Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME SANITARE DE BAZA din 5 aprilie 2004  pentru desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME SANITARE DE BAZA din 5 aprilie 2004 pentru desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 527 din 11 iunie 2004

CAP. I
Autorizarea produselor care au fost supuse iradierii sau care conţin materiale radioactive
ART. 1
Autorizarea introducerii în circuitul economic şi social, în vederea utilizãrii sau consumului de cãtre populaţie, a produselor care au fost supuse iradierii sau care conţin materiale radioactive, prevãzute la <>art. 38 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor nucleare, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se face în conformitate cu procedurile de reglementare sanitarã stabilite la art. 2-15, precum şi în anexele nr. 3 şi 4.
ART. 2
(1) În sensul prezentelor norme, autorizarea produselor care au fost supuse iradierii sau care conţin materiale radioactive se realizeazã prin emiterea unui aviz sanitar de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, denumit în continuare MS, prin comisiile de avizare de la nivelul institutelor de sãnãtate publicã, denumite în continuare ISP.
(2) Avizul sanitar este actul care condiţioneazã juridic şi tehnic punerea pe piaţã a substanţelor sau produselor noi, fabricate ori importate pentru prima datã.
(3) Avizul sanitar emis pentru o substanţã sau un produs este valabil pentru importatorul sau producãtorul respectivei substanţe ori al produsului şi pentru toţi agenţii economici sau orice altã persoanã autorizatã care distribuie substanţa sau produsul pe piaţã ori care îl importã de la acelaşi producãtor.
(4) Avizul sanitar are valabilitate atât timp cât nu se face nici un fel de modificare în compoziţia calitativã şi cantitativã sau în domeniul de folosire a substanţei sau produsului respectiv.
(5) Modificarea intervenitã în compoziţia calitativã şi cantitativã sau în domeniul de folosire a unei substanţe sau a unui produs avizat sanitar atrage pierderea valabilitãţii avizului sanitar.
(6) Producãtorul, importatorul ori agentul sãu autorizat va solicita avizul sanitar înainte de distribuirea pe piaţã a substanţelor sau produselor care au fost supuse iradierii ori care conţin materiale radioactive.
(7) Prin dosar de produs se înţelege documentaţia care conţine informaţiile necesare pentru evaluarea riscurilor previzibile, imediate sau ulterioare pentru om şi mediul înconjurãtor.
(8) Pentru avizarea sanitarã se depune, dupã caz, mostrã de produs şi se solicitã buletin de analizã.
ART. 3
(1) Iradierea materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale, a alimentelor şi a altor produse destinate consumului public se face numai în baza avizului MS, conform prezentelor norme.
(2) În documentaţia tehnicã ce va însoţi cererea adresatã MS-ISP unitatea care solicitã autorizarea sanitarã de produs va preciza cel puţin urmãtoarele:
a) date privind unitatea solicitatoare;
b) descrierea produsului;
c) tipul şi cantitatea anualã de produse ce vor fi supuse iradierii;
d) scopul iradierii;
e) descrierea procesului tehnologic ce va fi folosit;
f) doza de iradiere folositã per tip de produs;
g) asumarea responsabilitãţii de cãtre unitatea care solicitã avizarea cã prin iradiere nu sunt modificate în sens negativ calitãţile specifice normale ale produsului şi cã produsul o datã iradiat nu constituie un risc pentru sãnãtatea manipulatorilor sau a consumatorilor;
h) justificarea avantajelor iradierii comparativ cu alte metode;
i) coordonatele unitãţii care va efectua iradierea şi copia autorizaţiei sale de funcţionare emise de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare CNCAN, în acest scop.
ART. 4
(1) Unitatea autorizatã pentru iradierea produselor alimentare, materialelor sanitare şi dispozitivelor medicale şi a altor produse de larg consum este obligatã sã respecte standardele în vigoare, sã aibã un program de asigurare a calitãţii şi sã elibereze beneficiarului produsului iradiat, dupã fiecare iradiere, un buletin de calitate a iradierii, care sã cuprindã urmãtoarele date:
a) coordonatele unitãţii care a efectuat iradierea;
b) numele şi adresa destinatarului produsului iradiat;
c) denumirea produsului şi cantitatea supusã iradierii;
d) scopul iradierii;
e) tipul de radiaţie, energia medie, debitul dozei şi doza totalã de iradiere folositã;
f) data iradierii;
g) numãrul şi data autorizaţiei MS.
(2) Unitatea care efectueazã iradierea are obligaţia sã ţinã o evidenţã clarã a tuturor iradierilor efectuate, cuprinzând toate datele din buletinele de calitate a iradierii pe care le elibereazã.
(3) Buletinul de calitate a iradierii va însoţi produsul iradiat şi va face parte din documentele necesare pentru depozitarea, transportul şi comercializarea produsului iradiat.
(4) Pe etichetele produselor ambalate care urmeazã a fi puse pe piaţã şi care au fost iradiate se va menţiona "PRODUS TRATAT PRIN IRADIERE AVIZATĂ DE MINISTERUL SĂNĂTĂŢII: Nr. ........................ DIN ................................." sau, dupã caz, "PRODUS STERILIZAT PRIN IRADIERE AVIZATĂ DE MINISTERUL SĂNĂTĂŢII: Nr. ...................... DIN ......................................", cu litere cu înãlţimea de minimum 5 mm.
ART. 5
Orice modificare ulterioarã a documentaţiei care a stat la baza avizãrii se anunţã emitentului, care decide, în baza prezentelor reglementãri de avizare, dacã se impune o nouã reavizare.
ART. 6
(1) Persoanele responsabile de punerea pe piaţã a produselor iradiate în ţarã sau în strãinãtate au obligaţia sã solicite unitãţii autorizate la care s-a efectuat iradierea buletinul de calitate a iradierii şi sã respecte prevederile art. 4 alin. (3).
(2) Buletinul de calitate a iradierii nu exclude responsabilitatea agentului economic care a solicitat iradierea şi a celui care valorificã produsul iradiat, pentru calitatea produsului finit, în conformitate cu <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 976/1998 pentru aprobarea Normelor de igienã privind producţia, prelucrarea, depozitarea, pãstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor, cu modificãrile ulterioare.
(3) În cazul produselor de larg consum conţinând materiale radioactive sunt obligatorii: avertizarea consumatorilor asupra prezenţei, poziţiei, naturii şi cantitãţii materialului radioactiv şi menţionarea în scris cã produsul respectiv este avizat de cãtre MS pentru uz public.
(4) Unitãţile producãtoare şi distribuitoare de alimente şi bunuri de larg consum iradiate sau cu potenţial de contaminare radioactivã sunt obligate sã punã produsele la dispoziţia laboratoarelor de igiena radiaţiilor şi a personalului de inspecţie sanitarã, pentru controlul lor din punct de vedere al conţinutului radioactiv, pentru testarea calitãţii alimentului sau pentru verificarea eficienţei sterilizãrii, dupã caz.
ART. 7
Pentru alimentele şi ingredientele alimentare tratate cu radiaţii ionizante se vor aplica şi prevederile Normelor privind alimentele şi ingredientele alimentare tratate cu radiaţii ionizante, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei, al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 855/2001/98/90/2002.
ART. 8
Controlul calitãţii la producãtor şi pe piaţã a produselor supuse iradierii se face prin sondaj de cãtre personalul împuternicit de MS pe linia inspecţiei sanitare de stat.
ART. 9
La controlul calitãţii produselor farmaceutice, materialelor sanitare şi a dispozitivelor medicale supuse iradierii, persoanele desemnate conform art. 8 vor avea în vedere şi Normele privind executarea controlului în domeniul producerii şi distribuţiei produselor farmaceutice de uz uman, prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 382/1996 privind aprobarea normelor şi a regulilor în domeniul producerii, circulaţiei produselor farmaceutice, precum şi controlul acestora, şi <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 1.988/1996 privind controlul calitãţii produselor farmaceutice şi a altor produse de uz uman.
ART. 10
Controlul calitãţii produselor privind conţinutul radioactiv se face prin sondaj, conform reglementãrilor prezentate la art. 17, de cãtre laboratoarele de igiena radiaţiilor din ISP şi direcţiile de sãnãtate publicã, denumite în continuare DSP, desemnate de MS şi CNCAN, în baza prevederilor Normelor privind desemnarea organismelor notificate pentru domeniul nuclear, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 219/1999.
ART. 11
(1) Conţinutul în elemente radioactive naturale al alimentelor, aditivilor alimentari, produselor agroalimentare, bãuturilor şi al bunurilor de larg consum, în situaţii normale, trebuie sã corespundã cu radioactivitatea materiilor prime din care provin, fiind interzisã adãugarea intenţionatã de elemente radioactive naturale sau artificiale.
(2) Alimentelor şi furajelor contaminate radioactiv ca urmare a unui accident nuclear le sunt aplicabile Normele privind alimentele şi furajele contaminate radioactiv dupã un accident nuclear sau altã situaţie de urgenţã radiologicã, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei, al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 856/2001/112/91/2002.
ART. 12
(1) Introducerea în materialele de construcţie pentru locuinţe şi alte construcţii sociale, spitale, şcoli, grãdiniţe, birouri etc. a deşeurilor radioactive provenite din aplicaţiile nucleare sau a sterilului rezultat în activitãţile de minerit uranifer, a nisipului, a zgurei şi a şlamului rezultat de la centralele termoelectrice pe bazã de cãrbune şi de la combinatele de îngrãşãminte chimice, care au un conţinut de elemente radioactive naturale sau artificiale peste valoarea materiilor prime de bazã, folosite în mod curent în construcţii, este interzisã fãrã avizarea MS.
(2) Se interzic producerea, importul şi furnizarea de materiale pentru construcţia de locuinţe şi alte clãdiri sociale, având în produsul finit concentraţii (Bq . kg^-1 ) în Ra-226, Th-232 şi K-40 care nu respectã relaţia:

