Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE nr. 27.893 din 1 martie 1999  pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea Ministerului Educatiei Nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE nr. 27.893 din 1 martie 1999 pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea Ministerului Educatiei Nationale

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 165 din 20 aprilie 1999
Ministrul educaţiei naţionale şi ministrul finanţelor,
în temeiul prevederilor <>art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învãţãmânt superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale,
emit urmãtoarele norme metodologice:

I. Dispoziţii generale
1.1. Începând cu data de 1 ianuarie 1999 finanţarea instituţiilor de învãţãmânt superior se realizeazã conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învãţãmânt superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale prezentelor norme metodologice.
1.2. Integrarea sistemului de finanţare în conceptia de ansamblu a reformei învãţãmântului superior romanesc consta în creşterea gradului de fundamentare a deciziilor privind dimensionarea sumelor alocate de la bugetul de stat pentru fiecare instituţie de învãţãmânt superior şi în creşterea autonomiei financiare, atât în ceea ce priveşte folosirea alocaţiilor bugetare, cat şi a veniturilor proprii, în conformitate cu obiectivele cuprinse în planul strategic institutional şi în bugetul de venituri şi cheltuieli.
II. Elaborarea şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiilor de învãţãmânt superior
2.1. Administrarea veniturilor şi utilizarea acestora se asigura de cãtre fiecare instituţie de învãţãmânt superior pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli întocmit în condiţii de echilibru, în conformitate cu criteriile stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Bugetul de venituri şi cheltuieli cuprinde resursele financiare pentru realizarea obiectivelor prevãzute în planul strategic al fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior în perioada exerciţiului financiar respectiv.
2.2. Veniturile instituţiilor de învãţãmânt superior se compun din:
2.2.1. Venituri proprii:
a) alocaţii de la bugetul de stat acordate de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale drept finanţare de baza, determinata în funcţie de elementele stabilite de cãtre Consiliul Naţional de Finanţare a Învãţãmântului Superior, şi anume: numãrul studenţilor şi al doctoranzilor care urmeazã sa fie pregatiti sau alţi indicatori specifici învãţãmântului superior şi cheltuielile medii anuale ce revin pe unitatea de indicator.
Ministerul Educaţiei Naţionale aloca sumele aferente finanţãrii de baza de la titlul "Transferuri";
b) venituri proprii realizate din taxe şi activitãţi desfãşurate de instituţiile de învãţãmânt superior.
În sensul prezentelor norme metodologice, prin venituri realizate din taxe şi activitãţi desfãşurate de instituţiile de învãţãmânt superior se înţelege: taxe percepute în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, romane sau strãine, venituri din valorificarea cursurilor şi a publicaţiilor neperiodice, venituri din prestãri de servicii, venituri din manifestãri artistice şi sportive, venituri din închirieri de spaţii, din programe de colaborare externa, altele decât cele finanţate prin Ministerul Educaţiei Naţionale, precum şi alte venituri proprii realizate;
c) alte venituri proprii: donaţii, sponsorizãri şi alte sume nerambursabile.
2.2.2. Venituri din activitatea de cercetare ştiinţificã, proiectare, consultanţa şi expertiza, care funcţioneazã pe principii extrabugetare.
Astfel de venituri pot proveni din contracte de cercetare încheiate cu persoane juridice (agenţi economici, Agenţia Nationala pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare şi alte persoane juridice interesate). De asemenea, în cadrul veniturilor din activitatea de cercetare se includ şi sumele aferente granturilor de cercetare obţinute prin competiţie de la Ministerul Educaţiei Naţionale.
2.2.3. Alocaţii de la bugetul de stat cu destinaţie specialã, acordate de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru:
a) finanţarea complementara acordatã pe baze competitionale conform criteriilor stabilite de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale, pentru realizarea de dotãri şi alte cheltuieli de capital, reparaţii capitale, precum şi sub forma de subvenţii pentru cãmine şi cantine studenţeşti;
b) acordarea de burse pentru studenţi şi cursanţi, inclusiv pentru cetãţenii strãini bursieri ai statului roman, dupã caz;
c) realizarea unor acţiuni de protecţie socialã, prevãzute de lege pentru studenţi, ca de exemplu facilitãţile acordate pentru transportul studenţilor;
d) realizarea unor obiective de investiţii;
e) realizarea unor proiecte cofinantate din surse externe.
2.2.4. Veniturile obţinute din microproducţie, din activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor, care funcţioneazã pe principii extrabugetare.
2.2.5. Veniturile proprii ale cãminelor şi cantinelor, care cuprind: încasãri din regia de cãmin şi de cantina, contravaloarea hranei, venituri din gospodãrii anexe, din închirieri de spaţii, precum şi alte venituri ale cãminelor şi cantinelor.
2.2.6. Sume provenite din finanţare externa pentru realizarea unor proiecte cofinantate de la bugetul de stat şi din credite externe, acordate prin Ministerul Educaţiei Naţionale.
2.3. În bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învãţãmânt superior sunt fundamentate şi sunt prevãzute urmãtoarele categorii de cheltuieli:
2.3.1. Cheltuieli pentru activitatea de baza, în care se cuprind cheltuielile curente şi de capital care asigura buna funcţionare a instituţiilor, având ca sursa de finanţare sumele rãmase neutilizate la sfârşitul anului precedent şi veniturile proprii realizate potrivit pct. 2.2.1.
2.3.2. Cheltuieli pentru activitatea de cercetare ştiinţificã, proiectare, consultanţa şi expertiza.
2.3.3. Cheltuieli din alocaţii de la bugetul de stat, cu destinaţie specialã.
2.3.4. Cheltuieli pentru microproducţie, activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor, care funcţioneazã pe principii extrabugetare.
2.3.5. Cheltuieli ale cãminelor şi cantinelor.
2.3.6. Cheltuieli din sume alocate de Ministerul Educaţiei Naţionale, provenite din surse externe rambursabile.
2.4. Finanţarea de baza se realizeazã potrivit unui contract institutional încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi instituţia de învãţãmânt superior, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 1.
2.5. Contractul institutional este documentul încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi rectorul fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior, avându-se în vedere planul strategic al fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior. Planul strategic se negociaza de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale cu rectorul fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior şi acoperã, de regula, o perioada de 4 ani. În mod excepţional, planul strategic va putea fi renegociat în cursul anului 1999 pentru a se corecta eventualele erori de încadrare a diverselor obiective instituţionale.
Ministerul Educaţiei Naţionale poate suspenda aplicarea contractului institutional, dacã sunt sesizate abateri grave de la condiţiile negociate.
În contractul institutional se cuprind, alãturi de finanţarea de baza, în poziţii distincte, sumele alocate de la bugetul de stat prin Ministerul Educaţiei Naţionale pentru burse şi protecţia socialã a studenţilor, precum şi sumele alocate pentru realizarea unor obiective de investiţii.
2.6. Finanţarea complementara se realizeazã pe baza unui contract adiţional încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi instituţiile de învãţãmânt superior pentru fiecare proiect adjudecat. Modelul contractului adiţional este prezentat în anexa nr. 2.
2.7. Alocaţiile definitive de la bugetul de stat, acordate instituţiilor de învãţãmânt superior, se stabilesc anual, în limita creditelor bugetare aprobate Ministerului Educaţiei Naţionale prin legea bugetarã anuala. Pe baza acestora se definitiveaza bugetele anuale de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învãţãmânt superior.
2.8. Instituţiile de învãţãmânt superior din coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale vor prezenta acestuia proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul urmãtor, însoţit de planul strategic şi de indicatori de urmãrire a gradului de realizare a obiectivelor cuprinse în plan pana la data de 1 mai a anului curent, conform modelului cuprins în anexa nr. 3.
Elaborarea planului strategic se face în conformitate cu metodologia aprobatã prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.
2.9. Bugetul de venituri şi cheltuieli se fundamenteazã pe criterii de eficienta, asigurându-se realizarea indicatorilor propuşi, şi în conformitate cu prevederile Cartei universitare.
Pentru activitãţile extrabugetare prevãzute la pct. 2.2.2. 2.2.4 şi 2.2.5 se întocmesc bugete de venituri şi cheltuieli distincte, care se anexeazã la bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei şi se aproba de cãtre senatele universitare.
2.10. Bugetele de venituri şi cheltuieli elaborate de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior se definitiveaza şi se aproba, cu repartizarea pe trimestre, de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale, dupã adoptarea bugetului de stat.
O data cu bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba ca anexa lista cuprinzând cheltuielile de capital, cu defalcare pe surse de finanţare, şi anume: venituri proprii, alocaţii cu destinaţie specialã de la bugetul de stat, surse externe, pe baza cãreia se efectueazã finanţarea.
III. Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învãţãmânt superior
3.1. Bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învãţãmânt superior intra în execuţie dupã aprobarea lui în forma definitiva de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale.
Prevederile cap. "Venituri" constituie limite minime, iar cele ale cap. "Cheltuieli", limite maxime.
Bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite se depune la trezoreria statului la care instituţia de învãţãmânt superior are deschise conturile de disponibil, care procedeazã la verificarea operaţiunilor de încasãri şi plati, potrivit normelor în vigoare.
Finanţarea investiţiilor se efectueazã pe baza listelor de investiţii prezentate trezoreriei statului, întocmite potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.
3.2. Bugetul de venituri şi cheltuieli se executa pe toate subdiviziunile clasificatiei bugetare pentru mijloace extrabugetare, care constituie baza de înregistrare în contabilitate a operaţiunilor de încasãri şi plati, precum şi a celor cu caracter de gestiune a valorilor materiale şi bãneşti.
3.3. Pentru executarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectorii instituţiilor de învãţãmânt superior îndeplinesc atribuţiile ordonatorilor terţiari de credite, prevãzute în <>Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
