Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE nr. 315 din 5 aprilie 1999  privind emisiunea de certificate de trezorerie catre populatie prin unitatile trezoreriei statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE nr. 315 din 5 aprilie 1999 privind emisiunea de certificate de trezorerie catre populatie prin unitatile trezoreriei statului

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: ACT INTERN
I. Norme cu caracter general

1. Deficitul bugetului de stat aprobat prin lege se finanţeazã în cursul execuţiei şi din împrumuturi de stat lansate cãtre populaţie sub forma certificatelor de trezorerie.
Prin acest sistem statul urmãreşte protejarea economiilor bãneşti ale populaţiei de riscurile din fluctuatiile economiei de piata, garantand rambursarea la scadenta a sumelor subscrise şi plata dobânzilor aferente care se situeaza la un nivel acoperitor fata de gradul inflaţiei.
2. Activitatea privind emisiunea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, mecanismele de încasare, rambursare, plata dobânzilor şi contabilitatea operaţiunilor se elaboreazã şi coordoneazã de cãtre Direcţia Generalã a Trezoreriei din cadrul Ministerului Finanţelor, potrivit prezentelor norme metodologice.

II. Organizarea activitãţii privind emisiunea
certificatelor de trezorerie

2.1. Direcţia Generalã a Trezoreriei din cadrul Ministerului Finanţelor coordoneazã intreaga activitate de emisiune a certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, prin organizarea unui compartiment distinct, cu atribuţii speciale şi anume:
a) stabileşte formele de emisiune a certificatelor de trezorerie şi anume: materializate şi nematerializate;
b) elaboreazã prospectul de emisiune a certificatelor de trezorerie, precum şi proiectul ordinului ministrului finanţelor de aprobare a prospectului;
c) concepe forma şi structura certificatelor de trezorerie materializate, elementele de identificare şi de gestiune şi asigura tipãrirea acestora în timp util, inclusiv repartizarea acestora şi gestionarea de trezoreria centrala şi de direcţiile judeţene de trezorerie;
d) asigura publicitatea lansãrii emisiunii certificatelor de trezorerie cãtre populaţie;
e) elaboreazã şi asigura aplicarea mecanismelor de încasare, rambursare, plata dobânzilor şi contabilitatea operaţiunilor într-un cadru unitar pe întregul sistem al trezoreriei statului;
f) examineazã evoluţia dobânzilor pasive în lei practicate de bãncile comerciale la depozitele persoanelor fizice şi juridice în funcţie de care se stabileşte strategia nivelului ratelor dobânzilor ce se acorda certificatelor de trezorerie şi le supune aprobãrii conducerii Ministerului Finanţelor;
g) organizeazã sistemul informaţional privind urmãrirea emisiunii certificatelor de trezorerie, încasarea, rambursarea, plata dobânzilor s.a. şi prezintã informãri conducerii ministerului;
h) integreaza certificatele de trezorerie vândute populaţiei şi altor persoane juridice în sistemul împrumuturilor pentru finanţarea deficitului bugetului de stat, respectiv a datoriei publice interne - evidenta tehnic, operativã şi contabila prin sistemul informaţional -;
i) elaboreazã lucrãri de sinteza privind emisiunile de certificate de trezorerie, rezultatele obţinute şi problemele care sunt de soluţionat;
j) asigura deschiderea creditelor bugetare din bugetul de stat pentru plata dobânzilor aferente certificatelor de trezorerie ajunse la scadenta;
k) elaboreazã şi transmite precizãri la unitãţile trezoreriilor locale cu privire la efectuarea operaţiunilor privind emisiunile de certificate de trezorerie cãtre populaţie.
2.2. La direcţiile de trezorerie judeţene şi a Municipiului Bucureşti se înfiinţeazã un serviciu distinct "Titluri şi certificate de trezorerie" care are urmãtoarele atribuţii:
a) aplicarea stricta a Normelor metodologice ale Ministerului Finanţelor cu privire la derularea prin unitãţile trezoreriei statului a operaţiunilor legate de certificatele de trezorerie emise;
b) dispune mãsuri pentru organizarea la trezoreriile din subordine a operaţiunilor privind vânzarea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, inclusiv a rãscumpãrãrii şi plãţii dobânzilor, în condiţii de siguranta şi securitate;
c) iniţiazã acţiuni pentru informarea populaţiei cu privire la emisiunile certificatelor de trezorerie şi pentru stimularea persoanelor fizice de a subscrie, potrivit precizãrilor Ministerului Finanţelor.
d) supravegheazã permanent la trezoreriile subordonate activitatea de vânzare a certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, precum şi modul de încasare a sumelor, rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie, calculul şi plata dobânzilor, întocmirea documentelor, conducerea evidentelor operative şi contabile şi propune mãsuri pentru eliminarea neajunsurilor constatate;
e) înregistreazã în evidenta cu regim special certificatele de trezorerie primite de la trezoreria centrala, a celor distribuite pe subunitati cat şi a celor restituite din diferite cauze;
f) întocmeşte situaţiile de raportare, privind vânzarea şi rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, precum şi plata dobânzilor pe structura şi termenele stabilite de prezentele norme metodologice;
g) întocmeşte rapoarte cu privire la modul de derulare a operaţiunilor aferente emisiunilor certificatelor de trezorerie;
h) asigura instruirea personalului trezoreriilor statului în legatura cu operaţiunile legate de certificatele de trezorerie.
2.3. La nivelul trezoreriilor municipiilor resedinta de judeţ şi al sectoarelor Municipiului Bucureşti se înfiinţeazã un serviciu "Titluri şi certificate de trezorerie", iar la celelalte municipii un birou "Titluri şi certificate de trezorerie" care asigura efectuarea operaţiunilor de încasare a contravalorii certificatelor de trezorerie, a rãscumpãrãrii acestora, calculul şi plata dobânzilor, asigurarea contabilitãţii certificatelor de trezorerie şi de depozit, întocmirea balantelor de verificare, precum şi celelalte lucrãri prevãzute de normele Ministerului Finanţelor.
2.4. Trezoreriile statului municipale şi orãşeneşti au obligaţia de a organiza încasarea sumelor din vânzarea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, precum şi rãscumpãrarea acestora prin ghisee încadrate cu inspectori de specialitate (referenţi) şi casieri special împuterniciţi pentru perioada în care are loc vânzarea certificatelor de trezorerie, rãscumpãrarea în funcţie de volumul vânzãrilor, numãrul beneficiarilor s.a.
2.5. Ca regula generalã, conducerile trezoreriilor statului vor exercita permanent controlul zilnic asupra operaţiunilor de încasãri şi plati care privesc emisiunile de certificate de trezorerie, modul de asigurare a integritãţii sumelor încasate, precum şi înregistrarea zilnica în contabilitate a operaţiunilor respective.

