Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.080 din 10 februarie 2000  pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor - D.G.P.S.I.-002    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.080 din 10 februarie 2000 pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor - D.G.P.S.I.-002

EMITENT: MINISTERUL DE INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 157 din 14 aprilie 2000
Ministru de interne,
având în vedere prevederile <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 121/1996 privind organizarea şi funcţionarea Corpului Pompierilor Militari, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 60/1997 privind apãrarea impotriva incendiilor, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 212/1997, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 678/1998 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele de prevenire şi stingere a incendiilor,
în temeiul <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 40/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului de Interne,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Dispoziţiile generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor D.G.P.S.I.-002, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, prin marile unitãţi şi unitãţile de pompieri militari, va urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Nerespectarea prevederilor Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I.-002 atrage rãspunderea potrivit legii.
ART. 4
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii lui.

p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat


ANEXA 1

DISPOZIŢII GENERALE
privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor - D.G.P.S.I.-002

CAP. 1
Scopul şi domeniul de aplicare

ART. 1
Prezentele Dispoziţii generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor D.G.P.S.I.-002, denumite în continuare dispoziţii generale, stabilesc principiile, modalitãţile, cerinţele şi condiţiile necesare în vederea organizãrii şi desfãşurãrii activitãţii de instruire în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor a persoanelor angajate în munca, în cadrul educaţiei profesionale permanente.
ART. 2
Instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor a persoanelor angajate în munca constituie parte componenta a activitãţii de apãrare impotriva incendiilor desfãşurate de persoanele fizice şi juridice potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 3
Persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi cu personal angajat în condiţiile prevãzute de lege sunt obligate sa organizeze şi sa desfãşoare instruirea acestuia în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor pe baza prezentelor dispoziţii generale, precum şi a altor reglementãri specifice.
ART. 4
Instruirea salariaţilor în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor este parte componenta a pregãtirii profesionale a acestora şi are ca scop însuşirea cunoştinţelor şi formarea deprinderilor necesare în vederea prevenirii şi stingerii incendiilor la locul de munca şi, dupã caz, în incinta agenţilor economici şi a instituţiilor în cauza.
ART. 5
Termenii specifici utilizaţi în cuprinsul prezentelor dispoziţii generale au înţelesul celor utilizaţi în legislaţia specifica domeniului apãrãrii impotriva incendiilor.