3.4. Angajarea şi aprobarea cheltuielilor de cãtre ordonatorul tertiar de credite se efectueazã în limita prevederilor bugetului propriu de venituri şi cheltuieli, pe baza documentelor legal întocmite, cu respectarea dispoziţiilor în vigoare, şi vizate pentru controlul financiar preventiv de cãtre directorul financiar sau de contabilul-şef, dupã caz.
3.5. Încasarea veniturilor şi efectuarea plãţilor potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat se asigura de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior prin urmãtoarele conturi deschise la trezoreria statului:
a) contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior", în care se deruleazã veniturile proprii încasate în numerar şi virate, provenite din taxe şi activitãţi desfãşurate de instituţia de învãţãmânt superior şi din sumele alocate de Ministerul Educaţiei Naţionale drept finanţare de baza, precum şi din plãţile dispuse pentru activitatea de baza, în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
b) Contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", în care se înregistreazã sumele primite de la Ministerul Educaţiei Naţionale pentru dotãri şi cheltuieli de capital, reparaţii capitale, subvenţii pentru cãmine şi cantine studenţeşti, burse pentru studenţi şi cursanţi, inclusiv pentru bursieri strãini ai statului roman, acţiuni de protecţie socialã a studenţilor, pentru realizarea unor proiecte în cofinantare şi cu surse externe;
c) contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", care se foloseşte pentru: veniturile şi cheltuielile activitãţii de cercetare ştiinţificã, proiectare, consultanţa şi expertiza, ale cãminelor şi cantinelor studenţeşti, ale activitãţii de microproducţie, precum şi ale activitãţilor staţiunilor didactice experimentale, ale gradinilor botanice, ale centrelor de specializare şi perfecţionare şi ale editurilor;
d) contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învãţãmânt superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma", în care se evidenţiazã contravaloarea în lei obţinutã din schimbul valutei, efectuat de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior, provenitã din tragerile din împrumuturile externe administrate de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale, pentru satisfacerea necesarului de cheltuieli la intern.
Sumele în valuta provenite din împrumuturile externe se pãstreazã şi se evidenţiazã de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior într-un cont de disponibil în valuta, deschis la o banca comercialã agreatã de Ministerul Educaţiei Naţionale.
În cazul în care instituţiile de învãţãmânt superior încaseazã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, venituri proprii în valuta, acestea vor fi pãstrate într-un cont de disponibil în valuta, altul decât cel prevãzut la alineatul precedent, deschis la o banca comercialã stabilitã prin licitaţie.
3.6. Veniturile proprii provenite din taxe şi activitãţi desfãşurate de instituţia de învãţãmânt superior, inclusiv din regia de cantina şi de cãmin, se încaseazã de la persoanele fizice prin casieria fiecãrei instituţii, dupã care se depun în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea de baza a instituţiei de învãţãmânt superior" sau în contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" (în cazul veniturilor în numerar care privesc activitatea cantinelor şi a cãminelor studenţeşti).
3.7. Veniturile de natura celor prevãzute la pct. 3.6, obţinute de la persoanele juridice, se încaseazã prin virare şi se înregistreazã în mod corespunzãtor în conturile menţionate mai sus.
3.8. În vederea asigurãrii condiţiilor normale de finanţare a activitãţii, instituţiile de învãţãmânt superior vor prezenta, pana la data de 15 a lunii în curs, Ministerului Educaţiei Naţionale cereri documentate pentru alocarea sumelor necesare efectuãrii cheltuielilor din luna urmãtoare.
Ca regula generalã, finanţarea de baza se aloca în funcţie de indicatorii fizici şi de cheltuielile medii anuale care au stat la baza stabilirii prevederilor bugetare ale instituţiei, iar în cazul alocaţiilor cu destinaţie specialã, în raport cu specificul fiecãrei acţiuni finanţate de la bugetul de stat.
Cererea privind alocarea de fonduri va fi fundamentatã de instituţiile de învãţãmânt superior pe baza elementelor prevãzute în anexa nr. 4, care se ataşeazã la cerere.
3.9. Dupã verificarea şi dupã aprobarea de cãtre ordonatorul principal de credite a sumelor cuvenite fiecãrei instituţii de învãţãmânt superior, se vireazã cu ordine de plata sumele din contul de cheltuieli al bugetului de stat, deschis pe seama Ministerului Educaţiei Naţionale la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A., în conturile instituţiei de învãţãmânt superior, şi anume:
a) sumele alocate din finanţarea activitãţii de baza se vireazã în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior", deschis la trezoreria statului în a carei raza teritorialã îşi are sediul fiscal instituţia de învãţãmânt superior;
b) sumele alocate cu destinaţie specialã se vireazã în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã", deschis la aceeaşi trezorerie a statului.
Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia ca, în ordinele de plata sau prin comunicare distinctã, sa înştiinţeze instituţiile de învãţãmânt superior cu privire la destinaţia fiecãrei sume alocate, iar acestea au obligaţia legalã sa le utilizeze în scopul pentru care le-au fost acordate.
