Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 5 decembrie 2001  privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2001    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 5 decembrie 2001 privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2001

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 801 din 14 decembrie 2001
Încheierea exerciţiului bugetar al anului 2001 se efectueazã potrivit prevederilor normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor Publice, în conformitate cu prevederile <>art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, ale <>art. 56 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale şi ale <>art. 36 alin. (4) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 .
În temeiul prevederilor legale de mai sus ordonatorii de credite şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligaţia sa efectueze operaţiunile care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale şi bugetelor de venituri extrabugetare pe anul 2001, în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul prevãzut în anexa nr. 1.
Operaţiunile de încasãri şi plati aferente exerciţiului bugetar al anului 2001 se efectueazã prin contul curent general al trezoreriei statului pana la data de 28 decembrie 2001 inclusiv.
I. Încasarea veniturilor bugetare
1.1. Impozitele, taxele şi celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 2001, se achitã prin ordine de plata pentru trezorerie (OPHT) depuse de cãtre agenţii economici, potrivit programului stabilit de bãncile comerciale la care au conturile deschise, astfel încât sumele respective sa fie încasate în contul curent general al trezoreriei statului pana cel mai târziu la data de 28 decembrie 2001 inclusiv.
Bãncile comerciale au obligaţia de a deconta pana la data de 28 decembrie 2001 toate ordinele de plata pentru trezorerie (OPHT) prezentate de agenţii economici cu conturile deschise la acestea, reprezentând impozite şi taxe scadente, în contul curent general al trezoreriei statului deschis la Banca Nationala a României.
1.2. Instituţiile publice care încaseazã venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, au obligaţia sa vireze veniturile respective la capitolele şi subcapitolele de venituri ale bugetelor cãrora acestea se cuvin, pana la data de 27 decembrie 2001.
Conturile instituţiilor publice în care au fost încasate veniturile bugetului de stat şi bugetelor locale, dupã caz, nu pot prezenta sold în bilanţul încheiat la 31 decembrie 2001.
1.3. Sumele încasate în numerar de cãtre instituţiile publice, reprezentând venituri bugetare şi venituri extrabugetare vor fi depuse cu "Foaie de varsamant-chitanţa" direct în conturile de venituri ale bugetului de stat, bugetelor locale sau în conturile fondurilor speciale şi veniturilor extrabugetare, dupã caz, pana la data de 28 decembrie 2001 inclusiv.
Impozitele şi taxele încasate de cãtre agenţii fiscali în perioada 27-28 decembrie 2001 vor fi depuse la casieria unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica pana cel târziu pe data de 28 decembrie 2001.
Eventualele sume în numerar rãmase la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica care nu funcţioneazã cu casieriitezaur se depun la finele zilei de 28 decembrie 2001 la unitatea bancarã la care acestea au contul de disponibil, în genti de numerar, operaţiune care se înregistreazã în debitul contului 13 "Casa tranzitorie".
1.4. Casa de Economii şi Consemnaţiuni care încaseazã veniturile pentru bugetul de stat sau bugetele locale va stabili în cursul lunii decembrie 2001 programul unitãţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice sa aibã posibilitatea sa îşi achite obligaţiile cãtre bugetele respective, potrivit convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor Publice sau cu autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz.
Conducerea Casei de Economii şi Consemnaţiuni va dispune unitãţilor din subordine mãsuri pentru ca veniturile bugetare încasate de cãtre acestea, care privesc anul 2001, sa fie virate în contul curent general al trezoreriei statului pana în ziua de 28 decembrie 2001.
II. Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice
2.1. Ordonatorii de credite şi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile rãspund pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare de încasãri şi plati aferente anului 2001, la termenele prevãzute de reglementãrile în vigoare şi în prezentele norme metodologice.
2.2. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat vor deschide, vor repartiza şi, în cazuri justificate, vor retrage credite bugetare instituţiilor din subordine, pana cel mai târziu la data de 18 decembrie 2001 inclusiv, asigurându-se astfel timpul necesar efectuãrii cheltuielilor pana la finele anului.
Excepţie fac creditele bugetare aferente serviciului datoriei publice care vor fi deschise şi repartizate pe mãsura necesitãţilor de finanţare.
2.3. Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rãmase neutilizate la data de 31 decembrie 2001 în conturile ordonatorilor de credite, se anuleazã de drept conform prevederilor <>art. 76 alin. (2) din Legea privind finanţele publice nr. 72/1996 şi ale <>art. 56 alin. (3) din Legea privind finanţele publice locale nr. 189/1998 .
2.4. Ordonatorii de credite vor lua mãsuri pentru:
a) utilizarea în condiţiile legii a fondurilor aprobate, pana la finele anului 2001, în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate, numai pentru cheltuieli strict necesare, prevenindu-se risipa şi formarea de stocuri de materiale peste necesar;
b) repartizarea creditelor bugetare la termenele stabilite în prezentele norme metodologice, în cadrul limitelor de cheltuieli pentru luna decembrie 2001 şi aprobarea virarilor de credite numai în cazuri justificate, înainte de angajarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
c) achitarea contravalorii bunurilor achiziţionate şi a lucrãrilor efectuate şi recepţionate, precum şi a serviciilor prestate, din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinaţie;
d) acordarea de avansuri în numerar spre decontare pentru acţiuni care se încheie şi se deconteazã pana la finele anului.
Eventualele avansuri spre decontare, acordate de la bugetul de stat pentru acţiuni interne sau externe care se finalizeazã în anul 2002, se deconteazã la data încheierii acţiunilor respective, iar sumele neutilizate vor fi virate în contul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti".
e) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea, repartizarea sau retragerea de credite bugetare, precum şi a plãţilor înregistrate în extrasele de cont emise de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei, se vor lua mãsuri pentru comunicarea şi corectarea erorilor în mod operativ.
2.5. Avansurile acordate de cãtre instituţiile publice în anul 2001 pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fondurile publice, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 85/1997 , completatã prin <>hotãrârile Guvernului nr. 587/1999 , nr. 660/1999 şi nr. 952/1999, precum şi cele aferente împrumuturilor externe la care statul are cota de participare, pe baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi decontate definitiv în cursul lunii decembrie, astfel încât la finele anului 2001 sa se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrãri executate şi servicii prestate, iar sumele rãmase neutilizate sa fie restituite ordonatorilor de credite şi înregistrate în conturile acestora pana la data de 28 decembrie 2001, reconstituindu-se plãţile de casa.
Fac excepţie de la aceasta regula sumele acordate anticipat unitãţilor furnizoare care, potrivit dispoziţiilor legale, presteazã servicii pe baza de garanţii (posta, servicii de telefonie, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale), precum şi avansurile acordate din împrumuturi externe contractate potrivit legii, care se deconteazã conform condiţiilor stabilite în acordurile de împrumut convenite între pãrţile contractante.
Sumele reprezentând plati în avans, efectuate conform condiţiilor contractuale, pentru acţiunile şi categoriile de cheltuieli prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 85/1997 , cu completãrile ulterioare, şi nejustificate prin prestaţiile realizate pana la finele anului 2001, vor fi recuperate în condiţiile legii, în anul urmãtor, de cãtre instituţia care a acordat avansurile şi se vor restitui conform <>art. 40 alin. (3) din Legea privind finanţele publice nr. 72/1996 la bugetul din care au fost avansate, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau în conturile de disponibilitati ale fondurilor speciale sau veniturilor extrabugetare din care acestea au fost acordate, dupã caz.
În vederea îndeplinirii condiţiilor din acordurile de împrumuturi externe pentru achiziţionarea de bunuri din import, precum şi pentru realizarea angajamentelor care decurg din contractele externe încheiate în baza acordurilor şi convenţiilor interguvernamentale, ordonatorii de credite pot acorda avansurile prevãzute în contracte, cu condiţia justificarii acestora în conformitate cu clauzele prevãzute în contractele respective.
2.6. Instituţiile publice finanţate integral de la bugetul de stat vor efectua pana la data de 27 decembrie 2001 plata drepturilor de personal, a impozitelor şi a contribuţiilor aferente şi a altor drepturi bãneşti cu termene scadente de plata pana la data de 2 ianuarie 2002 inclusiv, în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate cu aceasta destinaţie. Drepturile de personal aferente lunii decembrie 2001, care au termene de plata începând cu data de 3 ianuarie 2002, precum şi impozitele şi contribuţiile aferente, se vor achitã din bugetul de stat aprobat pe anul 2002.
Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi unitãţile bancare, dupã caz, vor esalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar achitãrii drepturilor salariale, corespunzãtor datei de efectuare a plãţii drepturilor de personal, şi vor asigura, împreunã cu unitãţile Bãncii Naţionale a României, sumele în numerar.
O data cu ridicarea numerarului pentru plata salariilor instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plata pentru virarea contribuţiei pentru asigurãri sociale de stat, contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, impozitului pe veniturile din salarii, contribuţiei la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, sumelor reţinute în contul unor persoane juridice şi fizice etc.
Drepturile de personal aferente anului 2001, neplãtite pana la finele anului, se achitã în anul urmãtor din fondurile prevãzute cu aceasta destinaţie în bugetul pe anul 2002.
