Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE nr. 443/C din 7 iulie 1999  pentru aplicarea   Ordonantei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notariala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE nr. 443/C din 7 iulie 1999 pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notariala

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 381 din 11 august 1999

ART. 1
(1) Actele şi serviciile notariale, care se îndeplinesc de cãtre notarii publici, sunt supuse taxelor de timbru prevãzute la <>cap. I din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 122/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 19 iunie 1998, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999.
(2) Potrivit Listei taxelor de timbru pentru actele şi serviciile notariale, prevãzute la <>cap. I din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , aceste taxe se clasifica în funcţie de natura actului întocmit (evaluabil sau neevaluabil în bani) sau a serviciului prestat, în trei categorii:
a) taxe de timbru în cota procentualã regresiva (descrescãtoare), pe transe de valoare în raport cu preţul ori cu evaluarea bunurilor imobile sau a masei succesorale, dupã caz, prevãzute la cap. I pct. 1 şi 20 din anexa la ordonanta;
b) taxe de timbru în cota fixa procentualã din preţul sau evaluarea bunurilor mobile şi imobile, altele decât cele prevãzute la lit. a), care nu pot fi mai mici de o anumitã valoare stabilitã în mod expres de ordonanta, prevãzute la cap. I pct. 6, 7 şi 9 din anexa la ordonanta;
c) taxe de timbru în suma fixa (exprimate în cifre absolute), pentru actele şi serviciile notariale al cãror obiect este neevaluabil în bani, prevãzute la <>cap. I pct. 2-5, 8, 10-19 şi 21 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(3) Actele notariale care se îndeplinesc şi serviciile ce se presteazã de cãtre notarii publici, de secretarii primãriilor, unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici, şi de cãtre unele instituţii sau agenţi economici sunt prevãzute la <>art. 8 şi 12 din Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificãrile ulterioare.
(4) Notarul public şi instituţiile prevãzute la alin. (3), care îndeplinesc acte notariale sau presteazã servicii supuse taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, încadreazã fiecare act sau serviciu în raport cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 şi stabilesc cuantumul taxei, pe care îl comunica în scris solicitantului în vederea achitãrii acesteia.
ART. 2
(1) Pentru actele notariale îndeplinite potrivit legii de cãtre secretarii primãriilor din comunele şi oraşele unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici se percep taxele de timbru în suma fixa, prevãzute la <>cap. I pct. 15 şi 16 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(2) Dacã actele notariale îndeplinite potrivit legii de cãtre secretarii primãriilor din comunele şi oraşele unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici, de unele instituţii sau de agenţi economici, se depun la aceştia, sunt scutite de plata taxelor de timbru potrivit <>art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
ART. 3
(1) Actele şi serviciile notariale prevãzute la <>cap. II din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 sunt scutite de plata taxelor de timbru.
(2) Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri de plata a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
(3) Depunerea comunicãrii privind aprobarea scutirii sau a inlesnirii la plata echivaleaza cu îndeplinirea obligaţiei prevãzute la <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(4) Aprobarea eşalonãrii sau a amânãrii la plata se face concomitent cu transmiterea adresei de debitare a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã organului fiscal în evidenta cãruia se afla debitorul şi care rãspunde de încasarea acesteia.
(5) Facilitãţile acordate de Ministerul Finanţelor se comunica direct persoanelor care le-au solicitat.
(6) Pentru a beneficia de scutirile sau înlesnirile la plata acordate, solicitantii actului sau ai serviciului notarial vor depune comunicarea, în original, la notarul public sau, dupã caz, la instituţiile prevãzute la art. 1 alin. (3) din prezentele norme.
ART. 4
(1) Taxele de timbru pentru activitatea notarialã se datoreazã de persoanele fizice şi de persoanele juridice care solicita îndeplinirea actelor şi a serviciilor notariale, cu excepţiile prevãzute de lege.
(2) În conţinutul încheierii prin care se constata îndeplinirea actului notarial se va face, în mod obligatoriu, menţiunea privind cuantumul taxei de timbru, tipul, seria, numãrul şi data documentului de încasare, organul emitent, dupã caz, numãrul comunicãrii privind acordarea unei scutiri sau înlesniri la plata şi instituţia care a aprobat-o, precum şi temeiul juridic al scutirii legale (<>cap. II din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 ).
