data de 29 decembrie 1999.
In acelaşi termen se vireazã şi sumele cãtre bugetele locale, în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost alocate de cãtre consiliile judeţene sau consiliile locale, dupã caz.
2.15. Unitãţile sanitare au obligaţia sa restituie sumele rãmase neutilizate din transferuri primite de la bugetul de stat, care se stabilesc ca diferenţa între transferurile primite şi totalul plãţilor de casa efectuate pentru finanţarea programelor pentru sãnãtate şi pentru acţiuni de sãnãtate, potrivit bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul 1999.
Operaţiunea de regularizare se efectueazã astfel:
- unitãţile sanitare direct subordonate Ministerului Sãnãtãţii vireazã sumele respective în contul acestuia, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti, pana la data de 28 decembrie 1999;
- unitãţile sanitare care au primit transferuri prin direcţiile teritoriale de sãnãtate publica vireazã sumele respective în contul acestora, deschis la trezoreriile statului, pana la data de 29 decembrie 1999.
Dupã efectuarea operaţiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", deschis pe seama unitãţilor sanitare, nu va putea prezenta sold.
In cazul în care în trimestrul IV 1999 au fost alocate transferuri de cãtre Casa Naţionala de Asigurãri de Sãnãtate sau, respectiv, de cãtre casele judeţene de asigurãri de sãnãtate şi pentru aceste operaţiuni s-a folosit contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", sumele rãmase neutilizate vor fi restituite instituţiilor publice de la care s-au primit în cadrul aceluiaşi termen.
Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Legii nr. 145/1997 " se reporteazã în anul urmãtor.
2.16. Instituţiile de învãţãmânt superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale, finanţate în condiţiile <>art. 171 din Legea nr. 84/1995 , republicatã, reporteazã în anul urmãtor disponibilitãţile rãmase în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior" şi în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socialã şi pentru realizarea unor obiective de investiţii.
Celelalte alocaţii de la bugetul de stat, rãmase neutilizate la finele anului 1999 în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", se restituie de fiecare instituţie de învãţãmânt superior, pana la data de 15 ianuarie 2000, la bugetul de stat pe anul 2000 la capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti".
Instituţiile de învãţãmânt superior publica indicatorii sintetici ai execuţiei bugetare anuale potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 6.
2.17. Instituţiile de cultura şi unitãţile sportive regularizeazã soldul contului de disponibil de la finele anului 1999 potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 86/1996 , şi ale <>art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/1996 , aprobatã prin <>Legea nr. 59/1996 .
Cu sumele regularizate ordonatorii principali şi secundari de credite vor reconstitui plãţile de casa pe anul 1999 în conturile din care au fost acordate transferurile şi subvenţiile.
2.18. Potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 86/1999 , sumele constituite pentru organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor şcolare şi a altor forme de petrecere a timpului liber pentru preşcolari şi elevi, rãmase necheltuite, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
2.19. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care au conturile deschise la trezoreria municipiului Bucureşti, vor asigura reîntregirea contului de cheltuieli pe anul 1999, deschis pe capitole şi titluri, cu sumele restituite din conturile 50.14, 50.15 şi 64.13 (la Banca Comercialã Romana - S.A.), deschise pe seama unitãţilor din subordine.
2.20. Ordonatorii principali de credite finantati de la bugetele locale din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, care au conturile deschise la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., îşi reintregesc la finele anului mijloacele bãneşti, din contul de disponibil al bugetului local, cu sumele retrase din conturile instituţiilor din subordine. Operaţiunea de retragere (virare) se efectueazã de cãtre instituţia respectiva împreunã cu unitatea Bãncii Comerciale Romane - S.A. la care sunt deschise conturile respective.
2.21. Soldul contului "Disponibil din venituri extrabugetare", rãmas la finele anului 1999 la instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, se reporteazã, conform prevederilor <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 , în anul urmãtor.
2.22. Veniturile reţinute ca mijloace extrabugetare de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne şi de celelalte componente ale forţelor armate, în condiţiile <>art. 15 alin. (4), (6) şi (7) din Legea nr. 36/1999 , şi rãmase neutilizate la finele anului 1999 se vãrsa la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, la subcapitolele corespunzãtoare la care se încadreazã sursa respectiva, pana la data de 30 decembrie 1999.
Fac excepţie de la aceasta regula veniturile încasate de Ministerul Apãrãrii Naţionale conform <>art. 15 alin (5) din Legea nr. 36/1999 , de Poliţia de Frontiera Romana conform <>art. 72 din Legea nr. 56/1992 , modificatã prin <>Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 80/1999 , şi de Jandarmeria Romana conform <>art. 57 din Legea nr. 116/1998 .
2.23. Sumele rãmase neutilizate la finele anului 1999 în contul de disponibil pentru mijloace extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea serviciilor prestate, conform <>Legii nr. 75/1995 , republicatã, de cãtre inspectoratele pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor, Laboratorul Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor şi Institutul pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, se vãrsa la bugetul de stat pana la data de 30 decembrie 1999, la subcapitolul 21.01.05 "Taxe pentru analize efectuate de laboratoare, altele decât cele sanitare de pe lângã instituţii". In cazul în care la finele anului 1999 se afla sume de natura celor de mai sus în contul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, acestea vor fi virate la bugetul de stat în acelaşi termen şi la subcapitolul menţionat.
2.24. Disponibilitãţile rãmase neutilizate în conturile instituţiilor beneficiare din sumele alocate pe baza ordonanţelor de urgenta ale Guvernului nr. 171/1999 şi nr. 189/1999 de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat vor fi restituite ordonatorilor principali de credite de la care s-au primit, iar aceştia vor restitui sumele rãmase nefolosite în contul Fondului Proprietãţii de Stat, deschis la trezoreria statului. Operaţiunile de virare se efectueazã potrivit programului stabilit în anexa nr. 1, astfel încât sumele sa ajungã în contul Fondului Proprietãţii de Stat la data de 30 decembrie 1999. Fondul Proprietãţii de Stat va vira aceste sume cu ordin de plata tip trezorerie (OPHT) în contul bugetului de stat pe anul 1999 pana la data de 31 decembrie 1999, deschis la trezoreria statului.
Ordonatorii principali de credite vor raporta utilizarea sumelor respective, ca anexa la bilanţ, potrivit contului de execuţie prezentat în anexa nr. 3.
2.25. Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi Fondul Proprietãţii de Stat efectueazã regularizarea cu bugetul de stat a veniturilor rezultate din valorificarea activelor bancare şi din privatizare, dupã caz, la data de 31 decembrie 1999, avându-se în vedere urmãtoarele:
- sumele în valuta aflate în conturi la bãnci vor fi transformate în lei pana la data de 31 ianuarie 2000, iar contravaloarea în lei va fi virata în contul corespunzãtor, deschis la trezoreria statului;
- pana la data de 7 ianuarie 2000 se vireazã la bugetul de stat pe anul 1999, la subdiviziunile clasificaţiei bugetare respective, disponibilul în lei aflat în conturile deschise la trezoreria statului.
Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi Fondul Proprietãţii de Stat întocmesc şi anexeazã la bilanţul contabil pe anul 1999 contul de execuţie a veniturilor şi cheltuielilor potrivit modelelor prezentate în anexele nr. 4 şi 5, dupã caz.
2.26. In cazul în care, prin acte normative şi norme metodologice, sunt prevãzute operaţiuni financiare care privesc bugetul de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz, şi în care este prevãzutã destinaţia disponibilitãţilor la finele anului, ordonatorii de credite au obligaţia sa efectueze operaţiunile de încheiere, potrivit acestor reglementãri.
2.27. Instituţiile publice au obligaţia sa ia mãsurile necesare pentru lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe, iar cu sumele încasate vor fi reconstituite plãţile de casa sau vor fi virate la buget (cont 20.22.01.05 la trezorerii şi 60.22.x.05 la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. pentru judeţul Ilfov şi sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti), în cazul în care acestea provin din finanţarea bugetarã a anilor precedenti.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 1999 se vor analiza în mod deosebit situaţia creanţelor pe categorii de operaţiuni şi pe surse de finanţare şi cauzele care le-au determinat, precum şi mãsurile stabilite pentru lichidarea acestora.
2.28. Excedentul bugetului de venituri şi cheltuieli al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, înregistrat la finele anului 1999, se reporteazã în anul urmãtor potrivit <>art. 22 alin. (2) din Legea nr. 152/1998 .
2.29. Instituţiile publice au obligaţia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului potrivit <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , cu modificãrile ulterioare, şi Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995 , sa întocmeascã registrul-inventar conform normelor în vigoare şi sa reflecte rezultatele acestuia în bilanţul contabil de la finele anului 1999.
Ordonatorii de credite au obligaţia de a analiza structura stocurilor inventariate şi de a stabili materialele aflate în stoc fãrã utilizare, cauzele acestora, precum şi rãspunderea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.
2.30. Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 7 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie a anului 2000 sa comunice trezoreriei statului sau unitãţii bancare, dupã caz, la care au conturile deschise, confirmarea soldurilor conturilor de credite repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitãţi.
Eventualele diferenţe fata de soldurile respective, aflate în contabilitatea trezoreriei statului sau a unitãţii bancare, vor fi clarificate operativ, fiind interzisã încheierea execuţiei bugetare la finele anului 1999 cu diferenţe.
Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta trezoreriilor statului sau unitãţilor bancare, dupã caz, la care acestea au conturile deschise, dãrile de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1999, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plãţilor de casa şi a soldurilor conturilor de disponibilitãţi cu cele din conturile corespunzãtoare, deschise la trezoreria statului sau la Banca Comercialã Romana - S.A.
2.31. Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din dãrile de seama contabile primite de la instituţiile din subordine, numai dacã acestea sunt vizate de organele bancare sau de trezoreriile statului, dupã caz.