C(Ra-226) C(Th-232) C K-40


I = ───────────── + ────────────── + ──────────────── ≤ 0,5,
300 Bq.kg^-1 200 Bq.kg(-1) 3.000 Bq.kg^-1

astfel încât sã nu se depãşeascã în interiorul clãdirilor nivelul de proiectare pentru radon de 200 Bq/mc, pentru clãdirile care urmeazã sã fie construite începând cu anul 2005, şi de 400 Bq/mc, pentru cele construite înainte de 2005.
ART. 13
Se interzice folosirea de materiale radioactive în şi la confecţionarea jucãriilor, precum şi la realizarea produselor de igienã şi a cosmeticelor.
ART. 14
(1) Întreprinderile de exploatare şi desfacere a apelor minerale cu potenţial de depãşire a valorilor de radioactivitate maxim admise de standardele în vigoare pentru apa potabilã sunt obligate sã solicite avizul MS şi sã înscrie pe eticheta produsului conţinutul radioactiv specific al produsului, precum şi numãrul şi data avizului MS.
(2) Apele termominerale cu radioactivitate depãşind valorile maxime admise pentru apa potabilã se pot utiliza cu avizul MS, în mod controlat, şi ca agent de încãlzire, în cura balneoclimatericã sau pentru agrement, fiind interzisã darea lor în consum public ca apã caldã menajerã, la încãlzirea serelor utilizate pentru cultivarea legumelor şi/sau a fructelor, la spãlarea strãzilor, la udarea spaţiilor verzi şi în staţiile de spãlare auto.
ART. 15
(1) Introducerea de elemente radioactive naturale sau artificiale în heleşteie, în lacurile destinate creşterii de pãsãri şi animale, în canalele de irigaţii sau în apele de suprafaţã în zonele în care existã captãri pentru alimentarea centralã cu apã potabilã este interzisã.
(2) Interdicţia prevãzutã la alin. (1) nu se referã la canalele mari de navigaţie, care se supun unor autorizãri speciale.

CAP. II
Autorizarea introducerii în domeniul medical pentru diagnostic şi tratament medical a surselor şi generatoarelor de radiaţii şi a radiofarmaceuticelor
ART. 16
Autorizarea introducerii în domeniul medical pentru diagnostic şi tratament medical a surselor închise sau deschise, a dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante şi a produselor farmaceutice care conţin materiale radioactive, prevãzute la <>art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se face:
a) pentru sursele închise sau deschise, conţinute în instalaţii radiologice, şi pentru dispozitivele generatoare de radiaţii ionizante, de cãtre direcţia de specialitate în domeniul dispozitivelor medicale din MS, prin certificare şi înregistrare. La autorizare se vor avea în vedere şi prevederile art. 8 din Normele privind radioprotecţia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiaţii ionizante, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 285/79/2002;
b) pentru produsele farmaceutice care conţin materiale radioactive, de cãtre Agenţia Naţionalã a Medicamentului, prin emiterea autorizaţiei de punere pe piaţã.

CAP. III
Controlul radioactivitãţii apei potabile, a alimentelor şi a altor bunuri de larg consum
ART. 17
(1) MS organizeazã, în conformitate cu prevederile <>art. 39 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, reţeaua de supraveghere a contaminãrii cu materiale radioactive a produselor alimentare, pe întregul circuit alimentar, inclusiv a surselor de apã potabilã, precum şi a altor bunuri destinate folosirii de cãtre populaţie, prin laboratoarele de igiena radiaţiilor din cadrul DSP şi al ISP.
(2) Prin laboratoarele prevãzute la alin. (1) se asigurã activitatea de supraveghere a gradului de contaminare radioactivã a acestor bunuri şi produse, din ţarã sau provenite din import, destinate utilizãrii pe teritoriul României.
(3) Pentru alimentele şi furajele contaminate radioactiv se aplicã totodatã Normele privind alimentele şi furajele contaminate radioactiv dupã un accident nuclear sau altã situaţie de urgenţã radiologicã, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei, al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 856/2001/112/91/2002.
ART. 18
Controlul şi supravegherea radioactivitãţii apei potabile se fac de cãtre laboratoarele de igiena radiaţiilor, conform <>Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile şi Normelor de igienã privind apele potabile îmbuteliate, altele decât apele minerale naturale, aprobate prin <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 273/2004 .
ART. 19
(1) DSP ce asigurã supravegherea contaminãrii cu materiale radioactive conform art. 17 şi 18 raporteazã trimestrial Institutului de Sãnãtate Publicã Bucureşti, denumit în continuare ISPB, cele constatate, iar acesta întocmeşte sinteza anualã pentru MS şi propune mãsurile corective ce se impun. O copie a raportului trimestrial se transmite şi ISP teritorial pentru punerea de acord a mãsurilor corective care se impun.
(2) MS informeazã, anual şi ori de câte ori este necesar, CNCAN şi alte ministere interesate, asupra celor constatate în activitatea de supraveghere şi colaboreazã cu acestea pentru stabilirea mãsurilor corective ce se impun.

CAP. IV
Supravegherea stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional
ART. 20
(1) MS organizeazã, în conformitate cu prevederile <>art. 39 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, sistemul epidemiologic de supraveghere a stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional la radiaţii ionizante din unitãţile în care se desfãşoarã activitãţi nucleare, prin serviciile de medicina muncii şi medicii specialişti sau primari de medicina muncii abilitaţi, precum şi prin reţeaua de igiena radiaţiilor din DSP şi din ISP, în concordanţã cu <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicalã a persoanelor expuse profesional la radiaţii ionizante, cu completãrile ulterioare.
(2) DSP solicitã documentele prevãzute în ordinul menţionat la alin. (1), analizeazã datele existente la nivelul serviciilor şi medicilor specialişti şi primari de medicina muncii abilitaţi şi întocmesc rapoarte trimestriale asupra celor constatate în supravegherea medicalã a personalului expus profesional, în corelare cu nivelul expunerii la radiaţii ionizante, cãtre ISPB, care prezintã MS un raport anual şi propune mãsurile corective ce se impun. O copie a raportului trimestrial se transmite şi ISP teritorial pentru punerea de acord a mãsurilor ce se impun.
(3) În situaţii de supraexpunere, specialiştii din laboratoarele de igiena radiaţiilor efectueazã ancheta epidemiologicã.
(4) Orice boalã profesionalã în domeniul expunerii profesionale la radiaţii ionizante se declarã în mod obligatoriu, se cerceteazã şi se raporteazã în conformitate cu <>Ordinul ministrului sãnãtãţii nr. 188/2004 privind constituirea Registrului operativ naţional al bolilor profesionale şi a Centrului naţional de coordonare metrologicã şi informare privind bolile profesionale.
(5) MS, prin direcţia de specialitate în domeniul sãnãtãţii publice şi al inspecţiei sanitare, informeazã, anual şi ori de câte ori este necesar, asupra celor constatate în activitatea de supraveghere a stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional, CNCAN şi ministerele interesate, colaborând cu acestea pentru stabilirea mãsurilor corective ce se impun.

CAP. V
Supravegherea stãrii de sãnãtate a grupurilor de populaţie cu risc crescut de expunere la radiaţii ionizante
ART. 21
(1) MS organizeazã, în conformitate cu prevederile <>art. 39 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, urmãrirea influenţei activitãţilor nucleare desfãşurate asupra stãrii de sãnãtate a grupurilor de populaţie, prin reţeaua de igiena radiaţiilor din DSP şi din ISP şi prin reţeaua sanitarã din teritoriu.
(2) Evaluarea stãrii de sãnãtate a populaţiei din teritoriul arondat se face în relaţie cu estimarea dozelor individuale şi colective pentru populaţie, ca urmare a prezenţei unor surse naturale cu radioactivitate crescutã şi a activitãţilor nucleare desfãşurate în teritoriul respectiv (obiective nucleare, mine uranifere, institute de cercetare nuclearã etc.), în concordanţã cu Normele fundamentale de securitate radiologicã, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 14/2000.
(3) DSP, prin ISPB, înainteazã MS - direcţia de specialitate în domeniul sãnãtãţii publice şi al inspecţiei sanitare rapoarte anuale asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei din teritoriul arondat, ca urmare a activitãţilor nucleare, şi propun mãsurile de optimizare ce se impun. O copie a raportului anual se transmite şi ISP teritorial pentru punerea de acord a mãsurilor de optimizare ce se impun.
(4) MS, prin direcţia de specialitate în domeniul sãnãtãţii publice şi a inspecţiei sanitare, analizeazã, anual şi ori de câte ori este necesar, cele constatate în activitatea de supraveghere a stãrii de sãnãtate a populaţiei ca urmare a influenţei activitãţilor nucleare desfãşurate în România şi informeazã CNCAN şi ministerele interesate, colaborând cu acestea pentru stabilirea mãsurilor comune ce se impun.

