Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.338 din 31 iulie 2007  pentru aprobarea Normelor privind structura functionala a cabinetelor medicale si de medicina dentara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.338 din 31 iulie 2007 pentru aprobarea Normelor privind structura functionala a cabinetelor medicale si de medicina dentara

EMITENT: MINISTERUL SANATATII PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 22 august 2007

Având în vedere prevederile titlului I "Sãnãtatea publicã" din <>Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
vãzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici, strategii şi managementul calitãţii în sãnãtate şi al Autoritãţii de Sãnãtate Publicã nr. E.N. 8.124 din 31 iulie 2007,

ministrul sãnãtãţii publice emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele privind structura funcţionalã a cabinetelor medicale şi de medicinã dentarã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prevederile prezentului ordin referitoare la cabinetele de medicinã dentarã se aplicã şi cabinetelor înfiinţate de dentişti.
ART. 3
Direcţia generalã politici, strategii şi managementul calitãţii în sãnãtate, Autoritatea de Sãnãtate Publicã şi Inspecţia Sanitarã de Stat din cadrul Ministerului Sãnãtãţii Publice şi autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã prevederile <>Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 349/2005 pentru aprobarea Normelor privind structura funcţionalã a cabinetelor medicale în vederea autorizãrii sanitare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 18 aprilie 2005, precum şi prevederile pct. 1, 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Procedurile de reglementare sanitarã pentru proiectele de amplasare, construcţie, amenajare şi reglementare sanitarã a funcţionãrii obiectivelor şi a activitãţilor desfãşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrãrii în registrul comerţului, aprobate prin <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 117/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002.
ART. 5
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul sãnãtãţii publice,
Ervin Zoltan Szekely,
secretar de stat

Bucureşti, 31 iulie 2007.
Nr. 1.338.

ANEXĂ

NORME
privind structura funcţionalã a cabinetelor
medicale şi de medicinã dentarã

