Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE nr. 2083 din 2 decembrie 1997  pentru aplicarea   Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE nr. 2083 din 2 decembrie 1997 pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 5 decembrie 1997
ART. 1
(1) Timbrul judiciar, instituit prin <>Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 106/1995 şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 30 august 1995, modificatã şi completatã şi prin <>Legea nr. 123/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997, se aplica acţiunilor, cererilor, actelor şi serviciilor de competenta tuturor instanţelor judecãtoreşti, Ministerului Justiţiei, Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, precum şi actelor notariale ce se îndeplinesc de cãtre notarii publici.
(2) Instanţelor judecãtoreşti sunt, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, judecãtoriile, tribunalele, curţile de apel, Curtea Suprema de Justiţie şi instanţele militare.
(3) Timbrul judiciar se aplica în toate cazurile prevãzute la alin. (1), pentru care se percep taxe judiciare de timbru, potrivit <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, precum şi pentru cazurile în care se percep taxe de timbru notariale de cãtre notarii publici, potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 37/1995 privind stabilirea taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 105/1995 şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995, cu modificãrile ulterioare.
(4) Scutirile, reducerile, esalonarile sau amanarile pentru plata taxelor judiciare de timbru, acordate de Ministerul Finanţelor potrivit prevederilor <>art. 21 din Legea nr. 146/1997 , precum şi pentru plata taxelor de timbru notariale, nu se aplica în ceea ce priveşte timbrul judiciar.
(5) Valoarea timbrului judiciar aplicat şi anulat nu se restituie chiar dacã taxele judiciare de timbru aferente se înapoiazã petitionarului, la cerere, potrivit <>Legii nr. 146/1997 .
ART. 2
Pana la realizarea noilor emisiuni, timbrele judiciare existente în stoc, în valoare de 500 lei, 1.000 lei, 5.000 lei şi 10.000 lei, vor fi aplicate în continuare, în numãr corespunzãtor realizãrii valorii prevãzute la <>art. 3 alin. (1) şi (2) din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 , modificate şi completate prin <>Legea nr. 123/1997 .
ART. 3
(1) Cererilor de acordare a cetateniei sau de renunţare la cetãţenie li se aplica timbrul judiciar în valoare de 15.000 lei.
(2) Prin cereri de acordare a cetateniei se înţelege şi cererile pentru redobandirea cetateniei, formulate de persoanele care au renunţat la cetãţenia romana dupã data de 22 decembrie 1989, şi pentru care se plãtesc aceleaşi taxe ca şi pentru persoanele care solicita acordarea cetateniei.
ART. 4
(1) Supralegalizarea de semnãturi la Ministerul Justiţiei se timbreazã cu timbre judiciare în valoare de 1.500 lei pentru fiecare exemplar.
(2) Supralegalizarea poate viza semnatura preşedintelui unei instanţe judecãtoreşti sau a unui notar public, precum şi sigiliile instanţelor judecãtoreşti şi ale notarilor publici.
(3) Timbrele judiciare prevãzute la alin. (1) se aplica pe fiecare exemplar al actului ale cãrui semnãturi şi sigiliu se supralegalizeaza. În cazul în care spaţiile libere de pe actul care se supralegalizeaza nu sunt suficiente pentru aplicarea şi anularea timbrelor judiciare, acestea se aplica pe orice parte a actului, astfel încât sa nu fie afectat conţinutul acestuia.
(4) Matca timbrului judiciar se aplica şi se anuleazã pe versoul cererii solicitantului, sub semnatura funcţionarului public care a efectuat lucrarea şi cu menţionarea numãrului de exemplare pentru care s-a solicitat supralegalizarea. Cererea astfel timbrata rãmâne şi se pãstreazã în arhiva Ministerului Justiţiei.
ART. 5
(1) Actele notariale care se îndeplinesc de cãtre notarii publici sunt supuse timbrului judiciar în mod diferenţiat, în raport cu modul de aplicare a taxelor judiciare de timbru.