CAP. VI
Controlul expunerii medicale
ART. 22
(1) MS organizeazã controlul expunerii populaţiei ca urmare a utilizãrii radiaţiilor ionizante în aplicaţiile medicale, în conformitate cu Normele privind radioprotecţia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiaţii ionizante, aprobate prin Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 285/79/2002.
(2) DSP asigurã anual determinarea şi controlul nivelurilor de referinţã în diagnostic, conform anexei nr. 2 la normele menţionate la alin. (1), precum şi evaluarea, pentru populaţie şi pentru grupuri de referinţã relevante, a distribuţiei dozelor individuale şi colective, rezultate din expunerile medicale, conform reglementãrilor specifice ale MS.
(3) Unitãţile şi serviciile medicale în care se efectueazã diagnostic şi tratament cu surse şi generatoare de radiaţii ionizante trebuie sã aibã o evidenţã strictã şi clarã a tuturor procedurilor radiologice de diagnostic şi tratament medical efectuate şi vor aplica cu rigurozitate principiile justificãrii şi optimizãrii procedurilor, conform prevederilor reglementãrilor specifice ale MS.
(4) Organele de inspecţie privind controlul expunerii medicale a populaţiei, pe linia MS, sunt laboratoarele de igiena radiaţiilor din cadrul DSP, care raporteazã anual MS rezultatele determinãrilor şi ale controalelor efectuate.
(5) MS informeazã anual CNCAN asupra celor rezultate din aceastã supraveghere.

CAP. VII
Avizul şi autorizarea sanitarã în activitãţile nucleare, prin laboratoarele de igiena radiaţiilor din DSP
ART. 23
(1) Avizele sanitare şi autorizaţiile sanitare se emit de cãtre DSP, în baza <>Legii nr. 100/1998 privind asistenţa de sãnãtate publicã, cu modificãrile ulterioare, pentru practicile şi activitãţile prezentate în anexa nr. 1, în concordanţã cu procedurile prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Scopul procedurilor de reglementare sanitarã pentru instalaţiile nucleare şi radiologice şi pentru practicile şi activitãţile nucleare este prevenirea situaţiilor care ar putea pune în pericol sãnãtatea populaţiei sau ar putea influenţa negativ starea de sãnãtate a personalului expus profesional la radiaţii ionizante.
ART. 24
MS, prin DSP, avizeazã sanitar amplasarea, construcţia şi reamenajarea, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, care se autorizeazã pe faze de realizare, aşa cum aceste instalaţii sunt definite în anexa nr. 1 la Normele fundamentale de securitate radiologicã, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 14/2000, cu modificãrile ulterioare, şi, respectiv, în Normele de securitate radiologicã - Proceduri de autorizare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 366/2001, din toate unitãţile ce desfãşoarã activitãţi nucleare conform <>art. 2 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi elibereazã totodatã autorizaţii sanitare pentru producere, manipulare, utilizare/funcţionare şi pentru lucru în exterior cu surse radioactive deschise, pentru practici şi activitãţi, conform tabelului prevãzut în anexa nr. 1, cu excepţiile prevãzute la art. 28.
ART. 25
Autorizaţia sanitarã eliberatã conform art. 24 constituie totodatã autorizaţia MS şi pentru desfãşurarea activitãţilor de radiodiagnostic în cabinetele stomatologice, conform <>art. 6 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 26
Avizele şi autorizaţiile sanitare se emit de cãtre DSP în mod obligatoriu în baza unui referat de evaluare întocmit de laboratorul de igiena radiaţiilor propriu sau de cel teritorial la care judeţul respectiv este arondat, conform <>Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 431/2004 privind organizarea şi funcţionarea laboratoarelor şi compartimentelor de igiena radiaţiilor ionizante aflate în reţeaua Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 27
Avizul sanitar şi autorizaţia sanitarã, eliberate de DSP conform art. 24, 25 şi 26, sunt de regulã prealabile obţinerii autorizaţiilor şi certificatelor de înregistrare, eliberate de CNCAN, în baza prevederilor Normelor de securitate radiologicã - Proceduri de autorizare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 366/2001.
ART. 28
Sunt exceptate de la autorizarea sanitarã de cãtre DSP:
a) activitãţile nuclare cuprinse la <>art. 2 lit. d), e), f) şi g) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
b) activitãţile şi practicile nucleare exceptate de la orice autorizare de cãtre CNCAN;
c) activitãţile cu risc radiologic nesemnificativ, aşa cum sunt definite în anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui CNCAN nr. 40/1990 .
ART. 29
Unitãţile care desfãşoarã activitãţi de deţinere şi utilizare a instalaţiilor nucleare şi radiologice şi care sunt exceptate de la autorizare sanitarã conform art. 28 lit. c), dupã obţinerea autorizaţiei CNCAN, sunt obligate sã depunã la laboratorul de igiena radiaţiilor din DSP teritorialã o notificare conţinând cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) datele de identificare a unitãţii;
b) sursele şi activitatea surselor pe care le deţin/ utilizeazã;
c) persoana responsabilã şi informaţiile necesare pentru contactarea acesteia (nr. de telefon, nr. de fax, adresã de e-mail etc.);
d) copia autorizaţiei CNCAN.

CAP. VIII
Autorizarea sanitarã a mijloacelor individuale şi colective de protecţie radiologicã
ART. 30
În cazul mijloacelor individuale şi colective de protecţie radiologicã, ce se constituie ca parte componentã a unui dispozitiv medical, autorizarea se face de cãtre direcţia de specialitate privind dispozitivele medicale din MS, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale.
ART. 31
În toate celelalte cazuri autorizarea se face prin avizare de cãtre MS, prin comisiile de avizare din ISP, în conformitate cu normele generale de protecţia muncii şi cu reglementãrile specifice ale MS.

CAP. IX
Urgenţa radiologicã şi accidentul nuclear
ART. 32
Laboratoarele de igiena radiaţiilor din ISP şi din DSP, în situaţii de urgenţã radiologicã şi accident nuclear, participã cu atribuţii specifice la evaluarea riscurilor potenţiale şi la luarea deciziilor, la intervenţia efectivã şi la implementarea mãsurilor de remediere, colaborând cu celelalte structuri, şi desfãşoarã programe de supraveghere pe termen lung asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei, prin evaluãri de risc, studii epidemiologice şi prin control dozimetric şi al radioactivitãţii apei potabile şi alimentelor.

CAP. X
Inspecţia sanitarã
ART. 33
(1) În conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 508/933/2002, şi ale <>art. 39 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, în toate locurile de muncã în care se desfãşoarã practici şi activitãţi nucleare, MS asigurã sistemul de supraveghere şi control sanitar privind condiţiile locale igienico-sanitare şi antiepidemice, nivelul de expunere a personalului şi populaţiei (dupã caz), factorii condiţiei de muncã, circuitul funcţional, mijloacele individuale şi colective de protecţie, eficienţa ecranelor şi protecţia structuralã, dozimetria individualã şi colectivã, aptitudinea în muncã şi starea de sãnãtate a personalului etc., în cadrul activitãţilor pe linia inspecţiei sanitare de stat.
(2) Inspecţia sanitarã prevãzutã pentru domeniul nuclear la alin. (1) se efectueazã în baza unor reglementãri specifice elaborate de inspecţia sanitarã de stat, cu avizul CNCAN, conform <>art. 5 din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(3) Pentru asigurarea punerii în practicã a prevederilor alin. (1), cel puţin câte un specialist din fiecare laborator de igiena radiaţiilor din DSP va primi atribuţii şi responsabilitãţi pe linia inspecţiei sanitare de stat.
(4) DSP comunicã unitãţilor supravegheate rezultatele controalelor efectuate şi înainteazã MS - direcţia de specialitate în domeniul sãnãtãţii publice şi al inspecţiei sanitare rapoarte trimestriale asupra condiţiilor igienicosanitare şi ale procesului de muncã, condiţiilor tehnicofuncţionale, de expunere la radiaţii şi stãrii de sãnãtate din unitãţile în care se desfãşoarã practici şi activitãţi nucleare şi asupra mãsurilor corective dispuse.
(5) O copie a raportului trimestrial prevãzut la alin. (4) se trimite şi ISP teritorial pentru punerea de acord a mãsurilor corective.
(6) MS, prin direcţia de specialitate în domeniul sãnãtãţii publice şi al inspecţiei sanitare, evalueazã anual modul de aplicare şi respectare a condiţiilor prevãzute la alin. (1), menite sã asigure desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor nucleare, şi informeazã CNCAN şi ministerele interesate, colaborând cu acestea pentru stabilirea mãsurilor comune ce se impun.