III. Regularizari financiare cu bugetul de stat de cãtre regiile autonome, societãţile/companiile naţionale şi societãţile comerciale

3.1. Companiile/societãţile naţionale şi societãţile comerciale din sectorul minier vor proceda la recalcularea şi regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor, conform prevederilor Normelor metodologice privind acordarea, utilizarea şi controlul subvenţiilor pentru produsele din industria cãrbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, precum şi ale transferurilor destinate acţiunilor de protecţie socialã a personalului din acest domeniu, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 311/1999 .
Totodatã se va tine seama şi de prevederile pct. 4 din Normele comune ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor nr. 90.957/DTR din 19 martie 1999 şi nr. 869/TB din 10 martie 1999 privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitãţi desfãşurate de agenţii economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum şi de alte reglementãri în domeniu. Sumele primite în plus se vireazã la bugetul de stat la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", în termen de 3 zile de la stabilirea acestora.
Agenţii economici care au beneficiat în anul 1999 de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi de tarif şi de prime de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, au obligaţia de a verifica exactitatea acestora pe baza datelor definitive si, în cazul în care se constata ca s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", respectiv 22.02.05, pana la data de 29 ianuarie 2000.
Ordonatorii principali de credite, prin bugetele cãrora s-au acordat în anul 1999 fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pentru subvenţii, diferenţe de preţ, transferuri şi prime, au obligaţia, potrivit dispoziţiilor legale, sa verifice la regiile autonome, societãţile/ companiile naţionale, societãţile comerciale şi la orice beneficiari de asemenea sume, pana la data de 12 februarie 2000, pe baza deconturilor definitive pe anul 1999, justificarea acordãrii sumelor respective. In cazul în care din verificare rezulta ca s-au acordat sume necuvenite, acestea vor fi virate de cãtre beneficiarii respectivi pana la data de 25 februarie 2000, în contul bugetului de stat sau al bugetelor locale, dupã caz, pe anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", respectiv 22.02.05.
3.2. Ministerul Industriei şi Comerţului va regulariza subvenţiile acordate în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 331/1999 , cu modificãrile ulterioare.
3.3. Creditele bugetare repartizate regiilor autonome, societãţilor/companiilor naţionale sau societãţilor comerciale pentru finanţarea investiţiilor şi rãmase neutilizate la data de 31 decembrie 1999 se anuleazã de drept potrivit reglementãrilor în vigoare.
3.4. Regiile autonome, societãţile/companiile naţionale şi societãţile comerciale cãrora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza <>Legii nr. 7/1992 au obligaţia sa ramburseze, în limita acestor credite, sume din resursele financiare destinate finanţãrii investiţiilor şi rãmase disponibile la finele anului 1999, care vor fi virate astfel:
- în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea <>Legii nr. 7/1992 ", deschis la trezoreriile municipiilor reşedinţa de judeţ pe seama Ministerului Finanţelor.
Bãncile în a cãror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control financiar de stat ale Ministerului Finanţelor vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 1999, posibilitãţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.
3.5. Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care au primit în anul 1999 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pentru finanţarea investiţiilor publice, îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi serviciilor destinate realizãrii obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetarã, în condiţiile <>art. 18-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Sumele deduse în anul 1999, inclusiv cele restituite de organele fiscale în cursul anului 1999, pe cãile prevãzute la <>art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 , se înregistreazã ca reconstituiri de plati în contul de cheltuieli bugetare deschis la trezoreriile statului sau la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., dupã caz, şi se folosesc pentru finanţarea aceluiaşi obiectiv de investiţii pana la data de 31 decembrie 1999.
Sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor aprovizionate şi serviciilor prestate în luna decembrie 1999, pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare şi care se ramburseazã de cãtre organele fiscale în anul 2000, se vireazã de cãtre agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în anul 2000, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", respectiv 22.02.05, în termen de 5 zile de la data încasãrii sumelor respective în cont de la organele financiare respective.

IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale

4.1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti vor lua mãsuri ca pana la data de 29 decembrie 1999 sa vireze soldul contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata în care, pe verso, se înscriu sursele de venituri.

NOTA:
Sumele încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în zilele de 29-31 decembrie 1999 vor fi preluate în execuţia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti la data de 31 decembrie 1999, scop în care trezoreriile statului din municipiul Bucureşti vor efectua urmãtoarele operaţiuni:
1. Trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti vor închide la data de 31 decembrie 1999 contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" (acest cont se introduce în planul de conturi al trezoreriei statului). Pentru aceasta operaţiune se transmite Direcţiei de trezorerie a municipiului Bucureşti la data de 31 decembrie 1999 un exemplar din nota contabila, împreunã cu situaţia sinteticã a contului 27, cu desfãşurarea pe capitole şi subcapitole de venituri, la care se anexeazã şi documentele de încasare.
2. Direcţia de trezorerie a municipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti şi a documentelor anexate, înregistreazã la data de 31 decembrie 1999 în execuţia bugetului Capitalei veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului local" (analitice conform clasificaţiei bugetare) prin debitul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei".
3. La data de 4 ianuarie 2000 trezoreriile statului din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti vireazã cu ordin de plata soldul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la Banca Naţionala a României - Sucursala municipiului Bucureşti pe seama Direcţiei de trezorerie a municipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia de trezorerie a municipiului Bucureşti crediteazã contul 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Naţionala a României".
Instituţiile publice din municipiul Bucureşti care au fost finanţate în anul 1999 prin sume alocate din bugetul Consiliului General al Municipiului Bucureşti în contul 50.26 "Disponibil din bugetul local al Capitalei pentru efectuarea cheltuielilor", deschis la trezoreria statului, vor vira soldul acestui cont în contul ordonatorului de la care au primit sumele respective, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti pentru reconstituirea plãţilor pe anul 1999.
Soldul contului 50.26 "Disponibil din finanţarea din alte bugete locale" va fi virat pana la data de 27 decembrie 1999 de cãtre centrele de plasament şi centrele de primire a copilului în contul ordonatorului de credite al bugetului local de la care s-a primit finanţarea în cursul anului 1999, la care se reconstituie plãţile de casa pe anul 1999.
4.2. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale din judeţul Ilfov şi municipiul Bucureşti (sectoarele 4 şi 5) în care nu funcţioneazã trezorerii ale statului, vor dispune ca soldul disponibil rãmas la finele anului în contul deschis pe seama acestora la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. sa fie virat în data de 29 decembrie 1999 în contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi a administraţiilor financiare ale sectoarelor, dupã caz.
4.3. Bugetele locale care au primit în cursul anului transferuri de la bugetul de stat pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe restituie sumele rãmase nefolosite la finele anului 1999, determinate ca diferenţa între veniturile încasate (subcapitolul 37.02.03) şi cheltuielile efectuate din acestea, în contul bugetului de stat 23.85.01.03 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe".
De asemenea, autoritãţile locale care au primit în cursul anului 1999 alte subvenţii de la bugetul de stat restituie pana la data de 28 decembrie 1999 sumele rãmase neutilizate la finele anului, în contul ordonatorului principal de credite al bugetului de stat de la care au fost încasate. Sumele care se restituie se determina ca diferenţa între subvenţiile primite şi înregistrate la subcapitolul 37.02.09 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului" şi subcapitolul 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru planurile urbanistice generale" şi plãţile de casa efectuate din aceste transferuri.
In acest scop consiliile locale care administreazã bugetele respective prezintã trezoreriei la care au conturile deschise, contul de execuţie a cheltuielilor suportate din transferurile primite de la bugetul de stat, semnat pe rãspunderea ordonatorului principal de credite, pe baza cãruia are loc operaţiunea de regularizare din bugetul de stat.
In cazul în care ordonatorul principal de credite a alocat cu ordin de plata sume în anul 1999 în contul subvenţiilor primite la subcapitolul 37.02.09, în contul de disponibil al unitãţilor de protecţie a copilului, deschis la unitãţile trezoreriei statului (municipii şi oraşe), acestea vor lua mãsurile necesare pentru retragerea disponibilitãţilor rãmase nefolosite, astfel încât acestea sa se regaseasca în suma toala regularizata cu bugetul de stat.
4.4. In conformitate cu prevederile <>Legii finanţelor publice locale nr. 189/1998 , în structura bugetelor locale sunt cuprinse şi veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specialã, care se reflecta în execuţia bugetarã pe anul 1999 în conturi distincte deschise la trezoreria statului pe subdiviziunile clasificaţiei bugetelor locale.
La unele autoritãţi ale administraţiilor publice locale s-a continuat evidenţierea veniturilor cu destinaţie specialã în conturi de disponibil (cont 50) în afarã bugetului local, din care au fost efectuate şi cheltuielile respective.
In vederea încheierii execuţiei bugetare în structura bugetelor locale aprobate de lege, se va proceda astfel:
- Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor prezenta la trezoreria statului la data de 30 decembrie 1999 câte un cont de execuţie pentru fiecare venit cu destinaţie specialã, în care se vor cuprinde:
a) la venituri: subdiviziunea şi denumirea surselor veniturilor speciale, cu suma încasãrilor cumulate de la începutul anului;
b) la cheltuieli: subdiviziunea şi denumirea capitolelor de cheltuieli cu destinaţie specialã, cu desfãşurarea pe subcapitole, şi plãţile de casa cumulate de la începutul anului;
c) soldul aflat în contul de disponibil.
- Contul de execuţie se întocmeşte pe rãspunderea ordonatorului principal de credite şi a contabilului-şef.
- Pe baza contului de execuţie trezoreria statului înregistreazã veniturile încasate în contul 21.31.02 "Veniturile bugetului local din venituri cu destinaţie specialã" (analitic pe subcapitolele clasificaţiei bugetare) la nivelul plãţilor de casa, iar cheltuielile (plãţile de casa) se înregistreazã în debitul contului 24.96.02 "Cheltuielile bugetului local cu destinaţie specialã", cu desfãşurarea pe subcapitole.
- La nivelul plãţilor de casa, în contabilitatea trezoreriei se înregistreazã şi creditele deschise pe subdiviziunile respective.
- Soldul conturilor de disponibil din venituri cu destinaţie specialã, deschise la trezoreria statului, se debiteazã prin creditul contului 21.31.02 "Veniturile bugetului local din venituri cu destinaţie specialã" (analitic pe subcapitole). Aceasta operaţiune se efectueazã pe baza ordinului de plata prezentat de ordonatorii principali de credite ai bugetului local.
4.5. Dupã regularizarea cu bugetul de stat în contabilitatea trezoreriei statului se stabileşte la finele anului 1999 rezultatul execuţiei de casa al fiecãrui buget local, ca diferenţa între totalul veniturilor încasate şi evidenţiate în contul 21 "Veniturile bugetului local" şi totalul plãţilor de casa înregistrate în contul 24 "Cheltuielile bugetului local", scop în care se efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) Stabilirea excedentului total al fiecãrui buget local:


21 "Veniturile bugetului local" = 82.98.02.01 "Excedent"
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuielile bugetului local"
b) Stabilirea excedentelor rezultate din încasarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor cu destinaţie specialã pe fiecare venit (diferenţa dintre încasãri şi plati):
82.98.02.01 "Excedent" = 83 "Disponibil din venituri cu
destinaţie specialã (analitic pentru
fiecare sursa de venit special)



NOTA:
In planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce contul sintetic de gr. I/83 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã", care are funcţie de pasiv. Se crediteazã la finele anului cu excedentele stabilite pentru fiecare venit cu destinaţie specialã. Se debiteazã potrivit normelor de utilizare a acestor excedente în anul urmãtor.
Contul analitic se formeazã din codul contului contabil (83) de la capitolul 98.02 şi din codul subcapitolelor de la capitolul 31.02.
c) Rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi a comisioanelor aferente acestora [conform <>art. 32 alin. (1) din Legea privind finanţele publice locale nr. 189/1998 ] pe baza de ordin de plata prezentat de autoritãţile locale:



82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al trezoreriei"
d) Constituirea fondului de rulment la nivelul soldului creditor al contului 82.98.02.01, rãmas dupã efectuarea operaţiunilor menţionate la lit. b) şi c) de mai sus:
82.98.02.01 "Excedent" = 84.98.02.04 "Fond de rulment propriu al
unitãţii administrativteritoriale"



NOTA:
In planul de conturi pentru activitatea trezoreriei statului se introduce contul 84 "Fond de rulment propriu al unitãţii administrativ-teritoriale" cu funcţie de pasiv. Se crediteazã cu suma fondului de rulment stabilit la încheierea exerciţiului bugetului la finele anului bugetar. Acest cont se debiteazã cu sumele utilizate potrivit normelor în vigoare.
La începutul anului 2000 soldul contului 50.11 "Disponibil din fondul de rulment" se transfera în contul 84.98.02.04 ca operaţiune a exerciţiului bugetar pe anul 2000, dupã care îşi încheie funcţionarea.
4.6. Autoritãţile administraţiei publice locale îşi evidenţiazã fiecare în contabilitatea proprie a execuţiei de casa a bugetului local operaţiunile privind stabilirea rezultatelor la finele anului 1999, potrivit mecanismelor menţionate mai sus, cu urmãtoarele completãri:
4.6.1. Împrumuturile contractate şi utilizate de la bãnci în anul 1999 pentru finanţarea investiţiilor se evidenţiazã în contabilitatea bugetului local astfel:
a) In cazul în care împrumuturile au fost prevãzute în bugetele locale şi virate în contul bugetului local deschis la trezorer ia statului:


- primirea împrumutului de la banca
103 "Disponibil al bugetului = 500 "Venituri" (analitic
local la trezoreria statului" cont 44.02.01 "Împrumuturi
interne pentru investiţii")
Concomitent se evidenţiazã
214 "Decontãri din credite = 205 "Împrumuturi pentru
interne pentru investiţii" investiţii"
- utilizarea (plãţile) creditului lunar potrivit destinaţiei
aprobate
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local" (analitic subdiviziunea local la trezoreria statului"
compoziţie a creditelor)
- rambursarea împrumuturilor bancare în anul 1999
se evidenţiazã astfel:
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetu-
local" lui local la trezoreria statului"
Concomitent:
205 "Împrumuturi pentru = 214 "Decontãri din credite
investiţii" interne pentru investiţii"
b) In cazul în care împrumuturile au fost derulate prin conturile deschise la bãnci:
- primirea împrumutului în contul deschis la banca conform
extrasului de cont.
103 "Disponibil al bugetului = 500 "Venituri proprii" (ana-
local la trezoreria statului" litic capitol 44.02)
Concomitent:
214 "Decontãri din credite = 205 "Împrumuturi pentru
interne pentru investiţii" investiţii"
- utilizarea împrumutului pentru cheltuieli de investiţii.
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local (analitic subdiviziunile local la trezoreria stalului"
respective)
- rambursarea împrumutului cãtre banca.
400 "Cheltuielile bugetului = 103 "Disponibil al bugetului
local" (cont analitic local la trezoreria stalului"
capitol 90.02)
Concomitent:
205 "Împrumuturi pentru = 214 "Decontãri din credite
investiţii" interne pentru investiţii"


4.6.2. Operaţiunile prevãzute la pct. 4.4 se reflecta în mod corespunzãtor şi în contabilitatea proprie a execuţiei bugetului local (venituri şi cheltuieli).
4.6.3. Stabilirea excedentului bugetului local se înregistreazã în contabilitatea bugetului local, potrivit normelor în vigoare, şi anume:
- soldurile conturilor de venituri se inchid prin creditul contului 57 "Rezultatul execuţiei bugetare", iar cheltuielile, prin debitul acestui cont;
- contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare" se debiteazã cu:
. rambursarea împrumuturilor contractate în anii precedenti şi nerambursate pana la finele anului prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";
. suma reprezentând diferenţa dintre venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã prin creditul contului 338 "Excedentul veniturilor cu destinaţie specialã" care se introduce în planul de conturi al instituţiilor de stat. In cadrul contului 338 se deschid conturi analitice corespunzãtor capitolului 31.02 "Venituri cu destinaţie specialã din clasificatia bugetelor locale". Concomitent se evidenţiazã şi disponibilul excedentului respectiv, debitandu-se contul 104 "Disponibil din venituri cu destinaţie specialã" prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";
. cu soldul rãmas în contul 57 dupã efectuarea operaţiunilor de mai sus, reprezentând constituirea fondului de rulment prin creditul contului 339 "Fondul de rulment".
Concomitent se debiteazã contul 103.01 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" prin creditul contului 103 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului".
4.7. Încheierea execuţiei bugetelor locale se deruleazã prin unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din judeţul Ilfov şi din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.
Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi administraţiile financiare ale sectoarelor 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti asigura încheierea execuţiei bugetelor locale respective, potrivit precizãrilor cuprinse la pct. 4.3 şi 4.6, cu urmãtoarele completãri:
- regularizeazã cu ordin de plata sumele rãmase neutilizate din transferurile primite de cãtre bugetele locale de la bugetul de stat pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe;
- din contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare", respectiv din contul 63..., deschis la unitatea bancarã, se vireazã cu ordin de plata:
. împrumuturile restante pana la finele anului 1999;
. soldul (excedentul) veniturilor speciale, stabilit la finele anului 1999, se vireazã în contul 65.80 "Disponibil din venituri speciale", care se deschide la unitatea bancarã respectiva;
. suma rãmasã în contul 57, reprezentând fondul de rulment, se vireazã în contul 65.79 "Disponibil din fondul de rulment".
4.8. Contul de execuţie al bugetului local, care se întocmeşte la finele anului 1999, cuprinde, pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, veniturile încasate şi plãţile de casa de la începutul anului pana la data de 31 decembrie 1999.
La capitolul 98.02 "Excedent" se înscriu urmãtoarele subdiviziuni:
- la subcapitolul 01 "Excedent" se înscrie excedentul total al bugetului local, înregistrat în contul 57 "Rezultatul execuţiei bugetare";
- la subcapitolele 04-07 se înscrie modul de utilizare şi de repartizare a excedentului bugetului local.
4.9. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale se efectueazã în trezoreria statului şi în unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. în primele 5 zile lucrãtoare din luna ianuarie 2000.