(2) Actelor notariale pentru care legea prevede taxa de timbru notarialã în suma fixa li se aplica timbru judiciar în valoare de 1.500 lei.
(3) Timbrul judiciar în valoarea prevãzutã la alin (2) se aplica şi în cazul actelor notariale care au o valoare de pana la 1.000.000 lei inclusiv.
În cazul actelor notariale care au ca obiect o valoare mai mare de 1.000.000 lei se aplica timbre judiciare de 15.000 lei, pentru cele care depãşesc 10.000.000 lei se aplica timbre judiciare de 30.000 lei, iar dacã valoarea este de peste 100.000.000 lei, se aplica timbre judiciare de 50.000 lei.
(4) Timbrul judiciar se aplica pe primul exemplar al actului notarial original şi se fac menţiuni despre aceasta pe fiecare copie de pe act.
(5) Dacã eliberarea de copii este supusã taxei de timbru notariale, se aplica aceeaşi regula şi pentru timbrul judiciar.
ART. 6
Acţiunile şi cererile pentru care se datoreazã timbre judiciare nu vor fi primite şi înregistrate de organele şi instituţiile prevãzute la art. 1 alin. (1) din prezentele norme metodologice, dacã nu sunt timbrate cu timbrul judiciar corespunzãtor.
ART. 7
(1) În cazul în care actul ori serviciul solicitat se elibereazã ori se presteazã în baza unei cereri, matca timbrului judiciar se aplica şi se anuleazã pe cerere, iar funcţionarul public care a eliberat actul ori a prestat serviciul menţioneazã: "Aplicat timbru judiciar în valoare de ..... lei", dupã care dateazã şi semneazã.
Anularea timbrului judiciar şi a matcii acestuia se efectueazã numai prin aplicarea ştampilei instanţei judecãtoreşti, a Ministerului Justiţiei, a Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie ori a notarului public, dupã caz.
(2) În toate cazurile [altele decât cele prevãzute la alin. (1)], persoana legal investitã cu primirea cererii ori a acţiunii sau cu eliberarea actului face menţiunea despre aplicarea timbrului judiciar, dateazã şi semneazã.
(3) Timbrul judiciar, va fi anulat în momentul primirii cererii sau a acţiunii ori, dupã caz, în momentul prestãrii serviciului ori al eliberãrii actului solicitat.
(4) Se interzic dezlipirea timbrelor judiciare şi a matcilor acestora, precum şi folosirea unor timbre sau a unor matci ce prezintã urme de alterare sau de dezlipire.
(5) Cei care primesc cereri sau acţiuni, care elibereazã acte ori presteazã servicii supuse plãţii timbrului judiciar pot aplica, prin aditionarea valorilor susceptibile de taxare, un singur timbru judiciar, reprezentând valoarea totalã a operaţiunilor taxabile. Despre aceasta operaţiune se face menţiune pe cererea solicitantului, cu precizarea valorii timbrului judiciar pentru fiecare solicitare. Timbrul judiciar se lipeşte pe originalul sau pe primul exemplar al actului, iar pe celelalte exemplare se face menţiunea: "Aplicat timbrul judiciar pe originalul actului, prin aditionarea valorilor".
ART. 8
Valoarea timbrului judiciar ce urmeazã a se aplica se determina de cãtre organele şi instituţiile obligate la încasarea acesteia.
ART. 9
Dacã, în cursul procesului sau cu ocazia îndeplinirii actului ori serviciului solicitat, apar elemente care configureaza o alta valoare a obiectului cererii, acţiunii, actului sau serviciului, partea va fi obligatã la timbrarea corespunzãtoare ca şi în cazul taxei judiciare de timbru.
ART. 10
Instanta sesizatã într-o cale de atac ordinarã cu o cerere legal timbrata cu timbru judiciar, dacã constata ca timbrul judiciar nu a fost perceput ori valoarea acestuia a fost insuficienta în fazele de judecata anterioare, va obliga la timbrarea cu timbru judiciar la valoarea corespunzãtoare şi pentru acele faze de judecata.