ART. 1
În vederea funcţionãrii, cabinetele medicale şi de medicinã dentarã, înfiinţate şi organizate în condiţiile legii, trebuie sã obţinã autorizaţia sanitarã de funcţionare.
ART. 2
Autorizaţia sanitarã de funcţionare a cabinetelor medicale şi de medicinã dentarã se elibereazã de cãtre autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza declaraţiei pe propria rãspundere a reprezentantului legal al cabinetului, referitoare la asigurarea conformãrii la prezentele norme privind structura funcţionalã, normele de igienã şi sãnãtate publicã, şi se vizeazã anual.
ART. 3
Pentru cabinetele medicale şi de medicinã dentarã înfiinţate de medici şi medici dentişti, organizate în cabinete medicale grupate, asociate, societãţi civile medicale, societãţi comerciale cu obiect unic de activitate şi având puncte de lucru aflate în locaţii diferite se elibereazã câte o autorizaţie sanitarã de funcţionare separatã pentru fiecare punct de lucru (cabinet medical şi de medicinã dentarã).
ART. 4
Autorizaţia sanitarã de funcţionare se elibereazã la cererea reprezentantului legal al cabinetului medical şi de medicinã dentarã.
ART. 5
Inspecţia sanitarã de stat judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, verificã periodic respectarea condiţiilor igienico-sanitare şi a structurii spaţiilor funcţionale prevãzute, în funcţie de profilul de activitate.
ART. 6
(1) Din punctul de vedere al structurii spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale şi de medicinã dentarã şi al circuitelor funcţionale, autorizaţiile sanitare de funcţionare, eliberate în baza unor reglementãri anterioare pentru cabinete medicale şi de medicinã dentarã care şi desfãşoarã activitatea la data prezentului ordin în spaţiile respective, şi menţin valabilitatea cu respectarea prevederilor prezentelor norme.
(2) Spaţiile destinate activitãţii cabinetelor medicale şi de medicinã dentarã pot suferi modificãri structurale, de circuite şi acces la utilitãţi, în vederea asigurãrii unei cât mai bune adaptãri funcţionale, cu respectarea prevederilor legale privind siguranţa în construcţii şi în mãsura posibilitãţilor tehnico-constructive oferite de spaţiu. Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, consiliazã reprezentanţii legali ai cabinetelor privind circuitele funcţionale şi avizeazã proiectele de modificãri.
(3) Cabinetul medical va avea în componenţa minimã salã de aşteptare, grup sanitar, salã de tratamente, cabinet de consultaţii propriu-zis şi spaţii de depozitare.
a) Sala de aşteptare se va amenaja astfel încât fiecare loc de şedere sã beneficieze de o suprafaţã minimã de 1/1,5 mp/persoanã, în cazul cabinetelor pentru adulţi, şi 1,5/2 mp/persoanã, în cazul cabinetelor pentru copii (inclusiv persoana însoţitoare).
b) Cabinetul de consultaţii propriu-zis va avea o suprafaţã minimã de 9 mp şi acces la o chiuvetã racordatã la apã curentã, caldã şi rece.
c) Sala de tratamente, cu o suprafaţã minimã de 9 mp, va fi special amenajatã şi dotatã cu o chiuvetã racordatã la apã curentã rece şi caldã.
(4) Cabinetul de medicinã dentarã va avea în componenţa minimã salã de aşteptare, grup sanitar, spaţii de depozitare şi cabinet de medicinã dentarã propriu-zis, în care se desfãşoarã activitãţile de diagnostic clinic şi terapeutice; pentru sala de aşteptare se aplicã prevederile art. 6 alin. (3) lit. a).
a) Cabinetul de medicinã dentarã propriu-zis poate fi organizat dupã cum urmeazã:
1. în sistem închis - unitul dentar este amplasat într-o încãpere închisã;
2. în sistem semideschis - se amplaseazã unul sau mai multe unituri separate de câte un perete sau paravan;
3. în sistem deschis - unit-urile se amplaseazã într-o încãpere, fãrã a fi separate.
b) Cabinetul de medicinã dentarã propriu-zis, indiferent de sistemul în care funcţioneazã (închis, semideschis sau deschis), va avea alocat pentru fiecare unit de lucru un spaţiu de minimum 9 mp.
c) Spaţiul în care este amplasat un unit dentar va fi prevãzut cu chiuvetã cu apã curentã, rece şi caldã.
(5) 1. Pavimentele, pereţii, tavanele şi suprafeţele de lucru din încãperile în care se desfãşoarã activitãţi medicale şi de medicinã dentarã vor fi:
a) lavabile;
b) rezistente la dezinfectante;
c) rezistente la decontaminãri radioactive (dupã caz);
d) rezistene la acţiunea acizilor (în sãli de tratamente, dupã caz);
e) negeneratoare de fibre sau particule care pot rãmâne suspendate în aer;
f) fãrã asperitãţi care sã reţinã praful.
2. Este interzisã amenajarea de tavane false casetate din materiale microporoase şi cu asperitãţi.
3. Se interzice mochetarea pardoselilor.
(6) În cazul cabinetelor medicale cu 3 sau mai mulţi medici, care furnizeazã servicii de medicinã preventivã în bolile transmisibile, în condiţiile în care spaţiul permite, se poate organiza un cabinet pentru vaccinãri, altul decât sala de tratamente.
(7) În cabinetele în care se efectueazã intervenţii chirurgicale ce necesitã spitalizare de zi/de o zi va fi amenajatã o încãpere special destinatã pentru recuperarea postoperatorie, dotatã cu paturi, asigurându-se o suprafaţã minimã de 7 mp/pat.
(8) Pentru personalul sanitar din cabinetele medicale şi de medicinã dentarã va fi asigurat un spaţiu cu destinaţie de vestiar; numãrul vestiarelor şi desemnarea spaţiului destinat acestora vor fi în funcţie de numãrul personalului care desfãşoarã activitate concomitentã.
(9) Încãperile cu profil administrativ vor fi separate de cele în care se desfãşoarã activitãţi medicale.
(10) În condiţiile respectãrii art. 6 alin. (2), cabinetul medical şi de medicinã dentarã va avea un grup sanitar pentru pacienţi, cu acces din sala de aşeptare, separat de cel destinat personalului sanitar. În cazul cabinetelor medicale şi de medicinã dentarã din mediul rural, acolo unde nu existã posibilitatea racordãrii la reţeaua publicã de canalizare, grupul sanitar va fi racordat la o fosã septicã de beton vidanjabilã.
