Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 6 noiembrie 2001  de aplicare unitara a procedurii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 6 noiembrie 2001 de aplicare unitara a procedurii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 718 din 12 noiembrie 2001

1. Referitor la <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 :
1.1. Fac obiectul cãilor administrative de atac, prevãzute la art. 1 alin. (1), mãsurile luate prin acte de control sau de impunere de cãtre organele Ministerului Finanţelor Publice, privind impozitele, taxele, datoria vamalã, contribuţiile la fondurile speciale, majorãrile de întârziere, penalitãţile, precum şi alte sume şi mãsuri dispuse, în cadrul competentelor legale.
1.2. Contestaţiile privind amenzile, confiscarile şi alte mãsuri complementare acestora, aplicate prin acte ale organelor Ministerului Finanţelor Publice, urmeazã procedura prevãzutã de <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
1.3. Contestaţiile sunt valabile chiar dacã poarta o denumire gresita, organele de soluţionare urmând sa procedeze conform competentelor legale.
1.4. În cazul în care contestaţiile sunt astfel formulate încât au şi alt caracter pe lângã cel de cale administrativã de atac, pentru aceste aspecte cererea se va inainta organelor competente de cãtre organul investit cu soluţionarea contestaţiei, dupã soluţionarea acesteia.
2. Referitor la <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 , astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 506/2001
2.1. În contestaţie se va specifica cuantumul sumei totale reprezentând impozite, taxe, datorie vamalã, contribuţii la fondurile speciale, majorãri de întârziere, penalitãţi, precum şi alte sume şi mãsuri dispuse, pentru care s-a declansat procedura administrativã de atac, cu indicarea sumelor din care se compune aceasta.
La primirea contestaţiilor organele competente vor verifica respectarea acestei obligaţii de cãtre contestatori, iar în cazul în care se constata nerespectarea ei vor solicita, prin adresa, contestatorilor sa precizeze cuantumul sumei contestate, acordându-se în acest scop un termen de 5 zile. La dosarul cauzei se anexeazã confirmarea de primire de cãtre contestator a înştiinţãrii.
2.2. De asemenea, organul de soluţionare va verifica, în cazul în care contestaţiile sunt formulate şi introduse de un reprezentant al contestatorului, depunerea în original a împuternicirii avocatiale, respectiv a procurii autentificate.
În situaţia în care contestaţia nu îndeplineşte aceasta cerinta se va pune în vedere contestatorului sa completeze dosarul, acordându-se în acest scop un termen de 5 zile. La dosarul cauzei se anexeazã confirmarea de primire de cãtre contestator a înştiinţãrii.
3. Referitor la <>art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 :
3.1. Contestaţia se depune, sub sancţiunea decãderii, la organul emitent al actului atacat, în termenul legal.
3.2. Contestaţia formulatã impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se depune la instanta judecãtoreascã care a dispus încadrarea în tariful taxelor judiciare de timbru, în termen de 15 zile de la data comunicãrii cuantumului sumei datorate.
Instanta judecãtoreascã care a primit contestaţia va remite organului competent prevãzut la art. 5, în termen de 5 zile, dosarul contestaţiei, care va conţine în mod obligatoriu, pe lângã contestaţie, copia certificatã de pe actul care face obiectul taxarii, precum şi actul instanţei judecãtoreşti care a efectuat încadrarea, din care sa rezulte considerentele legale şi de fapt care au condus la încadrarea care face obiectul cauzei.
Contestaţia se solutioneza de organul competent prevãzut la art. 5, în funcţie de cuantumul sumei contestate, prin decizie motivatã.
Dupã emiterea deciziei, un exemplar al acesteia se va comunica instanţei judecãtoreşti care a efectuat încadrarea în cuantumul taxelor de timbru.
3.3. Termenul prevãzut la art. 4 se calculeazã pe zile libere, neintrând în calcul nici ziua în care el a început şi nici ziua în care se sfârşeşte.
Termenul care se sfârşeşte într-o zi de sãrbãtoare legalã sau când serviciul este suspendat se va prelungi pana la sfârşitul primei zile de lucru urmãtoare.
4. Referitor la <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 , astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 506/2001 :
4.1. Organele specializate prevãzute la art. 5 alin. (1) sunt serviciile de soluţionare a contestaţiilor din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, dupã caz.
Prin organele specializate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice se înţelege Direcţia generalã de soluţionare a contestaţiilor.
4.2. În cazul în care contestatorul, în condiţiile prevãzute la art. 4, îşi retrage sau îşi majoreazã pretenţiile formulate iniţial sub sau peste cuantumul prevãzut la art. 5, organul de soluţionare investit iniţial îşi va declina competenta în favoarea organului de soluţionare competent.
5. Referitor la <>art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 :
5.1. Referatul cu propunerile de soluţionare a contestaţiei va fi semnat de conducãtorul organului care a încheiat actul atacat, respectiv: directorul general adjunct al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, care coordoneazã activitatea de control, comisarul general, comisarul-şef, directorul direcţiei de control.
5.2. Referatul va cuprinde atât aspecte privind îndeplinirea condiţiilor de procedura, cat şi aspecte referitoare la fondul cauzei supuse soluţionãrii şi trebuie însoţit de dovada comunicãrii actului de control sau de impunere cãtre contestator, precum şi de toate documentele depuse de contestator în susţinerea contestaţiei.
În ceea ce priveşte fondul cauzei propunerile de soluţionare trebuie sa ţinã seama de motivatiile contestatorului cuprinse în contestaţie, de toate documentele depuse în susţinerea acesteia şi sa fie fundamentate din punct de vedere legal.
De asemenea, în referat se va preciza, în mod obligatoriu, dacã actul atacat a fost transmis organelor de urmãrire şi cercetare penalã, atunci când organul de control a constatat existenta unor indicii privind sãvârşirea unor fapte penale.