III. Emisiunea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie

3.1. Certificatele de trezorerie pentru populaţie se pot emite în doua forme şi anume:
a) certificate de trezorerie în forma materializata pe suport de hârtie, (anexa nr.1) în care, valoarea, scadenta, dobanda şi celelalte elemente, precum şi forma acestora se stabilesc de cãtre Ministerul Finanţelor, Direcţia Generalã a Trezoreriei.
Certificatele de trezorerie cãtre populaţie în forma materializata se emit nominal şi la purtãtor, care vor avea condiţii speciale de siguranta.
Certificatele de trezorerie se tiparesc în mod centralizat la Regia Autonomã - Imprimeria Nationala şi se repartizeazã din dispoziţia Direcţiei Generale a Trezoreriei, direcţiilor de trezorerie judeţene şi a municipiului Bucureşti în funcţie de necesitaţi şi se gestioneazã potrivit regulilor aprobate pentru formularele cu regim special.
Evidenta certificatelor de trezorerie se asigura de cãtre toate trezoreriile statului pe Registrul model anexa nr.11.
b) certificate de trezorerie în forma dematerializatã, adicã, pe baza de conturi deschise pe beneficiari şi anume:
- Titularii subscriu la emisiunea titlurilor prin depunerea sumelor la caseria trezoreriei statului, primind în schimb chitanţa ca document justificativ, care atesta cumpãrarea certificatelor de trezorerie.
- În contabilitatea trezoreriei se deschid conturi contabile pentru fiecare emisiune de certificate de trezorerie pentru populaţie, cu desfãşurarea în conturi analitice deschise pe fiecare persoana fizica.
Conturile analitice se formeazã din codul contului contabil, codul emisiunii şi codul numeric personal.
Conducerea evidentei analitice se asigura pe baza unui program informatic care completeazã programul Trezor.
3.2. Certificatele de trezorerie pentru populaţie se lanseaza prin emisiuni distincte, individualizate prin codul emisiunii, termenele de începere şi închidere ale emisiunii, potrivit prospectului de emisiune.
Codul emisiunii reprezintã element de referinta în gestionarea şi contabilizarea fiecãrei emisiuni şi este stabilit în prospectul de emisiune.
3.3. Certificatele de trezorerie se emit în valori nominale diferite (1,0 milion lei, 5 milioane lei, etc.) precum şi pe scadente, prevãzute în prospectul de emisiune, care pot fi:
- termen 90 zile
- termen 180 zile
- termen 360 zile
- termen peste un an
3.4. Emisiunile certificatelor de trezorerie pot fi cu data fixa sau deschise (în mai multe zile consecutive).
Prin data fixa se înţelege ziua în care certificatele de trezorerie se pun în vânzare iar operaţiunile de încasãri se încheie în aceiaşi zi.
Emisiune deschisã reprezintã punerea spre vânzare a certificatelor de trezorerie în mai multe zile consecutive, limitatã la o anumitã perioada de timp stabilitã în prospectul emisiunii. De exemplu, pentru emisiunea deschisã de certificate de trezorerie pe o perioada de 5 zile începând cu ziua de 15 aprilie 1999, se efectueazã încasãri în zilele 15, 16, 17, 18 şi 19 când se inchid operaţiunile de vânzare.
În cazul emisiunii deschise, data scadentei se stabileşte începând cu ziua în care a avut loc încasarea la casierie a contravalorii certificatelor de trezorerie.
3.5. Prospectul de emisiune a certificatelor de trezorerie pentru populaţie se elaboreazã de cãtre Ministerul Finanţelor - Direcţia Generalã a Trezoreriei şi cuprinde, în principal, elemente cu privire la:
- baza legalã a emisiunii
- forma emisiunii materializata sau dematerializatã
- codul şi data emisiunii
- valoarea nominalã a emisiunii
- valoarea nominalã a certificatelor de trezorerie, pe termen de 90; 180 şi 360 zile;
- rata dobânzii
- data scadentei (zi lucrãtoare)
- închiderea emisiunii (zi lucrãtoare)
- condiţii de rãscumpãrare
Prospectul de emisiune se aproba prin ordin al ministrului finanţelor şi se publica în Monitorul Oficial.
3.6. Direcţia Generalã a Trezoreriei transmite prospectul de emisiune a certificatelor de trezorerie aprobat prin ordin al ministrului finanţelor Direcţiilor de trezorerie judeţene şi a Municipiului Bucureşti, inclusiv sectoarele acestuia, în vederea lansãrii emisiunilor certificatelor de trezorerie.
3.7. închiderea emisiunii certificatelor de trezorerie are loc la ora şi ziua prevãzutã în prospectul de emisiune.