Pentru sumele alocate în vederea realizãrii de dotãri independente sau de lucrãri de construcţii-montaj, Ministerul Educaţiei Naţionale va transmite şi lista de finanţare întocmitã şi aprobatã potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.
Cheltuielile privind realizarea proiectelor de reforma se angajeazã şi se efectueazã de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior din fondurile aflate în trei conturi, şi anume:
- contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" în care s-au virat de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale sumele aferente contribuţiei partii romane, stabilitã în acord într-o anumitã cota din valoarea proiectului de reforma;
- contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învãţãmânt superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma" (pentru sumele în lei);
- contul de disponibil în valuta pentru plãţile în valuta.
În cazul în care proiectele de reforma necesita plati în valuta la extern, Ministerul Educaţiei Naţionale poate efectua aceste operaţiuni fie direct în contul instituţiilor de învãţãmânt superior, fie prin disponibilizarea valutei şi virarea acesteia într-un cont de disponibil în valuta, deschis la o banca comercialã pe seama instituţiilor de învãţãmânt superior.
3.10. Bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învãţãmânt superior se poate modifica în cursul execuţiei, începând cu trimestrul III, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu respectarea prevederilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998 şi cu încadrarea în echilibrul aprobat iniţial.
3.11. Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia sa supravegheze în permanenta modul de utilizare a fondurilor alocate de la bugetul de stat şi din surse externe de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior şi va dispune mãsurile prevãzute de lege pentru stabilirea rãspunderii persoanelor care au aprobat documente de cheltuieli cu încãlcarea dispoziţiilor legale în vigoare.
În cazul în care se constata nereguli în gestionarea fondurilor publice, Ministerul Educaţiei Naţionale va putea dispune sistarea finanţãrii de la buget şi din surse externe pana la intrarea în legalitate şi la eliminarea neajunsurilor.
3.12. Disponibilitãţile de fonduri rãmase la încheierea exerciţiului bugetar au urmãtoarea destinaţie:
a) disponibilitãţile rãmase în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior" se reporteazã în anul urmãtor, fiind cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acoperirea cheltuielilor activitãţii de baza;
b) disponibilitãţile rãmase în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" se regularizeazã cu bugetul de stat în anul urmãtor, pana la data de 15 ianuarie. Sumele respective se vãrsa în contul bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea anilor precedenti", deschis la trezoreria la care instituţiile de învãţãmânt îşi au deschise conturile;
c) disponibilitãţile rãmase în contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
În anul urmãtor, pana la data de 15 ianuarie, instituţiile de învãţãmânt superior regularizeazã cu bugetul de stat subvenţia primitã şi neutilizata pentru cãmine şi cantine studenţeşti, în limita soldului disponibil la 31 decembrie. Sumele se vireazã în contul menţionat la lit. b);
d) disponibilitãţile rãmase în contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învãţãmânt superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma" se reporteazã în anul urmãtor, urmând a fi folosite pentru finanţarea în continuare a proiectelor de reforma.
3.13. Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia ca, în termen de 15 zile de la prezentarea bilanţului contabil anual şi a contului de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli, sa procedeze la regularizarea finanţãrii de baza, în funcţie de numãrul de studenţi/cursanţi şi de cheltuielile medii anuale prevãzute în contractul institutional, precum şi de indicatorii efectiv realizaţi. Sumele alocate în plus se retrag din soldul contului 50.47 reportat din anul precedent şi se vireazã la bugetul de stat la subcap. 20.22.01.05 "Restituiri din fonduri din finanţarea anilor precedenti".
3.14. Instituţiile de învãţãmânt superior au obligaţia ca, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, sa asigure contabilitatea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a gestionãrii şi pãstrãrii valorilor patrimoniale.
În contabilitatea instituţiilor de învãţãmânt superior se va conduce permanent contabilitatea plãţilor de casa pe subdiviziunile clasificatiei bugetare functionale şi economice pentru mijloace extrabugetare, iar a veniturilor, pe surse de provenienta.
3.15. Întocmirea, semnarea, depunerea şi publicarea darilor de seama contabile privind execuţia bugetarã se vor efectua potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor. Publicarea în Monitorul Oficial al României a indicatorilor sintetici ai execuţiei bugetare anuale, în baza <>art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998 , se va face potrivit modelului stabilit prin normele de închidere a exerciţiului bugetar, elaborate de cãtre Ministerul Finanţelor.
3.16. Ministerul Educaţiei Naţionale, în baza prevederilor art. 9 şi ale <>art. 10 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998 , va verifica cel puţin o data pe an gestiunea financiarã a instituţiilor de învãţãmânt superior, urmãrind respectarea legislaţiei în vigoare, utilizarea eficienta a fondurilor şi îndeplinirea indicatorilor conveniti cu instituţiile de învãţãmânt superior, modul de pãstrare a patrimoniului, precum şi realitatea soldurilor conturilor raportate în bilanţul contabil.