În situaţia în care din referatul cu propuneri de soluţionare a contestaţiei sau din documentele dosarului nu rezulta dacã actul de control a fost înaintat organelor de urmãrire şi cercetare penalã, organele de soluţionare vor analiza fondul cauzei, urmând ca de nerespectarea alineatului precedent sa fie ţinute rãspunzãtoare persoanele care au întocmit şi contrasemnat referatul.
Organele care au încheiat actul atacat vor pãstra, în copie, dosarul contestaţiei, la care vor anexa şi soluţiile date de organele de soluţionare competente, potrivit legii.
6. Referitor la <>art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 :
6.1. În cazul desfiinţãrii totale sau parţiale a actului atacat noul act de control sau de impunere, care va viza strict aceeaşi perioada şi aceleaşi sume şi mãsuri contestate, va fi întocmit de o alta echipa de control decât cea care a încheiat actul contestat.
7. Referitor la art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr 13/2001, astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 506/2001 :
7.1. Schimbarea domiciliului sau a sediului contestatorului trebuie sa fie adusã la cunostinta, în scris, de cãtre contestator, organului de soluţionare competent.
8. Dispoziţii comune:
8.1. În cazul în care se constata ca fundamentarea sumelor care fac obiectul contestaţiei aflate în curs de soluţionare nu a fost clarificata prin actul de control atacat, organul de soluţionare poate dispune efectuarea de controale incrucisate pentru lãmurirea aspectelor.
Organul de soluţionare poate dispune şi întocmirea de cãtre organul emitent al actului atacat a unei note de constatare pentru lãmurirea unor aspecte. Prin aceasta nota de constatare nu se pot stabili debite noi şi impotriva ei nu se pot exercita cãile administrative de atac prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 , aceasta urmând sa fie conexata la dosarul contestaţiei aflate în curs de soluţionare.
Organele de soluţionare a contestaţiilor vor analiza strict constatãrile din actele de control sau de impunere în raport cu susţinerile şi argumentele contestatorilor, neputând extinde sfera de soluţionare şi nici sa creeze contestatorilor o situaţie mai grea decât cea constatatã prin actul atacat.
8.2. În situaţia în care, ulterior formularii şi depunerii contestaţiei, dar pana la emiterea deciziei, contestatorul renunţa la cererea sa, retragerea acesteia se face în scris, printr-o adresa din care sa rezulte fãrã echivoc aceasta solicitare.
8.3. Pentru evitarea pronunţãrii unor soluţii contradictorii, în situaţiile în care organele competente au de soluţionat doua sau mai multe contestaţii, formulate de aceeaşi persoana fizica sau juridicã impotriva unor mãsuri dispuse prin acte de control sau de impunere, încheiate de aceleaşi organe sau de organe diferite de control din sistemul Ministerului Finanţelor Publice, vizând aceeaşi categorie de obligaţii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul stabilirii cuantumului se influenţeazã reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor, dacã prin aceasta se asigura o mai buna administrare şi valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.
8.4. În situaţia în care organul care a încheiat actul de control ori de impunere dispune de acte şi de documente din care rezulta ca organul de soluţionare a contestaţiei din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, nu ar fi obiectiv în soluţionarea cauzei (datoritã legãturii de rudenie sau de afinitate, funcţiei deţinute în cadrul activitãţii desfãşurate la contestator, precum şi din alte asemenea motive), acesta va solicita, pe baza de documente, Ministerului Finanţelor Publice transmiterea dosarului cauzei şi soluţionarea contestaţiei de cãtre un alt organ de soluţionare decât cel în a cãrui raza teritorialã îşi are contestatorul domiciliul sau sediul, dupã caz.
În situaţia în care sesizarea este intemeiata, Ministerul Finanţelor Publice va dispune transmiterea dosarului cauzei spre soluţionare altui organ de soluţionare decât cel în a cãrui raza teritorialã îşi are contestatorul domiciliul sau sediul, dupã caz, comunicând aceasta contestatorului.
Dacã sesizarea nu este intemeiata, Ministerul Finanţelor Publice va dispune soluţionarea contestaţiei de cãtre organul competent în a cãrui raza teritorialã îşi are contestatorul domiciliul sau sediul, dupã caz.
8.5. Organele de soluţionare a contestaţiei vor avea un rol activ pe parcursul instrumentarii cauzei, sens în care, pentru clarificarea unor stãri de fapt sau de drept, de care depind temeinicia şi legalitatea soluţiei, vor solicita, din oficiu, atât contestatorului cat şi organelor de control care au încheiat actul atacat, prezenta la sediul organelor de soluţionare, în vederea clarificarii tuturor aspectelor, precum şi documentele necesare.
8.6. Organele care au înregistrat contestaţiile au obligaţia sa comunice contestatorului organul cãruia i s-au transmis spre soluţionare, respectiv soluţia data.
8.7. Decizia emisã în soluţionarea contestaţiei se întocmeşte în 4 exemplare, egal valabile, dintre care:
- un exemplar se comunica contestatorului;
- un exemplar se comunica organului care a întocmit actul atacat, care are obligaţia sa transmitã o copie organului care gestioneazã dosarul fiscal al contestatorului;
- un exemplar rãmâne la dosarul contestaţiei;
- un exemplar se pãstreazã la dosarul deciziilor, care se tine la organul de soluţionare a contestaţiilor emitent.
8.8. Organele care soluţioneazã contestaţiile sunt obligate sa ţinã evidenta acestora într-un registru de evidenta, din care sa rezulte identitatea contestatorului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei şi calea de atac.
8.9. Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor inainta Ministerului Finanţelor Publice - Direcţia generalã de soluţionare a contestaţiilor situaţia privind contestaţiile înregistrate, precum şi modul de soluţionare, la data de 25 iulie pentru semestrul I şi, respectiv, la data de 25 ianuarie pentru întregul an expirat, conform anexei la prezentele norme metodologice. Aceeaşi situaţie se va întocmi şi la nivelul Ministerului Finanţelor Publice pentru contestaţiile înregistrate şi soluţionate de acesta, în condiţiile legii.
Situaţia va fi însoţitã de un raport privind activitatea de soluţionare a contestaţiilor, motivele care au determinat admiterea contestaţiilor sau desfiinţarea totalã ori parţialã a actelor atacate, precum şi propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ.