IV. Încasarea sumelor provenite din vânzarea
certificatelor de trezorerie cãtre populaţie prin
casieria trezoreriei statului

4.1. Trezoreriile statului care funcţioneazã la nivelul municipiilor şi oraşelor au obligaţia sa organizeze încasarea din vânzarea certificatelor de trezorerie astfel:
a) încasarea contravalorii certificatelor de trezorerie se efectueazã prin ghisee de casierie organizate în incinta trezoreriei statului, în spaţii special amenajate dupã regulile operaţiunilor în numerar.
Activitatea de vânzare, încasare şi rãscumpãrare a certificatelor de trezorerie, plata dobânzilor se efectueazã de cãtre casieri împreunã cu inspectorii de specialitate (referenţii) afectaţi acestei activitãţi sub controlul ierarhic superior organizat în fiecare trezorerie.
În municipiile resedinta de judeţ, unde se înregistreazã o afluenta mai mare de cumpãrãtori de certificate de trezorerie şi pentru evitarea aglomeratiei, conducerea trezoreriei va detasa şi alţi casieri care sunt folosiţi în prezent la încasarea impozitelor şi taxelor.
b) asigura la toate ghiseele certificate de trezorerie în vederea vânzãrii cãtre populaţie, precum şi celelalte formulare specifice acestei acţiuni.
c) casierii şi inspectorii de specialitate (referenţii) care efectueazã încasãri din vânzarea certificatelor de trezorerie vor fi instruiti temeinic în legatura cu operaţiunile pe care le executa, întocmirea documentelor, a registrelor, încheierea operaţiunilor de casierie şi jurnalului de casa.
4.2. Încasarea contravalorii certificatelor de trezorerie de la persoane fizice prin ghiseul casieriei trezoreriei, se deruleazã astfel:
a) Inspectorii de specialitate (referenţii) primesc sub semnatura, un numãr suficient de carnete de certificate de trezorerie, pe valori nominale şi scadente de la compartimentul care conduce evidenta formularelor cu regim special, cu aprobarea conducerii trezoreriei.
Inspectorii de specialitate (referenţii) pun în vânzare certificatele de trezorerie la cererea persoanelor fizice procedând astfel:
Certificatul de trezorerie în valoarea şi scadenta solicitatã, corespunzãtor prospectului de emisiune se completeazã citeţ (cu pix negru) cu urmãtoarele date:
- codul emisiunii indicat în prospectul de emisiune se înscrie în spaţiul special prevãzut în formular;
- numele şi prenumele persoanei fizice, precum şi celelalte elemente de identificare;
- data încasãrii contravalorii certificatelor de trezorerie la rubrica - începând din data de.......;
- data rãscumpãrãrii se stabileşte în zile calendaristice, începând cu ziua încasãrii contravalorii certificatului de trezorerie şi pana la data implinirii termenului de 90, 180 şi respectiv 360 zile inclusiv;
- dobanda în procent este cea prevãzutã în prospectul de emisiune;
- dobanda în suma absolutã se înscrie în spaţiul prevãzut.

NOTA:
-----
La fiecare emisiune pusã în circulaţie, Direcţia judeteana de trezorerie calculeazã dobanda în suma absolutã, dupã formula înscrisã în prospectul de emisiune, pe care o comunica tuturor trezoreriilor din judeţul respectiv, în vederea completãrii certificatelor de trezorerie.

Inspectorul de specialitate (referentul) completeazã şi cotorul certificatului de trezorerie cu elementele prevãzute în formular, dupã care îl semneazã.
b) Inspectorul de specialitate (referentul) decupeaza din carnet certificatul de trezorerie (matca) pe care îl transmite casierului trezorier, prin circuit închis.
c) Casierul primeşte certificatul de trezorerie, procedând astfel:
- solicita de la beneficiar suma subscrisã;
- numara suma primitã de la beneficiar;
- semneazã certificatul de trezorerie în locul rezervat, aplica ştampila specifica. Certificatele de trezorerie fãrã semnatura casierului sunt nule;
- înregistreazã certificatul de trezorerie în jurnalul de casa, inscriind: numãrul certificatului, data încasãrii, numele beneficiarului şi suma încasatã;
- înmâneazã beneficiarului certificatul de trezorerie completat cu toate datele.