Instituţiile publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale, bugetul fondului asigurãrilor sociale de sãnãtate, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj şi bugetele fondurilor speciale vor efectua plata premiului anual aferent anului 2001 din prevederile bugetare pe anul 2002, începând cu luna ianuarie 2002.
2.7. Instituţiile publice şi celelalte unitãţi pe seama cãrora sunt deschise conturi de cheltuieli din fonduri speciale au obligaţia sa restituie pana la data de 21 decembrie 2001, în conturile fondurilor speciale din care au fost primite, disponibilitãţile rãmase neutilizate în conturile: "Disponibil din cota repartizata din fondul special al drumurilor publice" (cont 50.25); "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" (cont 50.27); "Disponibil din fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investiţii" (cont 50.28).
Pana la aceeaşi data disponibilitãţile aflate în contul 30.04 "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj" se vireazã de cãtre unitãţile Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale în contul deschis pe seama ordonatorului principal de credite la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Eventualele sume încasate în perioada 27 decembrie28 decembrie 2001 rãmân în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" şi se înregistreazã în contabilitatea proprie de cãtre unitãţile în contul cãrora au fost încasate. Aceste sume vor fi incluse în contul de execuţie care se prezintã Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al fondului pentru plata ajutorului de şomaj.
2.8. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a analiza componenta sumelor aflate în soldul conturilor 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã" deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, avându-se în vedere ca în aceste conturi pot rãmâne la finele anului numai venituri cu destinaţie specialã pentru care este prevãzutã reportarea în anul urmãtor.
În situaţia în care în aceste conturi au fost încasate sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, care au rãmas neutilizate, acestea se restituie pana la data de 21 decembrie 2001 în conturile din care au fost încasate, dacã legea nu prevede altfel.
Pana la data de 28 decembrie 2001 instituţiile publice vor prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au deschise conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã ale instituţiilor publice de subordonare localã", dupã caz, componenta sumelor aflate în sold şi temeiul legal în baza cãruia acestea se pot reporta în anul urmãtor.
Se reporteazã din oficiu sumele alocate în anul 2001 din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, fondurile nerambursabile şi donaţiile, precum şi fondurile publice reprezentând cofinantarea de la bugetul de stat sau alte bugete pentru proiecte şi programe finanţate din contribuţiile financiare ale unor organisme şi instituţii financiare externe. Sumele încasate în baza unor acte normative în vigoare pentru care nu se prevede reportarea, precum şi cele care nu se reporteazã din oficiu vor fi virate de cãtre instituţiile respective la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în conturile 20.22.01.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.30 "Încasãri din alte surse" pentru bugetele locale, pana la data de 21 decembrie 2001.
2.9. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul naţional pentru dezvoltare regionala" şi 50.73 "Disponibil din fondul pentru dezvoltare regionala" rãmase la finele anului 2001 se reporteazã în anul urmãtor.
2.10. Veniturile virate în anul 2001 la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale se restituie de Ministerul Industriei şi Resurselor în conturile agenţilor economici din care aceste sume au fost încasate, pana la data de 21 decembrie 2001.
Sumele datorate la data de 31 decembrie 2000 la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnolgice la utilaje, echipamente şi instalaţii industriale, încasate în anul 2001, se vireazã la bugetul de stat în contul 20.22.01.30 "Încasãri din alte surse".
2.11. Unitãţile pe seama cãrora au fost deschise conturile 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale" şi 50.15 "Disponibil al instituţiilor care nu au calitatea de ordonatori de credite" au obligaţia sa vireze soldul conturilor respective în conturile ordonatorilor de credite de la care au fost primite fondurile respective, dar nu mai târziu de 21 decembrie 2001.
Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care au conturile deschise la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, vor asigura reîntregirea contului de cheltuieli pe anul 2001, deschis pe capitole şi titluri, cu sumele restituite din conturile 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale" şi 50.15 "Disponibil al instituţiilor care nu au calitatea de ordonatori de credite" deschise pe seama unitãţilor din subordine.
2.12. Instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare, au obligaţia ca pana la data de 28 decembrie 2001 sa depunã în conturile deschise la unitãţile teritoriale de trezorerie şi contabilitate publica sumele în numerar aflate în casieria proprie.
2.13. Operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau agenţi economici vor fi lichidate pana cel mai târziu la data de 27 decembrie 2001 inclusiv, iar sumele rãmase neutilizate vor fi restituite unitãţilor de la care au fost primite. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 2001, cu excepţia cazurilor prevãzute în anexa nr. 2.
Instituţiile publice vor lua mãsurile necesare ca eventualele acreditive în lei deschise pentru procurari de bunuri, rãmase neutilizate pana la finele anului 2001, sa fie restituite pana la 21 decembrie 2001 inclusiv, în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plãţilor de casa.
Acreditivele în valuta, deschise de cãtre instituţiile publice pentru importurile care sunt în curs de derulare, precum şi comisioanele în valuta aferente acestora, se menţin în continuare pana la lichidarea contractelor încheiate. Sumele în valuta rãmase nefolosite dupã terminarea contractelor se vireazã la rezerva valutarã a statului, iar contravaloarea în lei se restituie la bugetele din care acestea s-au constituit, în contul de venituri bugetare "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la încheierea importurilor.
2.14. Instituţiile publice care au rezervat în cursul anului la bãnci comerciale, în conturi distincte, sume de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, din venituri extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea de valuta, potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea disponibilitãţilor neutilizate, pentru reîntregirea plãţilor de casa în conturile din care au fost alocate, pana la data de 27 decembrie 2001.
2.15. Valuta procurata din credite bugetare sau din fonduri speciale, rãmasã neutilizata la finele anului, se depune la rezerva valutarã a statului, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plãţile de casa la subdiviziunea respectiva. Face excepţie valuta procurata pana la finele anului, în scopul rambursarii la extern a ratelor la împrumuturile guvernamentale şi plata de dobânzi şi comisioane cu termene scadente pana la data de 10 ianuarie 2002.
Valuta procurata din venituri extrabugetare sau din alte disponibilitati, precum şi garanţiile în valuta depuse la unitãţile vamale, aflate în conturi deschise la bãnci comerciale, se reporteazã în anul urmãtor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost procurate.
Instituţiile publice care au încasat în conturi distincte valuta pentru serviciile prestate sau pentru lucrãrile executate şi care, potrivit legii, reprezintã venituri bugetare au obligaţia de a vira valuta respectiva la rezerva valutarã a statului, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz, pana la data de 27 decembrie 2001, la subdiviziunea la care se încaseazã veniturile respective. Ordonatorii de credite şi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile rãspund pentru eventualele sume în valuta rãmase neregularizate la finele anului.
2.16. Reprezentantele diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii şi efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitãţile în valuta procurate din credite bugetare, rãmase la finele anului 2001 în conturile reprezentantelor diplomatice şi comerciale ale României din strãinãtate, se reporteazã în anul urmãtor şi se regularizeazã cu bugetul de stat de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere care finanţeazã cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- în termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa şi în termen de 60 de zile pentru reprezentantele din celelalte continente. Contravaloarea în lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 2001, calculate la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României pentru data efectuãrii operaţiunii de regularizare, se vireazã de cãtre Ministerul Afacerilor Externe şi de cãtre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2002, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Taxele consulare încasate şi lãsate la dispoziţie reprezentantelor României în strãinãtate, rãmase în sold la finele anului 2001, se reporteazã în anul urmãtor în conformitate cu prevederile <>art. II din Ordonanta Guvernului nr. 33/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 33/1997 .
2.17. Disponibilitãţile instituţiilor publice finanţate integral din venituri extrabugetare, rãmase la finele anului 2001 în contul 50.03 "Disponibil din venituri extrabugetare", se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, potrivit <>art. 73 alin. (3) din Legea privind finanţele publice nr. 72/1996 .
2.18. Instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, care gestioneazã venituri extrabugetare pentru care în actele normative de constituire nu a fost prevãzutã reportarea în anul urmãtor a soldului rãmas la finele anului, au obligaţia de a vira integral disponibilitãţile respective în contul bugetului de stat 20.21.01.12 "Vãrsãminte din disponibilitãţile instituţiilor publice şi activitãţilor autofinantate" sau în contul bugetelor locale 21.21.02.12 "Vãrsãminte din disponibilitãţile instituţiilor publice şi activitãţilor autofinantate", în funcţie de subordonarea acestora.
În situaţia în care prin actele normative de constituire şi utilizare a veniturilor extrabugetare gestionate de instituţiile publice prevãzute la alineatul precedent se prevede reportarea acestora în anul urmãtor, instituţiile publice respective vor aplica prevederile acestor acte normative.