CAP. XI
Dispoziţii finale
ART. 34
Prezentele norme sunt avizate, conform legii, de cãtre autoritatea de reglementare nuclearã din România, respectiv CNCAN, şi completeazã celelalte reglementãri din acest domeniu, fiind obligatorii pentru toate activitãţile nucleare supuse prezentelor norme.
ART. 35
Avizele şi autorizaţiile eliberate anterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme rãmân valabile pânã la expirarea valabilitãţii acestora, dar nu mai mult de data de 31 decembrie 2005.
ART. 36
Sancţiunile pentru nerespectarea prevederilor prezentelor norme sunt administrative, disciplinare, contravenţionale sau penale, dupã caz, conform legii.
ART. 37
Pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la prezentele norme se aplicã totodatã <>Legea nr. 98/1994 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele legale de igienã şi sãnãtate publicã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 38
Cu data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se modificã procedurile referitoare la activitãţile nucleare, prevãzute în <>Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 117/2002 privind aprobarea Procedurilor de reglementare sanitarã pentru proiectele de amplasare, construcţie, amenajare şi reglementare sanitarã a funcţionãrii obiectivelor şi a activitãţilor desfãşurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrãrii în registrul comerţului, şi a Procedurilor de reglementare sanitarã a punerii pe piaţã a substanţelor şi produselor noi sau importate pentru prima datã şi destinate utilizãrii ori consumului uman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificãrile ulterioare, şi se abrogã orice prevederi contrare prezentelor norme, cuprinse în alte reglementãri ale MS.
ART. 39
La intrarea în vigoare a prezentelor norme se abrogã art. 87-94, 95-106 şi 121 din Normele republicane de securitate nuclearã - Norme de radioprotecţie, aprobate prin Ordinul comun al preşedintelui Comitetului de Stat pentru Energia Nuclearã, al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Consiliului Naţional al Apelor nr. 122/133/26/1976, articole ce nu au fost abrogate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 14/2000.
ART. 40
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele norme.

ANEXA 1
la norme





┌────┬────────────────────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│Nr. │ Obiecte/activitãţi │Procedura de regle-│Autoritatea sani- │
│crt.│ │mentare sanitarã │ tarã competentã │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 1. │Fazele de amplasare, construcţie│ │ │
│ │şi reamenajare a unitãţilor, în │ Avizare sanitarã │ DSP │
│ │care se vor desfãşura practici │ │ │
│ │şi activitãţi nucleare, ce vor │ │ │
│ │necesita ulterior autorizaţia │ │ │
│ │sanitarã de utilizare-funcţio- │ │ │
│ │nare*) │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 2. │Producere, manipulare şi utili- │Autorizare sanitarã│ DSP │
│ │zare-funcţionare instalaţii nu- │ │ │
│ │cleare şi radiologice şi surse, │ │ │
│ │din practici şi activitãţi nu- │ │ │
│ │cleare*) │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 3. │Lucrul cu surse radioactive des-│Autorizare sanitarã│ DSP │
│ │chise în exteriorul unitãţii de │ │ │
│ │bazã*) │ │ │
│ │ │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 4. │Fazele de conservare, încetare a│ Avizare sanitarã │ DSP │
│ │activitãţii şi dezafectare │ │ │
│ │instalaţii nucleare şi radiolo- │ │ │
│ │gice cu risc radiologic semni- │ │ │
│ │ficativ**) │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 5. │Activitate de transport de surse│ Avizare sanitarã │ DSP │
│ │şi materiale radioactive, ce │ │ │
│ │prezintã risc radiologic semni- │ │ │
│ │ficativ**) │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 6. │Activitãţi nucleare cu risc ra- │Autorizare sanitarã│ DSP │
│ │diologic semnificativ ce se au- │ │ │
│ │torizeazã de cãtre CNCAN prin │ │ │
│ │ÎNREGISTRARE ŞI AUTORIZARE ÎN │ │ │
│ │FAZĂ UNICĂ │ │ │
└────┴────────────────────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘
*) conform art. 24 din prezentele norme
**) "risc semnificativ" - situaţiile în care se depãşesc nivelele de exceptare
de la art. 28 alin. b) şi c)




ANEXA 2
PROCEDURA DE AVIZARE/AUTORIZARE SANITARĂ DE CĂTRE DSP

A. DOCUMENTAŢIA NECESARĂ PENTRU SOLICITAREA AVIZULUI SANITAR

Documentaţia pentru solicitarea avizului sanitar de amplasare, construcţie şi reamenajare trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
1. Cerere
a) datele necesare identificãrii solicitantului (denumire şi adresã instituţie, persoanã fizicã), calitatea acestuia, actul normativ de constituire legalã, datele de identificare ale obiectivului pentru care se solicitã avizul, persoanele împuternicite sã reprezinte instituţia, persoana de legãturã;
b) tipul de instalaţii radiologice şi activitãţile/practicile pentru care se solicitã avizarea;
c) alte informaţii necesare, în funcţie de caz;
d) tip aviz sanitar solicitat: amplasare/construcţie/reamenajare;
e) numãr total de pagini a documentaţiei.
2. Dosar tehnic de avizare:
a) Descrierea practicilor şi activitãţilor pentru care se solicitã avizarea sanitarã;
b) Descrierea instalaţiilor radiologice care vor funcţiona în obiectiv (generatori de radiaţii, materiale nucleare, surse radioactive închise şi deschise, radio-farmaceutice, alte dispozitive care produc radiaţii ionizante); se vor indica şi parametrii de funcţionare prevãzuţi (tensiune de accelerare pentru generatori, activitate maximã per radionuclid);
c) În cazul instalaţiilor radiologice destinate utilizãrii în domeniul medical, se vor da informaţii privind justificarea introducerii practicilor noi şi avizul MS respectiv;
d) Planul general de amplasare a obiectivului, prezentat la o scarã din care sã se înţeleagã clar încadrarea în cartier, zonã, localitate, întreprindere, accesul la reţelele de transport, energie şi utilitãţi;
e) Planul de amenajare interioarã: a circuitelor generale funcţionale şi modul lor de structurare, reţele de utilitãţi, modul de asigurare a aprovizionãrii cu apã potabilã, condiţii de habitat (iluminat, ventilaţie, încãlzire, etc.), evacuarea apelor uzate menajere şi tehnologice altele decât cele radioactive, precum şi organizarea evacuãrii deşeurilor solide şi colectarea, depozitarea temporarã şi evacuarea deşeurilor periculoase rezultate din activitãţi care urmeazã sã se desfãşoare în obiectivul pentru care se solicitã avizarea, altele decât cele radioactive.
f) Descrierea detaliatã a circuitelor funcţionale pentru personalul expus profesional şi pentru pacienţi (dupã caz) ţinând seama de normele igienico-sanitare şi de medicina muncii şi de cerinţele specifice domeniului de activitate, pentru desfãşurarea in siguranţa a activitãţilor nucleare.
g) Descrierea locurilor de muncã în cadrul circuitelor tehnologice pentru materialele radioactive, inclusiv pentru depozitarea surselor şi instalaţiilor radiologice; tipuri şi activitãţi de deşeuri radioactive estimate a fî rezultate, precum şi sistemele de asigurare ale managementului acestora, inclusiv al eliminãrii efluenţilor lichizi sau gazoşi (unde este cazul).
h) Descrierea locurilor de muncã în ceea ce priveşte poziţionarea ecranelor de radioprotecţie prevãzute a fi folosite, a eficienţei acestora, descrierea mijloacelor colective de radioprotecţie care trebuie prevãzute în faza de proiect (sisteme automate de radioprotecţie, sisteme de supraveghere dozimetricã, sisteme automate de intervenţie, dacã este cazul, etc.).
i) La documentele necesare pentru obţinerea avizului sanitar se va solicita, dacã este cazul, conform ,prevederilor legale în vigoare, studiul de impact asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei din zonã, care va cuprinde: caracterizarea nivelului de expunere a populaţiei în zona din jurul obiectivului, caracterizarea posibilelor efecte asupra sãnãtãţii dupã punerea în funcţiune a obiectivului, posibile efecte asupra grupurilor din populaţie care lucreazã în imediata vecinãtate a obiectivului.
j) Acordul scris al vecinilor şi al asociaţiei de locatari/proprietari, pentru spaţiile care se învecineazã, pentru efectuarea controalelor necesare conform normelor (dupã caz).
k) Condiţiile igienico-sanitare pentru personal şi pacienţi (dupã caz), inclusiv privind echipamente de radioprotecţie.
l) Indicarea persoanelor care au întocmit şi avizat tehnic documentaţia şi a persoanei/persoanelor care rãspund din partea solicitantului de derularea, conform documentaţiei, a operaţiilor avizate.
NOTĂ: Pentru avizarea sanitarã a fazelor de conservare, încetare a activitãţii şi dezafectare se pot folosi, dupã caz, cerinţele de mai sus, plus se solicitã copii dupã actele de casare, predare ca deşeuri radioactive sau transfer al instalaţiilor.
3. Documentaţia va acea paginile numerotate, cu precizarea în cerere a numãrului total de pagini.
4. Dovada de achitare a taxelor şi tarifelor de avizare sanitarã.