NOTA
Certificatele de trezorerie completate necorespunzãtor se anuleazã şi se pãstreazã la cotorul carnetului de certificate.
Anularea se efectueazã de cãtre şeful serviciului (compartimentului) titluri şi certificate de trezorerie şi se consemneazã la finele, zilei într-un proces verbal. Situaţia certificatelor de trezorerie anulate se transmite operativ Direcţiei judeţene de trezorerie.

d) Casierul întocmeşte zilnic "Jurnalul de casa" (modelul aflat în) deschis numai pentru operaţiunile de încasãri din vânzarea certificatelor de trezorerie.
În jurnalul de casa se înregistreazã elementele fiecãrui certificat de trezorerie vândut, şi anume:
- numãrul certificatului de trezorerie, data încasãrii, numele beneficiarului şi suma încasatã.
La finele zilei, casierul procedeazã la încheierea jurnalului de casa astfel:
- sumele încasate şi înregistrate se aduna, iar suma rezultatã trebuie sa corespundã cu numerarul din casa.
Jurnalul de casa se verifica la finele fiecãrei zile, în mod obligatoriu, de cãtre inspectorul de specialitate (referent) care:
- întocmeşte în dublu exemplar "Situaţia certificatelor de trezorerie vândute" în ziua respectiva pe baza cotoarelor certificatelor de trezorerie (anexa nr.3) din care un exemplar se anexeazã la fila jurnalului de casa, iar al doilea exemplar rãmâne ca document justificativ la referent;
- verifica suma încasatã şi înscrisã în anexa nr.3 cu suma totalã încasatã şi înscrisã în jurnalul de casa. De asemenea, verifica şi înscrierea în jurnalul de casa a tuturor certificatelor de trezorerie vândute;
- verifica existenta numerarului în casierie, dupã care consemneazã în jurnalul de casa efectuarea verificãrii.
Dupã verificare, fila originala din jurnalul de casa la care se anexeazã şi situaţia model anexa nr.3 se preda compartimentului decontãri contabilitate pentru înregistrare. Copia jurnalului de casa rãmâne la casier, ca document justificativ.
e) Directorul adjunct al trezoreriei (şeful serviciului trezorerie), împreunã cu şeful compartimentului titluri şi certificate de trezorerie verifica zilnic operaţiunile de încasãri rezultate din vânzarea certificatelor de trezorerie înscrise în jurnalul de casa cu cotorul carnetului certificatelor de trezorerie.
f) Sumele încasate la trezoreriile cu tezaur se pãstreazã în tezaur şi se utilizeazã la efectuarea plãţilor în numerar cãtre instituţiile publice sau se depun în contul curent al trezoreriei statului deschis la sucursala Bãncii Naţionale a României, în cazul în care soldul din tezaur este excedentar.
g) În cazul trezoreriilor fãrã tezaur, sumele se depun în contul trezoreriei statului deschis la o banca comercialã pentru efectuarea de cheltuieli. În cazul în care soldul contului deschis la banca comercialã depãşeşte plafonul cuvenit, diferenţa se vireazã în contul curent al trezoreriei statului deschis la sucursala Bãncii Naţionale a României pe seama Direcţiei judeţene de trezorerie, respectiv a municipiului Bucureşti şi sectoarelor acestuia.
4.3. În cazul în care emisiunea de certificate de trezorerie este dematerializatã încasarea în numerar a contravalorii certificatelor de trezorerie, verificarea operaţiunilor şi destinaţia sumelor se efectueazã potrivit mecanismului arãtat la pct. 4.2, cu urmãtoarea deosebire ca în locul certificatelor de trezorerie, casierul elibereazã chitanţa - foaie de varsamant care se completeazã cu:
- numele şi prenumele persoanei care face subscrierea, precum şi adresa completa, seria şi numãrul documentului de identitate;
- codul personal;
- codul emisiunii, potrivit prospectului de emisiune;
- cota de dobanda;
- dobanda în suma absolutã;
- data încasãrii;
- data rãscumpãrãrii;
- la scopul plãţii se specifica: subscris nr....... certificate de trezorerie a ......................... lei valoare nominalã;
- contul contabil în care se înregistreazã subscrierea certificatelor de trezorerie.
4.4. La finele fiecãrei zile se inventariaza numãrul carnetelor certificatelor de trezorerie care se consemneazã într-un proces verbal, în care se prevede în mod expres: soldul carnetelor şi numãrul certificatelor de trezorerie existente la începutul zilei, numãrul carnetelor şi numãrul certificatelor de trezorerie vândute; numãrul carnetelor şi numãrul certificatelor de trezorerie existente la finele zilei.
Certificatele de trezorerie rãmase în stoc se comunica Direcţiei judeţene de trezorerie pentru a urmãri utilizarea acestora şi nevoile de aprovizionare.

V. Rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie şi plata
dobânzilor aferente acestora

5.1. Rãscumpãrarea reprezintã operaţiunea prin care unitãţile trezoreriei statului ramburseazã, la termenul stabilit, valoarea nominalã a certificatelor de trezorerie vândute şi prezentate de cãtre persoanele fizice, care au subscris la emisiunile de certificate de trezorerie la aceeaşi unitate a trezoreriei.
Rãscumpãrarea are loc în prima zi de la împlinirea scadentei.
Odatã cu rãscumpãrarea la termen a certificatelor de trezorerie, unitãţile trezoreriei statului plãtesc persoanelor respective şi dobânzile aferente acestora.
5.2. Operaţiunile privind rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie şi plata dobânzilor se efectueazã prin ghiseele de casierie ale trezoreriei astfel:
5.2.1. Fiecare trezorerie va asigura, în ziua rãscumpãrãrii certificatelor de trezorerie, care este prima zi dupã scadenta, sumele necesare în numerar la nivelul valorii certificatelor de trezorerie vândute, la care se adauga şi sumele pentru dobânzile aferente.
Trezoreriile care au tezaur vor completa soldul disponibil în tezaur cu numerarul provenit din încasãrile din impozite şi taxe sau din alimentari cu sume din contul curent al trezoreriei deschis la sucursala Bãncii Naţionale a României, dupã caz.
Trezoreriile care nu au tezaur vor asigura în ziua scadentei sumele în numerar pãstrate în casele de bani din casierie care se constituie din:
- încasãrile din impozite şi taxe din ziua respectiva;
- ridicari de sume din contul deschis la banca comercialã pentru efectuarea de cheltuieli;
- redistribuiri de la trezoreriile care înregistreazã surplus de numerar, operaţiune care se efectueazã sub coordonarea direcţiei judeţene de trezorerie;
- aprovizionarea cu numerar direct în contul curent al trezoreriei de la Banca Nationala a României, operaţiune care se efectueazã de cãtre direcţia judeteana de trezorerie.
5.2.2. Rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie în forma materializata se efectueazã prin casierie astfel:
Titularul prezintã pentru rãscumpãrare certificatul de trezorerie în prima zi de la împlinirea scadentei, inspectorului de specialitate (referentului) care se ocupa de aceste operaţiuni care procedeazã astfel:
- verifica autenticitatea certificatului de trezorerie, dacã este în forma iniţialã de cumpãrare, adicã fãrã ştersãturi şi adãugiri. Certificatele care conţin modificãri sau ştersãturi sunt respinse de la rãscumpãrare.
- verifica elementele de identificare a certificatului de trezorerie care trebuie sa corespundã cu cele înscrise în "Registrul pentru evidenta certificatelor de trezorerie", dupã care completeazã pe verso dobanda în suma absolutã, precum şi în "Registrul pentru evidenta certificatelor de trezorerie" (anexa nr.2) coloana 7 şi 8.
Certificatul vizat de inspectorul de specialitate (referent), pentru exactitate, se transmite, prin circuit închis, casierului trezoreriei.
Casierul achitã titularului, pe baza certificatului de trezorerie, suma nominalã a certificatului de trezorerie, precum şi dobanda aferentã, înscrisã pe verso documentului, iar beneficiarul semneazã pentru primirea sumei.
Certificatele de trezorerie rãscumpãrate rãmân la casier ca documente justificative de plati şi ca anexa la jurnalul de casa.
Pentru operaţiunea de rãscumpãrare se întocmeşte în zilele respective jurnalul de casa distinct, adaptandu-se formularul aflat în uz astfel: coloanele de "încasãri" şi "plati" se modifica în "plati pentru rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie", "plati pentru rãscumpãrare certificate de depozit" şi "plati pentru dobânzi de la bugetul statului" şi "plati pentru dobanda de la bugetul trezoreriei".
La finele zilei, casierul încheie jurnalul de casa astfel:
- aduna jurnalul de casa pe coloane; totalul plãţilor se scade din soldul disponibil aflat în casierie la începutul zilei care trebuie sa corespundã cu soldul casieriei de la finele zilei, respectiv cu numerarul aflat în casierie.
Inspectorul de specialitate (referentul) verifica înregistrarea în jurnalul de casa, evidentierea tuturor operaţiunilor de rãscumpãrare cu datele din "Registrul pentru evidenta certificatelor de trezorerie", col. 1-7, dupã care întocmeşte situaţia model anexa nr. 6 A, precum şi anexa 6C.
Totalul plãţilor din jurnalul de casa trebuie sa corespundã cu suma rascumpararilor din anexa nr.6 A.
Casierul transmite serviciului (compartimentului) decontãri contabilitate prima fila din jurnalul de casa, împreunã cu situaţia anexa nr.6A.
5.2.3. În cazuri excepţionale, titularii pot prezenta certificatele de trezorerie pentru rãscumpãrare şi înainte de împlinirea scadentei.
În aceasta situaţie, operaţiunile se efectueazã potrivit precizãrilor de la pct. 5.2 de mai sus, cu deosebirea ca pentru perioada de subscriere care se calculeazã din ziua încasãrii sumei şi pana în ziua prezentãrii pentru rãscumpãrare exclusiv, se acorda dobanda la vedere prevãzutã în prospectul de emisiune şi se suporta din cheltuielile bugetului de stat.
Calculul dobânzii se efectueazã de cãtre inspectorul de specialitate (referent) pe baza formulei prevãzute la pct.5.2.4.1.
5.2.4. Certificatele de trezorerie neprezentate de beneficiari pentru rãscumpãrare în ziua stabilitã se transforma în depozite la trezoreria statului constituite pe numele titularilor certificatelor respective. La prezentarea titularului cu certificatele de trezorerie, pentru rãscumpãrare se procedeazã astfel:
5.2.4.1. Certificatele prezentate de titulari trezoreriei statului, în maximum 30 de zile de la data expirãrii termenului de rãscumpãrare, vor fi rãscumpãrate astfel:
- se achitã suma nominalã din certificatele de trezorerie plus dobanda aferentã perioadei subscrise;
- pentru perioada de maximum de pana la 30 de zile, stabilitã din ziua fixatã pentru rãscumpãrare (inclusiv) şi ziua prezentãrii la ghiseul casieriei (exclusiv), se calculeazã pentru suma subscrisã dobanda la vedere prevãzutã în prospectul de emisiune. Dobanda se calculeazã de cãtre compartimentul "Titluri şi certificate de trezorerie".
Dobanda se calculeazã prin aplicarea formulei:

VN x nr. zile x cota dobanda
D = -----------------------------
365 x 100

Vn = valoare nominalã a certificatului de trezorerie
Nr. zile = numãrul de zile calculat de trezoreria statului din ziua prevãzutã pentru rãscumpãrare pana în ziua prezentãrii la ghiseul trezoreriei (exclusiv).
Cota de dobanda = cota de dobanda stabilitã şi comunicatã de cãtre Ministerul Finanţelor.

Exemplu:
Un certificat de trezorerie în valoare nominalã de 1.000.000 lei şi dobanda în suma de 150.000 lei are scadenta de rãscumpãrare la data de 22 februarie a.c.
Titularul se prezintã pentru rãscumpãrare în ziua de 10 martie 1999.

Rezolvare:
Se rascumpara de la titular valoarea nominalã a certificatelor de trezorerie în suma de 1.000.000 lei şi se plãteşte şi dobanda aferentã de 150.000 lei care se suporta din bugetul de stat.
- pentru perioada 22 martie 1999 inclusiv, şi 10 martie 1999 exclusiv, adicã 16 zile se calculeazã dobanda la vedere, de exemplu: cota de dobanda de 10% anual, dupã formula:

1.000.000 x 16 x 10
D = -------------------- = 4.444 lei
365 x 100

- Suma de 4.444 lei se plãteşte titularului cu dispoziţie de plata, în care se menţioneazã ca suma reprezintã dobanda la vedere pentru certificatele de depozit, suportatã din bugetul trezoreriei statului.
La prezentarea certificatului de depozit pentru rãscumpãrare se procedeazã astfel:
- Inspectorul de specialitate (referentul), verifica certificatul de depozit cu datele din registrul de evidenta a certificatelor de trezorerie şi stabileşte numãrul de zile pentru care se acorda dobanda la vedere. Dobanda la vedere se calculeazã dupã formula arãtatã mai sus, se întocmeşte dispoziţia de plata în doua exemplare.
- Casierul achitã suma reprezentând valoarea nominalã a certificatului de trezorerie şi dobanda aferentã pe perioada subscrisã, precum şi dobanda la vedere înscrisã în dispoziţia de plata.
Dupã semnarea de cãtre beneficiar, atât a certificatului de trezorerie cat şi a dispoziţiei de plata, suma se înmâneazã acestuia, iar documentele rãmân ca acte justificative de casa.
- Casierul evidenţiazã în jurnalul de casa în coloane distincte urmãtoarele: valoarea nominalã, dobanda aferentã perioadei de subscripţie care se suporta din bugetul de stat şi dobanda la vedere care se suporta din bugetul trezoreriei statului.
5.2.5. La prezentarea de cãtre titulari a certificatelor de trezorerie care se încadreazã în termenul de peste 30 zile de la data stabilitã pentru rãscumpãrare, trezoreria va proceda la rãscumpãrare astfel:
a) La valoarea nominalã a certificatului de trezorerie se adauga din ziua transformarii acestora în depozite, dobanda cuvenitã pentru perioada de subscripţie. La suma astfel stabilitã se calculeazã dobanda pentru depozit prevãzutã în prospectul de emisiune.
b) Dobanda se calculeazã pe baza formulei şi modului stabilit la pct. 5.2.4.1. de mai sus, în care scop se întocmeşte fişa de calcul anexa nr. 5.
Pentru rãscumpãrarea certificatelor de depozit în cadrul trezoreriei se procedeazã potrivit precizãrilor de la punctul 5.2, cu urmãtoarele deosebiri:
- Inspectorul de specialitate (referentul) stabileşte pe baza datelor din "Registrul de evidenta a certificatelor de trezorerie" (anexa 2) numãrul de zile pentru care se acorda dobanda la depozit, care cuprinde intervalul de timp din ziua transformarii certificatelor de trezorerie în certificate de depozit pana în ziua rãscumpãrãrii, exclusiv. La finele zilei întocmeşte anexa 6B, care se anexeazã la jurnalul de casa.
De asemenea, referentul întocmeşte dispoziţia de plata, anexa nr. 7 pentru plata dobânzii din bugetul trezoreriei, care se transmite împreunã cu certificatul de depozit prin circuit închis.

