Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME OBLIGATORII din 22 iulie 1993  privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu (forma revizuita)*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME OBLIGATORII din 22 iulie 1993 privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu (forma revizuita)*)

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 7 august 1998
----------
*) Normele obligatorii sunt reproduse in forma revizuita, adoptata de Consiliul National al Audiovizualului in sedintele din 20 martie si 25 mai 1998, cuprinzand si modificarile aduse prin deciziile nr. 12 din 30 ianuarie 1997, nr. 41 din 24 aprilie 1997 si nr. 71 din 24 iunie 1997.

Definitii
a) Publicitate inseamna orice tip de anunt - difuzat contra cost sau in schimbul unei alte modalitati de plata, ori difuzat in scop autopromotional - al unei societati sau institutii, publice sau private, in legatura cu o activitate comerciala, o tranzactie, o afacere, o meserie sau o profesie, cu scopul promovarii furnizarii, contra cost, de bunuri sau servicii, inclusiv de bunuri imobiliare, drepturi sau obligatii.
b) Autopublicitate inseamna orice tip de publicitate promovata de proprietarul si/sau operatorul unui mijloc de comunicatie audiovizuala - prin intermediul acestui mijloc - in legatura cu activitatile sale de orice natura, el trebuind sa se supuna, in consecinta, tuturor regulilor obligatorii privind publicitatea.
Autopublicitatea - difuzata in scop promotional si care se refera strict la anuntarea cu anticipatie a unor emisiuni din grila de program a postului prin care se face anuntul sau a oricarui alt post apartinand aceluiasi titular de licenta - face exceptia de la regulile privind durata si forma de prezentare a publicitatii, dar nu poate fi inserata, in intervalul orar 19,00 - 23,00, decat intre emisiuni sau intre partile autonome si pauzele emisiunilor cu o astfel de structura.
c) Publicitate mascata inseamna prezentarea in cadrul programelor, prin cuvinte, prin sunete sau prin imagini, a produselor, serviciilor, numelui marcii sau al activitatilor unui producator de bunuri sau furnizor de servicii, atunci cand o astfel de prezentare este facuta de postul de difuzare in mod vadit intentionat, cu scop publicitar nedeclarat si poate insela publicul in legatura cu natura acestei prezentari.
d) Spot publicitar izolat inseamna publicitatea difuzata, de regula, intr-un moment de tensiune dramatica a programului in care este inserat.
Acest moment publicitar, care face exceptie de la regulile privind forma de prezentare a publicitatii, trebuie sa contina, in mod obligatoriu, un singur titlu de publicitate si nu poate avea o durata mai mare de 15 secunde.

ART. 1
Norme generale
(1) Orice publicitate trebuie sa fie loiala si onesta.
(2) Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare si nu trebuie sa dauneze intereselor consumatorilor. In spiritul concurentei loiale, publicitatea trebuie sa promoveze, nu sa descurajeze.
Publicitatea de orice fel trebuie sa contina explicit informatia - vizuala si/sau acustica - prin care sa se poata identifica, in mod clar si fara echivoc, obiectul sau (produsul sau serviciul caruia i se face publicitate). In caz contrar, aceasta este considerata ca fiind publicitate mascata.
(3) Publicitatea destinata copiilor sau facand apel la copii trebuie sa evite prejudicierea intereselor acestora si sa tina seama de sensibilitatea lor deosebita, trebuind sa se conformeze urmatoarelor criterii:
a) sa nu recomande minorilor sa cumpere un produs, sa solicite un serviciu sau sa practice o activitate, bazandu-se pe lipsa de experienta si pe credulitatea lor;
b) sa nu incurajeze minorii sa-si convinga parintii sau alte persoane sa le cumpere respectivele bunuri sau servicii;
c) sa nu exploateze increderea pe care minorii o au in parinti, in profesori sau in alte persoane;
d) sa nu prezinte, in mod nejustificat, minori in situatii periculoase sau frizand vulgaritatea.
(4) Operatorii mijloacelor de comunicatie audiovizuala nu vor accepta din partea beneficiarului publicitatii nici o influenta asupra structurii si continutului programelor in care aceasta se insereaza.
(5) Publicitatea nu trebuie:
a) sa contina manifestari obscene, contrare bunelor moravuri;
b) sa aduca prejudicii demnitatii, onoarei si vietii particulare a persoanei;
c) sa incite la violenta, ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa ori sa includa discriminari bazate pe considerente de rasa, sex sau nationalitate;
d) sa stimuleze comportamente care ar putea aduce prejudicii sanatatii si sigurantei personale;
e) sa incurajeze comportamente care ar putea aduce prejudicii protectiei mediului inconjurator.
(6) Prezentarea publicitatii in programele de radio, de televiziune, precum si in programele proprii distribuite prin cablu se face in limba romana.
(7) Publicitatea nu trebuie sa faca uz de insemnele nationale, prin combinarea de culori, de semne grafice sau de sunete, care sa evoce drapelul sau imnul national al Romaniei.