(3) În toate cazurile, pe toate actele care se elibereazã se vor face menţiunile prevãzute la alin. (2).
(4) În cazul în care taxele de timbru pentru activitatea notarialã se încaseazã de cãtre notarul public, se va proceda conform art. 23 din prezentele norme.
(5) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se datoreazã anticipat, cu excepţia taxelor pentru efectuarea procedurii succesorale, care se stabilesc dupã întocmirea încheierii finale şi se achitã pana la eliberarea certificatului de moştenitor.
(6) În cazurile de suspendare a procedurii succesorale prevãzute la <>art. 78 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 36/1995 , dacã nu s-a fãcut dovada ca cei în cauza s-au adresat instanţei de judecata ori cei interesaţi n-au cerut repunerea pe rol în termen de 60 de zile a cauzei, notarul public va stabili provizoriu taxele de timbru şi le va comunica organelor fiscale în a cãror raza teritorialã îşi au domiciliul pãrţile, în vederea debitarii şi urmãririi lor la plata.
(7) Taxele de timbru asupra succesiunilor se datoreazã de fiecare moştenitor în raport cu partea sa de moştenire.
(8) Taxele de timbru achitate sau transmise spre încasare în cazul succesiunilor dezbãtute înainte de intrarea în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 rãmân valabile, chiar dacã eliberarea certificatului de moştenitor are loc dupã aceasta data.
ART. 5
(1) Autentificarea actelor între vii, translative ale dreptului de proprietate şi ale altor drepturi reale ce au ca obiect bunuri imobile, inclusiv constituirea ca aport la capitalul social a dreptului de proprietate sau a altui drept real asupra bunurilor imobile, se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi în actul autentic.
(2) Dacã exista o disproportie vãditã între valoarea declarata de pãrţi şi valoarea de circulaţie, în sensul ca valoarea declarata este mai mica decât valoarea stabilitã prin estimarile iniţiale determinate pe baza criteriilor tehnice întocmite la solicitarea camerei notarilor publici, iar pãrţile nu accepta taxarea la aceasta din urma valoare, notarul va amana autentificarea actului pana la stabilirea valorii de circulaţie prin expertiza.
(3) În vederea efectuãrii expertizei, notarul public va sesiza camera notarilor publici din circumscripţia Curţii de Apel în care îşi desfãşoarã activitatea. Efectuarea expertizei se va face la cererea şi pe cheltuiala camerei notarilor publici, pentru stabilirea valorii de circulaţie a bunului imobil în condiţiile <>art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 . În acest caz, autentificarea se taxeaza la valoarea astfel stabilitã.
(4) În cazul schimburilor de imobile, valoarea la care se percepe taxa de timbru este aceea a imobilului cu valoarea cea mai mare. Taxa se stabileşte potrivit <>cap. I pct. 1 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 . Sulta încasatã în limita diferenţei de valoare a imobilelor care fac obiectul schimbului nu se taxeaza.
(5) Se taxeaza la valoarea de circulaţie înstrãinarea construcţiilor sau a plantaţiilor situate pe terenul asupra cãruia s-a constituit un drept de superficie.
(6) La constituirea unui drept real imobiliar, altul decât dreptul de proprietate, şi anume: dreptul de uzufruct, dreptul de uz, dreptul de abitaţie, dreptul de servitute şi dreptul de superficie, taxa de timbru se stabileşte la valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea de circulaţie a imobilului.
(7) Contractele de ipoteca, ca acte de garanţie imobiliarã, care au fost taxate, pana la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 30/1999 , conform <>cap. I pct. 5 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , se considera acte valabil taxate.
(8) Pentru autentificarea renunţãrii la dreptul de uzufruct, dreptul de uz şi dreptul de abitaţie, taxa de timbru se stabileşte în condiţiile alin. (6).
(9) În cazul în care se înstrãineazã nudã proprietate şi fostul proprietar îşi rezerva dreptul de uzufruct, dreptul de uz sau dreptul de abitaţie, se taxeaza numai înstrãinarea nudei proprietãţi.
(10) La rezervarea uzufructului sau a altui drept real, înstrãinarea nudei proprietãţi se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 80% din valoarea de circulaţie a bunului.