ART. 11
Magistratul care a primit o acţiune sau o cerere, notarul public sau, dupã caz, funcţionarul public care a primit, a cercetat, a rezolvat, a efectuat sau a eliberat un act ori a prestat serviciul supus timbrului judiciar, fãrã ca obligaţia de timbrare sa fi fost îndeplinitã în totalitate sau în parte, rãspunde potrivit legii.
ART. 12
(1) Preşedinţii instanţelor judecãtoreşti, conducãtorii compartimentelor interesate din Ministerul Justiţiei, procurorul general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, precum şi notarii publici au obligaţia sa asigure instruirea personalului din subordine şi sa supravegheze aplicarea corecta a dispoziţiilor legale privind timbrul judiciar (inclusiv a prezentelor norme metodologice) şi sa organizeze verificãri periodice în acest domeniu.
(2) Preşedinţii instanţelor judecãtoreşti au obligaţia de a organiza ţinerea unei evidente riguroase privind aplicarea timbrelor judiciare şi valoarea acestora, prin grefierul-şef sau prin primul grefier, dupã caz, date ce vor fi comunicate Ministerului Justiţiei, trimestrial, prin statistica judiciarã.
Aceleaşi obligaţii le revin şi notarilor publici.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) au obligaţia sa prezinte, la solicitarea organelor de control ale Ministerului Justiţiei, toate documentele şi evidentele din care sa se poatã stabili ce acţiuni, cereri, acte sau servicii taxabile au fost primite sau efectuate şi modul cum s-a perceput timbrul judiciar, precum şi orice alte informaţii necesare pentru verificarea îndeplinirii cerinţelor legale în aceasta materie.
(4) Pentru înlãturarea deficienţelor constatate şi pentru recuperarea eventualelor prejudicii, persoanele prevãzute la alin. (1) au obligaţia de a lua mãsurile administrative, disciplinare, civile sau penale, dupã caz, potrivit legii.
ART. 13
(1) Controlul asupra modului cum se aplica prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale prezentelor norme metodologice, la Curtea Suprema de Justiţie şi la Parchetul de pe lângã aceasta, se efectueazã de cãtre organele de control ale Ministerului Justiţiei, împreunã cu un împuternicit anume desemnat de preşedintele Curţii, respectiv de cãtre procurorul general al acestui parchet.
(2) La birourile notarilor publici, controlul se efectueazã de cãtre organele de control ale Ministerului Justiţiei, împreunã cu un reprezentant anume desemnat de preşedintele fiecãrei camere a notarilor publici.
ART. 14
Pentru a asigura aplicarea corecta şi uniforma a dispoziţiilor legale privind stabilirea şi perceperea timbrului judiciar, organele şi instituţiile prevãzute la art. 1 alin. (1) au obligaţia de a solicita lãmuriri, ori de câte ori este cazul, la Ministerul Justiţiei.
ART. 15
Rãspunderea pentru realizarea emisiunilor şi pentru circulaţia timbrului judiciar, ca şi pentru gestionarea fondurilor obţinute din vânzarea acestuia, revine Ministerului Justiţiei, precum şi preşedintelui instanţei şi contabilului-şef al tribunalului în ceea ce priveşte sumele încasate şi utilizate din vânzarea timbrului judiciar.
ART. 16
(1) Vânzarea timbrului judiciar se face de cãtre instanţele judecãtoreşti, Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, precum şi de cãtre notarii publici sau prin unitãţi autorizate sa vândã timbre fiscale, pe baza de convenţie, cu un comision de pana la 5% din valoarea acestuia.
(2) Persoana cãreia urmeazã sa i se încredinţeze vânzarea timbrelor judiciare trebuie sa îndeplineascã condiţiile cerute de lege pentru calitatea de gestionar şi sa constituie o garanţie materialã corespunzãtoare.
