Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 15 iunie 2005  privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, in procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de catre stat a imprumuturilor contractate de persoane juridice de la institutiile creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat si subimprumutate beneficiarilor finali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME TEHNICE din 15 iunie 2005 privind determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, in procente, pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de catre stat a imprumuturilor contractate de persoane juridice de la institutiile creditoare, precum si din imprumuturile contractate direct de stat si subimprumutate beneficiarilor finali

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 601 din 12 iulie 2005


CAP. I
Prevederi generale
1.1. În conformitate cu prevederile <>art. 9 şi 13 din Legea datoriei publice nr. 313/2004 , se instituie fondul de risc atât pentru împrumuturi contractate cu garanţie de stat, cât şi pentru împrumuturi contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali, în scopul acoperirii riscurilor financiare care decurg din astfel de împrumuturi.
1.2. Plãtitorii de comision la fondul de risc sunt agenţii economici beneficiari ai unei garanţii de stat sau ai unui subîmprumut, contractat în baza <>Legii nr. 313/2004 , pentru care rambursarea împrumutului se efectueazã din sursele proprii ale acestora, conform actului normativ de aprobare a acordului de împrumut.
1.3. În conformitate cu prevederile <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 313/2004 , precum şi ale pct. 13.2.1 din normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.415/2004 , sumele încasate sub formã de comisioane de la beneficiarii împrumuturilor garantate de stat sau subîmprumutate, cu excepţia autoritãţilor administraţiei publice, pentru ambele cazuri, de la care nu se percepe comision la fondul de risc, constituie venit la fondul de risc.

CAP. II
Procedura de determinare a cuantumului comisionului la fondul de risc
2.1. Comisionul la fondul de risc, datorat de entitãţile prevãzute la pct. 1.2, este exprimat ca procent, aplicat la valoarea împrumutului contractat direct sau garantat, rambursat din sursele proprii ale garantatului sau subîmprumutatului. În cazul în care rambursarea împrumutului este prevãzutã a se asigura atât din sursele proprii ale subîmprumutatului, cât şi de la bugetul de stat, cuantumul comisionului la fondul de risc se va aplica proporţional cu ponderea surselor proprii în valoarea totalã a împrumutului contractat.
2.2. Modul de platã a comisionului la fondul de risc, respectiv numãrul de rate şi datele de platã a acestuia, se va stabili de comun acord cu plãtitorii, fiind reglementat de prevederile convenţiilor de garantare şi ale acordurilor de împrumut subsidiar.
2.3. În vederea determinãrii cuantumului comisionului la fondul de risc, conform celor precizate, se vor parcurge urmãtoarele etape:
- determinarea clasei de performanţã financiarã a agenţilor economici garantaţi sau subîmprumutaţi, pe baza analizei Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK S.A. şi în conformitate cu avizul Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior;
- determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, pe baza formulei de calcul prevãzute la pct. 2.4;
- stabilirea, de comun acord cu garantaţii şi subîmprumutaţii, a modului de platã (numãrul de rate şi datele de platã) a comisionului astfel stabilit şi reflectarea acestuia în documentele juridice care urmeazã a se încheia cu aceştia.
2.4. În vederea calculãrii cuantumului comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, se va aplica urmãtoarea formulã:
% comision fond de risc = punctaj clasa de performanţã financiarã x 60% + punctaj rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanţii şi împrumuturi de stat x 20% + punctaj valoarea împrumutului x 10% + punctaj perioada de rambursare a împrumutului x 10% ± indice de corecţie.
2.5. Punctajele aferente variabilelor incluse în formula de calcul al cuantumului comisionului la fondul de risc, precum şi semnificaţia acestora sunt prevãzute în cap. III.