Ministrul educaţiei naţionale,
Andrei Marga

ANEXA 1


MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
Nr. ............../........... Nr. ............../...........



CONTRACT INSTITUTIONAL

Încheiat pentru anul .............. între Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de finanţator, reprezentat prin ministru ............................. şi director financiar ..................., cu sediul în Bucureşti, str. General Berthelot nr. 30, sectorul 1, cont bancar ....................................., deschis la Trezoreria/Banca ..................................................., şi instituţia de învãţãmânt superior ........................., în calitate de beneficiar, reprezentatã prin rector ................ şi contabil-şef ........., cu sediul în ................., cont bancar ..................................., deschis la Trezoreria/Banca .......................... .
1. În baza prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învãţãmânt superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se acorda alocaţii bugetare pentru finanţarea de baza, în suma de ................. lei pentru realizarea activitãţii de instruire şi educaţie a studenţilor, corespunzãtor unui numãr mediu de ............. studenţi echivalenti.
2. Pentru achitarea contravalorii reducerilor de tarif pentru transportul studenţilor de la cursuri de zi, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 309/1996 , se aloca suma de ............ mii lei.
3. În vederea acordãrii de burse se aloca suma de ..................... mii lei pentru un numãr fizic de ............. studenţi, respectiv ................ mii lei pentru un numãr de .......... cursanţi, din care ...................... mii lei reprezintã sume aferente burselor pentru studenţii strãini bursieri ai statului roman şi .................................... mii lei, sume aferente burselor pentru cursanţii strãini bursieri ai statului roman.
4. Pentru finanţarea obiectivelor de investiţii se acorda pentru anul financiar suma de ......... mii lei, potrivit listei cuprinzând obiectivele de investiţii, cuprinsã în anexa nr. ...... la Legea nr. ....................... .
5.1. Obligaţiile Ministerului Educaţiei Naţionale:
- sa aloce regulat, cel puţin o data pe luna, alocaţii bugetare în condiţiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 ;
- sa urmãreascã îndeplinirea strategiei instituţiei de învãţãmânt superior şi sa ia mãsuri de reducere a finanţãrii globale, în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a creditelor;
- sa verifice evidenta numãrului de studenţi;
- sa verifice gestiunea financiarã a instituţiei de învãţãmânt superior şi sa dispunã tragerea la rãspundere a persoanelor care, prin activitatea desfasurata, au produs pagube sau au dispus cheltuieli cu nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
5.2. Obligaţiile beneficiarului:
- sa dimensioneze optim alocaţiile bugetare între cheltuielile de personal şi cheltuielile materiale, astfel încât instituţia de învãţãmânt superior sa funcţioneze normal;
- sa nu modifice strategia instituţiei de învãţãmânt superior pe o perioada de 4 ani de la negocierea contractului.
6. Instituţia de învãţãmânt superior ....... prezintã, o data cu bilanţul contabil anual, justificarea sumelor primite şi utilizate de la Ministerul Educaţiei Naţionale, conform prezentelor norme metodologice.
Încheiat astãzi ...................., în patru exemplare, câte doua exemplare pentru fiecare parte.



MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
MINISTRU, Rector,
........................ .......................

Director financiar, Contabil-şef,
........................ .......................

Contencios Oficiul juridic
........................ .......................



ANEXA 2



MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
Nr. ............../........... Nr. ................/............