B. CONŢINUTUL REFERATULUI DE EVALUARE PENTRU AVIZAREA SANITARA


DIRECŢIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ..........
LABORATORUL "IGIENA RADIAŢIILOR IONIZANTE"

REFERAT DE EVALUARE PENTRU AVIZAREA SANITARA
ÎN DEOSEBI PENTRU AMPLASARE/CONSTRUCŢIE/REAMENAJARE
Nr. ......../.........200_

Subsemnatul(a).............................în calitate de ............... din
cadrul Direcţiei de Sãnãtate Publicã - Laboratorul "Igiena Radiaţiilor Ioni-
zante", am efectuat evaluarea documentaţiei de avizare înregistratã la Biroul
pentru avize şi autorizaţii sanitare al Direcţiei de Sãnãtate Publicã .......
............................... cu nr.........../200_ , la solicitarea ......
.............................................................................
cu adresa.................................. pentru amplasarea / construcţia /
reamenajarea obiectivului ....................cu sediul în...................
pentru desfãşurarea activitãţilor / practicilor nucleare ....................
implicând urmãtoarele instalaţii radiologice sau nucleare :
.............................................................................
.............................................................................

S-au evaluat:

1. Datele igienieo-sanitare generale si condiţiilor de munca ale obiectivului:

a) iluminatul în fiecare încãpere, conform destinaţiei acesteia.............
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
b) asigurarea ventilaţiei în fiecare încãpere, conform destinaţiei acesteia.
.................
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
c) asigurarea încãlzirii în fiecare încãpere, conform destinaţiei acesteia.
.................
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
d) accesibilitate apa potabilã la vestiar, grup sanitar, etc. existã .......
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

e) accesibilitatea la apã caldã la vestiar, grupuri sanitare şi locuri de
muncã (dupã caz) ....................
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
f) asigurarea evacuãrii apelor uzate menajere (neradioactive) .............
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
g) asigurarea evacuãrii deşeurilor solide-menajere (neradioactive) ........
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
h) asigurarea evacuãrii deşeurilor periculoase, altele decât cele radioactive
..................
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
2. Analiza îndeplinirii condiţiilor specifice desfãşurãrii legale ale
activitãţilor nucleare :

a) Descrierea practicilor / activitãţilor nucleare, corespunde.............
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
b) Descrierea instalaţiilor radiologice, conform documentaţiei depuse şi
practicii pentru care se solicitã avizul, corespunde ....................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

c) Încãperile şi spaţiile prevãzute, existã ................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

d) Protejarea locurilor de muncã prin ecranare, exista......................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
e) Mijloacele de radioprotecţie individuale şi colective, pentru personal,
pacienţi (dupã caz) şi susţinãtori ai pacienţilor (dupã caz), existã
............................................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
sunt în numãr suficient:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
f) Condiţiile igienico-sanitare şi condiţiile de muncã specifice şi de
radioprotecţie, ..................
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

g) Circuitul surselor radioactive închise / deschise, corespunde din punct
de vedere igienico-sanitar, condiţii de muncã şi securitate.............
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
h) Circuitele pacienţilor (în unitãţile medicale), ........................
corespund: .........................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
i) Managementul deşeurilor radioactive solide / lichide, se realizeazã în
condiţii de igienã şi sãnãtate publicã .................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
j) Studiul de impact asupra sãnãtãţii personalului şi populaţiei (dupã caz),
..............................
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
k) Amenajarea generalã a unitãţii este corespunzãtoare desfãşurãrii în
condiţii igienico-sanitare şi protecţie pentru personal şi populaţie
...................................................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
3. Condiţiile de amplasare în zonã ale obiectivului corespund ..............
.........................................................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

4. Condiţiile de construcţie ale obiectivului corespund ....................
.........................................................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

CONCLUZII:
A. Sunt îndeplinite integral condiţiile pentru eliberarea avizului sanitar de
amplasare / construcţie / reamenajare pentru obiectivul..................,
în care se vor desfãşura practicile / activitãţile nucleare...............
cu instalaţiile radiologice....................
B. Sunt îndeplinite numai parţial condiţiile pentru eliberarea avizului sani-
tar, deoarece s-au constatat unele deficienţe, semnalate mai sus, precum
şi urmãtoarele neconformitãţi suplimentare: ..............................
..........................................................................
..........................................................................
Se poate acorda avizul sanitar, cu urmãtoarele condiţii ..................
..........................................................................
..........................................................................
C. Nu se poate elibera avizul sanitar, deoarece nu sunt îndeplinite cerinţele
minime ...................................................................
..........................................................................
..........................................................................
Ca urmare se va reface documentaţia şi se va relua procesul de avizare sani-
tarã .

NOTĂ: - dacã situaţia o impune, se pot detalia pe pagini anexate, motivele
respingerii cu indicarea punctelor din documentaţie la care sunt nece-
sare menţiuni suplimentare.
- pentru avizarea în fazã unicã, acest referat se completeazã concomi-
tent cu referatul de evaluare pentru autorizarea sanitarã.


Certificat conformitate, Efectuat evaluarea :
ŞEF LABORATOR (semnãtura)
......................... .....................



C. CONŢINUTUL AVIZULUI SANITAR

Avizul sanitar pentru amplasare, construcţia sau reamenajarea unitãţilor în care urmeazã sã se desfãşoare activitãţi şi practici nucleare este constituit din avizul propriuzis şi o anexã.

Avizul sanitar propriuzis va conţine urmãtoarele date şi rubrici:

1. Antetul Direcţiei de Sãnãtate Publicã, pe teritoriul cãreia se desfãşoarã practica sau activitatea avizatã.
2. Data şi numãrul de ieşire a avizului, de la Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din D.S.P-ul teritorial.
3. Denumirea şi coordonate (adresã, nr. de telefon, nr. de fax, adresã de E-mail) ale Laboratorului de igiena radiaţiilor, care a întocmit referatul de evaluare şi a redactat avizul.
4. Denumirea şi datele de identificare ale solicitantului de aviz şi calitatea acestuia.
5. Datele de identificare ale obiectivului avizat.
6. Practica/activitãţile pentru care se emite avizul.
7. Legislaţia pe baza cãreia se elibereazã avizul: Legea 100/1998, Normele generale de protecţia muncii şi Normele sanitare de bazã pentru desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor nucleare.
8. Data şi numãrul de înregistrare a solicitãrii de aviz, de cãtre Biroul pentru avize şi autorizãri din DSP-ul teritorial.
9. Data şi numãrul de înregistrare a solicitãrii de aviz, de cãtre laboratorul de igiena radiaţiilor.
10. Data şi numãrul de înregistrare la Biroul pentru avize şi autorizãri sanitare a referatului de evaluare, eliberat de laboratorul de igiena radiaţiilor şi numele specialistului care 1-a întocmit.
11. PRECIZAREA: "Prezentul aviz intrã în vigoare la data de ............... şi expirã la data de .................. " (fãrã a se depãşi limita de 5 ani).
12. Numele în clar, semnãturile şi ştampilele:
- director DSP teritorial;
- şef laborator igiena radiaţiilor.
13. Urmãtoarele menţionãri:
- AVIZUL ESTE EMIS ÎN BAZA DOCUMENTAŢIEI PREZENTATE ŞI ÎNREGISTRATĂ LA BIROUL PENTRU AVIZE ŞI AUTORIZAŢII SANITARE DIN DSP ŞI CU PREVEDERILE DIN ANEXA LA AVIZ, CARE FACE PARTE DIN PREZENTUL AVIZ.
- ORICE MODIFICARE FAŢĂ DE DOCUMENTAŢIA PE BAZA CĂREIA S-A EMIS AVIZUL, DACĂ NU A FOST ANUNŢATĂ ŞI APROBATĂ, ÎN CADRUL TERMENULUI DE VALABILITATE AL AVIZULUI, DE CĂTRE . LABORATORUL DE IGIENA RADIAŢIILOR, ATRAGE DUPĂ SINE ANULAREA AVIZULUI.

ANEXA .................. la aviz va conţine:
- condiţii a cãror neîndeplinire conduce la anularea automatã a avizului;
- clauza de îndeplinit pe parcursul derulãrii lucrãrilor de construcţie şi reamenajare şi a cãror neîndeplinire conduce la respingerea cererii ulterioare pentru autorizare sanitarã;
- condiţii tehnice sau administrative care se considerã cã trebuie communicate explicit conducerii solitantului.