(11) În cabinetele medicale cu profil radiologic sau de medicinã dentarã în care se instaleazã aparate de radiologie dentarã sunt obligatorii solicitarea şi obţinerea de avize speciale, de amplasare şi funcţionare, din partea autoritãţilor responsabile cu controlul activitãţilor ce folosesc radiaţii nucleare. În aceste cabinete medicale se vor respecta normele de radioprotecţie şi control individual al expunerii prevãzute de legislaţia în vigoare.
(12) a) În cabinetele medicale în care au loc prelevãri de fluide biologice (sânge, secreţii) în vederea diagnosticului de laborator vor fi desemnate o încãpere şi un spaţiu special destinate pentru aceastã activitate. Aceastã încãpere şi acest spaţiu vor fi dotate cu mobilier adecvat prelevãrii de probe (canapea sau scaun netapiţat cu spãtar extensibil, cu accesorii pentru susţinerea antebraţului, sau, dupã caz, alt mobilier specific specialitãţii medicale şi tipului de prelevare, dulap pentru instrumentarul steril, mãsuţã pentru pregãtirea prelevãrii probei, mãsuţã pentru depozitarea temporarã a fluidelor prelevate), sursã de apã şi racord la sistemul de canalizare.
b) Pentru coproculturã şi uroculturã va fi desemnatã o camerã separatã de recoltare, prevãzutã cu sursã de apã curentã rece şi caldã, scaun WC, racord la sistemul de canalizare.
c) În cazul în care diagnosticul propriu-zis de laborator se efectueazã în altã locaţie, pentru a evita contaminarea probelor recoltate, a persoanei care transportã probele şi/sau a mediului, se va organiza transportul probelor recoltate în siguranţã, în containere speciale, închise, cu pereţi impermeabili, uşor transportabile, din materiale care sã permitã decontaminarea, curãţarea şi dezinfecţia.
(13) În spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale şi de medicinã dentarã se vor realiza circuite separate pentru adulţi şi copii, în condiţiile art. 6 alin. (2), sau, în mãsura posibilitãţilor, se va face programarea acestora la ore diferite.
(14) Cabinetele medicale şi de medicinã dentarã vor asigura accesul în incinta lor pentru persoanele cu handicap motor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 7
Dotarea minimã obligatorie necesarã fiecãrui cabinet medical şi de medicinã dentarã, în funcţie de specialitate, va respecta prevederile legale în vigoare.
ART. 8
În scopul efectuãrii sterilizãrii şi pãstrãrii sterilitãţii instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare, la organizarea activitãţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activitãţilor conexe (spãlarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea) se vor avea în vedere:
a) respectarea circuitelor funcţionale şi utilizarea spaţiilor anume desemnate;
b) amplasarea punctului de sterilizare într-un spaţiu adecvat organizãrii activitãţii de curãţare şi pregãtire pentru sterilizare a instrumentarului şi/sau a materialului moale, sterilizãrii propriu-zise şi depozitãrii temporare a materialului sterilizat, respectându-se principiul separãrii materialelor sterile de cele nesterile;
c) utilizarea aparaturii de sterilizare va trebui sã respecte prevederile legale în vigoare privind punerea în funcţiune a dispozitivelor medicale;
d) în locul de amplasare a aparaturii de sterilizare se vor afişa ciclul de sterilizare, precum şi instrucţiunile de lucru specifice aparatului cu care se face sterilizarea;
e) caietul de sterilizare care atestã efectuarea sterilizãrii cuprinde:
- numãrul şarjei şi conţinutul pachetelor;
- data şi ora de debut şi de sfârşit ale ciclului;
- temperatura la care s-a efectuat sterilizarea;
- rezultatele indicatorilor fizico-chimici şi biologici;
- numele şi semnãtura persoanei responsabile cu sterilizarea;
f) cabinetele medicale şi de medicinã dentarã pot asigura sterilizarea instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare şi pe baza contractelor încheiate cu unitãţi specializate şi autorizate în acest sens.
ART. 9
În scopul asigurãrii lanţului de frig, cabinetul medical va fi dotat cu:
a) cel puţin un frigider cu compartiment de congelare separat, închis cu uşã, precum şi cu termometru pentru monitorizarea temperaturii interioare; înregistrãrile privind graficele de temperaturã ale frigiderului vor fi cuprinse într-un registru separat;
b) cel puţin o geantã izotermã dotatã cu termometru - pentru transportul vaccinurilor şi un termos pentru eventualitatea transportului unor cantitãţi mici de vaccin;
c) cel puţin o geantã izotermã dotatã cu termometru - pentru transportul de probe biologice (în cazul în care au loc prelevãri de fluide biologice şi acestea nu sunt transportate de unitãţi autorizate în acest sens).
ART. 10
Urmãtoarele norme igienico-sanitare sunt obligatorii pentru cabinetele medicale şi de medicinã dentarã, indiferent de profil:
a) asigurarea cu apã potabilã;
b) racordarea la reţeaua de canalizare a localitãţii, astfel încât apele uzate sã nu producã poluarea apei, aerului şi solului. Dotarea cabinetelor, în localitãţile în care nu existã sisteme publice de canalizare, cu instalaţii proprii de colectare a apelor uzate (fose septice de beton vidanjabile);
c) deşeurile rezultate în urma activitãţilor medicale vor fi colectate, depozitate, evacuate şi neutralizate conform prevederilor legale în vigoare;
d) asigurarea unui microclimat corespunzãtor;
e) asigurarea iluminãrii naturale şi artificiale necesare desfãşurãrii în condiţii optime a activitãţii medicale şi de medicinã dentarã;
f) asigurarea limitãrii zgomotului sub normele admise şi sau asigurarea protecţiei antifonice eficiente în interiorul şi în afara cabinetelor;
g) asigurarea cu materiale pentru efectuarea curãţeniei;
h) asigurarea cu dezinfectante, antiseptice şi decontaminante autorizate/înregistrate de Comisia Naţionalã pentru Produse Biocide. Folosirea acestora se va face în funcţie de instrucţiunile de utilizare, la concentraţiile şi timpii de utilizare specificaţi de producãtor;
i) asigurarea de echipament de protecţie specific pentru întregul personal, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
j) asigurarea instruirii permanente a personalului medicosanitar privind precauţiile universale.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016