2.19. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri extrabugetare şi, în completare, din alocaţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, sub forma de transferuri sau subvenţii se regularizeazã la sfârşitul anului 2001, în limita sumelor primite de la aceste bugete, dacã legea nu prevede altfel.
În scopul regularizãrii fiecare instituţie va vira cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) sumele stabilite potrivit alineatului de mai sus în contul instituţiei ierarhic superioare de la care s-au primit subvenţiile sau transferurile, dupã caz, astfel:
- în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost acordate direct de cãtre ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, sumele se restituie în conturile acestora deschise la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectueazã pana la data de 21 decembrie 2001;
- dacã sumele respective se cuvin ordonatorilor secundari de credite de la care s-au primit transferurile sau subvenţiile respective, virarea se efectueazã în contul acestora deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica pana la data de 27 decembrie 2001.
În acelaşi termen se vireazã şi sumele cãtre bugetele locale, în cazul în care transferurile şi subvenţiile au fost alocate de la aceste bugete.
Disponibilitãţile rãmase în cont dupã regularizare se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
2.20. Unitãţile sanitare au obligaţia sa restituie sumele rãmase neutilizate din transferurile primite de la bugetul de stat, aflate în soldul contului 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã". Sumele de restituit se stabilesc ca diferenţe între transferurile primite şi totalul plãţilor de casa efectuate pentru finanţarea programelor naţionale de sãnãtate şi pentru acţiuni de sãnãtate şi dotarea cu aparatura de mare performanta, potrivit bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul 2001.
Operaţiunea de regularizare se efectueazã astfel:
- unitãţile sanitare direct subordonate Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei vireazã sumele respective în contul acestuia deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, pana la data de 21 decembrie 2001;
- unitãţile sanitare care au primit transferuri prin direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi, respectiv, a municipiului Bucureşti vireazã sumele respective în contul acestora deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, pana la data de 27 decembrie 2001;
- unitãţile sanitare din sistemul de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi cele din sistemul de transporturi vireazã sumele respective în contul ordonatorilor de credite de la care acestea au fost primite, pana la data de 21 decembrie 2001.
Dupã efectuarea operaţiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" deschis pe seama unitãţilor sanitare nu va putea prezenta sold.
2.21. Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Legii nr. 145/1997 " se reporteazã în anul urmãtor.
În cazul în care unitãţile sanitare au primit transferuri de la bugetul de stat în contul 50.41 "Disponibil din activitatea sanitarã conform <>Legii nr. 145/1997 ", acestea au obligaţia sa restituie sumele rãmase neutilizate din transferurile primite, potrivit precizãrilor de la pct. 2.20.
2.22. Instituţiile de învãţãmânt superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, finanţate în condiţiile <>Legii nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, reporteazã în anul urmãtor disponibilitãţile rãmase în conturile 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activitãţii de baza a instituţiilor de învãţãmânt superior" şi, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socialã şi pentru realizarea unor obiective de investiţii.
Celelalte alocaţii de la bugetul de stat rãmase neutilizate la finele anului 2001 în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specialã" se restituie de fiecare instituţie de învãţãmânt superior, pana cel mai târziu la data de 15 ianuarie 2002, la bugetul de stat pe anul 2002, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Instituţiile de învãţãmânt superior publica indicatorii sintetici ai execuţiei bugetare anuale potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4.
2.23. Începând cu anul 2002, pe seama instituţiilor de învãţãmânt preuniversitar de stat finanţate din bugetele locale nu mai funcţioneazã contul 50.19 "Disponibil din venituri proprii ale instituţiilor de învãţãmânt conform <>Legii nr. 84/1995 ".
Eventualele disponibilitati existente în soldul contului 50.19 "Disponibil din venituri proprii ale instituţiilor de învãţãmânt conform <>Legii nr. 84/1995 " se vireazã cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) de cãtre instituţiile de învãţãmânt preuniversitar de stat în contul 50.04 "Disponibil din mijloace extrabugetare ale instituţiilor de subordonare localã" sau în contul 50.10 "Disponibil al instituţiilor subvenţionate din bugetul local" deschis pe seama acestora, dupã caz, pana la data de 28 decembrie 2001.
2.24. Potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 86/1999 sumele constituite pentru organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor şcolare şi a altor forme de petrecere a timpului liber pentru preşcolari şi elevi, rãmase necheltuite la finele anului 2001, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
2.25. Instituţiile publice de cultura regularizeazã la finele anului soldul contului de disponibil de la finele anului 2001 potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 86/1996 .
Cu sumele regularizate ordonatorii principali şi secundari de credite vor reconstitui plãţile de casa pe anul 2001 în conturile din care au fost acordate transferurile şi subvenţiile respective.
2.26. Sumele rãmase neutilizate la finele anului 2001 în contul de disponibil pentru venituri extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea serviciilor prestate, conform <>Legii nr. 75/1995 , de cãtre inspectoratele pentru calitatea seminţelor şi materialului sãditor, Laboratorul Central pentru Controlul Calitãţii Seminţelor şi Materialului Sãditor şi Institutul pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor, se vireazã cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) la bugetul de stat, pana la data de 21 decembrie 2001, în contul 20.21.01.05 "Taxe pentru analize efectuate de laboratoare, altele decât cele sanitare de pe lângã instituţii". În cazul în care la finele anului 2001 se afla sume de natura celor de mai sus în contul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, acestea vor fi virate la bugetul de stat la termenul şi în contul menţionate mai sus.
2.27. În cazul în care prin acte normative sunt prevãzute operaţiuni financiare care privesc bugetul de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz, şi în care este prevãzutã destinaţia disponibilitãţilor la finele anului, operaţiunile de încheiere şi regularizare se vor efectua potrivit acestor reglementãri.
2.28. Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, Oficiul Participatiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie şi celelalte ministere de resort care încaseazã venituri din vânzarea acţiunilor emise de societãţile comerciale şi din dividende, precum şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare întocmesc şi anexeazã la bilanţul contabil pe anul 2001 Contul de execuţie a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende/valorificarea activelor bancare neperformante şi a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2001, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.
2.29. Instituţiile publice au obligaţia de a lua mãsurile necesare pentru lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe, iar cu sumele încasate în anul curent vor fi reconstituite plãţile de casa sau conturile corespunzãtoare de disponibilitati, dupã caz.
Sumele recuperate în anul 2002 vor fi virate în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau în conturile de disponibilitati ale fondurilor speciale sau veniturilor extrabugetare din care acestea au fost suportate, dupã caz.
În raportul la darea de seama contabila pe anul 2001 se va analiza în mod deosebit situaţia creanţelor pe categorii de operaţiuni şi surse de finanţare şi cauzele care le-au determinat, precum şi mãsurile stabilite pentru lichidarea acestora.
2.30. Fondurile publice reprezentând cofinantarea de la bugetul de stat sau de la alte bugete pentru proiecte şi programe finanţate din contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, rãmase la finele anului bugetar 2001 în conturile de disponibil ale structurilor de implementare, rãmân la dispoziţia acestora şi se reporteazã în anul urmãtor pentru a fi folosite cu aceeaşi destinaţie.
2.31. Instituţiile publice au obligaţia sa efectueze inventarierea generalã a elementelor de activ şi pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în gestiune şi administrare potrivit <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 , şi a Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995 , sa întocmeascã registrul-inventar conform normelor în vigoare şi sa reflecte rezultatele inventarierii în bilanţul contabil de la finele anului 2001.
Ordonatorii de credite au obligaţia de a analiza structura stocurilor inventariate şi de a determina materialele aflate în stoc fãrã mişcare, cu mişcare lenta sau de prisos, cauzele menţinerii acestora, precum şi rãspunderea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.
2.32. Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 7 zile lucrãtoare ale lunii ianuarie a anului 2002 sa confirme unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise soldurile conturilor de credite bugetare repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilitati.
Eventualele diferenţe între soldurile conturilor respective vor fi clarificate operativ, fiind interzisã încheierea execuţiei cu diferenţe la finele anului 2001.
Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise bilanţul contabil şi contul de execuţie bugetarã pe anul 2001, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plãţilor de casa sau a soldurilor conturilor de disponibilitati, dupã caz, care trebuie sa coincida cu cele din conturile corespunzãtoare deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica.
Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din bilanţurile contabile şi conturile de execuţie bugetarã pe anul 2001 primite de la instituţiile din subordine, numai dacã acestea sunt vizate de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica.
În cazul în care din centralizarea datelor se constata existenta unor facturi neachitate la scadenta pentru bunuri şi servicii achiziţionate, ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea contractelor respective, având obligaţia de a prezenta în raportul la bilanţul contabil mãsurile luate.