D. DOCUMENTAŢIA NECESARĂ PENTRU SOLICITAREA AUTORIZAŢIEI SANITARE

Documentaţia necesarã pentru solicitarea autorizãrii sanitare cuprinde:

1. Cerere
a) datele necesare identificãrii solicitantului (denumire şi adresã instituţie, persoanã fizicã), calitatea acestuia, actul normativ legal de constituire, datele de identificare ale obiectivului pentru care se solicitã autorizaţia, datele privind titularul de autorizaţie care reprezintã instituţia, persoanele cu responsabilitãţi în domeniul nuclear, persoana de legãturã;
b) tipul de instalaţii radiologice şi activitãţile/practicile pentru care se solicitã autorizarea;
c) alte informaţii necesare, în funcţie de caz;
d) tip autorizare sanitarã solicitatã: utilizare-funcţionare/conservare/dezafectare/lucru în exterior/producere/manipulare/transport;
e) numãr total de pagini a documentaţiei.
2. Dosar tehnic de autorizare sanitarã:
a) demonstrarea îndeplinirii condiţiilor din avizul sanitar pentru amplasare/construcţie/reamenajare;
b) precizãri privind modificãrile intervenite pe parcursul construcţiei, amenajãrii sau funcţionãrii anterioare; dacã nu existã, se întocmeşte o documentaţie tip, conform celei de la solicitarea avizului sanitar (A);
c) tabel cu personalul expus profesional la radiaţii ionizante: nr. crt, nume şi prenume, Cod Numeric Personal (CNP), data intrãrii/ reintrãrii în mediul de radiaţii, profesiunea, locul specific de muncã, pregãtire profesionalã de specialitate, tip expunere la radiaţii (intern/extern, intern şi extern), avizul medicului specialist sau primar de medicina muncii abilitat (tabelul trebuie sã fie semnat, parafat şi ştampilat pentru fiecare persoanã, de medicul abilitat).
d) dovada existenţei carnetelor individuale de supraveghere dozimetricã şi a stãrii de sãnãtate;
e) precizarea firmei acreditatã de CNCAN pentru supravegherea dozimetricã individualã, la care exista contract;
f) copii dupã toate autorizaţiile CNCAN preliminare, dupã caz;
g) tabel cu instalaţiile radiologice care se utilizeazã în activitãţile şi practicile pentru care se solicitã autorizarea (generatori de radiaţii, materiale/surse radioactive, radiofarmaceutice); se vor preciza parametrii maximi prevãzuţi şi parametrii efectivi de lucru la data autorizãrii; pentru radiofarmaceutice se vor preciza activitãţile maxime ce vor fi manipulate anual, tipuri de proceduri, activitate şi radionuclid per procedurã;
h) tabel cu instalaţiile sau aparatura dozimetricã şi radiometricã corespunzãtoare,necesara autocontrolului la locul de munca;
i) descrierea locurilor de muncã, pe categorii de expunere şi risc; condiţii de munca si igienico-sanitare asigurate;
j) numãrul de personal cu calificarea necesarã, în funcţie de specificul activitãţii desfãşurate;
k) responsabilul cu securitatea radiologicã; competenţele şi calificãrile celorlalţi membrii ai personalului;
1) descrierea procesului de lucru, descrierea poziţionãrii şi structurii ecranelor de radioprotecţie, a mijloacele colective şi individuale de radioprotecţie; sistemele de supraveghere dozimetricã şi sistemele automate de intervenţie;
m) mãsuri de radioprotecţie pevazute pentru lucrul cu surse deschise în interior şi dupã caz, pentru lucrul cu surse deschise în exteriorul unitãţii nucleare şi pentru lucrul cu radiofarmaceutice (dupã caz);
n) mijloace şi proceduri specifice de radioprotecţie ale pacientului, susţinãtorilor şi vizitatorilor în expunerea medicalã;
o) pentru unitãţile medicale se vor prezenta copii dupã autorizaţiile de liberã practicã şi dovada înregistrãrii activitãţii în Registrul unic al cabinetelor medicale;
p) pentru unitãţile medicale, implicând expunerea medicalã a populaţiei, suplimentar:
- descrierea procedurilor de diagnostic şi/sau tratament;
- criteriile ce vor fi aplicate pentru selectarea pacienţilor, conform principiilor justificãrii recomandãrii si ale reglementarilor MS;
- modul de evidenţã şi înregistrare a pacienţilor şi a procedurilor efectuate;
- mod stabilire doza pacientului (în diagnosticul radiologie si medicina nucleara) şi compararea cu nivelele de referinţã;
- dozimetria absolutã folositã si rezultate la instalaţiile de radioterapie externã cu energii înalte şi dovada participãrii la o intercomparare iniţiala, in perioada punerii in funcţiune;
- sistem de evidenţã şi raportare a datelor cãtre DSP;
- sistem pentru evidenţa expunerilor femeilor însãrcinate;
- sistem pentru evidenţa expunerilor pentru susţinãtorii pacienţilor;
- evaluarea riscurilor potenţiale de incidente, accidente şi supraexpuneri şi mod de gestionare a unor astfel de situaţii;
- criterii la externarea pacienţilor cu surse (implant permanent, terapie cu radiofarmaceutice);
- managementul pacienţilor decedaţi cu surse (implant permanent, terapie cu radiofarmaceutice);
- protecţia vizitatorilor;
- condiţii medico-sanitare, conform reglementarilor MS;
- echipamente de radioprotecţie pentru expuşi profesional, pacienţi şi pentru susţinãtori;
- instrucţiuni specifice pentru pacient (implant permanent, externare radioterapie, medicinã nuclearã);
- mod rezolvare a cerinţelor pentru investigaţiile medico-legale.
r) rezultatele mãsurãrilor de protecţie la instalaţie, la ecrane şi la protecţia structuralã.
3. Documentaţia va fi numerotatã, cu precizarea în cerere a numãrului total de pagini.
4. Dovada de achitare a taxelor şi tarifului de autorizare sanitarã.

E. CONŢINUTUL REFERATULUI DE EVALUARE PENTRU AUTORIZAREA SANITARA


DIRECŢIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ............................
LABORATORUL "IGIENA RADIAŢIILOR IONIZANTE"

REFERAT DE EVALUARE PENTRU AUTORIZAREA SANITARĂ

ÎNDEOSEBI PENTRU PRODUCERE/MANIPULARE/UTILIZARE-FUNCŢIONARE

Nr. ......./.......200_

Subsemnatul(a)..........................în calitate de ...... ..........
din cadrul Direcţiei de Sãnãtate Publicã - Laboratorul "Igiena Radiaţiilor
Ionizante", am efectuat evaluarea documentaţiei de avizare înregistratã la
Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare al Direcţiei de Sãnãtate Publicã
cã ......................... cu nr. ................./ 200_, la solicitarea
.................... cu adresa ..................................... pentru
autorizarea obiectivului ..................................... cu sediul în
........................................ pentru desfãşurarea activitãţilor/
practicilor nucleare ......................................................
implicând urmãtoarele instalaţii radiologice: .............................
...........................................................................

Procesul şi redactarea referatului de evaluare au inclus urmãtoarele etape:
- studiul documentaţiei pentru autorizare;
- evaluarea, la sediul obiectivului, a condiţiilor igienico-sanitare de des-
fãşurare al activitãţilor şi a practicilor pentru care se solicitã eva-
luarea;
- efectuarea mãsurãtorilor dozimetrice şi radiometrice necesare procesului de
autorizare, în funcţie de tipul instalaţiilor radiologice şi practicile/ac-
tivitãţile pentru care se solicitã autorizarea;
- verificarea conformitãţii situaţiei existente la sediul obiectivului cu
documentaţia pentru autorizare şi cu cerinţele din legislaţia specificã;
- În cazul în care este prima autorizare a obiectivului se verificã şi confor-
mitatea situaţiei existente la faţa locului cu documentaţia de avizare sani-
tarã înregistratã la Biroul pentru avize şi autorizãri cu nr. ......../200_,
şi a clauzelor şi condiţiilor din Avizul sanitar nr. ................ /200_.

Dupã caz, procesul de evaluare poate exclude una sau mai multe din etapele
descrise mai sus.

Evaluarea a fost efectuatã de cãtre ................................... din
Laboratorul de Igiena Radiaţiilor, în prezenţa ..............................
reprezentând solicitantul.

În urma procesului de evaluare s-au constatat urmãtoarele :
1. Condiţiile generale de amenajare/construcţie/reamenajare ale obiectivului,
corespund avizului .......................................................
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
2. Analiza de conformitate la condiţiile igienico-sanitare, pe locuri de
muncã, conform schiţei, dupã caz, privind:

a) Iluminat: Loc ..............., Valoare NORMĂ ....................
MĂSURAT ...............,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
b) Ventilaţie (natural/forţatã) în locurile de muncã; la forţatã: Valoare
NORMA: ....... MĂSURATA ..............................................,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
c) Încãlzire, climatizare, ..............................................,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
d) Apa potabilã: existã .................................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
e) Apã caldã şi existenţa condiţiilor de igienã corporalã şi pentru decon-
taminare ...........,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

f) Grupuri sanitare - pentru expuşi profesional: existã .................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

- pentru pacienţi: existã ............................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
g) Evacuarea apelor uzate menajere (neradioactive) .....................,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
h) Evacuarea deşeurilor solide-menajere (neradioactive) ................,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
i) Evacuarea deşeurilor periculoase, altele decât cele radioactive ......
........,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
j) Sunt îndeplinite condiţiile de depozitare şi manipulare a substanţelor
toxice şi se elibereazã autorizaţia conform decretului nr.466/1979.....,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