ART. 2
Durata
(1) Timpul de transmisie consacrat publicitatii nu trebuie sa depaseasca 15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
Acest procent poate ajunge la 20%, daca publicitatea include oferte facute direct publicului pentru vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de servicii, cu conditia insa ca timpul consacrat publicitatii sa nu depaseasca 15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
(2) Timpul de transmisie consacrat publicitatii in interiorul unui interval de o ora nu trebuie sa depaseasca 20%.
Intervalul de o ora (60 de minute) se delimiteaza prin luarea in calcul a orei exprimate in numere intregi.
Pentru timpii de emisie situati in afara intervalelor orare intregi, durata publicitatii nu va depasi 20% din durata respectivei fractiuni orare.
(3) Formele de publicitate, cum sunt, ofertele facute direct pentru vanzarea, cumpararea sau inchirierea de produse si pentru furnizarea de servicii, nu trebuie sa depaseasca 5% din timpul zilnic de transmisie a programului.
ART. 3
Forma si prezentarea
(1) Publicitatea trebuie sa fie in mod clar identificabila si sa fie separata distinct de alte elemente ale serviciului de programe prin mijloace optice si/sau acustice. In principiu, publicitatea trbuie sa fie transmisa grupat.
Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent spoturile publicitare izolate, pentru care este insa obligatorie separarea lor de programul in care sunt inserate, prin realizarea unor ecrane neutre cu o durata de minimum o secunda.
(2) Publicitatea mascata - in sensul prezentei, in spatiul in care se realizeaza o emisiune, a unor produse sau marci comerciale, precum si prezentarea de servicii in cadrul acelei emisiuni, fara a fi anuntate ca fiind publicitate - este interzisa.
Prevederile alineatului precedent sunt aplicabile si in cazul in care, pentru produsele, marcile comerciale sau serviciile, prezentate intr-o emisiune prin natura acelei emisiuni, se fac si aprecieri privind calitatile, performantele sau avantajele conferite de acestea.
In cazul in care organizatorul unei transmisii nu poate conditiona efectuarea transmisiei sau a inregistrarii unei emisiuni, astfel incat sa se respecte prevederile alin. (1) al acestui articol, producatorul sau realizatorul acesteia va evita - prin alegerea incadraturilor si a unghiurilor de filmare si, in orice caz, prin renuntarea la filmarile in prim-plan sau in plan detaliu - prezentarea produselor, marcilor comerciale sau serviciilor, prezente sub o forma sau alta in cadrul acelei emisiuni.
(3) Publicitatea nu trebuie sa faca apel, nici vizual, nici oral, la persoane care prezinta in mod regulat jurnalele de stiri televizate sau programele de actualitati.
(4) Publicitatea subliminala nu este permisa.
ART. 4
Inserarea publicitatii
(1) Publicitatea trebuie sa fie inserata intre emisiuni. Sub rezerva unor conditii stabilite in alin. (2)-(5) ale acestui articol, publicitatea poate fi inserata si in timpul emisiunilor, astfel incat sa nu dauneze integritatii si valorii emisiunilor si in asa fel incat sa nu prejudicieze drepturile celor indreptatiti.
(2) In emisiunile compuse din parti autonome sau in emisiunile sportive si in spectacolele cu structura similara, cuprinzand pauze, publicitatea nu poate fi inserata decat intre partile autonome sau in pauze.
(3) Transmiterea de programe audiovizuale, cum ar fi lungmetrajele cinematografice si filmele concepute pentru televiziune (cu exceptia serialelor, foiletoanelor, emisiunilor de divertisment sau a documentarelor), cu o durata care depaseste 45 de minute, poate fi intrerupta o singura data la fiecare perioada completa de 45 de minute.
O alta intrerupere este permisa, daca durata totala a acestor programe este cu cel putin 20 de minute mai mare decat doua sau mai multe perioade complete de 45 de minute.
(4) Cand emisiunile, altele decat cele la care se refera alin. (2), sunt intrerupte de publicitate, intre sfarsitul si, respectiv, inceputul a doua grupaje publicitare sau autopublicitare, difuzate succesiv in interiorul emisiunii, trebuie sa se scurga o perioada de cel putin 20 de minute.
(5) Publicitatea nu poate fi inserata in transmiterea sau in retransmiterea serviciilor religioase.
Emisiunile de stiri, programele de actualitati, documentarele, emisiunile cu caracter religios si emisiunile pentru copii, a caror durata este mai mica de 30 de minute, nu pot fi intrerupte de publicitate. Cand aceste emisiuni au o durata de minimum 30 de minute, se aplica dispozitiile alineatelor precedente.
(6) Transmisiunile in direct ale unor evenimente sau manifestari politice, culturale, sportive etc., care au o desfasurare continua, nu pot fi intrerupte pentru inserare de publicitate, decat cu conditia unei intelegeri prealabile, scrise, intre partile interesate.