CAP. 2
Categorii de instructaje şi cerinţe specifice

ART. 6
Categoriile de instructaje în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, prin care se realizeazã instruirea la angajare şi instruirea periodicã, sunt:
a) instructajul introductiv general;
b) instructajul specific locului de munca;
c) instructajul periodic;
d) instructajul pe schimb, acolo unde situaţia o impune;
e) instructajul special pentru lucrãri periculoase;
f) instructajul la conversia profesionalã;
g) instructajul pentru personalul din afarã agentului economic sau a instituţiei.
ART. 7
Instructajul introductiv general vizeazã dobândirea de cunoştinţe cu privire la:
a) sistemul de acte normative generale care reglementeazã activitatea de apãrare impotriva incendiilor şi de acte normative specifice profilului agentului economic sau instituţiei;
b) modul de organizare a activitãţii de apãrare impotriva incendiilor la nivelul agentului economic sau al instituţiei;
c) formele şi metodele specifice de prevenire şi stingere a incendiilor;
d) mijloacele tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor, cu care sunt echipate construcţiile şi instalaţiile tehnologice proprii, şi modul de utilizare a acestora;
e) modul de acţiune în cazul observarii şi anunţãrii unui incendiu;
f) acţiunile ce trebuie întreprinse dupã perceperea alarmei de incendiu.
ART. 8
La instructajul introductiv general participa urmãtoarele categorii de persoane:
a) noii angajaţi în munca (pe baza de contract individual de munca, convenţie civilã etc.);
b) salariaţii transferati de la o unitate la alta sau detasati în unitatea respectiva;
c) lucrãtorii sezonieri, temporari sau zilieri;
d) elevii şcolilor profesionale, liceelor industriale şi studenţii aflaţi în practica de specialitate.
ART. 9
În cazul unui numãr mare de participanţi, la aceasta categorie de instructaj se vor constitui grupe având cel mult 20 de persoane.
ART. 10
Durata instructajului introductiv general se stabileşte prin reglementãri interne, depinzand în principal de specificul activitãţii, complexitatea proceselor tehnologice, gradul de vulnerabilitate la incendiu şi explozie al obiectivului, precum şi de nivelul de pregãtire al participanţilor, dar nu va fi mai mica de 8 ore.
ART. 11
La terminarea perioadei de instructaj introductiv general persoanele instruite vor fi verificate pe baza de teste asupra cunoştinţelor acumulate, pentru fiecare categorie de personal stabilindu-se nivelul minim de cunoştinţe necesare.
ART. 12
Nu vor fi admise la locurile de munca persoanele care nu şi-au insusit nivelul minim de cunoştinţe prezentate în cadrul instructajului introductiv general.
ART. 13
Instructajul specific locului de munca se face dupã instructajul introductiv general, executandu-se individual de cãtre şeful locului de munca respectiv.
ART. 14
La efectuarea instructajului specific locului de munca se urmãreşte sa se asigure participanţilor cunoştinţe referitoare la:
a) caracteristicile fizico-chimice şi clasele de periculozitate ale substanţelor, materialelor şi produselor utilizate la locul de munca;
b) cauzele potenţiale şi riscurile (pericolele) de incendiu şi/sau explozie specifice locului de munca, mãsurile de prevenire a acestora;
c) descrierea, funcţionarea şi modul de urmãrire şi intervenţie la instalaţiile şi sistemele de siguranta ale maşinilor şi utilajelor de la locurile de munca, inclusiv la cele de prevenire a incidentelor şi avariilor tehnologice;
d) conţinutul instrucţiunilor de apãrare impotriva incendiilor şi al planurilor de intervenţie specifice;
e) descrierea, funcţionarea, amplasarea şi modul de actionare a instalaţiilor, utilajelor, aparatelor, dispozitivelor şi mijloacelor de protecţie impotriva incendiilor;
f) sarcinile specifice care îi revin persoanei instruite pentru prevenirea incendiilor, evacuarea persoanelor şi a bunurilor şi pentru anunţarea şi stingerea incendiilor.
ART. 15
Durata instructajului prevãzut la art. 13 depinde de complexitatea locului de munca (construcţii, instalaţii, utilaje) şi nu va fi mai mica de 8 ore repartizate pe timpul perioadei de lucru de proba.