VI. Surse de acoperire a valorii nominale a certificatelor
de trezorerie, a certificatelor de depozit rãscumpãrate
şi a dobânzilor plãtite

6.1. Rãscumpãrarea la scadenta a certificatelor de trezorerie inclusiv a celor devenite certificate de depozit se efectueazã de cãtre fiecare trezorerie din sumele încasate din aceeaşi emisiune şi înregistrate în contul analitic din cadrul contului 41. "Certificate de trezorerie de la populaţie pentru finanţarea deficitului bugetar" sau 42 "Certificate de depozit", dupã caz.
6.2. Dobânzile aferente certificatelor de trezorerie pentru finanţarea deficitului bugetar rãscumpãrate la scadenta se suporta din creditele bugetare repartizate cu aceasta destinaţie de Ministerul Finanţelor astfel:
a) Direcţia Generalã a Trezoreriei deschide credite bugetare de la subcapitolul 88.01.01 "Dobânzi aferente datoriei publice interne".
b) Din creditele deschise, Direcţia Generalã a Trezoreriei repartizeazã cu dispoziţii bugetare credite la Direcţiile judeţene de trezorerie pentru plata dobânzilor la certificatele de trezorerie pentru populaţie la subcapitolul 88.01.01. "Dobânzi aferente datoriei publice interne".
c) Direcţiile judeţene de trezorerie repartizeazã la rândul lor, cu dispoziţii bugetare, credite bugetare de la acelaş subcapitol, la fiecare trezorerie din subordine, pentru asigurarea plãţii dobânzilor aferente certificatelor de trezorerie de la populaţie, încasate prin trezoreria respectiva.
Creditele repartizate se evidenţiazã în contabilitatea trezoreriei potrivit normelor în vigoare.
d) La nivelul trezoreriilor statului, plata dobânzilor de la bugetul de stat se înregistreazã în limita creditelor deschise în contul 23.88.01.01.49 cheltuielile bugetului de stat analitic "Dobânzi aferente datoriei publice", prin creditul contului 10 "Casa".
6.3. Dobânzile aferente certificatelor de trezorerie nerascumparate la scadenta şi devenite certificate de depozit se suporta la rãscumpãrare din bugetul de venituri şi cheltuieli al trezoreriei statului.
În acest scop, se procedeazã astfel:
a) Direcţia Generalã a Trezoreriei statului comunica Direcţiei trezoreriei judeţene şi municipiului Bucureşti, inclusiv sectoarelor acestuia, veniturile şi cheltuielile bugetului trezoreriei statului care se realizeazã prin unitãţile trezoreriei statului.
b) Pentru dobânzile plãtite se deschide în contabilitatea fiecãrei trezorerii contul 71 "Cheltuielile bugetului trezoreriei statului" în cadrul cãruia se deschide contul analitic 71.27.17 "Dobânzi plãtite pentru certificatele de depozit" care se debiteaza cu plãţile efectuate cãtre titularii certificatelor de depozit prîn creditul contului 10 "Casa".
Rãspunderea pentru plata dobânzilor de la bugetul de stat şi bugetul trezoreriei, revine directorului, directorului adjunct respectiv şefului compartimentului trezoreriei şi a compartimentului titluri şi certificate de trezorerie.

VII. Contabilitatea operaţiunilor de încasãri
şi plati rezultate din emisiunile certificatelor
de trezorerie cãtre populaţie