CONTRACT ADIŢIONAL

Încheiat pentru anul ......... între Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de finanţator, reprezentat prin ministru ........................... şi director financiar .........................., cu sediul în Bucureşti, str. General Berthelot nr. 30, sectorul 1, cont bancar ............................., deschis la Trezoreria/Banca .................................., şi instituţia de învãţãmânt superior ................................, în calitate de beneficiar, reprezentatã prin rector ................ şi contabil-şef .................., cu sediul în ............., cont bancar .........................................., deschis la Trezoreria/Banca ............................. .
1. În baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învãţãmânt superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi a <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se acorda alocaţii bugetare pentru finanţarea complementara a instituţiei de învãţãmânt superior ..................., în suma de ............. mii lei,
din care:
a) contracte de cercetare;
b) reparaţii capitale;
c) dotãri;
d) subvenţii.
2. În situaţia în care Ministerul Educaţiei Naţionale, Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior şi Consiliul Naţional de Finanţare a Învãţãmântului Superior constata ca indicatorii prevãzuţi în fundamentarea proiectelor înscrise în competiţie nu s-au realizat, Ministerul Educaţiei Naţionale poate diminua sumele prevãzute în acest contract.
3. La încheierea proiectului finanţat de Ministerul Educaţiei Naţionale instituţia de învãţãmânt superior va prezenta, o data cu raportul final, şi devizul postcalcul pentru activitatea de cercetare sau de reparaţii capitale, respectiv sinteza proceselor-verbale de recepţie pentru dotãri finanţate.
4.1. Obligaţiile Ministerului Educaţiei Naţionale:
- sa aloce regulat, cel puţin o data pe luna, alocaţii bugetare, în condiţiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 ;
- sa urmãreascã îndeplinirea strategiei instituţiei de învãţãmânt superior şi sa ia mãsuri de reducere a finanţãrii, în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a creditelor;
- sa verifice gestiunea financiarã a instituţiei de învãţãmânt superior şi sa dispunã tragerea la rãspundere a personalului vinovat de încãlcarea dispoziţiilor legale.
4.2. Obligaţiile beneficiarului:
- sa angajeze şi sa efectueze cheltuielile, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
- sa asigure respectarea destinaţiei sumelor prevãzute în prezentul contract;
- sa nu modifice strategia instituţiei de învãţãmânt superior pe o perioada de 4 ani de la negocierea contractului.
Încheiat astãzi .........................., în patru exemplare, câte doua exemplare pentru fiecare parte.




MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
................................
MINISTRU, Rector,
........................ .......................

Director financiar, Contabil-şef,
........................ .......................

Contencios Oficiul juridic
........................ .......................



ANEXA 3



INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
.................................... Se aproba,


Ordonator principal de credite

BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI
pe anul ...................

- mii lei -


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nr. Denumirea Codul Prevederi din care:


trim. I trim. II trim. III trim. IV


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

I. 01 VENITURI-TOTAL (1+2+3+4+5+6+7), din care:
1. 02 Sold din anul precedent
2. 03 Venituri proprii, din care:
03.1 - sume primite de la Ministerul Educaţiei
Naţionale drept finanţare de baza
03.2 - venituri proprii obţinute din taxe şi activitãţi
desfãşurate de instituţiile de învãţãmânt
superior
03.3 - alte venituri proprii, obţinute potrivit legii
3. 04 Venituri din activitatea de cercetare ştiinţificã,
proiectare, consultanţa şi expertiza
4. 05 Alocaţii de la bugetul de stat cu destinaţie spe-
ciala, din care, pentru:
05.1 a) reparaţii capitale
05.2 b) subvenţii pentru cãmine şi cantine studen-
testi
05.3 c) dotãri şi alte investiţii
05.4 d) burse
05.5 e) alte forme de protecţie socialã a studenţilor
05.6 f) sume alocate pentru realizarea unor obiective
de investiţii
05.7 g) finanţarea de proiecte cofinantate din alocaţii
de la bugetul de stat şi din surse externe
5. 06 Venituri din microproducţie, din activitatea sta-
tiunilor didactice experimentale, a gradinilor
botanice, a centrelor de specializare şi perfec-
tionare şi a editurilor
6. 07 Venituri proprii ale cãminelor şi cantinelor
7. 08 Sume în lei, provenite din finanţarea externa,
pentru realizarea unor proiecte cofinantate de
la bugetul de stat şi din credite externe, acor-
date de Ministerul Educaţiei Naţionale
II. 09 CHELTUIELI - TOTAL (1+2+3+4+5+6),
din care:
1. 10 Cheltuieli pentru activitatea de baza
2. 11 Cheltuieli pentru activitatea de cercetare stiinti-
fica, proiectare, consultanţa şi expertiza
3. 12 Cheltuieli din alocaţii de la bugetul de stat cu
destinaţie specialã,
din care:
12.1 Cheltuieli pentru reparaţii capitale
12.2 Subvenţii pentru cãmine şi cantine
12.3 Cheltuieli pentru dotãri şi alte investiţii
12.4 Cheltuieli pentru burse
12.5 Cheltuieli pentru alte forme de protecţie socialã
12.6 Cheltuieli pentru realizarea unor obiective de
investiţii
12.7 Cheltuieli pentru proiecte cofinantate din alocaţii
de la bugetul de stat şi din surse externe
4. 13 Cheltuieli pentru microproducţie, pentru activita-
tea staţiunilor didactice experimentale, a gradi-
nilor botanice, a centrelor de specializare şi
perfecţionare şi a editurilor
5. 14 Cheltuieli pentru cãmine şi cantine studenţeşti
6. 15 Cheltuieli din sume alocate de cãtre Ministerul
Educaţiei Naţionale, provenite din surse externe
rambursabile
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



NOTA:
Cheltuielile totale, precum şi cheltuielile corespunzãtoare fiecãrei surse de finanţare se defalca pe subdiviziunile clasificatiei economice şi functionale a cheltuielilor instituţiilor publice şi a activitãţilor extrabugetare.