ART. 16
Problemele prezentate pe timpul instructajului specific locului de munca vor fi urmate în mod obligatoriu de demonstratii practice.
ART. 17
Admiterea definitiva la lucru a persoanelor instruite se va face numai dupã verificarea acestora pe baza de teste cu privire la nivelul de însuşire a cunoştinţelor necesare.
ART. 18
Instructajul periodic se executa cu toate categoriile de salariaţi şi are o durata de cel puţin doua ore, având drept scop reimprospatarea, completarea şi detalierea cunoştinţelor dobândite prin instructajul introductiv general şi prin instructajul specific locului de munca.
ART. 19
Instructajul periodic se executa pe baza tematicii anuale şi a graficului de instruire, aprobate de patron.
ART. 20
Tematica orientativa anuala de instruire, adaptatã fiecãrei categorii de salariaţi, se structureaza de regula astfel:
a) actele normative care reglementeazã activitatea de apãrare impotriva incendiilor;
b) obligaţiile generale şi specifice care revin categoriilor de salariaţi;
c) riscul de incendiu, cauzele potenţiale de incendiu prezentate de instalaţiile utilitare ale construcţiilor şi de procesele de munca desfãşurate, normele, regulile şi mãsurile de prevenire şi inlaturare a acestora;
d) descrierea, funcţionarea, întreţinerea şi modul de utilizare a tuturor sistemelor de protecţie impotriva incendiilor, aflate în dotare;
e) acţiunea salariaţilor în cadrul echipelor de intervenţie (rãspuns) în caz de incendiu la antrenamente şi exercitii practice.
ART. 21
Tematica orientativa se adapteaza şi se completeazã pe parcurs de cãtre cei care executa instruirea cu concluziile şi invatamintele rezultate din:
a) controalele efectuate privind respectarea normelor şi a sarcinilor stabilite;
b) incendiile şi evenimentele produse în sectoare de activitate similare;
c) alte probleme care se considera necesare.
ART. 22
În graficul anual de instruire se menţioneazã periodicitatea instructajelor şi se precizeazã zilele în care acestea se executa, eşalonat, pe locurile de munca şi pe categorii de salariaţi.
ART. 23
Intervalul dintre doua instructaje periodice se stabileşte de cãtre patron, ţinând seama de urmãtoarele:
- cel mult o luna (30 de zile) pentru personalul muncitor cu funcţii de execuţie sau operative;
- 1-3 luni pentru personalul care lucreazã direct şi nemijlocit la aparate, maşini, utilaje şi instalaţii tehnologice (tehnicieni, maiştri, subingineri, ingineri), precum şi pentru analisti, cercetãtori şi personalul din laboratoare;
- 3-6 luni pentru personalul TESA din secţiile şi sectoarele de producţie, control tehnic, cercetare, proiectare, de întreţinere şi reparaţii, investiţii, transporturi, precum şi pentru cel care lucreazã în instituţii publice;
- 1-6 luni pentru personalul TESA care are atribuţii de organizare, conducere şi control (şefi de secţii, ateliere, instalaţii, depozite etc.), pentru cel din conducerea agentului economic sau a instituţiei, precum şi pentru cel din structura autoritãţilor publice locale şi a administraţiei publice centrale de specialitate şi a instituţiilor statului.
ART. 24
Instructajul periodic se va face obligatoriu în urmãtoarele cazuri:
a) când un salariat a lipsit mai mult de 30 de zile calendaristice de la locul de munca;
b) când s-au adus modificãri procesului tehnologic sau au fost introduse noi tehnologii;
c) la reluarea activitãţii dupã producerea unui eveniment negativ (incendiu, explozie, calamitate naturala, avarie);
d) când au apãrut modificãri ale legislaţiei specifice domeniului apãrãrii impotriva incendiilor sau conexe acesteia.
ART. 25
Pe timpul desfãşurãrii instructajului periodic se va pune accent pe demonstraţiile practice, salariaţii fiind angrenati efectiv în executarea unor operaţiuni specifice.
ART. 26
Verificarea persoanelor instruite privind cunoştinţele însuşite şi deprinderile formate în timpul instructajului periodic se va face prin sondaj, insistandu-se de fiecare data pentru clarificarea problemelor şi eliminarea deficienţelor constatate.