III. Regularizari financiare cu bugetul de stat de cãtre regii autonome, societãţi sau companii naţionale şi societãţi comerciale
3.1. Societãţile sau companiile naţionale şi societãţile comerciale din sectorul minier vor proceda la recalcularea şi regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor, conform prevederilor din Normele metodologice privind acordarea, utilizarea şi controlul subvenţiilor pentru produsele din industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, precum şi ale transferurilor destinate acţiunilor de protecţie socialã a personalului din acest domeniu, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 311/1999 .
Agenţii economici de sub autoritatea Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei vor regulariza cu bugetul de stat sumele primite de la acesta, în conformitate cu prevederile pct. 4 din Normele comune ale Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor nr. 90.957/DTR/1.903/1999 şi 869/TB/1.003/1999 privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitãţi desfãşurate de agenţii economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, precum şi cu alte reglementãri în domeniu. Sumele primite în plus se vireazã la bugetul de stat în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", în termen de 2 zile lucrãtoare de la stabilirea acestora.
Agenţii economici care au beneficiat în anul 2001 de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi de tarif, subvenţii pe produse şi activitãţi, transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, au obligaţia de a verifica exactitatea acestora pe baza deconturilor definitive şi în cazul în care se constata ca s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale pe anul 2002, dupã caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale, pana la data de 31 ianuarie 2002.
Ordonatorii principali de credite prin bugetele cãrora s-au acordat în anul 2001 fonduri de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, precum şi celelalte organe de control abilitate de lege au obligaţia sa verifice justificarea acordãrii subvenţiilor pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif, subvenţiilor pe produse şi activitãţi şi transferurilor la regiile autonome, societãţile sau companiile naţionale şi orice alţi beneficiari de asemenea sume, pana la data de 8 februarie 2002, pe baza deconturilor definitive pe anul 2001, şi sa dispunã virarea sumelor încasate necuvenit în termen de 2 zile de la constatare, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetul de stat sau în contul 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" pentru bugetele locale, dupã caz.
3.2. Ministerul Industriei şi Resurselor va lua mãsuri pentru regularizarea subvenţiilor acordate în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 920/2001 .
3.3. Creditele bugetare repartizate regiilor autonome, societãţilor sau companiilor naţionale pentru finanţarea investiţiilor şi rãmase neutilizate la data de 31 decembrie 2001 se anuleazã de drept potrivit reglementãrilor în vigoare.
3.4. Regiile autonome şi societãţile comerciale sau companiile naţionale cãrora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza <>Legii nr. 7/1992 au obligaţia sa ramburseze, în limita acestor credite, sume din resursele financiare destinate finanţãrii investiţiilor şi rãmase disponibile, la finele anului 2001.
Rambursarea se efectueazã în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea <>Legii nr. 7/1992 ", deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica ale municipiilor resedinta de judeţ, pe seama Ministerului Finanţelor Publice.
Bãncile comerciale în a cãror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control ale Ministerului Finanţelor Publice vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 2001, posibilitãţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.
3.5. Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care au primit în anul 2001 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pentru finanţarea investiţiilor, îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor destinate realizãrii obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetarã în condiţiile <>art. 18-21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 .
Sumele deduse în anul 2001, inclusiv cele restituite de organele fiscale în cursul anului 2001, conform <>art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 , se înregistreazã ca reconstituiri de plati în contul de cheltuieli bugetare deschis la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi se folosesc pentru finanţarea aceluiaşi obiectiv de investiţii, pana la finele anului 2001.
Sumele deduse reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor aprovizionate şi serviciilor prestate în luna decembrie 2001, pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare, şi care se ramburseazã de cãtre organele fiscale în anul 2002 se vireazã de cãtre agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, în anul 2002, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti" şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetarã a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la data încasãrii în cont a sumelor respective de la organele financiare.
IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale
4.1. Primãriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru virarea, pana la data de 27 decembrie 2001, a soldului contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) în care pe verso se înscriu sursele de venituri.
NOTA: Sumele încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în perioada 27-28 decembrie 2001 vor fi preluate în execuţia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti la data de 31 decembrie 2001, scop în care unitãţile trezoreriei statului din municipiul Bucureşti vor efectua urmãtoarele operaţiuni:
1. Trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor închide la data de 28 decembrie 2001 contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei". Pentru aceasta operaţiune se transmite în aceeaşi zi Direcţiei trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti un exemplar din nota contabila împreunã cu Situaţia veniturilor încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei", în perioada 27-28 decembrie 2001, cu desfãşurare pe capitole şi subcapitole de venituri, situaţie semnatã de persoanele autorizate ale primãriilor respective şi avizatã de trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti.
2. Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi a situaţiilor anexate, înregistreazã cu data de 28 decembrie 2001 în execuţia bugetului Consiliului General al Municipiului Bucureşti veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului local" (analitice) sau 28 "Venituri cu destinaţie specialã ale bugetului local", dupã caz (conform clasificatiei bugetare), prin debitul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei".
3. La data de 3 ianuarie 2002 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vireazã cu ordin de plata soldul contului 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la Banca Nationala a României - Sucursala Municipiului Bucureşti, pe seama Direcţiei trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti crediteaza contul 63 "Decontãri privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Nationala a României".
4.2. Instituţiile publice care au încasat în anul 2001 sume din bugetul consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti" vor restitui cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) sumele rãmase disponibile la finele anului în conturile din care acestea au fost primite, pana la data de 27 decembrie 2001.
4.3. Bugetele locale care au primit în cursul anului transferuri de la bugetul de stat pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe restituie pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) sumele rãmase nefolosite la finele anului 2001, determinate ca diferenţa între veniturile încasate (subcapitolul 37.02.03 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe") şi cheltuielile efectuate din acestea, în contul bugetului de stat 23.85.01.03 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe" din care acestea au fost primite, pana la data de 21 decembrie 2001.
De asemenea, autoritãţile locale care au primit în cursul anului 2001 alte subvenţii sau transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupã caz, restituie pana la data de 21 decembrie 2001 sumele rãmase neutilizate la finele anului, în contul ordonatorului principal de credite al bugetului de stat sau al fondului special de la care au fost încasate.
Sumele care se restituie se determina ca diferenţa între subvenţiile sau transferurile primite (înregistrate la subcapitole de venituri: 37.02.07 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap", 37.02.09 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului", 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea elaborãrii şi/sau actualizãrii planurilor urbanistice generale şi a regulamentelor locale de urbanism", 37.02.12 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru aeroporturi de interes local", 39.02.05 "Subvenţii primite de la bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic") şi plãţile de casa efectuate din acestea.
În acest scop autoritãţile administraţiei publice locale care administreazã bugetele respective prezintã unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise ordine de plata pentru trezorerie (OPHT) întocmite distinct pentru restituirea cãtre bugetul de stat sau cãtre bugetul fondului special, dupã caz, a fiecãrui tip de subventie primitã, la care se anexeazã contul de execuţie pe anul 2001 a cheltuielilor suportate din subvenţiile primite, pe baza cãruia are loc operaţiunea de regularizare cu bugetele respective.
4.4. În cazul în care unitãţile administrativ-teritoriale au beneficiat de sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale peste nivelul celor repartizate potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001 , cu rectificãrile ulterioare, şi nu au restituit din proprie initiativa la bugetul de stat sumele încasate în plus, unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica vor restitui sumele respective la data de 28 decembrie 2001, pe baza de nota contabila, în limita disponibilitãţilor bugetului local şi a fondului de rulment, astfel:


21.34.02.02 "Sume defalcate = 20.07.01.02 "Sume defalcate din
din impozitul pe venit pentru impozitul pe venit pentru echilibrarea
echilibrarea bugetelor locale" bugetelor locale"


În cazul în care efectuarea operaţiunii de mai sus determina gol de casa al bugetului local, unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, pe baza de nota contabila, vor rezerva suma corespunzãtoare golului de casa astfel creat, în creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa", debitand corespunzãtor contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale".
4.5. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã şi sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei, încasate de bugetele locale în anul 2001 peste nivelul plãţilor de casa efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul de stat.
Restituirea se efectueazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale pana la data de 28 decembrie 2001, pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), din conturile de venituri ale bugetelor locale 21.33.02 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru bugetele locale" şi, respectiv, 21.34.02.03 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei", dupã caz, în conturile de venituri ale bugetului de stat 20.13.01.03 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru bugetele locale" şi, respectiv, 20.07.01.03 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei", din care acestea au fost primite.
La ordinul de plata pentru trezorerie (OPHT) care se prezintã unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica se anexeazã contul de execuţie al cheltuielilor suportate potrivit legii din sumele defalcate din taxa pe valoare adãugatã şi, respectiv, din sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei, dupã caz.
4.6. Consiliile judeţene vor analiza disponibilitãţile existente în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", având obligaţia ca pana la data de 21 decembrie 2001 sa defalcheze integral sumele cuvenite bugetelor locale sau bugetului propriu, pe baza criteriilor aprobate prin lege.
La finele anului 2001 contul 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" nu poate prezenta sold.
4.7. Dupã efectuarea operaţiunilor de regularizare cu bugetul de stat sau bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupã caz, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, acestea împreunã cu unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica vor stabili rezultatul execuţiei curente a bugetelor locale în data de 28 decembrie 2001, potrivit urmatorului mecanism:
4.7.1. Stabilirea rezultatului execuţiei curente a bugetului local (pe baza veniturilor şi cheltuielilor curente):
4.7.1.1. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mari decât cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Reîntregirea fondului de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta în cursul anului 2001 pentru: finanţarea unor investiţii de competenta autoritãţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii; acoperirea golurilor de casa ale bugetului local. Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), întocmit de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, şi se înregistreazã în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica, astfel:


84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din fondul
de rulment destinat finanţãrii de rulment propriu al unitãţii
unor investiţii sau pentru administrativ-teritoriale"
dezvoltarea serviciilor publice
locale"

84.98.02.17 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din fondul
de rulment destinat acoperirii de rulment propriu al unitãţii
golului temporar de casa" administrativ-teritoriale"


b) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local prin contul de excedent:


21 "Venituri curente ale bugetului = 82.98.02.01 "Excedent"
local" (analitice pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare)

82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente ale bugetului
local" (analitice pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare)


c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exerciţiul curent al bugetului local pentru rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi comisioanelor aferente acestora
Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) prezentat de autoritãţile administraţiei publice locale pana la data de 28 decembrie 2001, în limita soldului creditor al contului 82.98.02.01 "Excedent", şi se evidenţiazã de cãtre unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica astfel:

82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al trezoreriei"

d) Excedentul din exerciţiul curent al bugetului local rãmas dupã efectuarea operaţiunii de la lit. c) se utilizeazã pentru constituirea fondului de rulment propriu, scop în care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor vira suma respectiva din contul 82.98.02.01 "Excedent" în contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativteritoriale".
4.7.1.2. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mici decât cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local prin contul de deficit:

21 "Venituri curente ale bugetului = 82.99.02.02 "Deficit acoperit din
local" (analitice pe subdiviziunile fondul de rulment propriu al
clasificatiei bugetare) unitãţilor administrativ-
teritoriale"

82.99.02.02 "Deficit acoperit din = 24 "Cheltuieli curente ale
fondul de rulment propriu al bugetului local" (analitice pe
unitãţilor administrativ- subdiviziunile clasificatiei
teritoriale" bugetare)

b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate din fondul de rulment pe baza de hotãrâri ale consiliilor locale, pentru finanţarea unor investiţii din competenta autoritãţilor administraţie publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivitãţii
Operaţiunea se efectueazã pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) întocmit de ordonatorii principali de credite, la nivelul sumelor efectiv utilizate, în limita soldului creditor al contului 84.98.02.19 "Disponibil din fondul de rulment destinat finanţãrii unor investiţii sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:


84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 82.99.02.02 "Deficit acoperit
de rulment destinat finanţãrii din fondul de rulment propriu al
unor investiţii sau pentru unitãţilor administrativ-
dezvoltarea serviciilor publice teritoriale"
locale"


NOTA:
În cazul în care prin hotãrâri ale consiliilor locale au fost repartizate sume din fondul de rulment pentru finanţarea unor investiţii, care nu s-au utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia ca pana la data de 28 decembrie 2001 sa restituie sumele neutilizate la fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale.
La finele anului 2001 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.
c) Deficitul rezultat din execuţia curenta a bugetului local, la nivelul stabilit dupã efectuarea operaţiunilor de la lit. a) şi b), se acoperã definitiv din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale, scop în care se procedeazã astfel:
c.1) Pana la data de 4 ianuarie 2002 consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au obligaţia de a aproba acoperirea definitiva din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe anul 2001.
c.2.) Pe baza hotãrârii consiliilor locale, judeţene şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale respective întocmesc ordine de plata pentru trezorerie (OPHT) pentru acoperirea definitiva a deficitului bugetului local din fondul de rulment, astfel:
- suma utilizata temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor de casa înregistrate în cursul anului 2001, reflectatã la finele anului în soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa" se vireazã în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale", diminuându-se astfel deficitul;
- diferenţa dintre deficitul curent total înregistrat de bugetul local [determinat la lit. a) şi b)] şi suma acoperitã din contul 84.98.02.17 se vireazã din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unitãţii administrativ-teritoriale" în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativteritoriale".
Dupã efectuarea operaţiunilor de la lit. c.2) contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casa" şi contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitãţilor administrativ-teritoriale" nu mai prezintã sold.
Operaţiunile menţionate la lit. c.2) se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare ale anului 2002 şi se înregistreazã în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica şi a autoritãţilor administrativ-teritoriale ca operaţiuni ale anului 2001.
4.7.2. Stabilirea rezultatului execuţiei veniturilor şi cheltuielilor cu destinaţie specialã:
Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã se efectueazã de unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica distinct, pe fiecare subcapitol de venit şi cheltuiala cu destinaţie specialã aferentã acestuia, prin debitul/creditul contului "Excedent" sau "Deficit", dupã caz.
4.7.2.1. În situaţia în care veniturile cu destinaţie specialã sunt mai mari decât cheltuielile cu destinaţie specialã aferente acestora:
a) Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã:


28 "Venituri cu destinaţie specialã = 82.98.02.01 "Excedent"
ale bugetului local" (analitice pe
fiecare subcapitol de venit)

82.98.02.01 "Excedent" = 26 "Cheltuieli cu destinaţie
specialã ale bugetului local"
(analitice pe fiecare subcapitol
de cheltuiala)



b) Preluarea excedentelor înregistrate în exerciţiul curent, determinate ca diferenţa între veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specialã aferente, în conturile de disponibilitati cu destinaţie specialã ale bugetului local:


82.98.02.01 "Excedent" = 83.98.02 "Disponibil din venituri
cu destinaţie specialã" (analitice
conform clasificatiei bugetare)


4.7.2.2. În situaţia în care veniturile cu destinaţie specialã sunt mai mici decât cheltuielile cu destinaţie specialã aferente acestora:
a) Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specialã:


28 "Venituri cu destinaţie = 82.99.02.03 "Deficit acoperit din
specialã ale bugetului local" venituri cu destinaţie specialã rãmase
(analitice pe fiecare subcapitol disponibile din anii precedenti"
de venit)

82.99.02.03 "Deficit acoperit = 26 "Cheltuieli cu destinaţie specialã
din venituri cu destinaţie ale bugetului local" (analitice pe
specialã rãmase disponibile fiecare subcapitol de cheltuiala)
din anii precedenti"


b) Acoperirea deficitelor înregistrate în exerciţiul curent, determinate ca diferenţa între veniturile şi cheltuielile cu destinaţie specialã aferente, din disponibilitãţile cu destinaţie specialã ale bugetului local:


83.98.02 "Disponibil din venituri = 82.99.02.03 "Deficit acoperit din
cu destinaţie specialã" (analitice venituri cu destinaţie specialã rãmase
conform clasificatiei bugetare) disponibile din anii precedenti"