ART. 6
(1) Autentificarea actelor de înstrãinare între vii a mijloacelor de transport cu tracţiune mecanicã se taxeaza la valoarea declarata de pãrţi în actul autentic, prin aplicarea la aceasta a cotei de 0,5% prevãzute la <>cap. I pct. 6 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 . Taxa astfel stabilitã nu poate fi mai mica decât taxa asupra mijloacelor de transport cu tracţiune mecanicã respective, stabilitã de cãtre organele fiscale teritoriale pe raza cãrora contribuabilii îşi au domiciliul sau sediul.
(2) Taxa stabilitã de organele fiscale teritoriale asupra mijloacelor de transport cu tracţiune mecanicã se comunica de cãtre acestea la cererea notarului public în termen de 7 zile de la înregistrarea solicitãrii.
ART. 7
(1) La autentificarea actelor notariale în care sunt cuprinse mai multe operaţiuni juridice, taxa se stabileşte pentru fiecare operaţiune juridicã în parte, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 , şi se percepe cumulat. În aceasta categorie se includ:
a) autentificarea actelor translative ale dreptului de proprietate imobiliarã şi ale altor drepturi reale în care figureazã procuratorul de fonduri, taxa se determina la valoarea de circulaţie a bunurilor care se înstrãineazã potrivit prevederilor <>cap. I pct. 1 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 şi ale art. 5 din prezentele norme, precum şi la valoarea fondurilor procurate prin donaţie sau împrumut, potrivit prevederilor <>cap. I pct. 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 ;
b) autentificarea actelor care conţin un contract de împrumut garantat cu ipoteca, taxa de timbru se suporta cumulat şi se compune din: cota de 0,5% aplicatã la suma împrumutatã, dar nu mai puţin de 25.000 lei (<>cap. I pct. 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 ) şi taxa fixa de 20.000 lei ipoteca (<>cap. I pct. 5 din anexa la ordonanta Guvernului nr. 12/1998 );
c) autentificarea actelor de lotizare (parcelare) a proprietãţii, în cuprinsul cãrora este inserat şi contractul de vânzare-cumpãrare, întreţinere, renta viagerã ori donaţie, dupã caz, taxa se va comune din: taxa fixa de 15.000 lei, taxa rezultatã din aplicarea cotei procentuale la valoarea (preţul) de circulaţie a bunului imobil sau a altui drept real care face obiectul înstrãinãrii şi, dupã caz, taxa de 0,5%, stabilite potrivit prevederilor <>cap. I pct. 1, 4 şi 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 şi ale art. 5 din prezentele norme;
d) autentificarea actelor constitutive ale societãţilor comerciale, precum şi a actelor de modificare (adiţionale) a acestora, care au ca obiect şi constituirea ca aport la capitalul social a dreptului de proprietate sau al altui drept real asupra bunurilor imobile, taxa se determina potrivit prevederilor <>cap. I pct. 1 şi 10 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 şi ale art. 5 din prezentele norme;
e) autentificarea actelor constitutive ale societãţilor comerciale, precum şi a actelor de modificare (adiţionale) a acestora, care au ca obiect şi constituirea ca aport la capitalul social a dreptului de proprietate sau a altui drept real asupra bunurilor mobile, taxa se determina potrivit prevederilor <>cap. I pct. 6 sau 9 şi 10 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , dupã caz, şi ale art. 12 din prezentele norme;
f) autentificarea procurii de vânzare care cuprinde şi recunoaşterea de cãtre mandantul vânzãtor a primirii preţului integral sau parţial, se taxeaza potrivit prevederilor <>cap. I pct. 8 şi 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 ;
g) autentificarea cesiunii de pãrţi sociale cuprinse în actul adiţional de modificare a actelor constitutive ale societãţilor comerciale, taxa de timbru se stabileşte distinct pentru cesiune şi pentru actul adiţional şi se percepe cumulat, potrivit prevederilor <>cap. I pct. 9 şi 10 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 ;
h) autentificarea unui înscris care cuprinde mai multe acte juridice supuse taxei de timbru în suma fixa (act de garanţii, cu mai multe relaţii de mandat în aceeaşi procura, mai mulţi declaranti în acelaşi act), care ar putea fi redactate şi autentificate separat, taxa se stabileşte distinct (în raport cu numãrul de mandanti - mandatari, garanţi, declaranti) şi se suporta cumulat de cãtre solicitantul serviciului notarial, potrivit prevederilor <>cap. I pct. 5, 8 sau 13 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , dupã caz;
i) autentificarea actelor translative de proprietate asupra bunurilor imobile, prin care se constituie privilegiul vânzãtorului pentru restul de preţ rãmas neachitat, la taxa prevãzutã la <>cap. I pct. 1 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , în raport cu valoarea de circulaţie a imobilului, se adauga taxa prevãzutã la <>cap. I pct. 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
ART.8
(1) Taxa de timbru pentru autentificarea actelor de donaţie între prezenţi se stabileşte potrivit prevederilor <>cap. I pct. 1, 6 sau 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(2) Pentru autentificarea actelor care cuprind numai oferta de donaţie se percepe taxa prevãzutã la <>cap. I pct. 13 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(3) Autentificarea actului de acceptare a donatiei unor bunuri, facuta printr-un înscris separat, se taxeaza în funcţie de valoarea bunului mobil sau imobil care face obiectul donatiei, în condiţiile prevederilor <>cap. I pct. 1, 6 şi 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , precum şi ale art. 5 şi 6 din prezentele norme.