ART. 17
Sumele încasate din vânzarea timbrului judiciar se constituie ca venituri extrabugetare la dispoziţia Ministerului Justiţiei şi se utilizeazã potrivit anexei la bugetul aprobat Ministerului Justiţiei.
ART. 18
Veniturile încasate din vânzarea timbrului judiciar se vor folosi pentru buna funcţionare a judecãtoriilor, tribunalelor, curţilor de apel, Curţii Supreme de Justiţie, a parchetelor de pe lângã aceste instanţe, pentru administrarea justiţiei prin organul de specialitate al administraţiei publice centrale, pentru realizarea de noi emisiuni ale timbrului judiciar, pentru achiziţionarea de publicaţii şi lucrãri de specialitate din ţara şi din strãinãtate, de sisteme moderne de informatizare, precum şi pentru acordarea de stimulente magistraţilor, asimilatilor acestora şi celorlalte categorii de personal din cadrul instanţelor judecãtoreşti, parchetelor şi Ministerului Justiţiei.
Pentru stimulentele acordate din veniturile încasate din vânzarea timbrului judiciar nu se datoreazã contribuţia pentru asigurãri sociale, contribuţia la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi contribuţia pentru pensia suplimentarã.
ART. 19
Sumele încasate din vânzarea timbrului judiciar, reprezentând venituri extrabugetare la dispoziţia Ministerului Justiţiei, se vãrsa de cãtre instituţiile prevãzute la <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau de unitãţile autorizate sa vândã timbre fiscale şi cu care Ministerul Justiţiei a încheiat convenţie, astfel:
- instanţele judecãtoreşti (judecãtoriile, tribunalele, curţile de apel, Curtea Suprema de Justiţie şi instanţele militare), în contul 50.03 "Disponibil din mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", deschis la trezoreria statului pe seama acestor instituţii, iar în judeţul Ilfov şi în municipiul Bucureşti, în contul 64.51 "Disponibil din activitãţi autofinantate", deschis la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. unde au deschise şi conturile de cheltuieli bugetare.
Chenzinal, instituţiile respective vireazã cu ordin de plata sumele încasate în contul 64.51, deschis pe seama Ministerului Justiţiei la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A.;
- Ministerul Justiţiei, Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, notarii publici, precum şi Regia Autonomã "Posta Romana", în contul 64.51 "Disponibil din activitãţi autofinantate", deschis pe seama Ministerului Justiţiei la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A.
ART. 20
Pentru reflectarea modului de formare, de administrare şi de utilizare a mijloacelor extrabugetare din vânzarea timbrului judiciar, se întocmeşte la toate nivelurile, anual, bugetul de venituri şi cheltuieli, astfel:
A. La partea de venituri se înscriu sumele provenite din vânzarea timbrului judiciar la capitolul 23.03 "Veniturile instituţiilor publice şi activitãţilor autofinantate", subcapitolul 23.03.97 "Venituri din timbrul judiciar", potrivit clasificatiei şi veniturilor şi cheltuielilor instituţiilor publice şi activitãţilor autofinantate.
Totodatã, la venituri se cuprinde şi soldul disponibil rãmas din anul precedent din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al mijloacelor extrabugetare.
B. Cheltuielile vor fi cuprinse la capitolul 51.03 "Autoritãţi publice", subcapitolul 51.03.03 "Autoritãţi judecãtoreşti", pe structura economicã, astfel:
a) cheltuieli de personal:
- cheltuieli cu salariile (pentru stimulente) (art. 10 din Clasificatia bugetarã);
b) cheltuieli materiale şi servicii:
- cheltuieli pentru întreţinere şi gospodãrie (art. 24 din Clasificatia bugetarã);
- materiale şi prestãri de servicii cu caracter funcţional (cheltuieli de procedura) (art. 25 din Clasificatia bugetarã);
- cãrţi, publicaţii - abonamente (art. 29 din Clasificatia bugetarã);
- alte cheltuieli (pentru tipãrirea unor emisiuni de timbru judiciar numai în bugetul Ministerului Justiţiei) (art. 30 din Clasificatia bugetarã);
c) cheltuieli de capital:
- cheltuieli pentru dotãri cu sisteme moderne de informatizare şi aparate de multiplicat.