Dupã efectuarea operaţiunilor de mai sus conturile 82.98.02.01 "Excedent" şi 82.99.02.03 "Deficit acoperit din venituri cu destinaţie specialã rãmase disponibile din anii precedenti" nu vor mai prezenta sold.
4.8. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale se efectueazã în primele 5 zile lucrãtoare din luna ianuarie 2002, cu data de 28 decembrie 2001.
V. Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat
5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã astfel:
5.1.1. În cazul în care la nivelul unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale oraşelor şi municipiilor (altele decât cele resedinta de judeţ) a funcţionat contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat", unitãţile pe seama cãrora acesta a fost deschis transfera pana la data de 27 decembrie 2001 plãţile de casa înregistrate în acest cont în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama casei judeţene de pensii. Operaţiunea se efectueazã cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) în care contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" se crediteaza în contabilitatea unitãţii de trezorerie şi contabilitate publica de la care se transfera plãţile respective prin debitul contului 61 "Contul corespondent al trezoreriei". La unitatea de trezorerie şi contabilitate publica a municipiului resedinta de judeţ preluarea plãţilor de casa se evidenţiazã prin debitarea
contului 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" prin creditul contului 61 "Contul corespondent al trezoreriei".
Totodatã unitatea respectiva transmite casei judeţene de pensii contul de execuţie bugetarã pe subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe baza cãruia se vor inregistra plãţile de casa.
5.1.2. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat
Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica din municipiile resedinta de judeţ, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti încheie în contabilitatea proprie, la data de 28 decembrie 2001, execuţia bugetului asigurãrilor sociale de stat reflectatã în conturile 22 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" şi 25 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat".
Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat", care se deschide pe seama caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, precum şi a Oficiului Muncii, dupã caz, şi se codifica astfel: cod cont sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent şi 99.04 pentru deficit.
a) Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat

22 "Veniturile bugetului asigurãrilor = 81 "Excedent/Deficit al bugetului
sociale de stat" asigurãrilor sociale de stat"

b) Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat

81 "Excedent/Deficit al bugetului = 25 "Cheltuielile bugetului
asigurãrilor sociale de stat" asigurãrilor sociale de stat"

Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis pe seama unitãţilor menţionate mai sus rãmâne la finele anului 2001 în contabilitatea unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care acestea au conturile deschise.
Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica elibereazã caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti şi Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, precum şi Oficiului Muncii extrase de cont împreunã cu documentele justificative.
5.1.3. Transferarea rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale.
Pana la data de 11 ianuarie 2002 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti transfera în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale rezultatul execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistrat la finele anului 2001.

NOTA:
Codul contului deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti, în care se transfera excedentul/deficitul bugetului asigurãrilor sociale de stat, este 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001".

5.1.3.1. Transferarea de cãtre casele judeţene de pensii a rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001 în contul Casei Nationale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, la data de 11 ianuarie 2002, se efectueazã astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se vireazã de cãtre casele judeţene de pensii cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001" deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" se preia de cãtre casele judeţene de pensii cu dispoziţie de încasare din contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001" deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
5.1.3.2. Transferarea de cãtre Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti şi de cãtre Oficiul Muncii a rezultatului execuţiei bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale se efectueazã astfel:
a) Pana la data de 9 ianuarie 2002 Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti îşi transfera soldurile conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschise la sectoarele municipiului Bucureşti în contul propriu deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
b) Oficiul Muncii vireazã, pana la data de 11 ianuarie 2002, cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" deschis la Trezoreria Sectorului 1 Bucureşti, în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001" deschis pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
Pana la aceeaşi data Oficiul Muncii are obligaţia de a vira în contul 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti pe seama Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale contravaloarea în lei a eventualelor sume în valuta cuvenite bugetului asigurãrilor sociale de stat încasate în perioada 27-28 decembrie 2001.
Contravaloarea în lei a sumelor în valuta încasate de Oficiul Muncii anterior datei de 27 decembrie 2001 se vireazã de cãtre acesta în contul de venituri al bugetului asigurãrilor sociale de stat corespunzãtor, la data de 27 decembrie 2001.
5.1.3.3. La data de 15 ianuarie 2002 Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale transfera soldul contului 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2001" în/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat".
5.2. Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale centralizeazã în perioada 3-7 ianuarie 2002 soldul execuţiei de casa a bugetului asigurãrilor sociale de stat, înregistrat la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, iar în cazul în care se înregistreazã excedent, acesta se regularizeazã cu bugetul de stat în limita transferurilor primite în anul 2001 de la bugetul de stat. Operaţiunea se efectueazã de cãtre Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale cu ordin de plata pentru trezorerie (OPHT) prin virarea sumei corespunzãtoare din contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurãrilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat" care funcţioneazã la Direcţia trezorerie şi contabilitate publica a municipiului Bucureşti.
VI. Alte precizãri privind încheierea exerciţiului bugetar pe anul 2001
6.1. Banca Nationala a României şi centralele bãncilor comerciale vor stabili programul de lucru pentru luna decembrie 2001, astfel încât unitãţile din subordine sa efectueze operaţiunile de încasãri şi plati în/din contul curent general al trezoreriei statului la termenele şi în condiţiile stabilite de prezentele norme metodologice.
6.2. Ordinele de plata pentru trezorerie (OPHT) primite de la agenţii economici, privind virari de impozite, taxe şi alte venituri bugetare, vor fi procesate în cadrul programului de lucru stabilit pentru anul 2001, astfel încât acestea sa fie încasate în contul curent general al trezoreriei statului pana la data de 28 decembrie 2001.
6.3. Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica, la care instituţiile publice au deschise conturile, vor elibera instituţiilor respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate pana la finele anului 2001 şi vor solicita acestora confirmarea scrisã a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data de 11 ianuarie 2002. În cazul în care nu se respecta acest termen, unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica nu vor efectua plati din conturile instituţiilor respective.
6.4. Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica vor vira la data de 27 decembrie 2001 soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru efectuarea de plati în numerar", deschis la unitãţile bancare, în contul curent general al trezoreriei statului, deschis la sucursalele judeţene ale Bãncii Naţionale a României.
6.5. Unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilitati, precum şi cele privind plãţile de casa ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 2001 (viza se acorda de cãtre şeful serviciului contabilitate-decontãri sau de cãtre contabilul-şef al unitãţii de trezorerie şi contabilitate publica, în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima fila a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).
6.6. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua mãsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuãrii inventarierii elementelor de activ şi pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în administrare, potrivit actelor normative în vigoare şi efectuãrii tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea exerciţiului bugetar pe anul 2001, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea bilanţului contabil, contului de execuţie bugetarã şi anexelor pe anul 2001 la Ministerul Finanţelor Publice (Direcţia contabilitãţii publice), pana la data de 15 februarie 2002.
6.7. Dobânzile aferente sumelor încasate în contul de disponibilitati la vedere în valuta, deschis la Centrala Bãncii Naţionale a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, din alte surse decât împrumuturi externe, se vireazã la finele anului 2001 la bugetul de stat, conform <>art. 16 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
6.8. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu au caracter de infracţiune, se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare care se aplica de organele abilitate în acest scop.