NOTA:
Creditele bugetare se deschid din bugetele locale, începând cu anul 2000, de fiecare ordonator principal de credite, în limita bugetului local aprobat, şi se transmit trezoreriei la care are conturile deschise.

V. Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat

5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã atât la trezoreriile statului, cat şi la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. pentru sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti şi pentru judeţul Ilfov, astfel:

A. La trezoreriile statului

5.1.1. Trezoreriile statului, orãşeneşti şi municipale, vireazã la data de 29 decembrie 1999 soldul contului 22 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" în acelaşi cont deschis la trezoreria statului a municipiului reşedinţa de judeţ pe seama Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã (se transmite extrasul de cont împreunã cu documentele justificative).
In cazul în care contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" a fost deschis şi la nivelul trezoreriilor municipale (cu excepţia municipiului reşedinţa de judeţ) şi orãşeneşti, unitãţile de munca şi protecţie socialã, pe seama cãrora este deschis contul, vor transfera plãţile de casa înregistrate în acest cont, în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat", deschis pe seama Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã la trezoreria municipiului reşedinţa de judeţ. Operaţiunea se efectueazã cu ordin de plata în care contul 25 se crediteazã în contabilitatea trezoreriei de la care se transfera plãţile respective, prin debitul contului 61 "Contul corespondent al trezoreriei". La municipiul reşedinţa de judeţ, preluarea plãţilor de casa se evidenţiazã prin debitarea contului 25 prin creditul contului 61.
Totodatã unitatea respectiva transmite Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã contul de execuţie pe subdiviziunile clasificaţiei bugetului de asigurãri sociale de stat, pe baza cãruia se vor înregistra plãţile de casa.
5.1.2. Trezoreriile statului din municipiile reşedinţa de judeţ şi din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 şi trezoreria municipiului Bucureşti încheie în contabilitatea proprie la data de 31 decembrie 1999 execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat, reflectatã în conturile 22 şi 25, astfel:
a) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se crediteazã prin debitul contului 22 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat"
b) Contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se debiteazã prin creditul contului 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat".
Soldul contului 81 rãmâne la data de 31 decembrie 1999 în contabilitatea unitãţilor trezoreriei statului.
Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" unitãţile trezoreriei statului elibereazã Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã extras de cont împreunã cu documentele justificative.
c) Trezoreriile statului din municipiile reşedinţa de judeţ vor urmãri ca Direcţia generalã de munca şi protecţie socialã sa regularizeze pana la data de 15 ianuarie 2000 cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale rezultatul execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistrat la 31 decembrie 1999, astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se vireazã cu ordin de plata în contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", deschis pe seama Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale la trezoreria municipiului Bucureşti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", aflat în contabilitatea unitãţilor trezoreriei statului, se preia de cãtre direcţiile generale de munca şi protecţie socialã şi de unitãţile de munca şi protecţie socialã din sectoarele 1, 2, 3 şi 6 ale municipiului Bucureşti cu dispoziţie de încasare din contul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.
In contabilitatea trezoreriei contul 81 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se codifica astfel: cod cont sintetic 81, cod capitol 98.04 pentru excedent şi 99.04 pentru deficit.

B. La Banca Comercialã Romana - S.A.

1. La filialele sectoarelor 4 şi 5 ale Bãncii Comerciale Romane - S.A. se deschide contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" pe seama Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã a judeţului Ilfov şi a altor unitãţi subordonate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
La data de 31 decembrie 1999 filialele Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti încheie execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat, astfel:
- crediteazã contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" prin debitarea contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" (conturile analitice deschise pe capitole şi subcapitole);
- debiteazã contul 64.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" prin creditul contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat".
Filialele Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti elibereazã Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã a judeţului Ilfov si, respectiv, altor unitãţi subordonate Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale extrasul contului 64.25 împreunã cu documentele justificative.
Excedentul/deficitul bugetului asigurãrilor sociale de stat, înregistrat în contabilitatea unitãţilor Bãncii Comerciale Romane - S.A., se regularizeazã de cãtre unitãţile de munca şi protecţie socialã cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pana la data de 15 ianuarie 2000, potrivit prevederilor pct. 5.1.2.
5.2. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale centralizeazã în perioada 4-5 ianuarie 2000 soldul execuţiei de casa a bugetului asigurãrilor sociale de stat, înregistrat la trezoreriile statului şi la filialele Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, dupã care procedeazã astfel:
- în cazul în care execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistreazã excedent, acesta se regularizeazã cu bugetul de stat în limita transferurilor primite în anul 1999 de la bugetul de stat. Operaţiunea se dispune de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale cu ordin de plata, prin care se vireazã din contul 81.25 "Excedent/deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat" care funcţioneazã la trezoreria municipiului Bucureşti.

VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale

6.1. Soldurile conturilor fondurilor speciale, constituite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rãmase la finele anului 1999, se reporteazã în anul urmãtor de cãtre ordonatorii principali de credite, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare prin care se reglementeazã constituirea şi utilizarea fondului special respectiv.
In cazul în care anumite fonduri speciale au primit în anul 1999 transferuri sau subvenţii de la bugetul de stat, ordonatorii principali de credite au obligaţia sa regularizeze cu bugetul de stat, în baza <>art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 , soldul disponibil rãmas la finele anului 1999, în limita transferurilor şi subvenţiilor primite de la buget.
In aceasta regularizare se cuprind şi transferurile alocate de la bugetul de stat pentru Fondul naţional pentru dezvoltare regionala, constituit la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala.
Operaţiunea se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale anului 2000.
6.2. Instituţiile publice vor lua mãsuri pentru virarea, pana la data de 28 decembrie 1999, în contul ordonatorilor principali de credite care administreazã fondurile speciale, a disponibilitãţilor aflate în conturile fondurilor speciale la trezoreriile statului şi la unitãţile bancare, şi anume:
- "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj" (cont 30.04, respectiv 64.64);
- "Disponibil din Fondul special pentru sãnãtate" (cont 30.06, respectiv 64.39);
- "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic" (cont 30.13, respectiv 64.55);
- "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale" (cont 30.14, respectiv 64.33).
Eventualele încasãri înregistrate dupã aceasta data rãmân în conturile respective, se înregistreazã de instituţiile publice în conturile corespunzãtoare şi se cuprind în execuţia de casa a fondului respectiv, dupã care se raporteazã la ordonatorul principal de credite.
6.3. Inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap vireazã pana la data de 28 decembrie 1999 inclusiv, în contul 30.05 "Disponibil din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti pe seama Secretariatului de stat pentru Persoanele cu Handicap, soldurile aflate în conturile deschise la trezoreriile statului sau la unitãţile bancare, dupã caz, şi anume:
- "Disponibil din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap" (cont 30.05, respectiv 64.11);
- "Disponibil pentru efectuarea de cheltuieli din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap".
In baza <>art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 , Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap procedeazã la regularizarea cu bugetul de stat a soldurilor fondurilor speciale menţionate mai sus, astfel:
- în cazul în care soldul fondului rezultat la finele anului 1999 este pana la nivelul transferului primit din bugetul de stat, cu suma respectiva se reduce subvenţia primitã la fondul respectiv şi se vireazã cu ordin de plata în contul bugetului de stat 23.85.01.08 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetul Fondului special de solidaritate pentru protecţia specialã a persoanelor cu handicap", deschis la trezoreria municipiului Bucureşti.
Operaţiunile se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie 2000.
6.4. Instituţiile publice au obligaţia sa restituie pana la data de 28 decembrie 1999, în conturile din care au fost primite, disponibilitãţile aflate în conturile: "Disponibil din Fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" (cont 50.27 la trezorerii şi 64.78 la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.); "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii" (cont 50.28 si, respectiv, 64.81); "Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii" (cont 50.29, respectiv 64.82); "Disponibil din cota repartizata din Fondul special al drumurilor publice" (cont 50.25, respectiv 64.21).
6.5. Ministerele şi alte organe ale administraţiei publice centrale de specialitate care administreazã, potrivit legii, fonduri speciale au obligaţia ca pe baza datelor contabile sa încheie execuţia bugetului fondului special în contabilitatea proprie dupã principiul execuţiei de casa, şi anume:
- cheltuielile fondului se inchid prin debitul contului "Fonduri speciale" în care s-au înregistrat veniturile încasate de la 1 ianuarie la 31 decembrie 1999;
- contul de execuţie al fiecãrui fond pe anul 1999 cuprinde veniturile încasate şi plãţile de casa efectuate pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare; diferenţa dintre venituri şi cheltuieli reprezintã excedentul de casa la finele anului 1999. Excedentul raportat în contul de execuţie trebuie sa corespundã cu disponibilul aflat în contul de disponibil al fondului respectiv, deschis la trezoreriile statului şi la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.
6.6. Ministerele şi alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a verifica sumele aflate în conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã", deschise la trezoreriile statului, precum şi în conturile 64.11 "Disponibil din Fondul cu destinaţie specialã şi de redistribuire" si, respectiv, 65.11, deschise la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., avându-se în vedere ca în aceste conturi pot rãmâne la finele anului numai mijloace cu destinaţie specialã, prevãzute expres prin dispoziţiile legale în vigoare, şi care, de drept, se reporteazã în anul urmãtor.
In acest scop, pana la data de 29 decembrie 1999, instituţiile respective vor prezenta trezoreriilor statului sau unitãţii bancare, dupã caz, la care au deschise conturile respective, situaţia sumelor privind fondurile speciale şi temeiul legal în baza cãrora se pot reporta în anul urmãtor (se reporteazã, din oficiu, sumele alocate în anul 1999 din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile de la persoanele fizice şi juridice). Sumele care nu se încadreazã în aceasta categorie vor fi virate de cãtre instituţiile respective la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, la capitolul 22.01.30 "Încasãri din alte surse", respectiv 22.02.30 (la bugetele locale) pana la data de 30 decembrie 1999.
In cazul în care instituţiile publice nu prezintã situaţia menţionatã mai sus, trezoreriile statului şi unitãţile bãncilor nu vor aviza plati din contul respectiv pana la clarificarea situaţiei respective.
6.7. Disponibilitãţile aflate la finele anului 1999 în contul de disponibil al Fondului Roman de Dezvoltare Socialã se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
6.8. Soldul contului 50.73 "Disponibil din Fondul pentru dezvoltare regionala", rãmas la finele anului 1999, se reporteazã în anul urmãtor.