ANEXA 1


────────
la normele metodologice
────────────────────────

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
A JUDEŢULUI ............../MUNICIPIULUI BUCUREŞTI

SITUAŢIA
privind contestaţiile primite şi soluţionate în perioada ..............





────────────────────
Contestaţii
────────────────────
Numãrul Suma
de cazuri (lei)
────────────────────


1. Sold la începutul perioadei
2. Primite în cursul perioadei
3. Total contestaţii (3 = 1 + 2)
4. Soluţionate în perioada .............
Modul de soluţionare, din care:
4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
4.4. Desfiintari procese-verbale
5. Sold la sfârşitul perioadei (5 = 3 - 4)
Scaderi de impozite şi taxe, din care:
- impozit pe profit şi majorãrile de întârziere aferente;
- taxa pe valoarea adãugatã şi majorãrile de întârziere aferente;
- accize şi majorãrile de întârziere aferente;
- impozit pe dividende şi majorãrile de întârziere aferente;
- impozit pe veniturile persoanelor fizice şi ale asociaţiilor familiale, precum şi majorãrile de întârziere aferente;
- taxe vamale şi majorãrile de întârziere aferente;
- comision vamal şi majorãrile de întârziere aferente;
- impozite şi taxe locale şi majorãrile de întârziere aferente;
- impozit pe veniturile din salarii şi majorãrile de întârziere aferente;
- alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetelor fondurilor speciale şi majorãrile de întârziere aferente;
- o suma egala sau dublul diferenţelor de impozite, taxe şi contribuţii stabilite de organul de control;
- amenzi contravenţionale.



───────────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016