3. Verificarea condiţiilor specifice de desfãşurare a practicilor/activi-
tãţilor nucleare :
a) descrierea practicilor/activitãţilor nucleare controlate...............,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
b) descrierea instalaţiilor radiologice controlate, corespunde cerinţelor
din norme şi situaţiei existente în teren..............................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
c) existã personalul de specialitate necesar .............................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
d) starea tehnico-sanitara a depozitelor de surse şi a ecranelor de radio-
protecţie, asigurã protecţia necesarã .................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
e) mijloacele colective şi individuale de radioprotecţie, existã ..........
.......................................................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
f) carnetelor de supraveghere dozimetricã existã .........................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
sunt completate corect:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
g) datele privind controlul medical periodic (data ultimului control), ...,
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
h) abilitare medic specialist sau primar medicina muncii, existã .........,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
i) proceduri de lucru cu instalaţiile radiologice şi cunoaşterea lor de
cãtre personal, existã ................................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
j) mijloacele de radioprotecţie ale pacientului, în expunerea medicalã
existã ......................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

k) circuitele funcţionale ale pacienţilor în unitãţile medicale, corespund
..................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
1) dozele mãsurate în interiorul obiectivului pe locurile de muncã, pentru
expuşii profesional, existã ...........................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
m) dozele mãsurate în exteriorul obiectivului, pentru populaţie, existã
...............,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
n) contaminarea nefixatã a suprafeţelor din zonele de lucru cu surse
deschise ..............,
corespunde:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

o) controlul contaminãrii echipamentelor de lucru personal, conform
normelor ................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
p) contaminarea mediului în zona din jurul obiectivului, cu posibil impact
asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei rezidente în zonã în limita
admisã ..................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
r) în expunerea medicalã sunt prevãzute mãsurãtori de referinţã pentru
aparat şi procedurã (dupã caz) .......................................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘

s) dozele mãsurate la locurile de muncã, ................................,
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
ş) dozele mãsurate la locurile unde se pot afla persoane din populaţie,
................,
corespund:
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
t) existã determinarea standard a debitului instalaţiei de radioterapie
externã cu energii înalte în condiţii de referinţã (dupã caz) .........,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
ţ) existã participarea la un program de intercomparare a dozelor în radio-
terapia externã cu energii înalte (dupã caz) ..........................,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
u) existã un control al dozelor eliberate în diagnosticul radiologie
(dupã caz) ..............,
┌─────┬──────┐
│ DA │ NU │
└─────┴──────┘
CONCLUZII:
A. Sunt îndeplinite integral condiţiile pentru eliberarea autorizaţiei sani-
tare solicitate.
B. Sunt îndeplinite parţial condiţiile pentru autorizare; cu urmãtoarele
observaţii ..............................................................
.........................................................................
.........................................................................
C. Nu sunt îndeplinite condiţiile pentru eliberarea autorizaţiei sanitare
solicitate, deoarece s-au constatat urmãtoarele nerespectãri ale legisla-
ţiei în vigoare
.........................................................................
.........................................................................

Ca urmare se vor face remedierile care se impun ( conform referatului de
evaluare ) şi se va relua procesul de autorizare sanitarã.

Notã: dacã situaţia o impune, se pot detalia pe pagini anexate, motivele
respingerii, cu indicarea remedierilor necesare.

Certificat conformitate, Efectuat evaluarea:
ŞEF LABORATOR (semnãtura)
....................... ...................



F. CONŢINUTUL AUTORIZAŢIEI SANITARE

Autorizaţia sanitarã pentru utilizarea şi operarea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi pentru funcţionarea practicilor şi activitãţilor nucleare este constituitã din autorizaţia propriuzisã şi o anexã.

Autorizaţia sanitarã proriuzisã va conţine urmãtoarele date şi rubrici:
1. Antetul Direcţiei de Sãnãtate Publicã judeţene sau a Municipiului Bucureşti, pe teritoriul cãreia se desfãşoarã practica sau activitatea autorizatã.
2. Data şi numãrul de ieşire a autorizaţiei, de la Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din D.S.P-ul teritorial.
3. Denumirea şi coordonate (adresã, nr. de telefon, nr. de fax, adresã de E-mail) ale Laboratorului de igiena radiaţiilor, care a întocmit referatul de evaluare şi a redactat autorizaţia.
4. Denumirea şi datele de identificare ale solicitantului de autorizare şi calitatea acestuia.
5. Datele de identificare ale obiectivului autorizat.
6. Practica/activitãţile pentru care se emite autorizaţia.
7. Legislaţia pe baza cãreia se elibereazã autorizaţia: Legea 100/1998 şi Legea 111/1996, republicatã.
8. Data şi numãrul de înregistrare a solicitãrii de autorizare, de cãtre Biroul pentru avize şi autorizãri din DSP-ul teritorial.
9. Data şi numãrul de înregistrare a solicitãrii de autorizare, de cãtre laboratorul de igiena radiaţiilor.
10. Data şi numãrul de înregistrare la Biroul pentru avize şi autorizãri sanitare a referatului de evaluare, eliberat de laboratorul de igiena radiaţiilor şi numele specialistului care 1-a întocmit.
11. PRECIZAREA: "Prezenta autorizare intrã în vigoare la data de ....................... şi expirã la data de ............................. " (fãrã a se depãşi limita de 5 ani).
12. Numele în clar , semnãturile şi ştampilele pentru:
- director DSP teritorial;
- şef laborator igiena radiaţiilor.
13. Urmãtoarele menţionãri:
- AUTORIZAŢIA ESTE EMISĂ ÎN BAZA CU DOCUMENTAŢIEI PREZENTATE ŞI ÎNREGISTRATE LA BIROUL PENTRU AVIZE ŞI AUTORIZAŢII SANITARE DIN DSP ŞI CU PREVEDERILE DIN ANEXA LA AUTORIZAŢIE, CARE FACE PARTE DIN PREZENTA AUTORIZAŢIE.
- ORICE MODIFICARE FAŢĂ DE DOCUMENTAŢIA PE BAZA CĂREIA S-A EMIS AUTORIZAŢIA SE ANUNŢĂ LA EMITENT. O ATENŢIE DEOSEBITĂ SE VA ACORDA ACTUALIZĂRII TABELULUI EXPUŞILOR PROFESIONAL LA RADIAŢII IONIZANTE, PE LOCURI DE MUNCĂ ŞI TIP DE EXPUNERE. NEANUNŢAREA ATRAGE DUPĂ SINE ANULAREA AUTORIZAŢIEI.
- RETRAGEREA AUTORIZAŢIEI CNCAN ATRAGE AUTOMAT ŞI ANULAREA AUTORIZAŢIEI SANITARE, PÂNĂ LA RECONSIDERAREA SITUAŢIEI.

G. CIRCUITUL DOCUMENTELOR ÎN VEDEREA AVIZĂRII/AUTORIZĂRII SANITARE DE CĂTRE DSP

1. Solicitantul întocmeşte documentaţia de avizare/autorizare, conform acestei proceduri (Anexa 2 la normele sanitare de bazã).
2. Documentaţia se depune de cãtre solicitant la Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din cadrul Direcţiei de Sãnãtate Publicã, de regulã în teritoriul în care se va desfãşura activitatea sau practica nuclearã.
3. Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din DSP, primeşte şi înregistreazã documentaţia solicitantului, imediat, repartizând-o în termen de trei zile laboratorului de igiena radiaţiilor propriu sau asistentului medical desemnat în judeţ pentru activitãţi de igiena radiaţiilor, care o transmite imediat laboratorului de igiena radiaţiilor teritorial (de care judeţul aparţine, conform ordinului ministrului sãnãtãţii privind organizarea activitãţii de igiena radiaţiilor).
În acest ultim caz, documentaţia va fî întocmitã de solicitant în douã exemplare, un exemplar rãmânând la DSP unde se aflã unitatea nuclearã (la nivelul asistentului medical desemnat de DSP local, pentru activitãţi de igiena radiaţiilor) şi al doilea exemplar se transmite la laboratorul de igiena radiaţiilor teritorial.
4. Pentru o bunã întocmire a documentaţiei necesare şi pentru operativitate, solicitantul poate consulta şi direct laboratorul de igiena radiaţiilor teritorial, înaintea înregistrãrii documentaţiei la DSP-ul local.
5. Specialiştii din laboratorul de igiena radiaţiilor dupã analiza în maximum 10 zile lucrãtoare, a dosarului şi efectuarea mãsurãtorilor necesare (dupã caz), elaboreazã (într-un exemplar) referatul de evaluare şi redacteazã (într-un exemplar) avizul/autorizaţia.
6. Şeful laboratorului de igiena radiaţiilor semneazã în termen de 5 zile lucrãtoare avizul/autorizaţia şi transmite avizul/autorizaţi a, împreunã cu referatul de evaluare, la Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din DSP-ul local, la care a fost înregistratã iniţial documentaţia.
7. În termen de 10 zile, Biroul pentru avize şi autorizaţii sanitare din DSP.:
- obţine semnãtura şi ştampila directorului DSP;
- elibereazã solicitantului avizul/autorizaţia;
- gestioneazã baza de date privind autorizaţii/avize date;
- transmite o copie a avizului/autorizaţiei (semnatã de directorul DSP local), laboratorului de igiena radiaţiilor teritorial şi îi returneazã acestuia referatul de evaluare (în original); dupã caz (acolo unde nu existã laborator local de igiena radiaţiilor), o copie a avizului/autorizaţiei şi o copie a referatului de evaluare, se transmite asistentului medical desemnat din judeţ pentru activitatea de igiena radiaţiilor.
8. Documentaţiile de avizare/autorizare, însoţite de referatele de evaluare şi copiile dupã avizele/autorizaţiile eliberate, se arhiveazã, în condiţii şi spaţii adecvate de pãstrare la laboratorul de igiena radiaţiilor şi la asistentul medical pentru igiena radiaţiilor din DSP (acolo unde nu existã laborator local de igiena radiaţiilor).
9. Durata de pãstrare a documentelor de la par. 8 de mai sus: durata de viaţã a obiectivului/activitãţii plus 30 de ani.