VII. Încheierea execuţiei bugetare de cãtre unitãţile bancare

7.1. Banca Naţionala a României şi centralele bãncilor vor stabili programul de lucru pentru luna decembrie 1999, astfel încât unitãţile din subordine sa efectueze operaţiunile de încasãri şi plati în şi din contul curent general al trezoreriei statului la termenele şi în condiţiile stabilite de prezentele norme metodologice.
7.2. Documentele de plati primite de la agenţii economici, reprezentând virari de impozite, taxe şi alte venituri bugetare, vor fi procesate integral în cadrul programului de lucru stabilit pentru anul 1999.
7.3. Unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., pe baza ordinelor de plata prezentate de instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilitãţilor aflate în conturile 64.13 "Titulari de avansuri", care vor fi virate începând cu data de 27 decembrie 1999 în conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite pentru reconstituirea plãţilor de casa.
De asemenea, unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din judeţul Ilfov şi din municipiul Bucureşti (sectoarele 4 şi 5), în care nu funcţioneazã trezorerii ale statului, împreunã cu instituţiile publice vor proceda la retragerea disponibilitãţilor din conturile ordonatorilor terţiari de credite de subordonare localã în contul ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele locale şi de aici în conturile de disponibil ale bugetelor locale, deschise pe seama Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov şi a administraţiilor financiare din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti.
7.4. Unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti vor vira la data de 29 decembrie 1999 în contul curent general al trezoreriei statului - mandat bãnci soldul contului 64.10 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru efectuarea de plati cu numerar".
7.5. Unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., Bãncii Agricole - S.A., Bãncii Romane pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Bankcoop - S.A. vor vira în ziua de 29 decembrie 1999 soldul contului de disponibil al trezoreriei locale, din care s-au efectuat plãţile în numerar pentru sectorul public, în contul curent al trezoreriei statului, deschis la sucursala judeţeana a Bãncii Naţionale a României.
7.6. Bãncile vor verifica disponibilitãţile existente în conturile speciale pentru procurarea valutei, care aparţin instituţiilor publice, şi vor dispune din oficiu virarea acestora în cazul în care instituţiile nu au prezentat ordine de plata pana în ziua de 28 decembrie 1999 pentru virarea sumelor respective în conturile bugetare corespunzãtoare ale instituţiilor publice respective, deschise la trezoreriile statului sau la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., dupã caz.
7.7. Unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. vor dispune mãsurile necesare de înregistrare a tuturor operaţiunilor care privesc execuţia bugetarã pe anul 1999 în contul 36... "Contul general al trezoreriei statului-mandat bãnci", asigurându-se concordanta deplina între soldul acestui cont deschis la Banca Naţionala a României şi soldurile conturilor componente 64, 65 şi 66 din contabilitatea unitãţii bancare. La finele anului 1999 este interzisã existenta în contul 36... a contului "Operaţiuni tranzitorii".
7.8. Unitãţile trezoreriilor statului şi unitãţile bancare, la care instituţiile publice au deschise conturile, vor elibera instituţiilor publice respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate pana la finele anului 1999 şi vor solicita acestora confirmarea scrisã a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data de 7 ianuarie 2000. In cazul în care nu se respecta acest termen, trezoreriile statului şi unitãţile bancare nu vor efectua plati din conturile instituţiilor respective.
Totodatã unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti vor elibera extrase de cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale, dupã caz, cu toate operaţiunile înregistrate pana la data de 31 decembrie 1999 inclusiv.
Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate în scris de organele financiare respective pana la data prevãzutã mai sus.
7.9. Unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5 ale municipiului Bucureşti, dupã efectuarea operaţiunilor care le revin din prezentele norme metodologice, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor locale, procedeazã la încheierea execuţiei bugetului de stat, derulatã prin "Contul general al trezoreriei statului", deschis la aceasta banca, astfel:
- soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" se debiteazã prin creditul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" (contul se deschide în contabilitatea unitãţii Bãncii Comerciale Romane - S.A.);
- soldul contului 61 "Cheltuielile bugetului de stat" se crediteazã prin debitul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat".
Deficitul bugetului de stat rezultat în contul 62.204.160 rãmâne la data de 31 decembrie 1999 în contul 36 "Cont general al trezoreriei statului - mandat Banca Comercialã Romana - S.A.".
Operaţiunea de mai sus priveşte execuţia bugetarã a anului 1999 şi se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie 2000 de cãtre unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A., dupã terminarea regularizãrii bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi a unor fonduri speciale.
Soldul contului 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" se vireazã pana la data de 14 ianuarie 2000 în contul trezoreriei centrale 36.11.8.000812, deschis la Centrala Bãncii Naţionale a României.
7.10. Trezoreriile statului şi unitãţile bancare la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilitãţi, precum şi cele privind plãţile de casa ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 1999 (viza se acorda de cãtre şeful serviciului contabilitate-decontãri sau de cãtre contabilul-şef al trezoreriei statului sau al unitãţii bancare, în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima fila a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).

VIII. Alte precizãri privind încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1999

8.1. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua mãsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuãrii inventarierii întregului patrimoniu aflat în administrare, potrivit normelor legale, şi valorificãrii rezultatului acesteia, efectuãrii tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1999, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea darilor de seama contabile pe anul 1999 asupra execuţiei bugetare la Ministerul Finanţelor (Direcţia generalã a trezoreriei), pana la data de 15 februarie 2000.
8.2. Organele abilitate prin dispoziţii legale vor verifica la instituţiile publice modul în care ordonatorii de credite şi conducãtorii compartimentului financiar-contabil acţioneazã pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a încheierii exerciţiului bugetar pe anul 1999, a întocmirii şi depunerii bilanţului contabil (dare de seama contabila) şi vor lua mãsurile necesare în cazul constatãrii de abateri de la dispoziţiile legale în vigoare.
8.3. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu are caracter de infracţiune, se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplica de organele abilitate în acest scop.
8.4. Dãrile de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1999 se întocmesc pe baza precizãrilor Ministerului Finanţelor.



ANEXA 1

PROGRAM CALENDARISTIC
privind derularea principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 1999
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Data limita
crt. Explicarea operaţiunilor pentru efectuarea operaţiunilor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Operaţiuni în numerar

1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile eşalonat pana la
deschise la trezoreria statului şi la 24 decembrie 1999
unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.
(judeţul Ilfov şi sectoarele 4 şi 5 ale
municipiului Bucureşti) pentru plata salariilor
şi a altor drepturi de personal aferente
lunii decembrie 1999
2. Ridicarea de sume în numerar din conturi pentru 28-29 decembrie 1999
plati de volum redus, urgente şi necesare pentru
funcţionarea activitãţii instituţiilor publice
3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile 29-30 decembrie 1999
statului şi la unitãţile Bãncii Comerciale
Romane - S.A. (judeţul Ilfov şi sectoarele
4 şi 5 ale municipiului Bucureşti) a soldurilor
aflate în casieriile instituţiilor publice
respective
4. Depunerea încasãrilor din impozite şi taxe din 28-31 decembrie 1999
ultima saptamana a lunii decembrie de cãtre
agenţii fiscali la casieria trezoreriei statului

II. Operaţiuni de încasãri şi plati prin virare

Efectuarea de plati din conturile deschise la trezoreria
statului de instituţiile publice cãtre unitãţile
beneficiare, astfel:

5. Prezentarea la trezoreria statului sau la 27 decembrie 1999
unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.
a documentelor de plata pentru unitãţile
beneficiare care au conturile la bãnci
din alte judeţe
6. Idem, pentru unitãţile beneficiare care au 28 decembrie 1999
conturile la bãnci din acelaşi judeţ
7. Prezentarea de cãtre agenţii economici a 28 decembrie 1999,
documentelor de virare a veniturilor bugetare ora 10,00
reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi
alte venituri la unitatea bancarã la care au
contul deschis

III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea
creditelor bugetare

8. Ordonatorii principali 20 decembrie 1999
9. Ordonatorii secundari 22 decembrie 1999
10. Retragerile de credite bugetare 28 decembrie 1999

IV. Alte operaţiuni ale instituţiilor publice

11. Recuperarea avansurilor acordate în baza 29 decembrie 1999
<>hotãrârilor Guvernului nr. 85/1997 , 587/1999,
660/1999, 952/1999
12. Virarea disponibilitãţilor rãmase în conturile 28 decembrie 1999
50.14 şi 50.15 sau 64.13
13. Lichidarea şi decontarea operaţiunilor de 24 decembrie 1999
mandat
14. Recuperarea sumelor rãmase disponibile din cele 28 decembrie 1999
virate pentru procurarea valutei
15. Cedarea valutei încasate, reprezentând venituri 29 decembrie 1999
bugetare, la fondul de rezerva valutarã,
încasarea contravalorii în lei şi virarea
acesteia la bugetul de stat
16. Restituirea subvenţiilor şi transferurilor 30 decembrie 1999
primite de la bugetul de stat şi rãmase
nefolosite
17. Retragerea disponibilitãţilor rãmase din Fondul 27 decembrie 1999
de intervenţie la dispoziţia Guvernului pentru
înlãturarea efectelor calamitãţilor şi virarea
în contul Ministerului Finanţelor