Rector, Contabil-şef,
........... .............

I. VENITURI
- Rândul 03.1 se completeazã cu veniturile prevãzute a se realiza pe baza contractului institutional (pct. 1 din contractul institutional) încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, în vederea instruirii numãrului de studenţi şi de cursanţi, sau cu alţi indicatori propuşi.
- Rândul 03.2 cuprinde sumele realizate din taxe şi activitãţi desfãşurate de instituţiile de învãţãmânt superior, respectiv: taxe percepute în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, romane sau strãine, venituri din valorificarea cursurilor şi a publicaţiilor, venituri din activitatea de integrare a învãţãmântului cu producţia, din prestãri de servicii, venituri din manifestãri artistice şi sportive, venituri din închirieri de spaţii, din programe de colaborare externa, altele decât cele finanţate prin Ministerul Educaţiei Naţionale etc.
- Rândul 03.3 cuprinde sumele realizate din donaţii, sponsorizãri, precum şi alte sume nerambursabile.
- Rândul 04 cuprinde sumele prevãzute a fi realizate din activitãţi de cercetare ştiinţificã desfãşurate pe baza de contract cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi cu terţi, venituri din proiectare, consultanţa şi expertiza.
- Randurile 05.1-05.3 cuprind sumele prevãzute a se realiza pe baza de contract adiţional încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale [pct. 1 lit. b), c) şi d) din contractul adiţional].
- Randurile 05.4-05.6 cuprind sumele prevãzute a se realiza pe baza de contract institutional încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale (pct. 2-4 din contractul institutional).
- Rândul 05.7 cuprinde sumele reprezentând contribuţia Guvernului la proiecte cofinantate din surse externe şi din alocaţii de la bugetul de stat.
- Rândul 06 cuprinde veniturile din microproducţie, din activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor.
- Rândul 07 cuprinde încasãrile din regia de cãmin şi de cantina, contravaloarea hranei, venituri din gospodãrii anexe, din închirieri de spaţii, precum şi alte venituri ale cãminelor şi cantinelor.

II. CHELTUIELI
- Rândul 10 prevede cheltuieli la nivelul sumelor provenite din soldul de disponibil din anul precedent (rândul 02) şi din veniturile proprii (total rândul 03).
- Randurile 12.1-12.7 cuprind cheltuieli la nivelul surselor prevãzute la randurile 05.1-05.7.
- Rândul 13 cuprinde cheltuielile pentru microproducţie, pentru desfãşurarea activitãţii staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor.
- Rândul 14 cuprinde cheltuielile curente, de întreţinere, de funcţionare, precum şi cheltuielile de capital de natura dotãrilor ale cãminelor şi ale cantinelor studenţeşti.
Prin excepţie, în anul 1999 nu se cuprind cheltuielile de personal, cheltuielile aferente reparaţiilor capitale şi cheltuielile de capital de natura dotãrilor.
- Rândul 15 prevede cheltuieli la nivelul surselor prevãzute la rândul 08.

ANEXA 4 a)

INSTITUŢIA ..............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea sumelor aferente finanţãrii de baza pentru luna .............



- mii lei -


I. Indicatori:
1. Numãrul de studenţi echivalenti, realizat în luna precedenta
2. Costul mediu anual/student echivalent
3. Sume aferente finanţãrii de baza (rd. 1 x rd. 2)
4. Sume prevãzute în contractul institutional
5. Sume acordate de la începutul anului
6. Sume rãmase de acordat pana la sfârşitul anului
7. Finanţare solicitatã pentru luna*) .......................
II. Elemente de fundamentare:
1. Venituri totale prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, din care:
- din finanţarea de baza
2. Venituri cumulate, realizate de la începutul anului, din care:
- din finanţarea de baza
3. Cheltuieli totale prevãzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru
activitatea de baza
4. Cheltuieli cumulate, efectuate de la începutul anului
5. Cheltuieli estimate pentru luna .....................


Rector, Vizat,
................. --------------
Contabil-şef,
.........................


--------------
*) Nu poate depãşi 33,3% din veniturile aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru finanţarea de baza, aferente fiecãrui trimestru.