ART. 9
Taxa de timbru se stabileşte şi se percepe o singura data, potrivit prevederilor <>cap. I pct. 1, 6 sau 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , pentru unele categorii de acte cum sunt:
a) autentificarea actelor de donaţie care cuprind clauza întoarcerii bunurilor dãruite, în condiţiile art. 825 din Codul civil;
b) autentificarea actelor de donaţie care cuprind şi clauza revocãrii acesteia, în condiţiile art. 829 din Codul civil;
c) autentificarea actului prin care nudul proprietar înstrãineazã bunul sau, iar uzufructuarul renunţa la dreptul de uzufruct, în condiţiile art. 561 din Codul civil;
d) în cazul înstrãinãrii bunului de cãtre mai mulţi proprietari cãtre o singura persoana sau în cazul în care o singura persoana înstrãineazã un bun cãtre mai multe persoane în coproprietate;
e) autentificarea înstrãinãrii construcţiei aflate pe terenul concesionat sau dat în folosinta.
ART. 10
Autentificarea contractelor de comodat se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5% prevãzute la <>cap. I pct. 7 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 la valoarea declarata de pãrţi a bunurilor împrumutate în scopul folosirii. Taxa astfel stabilitã nu poate fi mai mica de 25.000 lei.
ART. 11
Autentificarea contractelor de închiriere de bunuri se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5% prevãzute la <>cap. I pct.7 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 la cuantumul chiriei declarate de pãrţi pe durata contractului de închiriere. Taxa astfel stabilitã nu poate fi mai mica de 25.000 lei.
ART. 12
Autentificarea oricãror alte acte de înstrãinare, al cãror obiect este evaluabil în bani, necuprinse în <>cap. I pct. 1 - 8 sau 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5% din valoarea declarata de pãrţi. Taxa astfel stabilitã nu poate fi mai mica de 25.000 lei. În aceasta categorie se cuprind:
a) autentificarea contractului de vânzare-cumpãrare de bunuri mobile;
b) autentificarea contractului de împrumut;
c) autentificarea contractului de întreţinere care are ca obiect înstrãinarea de bunuri mobile;
d) autentificarea antecontractului de vânzare-cumpãrare (promisiunea bilaterala de vânzare) pentru bunuri mobile sau imobile; taxarea se stabileşte la valoarea partii din preţ achitate; taxa de timbru astfel achitatã pentru autentificarea antecontractului de vânzare-cumpãrare se deduce din taxa de timbru datoratã la autentificarea contractului de vânzare-cumpãrare;
e) autentificarea contractului de schimb mobiliar (taxarea se face la valoarea bunului cu valoarea cea mai mare);
f) autentificarea contractului de arendare;
g) autentificarea declaraţiei prin care beneficiarul obligaţiei din contractul de întreţinere renunţa la executarea ei;
h) autentificarea declaraţiei prin care se recunoaşte primirea diferenţei de preţ consemnate într-un act de înstrãinare de bunuri mobiliare sau imobiliare;
i) autentificarea convenţiei prin care se achitã drepturi de creanta rezultate din acte anterioare (contract de împrumut, contract de comodat etc.);
j) autentificarea oricãror alte acte de înstrãinare al cãror obiect este evaluabil în bani, necuprinse la lit. a) - i).