CAP. III
Punctajul aferent variabilelor formulei de calcul aferente comisionului la fondul de risc
3.1. În vederea desfãşurãrii unei activitãţi prudenţiale, caracterizatã prin urmãrirea permanentã a riscului asociat portofoliului de credite, fiecãrui agent economic beneficiar de garanţie de stat sau subîmprumut îi este asociatã o categorie de performanţã financiarã, notatã convenţional cu litere de la A la E, reprezentând reflectarea potenţialului economic şi soliditãţii financiare a acestuia, obţinutã în urma analizei Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
3.2. În funcţie de clasa de performanţã financiarã stabilitã de Banca de Export-Import a României EXIMBANK S.A., se va avea în vedere urmãtorul punctaj:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Clasa
de performanţã Descriere Punctaj
financiarã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria A Societãţile din aceastã clasã au o situaţie financiarã
la cel mai înalt nivel, dispun de o capacitate de 0,5
rambursare excelentã, neînregistrând iregularitãţi la
plata datoriilor cãtre creditor. Este improbabilã
înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor
pe aceşti agenţi economici este la un nivel minim.
Categoria B Societãţile din aceastã clasã au o situaţie financiarã
şi o capacitate de rambursare foarte bune. 2,5
Este improbabilã apariţia unor iregularitãţi la plata
cãtre creditor, iar dacã apar, sunt minore şi se pot
rezolva rapid. Nu sunt previzibile înregistrãrile
de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe aceastã
categorie de agenţi economici este considerat scãzut.
Categoria C Societãţile din aceastã clasã au o situaţie financiarã
relativ bunã, dar pot avea probleme legate de fluxul
financiar. Capacitatea de rambursare este de regulã 4,5
adecvatã, dar pot apãrea iregularitãţi la plata
datoriilor cãtre creditor, care se pot rezolva însã fãrã
reeşalonãri sau rescadenţãri. Este puţin probabilã
înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe
aceastã categorie de agenţi economici este considerat
mediu, dar acceptabil prin monitorizarea strictã a
angajamentelor.
Categoria D Societãţile din aceastã clasã au probleme legate de
fluxul financiar, care, în general, duc la apariţia de 6,5
iregularitãţi la plata datoriilor cãtre creditor,
rezolvabile uneori prin reeşalonarea sau rescadenţarea
plãţilor. Prezentând vulnerabilitate sporitã la
şocurile pieţei, agentul economic are capacitate de
rambursare atât timp cât nu existã perturbãri în mediul
sãu economic. Este posibilã înregistrarea de pierderi.
Riscul aferent expunerilor pe aceastã categorie de agenţi
economici este considerat mare.
Categoria E Societãţile din aceastã clasã au probleme serioase legate
de fluxul financiar. Probabilitatea apariţiei unor 8,5
iregularitãţi la plata datoriilor cãtre creditor este
foarte mare, capacitatea de rambursare a angajamentelor
fiind foarte fragilã. Pierderile sunt, în majoritatea
cazurilor, iminente. Riscul de nerambursare a
împrumutului este considerat maxim, expunerile nete pe
acest tip de agenţi economici se pot reduce doar prin
aducerea de garanţii colaterale de clasã superioarã.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



3.3. Rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanţii şi împrumuturi de stat se va calcula ca raport între totalul sumelor recuperate din restanţele înregistrate la serviciul datoriei publice (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului) şi totalul arieratelor înregistrate la serviciul datoriei publice (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului).
3.4. Pentru calculul acestui indicator se va avea în vedere portofoliul total de credite contractate cu garanţie de stat sau subîmprumutate, aferente agentului economic plãtitor de comision la fondul de risc, fãcându-se totodatã o distincţie în legãturã cu sursa de provenienţã a creditului, respectiv extern sau intern. În acest sens se vor avea în vedere obligaţiile financiare ale agentului economic provenind din contractarea datoriei publice guvernamentale interne şi obligaţiile financiare ale agentului economic provenind din contractarea datoriei publice guvernamentale externe.
3.5. În funcţie de rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanţii şi împrumuturi de stat, la data calculãrii comisionului la fondul de risc se va avea în vedere urmãtorul punctaj:


──────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea ratei de recuperare
a serviciului datoriei Punctaj
publice externe
──────────────────────────────────────────────────────────────────
între 0,75 şi 1 inclusiv 2,5
între 0,50 şi 0,75 inclusiv 5
între 0,25 şi 0,50 inclusiv 10
între 0 şi 0,25 inclusiv 15
──────────────────────────────────────────────────────────────────



3.6. Pentru agenţii economici care nu înregistreazã arierate la serviciul datoriei publice provenind din garanţii şi împrumuturi de stat (rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente creditului), în calculul comisionului la fondul de risc punctajul aferent variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice externe" va avea valoarea 0.
3.7. În funcţie de valoarea împrumutului extern, la data contractãrii, se va avea în vedere urmãtorul punctaj:


──────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea împrumutului extern Punctaj
──────────────────────────────────────────────────────────────────
sub 50 milioane echivalent EUR inclusiv 2,5
între 50 şi 100 milioane echivalent EUR inclusiv 5
între 100 şi 150 milioane echivalent EUR inclusiv 7,5
peste 150 milioane echivalent EUR 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────



3.8. În funcţie de perioada de rambursare a împrumutului extern, conform acordului de împrumut sau altor documente aferente creditului, se va avea în vedere urmãtorul punctaj:


──────────────────────────────────────────────────────────────────
Perioada de rambursare Punctaj
──────────────────────────────────────────────────────────────────
sub 5 ani inclusiv 2,5
între 5 şi 10 ani inclusiv 5
între 10 şi 15 ani inclusiv 7,5
peste 15 ani 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────