ART. 27
Anual se efectueazã o verificare de fond pe baza de teste tip chestionar asupra nivelului de însuşire şi cunoaştere a problematicii care a fãcut obiectul instructajului periodic, rezultatele consemnându-se în fişa individualã de instructaj.
ART. 28
(1) Instructajul periodic se face de cãtre persoanele desemnate de patron, astfel:
- pentru personalul muncitor, de cãtre conducãtorul locului de munca respectiv;
- pentru personalul încadrat pe funcţii tehnice şi administrative din sectoarele de producţie şi din compartimentele de cercetare, proiectare, întreţinere, reparaţii, controlul calitãţii, aprovizionare tehnico-materialã şi desfacere, de cãtre şefii compartimentelor respective;
- pentru şefii de secţii, sectoare, compartimente şi servicii functionale şi şefii de departamente, de cãtre conducãtorul tehnic.
(2) Pentru agenţii economici sau instituţiile care au cel mult 9 salariaţi efectuarea instructajului periodic este sarcina exclusiva a patronului.
ART. 29
(1) Instructajul pe schimb se executa la intrarea în schimbul de lucru cu salariaţii din locurile de munca cu risc mare şi foarte mare de incendiu, nominalizate de patron.
(2) Durata acestui instructaj nu va depãşi 10-15 minute.
ART. 30
Instructajul pe schimb se efectueazã, de regula, pentru atentionarea salariaţilor din tura de serviciu asupra principalelor reguli şi mãsuri de prevenire şi stingere a incendiilor, care trebuie urmãrite ţinându-se seama de constatãrile din tura anterioarã, precum şi de operaţiunile sau lucrãrile care se executa pe timpul schimbului respectiv.
ART. 31
Instructajul pe schimb se efectueazã de conducãtorul locului de munca, execuţia consemnându-se, sub semnatura, în registrul de predare-primire a schimbului de lucru.
ART. 32
Instructajul special pentru lucrãri periculoase se executa înainte de începerea unor lucrãri în timpul cãrora pot aparea situaţii generatoare de incendiu din cauza manifestãrii unor surse specifice de aprindere sau a creãrii unor condiţii potenţial explozive.
ART. 33
Lucrãrile care fac obiectul unui astfel de instructaj se referã în principal la:
a) lucrãri de sudare;
b) lucrãri de tãiere sau lipire cu flacara;
c) lucrãri care pot provoca scantei mecanice;
d) lucrãri care pot provoca scantei şi arcuri electrice sau scurtcircuite;
e) lucrãri de topire a bitumului sau asfaltului;
f) lucrãri de curatare prin ardere a unor utilaje, aparate, conducte tehnologice sau conductoare electrice;
g) lucrãri pentru distrugerea prin ardere a unor deşeuri sau reziduuri nerecuperabile sau neutilizabile;
h) lucrãri la care se utilizeazã foc deschis (dezghetari, decongelari, aprinderea cuptoarelor tehnologice, cazanelor etc.);
i) punerea ori repunerea în funcţiune a instalaţiilor şi utilajelor tehnologice care prezintã risc foarte mare de incendiu sau oprirea acestora;
j) aplicarea unor materiale de protecţie din care se pot degaja cu usurinta vapori şi gaze inflamabile şi/sau explozive;
k) curatarea interioarã a unor vase, rezervoare, recipiente sau sisteme de evacuare în care au fost stocate, prelucrate sau vehiculate produse combustibile etc.;
l) prelevarea de probe din recipiente sau instalaţii care conţin substanţe periculoase.
ART. 34
(1) Instructajul special pentru lucrãri periculoase se efectueazã astfel:
a) privind tehnologia de execuţie, de cãtre conducãtorul formatiei de lucru;
b) privind condiţiile tehnologice, de cãtre conducãtorul locului de munca.
(2) Efectuarea instructajului special pentru lucrãri periculoase se consemneazã, dupã caz, în permisul (autorizaţia) de execuţie a lucrãrii, registrul de tura sau în fişele individuale.
(3) Conţinutul permisului de lucru cu foc este prezentat în anexa nr. 7 la Normele generale de prevenire şi stingere a incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998, iar cel al autorizaţiei de lucru este prevãzut în normele specifice, emise de autoritãţile administraţiei publice centrale de specialitate.
ART. 35