În cursul anului, bugetul de venituri şi cheltuieli poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 21
Cheltuielile de capital din mijloace extrabugetare constituite potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se efectueazã pe baza de liste de dotãri, aprobate de ordonatorul principal de credite, potrivit <>Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor nr. 2.487/1996 , modificat şi completat prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.169/1997 .
ART. 22
Ministerul Justiţiei, prin Direcţia economicã, cu aprobarea ministerului, va repartiza sume provenite din vânzarea timbrului judiciar Curţii Supreme de Justiţie şi Ministerului Public.
ART. 23
Modul de repartizare a veniturilor obţinute din timbrul judiciar, pe categorii de cheltuieli şi pe beneficiari, se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei.
ART. 24
Pentru sumele repartizate Curţii Supreme de Justiţiei şi Ministerului Public, rãspunderea pentru utilizarea acestor sume, conform prevederilor legale şi prezentelor norme metodologice, revine ordonatorilor principali de credite respectivi.
ART. 25
În baza bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate şi a cererilor fundamentate, primite de la tribunale, Ministerul Justiţiei va vira periodic, cu ordin de plata, din contul 64.51 "Disponibil din activitãţi autofinantate", sumele repartizate judecãtoriilor, tribunalelor şi curţilor de apel, în contul 50.03 "Disponibil din mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", deschis la trezoreriile statului, iar în municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, în contul 64.51 "Disponibil din activitatea autofinantata", deschis la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. unde au deschis conturile de cheltuieli bugetare.
ART. 26
Pentru Curtea Suprema de Justiţie şi pentru Ministerul Public, sumele repartizate vor fi virate cu ordin de plata în contul 64.51 "Disponibil din activitãţi autofinantate", deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A.
ART. 27
Cheltuielile proprii ale Ministerului Justiţiei din aceste venituri extrabugetare se efectueazã direct din contul 64.51 "Disponibil din activitãţi autofinantate", deschis pe seama Ministerului Justiţiei la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A., în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat.
ART. 28
Dupã utilizarea ultimei transe de fonduri primite, unitãţile beneficiare au obligaţia de a prezenta justificarea sumelor primite şi cheltuite, precum şi soldul contului.
ART. 29
Sumele neutilizate din mijloace extrabugetare rãmase la sfârşitul anului la instanţe vor putea fi utilizate în anul urmãtor dupã aprobarea data de Ministerul Justiţiei, în baza bugetului de venituri şi cheltuieli privind mijloacele extrabugetare ale instanţelor respective pentru anul în curs.
ART. 30
Ministerul Justiţiei, care gestioneazã mijloacele extrabugetare, constituite în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va organiza evidenta veniturilor şi cheltuielilor, cu ajutorul urmãtoarelor conturi:
120 - "Disponibil al instituţiei din venituri extrabugetare";
420 - "Cheltuielile instituţiei finanţate din mijloace extrabugetare";
520 - "Venituri extrabugetare ale instituţiilor publice";
528 - "Venituri din anii precedenti şi alte surse".
ART. 31
Evidenta analitica a plãţilor de casa şi a cheltuielilor efective în cadrul conturilor de disponibil şi cheltuieli se organizeazã distinct, pe capitole, subcapitole, articole şi alineate, conform Clasificatiei bugetare.
ART. 32
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli privind mijloacele extrabugetare realizate din vânzarea timbrului judiciar se raporteazã de cãtre fiecare ordonator principal de credite prin darea de seama contabila asupra execuţiei bugetare.
ART. 33
Prezentele norme metodologice se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 34
Pe data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, Normele metodologice nr. 51.169/1995 pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 22 ianuarie 1996, îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministrul justiţiei,
Valeriu Stoica

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016