7.1. Fiecare trezorerie are obligaţia de a asigura consemnarea în documente justificative a operaţiunilor de încasãri şi plati aferente emisiunilor de certificate cãtre populaţie şi sa le înregistreze cronologic şi sistematic în contabilitatea trezoreriei.
Operaţiunile care se înregistreazã în contabilitatea trezoreriei statului sunt:
a) încasãri prin casieria proprie a sumelor subscrise de titulari pe baza certificatelor de trezorerie puse în circulaţie.
b) trasformarea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie neprezentate la scadenta pentru rãscumpãrare în certificate de depozit, pe baza de documente întocmite în acest scop (anexa 6a) plãţile efectuate prin casieria proprie reprezentând rãscumpãrarea la scadenta a certificatelor de trezorerie şi a certificatelor de depozit de la titularii care le-au cumpãrat.
c) plãţile efectuate prin casieria proprie reprezentând rãscumpãrarea certificatelor de depozit la prezentarea acestora la casieria trezoreriei de cãtre titularii respectivi.
e) plati de dobânzi aferente certificatelor de trezorerie pentru populaţie rãscumpãrate la scadenta, acoperite din cheltuielile bugetului de stat, precum şi pentru certificatele de depozit prezentate pentru rãscumpãrare, acoperite din bugetul trezoreriei statului.
7.2. Conturile contabile în care se înregistreazã operaţiunile de încasãri şi plati aferente emisiunilor, certificatelor de trezorerie şi certificatelor de depozit sunt urmãtoarele:
a) Contul 10 "Casa" se debiteaza cu încasãrile din emisiunea certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, pe baza jurnalului de casa şi se crediteaza cu plãţile privind: rãscumpãrarea la scadenta a certificatelor de trezorerie, precum şi a certificatelor de depozit, dobânzile plãtite aferente certificatelor rãscumpãrate.
b) Contul 41 "Certificate de trezorerie de la populaţie pentru finanţarea deficitului bugetului de stat" care se desfãşoarã în conturi analitice deschise pe emisiuni de certificate de trezorerie.
Acest cont este de pasiv şi se crediteaza prin debitul contului 10 "Casa", cu încasãrile efectuate prin casieria trezoreriei reprezentând subscrierea la certificatele de trezorerie şi se debiteaza cu sumele plãtite pentru rãscumpãrarea la scadenta a certificatelor de trezorerie, prin creditul contului 10 "Casa".
Acest cont se mai debiteaza cu valoarea certificatelor de trezorerie rãmase nerascumparate şi care se transforma în certificate de depozit, prin creditul contului 42 "Certificate de depozit".
c) Contul 42 "Certificate de depozit", este un cont de pasiv, se crediteaza prin debitul contului 41 "Certificate de trezorerie de la populaţie pentru finanţarea deficitului bugetului de stat", cu valoarea certificatelor de trezorerie devenite prin nerascumpararea la termen, certificate de depozit, pe baza situaţiilor întocmite potrivit prezentelor norme metodologice.
Acest cont se debiteaza cu plãţile efectuate prin casieria trezoreriei reprezentând rãscumpãrarea certificatelor de depozit prin creditul contului 10 "Casa".
d) Contul 23 "Cheltuielile bugetului de stat, cont analitic, 23.88.01.01.49 cod 65 "Acţiuni centralizate", "Dobânzi aferente datoriei publice" se debiteaza cu plãţile de dobânzi aferente certificatelor de trezorerie pentru finanţarea deficitului bugetului de stat rãscumpãrate prin creditul contului 10 "Casa" pe baza certificatelor de trezorerie şi a jurnalului zilnic de casa.
De asemenea, în debitul acestui cont se înregistreazã şi dobanda plãtitã pentru certificatele de trezorerie devenite certificate de depozit, pentru perioada de subscriere la finanţarea deficitului bugetului de stat.
e) Contul 71 "Cheltuielile bugetului trezoreriei statului" este un cont de activ în care se evidenţiazã în conturi analitice deschise pe subdiviziunile clasificatiei bugetului trezoreriei statului, cheltuielile inclusiv dobânzile efectuate de cãtre trezoreriile statului pe baza precizãrilor comunicate de cãtre Direcţia Generalã a Trezoreriei.
În cadrul acestui cont se deschide contul analitic 71.27.17, "Dobânzi pentru certificatele de depozit" în care se înregistreazã dobânzile plãtite pentru certificatele de depozit pe perioada de la împlinirea termenului de rãscumpãrare pana în ziua în care s-a efectuat operaţiunea de rãscumpãrare (exclusiv) prin creditul contului 10 "Casa".

VIII. Raportarea încasãrilor din vânzarea certificatelor
de trezorerie şi a rãscumpãrãrii acestora

8.1. Direcţiile de trezorerie judeţene şi a municipiului Bucureşti, inclusiv trezoreriile sectoarelor acestuia sunt obligate sa raporteze la Direcţia Generalã a Trezoreriei din Ministerul Finanţelor situaţia certificatelor de trezorerie vândute cãtre populaţie.
În acest scop se vor efectua urmãtoarele raportari prin telefon sau Fax, dupã caz.
a) Zilnic
Trezoreriile operative raporteazã direcţiei judeţene de trezorerie zilnic la orele 15:
- situaţia certificatelor de trezorerie vândute cãtre populaţie, anexa nr. 3;
- situaţia certificatelor de trezorerie rãscumpãrate de la populaţie şi a celor transformate în depozit, anexa nr. 6A.
Direcţiile judeţene de trezorerie raporteazã Direcţiei Generale a Trezorerie a doua zi, la ora 12, de la primirea situaţiilor de la trezoreriile operative:
- situaţia certificatelor de trezorerie vândute populaţiei, anexa nr.8.
- situaţia certificatelor de trezorerie rãscumpãrate de la populaţie şi a celor transformate în depozit, anexa nr. 6A.
b) La închiderea emisiunii de certificate de trezorerie
- Trezoreriile operative raporteazã la direcţia judeteana de trezorerie în ziua închiderii emisiunii de certificate de trezorerie orele 15 anexa nr. 4.
- Direcţia judeteana de trezorerie transmite Direcţiei Generale a Trezoreriei anexa nr.9 centralizata pe judeţ, a doua zi, orele 12,00.
c. Lunar şi trimestrial
- Direcţiile judeţene de trezorerie pe baza datelor raportate de trezoreriile operative raporteazã Direcţiei Generale a Trezoreriei anexa nr. 10. Lunar se transmite în termen de 3 zile lucrãtoare iar trimestrial se anexeazã la bilanţul contabil.
Dispoziţii finale
Se interzice angajaţilor trezoreriei statului furnizarea de informaţii de orice natura cãtre alte persoane fizice şi juridice în legatura cu sumele subscrise.
Directorii generali ai direcţiei generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat şi directorii direcţiilor trezoreriei statului vor lua mãsurile necesare pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţii privind emisiunile certificatelor de trezorerie cãtre populaţie, potrivit prezentelor norme metodologice şi vor asigura derularea operaţiunilor de încasãri şi plati în deplina siguranta, precum şi verificarea la nivelul trezoreriilor a tuturor operaţiunilor de încasãri şi plati.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016