ANEXA 1


la normele metodologice
------------------------

PROGRAM CALENDARISTIC
pentru derularea principalelor operaţiuni de
încheiere a exerciţiului bugetar pe anul 2001


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Data limita pentru
crt. operaţiunilor efectuarea
operaţiunilor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
I. Operaţiuni în numerar
1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile deschise
la trezoreria statului pentru plata salariilor şi a eşalonat pana la
altor drepturi de personal 27 decembrie 2001
2. Ridicarea de sume în numerar din conturi pentru
plati de volum redus, urgente şi necesare functionarii
activitãţii instituţiilor publice 27 decembrie 2001
3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile statului
a soldurilor aflate în casieriile instituţiilor publice 28 decembrie 2001
respective
4. Depunerea încasãrilor din impozite şi taxe încasate
în perioada 27-28 decembrie 2001 de cãtre agenţii
fiscali la casieria unitãţilor de trezorerie şi 28 decembrie 2001
contabilitate publica

II. Operaţiuni de încasãri şi plati prin virament

1. Prezentarea la trezoreria statului a documentelor
de plata pentru unitãţile beneficiare care au conturile
deschise la bãnci comerciale sau la unitãţi de 21 decembrie 2001
trezorerie şi contabilitate publica din alte judeţe ora 10,00

2. Idem pentru unitãţile beneficiare care au conturile la
bãncile comerciale şi la unitãţile de trezorerie şi 27 decembrie 2001
contabilitate publica din acelaşi judeţ ora 12,00

3. Prezentarea de cãtre agenţii economici a documentelor
de virare a veniturilor bugetare reprezentând impozite,
taxe, contribuţii şi alte venituri la unitatea bancarã
la care au contul deschis 27 decembrie 2001

III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea creditelor
bugetare

1. Ordonatorii principali 18 decembrie 2001

2. Ordonatorii secundari 20 decembrie 2001

3. Retragerile de credite bugetare 18 decembrie 2001

4. Virarea disponibilitãţilor rãmase în conturile 21 decembrie 2001
50.14 şi 50.15 ora 10,00

5. Lichidarea şi decontarea operaţiunilor de mandat 27 decembrie 2001
ora 12,00
6. Recuperarea sumelor virate pentru procurarea valutei
rãmase disponibile 27 decembrie 2001
7. Cedarea la rezerva valutarã a statului a valutei
încasate reprezentând venituri bugetare şi virarea
contravalorii acesteia la bugetul de stat 27 decembrie 2001

8. Restituirea subvenţiilor şi transferurilor primite 21-27
de la bugetul de stat, rãmase nefolosite decembrie 2001

IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale

1. Regularizarea subvenţiilor şi transferurilor primite
de bugetele locale de la bugetul de stat şi de la 21 decembrie 2001
bugetele fondurilor speciale ora 10,00

2. Stabilirea şi repartizarea excedentelor bugetelor în primele 5 zile
locale şi acoperirea eventualelor deficite ale lucrãtoare
acestora din anul 2002

3. Defalcarea sumelor existente în contul 30.24
"Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale" la bugetele
locale sau bugetul propriu, dupã caz 21 decembrie 2001

V. Încheierea execuţiei bugetului asigurãrilor
sociale de stat

1. Stabilirea de cãtre unitãţile de trezorerie şi
contabilitate publica a rezultatului execuţiei
bugetului asigurãrilor sociale de stat 28 decembrie 2001

2. Regularizarea de cãtre Casa Nationala de Pensii
şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale a transferurilor
primite de la bugetul de stat 8 ianuarie 2001

VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale

1. Virarea disponibilitãţilor aflate în conturile fondurilor
speciale ale instituţiilor publice în contul 21 decembrie 2001
corespunzãtor al fondului special deschis pe seama ora 10,00
ordonatorului principal de credite

2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale 21 decembrie 2001
pentru efectuarea de cheltuieli ora 10,00
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 2


la normele metodologice
-----------------------

LISTA

cuprinzând operaţiunile pentru care unele
instituţii publice pot pãstra sume la finele anului 2001
în contul "Sume de mandat şi sume în depozit" deschis la bãncile comerciale
şi la trezoreria statului


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Instituţiile care
crt. operaţiunilor efectueazã
operaţiunile
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Garanţiile vamale, inclusiv ale drepturilor vamale
achitate în avans, precum şi sumele consemnate
de persoanele fizice la unitãţile vamale unitãţile vamale

2. Cotizatii pentru sport reţinute de la personalul unitãţile militare
militar şi civil, contribuţii ale cadrelor pentru din sistemul
hrana şi acţiuni social-culturale, sponsorizãri de apãrare
şi donaţii în lei nationala, ordine
publica şi siguranta
nationala
3. Drepturi bãneşti ale persoanelor lipsite
de libertate, pãstrate de penitenciare penitenciare

4. Drepturi de personal, burse şi pensii pentru militari,
ordonanţate dar neridicate în cursul anului
de cãtre persoanele beneficiare (evidentiate instituţii
în contul 231 "Creditori") publice

5. Sume depuse în numerar de angajaţi, reprezentând
contribuţia pentru asigurãri sociale de stat şi pentru ordonatori
Fondul pentru plata ajutorului de şomaj pentru principali
personalul aflat în misiune permanenta în strãinãtate de credite

6. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţiile
publice pentru participarea la licitaţii, inclusiv taxa instituţiile
de participare şi contravaloarea caietelor de sarcini publice

7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse
la dispoziţie de cãtre agenţii economici, care nu pot instituţiile
fi restituite pana la finele anului publice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 3


la normele metodologice
-----------------------

INSTITUŢIA ............

CONTUL DE EXECUŢIE
a veniturilor încasate din privatizare şi
din dividende/valorificarea activelor bancare
şi a cheltuielilor efectuate din acestea,
potrivit legii, la data de 31 decembrie 2001
- mii lei -


┌────────────────────────────────────────┬──────────────┬────────────┬─────────┐
│ Denumirea indicatorilor │Cod indicator │ Prevederi │Realizari│
│ │ │ definitive │ │
├────────────────────────────────────────┼──────────────┼────────────┼─────────┤
│ I. Venituri │ │ │ │
│ (cu desfãşurare pe surse de venituri)│ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ II. Cheltuieli*) │ │ │ │
│ (cu desfãşurare pe destinaţii) │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ - │ │ │ │
│ III. Sold la data de 31 decembrie 2001│ │ │ │
└────────────────────────────────────────┴──────────────┴────────────┴─────────┘


-----------------
*) Sumele virate în contul Ministerului Finanţelor Publice vor fi raportate distinct.

Conducãtorul instituţiei, Conducãtorul compartimentului
............................ financiar-contabil,
..............................


ANEXA 4


la normele metodologice
-----------------------

INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR
....................................

INDICATORI SINTETICI
ai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2001


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Venituri totale, milioane lei
din care:
- venituri încasate pe baza de contract institutional
şi contract complementar, încheiate cu Ministerul
Educaţiei şi Cercetãrii milioane lei
2. Cheltuieli totale, milioane lei
din care:
a) cheltuieli curente, milioane lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane lei
b) cheltuieli de capital milioane lei

3. Ponderea sumelor încasate din contractele încheiate
cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii în venituri totale

4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decât
cele provenite pe baza de contract încheiat cu Ministerul
Educaţiei şi Cercetãrii %

5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuielile pentru mii lei/
activitatea de baza/numãrul de studenţi echivalenti student
echivalent
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016