ART. 5
Publicitate pentru anumite produse
(1) Publicitatea pentru produsele din tutun nu este admisa.
(2) Publicitatea pentru bauturile alcoolice de orice fel este supusa urmatoarelor reguli:
a) nu trebuie sa se adreseze in special minorilor si nici o persoana care poate fi considerata minora nu trebuie sa fie asociata intr-o publicitate pentru consumul de bauturi alcoolice;
b) nu trebuie sa se asocieze consumul de alcool cu performante fizice sau cu conducerea automobilului;
c) nu trebuie sa sugereze ca bauturile alcoolice au proprietati terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ sau ca pot rezolva probleme personale;
d) nu trebuie sa incurajeze consumul de bauturi alcoolice sau sa dea o imagine negativa despre abstinenta sau despre sobrietate;
e) nu trebuie sa evidentieze intr-un mod nepotrivit continutul in alcool al bauturilor.
(3) In orele de maxima audienta, publicitatea pentru bauturi alcoolice este admisa, cu conditia de a nu fi insotita de gestul bautului.
Publicitatea pentru bauturi alcoolice nu va putea fi inserata in timpul emisiunilor destinate copiilor si al transmisiunilor sportive.
(4) Publicitatea pentru medicamentele si tratamentele medicale care nu se pot obtine decat prin retete medicale nu este admisa.
(5) Publicitatea pentru celelalte medicamente, tratamente si aparate medicale trebuie sa fie in mod clar identificabila ca atare, loiala, veridica si controlabila si trebuie sa se conformeze cerintei de a nu avea efecte periculoase pentru individ, fapt care va trebui sa fie atestat de Ministerul Sanatatii sau de un organism abilitat de catre Ministerul Sanatatii.
(6) Publicitatea pentru orice tip de arme, munitii, explozivi, metode si mijloace pirotehnice nu poate fi facuta decat cu aprobarea, pentru fiecare obiect al publicitatii, data de Ministerul de Interne.
(7) Publicitatea pentru filmele si pentru spectacolele interzise minorilor, precum si pentru filmele cu scene socante sau de extrema violenta nu este permisa decat in intervalul orar 00,00 - 5,00.
Publicitatea cu scop promotional privind programarea unor productii cinematografice sau a altor genuri de emisiuni din categoria celor erotice si a celor din categoria sexy, precum si a celor de o violenta excesiva nu va contine imagini si sunete de natura sa prejudicieze masurile de protectie a minorilor si nici nu va fi insotita de comentarii care sa sporeasca interesul acestora de a le viziona.
In caz contrar, difuzarea acestei publicitati este permisa numai in intervalul orar 00,00 - 5,00. Acest regim de difuzare se aplica si publicitatii pentru convorbirile telefonice erotice sau pentru convorbirile telefonice de natura sa exploateze lipsa de experienta si credulitatea minorilor.
ART. 6
Publicitate transfrontiera
(1) Pentru a evita distorsiunile de concurenta si afectarea sistemului propriu de radiodifuziune sonora si vizuala, mesajele publicitare radiodifuzate de posturi apartinand altor tari si care sunt retransmise in Romania nu trebuie sa contravina normelor prevazute in Conventia europeana pentru televiziunea transfrontiera.
(2) Dispozitiile alineatului precedent nu se aplica in cazurile in care Romania a incheiat acorduri bi- sau multi-laterale in acest domeniu cu tarile carora le apartin posturile de emisie in cauza.
ART. 7
Responsabilitati
(1) Raspunderea civila pentru continutul informatiei publicitare, transmisa prin mijloace de comunicare audiovizuale, revine, dupa caz:
* realizatorului;
* autorului;
* titularului licentei;
* proprietarului statiei radioelectrice si/sau al retelei de distributie prin care s-a facut publicitatea.
Aceasta raspundere cuprinde si responsabilitatea pentru respectarea reglementarilor privind drepturile de autor, protectia proprietatii intelectuale si protectia consumatorilor.
(2) Nerespectarea prezentelor norme se sanctioneaza, in functie de gravitatea faptelor, potrivit prevederilor <>cap. V din Legea audiovizualului nr. 48/1992 .
ART. 8
Publicitatea in cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu
(1) In cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu, prevederile prezentelor norme de vor aplica integral numai pentru difuzarea de programe de conceptie proprie.
(2) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a programelor audiovizuale difuzate pe cale radioelectrica, terestra sau prin satelit, responsabilitatile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt in sarcina organizatorului retransmisiei.
(3) La retransmisia prin retelele de distributie prin cablu a unor programe audiovizuale autorizate provenind din alte state, sunt obligatorii prevederile art. 6 alin. (1) si (2) din prezentele norme.
ART. 9
Dispozitii tranzitorii
Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, data pana la care isi fac efectul prevederile <>Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993 , cu modificarile si completarile ulterioare.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016