Instructajul la conversia profesionalã se desfãşoarã cu toate categoriile de salariaţi care au parcurs un astfel de curs, potrivit <>art. 135 din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, şi/sau conform prevederilor Normelor metodologice privind organizarea, desfãşurarea şi absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfecţionare şi a altor forme de pregãtire profesionalã a şomerilor şi ale Normelor de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, nr. 435/1995 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 15 martie 1996.
ART. 36
La stabilirea problematicii pentru instructajul de conversie profesionalã, a persoanelor care îl efectueazã, a duratei necesare, a modului de verificare a însuşirii cunoştinţelor se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) în cazul persoanelor care îşi vor desfasura activitatea în acelaşi loc de munca în care au lucrat şi înainte de conversia profesionalã, şeful locului de munca va prelucra cu acestea numai unele aspecte din cadrul problematicii pentru instructajul specific locului de munca pe care le apreciazã ca sunt necesare ca urmare a noilor sarcini de munca pe care le au de îndeplinit;
b) în cazul persoanelor care îşi vor desfasura activitatea în alt loc de munca din cadrul aceluiaşi agent economic sau al aceleiaşi instituţii în care au fost angajate şi înainte de conversia profesionalã, inclusiv pentru cele recrutate din rândul şomerilor dupã conversia profesionalã, se vor respecta prevederile art. 13 şi urmãtoarele din prezentele dispoziţii generale;
c) în cazul persoanelor care îşi vor desfasura activitatea în cadrul altui agent economic sau al altei instituţii, acestea se considera nou-angajate şi vor parcurge categoriile de instructaje prevãzute de prezentele dispoziţii generale.
ART. 37
Instructajul pentru personalul din afarã agentului economic sau a instituţiei se desfãşoarã cu persoanele care executa temporar diferite activitãţi în locuri cu risc de incendiu şi/sau de explozie din incinta agentului economic sau a instituţiei respective, şi anume:
a) personalul societãţilor comerciale de construcţii-montaj şi instalaţii;
b) personalul societãţilor comerciale (firmelor) de reparaţii, revizii, întreţinere şi de service;
c) conducãtorii auto şi mijloacele pentru transportul materialelor periculoase şi personalul aparţinând cãilor ferate;
d) personalul de paza aparţinând altor societãţi comerciale sau firme specializate;
e) vizitatori în grup de minimum 5 persoane.
ART. 38
Locurile cu risc de incendiu şi/sau de explozie din incinta agentului economic sau a instituţiei pentru care se executa instructajul pentru personalul prevãzut la art. 37 se stabilesc prin act de autoritate al patronului.
ART. 39
Instructajul pentru personalul din afarã agentului economic sau a instituţiei se efectueazã, de regula, de personalul tehnic cu atribuţii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, de şeful serviciului de pompieri civili sau de conducãtorul locului în care este prevãzut un asemenea instructaj.
ART. 40
Problematica instructajului consta în:
a) prezentarea procedurilor specifice instructajului introductiv general pentru categoriile de persoane prevãzute la art. 37 lit. a) şi b);
b) prezentarea procedurilor din cadrul instructajului specific locului de munca pentru categoriile de persoane prevãzute la art. 37 lit. c) şi d);
c) prezentarea unei proceduri special întocmite pentru persoanele prevãzute la art. 37 lit. e), prin care acestea sunt instruite sumar (maximum 15 minute) asupra principalelor reguli de prevenire a incendiilor pe care trebuie sa le respecte şi sunt atentionate asupra unor pericole existente în anumite locuri de pe traseul parcurs în incinta agentului economic sau a instituţiei.
ART. 41
Consemnarea efectuãrii instructajului pentru personalul din afarã agentului economic sau a instituţiei se face într-un proces-verbal întocmit în acest scop, care sa conţinã problematica prezentatã, însoţit de tabele cuprinzând numele, prenumele şi semnatura persoanelor instruite.