V. Încheierea execuţiei bugetelor locale

18. Retragerea disponibilitãţilor din conturile 29 decembrie 1999
ordonatorilor de credite cu conturi deschise
la unitãţile Bãncii Comerciale Romane -
S.A. în contul de disponibil al bugetului local
19. Rambursarea împrumuturilor primite din fondul de 29 decembrie 1999
rulment
20. Regularizarea subvenţiilor şi transferurilor în primele 5 zile
primite de bugetele locale şi de bugetul lucrãtoare
asigurãrilor sociale de stat de la bugetul din anul 2000
de stat
21. Stabilirea şi repartizarea excedentelor în primele 5 zile
bugetelor locale lucrãtoare
din anul 2000
VI. Încheierea execuţiei bugetului
asigurãrilor sociale de stat

22. Stabilirea de cãtre trezoreriile statului 31 decembrie 1999
şi unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A.
a rezultatului execuţiei bugetului
asigurãrilor sociale de stat
23. Regularizarea de cãtre Ministerul Muncii şi 4-5 ianuarie 2000
Protecţiei Sociale a transferurilor primite
de la bugetul de stat

VII. Încheierea execuţiei fondurilor
speciale

24. Virarea disponibilitãţilor aflate în conturile 27 decembrie 1999
fondurilor speciale deschise pe seama
ordonatorilor principali de credite care
administreazã fondurile respective
25. Restituirea sumelor primite din fondurile 27 decembrie 1999
speciale pentru efectuarea de cheltuieli
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────






ANEXA 2

LISTA
cuprinzând operaţiunile pentru care unele instituţii publice pot pãstra sume la finele anului 1999 în contul "Sume de mandat şi sume în depozit", deschis la bãnci şi la trezoreria statului
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Instituţiile care
crt. Denumirea operaţiunilor efectueazã operaţiunile
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Garanţiile vamale, inclusiv a drepturilor Unitãţile vamale
vamale achitate în avans, precum şi sumele
consemnate de persoanele fizice la
unitãţile vamale
2. Cotizaţii pentru sport reţinute de la Unitãţile militare din
personalul militar şi civil, cadrul Ministerului
contribuţii ale cadrelor pentru acţiuni Apãrãrii Naţionale
social-culturale, sponsorizãri şi al Ministerului de Interne
şi donaţii în lei

3. Drepturi bãneşti ale persoanelor lipsite de Penitenciare
libertate, pãstrate de penitenciare
4. Drepturi de personal şi burse calculate, Instituţiile publice
ordonanţate, dar neridicate în cursul anului
de cãtre persoanele beneficiare
(evidenţiate în contul 231 "Creditori")
5. Sumele depuse în numerar de angajaţi, Oordonatorii principali
reprezentând contribuţia de credite
pentru pensia suplimentarã (3%) şi Fondul
pentru plata ajutorului de şomaj (1%) pentru
personalul aflat în misiune permanenta
în strãinãtate
6. Garanţii depuse de agenţii economici la Instituţiile publice
instituţiile publice pentru participarea
la licitaţii, inclusiv taxa de participare
şi contravaloarea caietelor de sarcini
7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele Instituţiile publice
puse la dispoziţie de cãtre agenţii
economici, care nu pot fi restituite pana
la finele anului
8. Fondul de rulment al unitãţilor sanitare Unitãţile sanitare
pentru planificare familialã de profil
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 3

MINISTERUL ..............

CONT DE EXECUŢIE
privind utilizarea sumelor primite de la Fondul Proprietãţii de Stat pe baza ordonanţelor de urgenta ale Guvernului nr. 171/1999 şi nr. 189/1999 la data de 31 decembrie 1999
- mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Indicatori Codul indicatorului Realizari
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Sume primite de la Fondul Proprietãţii
de Stat
2. Cheltuieli, plati de casa:
- se desfãşoarã pe subdiviziunile
clasificaţiei functionale si,
în cadrul acestora, pe subdiviziunile
clasificaţiei economice - asa cum s-a
prevãzut în ordonanţa de urgenta
3. Suma rãmasã nefolosita şi restituitã
cãtre Fondul Proprietãţii de Stat
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Ordonator principal de credite, Director economic,







ANEXA 4

CONT DE EXECUŢIE
a bugetului de venituri şi cheltuieli al Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare la data de 31 decembrie 1999

- mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Codul Prevederi Prevederi Realizari
Indicatori indicatorului anuale anuale (venituri
iniţiale definitive încasate/
plati de
casa)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A B 1 2 3
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

A. VENITURI (I+II+IX)

I. Venituri curente
────────────────
- se desfãşoarã pe structura
clasificaţiei veniturilor
aprobate de Ministerul
Finanţelor 23.03
II. Venituri din capital
────────────────────
Venituri din valorificarea
unor bunuri ale statului 30.03
- încasãri din valorificarea
activelor bancare 30.03.07
III. Împrumuturi 44.03
────────────────
B. CHELTUIELI*)

C. DISPONIBIL LA FINELE PERIOADEI
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
*) Cheltuielile (plãţile) se desfãşoarã pe capitole şi subcapitole si, în cadrul acestora, pe titluri, articole şi alineate, potrivit clasificaţiei functionale şi economice a indicatorilor financiari.

Preşedinte, Director,






ANEXA 5

CONT DE EXECUŢIE
a bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului Proprietãţii de Stat la data de 31 decembrie 1999
- mii lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Indicatori Codul indicatorului Prevederi Realizari
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Venituri
────────
- se desfãşoarã pe surse de venituri
-
-
-
-
II. Cheltuieli (plati de casa)
──────────
- se desfãşoarã pe naturi de cheltuieli
-
-
-
-
III. Sume virate la bugetul de stat în anul 1999
────────────────────────────────────────────
IV. Disponibil la finele perioadei
──────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Preşedinte, Director,






ANEXA 6

INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR ..........

INDICATORI SINTETICI
ai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 1999
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Venituri totale, milioane lei
din care:
- venituri încasate pe baza de contract
institutional şi contract complementar,
încheiate cu Ministerul Educaţiei
Naţionale milioane lei
2. Cheltuieli totale, milioane lei
din care:
a) cheltuieli curente, milioane lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane lei
b) cheltuieli de capital milioane lei
3. Ponderea sumelor încasate din contractele
încheiate cu Ministerul Educaţiei Naţionale
în veniturile totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte
surse decât cele provenite pe baza de contract
încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale %
5. Cost mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru
activitatea de baza/numãr de studenţi echivalenţi mii lei/student
echivalent

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



----------- mii lei/student
echivalent



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016