ART. 13
(1) Autentificarea contractelor care cuprind clauze cu privire la renta viagerã şi la obligaţia de întreţinere pe viata se taxeaza, dupã caz, la valoarea rentei sau a întreţinerii convenite de pãrţi pe o perioada de 10 ani.
(2) Dacã valoarea bunului imobil transmis drept contraprestatie depãşeşte valoarea rentei viagere sau întreţinerii calculate potrivit alin. (1), taxa se stabileşte la valoarea de circulaţie a acestui bun, prevãzutã la <>art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 şi la cap. I pct. 1 din anexa.
(3) În cazul în care contraprestatia rentei viagere sau întreţinerii calculate în condiţiile alin. (1) are ca obiect transmiterea unui bun mobil cu o valoare mai mare, taxa se stabileşte potrivit prevederilor <>art. 4 alin. (2) sau (3) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 şi ale cap. I pct. 6 sau 9 din anexa la ordonanta.
ART. 14
Autentificarea actelor pentru cesiuni de drepturi de orice fel, dacã sunt evaluabile în bani, se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5% prevãzute la <>cap. I pct. 9 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 la valoarea drepturilor cesionate. Taxa astfel stabilitã nu poate fi mai mica de 25.000 lei.
ART.15
(1) Taxele asupra succesiunilor se stabilesc la valoarea întregului activ succesoral, care cuprinde bunurile mobile şi imobile, din care se scade pasivul succesoral, dovedit prin înscrisuri, potrivit prevederilor lit. A din nota de la cap. I pct. 20 din anexa la ordonanta.
(2) Pentru cheltuielile de inmormantare (care fac parte din pasivul succesoral) pana la 2.000.000 lei nu sunt necesare dovezi scrise pentru moştenitorii care au suportat aceste cheltuieli.
(3) În cazul succesiunilor, evaluarea bunurilor imobile se face în funcţie de valoarea declarata de moştenitori. Dacã valoarea declarata este mai mica decât valoarea stabilitã prin estimarile iniţiale efectuate la solicitarea camerelor notarilor publici, aceasta reprezintã o vãditã disproportie fata de valoarea de circulaţie potrivit <>art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 . În acest caz, notarul public va solicita efectuarea expertizei în condiţiile art. 5 alin. (3) din prezentele norme. Evaluarea bunurilor mobile se face în funcţie de valoarea declarata de pãrţi, dar nu mai puţin de 25.000 lei, potrivit lit. B din nota de la <>cap. I pct. 20 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(4) Certificatul de moştenitor se va elibera fiecãrui moştenitor numai dupã ce acesta face dovada achitãrii integrale a taxei de timbru în conformitate cu prevederile cap. I pct. 20 din anexa la ordonanta.
ART. 16
(1) Taxele asupra succesiunilor se reduc cu 50% în cazul în care sunt datorate de descendenţi, ascendenţi, colaterali privilegiaţi sau de soţul supravieţuitor, dacã activul succesoral este alcãtuit numai din casa de locuit cu anexele gospodãreşti şi terenul aferent, locurile de veci şi certificatele de acţionar, conform prevederilor lit. C din nota de la <>cap. I pct. 20 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 .
(2) Sub incidenta prevederilor alin. (1) se cuprinde în activul succesoral, orice construcţie cu destinaţie de locuinta, împreunã cu anexele gospodãreşti, terenul aferent acestora, curtea şi gradina [<>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 18/1991 , republicatã], sau, dupã caz, apartamentul şi anexele sale (boxa, garaj etc.) cu cota indivizã din terenul aferent, precum şi certificatul de acţionar, dreptul de concesiune asupra locului de veci.
ART. 17
(1) Nu se datoreazã taxa de timbru pentru succesiunile ce revin descendenţilor minori lipsiţi de venituri proprii, dacã activul succesoral cuprinde numai casa de locuit cu anexele gospodãreşti şi terenul aferent, locurile de veci şi certificatele de acţionar.
(2) Dispoziţiile art. 16 alin. (2) din prezentele norme se aplica în mod corespunzãtor şi succesiunilor ce revin descendenţilor minori mentionati la alin. (1).
(3) În cazul în care descendenţii minori prevãzuţi la alin. (1) vin la succesiune în concurs cu alţi moştenitori, beneficiul scutirii se aplica numai moştenitorilor minori.