CAP. 3
Înregistrarea şi confirmarea instructajului

ART. 42
Instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se certifica prin înscrisuri realizate, dupã caz, în fişa individualã de instructaj p.s.i., registrul de predare-primire a schimbului sau procesele-verbale de instruire.
ART. 43
Fişele individuale de instructaj p.s.i. se întocmesc pentru toate persoanele angajate, conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele dispoziţii generale.
ART. 44
Dupã efectuarea instructajelor este obligatorie completarea fişelor individuale de instructaj p.s.i., înscrisul efectuandu-se cu pasta sau cu cerneala.
ART. 45
Dupã completare fişa individualã de instructaj p.s.i. se semneazã de cãtre persoana instruita şi de persoanele care au efectuat şi au verificat instructajul.
ART. 46
Prin semnatura persoana instruita demonstreaza participarea la instructaj, iar persoana care a verificat instructajul confirma, pe baza examinãrii persoanei instruite, ca aceasta şi-a insusit cunoştinţele.
ART. 47
Conducãtorii locurilor de munca vor pãstra fişele individuale de instructaj p.s.i. pentru personalul din subordine.

CAP. 4
Organizarea activitãţii de instruire

ART. 48
Organizarea activitãţii de instruire a personalului angajat în munca se va face avându-se în vedere urmãtoarele:
a) responsabilitatea patronului privind informarea şi instruirea salariaţilor cu privire la actele normative, normele, regulile şi mãsurile specifice de prevenire şi stingere a incendiilor, precum şi asupra sarcinilor ce le sunt stabilite prin planurile de intervenţie;
b) obligaţiile salariaţilor în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor nu vor afecta principiul responsabilitãţii patronului, care trebuie sa se foloseascã de instrumentul verificãrii cunoaşterii acestor obligaţii;
c) în contextul responsabilitãţii sale patronul va asigura mãsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru instruirea eficienta a salariaţilor în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor.
ART. 49
Sistemul de mãsuri tehnice şi organizatorice vizeazã în principal:
a) desemnarea personalului care executa instructajele şi verifica însuşirea cunoştinţelor;
b) stabilirea categoriilor de instructaje, a salariaţilor cuprinşi şi a duratei instructajelor în funcţie de specificul activitãţii agentului economic sau a instituţiei şi de periodicitatea instructajelor;
c) întocmirea sau procurarea documentelor şi materialelor pentru planificarea, organizarea, desfãşurarea şi verificarea instructajelor;
d) asigurarea bazei materiale şi documentare corespunzãtoare.
ART. 50
Instruirea salariaţilor în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se realizeazã de cãtre persoane competente.
ART. 51
Prin persoana competenta se înţelege persoana care:
a) este bine pregatita profesional;
b) cunoaşte problematica specifica domeniului apãrãrii impotriva incendiilor;
c) poseda calitãţi psihopedagogice şi atestatele prevãzute de lege.
ART. 52
(1) Pot fi desemnate sa execute instructaje în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor urmãtoarele categorii de personal:
a) cadre tehnice cu atribuţii în domeniul apãrãrii impotriva incendiilor;
b) persoane cu atribuţii de conducere în cadrul unitãţii, departamentului, compartimentului sau al sectorului de activitate (secţie, sector, atelier, instalatie etc.);
c) şeful serviciului de pompieri civili;
d) persoane atestate ca specialişti, verificatori şi experţi în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor;
e) cadre desemnate din unitãţile Corpului Pompierilor Militari.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) efectueazã şi verificãrile privind însuşirea cunoştinţelor de cãtre persoanele instruite.
ART. 53
(1) În activitatea de instruire pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor se pot folosi forme şi mijloace diferite, astfel:
a) forme şi mijloace vizuale: afişe, afisete, broşuri, pliante, fotomontaje, panouri, inscripţii şi indicatoare de securitate, grafice, machete, fotografii etc.;
b) forme şi mijloace audiovizuale: filme de scurt metraj, înregistrãri video, proiectii comentate de diafilme sau la epidiascop şi altele;
c) forme şi mijloace auditive: instructaje, conferinţe, expuneri, consultaţii, dezbateri, concursuri, casete audio sau discuri etc.;
d) forme şi mijloace practic-aplicative: exercitii, aplicaţii, demonstratii, antrenamente, executate la locul de munca sau în poligoane speciale.
(2) La alegerea formelor şi mijloacelor se va avea în vedere asigurarea caracterului intensiv pentru activitatea de instruire.
ART. 54
Instructajele în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se vor face pe baza unor materiale scrise (proceduri), aprobate de patron şi realizate de cãtre persoanele desemnate.
ART. 55
Baza materialã şi documentara necesarã în vederea desfãşurãrii şi verificãrii instructajelor va cuprinde:
a) legislaţia specifica în vigoare;
b) manuale şi cursuri de specialitate;
c) standarde;
d) cãrţi, broşuri, indrumatoare, cataloage, pliante, reviste;
e) filme, diapozitive;
f) afişe, panouri grafice, fotomontaje;
g) machete, mostre de dispozitive şi instalaţii;
h) teste de verificare.