ANEXA 4 b)

INSTITUŢIA ............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordãrii subventiei pentru cãmine şi cantine




Prevederi Realizari
--------------------

1. Subventie prevãzutã în contractul adiţional
2. Subventie acordatã de la începutul anului pana la finele lunii
în curs
3. Venituri realizate pana la sfârşitul lunii în curs
4. Cheltuieli efectuate de la începutul anului pana la finele lunii în
curs
5. Disponibil la sfârşitul lunii în curs (rd. 2 + rd. 3) - rd. 4
6. Venituri estimate a se realiza în luna ..............................
7. Cheltuieli estimate a se realiza în luna ............................
8. Subventie solicitatã a fi acordatã în luna ..........................
(rd. 7 - rd. 6 - rd. 5)

Rector, Vizat,
................. -------------
Contabil-şef,
....................


ANEXA 4 c)

INSTITUŢIA ..........................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente realizãrii de dotãri pentru luna ..........



- mii lei -



A. Sume stabilite a se acorda prin contractul institutional
pentru dotãri pe anul .........., conform listei aprobate
B. Sume acordate de la începutul anului
C. Sume ce mai pot fi acordate pana la sfârşitul anului
D. Plati efectuate pana la data de întâi a lunii pentru care
se solicita sumele
E. Sume rãmase neutilizate (lit. B - lit. D)
F. Cheltuieli estimate a se realiza în luna pentru care se
solicita sumele*)
G. Sume solicitate (lit. F - lit. E)

-----------
*) Aferente dotãrilor prevãzute în lista anexatã.



Rector, Vizat,
.............. -----------
Contabil-şef,
.................




ANEXA 4 d)

INSTITUŢIA .............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente cheltuielilor de reparaţii capitale pentru luna ..........




- mii lei -



A. Sume stabilite a se acorda prin contractul adiţional
B. Sume acordate de la începutul anului
C. Cheltuieli efectuate cu reparaţiile capitale de la începutul anului
pana la finele lunii în curs
D. Disponibil la sfârşitul lunii în curs (lit. B - lit. C)
E. Cheltuieli necesare pentru luna ..............................
F. Sume solicitate pentru luna ..........
(lit. E - lit. D)

Rector, Vizat,
............... --------------
Contabil-şef,
....................


ANEXA 4 e)

INSTITUŢIA .............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordãrii burselor pentru luna ............



I. Pentru studenţi romani:
1. Sume prevãzute în contractul institutional (mii lei)
2. Numãrul de studenţi efectiv realizat în luna precedenta
3. Bursa medie lunarã ce revine unui student (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
II. Pentru cursanţi romani:
1. Sume prevãzute în contractul institutional (mii lei)
2. Numãrul de cursanţi efectiv realizat în luna precedenta
3. Bursa medie lunarã ce revine unui cursant (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
III. Pentru studenţi strãini bursieri ai statului roman:
1. Sume prevãzute în contractul institutional (mii lei)
2. Numãrul de studenţi efectiv realizat în luna precedenta
3. Bursa medie lunarã ce revine unui student (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
IV. Pentru cursanţi strãini bursieri ai statului roman:
1. Sume prevãzute în contractul institutional (mii lei)
2. Numãrul de cursanţi efectiv realizat în luna precedenta
3. Bursa medie lunarã ce revine unui cursant (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
V. Sume totale prevãzute în contractul institutional pentru burse (mii lei)
VI. Sume acordate de la începutul anului pana la sfârşitul lunii în
care se solicita sumele (mii lei)
VII. Sume ce se mai pot acorda pana la sfârşitul anului (mii lei)
VIII. Sume solicitate pentru luna ...................... (mii lei)

Rector, Vizat,


Contabil-şef,
............................


ANEXA 4 f)

INSTITUŢIA .............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordãrii facilitãţilor pentru transport pe luna ............



- mii lei -



1. Sume prevãzute a se acorda prin contractul institutional
2. Sume acordate de la începutul anului pana la finele lunii în care se
solicita sumele
3. Sume ce se mai pot acorda pana la sfârşitul anului
4. Numãrul studenţilor beneficiari realizat în luna precedenta
5. Costul mediu lunar al reducerii tarifului de transport
6. Necesar de fonduri (rd. 4 x rd. 5)

Rector, Vizat,
.................... -------------
Contabil-şef,
.....................


ANEXA 4 g)

INSTITUŢIA ..............................

NOTA JUSTIFICATIVĂ
pentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente realizãrii obiectivelor de investiţii pentru luna ............




- mii lei -



A. Sume stabilite a se acorda prin contractul institutional pentru
obiectivele de investiţii pe anul ..............., conform listei
aprobate
B. Sume acordate de la începutul anului
C. Sume ce mai pot fi acordate pana la sfârşitul anului
D. Plati efectuate pana la data de întâi a lunii pentru care se solicita
sumele
E. Sume rãmase neutilizate (lit. B - lit. D)
F. Cheltuieli estimate a se realiza în luna pentru care se solicita sumele
G. Sume solicitate (lit. F - lit. E)

Rector, Vizat,
.................... -----------------
Contabil-şef,
.......................




-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016