(4) În cazul succesiunilor ce revin descendenţilor minori prevãzuţi la alin. (1), dovada inexistentei veniturilor proprii se face cu certificate de evidenta fiscalã, depozitii de martori şi orice alte mijloace de proba. Nu vor fi considerate venituri proprii, în înţelesul alin. (1), pensia de întreţinere, pensia de urmaş, alocaţia de stat pentru copii, ajutoarele ocazionale şi darurile manuale.
ART. 18
(1) Reluarea procedurii succesorale în condiţiile <>art. 86 alin. (2) din Legea nr. 36/1995 , în vederea completãrii încheierii finale cu bunuri omise din masa succesoralã, se taxeaza la valoarea bunurilor cuprinse în certificatul de moştenitor suplimentar, potrivit prevederilor cap. I pct. 20 din anexa la ordonanta şi ale art. 4 alin. (6) din prezentele norme.
(2) Dacã moştenitorii au beneficiat de reducerea sau scutirea taxei de timbru în condiţiile prevãzute la nota de la <>cap. II lit. b 1 ), dupã caz, din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , în cazul reluarii procedurii succesorale în condiţiile alin. 1, taxa de timbru se va recalcula la valoarea globalã a masei succesorale intregita cu valoarea bunurilor declarate ulterior şi se va suporta integral. Din cuantumul total al taxei de timbru astfel calculate se va deduce, dupã caz, suma plãtitã iniţial.
ART. 19
Pentru moştenirile succesive prevãzute la <>art. 10 lit. b) din Legea nr. 36/1995 şi la art. 83 din regulamentul de aplicare a acestei legi, se va determina activul net succesoral, moştenitorii fiecãrui defunct fiind obligaţi sa plãteascã taxa de timbru aferentã fiecãruia, cu excepţiile prevãzute de lege, care se va incasa cumulat în condiţiile prevederilor art. 15 coroborate cu cele ale art. 4 alin. (6) din prezentele norme.
ART. 20
(1) Notarul public este obligat sa aducã la cunostinta pãrţilor prevederile <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , precum şi ale <>art. 12 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi sa insereze în actul pe care îl redacteazã declaraţia pãrţilor ca au luat cunostinta despre conţinutul acestor dispoziţii legale. În cazul în care actele de înstrãinare a imobilelor sunt redactate de o alta persoana, potrivit legii notarul public va refuza autentificarea lor, dacã nu cuprind aceasta declaraţie.
(2) În situaţia în care actul se încheie ca urmare a intermedierii realizate de cãtre o agenţie imobiliarã, situaţie confirmatã şi declarata de pãrţi, notarul public va cere acestora şi, dupã caz, reprezentanţilor agenţiei, ca o data cu documentaţia necesarã autentificãrii sa depunã şi o copie de pe convenţia încheiatã de pãrţi cu agenţia, sau între pãrţi, prin intermediul agenţiei. În situaţia în care pãrţile sau reprezentantul agenţiei nu vor depune copia solicitatã, notarul public va refuza autentificarea actului.
ART. 21
(1) Sunt nule vânzãrile prin care pãrţile se înţeleg printr-un act secret sa se plãteascã un preţ mai mare decât cel declarat în actul autentic, precum şi contractele de închiriere ce au ca obiect un bun imobil prin care pãrţile au convenit, printr-un act secret, sa se plãteascã o chirie mai mare decât cea declarata în actul autentic care se înregistreazã la organul fiscal teritorial.
(2) Nulitatea prevãzutã la alineatul precedent se extinde atât asupra actului secret, cat şi asupra actului autentic. Nulitatea se constata oricând de instanta de judecata competenta, la cererea oricãrei persoane interesate. De asemenea, nulitatea poate fi invocatã de instanta de judecata din oficiu sau de cãtre procuror.
(3) Taxele de timbru plãtite pentru actele autentice prevãzute la <>art. 6 alin. (1) - (3) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 nu se restituie.
ART. 22
(1) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se plãtesc în numerar sau prin virament în contul bugetului de stat.