CAP. 5
Cerinţe privind materialele necesare în vederea instruirii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor

ART. 56
La realizarea materialelor de instruire în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se va tine seama în principal de urmãtoarele cerinţe:

I. Cerinţe generale:

a) conţinutul materialelor va fi în concordanta cu bazele teoretice ale activitãţii de apãrare impotriva incendiilor, precum şi cu legislaţia specifica în vigoare;
b) realizarea materialelor se va baza pe principiile pedagogiei moderne;
c) conţinutul şi realizarea materialelor vor fi adecvate nivelului de pregãtire a subiectilor cãrora li se adreseazã.

II. Cerinţe specifice pentru cursuri şi manuale:

a) sa fie elaborate în baza unei documentaţii bibliografice actualizate;
b) sa foloseascã terminologia specifica domeniului apãrãrii impotriva incendiilor;
c) redactarea sa fie clara, concisã, fãrã formulari sablon;
d) cunoştinţele sa fie expuse în mod sistematic, într-o ordine logica;
e) gradul de abstractizare sa fie în concordanta cu nivelul de pregãtire a persoanelor cãrora li se adreseazã;
f) structura materialelor sa asigure o alternativa şi un raport optim între cunoştinţele teoretice şi practice corespunzãtoare nivelului de pregãtire a personalului cãruia îi sunt adresate;
g) sa suprinda ilustratii şi desene, ideograme şi tabele.

III. Cerinţe specifice pentru afişe:

a) grafica sa fie simpla, fãrã greşeli tehnice, accentuandu-se elementele principale ale temei şi suprimandu-se detaliile nesemnificative;
b) se vor utiliza culori vii, contrastante, în concordanta cu subiectul;
c) sa nu aibã text sau textul sa fie scurt, concis şi vizibil de la 4-5 m distanta.

IV. Cerinţe specifice pentru filme:

a) scenariul sa asigure perceperea corecta şi clara a mesajului;
b) imaginea sa fie clara şi sugestiva (cromatica, fond, iluminare, unghiulatie, efecte speciale);
c) sonorul sa fie clar (dialog, comentarii, muzica, zgomot);
d) sa existe sincronizare imagine-sunet;
e) forme de prezentare: filmari reale şi animatie;
f) durata proiectiei sa fie de 10-20 de minute.