În cazul în care împrumutul extern este acordat pe mai multe perioade de rambursare, în funcţie de obiectivele proiectului de investiţii prevãzut a fi finanţat din împrumutul extern, se va avea în vedere perioada de rambursare aferentã componentei cu ponderea cea mai mare în total împrumut contractat.
3.9. În vederea stabilirii cuantumului comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, Direcţia generalã a finanţelor publice externe sau Unitatea de management a Trezoreriei Statului, dupã caz, va întocmi o notã, aprobatã de secretarul de stat coordonator, în care, pe baza documentelor justificative, se va aplica formula de calcul prevãzutã la pct. 2.4.
3.10. Documentele justificative avute în vedere la stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc sunt urmãtoarele:
- avizul Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., care stipuleazã clasa de performanţã financiarã în care este încadrat agentul economic;
- adresele Direcţiei generale pentru acorduri, cooperare internaţionalã şi decontãri externe şi Unitãţii de management a Trezoreriei Statului cu privire la valoarea variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanţii şi împrumuturi de stat", prevãzutã la pct. 3.5, dacã este cazul;
- acordul de împrumut sau alte documente aferente creditului, în vederea determinãrii valorii împrumutului extern şi a perioadei de rambursare;
- orice alte documente considerate relevante în aplicarea formulei de calcul al comisionului la fondul de risc.
3.11. Dupã evaluarea variabilelor menţionate mai sus şi introducerea lor în formula de calcul al comisionului la fondul de risc, se va aplica un indice de corecţie a rezultatului obţinut în funcţie de urmãtoarele:
- importanţa proiectului de investiţii finanţat din creditul contractat direct sau cu garanţie de stat, din perspectiva integrãrii în Uniunea Europeanã (în acest sens se va urmãri ponderea fondurilor europene aferente executãrii proiectului, respectiv PHARE, ISPA etc.), precum şi din perspectiva contribuţiei în cadrul reformelor sectoriale (în acest sens se va avea în vedere încadrarea proiectului în strategia sectorialã a ministerului coordonator);
- ponderea valorii împrumutului contractat în total portofoliu de credite existent, aflat în administrarea agentului economic garantat sau subîmprumutat, precum şi modul de administrare a creditelor anterior contractate;
- alte elemente considerate relevante pentru evaluarea riscului agentului economic garantat sau subîmprumutat. 3.12. Indicele de corecţie va avea valori cuprinse între 0 şi 0,25% şi se va aplica în sens pozitiv sau negativ, în funcţie de rezultatele favorabile înregistrate în evaluarea indicatorilor prevãzuţi la pct. 3.10.
3.13. În cazul în care nu sunt elemente suficiente pentru aplicarea indicilor de corecţie menţionaţi anterior, rezultatul formulei de calcul aferente determinãrii comisionului la fondul de risc va avea în vedere numai rezultatele aferente variabilelor menţionate la pct. 3.1-3.8.
3.14. În cazul împrumuturilor contractate în altã valutã decât valuta de referinţã EUR, se va avea în vedere, pentru transformare, cursul de schimb valabil pentru ziua întocmirii Notei privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc, ce urmeazã a fi supusã spre aprobare conducerii Ministerului Finanţelor Publice. Modelul acestei note este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme tehnice.


ANEXĂ
la normele tehnice


MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Direcţia generalã a finanţelor publice externe
sau Unitatea de management a Trezoreriei Statului, dupã caz
Nr. ......../..................

Aprobat
Secretar de stat

NOTĂ
privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc

┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│Data analizei: │ │
├──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┤
│ Date generale privind tranzacţia │
├──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┤
│Denumirea proiectului finanţat prin │ │
│credit contractat direct sau cu │ │
│garanţie de stat: │ │
├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Data semnãrii acordului de împrumut/ │ │
│garanţie: │ │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────┬──────────────────┤
│Valoarea creditului: │în valuta de │ │
│ │contract: │ │
│ ├──────────────────┤ │
│ │echivalent EUR: │ │
├──────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│Denumirea creditorului: │ │ │
├─────────────────────┬────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│Împrumutat: │ │ │ │
├─────────────────────┼────────────────┼──────────────────┼──────────────────┤
│Subîmprumutat/ │ │ │ │
│garantat: │ │ │ │
├─────────────────────┴────────────────┴──────────────────┴──────────────────┤
│ Procedura de stabilire a cuantumului comisionului la fondul de risc │
├──────────────────────────────────┬──────────────┬───────────────┬──────────┤
│ │Valoarea │Punctajul │ Rezultat │
│ │stabilitã │obţinut conform│ formulã │
│ │conform │Ordinului │ │
│ │documentelor │ministrului │ │
│ │justificative │finanţelor │ │
│ │ │publice │ │
│ │ │nr. 820/2005 │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼──────────┤
│- clasa de performanţã financiarã │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼──────────┤
│- valoarea ratei de recuperare a │ │ │ │
│serviciului datoriei publice │ │ │ │
│provenind din garanţii şi │ │ │ │
│împrumuturi de stat la data de .. │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼──────────┤
│- valoarea împrumutului în EUR sau│ │ │ │
│echivalent EUR │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼──────────┤
│- perioada de rambursare (nr. ani)│ │ │ │
├──────────────────────────────────┴──────────────┴───────────────┼──────────┤
│Total │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────┼──────────┤
│Indice de corecţie ± │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────┤
│Observaţii (se vor avea în vedere explicaţii privind aplicarea indicilor │
│de corecţie) │
├──────────────────────────────────┬──────────────┬───────────────┬──────────┤
│REZULTAT FINAL (% comision fond │ │ │ │
│de risc) │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴──────────────┴───────────────┴──────────┘


Director general,
..................

Director general adjunct:
Şef serviciu:
Întocmit:



----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016