(2) Taxele de timbru pentru activitatea notarialã se încaseazã în contul bugetului de stat, astfel:
a) la unitãţile trezoreriei statului, în contul 20.17.01.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã";
b) în sectoarele 4 şi 5 din municipiul Bucureşti şi în judeţul Ilfov, unde nu funcţioneazã trezorerii ale statului, la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele respective, în contul 60.17 X 12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã", pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor 4 şi 5 sau a Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, dupã caz.
(3) Sumele prevãzute la alin. (2), care vor fi comunicate în scris de cãtre notarul public sau de instituţiile prevãzute la art. 1 alin. (3), se depun cu înscrierea elementelor specifice taxei de timbru pentru activitatea notarialã (numãrul actului - dosarului -, numele şi prenumele plãtitorului, nominalizarea prestatorului serviciului etc.), menţionate la art. 23 alin. (1) lit. d).
(4) Încasarea în contul bugetului de stat a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã se efectueazã astfel:
a) persoanele fizice plãtesc în numerar taxele de timbru pentru activitatea notarialã la casieriile trezoreriei statului sau la unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni, dupã caz.
Pentru sumele depuse se elibereazã persoanelor fizice chitanţe care constituie dovada plãţii.
Unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni înregistreazã în borderou încasãrile pe baza chitantelor eliberate, în conturile precizate la alin. (2);
b) persoanele juridice plãtesc taxele de timbru notariale în numerar sau prin virament, în contul bugetului de stat prevãzut la art. 22 alin. (2) lit. a), la unitatea trezoreriei statului în raza cãreia îşi au sediul fiscal.
(5) Copia de pe ordinul de plata, vizata de trezoreria statului, respectiv copia de pe chitanţa eliberata de casieria trezoreriei statului sau de unitatea Casei de Economii şi Consemnaţiuni, vizata pentru conformitate de notarul public, constituie dovada plãţii şi se anexeazã la actele notariale.
(6) Sumele încasate de cãtre unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sunt virate în contul trezoreriei statului sau al administraţiilor financiare (în sectoarele 4 şi 5 din municipiul Bucureşti) şi al Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, dupã caz, la aceleaşi termene la care se vireazã şi celelalte venituri bugetare, conform convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor.
ART. 23
(1) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se pot incasa şi de cãtre notarul public, personal sau printr-un salariat anume desemnat de acesta din cadrul biroului notarial, care are obligaţia de a le vãrsa la bugetul de stat, scop în care se procedeazã astfel:
a) notarii publici solicita organului financiar teritorial eliberarea de chitantiere în vederea încasãrii taxelor notariale de timbru;
b) organele financiare teritoriale elibereazã chitantiere tip. M.F., care reprezintã documente cu regim special. Modelul, caracteristicile, modul de tipãrire, utilizare, difuzare şi pãstrare a chitantierelor tip M.F. sunt prevãzute în anexa nr. 1b) la <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.801/1995 ;
c) organizarea evidentei eliberãrii şi folosirii chitantierelor se va face de cãtre organul fiscal teritorial în raza cãruia îşi are domiciliul fiscal biroul notarial, cu respectarea normelor prevãzute pentru agenţii fiscali;
d) la încasarea sumei, notarul public sau persoana din cadrul biroului notarial desemnatã de cãtre acesta va elibera plãtitorilor chitanţe. Chitanţa se întocmeşte în doua exemplare la indigo şi cuprinde: numele, prenumele şi domiciliul plãtitorului, denumirea actului sau serviciului notarial pentru care s-a încasat taxa de timbru, suma în cifre şi litere care reprezintã taxa de timbru, data încasãrii, semnatura şi ştampila emitentului, semnatura plãtitorului;
e) originalul chitanţei se da plãtitorului, iar cel de-al doilea exemplar rãmâne la cotorul chitantierului, ce va fi predat organelor fiscale teritoriale pe mãsura consumarii chitantierelor.
(2) Menţiunea privind încasarea taxelor de timbru pentru actele şi serviciile notariale se va înscrie în:
a) conţinutul încheierii notariale care constata efectuarea actului notarial, potrivit art. 4 alin. (2) din prezentele norme;
b) în borderoul zilnic de încasãri al taxelor notariale de timbru, care se întocmeşte potrivit anexei la prezentele norme.
(3) Sumele încasate zilnic se depun a doua zi la casieria trezoreriei statului sau la unitatea bãncii comerciale, dupã caz, din localitatea în care biroul notarial îşi are domiciliul fiscal.