ANEXA 3
la norme
LISTA SUBSTANŢELOR ŞI CATEGORIILOR DE
PRODUSE NOI SAU IMPORTATE PENTRU PRIMA OARĂ
SUPUSE UNEI REGLEMENTĂRI SANITARE ÎNAINTE DE DISTRIBUIREA PE PIAŢĂ


┌────┬────────────────────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│Nr. │ Substanţa/categoria de produs │ Procedura │ Autoritatea │
│crt.│ │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 1. │Produse şi ingrediente alimen- │ Avizare │Comisia de avizare│
│ │tare tratate cu radiaţii │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 2. │Produse alimentare contaminate │ Avizare │Comisia de avizare│
│ │radioactive │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 3. │Utilizarea pentru diagnostic şi │ Certificare şi │ MS - Direcţia de │
│ │tratament medical a surselor │ Înregistrare │specialitate dis- │
│ │închise şi dispozitivele gene- │ │pozitive medicale │
│ │ratoare de radiaţii ionizante │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 4. │Utilizarea pentru diagnostic şi │ Autorizare │Agenţia Naţionalã │
│ │tratament medical a radiofarma- │ │a Medicamentului │
│ │ceuticelor │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 5. │Materiale sanitare şi dispozi- │ Avizare │Comisia de avizare│
│ │tive medicale sau alte produse, │ │ │
│ │care au fost supuse iradierii şi│ │ │
│ │au ca destinaţie utilizarea sau │ │ │
│ │consumul de cãtre populaţie │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 6. │Bunuri de larg consum, cu conţi-│ Avizare │Comisia de avizare│
│ │nut radioactive(natural sau ar- │ │ │
│ │tificial) potenţial periculos │ │ │
│ │pentru sãnãtate │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 7. │Ape minerale şi geo-termale, cu │ Avizare │Comisia de avizare│
│ │potenţial conţinut radioactive │ │ │
│ │peste radioactivitatea apei │ │ │
│ │potabile │ │ │
├────┼────────────────────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 8. │Mijloace individuale şi colec- │ Avizare │Comisia de avizare│
│ │tive de protecţie radiologicã │ │ │
└────┴────────────────────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘




ANEXA 4
la norme
PROCEDURILE DE AVIZARE SANITARA PENTRU
PUNEREA PE PIAŢĂ A SUBSTANŢELOR ŞI PRODUSELOR NOI SAU
IMPORTATE PENTRU PRIMA DATĂ ŞI DESTINATE UTILIZĂRII SAU CONSUMULUI UMAN.

A. PREVEDERI GENERALE
(1)- Pentru categoriile de produs de la Nr. crt. 3 din Anexa 3 la norme, procedura de Certificare şi înregistrare este cea prevãzutã la art. 16, alin.(l).
(2)- Pentru categoriile de produs de la Nr. crt. 4 din Anexa 3 la norme, procedura de Autorizare este cea prevãzutã la art. 16, alin. (2).
(3)- Pentru toate celelalte categorii de produs/activitãţi, autorizarea se realizeazã prin emiterea de cãtre MS a unui AVIZ SANITAR prin comisiile de avizare de la nivelul institutului de sãnãtate publicã.

B. DOCUMENTAŢIA necesarã pentru eliberarea Avizului sanitar, conform pct. A, alin. (3)
(1) cerere a solicitantului care produce sau importã produsele precizate la pct. A al. (3) adresatã ISP (cu antetul solicitantului, adresa, nr. de telefon, nr. de fax, adresa de E-mail, contul bancar) în care se specificã:
- calitatea de producãtor, de agent autorizat al producãtorului sau de importator;
- numele şi adresa completã a producãtorului în cazul în care solicitantul este importator;
- numele şi adresa completã a persoanei la care se gãseşte dosarul tehnic al produsului;
- lista documentelor depuse la dosarul tehnic
(2) dosar tehnic pentru avizarea sanitarã ce va conţine minim:
- numele/denumirea producãtorului, respectiv a importatorului, şi numãrul de înregistrare la registrul comerţului;
- adresa la care are sediul în România producãtorul sau importatorul; ţara de origine pentru produsul fabricat în afara teritoriului României;
- denumirea comercialã a produsului;
- categoria de produs;
- domeniul de utilizare/aplicabilitate şi atestarea lui;
- compoziţia calitativã şi cantitativã a produsului;
- detalii fizico-chimice şi privind conţinutul radioactiv al produsului finit şi a materiilor prime;
- criterii de control pentru puritatea ingredientelor şi pentru controlul microbiologic, unde este cazul;
- fişa de securitate a produsului, unde este cazul;
- modalitatea de control a produsului final şi certificarea calitãţii privind conţinutul radioactive şi modificãrile posibile a fi induse prin iradiere;
- modul de etichetare şi marcarea produsului, conform reglementãrilor sanitare în vigoare;
- alte documente prevãzute de legislaţia în vigoare;
- declaraţia de conformitate prin care producãtorul/importatorul îşi asumã responsabilitatea conformãrii produselor fabricate/importate/iradiate, potrivit prevederilor legale în domeniu, aplicabile categoriei de substanţe sau produse;
- precizarea unitãţii unde se va face iradiere (cu coordonatele acesteia) şi autorizarea acesteia pentru aceastã activitate, de cãtre autoritãţile competente în domeniul nuclear;
- pentru mijloacele individuale şi colective de protecţie radiologicã (nr. crt. 8 din Anexa 3), dosarul tehnic pentru avizare sanitarã va cuprinde:
- prospectul produsului, incluzând descrierea detaliatã a scopului, precum şi compoziţia calitativã şi cantitativã, conform standardului (de precizat);
- detalii fizico-chimice despre produs şi materiile prime;
- criterii de testare şi control, privind puritatea şi mai ales eficienţa de protecţie contra radiaţiilor;
- posibilitãţi şi limite în utilizare;
- copia certificatelor de conformitate.
- dovada achitãrii taxei şi tarifului de avizare, conform cerinţelor prevederilor legale în vigoare pentru categoria respectivã de substanţã sau produs.
- documentaţiile tehnice vor fi prezentate în limba românã sau într-o limbã accesibilã autoritãţilor competente.

Documentaţia se depune la Comisiei de avizare, care va rezolva cererea în termen de 30 de zile.

C. AVIZUL SANITAR eliberat de Comisia de avizare va cuprinde urmãtoarele informaţii:
(a) date de identificare ale producãtorului, respectiv ale importatorului şi numãrul de înregistrare la registrul comerţului; adresa la care are sediul în România producãtorul sau importatorul;
(b) tara de origine pentru produsul fabricat în afara teritoriului României;
(c) denumirea comercialã a produsului; categoria de produs; domeniul de utilizare;
(d) prevederea legalã care reglementeazã calitatea şi domeniul de utilizare al substanţei sau produsului;
(e) semnãtura preşedintelui Comisie de avizare şi ştampila instituţiei emitente.
Avizul se transmite beneficiarului, direct, de cãtre Comisia de avizare şi se comunicã, ulterior, la Biroul de avizare din MS-DGSPISS, conform reglementãrilor MS.

D. DISPOZIŢII FINALE:
a) Inspecţia Sanitarã de Stat controleazã la producãtor dosarul tehnic pentru avizare sanitarã şi pe piaţã conformitatea substanţei sau a produsului cu specificaţiile dosarului tehnic.
b) Punerea pe piaţã a substanţei/substanţelor sau a produsului/produselor avizate sanitar neconforme cu specificaţiile din dosarul tehnic pentru avizare sanitarã duce la retragerea avizului sanitar, sancţionarea conform prevederilor legale şi informarea consumatorilor prin anunţ public.
c) Producãtorul sau agentul sãu sau persoana responsabilã pentru punerea pe piaţã a unui produs importat va deţine la adresa specificatã pe etichetã, numai în scopul controlului, dosarul tehnic al substanţei sau produsului, conform prevederilor legale pentru categoria de substanţe sau produse.
d) Datele din dosarele tehnice pentru substanţele sau produsele avizate sanitar sunt strict confidenţiale.
e) Difuzarea datelor din dosarele tehnice este supusã prevederilor legale privind confidenţialitatea şi proprietatea intelectualã.
f) Lista avizelor sanitare este asimilatã informaţiilor cu caracter public şi este accesibilã pãrţilor interesate şi publicului la cerere.

Avizele sanitare eliberate pânã la data publicãrii prezentului ordin rãmân valabile pentru producãtor atât timp cât nu se modificã compoziţia calitativã şi cantitativã a substanţelor sau produselor pentru care a fost eliberat avizul sanitar.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016