V. Cerinţe specifice pentru teste de verificare:

a) sa cuprindã un numãr suficient de întrebãri-problema din materialul de instruire utilizat;
b) întrebãrile care compun testul sa fie formulate într-o forma clara şi concisã, astfel încât sa permitã un rãspuns scurt care sa necesite cat mai puţin timp pentru scris;
c) sa fie însoţite de sistemul de cotare, grile de verificare şi instrucţiuni de completare.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 57
Prevederile prezentelor dispoziţii generale nu se aplica salariaţilor desemnaţi sa facã parte din serviciile de pompieri civili, a cãror instruire se face pe baza tematicii adecvate pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice.
ART. 58
Pentru salariaţii angajaţi implementarea sistemului de instruire prevãzut de prezentele dispoziţii generale se va realiza în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a acestora.
ART. 59
(1) În situaţia clãdirilor sau a amenajãrilor folosite simultan de mai mulţi utilizatori, proprietarul clãdirii va pune la dispoziţie acestora procedurile specifice instructajului introductiv general, efectuarea celorlalte categorii de instructaje rãmânând în rãspunderea utilizatorului.
(2) Intevalele de timp la care se planifica instructajul periodic sunt stabilite de proprietarul clãdirii sau al amenajãrii prin contractul, convenţia, înţelegerea de închiriere sau prin locaţia de gestiune etc.
(3) Utilizatorul trebuie sa facã dovada însuşirii de cãtre toţi salariaţii proprii a cunoştinţelor şi problematicii care au fãcut obiectul instruirilor.
ART. 60
Instruirea populaţiei în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor se face de cãtre pompierii militari, în cooperare cu organele administraţiei publice locale şi cu sprijinul mijloacelor de comunicare în masa locale şi centrale.
ART. 61
(1) În clãdirile publice în care se organizeazã activitãţi la care participa simultan mai mult de 50 de persoane, prin grija proprietarului sau a administratorului clãdirii respective, înainte de începerea activitãţii se va prezenta o procedura sinteticã privind regulile generale de prevenire a incendiilor şi modul de comportare şi acţiune în caz de urgenta publica de incendiu.
(2) Informarea cãlãtorilor asupra riscurilor, regulilor şi mãsurilor specifice de prevenire şi stingere a incendiilor în mijloacele de transport public (metrou, auto, feroviar, aerian sau naval) se face prin grija personalului desemnat de patron.
ART. 62
Patronii, utilizatorii, proprietarii, administratorii şi alţii asemenea vor asigura pãstrarea tuturor documentelor care sa certifice, ori de câte ori situaţia o impune, organizarea şi desfãşurarea instruirii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor în conformitate cu prevederile prezentelor dispoziţii generale.
ART. 63
Pentru instruirea personalului în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor patronul poate încheia contracte ori convenţii cu persoane fizice sau juridice care deţin competenta necesarã în vederea desfãşurãrii acestei activitãţi.
ART. 64
Persoanele fizice sau juridice care realizeazã în scopul comercializãrii materiale pentru instruire în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor (manuale, cursuri, broşuri, afişe, pliante, filme etc.) trebuie sa obţinã avizul Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari.




ANEXA
la dispoziţiile generale



Coperta fata
UNITATEA ......................

FIŞA INDIVIDUALĂ
de instructaj p.s.i.
(model)

Numele şi prenumele .......................................................................
Marca .....................................................................................
Domiciliul ................................................................................
-------------------------------------------------------------------------------------------
Coperta verso

ATENTIE!
. Nici o persoana nu va fi admisã la lucru fãrã efectuarea instructajului introductiv general şi a instructajului la locul de munca.

Pagina 1

Date personale

Data şi locul naşterii ...................................................................
Studii ...................................................................................
Calificarea (specialitatea, meseria) .....................................................
Locul de munca ...........................................................................
Funcţia ..................................................................................

Instructaj la angajare

1. INSTRUCTAJUL INTRODUCTIV GENERAL
Instructajul a fost efectuat la data de ........................................... timp de ............ ore de cãtre ........................................................, având funcţia de ...................................... .
Conţinutul instructajului .............................................................


Semnatura salariatului Semnatura persoanei care a verificat
(persoanei instruite) ............. însuşirea cunoştinţelor .....................

2. INSTRUCTAJUL LA LOCUL DE MUNCA
Instructajul a fost efectuat la data de ......................................... pentru locul de munca ......................, specialitatea (meseria) ......................., timp de ............ ore de cãtre ..............................................., având funcţia de ...................................... .
Conţinutul instructajului ............................................................

Semnatura salariatului Semnatura persoanei care a verificat
(persoanei instruite) ................ însuşirea cunoştinţelor ....................

3. ADMIS LA LUCRU
Data ..................................................................................
Numele şi prenumele ...................................................................
Funcţia (şef secţie, atelier, şantier etc.) ...........................................
--------------------------------------------------------------------------------------------
Pagina 2 şi urmãtoarele

Instructaj periodic


┌────┬────────────────────┬───────────────────┬──────────────────────────────┐
│Nr. │Data instructajului │ Materialul predat │ Semnatura │
│crt.│ │ ├───────────────┬──────────────┤
│ │ │ │ persoanei │persoanei care│
│ │ │ │ instruite │ a efectuat │
│ │ │ │ │ instruirea │
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
├────┼────────────────────┼───────────────────┼───────────────┼──────────────┤
└────┴────────────────────┴───────────────────┴───────────────┴──────────────┘


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016