(4) Încasãrile efectuate în ultima zi de lucru a sãptãmânii sau lunii, precum şi cele efectuate în zilele de sambata, duminica şi de sarbatori legale, se depun la casieria trezoreriei statului sau a bãncii comerciale, dupã caz, în prima zi lucrãtoare.
(5) Chitanţa care atesta depunerea sumelor potrivit alin. (3) şi (4) se ataşeazã la borderoul zilnic, care atesta totalul sumelor încasate într-o zi. Borderourile şi chitanţele anexate se pãstreazã în mape numerotate pe ani în arhiva biroului notarial. Termenul de pãstrare este termenul de prescripţie prevãzut de lege pentru executarea creanţelor bugetare.
(6) Nedepunerea sumelor la termenele prevãzute la alin. (3) şi (4) se sancţioneazã potrivit reglementãrilor legale privind executarea creanţelor bugetare.
ART. 24
(1) Taxele de timbru achitate în numerar sau prin ordin de plata, cu excepţia celor prevãzute la art. 21 alin. (3), la cererea persoanei îndreptãţite, se compenseazã cu alte obligaţii din impozite şi taxe datorate de aceasta sau se restituie, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) dacã se refuza autentificarea unui act în condiţiile prevederilor art. 6 alin. 4 şi ale <>art. 51 lit. d) din Legea nr. 36/1995 ;
b) când taxa plãtitã nu era datoratã;
c) dacã s-a plãtit mai mult decât cuantumul legal.
(2) Cererea se adreseazã şi va fi depusa la unitatea trezoreriei în contul cãreia s-a fãcut plata, în termen de cel mult 5 ani de la data încheierii anului financiar în care a luat naştere dreptul la compensare sau la restituire, împreunã cu dovada emisã de notarul public cu privire la îndeplinirea condiţiei prevãzute la alin. (1) şi a sumei ce urmeazã a se restitui.
(3) De la data la care actul a fost întocmit ori serviciul notarial a fost prestat, taxele de timbru legal achitate, în condiţiile şi în cuantumul prevãzut de lege, nu se restituie.
ART. 25
(1) În cazul neachitarii taxelor de timbru în întregime, partea care suporta plata taxei de timbru va fi obligatã la plata taxelor ori a diferenţelor pana la cuantumul taxei legale datorate.
(2) Executarea silitã a taxelor de timbru date în debit se efectueazã de organele de executare ale unitãţilor teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor, în a cãror raza teritorialã îşi are sediul sau domiciliul debitorul, potrivit legislaţiei privind urmãrirea şi executarea veniturilor bugetare.
(3) Termenul de prescripţie la stabilirea taxelor de timbru sau a diferenţelor de taxe de timbru este de 5 ani de la data întocmirii actului sau prestãrii serviciului notarial potrivit <>art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 26
Controlul privind modul de stabilire şi încasare a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã se efectueazã potrivit dispoziţiilor prevãzute de legislaţia privind controlul fiscal.
ART. 27
Contestaţiile privind modul de stabilire şi percepere a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor care se aplica în materie fiscalã.
ART. 28
(1) Notarii publici vor comunica, pe baza datelor consemnate în registrele notariale şi în evidenta contabila, o data cu situaţia statistica lunarã la camera notarilor publici şi la organele fiscale teritoriale, suma totalã perceputã cu titlu de taxe de timbru, pentru activitatea notarialã.
(2) Uniunea Nationala a Notarilor Publici va comunica Ministerului Justiţiei trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmãtoare pentru trimestrul precedent, sumele centralizate pe ţara ale taxelor de timbru, percepute pentru activitatea notarialã.
ART. 29
Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se fac venit la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei, în condiţiile şi cu destinaţia prevãzute de <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 30
(1) Ministerul Finanţelor va comunica lunar Ministerului Justiţiei situaţia pe conturi a încasãrii taxelor pentru activitatea notarialã şi va pune la dispoziţie acestui minister încasãrile din taxele de timbru pentru activitatea notarialã.
ART. 31
Ministerul Justiţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor, poate propune Guvernului actualizarea taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, în funcţie de rata inflaţiei.
ART. 32
Prezentele norme metodologice se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. La data publicãrii acestora Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, nr. 618/1998, se abroga.

p. Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Gheorghe Mocuta,
secretar de stat
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016